V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Heidän isovanhempansa eivät ole syntyneet täällä, eivätkä vanhemmatkaan. :headwall:
Mutta ovat saaneet Suomen kansalaisuuden joten ovat myös suomalaisia.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Heidän isovanhempansa eivät ole syntyneet täällä, eivätkä vanhemmatkaan. :headwall:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Toki. Mutta mietinkin, että jos syntyy, kasvaa ja asuu Suomessa, niin voiko olla muuta kuin oikea suomalainen.Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Mutta en mä ihan jokaista suomen passin omaavaa henkilöä menisi suomalaiseksi sanomaan. Suomalaisuus on muutakin kuin pelkkä kansalaisuus.
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Alkuperäinen kirjoittaja plääh:jokos nyt hki:ssä on kouluja joissa on luokkia joiden oppilasmäärässä aito ja alkuperäinen suomalainen on vähemmistö?
Tarkoitatkohan henkilöä joka ei ole syntynyt suomessa, vai jonka vanhemmat ei ole syntyneet suomessa? =)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Heidän isovanhempansa eivät ole syntyneet täällä, eivätkä vanhemmatkaan. :headwall:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Heidän isovanhempansa eivät ole syntyneet täällä, eivätkä vanhemmatkaan. :headwall:
Mun silmissä eivät ole. Mutta mitä väliä sillä on tähän aiheeseen?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Heidän isovanhempansa eivät ole syntyneet täällä, eivätkä vanhemmatkaan. :headwall:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Heidän isovanhempansa eivät ole syntyneet täällä, eivätkä vanhemmatkaan. :headwall:
Ei...ei mun mies ainakaan suomalaiseksi muutu, sydämeltään ja identiteetiltään, vaikka Suomen kansalaisuuden saisikin (ja siis saisi, jos haluaisi).
Alkuperäinen kirjoittaja RitiRalla:Voisitko lepsa vähän perustella miksi tuo on sinun mielestä RASISTINEN juttu?
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Heidän isovanhempansa eivät ole syntyneet täällä, eivätkä vanhemmatkaan. :headwall:
Ei...ei mun mies ainakaan suomalaiseksi muutu, sydämeltään ja identiteetiltään, vaikka Suomen kansalaisuuden saisikin (ja siis saisi, jos haluaisi).
Jaa, mulla ei ole uutiseen mitään eritystä sanottavaa. Sun otsikkoosi ehkä, mutta saitpa ainakin sillä palstan hereilleAlkuperäinen kirjoittaja lepsa:Moi Lilii
Eikö kannattaisi ennemmin kommentoida uutista eikä miettiä kuka on oikea suomalainen ja kuka ei. Sinähän kiertelet ja kaartelet halla-ahomaisesti itse kysymystä![]()
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:Alkuperäinen kirjoittaja RitiRalla:Voisitko lepsa vähän perustella miksi tuo on sinun mielestä RASISTINEN juttu?
Saattaisiko olla sarkasmia?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Heidän isovanhempansa eivät ole syntyneet täällä, eivätkä vanhemmatkaan. :headwall:
Eli jos jostain tulee Suomen kansalainen tästä ei kuitenkaan tule suomalaista. Eli adoptoidut lapsetkin on sitten jotain muuta kuin suomalaisia.
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:Voisko ap näyttää, mikä tuossa on rasistista? Mun ymmärtääkseni Pajunen on huolestunut kotouttamisen epäonnistumisesta; pointti ei niinkään ole maahanmuuttajataustaisten asukkaiden määrä vaan se, miten paljon he rasittavat ja hyödyttävät Helsingin kuntataloutta (tehoton kotouttaminen nielee rahaa, eikä maahanmuuttajista silti saada toimivaa työvoimaa ja veronmaksajia.)
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Jaa, mulla ei ole uutiseen mitään eritystä sanottavaa. Sun otsikkoosi ehkä, mutta saitpa ainakin sillä palstan hereilleAlkuperäinen kirjoittaja lepsa:Moi Lilii
Eikö kannattaisi ennemmin kommentoida uutista eikä miettiä kuka on oikea suomalainen ja kuka ei. Sinähän kiertelet ja kaartelet halla-ahomaisesti itse kysymystä![]()
Elopompelo kiteytti uutisen aika hyvin, mutta taisi olla liian asiallinen, kun kukaan ei kommentoi.
