Helposti koulutettava koirarotu/vaikeasti koulutettava rotu? Mitä rotuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli meille mietitään sopivaa koiraa, kaksi aikuista ja 7-vuotias lapsi.

Aikaisemmin ollut koira oli uskomaton jästipää ja koulutus oli suoraan sanottuna tuskaa.
Seuraavan koiran kohdalla haluaisin päästä huomattavasti helpommalla.

Nyt tarvitsisin hiukan teiltä neuvoja ja mielipiteitä, mitkä rodut on helpompia ja mitkä todella vaikeita kouluttaa?
Lista olisi kiva. :)

Ja tässä tapauksessa koulutuksella tarkoitan hyvää peruskäytöstä ja sitä että koira pysyy lapasessa tilanteessa kuin tilanteessa.

Jostakin käyttörodusta varmaan löytyy ne helposti koulutettavat... saksanpaimenkoira, valkoinenpaimenkoira, bordercollie, rottweiler, dobermanni, labradorinnoutaja esim. Ja muista roduista mm. villakoira, kääpiösnautseri esimerkiksi.

Jostakin käyttörodusta varmaan löytyy ne helposti koulutettavat... saksanpaimenkoira, valkoinenpaimenkoira, bordercollie, rottweiler, dobermanni, labradorinnoutaja esim. Ja muista roduista mm. villakoira, kääpiösnautseri esimerkiksi.

Täytyy tutkiskella noita rotuja hiukan tarkemmin, kiitti ehdotuksesta.

Tuota kääpiösnautseria olen joskus aiemmin miettinytkin,kooltaan olisi sopiva,mutta kuulin silloin asiasta kysellessä omistajilta paljon negatiivista niin on rotu vaihtoehtona unohtunut.
Kuulemma jotkut kovin itsepäisiä ja vaikeasti motivoitavissa.

Villakoirathan kai erittäin älykkäitä, se turkinhoitopuoli mietityttää, en ehkä niin vaikeahoitoista haluaisi.

[QUOTE="vieras";26492112]Ok.
Harmi etten itse ole yhtä taitava. :D

Onko joku rotu jäänyt mieleen erityisen helppona?[/QUOTE]

Rottweiler, vähän kovapäisempikin yksilö on suht helppo kouluttaa suuren miellyttämisenhalun ansiosta.

[QUOTE="jenni";26492143]Ootpas ehtiväinen. Olikos niitä rotuja reilusti yli 200..? Varmaan sulla on sit kuitenkin kokemusta jokaisesta eri roturyhmästä, kun noin sanot?[/QUOTE]

Jokaisesta rotutyypistä saanu jonninmoisen kuvan, tosin ajavista ja kanakoirista vähemmän.

Jos ihan "kotikoiraa" (+pientä harrastusta?) ajattelit, niin en suosittele käyttölinjasta mistään rodusta. Osa paimenkoirista on helpompia ja labradori tai kultanen noutaja, noutajakin oikeasta linjauksesta ettei ole liian suurta viettiä vaikka aina se vietti siellä on. Villakoira myös helpoimpia ja shetlannin lammaskoira, mutta villiksessä epäilit turkkia.

colliet on helppoja ja lapsirakkaita, ainakin yleensä, tietenkin on poikkeuksia kuten aina. Lyhytkarvainen collie on pitkäkarvaista hieman vilkkaampi, ja bordercollie usein hyvin vilkas.

Meidän pitkäkarvainen collie on ollut helppo kouluttaa, mutta turhautuu helposti saman ja helpon asian toistoon eli haluaa haastetta :) Ei siis voi käsittää, miksi se sama pallo pitää hakea jo kolmatta kertaa...ja selvästi toivoo jotain uutta hommaa!

basset hound on erittäin vaikea!!! ja ei kaikki terrierit oo vaikeita >:( esim harvinaisemmat kuten mun ihana glen of imaalinterrierini =) rotumääritelmässäkin lukee että oppivainen =) vaikka jossain asioissa onkin jääräpää mutta oppi kaikki käskyt päivässä :o ihana karvapallo, en suosittele omakotitaloon :D

itse en ottaisi ajokoiraa, se on sellainen "tilaisuus tekee varkaan"tyyppinen koira, tai ainakin ne mitä minä olen nähnyt ovat olleet,toisaalta se kiintymys ihmiseen on tosi hellyyttävää..

