Helsingissä hakattu bussikuski

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24732355]Mutta eivät kuitenkaan suomalaisia.[/QUOTE]

No sen verran tuosta tapauksesta tässä vielä luin että tekijöistä maininta "helsinkiläisiä". Onko helsinkiläinen siis joku ulkomaalainen automaattisesti?

[QUOTE="vieras";24732402]Oletko kysynyt ko nuorilta herroilta mieltävätkö he itsensä suomalaisiksi vai joksikin muuksi?[/QUOTE]

Mitä hemmettiä se tähän asiaan liittyy, heidän sukujuurensa voivat olla ulkomailla, mutta suomen kansalaisia he ovat, joten ovat suomalaisia ja vaikka eivät olisikaan niin mitä sitten? Olisko tapahtuma ollut jotenkin hyväksyttävämpi jos se olis ollut HIFK:in pelistä kännissä tulossa ollut Pertti?

Jos nämä potkijakuristajahakkaajamamut olisivat olleet rikoksen uhreja, olisivat otsikot huutaneet isoin kirjaimin maahanmuuttajiin kohdistuneesta törkeästä rasistisesta viharikoksesta, mutta rikoksen tekijänä mamut ovatkin aina suomalaisia.

No sen verran tuosta tapauksesta tässä vielä luin että tekijöistä maininta "helsinkiläisiä". Onko helsinkiläinen siis joku ulkomaalainen automaattisesti?

Helsinkiläinen on kuka tahansa Helsingissä asuva. Suomalainen on kansalaisuudeltaan tai kansallisuudeltaan suomalainen. Syntyperäinen helsinkiläinen on syntyisin Helsingistä. Syntyperäinen suomalainen on suomalainen, jolla on suomalaisia sukujuuria.

• Tykkää
Reactions: Maira
Mitä hemmettiä se tähän asiaan liittyy, heidän sukujuurensa voivat olla ulkomailla, mutta suomen kansalaisia he ovat, joten ovat suomalaisia ja vaikka eivät olisikaan niin mitä sitten? Olisko tapahtuma ollut jotenkin hyväksyttävämpi jos se olis ollut HIFK:in pelistä kännissä tulossa ollut Pertti?

Ai sinä et salli ihmisten itse päättää ovatko he suomalaisia vai jotain muuta. Mitäs sitten jos ihmisellä on kahden maan passi?

Juu, omille kännisille perteillemme emme voi käytännössä mitään, mutta fiksulla maahanmuuttopolitiikalla voisimme karsia rikollista mamuainesta.

[QUOTE="vieras";24732411]Syntyperäiset ovat stadilaisia, maalta muuttaneet hesalaasia ja mamut helsinkiläisiä.[/QUOTE]

Enpä oo yhtäkään lehtijuttua nähnyt joissa tekijää kuvataan stadilaiseksi, hesalaiseksi tai miksi vaan syntyperän perusteella :D Ja mitä väliä mistä tekijät ovat, huonostivoivat joka tapauksessa.

Helsinkiläinen on kuka tahansa Helsingissä asuva. Suomalainen on kansalaisuudeltaan tai kansallisuudeltaan suomalainen. Syntyperäinen helsinkiläinen on syntyisin Helsingistä. Syntyperäinen suomalainen on suomalainen, jolla on suomalaisia sukujuuria.

Eli sinä olet kysynyt ja saanut myöntävän vastauksen jokaiselta Suomen kansalaisuuden saaneelta somalita, että he ovat nyt suomalaisia eivätkä somaleja?

[QUOTE="vieras";24732452]Ai sinä et salli ihmisten itse päättää ovatko he suomalaisia vai jotain muuta. Mitäs sitten jos ihmisellä on kahden maan passi?

Juu, omille kännisille perteillemme emme voi käytännössä mitään, mutta fiksulla maahanmuuttopolitiikalla voisimme karsia rikollista mamuainesta.[/QUOTE]

Mun puolesta ne saa omasta mielestään olla vaikka inkkareita, mutta jos ihmisellä on suomen kansalaisuus, on hän minun silmissäni suomalainen.

Mutta antaa olla, samaan mielipiteeseen ei päästä kuitenkaa ja tuo on minun mielestäni täysin sivuseikka, mielenkiinnolla nyt vaan tuomiota jään odottelemaan..

Mun puolesta ne saa omasta mielestään olla vaikka inkkareita, mutta jos ihmisellä on suomen kansalaisuus, on hän minun silmissäni suomalainen.

