helv... että ärsyttää!!! toisessa kaupungissa asuva ystäväni soitti eilen, että tulisi tänään perheineen kylään..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pihlaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:hug: Ihan rauha vaan! Jos teillä ei ole muuta ihmeempää tekemistä kuin kotihommia ja ottaa vastaan nää vieraat niin nyt vaan rauhassa odottelette ja nautitte tästä vapaasta ajasta :) Jos taas teillä oliskin jotain menoa myöhemmin niiin tottahan olisit sanonut siitä kaverille jo puhelimeessa, eikös niin?

sillä minä nyt olenkin kiukkuinen, kun samassa kaupungissa olevat ystävät otan vastaan t-paidassa & pikkuhousuissa, juovat kahvit muruiselta kissankarvaiselta pöydältä ja saavat pahoitteluja siitä ettei ole kahvin kanssa mitään. nyt kun yritän vähän hienostella, siivosin ja leivoin niin.. argh :mad:

Kyllä minäkin ymmärtäisin niin että kymmeneltä ovat paikalla eikä vasta lähdössä. Ei se minusta ole nipottamista, jos odottaa vieraiden (oli ne sitten kavereita tai muita) tulevan silloin kun on sovittu. Tuskin kenestäkään on kivaa viettää päivä ihan vain odotellen, että milloinkahan ne vieraat tulee (ja kuitenkin pitäisi ajoittaa ruuan laitot, ulkoilemiset, kaupassa käynnit ym. sopivaan väliin).

Itse olen juurikin hössöttäjä aina kun joku tulee meille kylään. Ei tarkoita sitä etteikö minulla olisi läheisiä kavereita tai sukulaisia vaan haluan että meillä on siistiä ja vaatteet on siistit + on tarjottavaa. Vaikea kuvitella että verkkareissa ottaisin vastaan ketään :D Ja kun lapsivieraita yleensä tulee kavereiden mukana niin senkin takia on hyvä että olen siivonnut ne omat rintsikat sohvan nurkasta ja lattia ei ole täynnä villakoiria ;)

Mä ainakin kutsun itseni kylään ja kavereiden kanssa sovitaan vierailuista. Kysytään että voiko tulla käymään?

Kyllä mua risoo jotkut jotka tulee 2 tuntia myöhässä. Mut mä en enää sit kutsu niitä kylään. Olen todennut että sellaset kaverit joiden kanssa haluan olla niin tulee aika ajallaan. Yleensä on sovittu noin aikoja. Se tarkoittaa yleensä puolen tunnin heittoa. Mutta 2 tuntia myöhässä olevat ärsyttää! Ihan siksi että on saattanut sopia toisen menon myöhemmäksi.

En haluaisi kyllä sellasta kaveria jonka luokse pitää odottaa jotain virallista kutsua. Meillä saatetaan soittaa ovikelloa jopa ja käydä kysymässä että onkos teillä mitään tekemistä.

[QUOTE="A.P";24502714]sillä minä nyt olenkin kiukkuinen, kun samassa kaupungissa olevat ystävät otan vastaan t-paidassa & pikkuhousuissa, juovat kahvit muruiselta kissankarvaiselta pöydältä ja saavat pahoitteluja siitä ettei ole kahvin kanssa mitään. nyt kun yritän vähän hienostella, siivosin ja leivoin niin.. argh :mad:[/QUOTE]

Eli itsellesi vihoittelet :hug:

Luin taannoin erään arabitaustaisen maahanmuuttajaperheen haastattelun. He sanoivat, että heidän kulttuuriinsa kuuluu pitää koti ja ruokakaapin sisältö aina semmoisessa kunnossa, että yllätysvieraat voivat poiketa kylään. Kuulemma sosiaalinen elämä menisi tosi monimutkaiseksi, jos vierailuista pitäisi sopia etukäteen ja siivota ja leipoa hiki hatussa niin kuin suomalaiset tekevät.

Ja pitäähän se paikkansa, että suomalaisten kyläilyelämä on nykyään vähintäänkin vaivalloista. Juuri kukaan ei pistäydy minnekään soittamatta etukäteen, ja moni tosiaan haluaa tietää kyläilyistä päiväkausia etukäteen että voi tehdä suursiivouksen.

