helvetilliset menkkakivut.. mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan kamalaa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan kamalaa..

Vieras
taas sitten menkat päällä.. viimeiset 2-3 vuotta ollu tosi, tosi kivuliaat menkat. selkäkipuja ei ole, mutta alavatsa kramppaa, ja niin kovasti että oksettaa melkein koko ajan ja oksentelenkin. maha menee kans sekaisin ilmeisesti noista krampeista, ja siitä seurauksena kamala ripuli.. aina joka kerta.. lämpöpussi ei auta, ei lämmin suihku, tai mitkään venytykset tai kippuraan käpertymiset.. särkylääkkeenä oon käyttäny 800mg buranaa, ei auta.. ja vatsaan yrittäny syödä maitohappobakteeria..
nää menkat estää poistumasta kotoa 2-3 ensimmäisenä päivänä, kivut on niin kamalat, ja vielä se että pelottaa että alan oksentamaan/pitää päästä vessaan ripulin takia ja oon jossain missä ei ole mahdollista..
e-pillerit mulla oli jonkin aikaa, ja niillä lähti kivut. mutta se ehkäisyneuvolan ämmä on niin hirveä etten halua mennä sen luota niitä enää pyytämään.. voiko ihan vaan terveyskeskuslääkäri antaa reseptin e-pillereihin? oon siis vaan sellaisen kokeilupakkauksen syöny pillereitä eli en saanu sillon reseptiä.. ja mikä näihin menkkakipuihin auttais :(

"Oireet

· runsaat ja/tai kivuliaat kuukautiset (dysmenorrhea)
· kipu ja/tai tiputteluvuoto ennen kuukautisia
· välivuodot
· krooninen kipu alavatsan, sukupuolielinten ja/tai lantion alueella
· yhdyntäkipu (dyspareunia) tai kipu välittömästi yhdynnän jälkeen
· tärinäkipu
· selkäkipu
· iskiaskipu
· tihentynyt virtsaamistarve ja/tai kipua virtsatessa (dysuria)
· suolen toiminnan häiriöitä ja/tai kipua ulostaessa
· pahoinvointi
· hiivatulehdukset
· krooninen väsymys
· lapsettomuus"

katsoin netistä että tollaset oireet.. en usko että olis endometrioosi? mulla on vaan menkkojen pari ekaa päivää yhtä helvettiä, ja sillon on maha löysällä ja pahoinvointia.. mutta mitään muita oireita ei ole.. :o

Mulla nyt ei ihan noin rajut kivut ole olleet, että ykä lentää, mutta kivuliaat ja "lamauttavat" kuitenkin. Kokeilin sellasta (terapia)magneettinappia ja se kumma kyllä auttoi! Ekalla kerralla ei ehkä paljoa, mutta toisissa menkoissa tuon käytön jälkeen huomas jo selkeän eron. Eli laitan sen jo heti, kun ekat pms oireet alkaa ja käytän siitä menkkojen loppuun oikeastaan yötä päivää.

taas sitten menkat päällä.. viimeiset 2-3 vuotta ollu tosi, tosi kivuliaat menkat. selkäkipuja ei ole, mutta alavatsa kramppaa, ja niin kovasti että oksettaa melkein koko ajan ja oksentelenkin. maha menee kans sekaisin ilmeisesti noista krampeista, ja siitä seurauksena kamala ripuli.. aina joka kerta.. lämpöpussi ei auta, ei lämmin suihku, tai mitkään venytykset tai kippuraan käpertymiset.. särkylääkkeenä oon käyttäny 800mg buranaa, ei auta.. ja vatsaan yrittäny syödä maitohappobakteeria..
nää menkat estää poistumasta kotoa 2-3 ensimmäisenä päivänä, kivut on niin kamalat, ja vielä se että pelottaa että alan oksentamaan/pitää päästä vessaan ripulin takia ja oon jossain missä ei ole mahdollista..
e-pillerit mulla oli jonkin aikaa, ja niillä lähti kivut. mutta se ehkäisyneuvolan ämmä on niin hirveä etten halua mennä sen luota niitä enää pyytämään.. voiko ihan vaan terveyskeskuslääkäri antaa reseptin e-pillereihin? oon siis vaan sellaisen kokeilupakkauksen syöny pillereitä eli en saanu sillon reseptiä.. ja mikä näihin menkkakipuihin auttais :(

