Helsinkiin muutto ehkä edessä, aaaapuaaa...

• Viestiketjun aloittaja Vähän maalaistollo
  • Ensimmäinen viesti
bbierass
Eihän se elämä pk seudulla nyt noin ankeaa Ole. Vaikeinta varmaan on nykyasunnon myyminen. Espoo on kiva paikka asua. Yhteydet toimivay ja pianhan tulee metrokin. Itse tykkään eteläespoosta ja tapiolan seuduista. Kyllähän te nyt noilla palkoilla kivan kodin löydätte.

Mun mielestä on typeää kuvitella, että työmatkat sujuisi nopeasti Helsingin kantakaupungissa. Mä ainakin pääsen nopeammin töihin Espoosta Kamppiin kuin Manskun päästä ratikka ajaa Postitalon eteen. Eli kyse työmatkassa on aina reitistä, ei matkan pituudesta.
No sä ajattelet aikaa, minä ajattelen niin, että hätätapauksessa sitä vaikka pyöräilee töihin jos julkiset lakkoilee. Milläs tulet jostain Nöykkiöstä, jos bussit ei kulje?

ööööööööööööö
Asuinpaikaksi kannattanee valita Espoosta jokin radan varrelta oleva asuinalue, joka on lähellä miehesi työpaikkaa, jolloin sinä pääset helposti junalla töihin ja miehesi näppärästi töihin. Jos miehesi menee Sinimäen toimipisteeseen, myös Kauniainen on hyvä vaihtoehto. Muuttakaa eka vuokralle ja tutustukaa rauhassa pk-seutuun, eiköhän täältäkin löydy teitä miellyttävä asuinalue.

valintoja
Lohjalla ja Nummelassa on edullista ja väljää asumista vielä tarjolla. Työmatka sieltä Espooseen on autolla helppo, Helsingin keskustaan pääset bussilla 30-60 minuutissa.

Lohjaltakin käydään paljon Helsingissä töissä, joten kimppakyytejä löytyy varmasti, kunhan naapurit käyvät tutuiksi.

Espoon perukoilta sun työmatka on varmasti ajallisesti ihan yhtä pitkä.
Mä en sanoisi Nummelasta, että siellä on edullista. Olen sieltä katsellut ok-taloa ja niiden hinnat on samoissa lukemissa kuin Espoossa. Helsingissä ja Vantaalla on itseasiassa kaikkein halvimmat ok-talot.

Lohjalla toki alkaa olla halvempaa. Työmatkan kesto riippuu täysin sitten siitä, miten nopeasti sinne bussipysäkille pääsee, koska kukaan ei asu ihan motarin vieressä.
Sieltä OMALLA AUTOLLA, esim Virkkalasta kestää 1h suuntaansa Kamppiin, jos ei ole ruuhkaa. Ruuhka-aikana toki on aina ruuhkaa. Sitten kun on töissä 7,5h+30min lounas + 2h ajoa, niin sitten lapsia ei enää näe pahemmin.

Kyllä siellä Lohjallakin voi asua, jos pystyisi vaikka tekemään joskus etätöitä.

valintoja
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30437445:
No sä ajattelet aikaa, minä ajattelen niin, että hätätapauksessa sitä vaikka pyöräilee töihin jos julkiset lakkoilee. Milläs tulet jostain Nöykkiöstä, jos bussit ei kulje?
Kuinka usein julkiset lakkoilee? Kerran 5-10 vuodessa? Ei kai kukaan sen perusteella asuinpaikkaa valitse? Ap:n miehellä oli auto, joten sillä pääsee kyydillä töihin, jos tulee hätätapaus. Kyllä itseasiassa mulla on tuttava, joka pyöräilee töihin Meilahteen kauempaa kuin Nöykkiöstä riippumatta kelistä.