Vaikka meillä käy vieraita varsin harvakseltaan, unelmoin että tilanne olisi kuten noilla maahanmuuttajilla. Helpoin tie siihen on, että loiventaa omia vaatimuksiaan - ei lapsiperheen kodin tarvitse olla sisustuslehdestä repäisty. Itse olin ennen tosi vieraskorea, mutta nykyään olen jo edistynyt; vartin varoitusaika riittää. Pesen vessan ja laitan kahvin tippumaan sillä aikaa kun uuni lämpiää pakasteviinereitä varten. Kotimme ei ole siisti, mutta onneksi emäntä on rento.

[QUOTE="vieras";24502681]Meillä vieraat tulee ja menee. Joskus saattaa joku soittaa että ollaan muutaman kilometrin päässä ( lähteneet 400 km:n päästä ajamaan) jotta voisitko laittaa kahvin tulemaan. Ei meillä varauduta sen kummemmin vieraiden tuloon, aina löytyy jotain tarjottavaa pakastimesta. Mutta toisaalta suurin osa tulee kuin kotiinsa ja minä tykkään että käy vieraita. Ja lähes joka viikko joku käy ja hyvä niin.[/QUOTE]

Ollaanko teillä aina kotona? Meillä on itsellä niin paljon harrastuksia ja menoa ja meininkiä, ettei tuollainen tulisi kuuloonkaan. Jos joku olisi niin urpo, että ajelisi 400 kilsaa ilman että kysyisivät etukäteen ollaanko kotona ja että passaako tulla niin voi voi. Jos oltaisiin kotona ja sopisi vierailu muutenkin niin tervetuloa. Mutta ei me kyllä sovittuja menoja ruvettaisi sen takia yhtäkkiä muuttamaan. Sitten pitäisi kyläilijöiden mennä vaikka huoltikselle hörppäämään kaffensa.

Meidän ystäväpiirissä vierailut sovitaan etukäteen ja sovituista ajoista pidetään kiinni.

Ihanko tosi täällä suurin osa on sitä mieltä että itse pitää vieraat kutsua kylään? Meillä ainakin soitellaan kavereitten kanssa puolin ja toisin että keitättekö kahvit yms, eli vieraat siis periaatteessa kutsuvat itsensä kylään, toki osataan sitten myös sanoa jos ei käy eikä siitä kukaan pahastu. Tuntuis kauheen jäykältä jos pitäis monta päivää etukäteen sopia kyläilyaikataulut...

Ei kutsuta kuin syntymäpäiville. Muuten vieraat joko tupsahtavat kylään tai soitteleva, että ollaanko silloin kotona, kun tulisivat.

Ihanko tosi täällä suurin osa on sitä mieltä että itse pitää vieraat kutsua kylään? Meillä ainakin soitellaan kavereitten kanssa puolin ja toisin että keitättekö kahvit yms, eli vieraat siis periaatteessa kutsuvat itsensä kylään, toki osataan sitten myös sanoa jos ei käy eikä siitä kukaan pahastu. Tuntuis kauheen jäykältä jos pitäis monta päivää etukäteen sopia kyläilyaikataulut...

Oletko maalta? Kaupungissa, ainakaan isommassa, itsensä kylään kutsuminen ei ole yleisesti tapana, eikä se todellakaan ole kohteliasta.

[QUOTE="vieras";24502449]mä en tykkää vieraista, jotka kutsuvat itse itsesä kylään..[/QUOTE]

En minäkään. Minulla on ystävä, joka asuu toisessa kaupungissa ja mielellään olisi aina tulossa meille. Kun käymme hänen kotikaupungissaan ja tapaamme, hän ei koskaan kutsu kotiinsa. Sinkku, eikä varmaan halua, että lapset sotkevat hänen hienoa kotiaan. Tai jotain. Just muutettiin uuteen kotiin ja olis jo tulossa tänne..

Luulen ettei niillä ihmsillä ole paljon ystäviäkään mitä kutsua. Meillä kutsutaan itseämme puolin ja toisin.

