Helsinki on kamala paikka.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuli tuosta murteelle nauramisesta mieleen, et mulle on joskus Helsingissä käynyt baarissa niin, että paikalliset on pyytänyt, etten vaan lopeta murteella puhumista, kun sitä on niin hauska kuunnella, ovat sit porukalla pähkäilleet, mitä mikäkin hassu sana tarkoittaa. Mulla kun muuttuu puhe harvinaase leviäks muutaman olusen jäläkehe :whistle: Elikkä monia nauratti kyllä, mutta se oli hyvin positiivista :D

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Tuli tuosta murteelle nauramisesta mieleen, et mulle on joskus Helsingissä käynyt baarissa niin, että paikalliset on pyytänyt, etten vaan lopeta murteella puhumista, kun sitä on niin hauska kuunnella, ovat sit porukalla pähkäilleet, mitä mikäkin hassu sana tarkoittaa. Mulla kun muuttuu puhe harvinaase leviäks muutaman olusen jäläkehe :whistle: Elikkä monia nauratti kyllä, mutta se oli hyvin positiivista :D

Näin miullekkin on pääsääntösesti käyny. Tampereella yks kesä bubissa joku känniääliöakka kyllä veti lävärit kun ei voinu ymmärtää, miten "nuori nainen puhuu niin rumaa murretta". Pirkanmaalaiset ei taija ymmärttää hyvän piäle eli P-K:n kaunista kieltä:).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En muuttas sinne vaikka mulle maksettas. Suomessa on kauniimpiakin kaupunkeja ku Helsinki.

Helsinki ja varsinkin sen keskusta-alueet sekä välittömästi niitä ympäröivät osat on mun mielestä kauniita. Vanhat rakennukset sekä hoidetut puut ja puistot. Espoo ja Vantaa on rumia! Espoossa on hoidettuja puistoalueita ja muita isompia ulkoilualueita heikosti, asutus leviää mattoina lähes kaikkialle ja kulkuväylät vie liikaa tilaa ja pirstoo kaupunginosat irti toisistaan. Vantaalla on muutama aika hirviömäinen asutuskeskittymä, mutta niiden välissä hyvin hyvin paljon aika maaseutumaista ja kaunista maisemaa.

Mä en koskaan naura murteille, mun mielestä ne on kielen rikkautta ja kuulostaa kauniilta. Varsinkin Joensuun murre on ihanan kuulosta, ja muut missä käytetään mie ja sie yms.

Itse olen niin tottunut asumaan Helsingissä, etten huomaa noita mainitsemiasi seikkoja tai en kiinnitä niihin huomiota. Helsinki on iso paikka eikä kaikkialla sitä kiirettä muutenkaan ole niinkuin keskustassa.

Yksi asia mitä itse olen alkanut vihata Helsingissä on narkkarit ja se kun ne heittävät likaset neulat ja ruiskut kadun varsiin, jopa leikkipuistoihin ja päiväkotien pihoille. Puolen vuoden aikana olen törmännyt lähemmäs 10 kertaa ruiskuun/neulaan tai muuhun huumeiden suonensisäiseen käyttövälineeseen.

Mä tykkään Helsingistä, mutta en osais kuvitella siellä enää asuvani. Välivuoden siellä pidin lukion jälkeen ja tykkäsin kovasti. Eikä oo muuten missään ollut niin kohteliaita naapureita kuin Helsingissä. Aina joku jäi pitämään ulko-ovea auki kun kauppakassien kanssa tuli tms.

Aina Helsingissä käydessä tulee tietty haikeus... se tunnelma on jotenkin niin omanlaisensa.

Miksi on aina ihan luvallista haukkua Helsinkiä ja (mikä erikoisempaa) helsinkiläisiä? Ihan kuin olisi joku ryhmä "helsinkiläiset", jotka kaikki samanlaisia (=kiireisiä, tylyjä, ylpeitä, epäkohteliaita ymym.)