Mutta antaa olla, samaan mielipiteeseen ei päästä kuitenkaa ja tuo on minun mielestäni täysin sivuseikka, mielenkiinnolla nyt vaan tuomiota jään odottelemaan..

"Unohdit" vastata kysymykseen kahden maan passin omaavista henkilöistä...

[QUOTE="vieras";24732426]Jos nämä potkijakuristajahakkaajamamut olisivat olleet rikoksen uhreja, olisivat otsikot huutaneet isoin kirjaimin maahanmuuttajiin kohdistuneesta törkeästä rasistisesta viharikoksesta, mutta rikoksen tekijänä mamut ovatkin aina suomalaisia.[/QUOTE]

No jos heidän kansalaisuus on Suomen kansalaisuus niin silloin he ovat suomalaisia. Maahanmuuttajataustainen-sanaa ei saa käyttää suomenkansalaisesta. Onhan minunkin sukuni alunperin ulkomailta eikä minusta käytetä sanaa maahanmuuttajataustainen jos äitini on syntynyt muualla kuin Suomessa. Sama asia heillä. Suomessa on paljonkin nuoria aikuisia ja lapsia jotka ovat Suomen kansalaisia koska ovat syntyneet Suomessa. Ja eiköhän tästä iso juttu ole tehty, itse saisin kyllä tästä tarkkoja taustoja tietooni mutta silloin en voisi siitä täällä enää kirjoitella joten siksi luotan nyt vain siihen mitä lehdistä on saanut lukea. Ikävä tapaus joka tapauksessa, ihan yhtä ikävä oli toinenkin keväällä sattunut bussikuskin pahoinpitely josta ei ole paljon kuulunut julkisuuteen, siinäkin vammat olivat pahoja. Siinä vain bussikuskin ihonväri oli toinen.

[QUOTE="vieras";24732485]Eli sinä olet kysynyt ja saanut myöntävän vastauksen jokaiselta Suomen kansalaisuuden saaneelta somalita, että he ovat nyt suomalaisia eivätkä somaleja?[/QUOTE]

En minä tiedä yksittäisten ihmisten mielipidettä. Kirjoitin vaan miten asiat "virallisesti" menevät.

[QUOTE="vieras";24732507]"Unohdit" vastata kysymykseen kahden maan passin omaavista henkilöistä...[/QUOTE]

Niin mitä siitä?

Mä miellän nämä herrat suomalaisiksi, oli heillä sitten vaikka sen 10 passia..Suomessa asuva, suomea puhuva, suomen kansalainen on aina minun silmissäni suomalainen, muista kansallisuuksista huolimatta.

[QUOTE="vieras";24732496]Niin, eihän sillä nyt ole mitään väliä mistä rikolliset ovat kun he ovat mamuja...[/QUOTE]

Mikä hitto sun ongelmas on? No sillä ei nyt ole tässä tapauksessa väliä mistä ovat, yhtä väärin he silti ovat tehneet. Tää on just tätä kun suu vaahdossa mesotaan heti Soinia ja Halla-ahoa apuun kun tekijän ihonväri (ehkä) on valtaväestöstä poikkeava. Mutta sitten vedotaan rauhaan ja rakkauteen kun ihan valtaväestön oma vaalea jamppa tulee ja tappaa. Silloin ei persutkaan ole kenellekään halunneet mitään pahaa ja halihali vaan kaikille.
Teko oli väärä ja raukkamainen. Uhri saa sympatiat ja tekijät saisivat hävetä ja toivon tuntuvaa rangaistusta. Siinä on mun pointit tässä asiassa.

[QUOTE="vieras";24732577]ELI oliko ne potkijat nyt sitten syntyperäisiä suomalaisia vai maahanmuuttajia?
Taas menee ärsyttäväksi akkojen jaaritteluksi..[/QUOTE]

Mistään virallisesta lähteestä ei ole mainittu heitä maahanmuuttajataustaisiksi. Hesarissa mainittiin vain "poliisi sai helsinkiläiset 17-ja 18-vuotiaat tekijät kiinni lähijunasta". Itse saisin viralliset asiakirjat käsiini mutta kuten tiedätte sen jälkeen en täällä saisi kommentoida.

[QUOTE="vieras";24732577]ELI oliko ne potkijat nyt sitten syntyperäisiä suomalaisia vai maahanmuuttajia?
Taas menee ärsyttäväksi akkojen jaaritteluksi..[/QUOTE]

Edelleen irakista ja virosta, fakta!