Ja ap. vähästäs äkin vedät herneet. Onneksi me ollaan niin boheemia porukkaa ja kaveritkin suurinosa ettei tuollaiset paljon haittaa.

[QUOTE="Minni";24502780]Oletko maalta? Kaupungissa, ainakaan isommassa, itsensä kylään kutsuminen ei ole yleisesti tapana, eikä se todellakaan ole kohteliasta.[/QUOTE]

Kyllä meillä on ystäväpiirissä tapana soittaa, että oletko kotona, jos tulen käymään. Ja ihan kaupungissa asutaan...

[QUOTE="Minni";24502780]Oletko maalta? Kaupungissa, ainakaan isommassa, itsensä kylään kutsuminen ei ole yleisesti tapana, eikä se todellakaan ole kohteliasta.[/QUOTE]

Maalle olen muuttanut vasta vuosi sitten, sitä ennen asunut koko ikäni kyllä kaupungissa :D Ehkä meillä on sitten vähän rennommat tavat kaveripiirissä/sukulaisten kesken, eikä tarvitse turhaan ressata kyläilyistä. Just eilenkin kyselin isältäni että koska on vapaalla että voitais tulla viikonloppukylään :)

Maalle olen muuttanut vasta vuosi sitten, sitä ennen asunut koko ikäni kyllä kaupungissa :D Ehkä meillä on sitten vähän rennommat tavat kaveripiirissä/sukulaisten kesken, eikä tarvitse turhaan ressata kyläilyistä. Just eilenkin kyselin isältäni että koska on vapaalla että voitais tulla viikonloppukylään :)

No minusta isä tai yleisesti vanhemmat on vähän eri asia kuin ystävät. Ehkä mulla on taustalla tässä se ystävä, jonka käytös risoo. Kutsuisi siis aina itsensä meille, eikä kuitenkaan kutsu omaan kotiinsa. Eikä siis KYSY, voisinko tulla, vaan sanoo "Mä voisin tulla". Se ei ole kohteliasta.

Luin taannoin erään arabitaustaisen maahanmuuttajaperheen haastattelun. He sanoivat, että heidän kulttuuriinsa kuuluu pitää koti ja ruokakaapin sisältö aina semmoisessa kunnossa, että yllätysvieraat voivat poiketa kylään. Kuulemma sosiaalinen elämä menisi tosi monimutkaiseksi, jos vierailuista pitäisi sopia etukäteen ja siivota ja leipoa hiki hatussa niin kuin suomalaiset tekevät.

Ja pitäähän se paikkansa, että suomalaisten kyläilyelämä on nykyään vähintäänkin vaivalloista. Juuri kukaan ei pistäydy minnekään soittamatta etukäteen, ja moni tosiaan haluaa tietää kyläilyistä päiväkausia etukäteen että voi tehdä suursiivouksen.

Vaikka meillä käy vieraita varsin harvakseltaan, unelmoin että tilanne olisi kuten noilla maahanmuuttajilla. Helpoin tie siihen on, että loiventaa omia vaatimuksiaan - ei lapsiperheen kodin tarvitse olla sisustuslehdestä repäisty. Itse olin ennen tosi vieraskorea, mutta nykyään olen jo edistynyt; vartin varoitusaika riittää. Pesen vessan ja laitan kahvin tippumaan sillä aikaa kun uuni lämpiää pakasteviinereitä varten. Kotimme ei ole siisti, mutta onneksi emäntä on rento.

Mutta entä jos sitä vartinkaan valmistumisaikaa ei ole? Jos ovikellosi soisi ja oven takana seisois kyläilijät? Ei aina ole edes kyse siitä miltä koti näyttää tai onko sitä kahviin kastettavaa. Kyllä mun ainkin pitää sanoa että silloin harvoin kun meille on tupsahtanut yllätysvieraita niin jokaikisellä kerralla ajoitus on ollut mahdollisimman huono. Milloin on just nussittu, milloin on meneillään kunnon riita, milloin on mitäkin. Ehei, ei kiitos ylläreille!