Kuinka usein julkiset lakkoilee? Kerran 5-10 vuodessa? Ei kai kukaan sen perusteella asuinpaikkaa valitse? Ap:n miehellä oli auto, joten sillä pääsee kyydillä töihin, jos tulee hätätapaus. Kyllä itseasiassa mulla on tuttava, joka pyöräilee töihin Meilahteen kauempaa kuin Nöykkiöstä riippumatta kelistä.
Pääseehän sitä vaikka taksilla, mutta itsellä kulkeminen oli esimerkiksi yhteen vaiheeseen junan varassa, ja koskaan ei talviaamuisin voinut olla varma, pääseekö perille ajallaan vai reippaasti myöhässä. Joskus sitä lähti jopa puolitoista tuntia etuajassa, ja silti myöhästyi junan takia. Busseja nyt koskettaa jatkuvien myöhästelyiden lisäksi lähinnä vain lakot, mutta junien lisäksi metrot ja ratikatkin voivat jumittaa kun joku on hypännyt alle tai pysäköinyt autonsa kiskojen päälle. Oma verenpaineeni pysyy huomattavasti matalemmalla, kun tiedostan, että jos ratikka on jumissa, niin pääsen rautatieasemalle vartissa metodilla jalka toisen eteen.

vierass
Lohjalla ja Nummelassa on edullista ja väljää asumista vielä tarjolla. Työmatka sieltä Espooseen on autolla helppo, Helsingin keskustaan pääset bussilla 30-60 minuutissa.

Lohjaltakin käydään paljon Helsingissä töissä, joten kimppakyytejä löytyy varmasti, kunhan naapurit käyvät tutuiksi.
Lohjalta Helsinkiin menee googlemapsin mukaan 50min, eikä siinä ole otettu huomioon aamuruuhkaa. Lohjalta kyllä käydään Helsingissä töissä, mutta se on pitkä työmatka.

stadi
Jos molemmat tienaavat 5000 kuussa, Helsingissä järjestää elämänsä oikein mukavasti. Muuttakaa kokeeksi vuokralle kantakaupunkiin ja nauttikaa kaupunkielämästä! Aivan onnetonta on lähteä kehäteitten taakse johonkin nukkumalähiöön monen auton ja ison talolainan loukkuun. Meillä on täällä kolme muksua, kerrostalokoti kauniissa vanhassa kivitalossa, lähellä puistot ja urheilupaikat, vene laiturissa lähirannassa. Huoltoyhtiö hoitaa pihahommat taloyhtiössä, jolloin meille jää aikaa iltaisin ja viikonloppuisin tehdä sitä mitä milloinkin halutaan. Päiväkoti naapurikorttelissa ja koulu pienen kävelymatkan päässä. En vaihtaisi, en missään nimessä varsinkaan omakotitaloon Nurmijärvelle.

• Tykkää
Reactions: Björn
Vierras
Kilossa on konkunverrn pientaloja, koulut ja päiväkodit lähellä ja olisi juna-asema ja lähellä tuota sinimäkeä.
Laajalahdesta voi löytää kohtuuhintaisen paritalon tms. Sieltä se keskustaan pääseminen hieman hankalampaa silti.
Mankkaa on myös kivaa aluetta mutta ei sekään radan varressa.

Ylipäätään pientaloalueet harvoin on ihan juna/metroaseman kyljessä joten josse omakotitalo on saatava niin kulkuyhteyksissä joutuu kyllä joustamaan.

"zxc"
Voi, mä niin tunnistan tuon ap:n ahdistuksen. Pääkaupunkiseudulle muuttaminen tuntuu niin isolta ja pelottavalta asialta. Itse aikanaan muutin sinkkuna ollessani ja hommasin asunnon Keravalta. Kuljin sitten junalla työpaikalle. Muistan ekat junamatkatkin, kun ahdisti se, että kaikki paikat olivat täynnä. Ei enää voinutkaan vallata omaa tuolia laukulleen, niin kuin vanhan kotipaikkakunnan busseissa tehtiin :-D

Mutta siitä se sitten lähti aikanaan. En koskaan muuttanut ydinkeskustaan ja aina oli "pitkä työmatka".
Mutta vinkkinä vaan, että älä ajattele niitä kilometrejä kodin - päiväkodin- työpaikan välilllä, vaan nimenomaan sitä käytettyä aikaa.

