Help! Kysymys työmarkkinatuesta ja kodinhoidontuesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta yh

Vieras
Näyttää siltä että olen jäämässä yksin lapsen kanssa ja olen työtön. Voinko siis saada sekä työmarkkinatukea että kodinhoidotukea jos olen lapsen kanssa yksin? Entäs asumistuki ja elatusmaksut? Vaikuttaako kaikkien määrät toisiinsa? Lapsilisään ilmeisesti tulee se 30? lisää..

Mun käsittääkseni työttömyyskorvausta tai työmarkkinatukea saava ei voi saada kotihoidontukea, mutta saat varmasti asumistukea ja soppalasta sitten lisää, eli lopputulos on sama. Tietusti kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Työttömyysturva lasketaan tuloksi, ja se saattaa vaikuttaa hoitolisään. Kotihoidon tuki vähentää kuitenkin työttömyysturvan määrää.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument

Minä olen tällä hetkellä vielä kodinhoidontuella. Joten nyt kun olen lapsen kanssa muuttamassa pois niin minunhan kannattaa ehdottomasti ilmoittautua työkkäriin työttömäksi ja silloin saan enemmän rahaa kun ei puolison tulot vaikuta työmarkkinatuen määrään? vai kuinka? Töitä olen jokatapauksessa etsimässä

jos saa työttömyyskorvausta voi saada kotihoidon tukea, mutta se on yks tyhjän kanssa koska se vähennetään sun työttömyyspäivärahasta, eli ei mitään muutosta saamaasi rahaan...PAITSI jos kuntasi maksaa kuntalisää, niin sen saat sitten työmarkkinarahojesi päälle. monet hakee näitä molempia että on sitten toinen varalla tulossa jos toista ei jostain syystä saakaan, mutta periaatteessa ei voi saada molempia.

Alkuperäinen kirjoittaja mau:
jos saa työttömyyskorvausta voi saada kotihoidon tukea, mutta se on yks tyhjän kanssa koska se vähennetään sun työttömyyspäivärahasta, eli ei mitään muutosta saamaasi rahaan...PAITSI jos kuntasi maksaa kuntalisää, niin sen saat sitten työmarkkinarahojesi päälle. monet hakee näitä molempia että on sitten toinen varalla tulossa jos toista ei jostain syystä saakaan, mutta periaatteessa ei voi saada molempia.

aivan. kuitenkin työmarkkinatukihan on enemmän kuin kodinhoidontuki, joten sitä siis kannattaa hakea. Mitenkä tuon asumistuen kanssa sitten, jos ajatellaan että vuokra olisi n.550? ja olen lapsen kanssa kahdestaan..mikä se prosentti olikaan minkä kela maksaa asumiskuluista?

ehottomasti työmarkkinatukea haet, on se korkeempi kuitenkin :) mä en nyt muista asumistuesta, onkohan se jotain 20 prossaa...tää nyt oli ihan heitto, en oo hakenut tukea aika moneen vuoteen.

Alkuperäinen kirjoittaja mau:
ehottomasti työmarkkinatukea haet, on se korkeempi kuitenkin :) mä en nyt muista asumistuesta, onkohan se jotain 20 prossaa...tää nyt oli ihan heitto, en oo hakenut tukea aika moneen vuoteen.

näin se täytyy tehdä. Kiitos kaikille vastauksista! :)

Yhteistyössä