Hemmetin hemmetti!!(Alkoholistimummu..)

03.02.2005
839
0
16
Mua niin |O Tämän takia:

Mun äitini on alko-ongelmainen,eli kun juo niin juo monta päivää,ei vastaa puh.ym.Selvinpäin sitten on kuin paraskin mummu lapsillemme,laittaa ruoat pöytään,kun mennään käymään ja on aina valmiina katsomaan tyttöjä menojen ajan.Yökyläänkin voi mennä ja varsinkin esikko viihtyy,kun mummun kanssa tehdään kaikkea kivaa.Aina vain täytyy varmistaa varmistuksen päälle,että ei varmasti ole juonut tai aio juoda(olen oppinut näkemään äidin "läpi"vuosien aikana).Koskaan ei ole juonut lasten ollessa siellä.Sen jos tekisi niin heitä ei enää näkisi!Ennne tätä päivää oli kyllä pitkän jakson "hyvällä mallilla".

No mutta.Tänään on esikon 5v.synt.päivä.Mummun oli puhe tulla tänään meille,kun isikin menee iltavuoroon,itse synntärit pidetään la:na,mutta oli tänään 5v.neuvola,pienemmät jäivät kotiin isin kanssa ja mummun piti tulla silloin,kun isi lähtee töihin.Ei näkynyt,ei vastannut puhelimeen!Mies joutui sitten hermostuksissaan viemään lapset tuohon äidilleen,mutta heilläkin oli menoa ja juuri ja juuri ehdittiin esikon kanssa kotiin,kun joutuivat tuomaan pienet kotiin.miehellä on tarkka työ(junien parissa),eikä paljon passaa myöhästyä.Hän sitten oli aivan hermona,mutta onneksi ei myöhästynyt kuin 5min.Esikko oli suruissaan,kun mummu ei ollutkaan meillä neuvolasta palattuamme niin kuin olin puhunut..Yritäppä siinä sitten selittää toiselle..Siis EILEN äiti oli ihan kunnossa ja sovittiin,että tulee siihen ja siihen aikaan,meinasi tuoda lahjankin tytölle.Kummallista,mutta näin on käynyt joskus ennenkin..Olisi pitänyt soittaa aamulla jo äidille,onko kunnossa varmasti,mutta kun luotin nyt,koska on ollut jo pitkään ilman ongelmia,tullut avuksi ajallaa jne.Nyt sitten ilmeisesti taas helteet saanut tarttumaan pulloon.Ja niin uskoin,että nyt jatkuisi tämä parempi kausi!Eikä siinä vielä kaikki,hän oli luvannut viedä esikon "kaupunkireissulle" huomenna tai to,eipä onnistu näköjään!Esikko on odottanut sitä innolla ja kyselee,että milloin..Tuntuu pahalta,että joutuu nyt odottamaan sitä ja sitten pettymään.en halua lapselle sellaista.

Olisi kai hyvä ratkaisu katkaista välit äitiin,mutta!Hän kun todellakin selvänä on ihan eri ihminen ja lapsenlapset ovat hänelle "henkireikä"leskeksi jäätyään,tai niin ainakin luulin..Joisi itsensä hengiltä,jos katkaisen välit,tai niin ainakin pelkään..

Mulla on ajatukset ihan sekaisin.Mitä tässä tehdä?Sitten,.kun on vielä sekin mahd.että jotain on sattunut,kun hän yksin asuu,eikä vastaa puh.Nyt on puh.kiinni.Toisaalta tunnen äidin ja olen aika varma,että viinakset alkanut maistumaan,ja piilottelee.Ajattelin,ettei näitä tilanteita nyt enää tulisi,kun äidin elämä alkoi mennä parempaan suuntaan,mutta näköjään kerran alkoholisti,aina alkoholisti,epäluotettava ja itsekäs ihminen!

Puhuttelun kyllä hänelle pidän,kun yhteyden saan ja on selvinpäin,mutta nyt takki on tyhjä ja pettymys suuri..En jaksaisi enää tätä myllerrystä.

Arvaa mitä? Olisin iloinen kun minulla olisi lapsille edes tuollainen mummo. Kertoisin, että hän on sairas (alkoholismi) eikä aina luotettava, mutta sairaudelle ei voi mitään ja silti lapset ovat hänelle tärkeät.

Mutta tekisin minäkin varmaan lisää lapsia, jos olisi noin hyvät tukiverkot, että ei tarvitsisi kaikkia raahata mukaan, jos itsellä tai yhdellä lapsellla jotain menoa. Se raahaaminen on vienyt kyllä täysin voimat. Meillä siis on kahdet isovanhemmat mutta ei minkäänlaista kiinnostusta lapsia kohtaan. myös välimatka iso.

Niin,olen iloinen ja kiitollinen tästä tukiverkosta todellakin.Mummut aina auttavat kykynsä mukaan =) Mutta surullinen olen esikon puolesta,jos mummu ei pidäkään nyt lupaustaan,jos viina menee edelle.
Tää on niin risririitaista,kun on hyvä mummu selvinpäin,mutta kuitenkin niin epäluotettava näköjään.Kun yhtäkkiä se "putki"tulee päälle..Ehkä se on otettav sairautena muiden joukossa,mutta aiheuttaa se kuitenkin niin paljon pettymyksiä ja pahaa mieltä.Ja etenkin,kun mummu ei itse myönnä sairauttaan!Ottaisi lapset humalassakin hoitoon,ainakin joskus on ollut niin ja siitä olen saanut hänen kanssaan tapella,kun näen hänestä vaikka "yhden kaljan"olisi vain ottanut..

Alkoholismi on varmasti yksi pahimmista sairauksista,koska se sairastuttaa myös lähipiirin:(

Yhteistyössä