"Minzu"
Toivottavasti tilanteesi kääntyy parempaan. Koeta jättää menneet taakse ja yritä aloittaa alusta. Ei ole liian myöhäistä. Anna itsellesi anteeksi. Todennäköisesti hermot menevät vielä monta kertaa, mutta aina voi aloittaa alusta ja kehittyä. Ei kukaan ole täydellinen. Yritä nukkua niin paljon kuin voit ja ajattele; lapsi kasvaa, homma saattaa olla jo aivan toisenlainen vuoden päästä ja vuosi kuluu äkkiä. Koeta käyttää mielikuvitusta. Jos lapsi tekee jotakin kiellettyä, koeta keksiä jokin mielenkiintoinen uusi juttu ja usuta lasta siihen; olen itse tehnyt listan kaikenlaisista leikeistä ja tekemisistä, ja listasta voi katsoa ideoita jos ei muuten keksi siinä tilanteessa: esim. piirtäminen, muovailu, piiloleikki, musiikinkuuntelu & tanssiminen, ulkoilu, kylpy jne. Jos lapsi nukkuu päiväunet, silloin on hyvä hetki ottaa aikaa itselle kahvittelun ja lukemisen lomassa, osan ajasta voi käyttää vaikka nukkumiseen jos saa unta. Vilkkaan pojan kanssa olen yrittänyt ohjata toimintoihin, joissa kuluu energiaa liikkumalla esim. just tanssiminen ja ulkoleikit, joissa tulee liikuttua paljon. Millainen lapsen ruokavalio on? Sekin vaikuttaa osaltaan käyttäytymiseen. Koeta purkaa pahaolosi johonkin muuhun kuin lapseen, kirjoita vaikka päiväkirjaa johon voit purkaa kaiken. Voisitko liikkua jotenkin hikeen asti lapsen läsnäollessa? Sekin voisi auttaa. Kylmän viileästi jos hermot menee, kokeile mennä eri huoneeseen vähäksi aikaa ja rauhoittua, kunnes menet lapsen luo, vaikka itkisikin.
Tässä muutamia vinkkejä, sopii ehkä jollekin. Toivottavasti saisit hieman vapaa-aikaa. Myös seurakunnasta voi saada apua, kannattaa ottaa selvää.
Hyvää jatkoa!
Tässä muutamia vinkkejä, sopii ehkä jollekin. Toivottavasti saisit hieman vapaa-aikaa. Myös seurakunnasta voi saada apua, kannattaa ottaa selvää.
Hyvää jatkoa!