Kuulutko itse näihin, jotka tuntuvat omaksuneen amerikkalaisen tavan? Kun itse käytte kylässä tai vieraat ovat teiltä lähdössä, niin ovella hyvästellessä toivotetaan: "Tulkaa sitten taas käymään. -Ei, kun tulkaa te vuorostanne käymään meillä, vaikka jos satutte täällä päin ajelemaan." Suomalaiselle tämä tarkoittaa tosiaankin kutsua. Amerikkalaiselle on vain sanahelinää, pientä siistiä small talkia.

Sanoisin, että omassa tuttavapiirissa etenkin pidemmässä matkassa asuvat soittavat ja kutsuvat itsensä kylään silloin, kun heillä sattuu olemaan sopiva vapaa tai tosissaan muuta asiaa tänne päin. Vastavuoroisesti itse tehdään samoin. Helpommin se sujuu noin päin.

Meillä on niin päin, että kaverit ja sukulaiset soittaa, että sopiiko tulla -tai sitten tulevat ihan ilmoittamatta. Ovi on aina auki. Ja on meilläkin muutakin elämää eikä olla aina kotona, silloin yllätysvieras luonnollisesti käy ovea nykimässä turhaan. Ne jotka tulee kauempaa varta vasten, soittaa kyllä hyvissä ajoin että olemmeko kotona. Ja aina on pakkasessa tarjottavaa ja ellei, niin kahvia ainakin :D Siisteystaso... no se nyt ei ole se vierailun tärkein pointti muutenkaan. Villakoirat ei meidän jutusteluja keskeytä. Olisi perin kummallista jos pitäis soitella tutuilleen, että "hei, tuletteko ylään tuossa huomenna klo 15..."

Kuulutko itse näihin, jotka tuntuvat omaksuneen amerikkalaisen tavan? Kun itse käytte kylässä tai vieraat ovat teiltä lähdössä, niin ovella hyvästellessä toivotetaan: "Tulkaa sitten taas käymään. -Ei, kun tulkaa te vuorostanne käymään meillä, vaikka jos satutte täällä päin ajelemaan." Suomalaiselle tämä tarkoittaa tosiaankin kutsua. Amerikkalaiselle on vain sanahelinää, pientä siistiä small talkia.

En kuulu.

Olisko teille tullut pieni väärinkäsitys tuosta ajasta? Kyllä minäkin oletan jos sovitaan vierailulle joku aika,että se pitäisi ainakin puolen tunnin tarkkuudella, jollei erikseen ilmoitella muuta.Mutta ehkä tämä ystäväsi epähuomiossa kertoikin monelta ovat lähdössä.
Minusta on mukavaa että ihmiset kutsuvat itsensä kylään,tarkoittaen sitä että kysyvät voivatko tulla,ainahan siinä voi sitten kieltäytyä jos on muuta menoa taikka ei vaan jaksa ottaa vieraita vastaan.Eipä mulle ainakaan kukaan vaan ilmoita tulevansa kyläilemään,ja voisihan siinäkin sanoa ettei käy...

[QUOTE="A.P";24502507]emme ole nähneet aikoihin, lisäksi mukana on ystäväni uusi miesystävä jonka näen nyt ensi kerran... vähän niikuin hyvää ensivaikutelmaa tässä tavoittelen. lisäksi tässähän loistava syy tehdä täytekakku kun sellaista olen himoinnut jo viikon :D pullaa olin joka tapauksessa leiponut jo eilen . minulla on arkivaatteet, tyttäreni tahtoi itse juhlamekon & se siivous tarkoitti vessanpesua.. josta on vierähtänytkin tovi[/QUOTE]

Eli et oikeastaan nähnytkään niin paljon vaivaa kuin esitit...

[QUOTE="A.P";24502678] mutta sanokaapa, miten te ymmärrätte tuon
vastauksen "kympltä" kysymykseen " monelta tulette" ? eikö se teistäkin tarkoita, että täällä ollaan kello kymmenen eikä lähdetä ajamaan silloin ?![/QUOTE]

No mun mielestä ton voi toisaalta ymmärtää kummin vaan. Joten eiköhän tuossa teidän tapauksessa ole kyse väärinkäsityksestä, ei mistään sen vakavemmasta.

Yhteistyössä