Sattuu aivan hemmetisti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija02
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija02

Vieras
Elikkä oon 12 (-02) vuotias tyttö jolla on alkanu menkat 9 vuotiaana. Ensimmäiset 2 vuotta oli ihan kivuttomia mut sitten joka kerta mahaan sattuu koko ajan, parhaimmillaan alkaa jo viikko ennen menkkoja sattumaan mahaan. Koulu kärsi ku aina menkkojen aikaan tuli useempi poissaolo. Ja särkylääkkeetkää ei auta ku pienen hetken. Nyt on taas sattunu 2vrk putkeen nii paljon ettenoo nukkunu ku yhteensä 6h. Särkylääkkeitä menny ja alkaa pikkuhiljaa turhauttamaan.

Mitä mä teen? Lääkärissä tullu käytyä eikä mitään. Pikkuhiljaa tuntuu et turvaudun kohta e pillereihin ku ei joka kuukaus jaksa olla viikkoo sängyssä.

Lämmitä jyvätyyny, mene kuumaan kylpyyn/suihkuun.

Tätä en nuorena itse uskonut, kun mulle vinkattiin, mutta liikunta auttaa. Toki se on hemmetin vaikeata kivuliaana lähteä lenkille, mutta oikeasti auttaa. Tosin vain sen ajan kuin liikut :/

Varaa aika gynekologille. Tai jos se ei onnistu, niin varaa aika terveysaseman terveydenhoitajalta. Hän neuvoo, miten saat apua terveysaseman byrokratiassa.

Jos kerran särkylääkkeet eivät auta, niin asia senkin vuoksi kannattaa kertoa asiantuntijalle. Kaikki ns. normaalista kuukautisista poikkeava kannattaa selvittää. Ei siis kannata kärsiä turhan takia :)

Yhteistyössä