Jos mies pystyy viemään lapset aamuisin, sinun kannattaa lähteä tosi aikaisin töihin, jotta pääset pois ajoissa. Jos siis työpaikka vaan on sellainen. Monissa asiantuntijatehtävissä työnantaja odottaa joustoa työajoissa, mutta pienen lapsen vanhempana se ei kyllä onnistu ilman tukiverkkoja. Niin kuin moni on neuvonut, niin kysy etäpäivämahdollisuudesta. Näin voisit edes yhtenä päivänä hyödyntää työaikoihin normaalisti kuluvan ajan ja hakea lapset aikaisemmin hoidosta.

Nyt vaan viikonloppumatka pääkaupunkiseudulle ja lähdette vähän tutkimaan Espoon kulmia. Tulee käsitys, mistä puhutaan.

ei espoolainen
Mun työpaikka olisi siis 15min kävelymatkan päässä Helsingin rautatieasemalta, eli mun nähdäkseni ihan Helsingin ydinkeskustassa. Juuri tietenkin rautatieaseman toisella puolella Espoosta katsottuna, mutta ei se vartin kävely nyt haittaa mitään. Rautatieaseman lähelle varmaan pääsee kyllä bussilla mistä vaan.

Miehen firmalla on kaksi toimipistettä Espoossa, ei tiedetä vielä, kumpaan hän sijoittuisi sitten, mutta toinen on Sinimäessä ja toinen Niittykummussa. Kumpi noista olisi parempi sijainti muun elämän kannalta?

Joku sanoi, että suurin ongelma on luultavasti lasten päivähoidon järjestäminen. Mitähän tämä käytännössä tarkoittaa? Sitäkö, että kun saadaan kamalassa hädässä joku asunto jostain, niin sitten päivähoitopaikka on jossain ihan toisaalla? Mistä päin asuntoa kannattaisi alkaa etsiä, jos haluaisi mahdollisimman kivat olot lapsille? Siis hoitopaikka ja koulut mahdollisimman lähellä ja kavereita ja harrastuksia lähistöllä myös sitten, kun kasvavat isommaks?
Kiitos kaikille neuvoista jo tähän mennessä!
Rautatieasemalle kannattaa tietysti tulla junalla, eikä sieltä asemaltakaan tarvitse kävellä työpaikalle, kun bussit ja raitovaunut kulkevat.

Kannattaisikohan katsella siis asuntoa Espoosta junaradan varrelta, taikka sitten tulevan metron varrelta? Tosin länsimetro alkaa liikennöimään vasta joskus 2016 lopulla.

Päivähoitopaikat tuppaavat olemaan tiukalla, eli lapsia ei niin vain ilmoiteta johonkin hoitopaikkaan, kun tilaa ei ole ja jonoa jo valmiiksi. Jostakin kunnalla on kuitenkin velvollisuus se paikka järjestää, mutta paras olisi tietysti tietää mahdollisimman pian mistä päin asunnon hankkii, jotta sitä päivähoitoa voisi oikealta suunnalta alkaa hommaamaan.

Espoo on hajanainen rakenteeltaan, ja vaikea on sanoa missä päin kukin haluaisi asua. Usein asunnon hinnat ovat voimakkaasti ohjaavana tekijänä asuinpaikan valinnassa.

valintoja
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30437502:
Pääseehän sitä vaikka taksilla, mutta itsellä kulkeminen oli esimerkiksi yhteen vaiheeseen junan varassa, ja koskaan ei talviaamuisin voinut olla varma, pääseekö perille ajallaan vai reippaasti myöhässä. Joskus sitä lähti jopa puolitoista tuntia etuajassa, ja silti myöhästyi junan takia. Busseja nyt koskettaa jatkuvien myöhästelyiden lisäksi lähinnä vain lakot, mutta junien lisäksi metrot ja ratikatkin voivat jumittaa kun joku on hypännyt alle tai pysäköinyt autonsa kiskojen päälle. Oma verenpaineeni pysyy huomattavasti matalemmalla, kun tiedostan, että jos ratikka on jumissa, niin pääsen rautatieasemalle vartissa metodilla jalka toisen eteen.
En kyllä ymmärrä, miksi jonkun linjan bussit olisivat jatkuvasti myöhässä? Jos ne olisivat, niin sitten myös aikatauluja muutettaisiin.

