Tuo vaitiolovelvollisuus on kyllä jännä juttu, että se ei ole kaikille itsestään selvää. Itse asun suht pienessä kaupungissa ja täällä lörpöttelee niin avustajat, kuin yksityispuolen siivoojatkin ihmisten asiat ympäri kyliä ja mm. toisille asiakkailleen. Olen hoitajana kotihoidossa ja usein kuulee asiakkailta, että siivooja tai asiakkaan avustaja on kertonut heille toisten asiakkaiden asioista. Kerran satuin paikalle niin, että yksi pahimmista juoruakoista (siivooja siis) oli asikkaalla samaan aikaan ja huomautin asiasta ja kysyin samalla, ettäeikö teillä ole mitään vaitiolovelvollisuutta. Tämä alko änkyttämään, että: "Juu tottakai, mutta tämä "Irmeli" tuntee tämän "Pirkon" muutenkin, niin voin puhua..." Hivenen olin huuli pyöreenä tällasesta vstauksesta. Itselle kun on niin selvää pässinlihaa koko juttu ammatti-ihmisenä, niin ei mulle meinaa millään mennä jakeluun, ettei näillä ihmisillä ole sen vertaa edes sitä maalaisjärkee, mikä sanois, että ihmisten asioita ei lörpötellä. Tosin mä en juuri juorua muutenkaan, vapaa-ajallakaan mitään kylän asioita, vaikka kuulisin mitä. Ei mua kiinnosta ja sit kun juorut on juoruja, jotka pitää aika harvoi paikkaansa, niin ei ole kiinnostusta levittää paskapuheita eteenpäin. Mutta kai se juoruaminen on sitten niin joidenkin ihmisten perusluonteessa, ettei sitä pysty hillitsemään edes tällasissa työtehtävissä ollessa. Vai onko se sitten jotain hyväksynnän tai parempien (tai enemmän) töiden hakemista, huonon työnjäljen peittämistä tai jotain muuta, että ne avustettavat ja muut asiakkaat kuulee kylän juorut sitten häneltä, jos eivät muuten pääse kylille. Kai sekin on joku ihmisen perustarve, että näitä juoruja tai muuten toisten ihmisten asioita kuulee? Hmmm... En tiedä, mutta ihmettelen suuresti tätä juoruamisen kulttuuria tällasissakin asioissa.