Protestoin! Minä ja minun lähipiirini ollaan ihan kivoja ja lunkeja ihmisiä! Elkää tulko tuomitsemaan. :)

Kiireiset ihmiset ja häly on oikein rauhoittavaa varsinkin, jos omassa päässä sattuu olemaan kovin paljon mörköjä. :saint: Ne möröt kuuluu silloin huonommin... Mulle tulee joskus vähän aavemainen olo, jos menen johonkin hiljaiseen ja rauhalliseen maalaiskuntaan, jossa kenelläkään ei ole kiire minnekään. Jos lähden pois kehä III:n sisäpuolelta, niin kaikkein mieluummin menen sitten niin syrjäiseen paikkaan, ettei EDES niitä vetelehtijöitä näy! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuulapyssy:
Alkuperäinen kirjoittaja 0-0:
Oih, mä tykkään kovasti tästä kaupungista! Asunut täällä koko pienen ikäni (33v.) enkä mistään hinnasta muuttaisi muualle Suomeen. Kantakaupungissa asustellaan enkä osais olla esim. ilman ratikoiden kirskuntaa. Mökillä on aina välillä kiva käydä, mutta pian alkaankin liika hiljaisuus ahdistaa. Mutta pääasia, et jokainen löytää mistä tykkää. :)

No näinpä =)

No hyvähän se on, jos kantakaupunkiin on syntynyt. Tänä päivänä ei pelkällä koulutuksella sinne muuteta vuokralle saati omistusasuntoon. Pitäs olla porukoilla ns. vanhaa rahaa tai itsellä DI-/KTM-tutkinto.
Itse kun jouduin pendelöimään melkein vuoden Vantaalta Espooseen Kurvin metroaseman kauttaa Kamppiin niin riitti kotvaksi aikaa. Kyllä siellä metron työmatkaruuhkassa v*tuttaa itse kutakin kun porukkaa on kun pipoo, suurimmallaosalla kiire, urea haisee ja talvivaatteissa on hirvee hiki. Puolentoistatunnin työmatkan (kolmella kulkuneuvolla) lyhennyttyä vajaaseen puoleen tuntiin yhdellä bussilla ja vain Suomenojan ruuhkasta kärsien kiitän kokeimpaa, että sain kämpän Espoosta:).

No mulla ei oo vanhempien rahaa, mutta KTM tutkinto kyllä. ;)

Mun mielestä on kivaa käydä maalla, mutta IHANAA palata Helsinkiin kotiin. Kai se on tottumiskysymys. Itsekin pidän Helsinkiä kovin pienenä kaupunkina...

Joo itseasiassa mä kävin pari vuotta opiskelemassa muualla. Vaikken erityisesti Helsingin rautatieaseman seutua diggaakkaan, niin oli suuri nautinto palata Helsinkiin ja kävellä hälyisen aseman läpi. Myös siksi, että näki erinäköisiä ihmisiä. Kaupungissa, jossa opiskelen, ei kauheesti näkynyt erilaisuutta!

Ei Helsinki mikään iso kaupunki ole, mutta mä en haluisi kovin paljon suuremmasskaan asua.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mä tavallaan tykkään helsingistä: siis siitä kaupungista, vaikka ihmiset on osittain tosi... snobeja? Vähän kakan tärkeitä. :D

Mutta kyllä siellä on mukava käydä. Kuitenkin.

No voi herrajumala, Helsingissähän ei ole kuin muutama ihminen ja ne on kaikki tosi tärkeitä... huoh. Mua oikeesti loukkaa vähän nuo ennakkoluulot helsinkiläisiä kohtaan. Se on varmaan maalla iskostettu tajuntaan jo pienestä pitäen toi helsinkiviha ja varsinkin helsinkiläisviha.

jos vaikka kävisin väittämään, että keskisuomalaiset on kaikki tosi yksinkertaisia. Tai, että itäisessä Suomessa asuu täysin tyylitajuttomia ihmisiä.

Eipä tosin tulisi mieleenikään niputtaa jonkun alueen ihmisiä johonkin muottiin, kun ihan olen tietoinen siitä, että meitä on moneksi joka paikassa.

Silti helsinkiläiset saa surutta luokitella ihan kamaliksi ihmisiksi.
Hmmm... kukin tyylillään.

