Helsinkiin muuttaneet, kauanko kesti sopeutuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Helsinkiin muualta Suomesta muuttaneet kertokaapa kokemuksistanne. Mistä muutitte, miksi ja missä päin Helsinkiä olette asustelleet. Kuinka kauan kesti sopeutuminen vai sopuduitteko lainkaan? Mitkä on suurimmat erot elämässänne?

Itse muutin opiskelujen perässä viime syksynä. Aluksi oli hankalaa kun ei muita tuntenut, mutta nyt alan viihtyä. Mitään opiskelijaelämää en juurikaan vietä, kun perheellisenä muuttanut. Vappuna tuli hieman riehakkaammin juhlittua kun mies vaatimalla vaati, että meen pippaloihin ja hän hoitaa lapset. Mies on mua hieman vanhempi ja hän viettänyt opiskelijaelämää yli 10v sitten.

Muutin jo takas. Kamalaa oli. Työn perös muutin ja Vantaalla asuin. Aivan hirveä paikka. Palkka oli hieman korkeempi, mutta muut kustannukset paljo korkeemmat.

Tultiin takas monesta syystä. Yhtään syytä ei ollu jäädä.

Työkavereita kun katsoo, niin eivät ne juuri sopeudu. Vuosien päästäkin ovat aika maalaisia ja esim. lomat vietetään kotiseudulla. Osalla perheet ovat muuttaneet takaisin. En kyllä tajua sitä kuviota, mutta eipä sen ihmettely ole ajankaan jälkeen viisaammaksi tehnyt. Itse asun täällä kun vanhemmat ja sisarukset ovat 5 km:n säteellä. Muuten ei kyllä Helsingissä ole mitään järkeä asua, jos ei edusta sellaista eliittiä, jonka on täällä oltava.

Kaupunki se siinä missä mika tahansa kaupunki. Jos tykkää asua pikkuruisessa asunnossa keskellä meteliä, niin kyllähän Helsinki on kiva. Onhan siellä kaikkea kivaa kävelymatkan päässä, mutta itselle ne huonot puolet vei voiton hyvistä. Opiskeliajan asuin siellä, siiten muutin pois.

Jouduin asumaan kolme pitkää vuotta Helsingissä, ja olen kiitollinen kun pääsin vihdoin sieltä pois, ei ole minun juttu. Tarvitsen rauhallisuutta ja luontoa ympärilleni.

Me ajettiin kerran mutka siellä ja pysäkillä luki "Eira". Ukko sanoi et tääl pitää päästä äkkiä pois ja lopulta päästiin Mikkeliin saakka kun löytyi sopiva kaista
Muutin jo takas. Kamalaa oli. Työn perös muutin ja Vantaalla asuin. Aivan hirveä paikka. Palkka oli hieman korkeempi, mutta muut kustannukset paljo korkeemmat.

Tultiin takas monesta syystä. Yhtään syytä ei ollu jäädä.

Olen muuttanut Helsinkiin ja pois sieltä useampia kertoja. Asunut Runebergin-, Uudenmaankadulla ja viimeiseksi Kalliossa. Asunto on Kalliossa tyhjillään enkä ole käynyt siellä muutamaan vuoteen. Sopeutumisesta en osaa sanoa kun 16 kertaa muuttanut paikasta toiseen ympäri Suomea milloin miehen, työn, opiskelujen jne perässä. Koti on siellä minne omat tavarat kantaa ja kaikkeen ylensä sopeutuu.

Olen muuttanut Helsinkiin ja pois sieltä useampia kertoja. Asunut Runebergin-, Uudenmaankadulla ja viimeiseksi Kalliossa. Asunto on Kalliossa tyhjillään enkä ole käynyt siellä muutamaan vuoteen. Sopeutumisesta en osaa sanoa kun 16 kertaa muuttanut paikasta toiseen ympäri Suomea milloin miehen, työn, opiskelujen jne perässä. Koti on siellä minne omat tavarat kantaa ja kaikkeen ylensä sopeutuu.
Sulla on ollut aikas monta miestä.

Tästä ketjusta saa käsityksen, että palstalla kirjoittaa vain landepaukkuja.
Olen viihtynyt Helsingissä lähes koko ikäni.
Täältä on hyvät yhteydet maailmalle.

Hyvät yhteydet maailmalle? Eli pääset mahdollisimman helposti pois sieltä. Kuulostaa siltä, että et viihdy siellä, jos pois pitää päästä. Itse asun Tampereella, joten en nyt ihan landepaukuksi itseäni kuvailisi. Helsingissä en silti viihtynyt.