[QUOTE="vieras";26492034]Terrieri.. :D
Oikein isolla T:llä.
Toista ei oikein jaksaisi enää.[/QUOTE]

No höh :D Mun mielestä meidän terrieri on ollut tosi helppo tapaus ja on nopea oppimaan. Mutta mulla ei olekaan oikeastaan kokemusta muista koirista.

Se, miten helppo koira on kouluttaa, riippuu pitkälle siitä miten itsenäinen rotu on kyseessä. Esimerkiksi laumanvartijat, chow chow, vinttikoirat, ovat sellaisia rotuja joita et kyllä kovin helpolla temppukoiriksi opeta.. Mutta ÄLÄ ota käyttökoiraa (saksanpaimenkoira, belggari, rotikka, yms) JOS et aio tosissasi harrastaa tällaisen koiran kanssa. Nämä koirat vaativat sitä että niiden kanssa harrastetaan (toko, agility, jälki, suojelusjutut yms) ja PALJON.
Monet paimenrotuiset koirat on helppo kouluttaa, (älä nyt kuitenkaan mitään bordercollieta hommaa jos et ole harrastamassa mitään ihmeempää) esimerkiksi suomenlapinkoirat..

Miellyttämisenhalu.. Se on juurikin se oikea sana. Sellainen rotu jolla tuo miellyttämisenhalu on korkea. Oikein semmonen perseennuolija hakusessa.. :D

Nykyinen ei edes tiedä mitä se tarkoittaa, tai tietää varmaan nakinpalasta muttei näytä tietävänsä.
Tyhmäksi sitä ei voi sanoa.

[QUOTE="aloittaja";26492359]Miellyttämisenhalu.. Se on juurikin se oikea sana. Sellainen rotu jolla tuo miellyttämisenhalu on korkea. Oikein semmonen perseennuolija hakusessa.. :D

Nykyinen ei edes tiedä mitä se tarkoittaa, tai tietää varmaan nakinpalasta muttei näytä tietävänsä.
Tyhmäksi sitä ei voi sanoa.[/QUOTE]

Ei koira joka ei tee kaikkea mahdollista nakinpalasta, ole tyhmä. Toki oikeasti tyhmempiäkin koiria on olemassa, mutta tuossa tapauksessa kyse on vaan siitä ettei koira ole miellyttämisenhaluinen. Mutta mitä miellyttämisenhaluisempi koira niin kyllä saat sitten sellasen kanssa harrastaakin mielellään koska muuten turhautuvat helposti. Eli jotain agilitya tai tokoa kehiin :)

[QUOTE="vieras";26492112]Ok.
Harmi etten itse ole yhtä taitava. :D

Onko joku rotu jäänyt mieleen erityisen helppona?

Rottweiler, vähän kovapäisempikin yksilö on suht helppo kouluttaa suuren miellyttämisenhalun ansiosta.[/QUOTE]

Itellä rotikka, joka ei todellakaan halua miellyttää muita kuin johtajaansa. Eli alistaa muita todella helposti. Osaa esittää miellyttävää ensitapaamisella mutta pinnan alta löytyy kovapäinen yksilö. En suosittele rotikkaa pelkäksi lenkkikaveriksi.

Helppo kouluttaa mihin?

Saksanpaimenkoira on helppo kouluttaa palveluskoiraksi, mutta vaikea kouluttaa seurakoiraksi (useimmat esim. rähisevät hihnassa ja käyttäytyvät muutenkin ongelmallisesti arjessa).

Suomenajokoira on helppo kouluttaa jänismetsälle mutta vaikea kouluttaa pysymään vapaana omistajan lähellä. Se on helppo kouluttaa olemaan rähisemättä mutta vaikea kouluttaa kulkemaan hihnassa vetämättä.

Bichon frise, villakoirat, cavalier yms. seurakoirat on helppo kouluttaa mukaviksi seurakoiriksi, jotka eivät rähise, eivät kisko hihnassa, pysyvät vapaana ollessa omistajan lähellä ja oppivat nopeasti arkitottelevaisuuden sekä sirkustemppuja. Mutta niitä on vaikea kouluttaa pitkäjänteisyyttä vaativiin työtehtäviin.

Yhteistyössä