Mä tavallaan tykkään helsingistä: siis siitä kaupungista, vaikka ihmiset on osittain tosi... snobeja? Vähän kakan tärkeitä. :D

No voi herrajumala, Helsingissähän ei ole kuin muutama ihminen ja ne on kaikki tosi tärkeitä... huoh. Mua oikeesti loukkaa vähän nuo ennakkoluulot helsinkiläisiä kohtaan. Se on varmaan maalla iskostettu tajuntaan jo pienestä pitäen toi helsinkiviha ja varsinkin helsinkiläisviha.

Mä kirjoitin osittain. Tarkoittaen, että toiset on. Ja koska väestöä on paljon, enemmän mahtuu niitä snobejakin joukkoon. :D

Ja mä en kyllä ole maalta, joskin siellä hetken asunut. Ja mulla on aina asunut sukua pääkaupunki seudulla, että jonkin verran olen viettänyt siellä aikaani. Ei tää oli mikään päähän iskostettu juttu, vaan.. haivaintoja ympäristöstä. :whistle: ;) :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja no vois tulla sanomista...:
jos vaikka kävisin väittämään, että keskisuomalaiset on kaikki tosi yksinkertaisia. Tai, että itäisessä Suomessa asuu täysin tyylitajuttomia ihmisiä.

Mun eka mies (jo aikoja sitten tosin ex) oli Pohjanmaalta pääkaupunkiseudulle muuttanut ja jotkut tutut oli ihan kauhuissaan, että miten mä saatoin... Kauhua aiheutti eniten se, että Pohjanmaalla kuulemma heiluu paljon puukkoja ja puntareita.

Satunnaisdorkia nyt löytyy ihan kaikkialta (ilmeisesti ainakin sinun ystäväpiiristäsi?). Tai sitten sulta on vain vitsi mennyt yli hilseen. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:

Mun eka mies (jo aikoja sitten tosin ex) oli Pohjanmaalta pääkaupunkiseudulle muuttanut ja jotkut tutut oli ihan kauhuissaan, että miten mä saatoin... Kauhua aiheutti eniten se, että Pohjanmaalla kuulemma heiluu paljon puukkoja ja puntareita.

Alkuperäinen kirjoittaja noh..:
Satunnaisdorkia nyt löytyy ihan kaikkialta (ilmeisesti ainakin sinun ystäväpiiristäsi?). Tai sitten sulta on vain vitsi mennyt yli hilseen. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:

Hui! Ei ne sentään mun ystäviä olleet, jotka niin sanoivat! Jotain vanhoja ihmisiä... äitini ystäviä/tuttuja!

Mä kirjoitin osittain. Tarkoittaen, että toiset on. Ja koska väestöä on paljon, enemmän mahtuu niitä snobejakin joukkoon. :D

Ja mä en kyllä ole maalta, joskin siellä hetken asunut. Ja mulla on aina asunut sukua pääkaupunki seudulla, että jonkin verran olen viettänyt siellä aikaani. Ei tää oli mikään päähän iskostettu juttu, vaan.. haivaintoja ympäristöstä. :whistle: ;) :wave:

Mun mielestä sä taidat itse olla paskantärkeä kun sulla on kerran oikeus yleistää noin ja kai sä sitten oot paskantärkeä siinäkin mielessä, että sä kun asut jossain muualla niin oot sitten parempi ihminen. Mä asun Helsingissä eikä mun lähipiirissä ole yhtä ainuttakaan mun mielestä paskantärkeetä ihmistä. Tai on (tarkkemmin kun miettii tuttuja), mun ex ja sen kaveri, jotka on molemmat Oulusta ja asuneet täällä vasta muutaman vuoden. Pitäisköhän tästä vetää johtopäätös että KAIKKI omahyväiset tärkeilijät on Oulusta ja näin ollen Oulussa ei voi muunlaisia ollakaan?

No, ne jotka on Hesassa naama norsunv:llä ei välttämättä oo niitä Helsinkiläisiä, vaan lähinnä niitä nyrpeitä muulta paikakunnalta tulleita jotka ei tykkää Helsingin hälinässä!
Sehän on hyvä, että meitä on moneksi ja kaikki ei halua samassa paikkaa asua, koska tääl Hesas alkaa jo tätä poppoota ollakin ihan tarpeeks!