Itselläni ihan samalaiset menkkakivut ja tiedän miten hirveitä ovat! Ei auta mikään! Olen kärsinyt niistä aina 12-vuotiaasta lähtien eli 19v ajan! Olen pyörtynyt ja oksentanut koulussa useamman kerran ja pari kertaa herännyt bussipysäkiltä kun ventovieras ihminen on nostanut jalkani kohti taivasta ja huhuillut haloota. Sinulla tietty eri asia jos kivut ovat alkaneet vasta myöhemmällä iällä, voisi tosiaan viitata tuohon endometrioosiin. Itse käytän aina rinnakain Litalginia, Buranaa 800mg x 3 vrk+ 1g Panadol. Noilla jotenkunten pärjää. Synnytyskin oli ihan samanlainen, järkyttäviä supistuksia, oksennusta riitti jne. Meillä nuo kivut kulkee mummoltaq, äidilleni ja sitten minulle..

Alkuperäinen kirjoittaja tunnen myötätuntoa;23135835:
Itselläni ihan samalaiset menkkakivut ja tiedän miten hirveitä ovat! Ei auta mikään! Olen kärsinyt niistä aina 12-vuotiaasta lähtien eli 19v ajan! Olen pyörtynyt ja oksentanut koulussa useamman kerran ja pari kertaa herännyt bussipysäkiltä kun ventovieras ihminen on nostanut jalkani kohti taivasta ja huhuillut haloota. Sinulla tietty eri asia jos kivut ovat alkaneet vasta myöhemmällä iällä, voisi tosiaan viitata tuohon endometrioosiin. Itse käytän aina rinnakain Litalginia, Buranaa 800mg x 3 vrk+ 1g Panadol. Noilla jotenkunten pärjää. Synnytyskin oli ihan samanlainen, järkyttäviä supistuksia, oksennusta riitti jne. Meillä nuo kivut kulkee mummoltaq, äidilleni ja sitten minulle..

Kuulostaa ihan endometrioosilta :( Kuten ap:n tapauskin. Iällä ei ole mitään tekemistä endometrioosin kanssa.

On se vain niin helvetinmoinen sairaus, että kenenkään kohdalle sellaista toivoisi.

Jos Buranaa syötte, pyytäkää lääkäriltä resepti mahansuojuslääkkeeseen. Esim. Somac.

oon vasta 19, menkat alko ku olin 12 ja aina ollu jonkinasteisia kipuja mutta nyt vanhempana kun kuukautiset muuttuneet säännölliseksi kun olin 15, niin kivut on lisääntyneet.. :/
tota endometrioosia ite vähän epäilen, koska mulla tuo oksentelu ja ripuli johtuu omasta mielestä just siitä, että alavatsa kramppailee niin pahasti ja mulla on tavallisestikin tosi herkkä vatsa, lisäksi laktoosi-intoleranssi.. ja edelleen mitään muita oireita ei ole kuin nuo kovat menkkakivut, mitkä parissa päivässä hellittää. ja myöskin se että e-pillerit mulla autto näihinkin, en tiedä olisko endometrioositapauksessa auttaneet?
lääkäriin aion kuitenkin mennä kunhan nyt pari päivää yritän pärjätä kotona kipujen kanssa.. jos siellä vaikka tutkisivat tuon endometrioosin varalta..

Mulla ollut samanlaiset yhdistelmät kuin tuossa jollain edellä Burana 600mg (4*vrk), Panadol 1g (3*vrk) ja siihen päälle maksimi annos Litalginia. Noilla jotenkuten pärjäsi, mutta silti kipeä. Voi olla että sinullakaan ei riitä lääkkeiden teho kun noin hurjat kivut, mutta Panadolia sulla on ainakin mahdollisuus kokoeilla siinä rinnalla. Kestämistä!!

