Helsinki-lisä hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vasta raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vasta raskaana

Vieras
Hei kaikki jo äidiksi ehtineet! Olen tässä vasta raskaana itse, mutta olen jo mietiskellyt vanhempainvapaan jälkeistä aikaa. Eli hoitovapaalla olevat, tiedättekö saako Helsingissä kotihoidontuen lisäksi jonkinlaista Helsinki-lisää? Jos tällainen lisä on olemassa, paljonkohan se mahtaa olla, ja vaikuttaako sen saamiseen perheen tulot?

Kiitos tiedoista jo etukäteen!

Moi!

Alle 3-vuotiaasta perheen ainoasta lapsesta maksetaan hoitorahaa:

294,28 euroa/kk

Hoitolisää maksetaan perheen tulojen mukaan enintään:

168,19 euroa/kk

Kuntalisä Helsingissä lisäksi:

218,64 euroa/kk

----Helsingissä asuvalla siis PERHEEN TULOISTA RIIPPUMATTA osuudet yht: 294,28 + 218,64 euroa/kk
Pienituloisille lisäksi maksimissaan tuo: 168,19 euroa/kk kaupan päälle :)

Näistä kyllä sitten maksetaan verot (kela vähentää automaattisesti maksaessaan) normaalisti tuloverotuksen mukaan.

Laskeeko Helsinki-lisä? En ole kuullutkaan...

Lehdissä on ollut kyllä juttua että Vantaa laskee omaa kuntalisäänsä. Onko jollain ihan varmaa tietoa asiasta, siis että Helsingissä myös?

Tai just kun katsoin sitä mun laskelmaa - niin siinä se näytti että se tipahtaa. Oliskohan voinut olla jotain muuta?

..en nyt tähän hätään löydä sitä paperia. Siitähän sen näkisi.

Juu ei se taidakaan pudota mitenkään yleisesti tuo Helsinki-lisä!! Se onkin vaan tässä mun laskelmassa viimeisenä vuotena pinempi kuin muina.

Löysin tän oman laskelman asiasta ja ihmettelen miksi mulle olis viimeisenä vuotena, kun poika on täyttänyt 2 - siihen kun täyttää 3 v, Helsinki-lisä laskettu pinemmäksi kuin muina aikoina. Vai onko tämä ihan normaalia?

Kun en mä ole ilmoittanut että mun tuloissa tapahtuisi mitään muutoksia.

. . vaikuttavatko omat tulot tuohon Helsinki-lisään? Aikomuksenani olisi tehdä hoitovapaan aikana ihan vähän (max. pari iltaa viikossa) keikkatyötä, mikäli se ei vie Helsinki-lisää mennessään.

Kelan hoitolisäänhän (ainakin isommat) tulot vaikuttavat, mutta miten on Helsinki-lisän kanssa?

Tuollahan se lukee vähän ylempänä... ;-)

----Helsingissä asuvalla siis PERHEEN TULOISTA RIIPPUMATTA osuudet yht: 294,28 + 218,64 euroa/kk
Pienituloisille lisäksi maksimissaan tuo: 168,19 euroa/kk kaupan päälle :)

lisää tietoa www.hel.fi

En tiedä miten siellä on ,mutta salossa saa salo-lisän tuloista riippumatta, mutta ei saa tehdä tuntiakaan töitä. Silloin palaa lisä. Täällä sitä asiaa hoitaa sosiaalitsto.

Mulla on sellainen käsitys että hoitovapaan aikana saa tehdä töitä sunnuntaina, ja työnantaljalta pitää saada todistus siittä että tekee töitä tosiaankin vaan sunnuntaina, tietääkö kukaan pitääkö paikkaansa

Siihen asti kun lapsi täyttää kaksi vuotta, Helsinki-lisä on 218,64 e/kk. Sen jälkeen kolmevuotiaaksi asti 134,55 e/kk.

Tulot ei vaikuta, ja töissä saa käydä miten paljon vaan. Ainoa johon perheen tulot vaikuttaa on Kelan hoitoLISÄ (max n. 160 e/kk).

Kotihoidontukea maksetaan jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Isä ja äiti voi olla vaikka toinen päivä- ja toinen yövuorossa töissä, rahan saa silti jos lapsi ei mene tarhaan.

Sunnuntairajoitus koskee vanhempainrahakautta. Työssäolopäiviltä äitiys/vanhempainraha maksetaan miniminä. Rahaa ei makseta sunnuntailta, joten sunnuntaisin voi olla töissä ilman että päivärahaa alennetaan :-)

Yhteistyössä