Mun mielestä on ihanaa käydä Helsingissä! Kaunis kaupunki, ihmiset on rentoja, aina jotain tekemistä, pääsee helposti paikasta a paikkaan b...
Landella on kiva asua ja viettää ysinkertaista elämää, mutta välillä sitä kaipaa jotain muutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja juups:
No, ne jotka on Hesassa naama norsunv:llä ei välttämättä oo niitä Helsinkiläisiä, vaan lähinnä niitä nyrpeitä muulta paikakunnalta tulleita jotka ei tykkää Helsingin hälinässä!
Sehän on hyvä, että meitä on moneksi ja kaikki ei halua samassa paikkaa asua, koska tääl Hesas alkaa jo tätä poppoota ollakin ihan tarpeeks!

Niimpä, ja hyvähän se on puolustella, jos on aikaa/varaa NAUTTIA niistä pääkaupungin hyvistä puolista. Useimmilla junan tuomilla on pitkät työmatkat ja PAKKO liikkua asemien ruuhkassa. Siinä ei pilkkopimeän talven aikana raskaan työpäivän jälkeen hirveesti hifistellä jugendajan rakennustaiteella.. Joo ja kotiseuvulle muuttasin heti jos saisin alan töitä sieltä. Palkkakin on elinkustannuksista huolimatta ihan sama ympäri Suomen.

kun mulla ei ollu vielä lasta,oisin halunnut muuttaa hesaan takas(oon siellä pienenä asunut ennenku muutettiin"maalle")mut nyt riittää ku käydää siel n.kerran kuussa tai harvemmin.en tosiaan siitä hälystä ja kiireestä oikeen pidä kun oon tottunut et tääl on niin rauhallista :o mut se on totta kun joku mainitsi et oman kotipaikkansa näkee ihan uusin silmin ku on käyny tuolla stadin vilskeessä :D

Pa$kamaisinta Helsingissä on asumisen ja elämisen kalleus, toiseksi pa$kamaisinta etäisyydet. Täällä on ihan turha kuvitella käyvänsä esim. fillarilla töissä ellei halua käydä suihkussa työpäivän alkajaisiksi ja päätteeksi... Muutenkin fillarin käyttäminen on omalla kohdalla jäänyt satunnaisiin erikseen tehtyihin pyörälenkkeihin sen jälkeen, kun muutin Hesaan (työn perässä ). Etäisyydet on vaan yksinkertaisesti liian pitkiä fillarin hyötykäyttöä ajatellen.

Turussa asuessa fillari kaivettiin talvisäilöstä heti lumien lähdettyä ja sillä sompailtiin kesän yli pitkälle syksyyn, eikä muita kulkuvälineitä juuri tarvittu. Ainakaan siinä vaiheessa, kun asustelin noin 1½ kilometrin päässä kauppatorista.

Asumisen ja elämisen kalleudesta en jaksa edes puhua, sen verran paljon v-tuttaa tän hetkiset asuntohinnat näillä kulmilla. Yksin asuvan on ihan turha kuvitella ostavansa asuntoa Helsingistä, ainakaan mistään järkevältä paikalta tai mitään järkevää asuntoa. Vuokralla asuminenkin on kallista, mutta omistusasuminen on suhteessa vielä monin verroin kalliimpaa. Itse maksan vuokraa 40m2 1h+tupakeittiöstä ~683 ?, mutta vastaava asunto viereisissä omistustaloissa maksaisi helposti 150 000 - 200 000 euroa. Jos haluaisin samasta lähiöstä 50-60-neliöisen kaksion, saisin varautua pulittamaan siitä kevyesti 180 000 - 250 000 euroa. Ja tuo hinta siis 50-60-neliöisestä kerrostalokaksiosta.

Jos Turussa olisi oman alan töitä, en olisi tänne ikinä muuttanutkaan. Mutta koska työtilanne Turun seudulla on mikä on, tänne muuttamiseen ja täällä olemiseen on ollut pakko sopeutua.

Minä olen asunut Helsingissä kohta kaksikymmentä vuotta enkä ikipäivänä muuttaisi takaisin kotiseudulleni enkä muuallekaan Suomeen. Ihmettelen vain että miksi täällä pitää sitten edes käydä jos noin ahdistaa... saatikka että joku tänne muuttaa vasten tahtoaan. Jos Helsinki pikkukylänä ärsyttää niin muuttakaa suureen maailmaan ulkomaille!

Yhteistyössä