Ei mun tartte enää. Mun sanottavat on taas taidettu jo sanoa. Toistaiseksi en ole muuten eri mieltä kanssasi, et ole tainnut itse paljon mitään sanoa?Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:Sano sitten edes sanottavasi jos sinulla ei ole mitään erityistä sanottavaa. Sanottavaksi ei riitä se että olet kaikesta muusta eri mieltä kanssani, paitsi siitä että olet fiksu nainenAlkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Jaa, mulla ei ole uutiseen mitään eritystä sanottavaa. Sun otsikkoosi ehkä, mutta saitpa ainakin sillä palstan hereilleAlkuperäinen kirjoittaja lepsa:Moi Lilii
Elopompelo kiteytti uutisen aika hyvin, mutta taisi olla liian asiallinen, kun kukaan ei kommentoi.
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:Olisikohan adoptoitu lapsi identiteetiltään suomalainen, kun on Suomessa suomalaisessa perheessä kasvanut, ja puhuu äidinkielenään suomea?
Ihan eri asia verrattuna aikuisiässä Suomeen muuttaneeseen, jonka lapsuudenkoti ei ollut Suomessa, ja jossa ei puhuttu suomea.
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Miten ottaa tulijoiden, hakijoiden oma halukkuus selville jo alkuvaiheessa? Voisiko sen perusteella tehdä päätöksiä, kuka on valmis tekemään töitä ja maksamaan veroja?
Koulutus on yhteiskunnalle kallista, ja kielitaidottoman koulutus täytyy alkaa todella pohjalta. Se vie aikaa ja ennen kaikkea rahaa. Varsinkin, kun on todettu ettei koulutusta edes halukkaat saa.
Entä sitten asennekasvatus, vai tarvitaanko sitä? Pitäisikö yksi osa koutouttamista olla, että kerrottaisiin mitä täällä on ja ei ole tapana tehdä? Mitä erilaisempi kulttuuri, sitä vaikeampi on kotouttaa.
Sen ei pitäisi mennä niin, että suomalaisia tyttöjä varoitetaan maahanmuuttajapojista ja heidän eri tavoistaan. Sen pitäisi mennä niin, että maahanmuuttajapojille kerrottaan mikä suomalaisen lain ja moraalin mukaan on oikein ja mikä ei.
Alkuperäinen kirjoittaja Lähipiiristä:Pajunen muuten arvostaa aasialaisia erityisesti vietnamilaisia.
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Miten ottaa tulijoiden, hakijoiden oma halukkuus selville jo alkuvaiheessa? Voisiko sen perusteella tehdä päätöksiä, kuka on valmis tekemään töitä ja maksamaan veroja?
Koulutus on yhteiskunnalle kallista, ja kielitaidottoman koulutus täytyy alkaa todella pohjalta. Se vie aikaa ja ennen kaikkea rahaa. Varsinkin, kun on todettu ettei koulutusta edes halukkaat saa.
Entä sitten asennekasvatus, vai tarvitaanko sitä? Pitäisikö yksi osa koutouttamista olla, että kerrottaisiin mitä täällä on ja ei ole tapana tehdä? Mitä erilaisempi kulttuuri, sitä vaikeampi on kotouttaa.
Sen ei pitäisi mennä niin, että suomalaisia tyttöjä varoitetaan maahanmuuttajapojista ja heidän eri tavoistaan. Sen pitäisi mennä niin, että maahanmuuttajapojille kerrottaan mikä suomalaisen lain ja moraalin mukaan on oikein ja mikä ei.
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Hankalahan se tietysti on määritellä kuka on aito ja alkuperäinen, mutta jos näihin sanoihin takerrutaan, niin kaipa se voisi tarkpoittaa suomalaista sukua, isovanhempia ja heidän vanhempiaan. Sukujuuria siis.