Mielipiteitähän tässä kysyttiin. Minkäs teet jos palstalla on enmmän selliaisia ihmisiä, jotka eivät viihdy Helsingissä kuin niitä, jotka viihtyvät. Varmasti vääristynyt otanta, mutta mielipiteensä saa kai sanoa.

Mielipiteitähän tässä kysyttiin. Minkäs teet jos palstalla on enmmän selliaisia ihmisiä, jotka eivät viihdy Helsingissä kuin niitä, jotka viihtyvät. Varmasti vääristynyt otanta, mutta mielipiteensä saa kai sanoa.
Suurin osa täällä asujista rakastaa kotikaupunkiaan. Asennevammaiset saisivat mennä itseensä miksi tylyttävät Helsinkiä.
Tervetuloa Suomen mukavimpaan kaupunkiin!

Suurin osa täällä asujista rakastaa kotikaupunkiaan. Asennevammaiset saisivat mennä itseensä miksi tylyttävät Helsinkiä.
Itse en viihtynyt Helsingissä lähinnä siksi, että kun tulin "landelta" niin minua katsottiin siellä koko ajan nenänvartta pitkin. En päässyt ikinä mukaan porukoihin, vaan minua pidettiin vielä kahden vuoden siellä asumisen jäkeen ulkopuolisena. Sitten muutin sieltä Tampereelle, ja täällä sain heti ystäviä ja minut otettiin työpaikalla lämpimästi vastaan. Ehkä minulle sattui vain huono työpaikka Helsingissä, jossa oli jotain ihme snobeja töissä. Mutta en kyllä harrastuspiireissäkään päässyt mukaan kovin hyvin. Aina sai kuunnella kettuilua junantuomista ja etenki "omituisesta" murteesta. Alkoi pidemmän päälle ärsyttää. Varmasti muolla on muunlaisia kokemuksia, mutta omani oli tämä.

Itse en viihtynyt Helsingissä lähinnä siksi, että kun tulin "landelta" niin minua katsottiin siellä koko ajan nenänvartta pitkin. En päässyt ikinä mukaan porukoihin, vaan minua pidettiin vielä kahden vuoden siellä asumisen jäkeen ulkopuolisena. Sitten muutin sieltä Tampereelle, ja täällä sain heti ystäviä ja minut otettiin työpaikalla lämpimästi vastaan. Ehkä minulle sattui vain huono työpaikka Helsingissä, jossa oli jotain ihme snobeja töissä. Mutta en kyllä harrastuspiireissäkään päässyt mukaan kovin hyvin. Aina sai kuunnella kettuilua junantuomista ja etenki "omituisesta" murteesta. Alkoi pidemmän päälle ärsyttää. Varmasti muolla on muunlaisia kokemuksia, mutta omani oli tämä.

joo, nämä toisten murteista vit*uilijat on yleensä "hesalaistuneita" junantuomia itse ;)

Joka toinen helsinkiläinen on maaltamuuttaja ja joka viides helsinkiläinen on maahanmuuttaja, eli syntyperäisiä helsinkiläisiä helsinkiläisistä on vain noin joka kolmas, joten luulisi muualta Suomesta Helsinkiin muuttavien viihtyvän sen puolesta hyvin Helsingissä.

Joka toinen helsinkiläinen on maaltamuuttaja ja joka viides helsinkiläinen on maahanmuuttaja, eli syntyperäisiä helsinkiläisiä helsinkiläisistä on vain noin joka kolmas, joten luulisi muualta Suomesta Helsinkiin muuttavien viihtyvän sen puolesta hyvin Helsingissä.
En voi puhua kuin omasta kokemuksestani. En viihtynyt. Osa murteesta vittuilijoista oli muualta tulleita, osa Helsingissä syntyneitä. Joka tapauksessa porukkaan oli vaikea päästä. Tampereella olen onnellisempi. Muilla varmasti erilaiset kokemukset.

Minä synnyin Helsingissä ja koko elämäni asunut hesassa ja pk-seudulla. Joka päivä haluaisin muuttaa pois. Tykkäsin ehkä 2015~ asti, mutta sitten muutettiin alueelle jossa 50% ulkomaalaisia. Ite kämppä on ihan kiva, muutama vuosi sitten remontoitu edullinen rivari lähellä luontoa, mutta häiritsee kun lasten päiväkodissa on liikaa monikulttuuria. Ennen kuin asuttiin täällä en pitänyt monikulttuuria ongelmana enkä miettinyt koko asiaa ja ihmettelin sitä valitusta, nyt ymmärrän.. Ei vaan olla löydetty muualta rivaria mikä olisi budjetin sisällä.

Yhteistyössä