Helposti puettavat käsineet ja välikerros 6-vuotiaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Meillä on 6-vuotiaalla lapsella ulkovaatteiden pukeminen haasteellista. On joko jotain aistiyliherkkyyttä tai jokin muu vastaava ongelma. Kaikki tuntuu huonolta ja ulkovaatteet ahdistaa. Myssyn suhteen on valikoiva mutta on nyt yhden kelpuuttanut, joka pienen asettelun jälkeen kelpaa. Ulkohousuista sai vääntää mutta nekin menee jalkaan. Samoin syyskenkiin siirtyminen oli vähän vaikeaa mutta nekin on hyväksytty. Takki kelpaa.

Nyt kuitenkin sään kylmennyttyä tarvitsisi aamulla välikerroksen kun seitsemän aikaan on kylmä, tänä aamuna pakkasta. Fleecehaalari takertuu pukiessa sisävaatteisiin ja poika hermostuu kun etenkin paita menee huonosti. Hihojen- ja lahkeiden suut nousee ja niitä sitten pitää asetella paikoilleen (ja tässä saatetaan olla hyvin tarkka että ovat juuri oikein). Lisäksi rukkaset eivät kelpaa kun ei saa itse aseteltua varsia kunnolla hihojen päälle. Sormikkaat kelpaa, mutta ei niillä enää kauaa pärjää.

Nyt siis toivon käsine- ja välikerrosvinkkejä. Olisiko villahaalari helpompi pukea? Kaksiosainen välikerros on ollut harkinnassa, mutta siinä on taas sitten omat pukemisongelmansa, luulen että poika tykkäisi ehkä kuitenkin enemmän haalarimallista. Olisiko jotain käsinemallia, jossa olisi lyhyehköt varret? Tähän asti on käyttänyt rukkasia, mutta olisikohan isompien mallit helpommin puettavat käsineen yläosan kannalta?

Opeta laittamaan rukkaset niin, että pistää eka takin vetoketjua pikkaisen kiinni, sitten käsi pois hihasta - rukkanen käsi takaisin tyylillä ja sitten lopuksi vetskari kiinni. Oma 5v keksi tuollaisen pukemisen itse viimevuonna pk:ssa, kun tätit aina auttoivat pienille eka haalarit ja muut, joutu oottaan rukkasten laittoa. Mut jos ite puki, pääsi heti pihalle :D

Suosittelen, että menette johonkin isompaan urheiluliikkeeseen kokeilemaan rukkasia, niiden mukavalta tuntuvien ja oikeanlaisten löytäminen vaatii sitä kokeilua. Joissan malleissa on vetskari, millä kiristää rukkanen, meille nuo ei ole koskaan oikein käynyt, kun rukkasen on pitänyt ehdottomasti olla hihan sisäpuolella. Sopivia on vaikea suositella, kun mallit tuntuvat vaihtuvan vuositten. Viime vuonna ostettiin toppahansikkaat ihan H&M:ltä.

Meillä on nuo välikerrokset ollut hyvin vähäisessä käytössä, on käytetty trikoo vuoritettuja housuja (H&M, uusia isompia ei ole vielä näkynyt), niin välikerroksille on ollut hyvin vähän tarvetta. Fleece housut ovat jääneet lähes kokonaan käyttämättä, reilunkokoinen takki on mennyt paremmin. Kannattaa muuten ostaa sellainen, missä on reikä peukalolle pukemista varten, ei nouse sisähihat itse haalaria laittaessa. Kannattaa myös opettaa pitämään paidan hihansuusta kiinni sinne fleeceen laittaessa.

Yhteistyössä