Kuulostaa ihan endometrioosilta :( Kuten ap:n tapauskin. Iällä ei ole mitään tekemistä endometrioosin kanssa.

On se vain niin helvetinmoinen sairaus, että kenenkään kohdalle sellaista toivoisi.

Jos Buranaa syötte, pyytäkää lääkäriltä resepti mahansuojuslääkkeeseen. Esim. Somac.

Kyllä sillä iällä on merkitystä. Jos kuukautiset ovat alusta lähtien yhtä kivuliaat niin kysymyksessä ei ole yleensä endometrioosi (primaarinen dysmenorrea). Kohtu tuottaa liikaa prostaglandiineja, eli laittaa kohdun supistamaan sen vuoksi. Silloin jos nuo muuttuvat tuollaisiksi ajan mittaan (sekundaarinen dysmenorrea) niin tuo endometrioosi todennäköinen.

alusta asti on siis olleet aika kivuliaat, mutta pitkään myös epäsäännölliset ja säännöllistymisen jälkeen kivut pahentuneet.. :( toivon ettei olis mikään endometrioosi, kuulostaa sen verran kamalalta.. ainakin itellä maalaisjärki yhdistää ton ripulin ja oksentelun mun yliherkkään stressivatsaan, jota menkkojen aikaset alavatsakrampit ja hormonihyörinnät tuskin yhtään helpottaa..
edelleen vielä, voiko tavallinen tk-lääkäri määrätä e-pillerit..?

alusta asti on siis olleet aika kivuliaat, mutta pitkään myös epäsäännölliset ja säännöllistymisen jälkeen kivut pahentuneet.. :( toivon ettei olis mikään endometrioosi, kuulostaa sen verran kamalalta.. ainakin itellä maalaisjärki yhdistää ton ripulin ja oksentelun mun yliherkkään stressivatsaan, jota menkkojen aikaset alavatsakrampit ja hormonihyörinnät tuskin yhtään helpottaa..
edelleen vielä, voiko tavallinen tk-lääkäri määrätä e-pillerit..?

Voi tietenkin (mutta saatkohan ajan) ja kannattaa kertoa syy miksi haluaa pillerit häneltä. Antaa varmasti reseptin.

Kyllä sillä iällä on merkitystä. Jos kuukautiset ovat alusta lähtien yhtä kivuliaat niin kysymyksessä ei ole yleensä endometrioosi (primaarinen dysmenorrea). Kohtu tuottaa liikaa prostaglandiineja, eli laittaa kohdun supistamaan sen vuoksi. Silloin jos nuo muuttuvat tuollaisiksi ajan mittaan (sekundaarinen dysmenorrea) niin tuo endometrioosi todennäköinen.

Riippunee ihan tapauksesta. Itse olen ollut todella nuori, kun endo on diagnosoitu. Endo on myöskin suht vahvasti periytyvää.

AP, e- pillerit voivat auttaa endokipuihin. Tässä tarvii muistaa se, että endo on yksilöllinen sairaus.
Minulla endo on sen verran paha, että invalidisoi menkkojen aikaan ja muuten kivut ovat jatkuvia.

tk- lääkäri voi antaa reseptin e- pillereihin. Sinuna kuitenkin sanoisin kivuista, koska kipukin voi kroonistua.

Tavallinen tk-lääkäri voi määrätä e-pillerit. Joskus hekin vain ovat haluttomia määräämään, vetoavat siihen että paikkakunnalla on perhesuunnitteluneuvola (tai millä nimellä nyt onkin). Eihän joka paikkakunnalla tuollaisia ole, joten tk-lääkärin vastuulla.

Kipujen syy kannattaa kyllä tutkituttaa ja etenkin ottaa puheeksi. Saat kunnollisemmat kipulääkkeet, toisaalta varmuuden onko endometrioosia vai ei (mitä varhaisempi dg, sitä paremmin tiedät mitä tulevaisuudelta odottaa).