Mua itseä ei yhtään auttaisi tiedä, että pääsen kävelemään toimistolle, koska minä, kuten useimmat ihmiset, eivät tee työtään samassa paikassa. Siksi asuinpaikkaa ei yleensä edes valita sen hetkisen työpaikan perusteella. Ihmiset joka tapauksessa muuttavat työpaikkojaan nykyään usein.

valintoja
Aivan onnetonta on lähteä kehäteitten taakse johonkin nukkumalähiöön monen auton ja ison talolainan loukkuun. Meillä on täällä kolme muksua, kerrostalokoti kauniissa vanhassa kivitalossa, lähellä puistot ja urheilupaikat, vene laiturissa lähirannassa.
Mikäs siellä kantakaupungissa sit odottaa, jos ei vielä isompi asuntolaina kuin ok-talo kehyskunnassa? Kunnollinen perheasunto keskustassa maksaa yleensä se 2000e/kk.

En kyllä ymmärrä, miksi jonkun linjan bussit olisivat jatkuvasti myöhässä? Jos ne olisivat, niin sitten myös aikatauluja muutettaisiin.

Mua itseä ei yhtään auttaisi tiedä, että pääsen kävelemään toimistolle, koska minä, kuten useimmat ihmiset, eivät tee työtään samassa paikassa. Siksi asuinpaikkaa ei yleensä edes valita sen hetkisen työpaikan perusteella. Ihmiset joka tapauksessa muuttavat työpaikkojaan nykyään usein.
Siis voihan bussi tulla jonain päivänä vaikka sen ratkaisevan minuutin liian aikaisinkin. Siinä sitten odottelet puoli tuntia seuraavaa kuljetusta.

valintoja
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30437742:
Siis voihan bussi tulla jonain päivänä vaikka sen ratkaisevan minuutin liian aikaisinkin. Siinä sitten odottelet puoli tuntia seuraavaa kuljetusta.
Mulla menee nykyään busseja täällä noin 10min välein. Olen kyllä oppinut menemään bussipysäkille siten, ettei kyse ole 60s et myöhästyy.

stadi
Mainitsemastasi nukkumalähiöstä saa talon autoineen sillä samalla summalla, mitä kantakaupungissa menee kerrostalokolmioon ja bussilippuun.
Niinhän se on. Mutta alkuperäinen halusi järjestää kivat olot lapsille ja täällä keskustassakin se on hyvin mahdollista. Meidän alueella on ainakin tosi hyvät kunnalliset päiväkodit ja peruskoulut, plus iso valikoima kivaa tekemistä ja harrastuksia koko perheelle. Ja paljon kavereita! Ja jos pystyy asumaan lähellä työpaikkaa ja päiväkotia/koulua, on myös aikaa ja energiaa nauttia niistä.

Kaupunkiasumisen idea ei olekaan niitten omien laajojen asuinneliöitten ja pihan ihastelussa, vaan täällä voi käyttää kaupunkia olohuoneenaan ja pihana. Mutta kukin tyylillään. :)

"myh"
Espoossa ja Klaukkalassa asuneena, Klaukkalaa rakastavana: MUUTTAKAA EHDOTTOMASTI ESPOOSEEN. Klaukkalan ruuhkat on aivan järkyttäviä, koko pääkaupunkiseudun hirveimpiä. Molemmat tarvitsee auton. Suosittelen Espoosta Niittykumpu, Tapiola aluetta, koska miehesi työ, ja tää alue on kiva lintukoto maalta muuttavallekin :) Kallista on tietysti joo, mutta asunnot säilyttää arvonsa. Muuttakaa vaikka ensin vuokralle?

