Hemoglobiini 115, raskaus vasta alussa... Paljoonkohan sen tulisi nousta? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla hemoglobiini vain 115 ja raskaus on vasta alussa. Neuvolassa todettiin, että matalahan tuo on, ja katseltiinkin sitten että edellisen raskauden alussa hb oli 134. Edellisen syntymästä siis aikaa puoli vuotta, eli ei nyt mitenkään hirmuisen pitkä aika. En sitten huomannut kysyä, paljonko hemoglobiinien olisi hyvä olla - eli jospa täältä saisi apua?

minullakin oli tuota luokkaa tämän raskauden alussa,muisssa raskauksissa ollut hyvä alussa.ja nyt siis odotan kaksosia.että silläkö sitten merkitystä,kun yksikin tuttu kyseli,että" etkö mistään aavistanut että olis kaksoset,eikö edes hemoglobiini ollut matala." hällä siis myös kaksoset..
mutta eihän tuo hb nyt silti sitä kerro :) mutta näin mulla.kuvittelin syyksi sitä että imetin vielä edellistä joka oli 8kk.

Mulla oli 108, kun ekalla neuvolakäynnillä mitattiin. Ja silloin pahin väsymys oli jo menossa ohi. Jossain vaiheessa kesällä hb taisi käväistä 120:ssa, ja silloin sitä ei "moitittu". Muuten se on pyörinyt tuossa 110:n ja 116:n välillä viime kuukaudet. Ei kai se mulla enää paljon ehdi nousta, kun synnytän marras-joulukuun vaihteessa.

Onhan tuo jo aika alhainen. Aloita jo nyt rauta, niin ei kerkeä mennä alhaisemmaksi. Sitä on sitten niin hidas korjata kun raskaus etenee ja verottaa rautavaroja. Suosittelen luontaistuotekaupan nestemäistä rautavalmistetta. Ovat paljon tehokkaampia kuin apteekin tabletit!

Sinulla ei ole ehtinyt rautavarastot täydentyä edellisen raskauden jäljiltä. Odotettavissa on, että hemoglobiini laskee edellee ja joudut ottamaan rautavalmistetta korvaamaan puutosta. Terveyskirjastosta kävin kurkistamassa, että viitearvo naisilla on 117-155g/l.

"vain" 115? Eikö tuo kuitenkin ole ihan hyvä? Mulla ei koskaan ole ollut juuri tuon enempää raskausaikana tai normaalistikaan :D Mulle määrättiin raskausaikana rautakuuri kun hemoglobiini oli 100.

Mulla taisi olla raskauden alussa hb 121 ja siitä se sitten vaan laski ja alhaisimmillaan se oli jotain 105, eikä mua vielä siinäkään vaiheessa väsyttänyt yhtään. Onneksi terkka ei saanut mitään hepuleita mun alhaisista hemoglobiineista, sillä meillä tuo on ihan sukuvika.

Mulla oli 118 ja kymmenen päivää otin 2 kpl Multitabs raskausajan monivitmiinia ja mitattiin uudelleen, oli 130. Kyllä sen huomasi jo olostakin, ei vetänyt suonella eikä näkynyt tähtiä. Siihen saakka olin siis syönyt säännöllisen epäsäännöllisesti yhtä tablettia.

Yhteistyössä