Itsellä ollut samaa, jäätävät kivut aina. Ja mulla myös selkäkipua ja vatsa aivan sekaisin, johtuen krampeista. Ja kun kipu pahimmillaan niin myös oksettaa. Nyt ovat kuitenkin hyvin hallinnassa monen kokeilun jälkeen :) Lapsien jälkeen kivut olleet samanlaisia. Eri pillereitä kokeilemalla yasminit vei kivut suht hyvin. Itsellä ainoa särkylääke mikä auttaa on miranax, aivan taivaallinen lääke. Itse uusitutan reseptini aina vuosi tarkastuksen yhteydessä gynekologilla. Eli mitäs jos varaat ajan hyvälle gynelle - näin saat hänen mielipiteensä kivuistasi sekä pillerireseptin. Itse käytän vallan yksityistä lääkäriä, se on kuitenkin kelan jälkeen vain n. 70euroo sisältäen papakokeen, ja todella osaava lääkäri!

Minä kärsin ihan samasta vaivasta ja endo tutkittiin moneen kertaan, eikä mitään viitteitä siitä. Litalginilla mentiin, mutta ei sekään kokonaan auttanut. Ainoa mikä on auttanut oli raskaus. Ei ole lapsen saannin jälkeen ollut kertaakaan. Mutta ei tosiaan auta kaikille. Kyse on siis likaa supistelevasta kohdunkanavasta.

Mulla oli nuorempana menkkakipuihin ponstan-forte nimisiä nappeja, auttoivat aika hyvin.
Itse vuodan ku seula, menkat estää kaikkea 5-14 päivän välillä ja vetää mahan sekaisin, onneksi kipukynnys on sen verran kova ettei oksu tule ihan herkkään, mutta välillä.
Yllätävän monella on ärtyvä paksusuoli joka aktivoituu menkojen aikaan.
Mulla kolmosen teko autto kipuihin, mutta vuotomäärä vaan on lisääntynyt jokaisen lapsen jälkeen (voi kuvitella määrän kun ennen kesti supertampaxi ja yörätti tunnin ilman ylivuotoa...)
Kiitos kuukupin keksijälle..

Mulle yks hippitäti joskus vinkkas, että PUNA-APILAN kukista tehty tee auttaa menkkakipuihin. Mä sit keräsin ja kuivattelin niitä ja ne tosiaan autto. Kannattaa aloittaa juominen muutama päivä ennen kuviteltua menkkojen alkamista ja sit juoda sitä vaikka koko menkkojen ajan. Mulla alkoi menkkakivut vasta reilusti yli parikymppisenä yli 10 vuotta sen jälkeen kun mun menkat ekan kerran alko. Saatto johtua siitä kun lopetin pillereiden syönnin. Nyt talvella on tosin aika vaikea keräillä sitä puna-apilaa, mutta sitä saa onneks tilattua ainaki iHerbistä. Sieltä mä oon ostany semmosen ison pakkauksen ja siitä riittää hyvin talven yli, jos ei oo kuivaillu tarpeeks.

http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Whole-Red-Clover-Blossoms-16-oz-453-g/30777?at=0

Magnesiumista on myös apua kaikkiin kramppeihin.
http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-High-Absorption-Magnesium-100-mg-120-Tablets/15?at=0

Noi kaks tuotetta mahtuu viel sopivasti samaan pakettiin ja hintaa niille postikuluineen päivineen tulee yhteensä 22€ ja siitä teestä riittää tosiaan pitkäks aikaa.

Koodilla MAB036 ja kirjoittamalla sen referal code kohtaa, saa tilauksen loppusummasta 5 dollari alennusta. Tuotteet ovat perillä n. viikon päästä tilauksesta.

Kuka helvetti täällä diagnosoi toiselle endometrioosia?? Kotilääkärit vauhdissa, varmaan mukava lueskella, mitä toiset epäilevät sinulle..

Itselläni on dysmenorrea, johon liittyy myös oksentelua, huimausta ja vatsa sekaisin. Tätä aina kuukautisten 1. päivänä. E-pillerit auttoivat, mutta jouduin muista syistä lopettamaan. Lisäksi lääkäri määräsi nyt pelkästään koviin kuukautiskipuihin Clotamia, joka auttaa itselläni kohtalaisesti. Mut tsemppiä, harmi, että on näinkin monta kohtalotoveria :(