En minä tiedä yksittäisten ihmisten mielipidettä. Kirjoitin vaan miten asiat "virallisesti" menevät.

Eli tämä sun "virallisuus" on sun oma keksintö ja annat piutpaut sille miksi ihminen itsensä itse tuntee.

Huvitti oikein kerran kun telkkarissa toimittaja haastatteli Suomen kansalaista nimeltä Alexei Eremenko Junioria joka pelaa fudista Suomen maajoukkueessa. Toimittaja mainitsi YLEn monikulttuuripropagandapolitiikan mukaisesti Eremenkon olevan suomalainen, mutta Eremenko korjasi nopeasti olevansa venäläinen, ja siitäkös nousi naistoimittajan naamalle söpö puna.:D

Mistään virallisesta lähteestä ei ole mainittu heitä maahanmuuttajataustaisiksi. Hesarissa mainittiin vain "poliisi sai helsinkiläiset 17-ja 18-vuotiaat tekijät kiinni lähijunasta". Itse saisin viralliset asiakirjat käsiini mutta kuten tiedätte sen jälkeen en täällä saisi kommentoida.

Et kai odota Hesarin huutavan kurkku suorana potkijakuritsjahakkaajamamujen olevan mamuja? Jos mamut olisivat uhreina, niin silloin HS toisi isoin otsikoin esiin mamujen joutuneen rasistisen hyökkäyksen uhriksi.

Oikeuden viralliset asiakirjat ovat kaikkien halukkaiden saatavilla ja ne ovat julkista tietoa jonka sinä voit julkaista jopa täällä kasplussalla.

[QUOTE="vieras";24732702]

Oikeuden viralliset asiakirjat ovat kaikkien halukkaiden saatavilla ja ne ovat julkista tietoa jonka sinä voit julkaista jopa täällä kasplussalla.[/QUOTE]

Minun käsitykseni mukaan ne tulee julkisiksi vasta kun juttu on käsitelty ja tuomio annettu.

Tietääkö kukaan millaiset vammat sai, siis alentuiko hänellä älykkyys ym. vastaavaa? Kun esim. tässä viestiketjussa moni kirjoittaa, että hän olisi lapsen tasolla.

Katsoin iltalehden siuilta hakatun bussikuskin haastattelun - Keskustelut - Vauva.fi

Itse en saanut haastattelusta sitä kuvaa, että olisi taantunut lapsen tasolle. Mitä mieltä te muut olette?

Aivovamman oireita:

Aivovamman seuraukset riippuvat mm. vammamekanismista, vamman vaikeusasteesta sekä hoitotoimenpiteiden onnistumisesta.

Aivovamman aiheuttamia oireita voivat olla:

•epänormaali väsymys ja rasituksen sietokyky
•tarkkaavuuden ylläpidon ja keskittymisen heikentyminen
•muistitoimintojen häiriöt, erityisesti lähimuistin heikentyminen
•aloite- ja suunnittelukyvyn heikentyminen
•toiminnan ja ajattelun hidastuminen ja juuttuminen
•sanojen löytämisen ja sanattoman viestinnän ymmärtämisen vaikeus
•vaikeus itse tunnistaa vamman aiheuttamia oireita ja muutoksia
•toimintojen, tunteiden ja käyttäytymisen hallinnan vaikeudet, kuten ärsykeherkkyys, äkkipikaisuus, ärtyneisyys, arvaamattomuus, korostuneet mielialan vaihtelut
•luonteen muutokset, luonteenpiirteiden korostuminen tai latistuminen
•arviointikyvyn ja kriittisyyden heikentyminen
•ajattelun muuttuminen konkreettiseksi ja lapsenomaiseksi
•erilaiset fyysiset oireet, kuten halvaukset, tasapainohäiriöt, päänsärky, epilepsia, unihäiriöt, näkökenttäpuutokset, puheen vaikeudet
Aivovamma ei useinkaan näy päällepäin. Tämän vuoksi vammautuneen ja ympäristön on vaikea tulkita ja ymmärtää oireita. Oireet voivat kuitenkin merkittävästi haitata selviytymistä päivittäisissä toimissa, työssä ja sosiaalisissa suhteissa.

Lähde:
Aivovamman oireita - Aivovammaliitto ry

Yhteistyössä