Luin taannoin erään arabitaustaisen maahanmuuttajaperheen haastattelun. He sanoivat, että heidän kulttuuriinsa kuuluu pitää koti ja ruokakaapin sisältö aina semmoisessa kunnossa, että yllätysvieraat voivat poiketa kylään. Kuulemma sosiaalinen elämä menisi tosi monimutkaiseksi, jos vierailuista pitäisi sopia etukäteen ja siivota ja leipoa hiki hatussa niin kuin suomalaiset tekevät.
Ja pitäähän se paikkansa, että suomalaisten kyläilyelämä on nykyään vähintäänkin vaivalloista. Juuri kukaan ei pistäydy minnekään soittamatta etukäteen, ja moni tosiaan haluaa tietää kyläilyistä päiväkausia etukäteen että voi tehdä suursiivouksen.
Vaikka meillä käy vieraita varsin harvakseltaan, unelmoin että tilanne olisi kuten noilla maahanmuuttajilla. Helpoin tie siihen on, että loiventaa omia vaatimuksiaan - ei lapsiperheen kodin tarvitse olla sisustuslehdestä repäisty. Itse olin ennen tosi vieraskorea, mutta nykyään olen jo edistynyt; vartin varoitusaika riittää. Pesen vessan ja laitan kahvin tippumaan sillä aikaa kun uuni lämpiää pakasteviinereitä varten. Kotimme ei ole siisti, mutta onneksi emäntä on rento.