Tapiolaan ja Niittykumpuun tulee metro tässä parin vuoden sisään, joten pääset suoraan Kaisaniemen metroasemalle (jos tajusin suunnan rautatieasemalta päin katsottuna oikein) josta on sitten enää varmaan 5min kävelyä. Tällä hetkellä menee bussilla keskustaan, hyppää ruoholahdessa pois ja menee metroon, mun sama aamumatka vie 0,5 h. Jos asut klaukkalassa, et ole vielä edes vantaan puolella aamuruuhkassa siinä vaiheessa.

Mutta vuokralle ainakin ensin, tutustumaan alueeseen :) Niittykumpu ja Tapiola, sekä esim Tontunmäki hyviä alueita, Leppävaaran suunta on vähän hmm. monikulttuurisempaa ja enemmän sellaista urbaania. Tää musta itsekin maalaisena, on parasta aluetta!

"vantaalainen"
Me muutimme aikoinaan pikkukunnasta tänne etelään työn perässä. Olin 23v ja lapseton. Saimme molemmat töitä Espoosta joten muutimme sinne vuokralle. Kuljimme julkisilla töihin. Sen jälkeen ollaan muutettu useita kertoja ja lapsiakin on siunaantunut. Tällä hetkellä asutaan Vantaalla rauhallisella alueella. Lasten päiväkoti ja koulu on vieressä ja työpaikkakin on siirtynyt lähelle. Asiat kyllä rullaantuu ja järjestyy :) Muakin aikoinaan jännitti tosi paljon mutta kaikki on mennyt hyvin vaikka tukiverkostot onkin kaukana.

viera.s
Onko sinulla sellainen matka, ettet pystyisi tilapäisesti kulkemaan junalla nykyisestä kotikaupungistasi töihin? Ainakin Turusta ja Tampereelta monet kulkee Hesaan jopa päivittäin. Pidemmän päälle varmasti tosi raskasta, mutta itse ainakin koeajan hoitaisin noin ja ostaisin asunnon vasta muutaman kuukauden päästä.

Minä hain jossain vaiheessa myös pk-seudulta töitä, kävin muutamassa haastattelussa, parhaimmillaan olin jo kahden parhaan joukossa. Mutta sittemmin olen päättänyt, että ennemmin vähän huonompi työ täällä, varsinkin kun miehellä on täällä hyvä työ eikä oikeasti olisi taloudellisesti mitenkään järkevää pk-seudulle muuttaa.

Matinkylä
Suosittelen Matinkylää. Iso ostoskeskus ja metro avataan seuraavana vuonna. Uimahallinkin rakentaa tuohon kauppakeskuksen kylkeen. Meri on vieressä uimarantoineen, aivan mahtavat ulkoilumaastot ja jäähallikin löytyy. Täällä on päiväkoteja joka nurkassa, niitä on siis todella paljon. Ne ovat suurimaksi osaksi yksityisiä ja pieniä.
Keskustaan täältä menee busseja parin minuutin välein ja matka kestää 15min. Niittykumpu on tuossa vieressä.

"piu"
Minä muuttaisin keskustaan vuokrakolmioon vuodeksi, katselisin pk-seutua ja yhteyksiä, alueita ja palveluita rauhassa. Lasten pk-hakemuksen teet nyt, muista myös yksityiset. Tai noilla tuloilla voit palkata hoitajan. Kamppi, Hakaniemi, Siltasaari.

[QUOTE="piu";30438255]Minä muuttaisin keskustaan vuokrakolmioon vuodeksi, katselisin pk-seutua ja yhteyksiä, alueita ja palveluita rauhassa. Lasten pk-hakemuksen teet nyt, muista myös yksityiset. Tai noilla tuloilla voit palkata hoitajan. Kamppi, Hakaniemi, Siltasaari.[/QUOTE]

Ikävä jos lasten pitäisi vaihtaa päiväkotia noin nopeesti.

Vviers
Mikä on suhteesi maahanmuuttajiin? Espoossa niitä on eniten Matinkylässä ja Espoon keskuksen alueella. Suosittelen muuttamaan vuokralle jonnekin tulen Länsimetron ja sen jatkon alueelle, jotta voitte tutustua rauhassa alueeseen. Vaikeinta tulee olemaan hoitopaikan löytäminen.

Yhteistyössä