Hei kaikille Murusille ja heidän "kantajilleen"
Ajattelin nyt ihan tyynen viileästi istua sohvalle, ottaa läppärin polville ja glögimukin viereen ja kirjoittaa tänne
Yöllä tossa lueskelin viimeisimpiä kuulumisia täältä, ja saattaahan sitä jotain kuulumisia olla itselläkin
Ahkerasti kyllä tosiaan tulee lueskeltua, mutta ei sitä "kerkiä" ite muka pysähtyä sitten "juttelemaan".
Jossain vaiheessa täällä spekuloitiin sektiota, joka yhä ja aina aiheuttaa jonkinlaista "kuohuntaa" tunteissa. Tottahan se on, että sillä ei ole peeaskaakaan väliä, mistä se kekara tuolta pihalle saadaan, kunhan sen jälkeen tuloksena on elävät ja jokseenkin hyvinvoivat äiti ja lapsi. Itse olen havainnut sellaisen ilmiön, että aikoinaan seurasin vierestä sektioäidin prosessointia asiasta, kun minulle läheiseksi sittemmin tullut huonekaverini purki tuntojaan. Synnytimme peräkkäisinä päivinä, ja hänen synnytyksensä päättyi sektioon liian pienen lantion vuoksi (hän oli muutenkin tosi pikkuinen). Oli uskomatonta, minkälaista "syyllisyyttä" hän asiasta tunsi, ja vielä se synnytyksenjälkeinen hormoonihumala siinä edesauttoi asiaa. Mietin, että voiko tässäkin olla paljolti kyse siitä, että ns. sektioäidit "puolustautuvat" itse asiassa ilman "syytöstä"? Tokikin "täydellisten Av-mammojen" maailmassa sektio on takuulla yhtä "tuomittavaa" kuin täysimettämättömyys tai kertakäyttövaipat! Kuinka monesta meistä oikeasti olisi synnyttämään niihin pimeisiin saunoihin tai heinäpeltojen laitoihin, kuten mummomme ja sukupolvet heitä ennen. Jos se tekee "oikean" äidin, että synnyttää luomuna, niin ei taida sitten meistä olla siihen kenestäkään. Ei olleet miehet lievittämässä kipuja selkää hieromalla tai jumppapalloja auttamassa avautumiskipuihin. Eikös nekin ole "kivunlievitystä"? Pyh ja pah, sanon minä. Lopussa kiitos seisoo, tai no ei niin pienet vielä...
Ja kyllä, minulle henkilökohtaisesti sektioon joutuminen olisi suunnaton järkytys. Siihen vaikuttavat tosin sellaiset seikat kuin v.-90 sairastettu, lähes hengen vienyt, streptokokki A, jonka vuoksi sain myös järkyttävän neulakammon. Minut leikattiin melko "väkivaltaisesti", ja vaikka se pelasti henkeni, jäi siitä kammo varmaan loppuiäksi. Kun tajusin silloin 2012, että ainoa keino saattaa MoMo-tyttöni maailmaan on sektio, pelkäsin sitä ajatusta varmasti yhtä paljon kuin heidän menettämistään. Tokikin tiedän, että jos olisin ollut niin onnekas, että heidät olisin saanut pitää, olisivat varmasti saaneet halkaista vaikka kahtia kokonaan! Mutta silloin se tuntui lähes ylitsepääsemättömälle ajatukselle, ja edelleen olen omalta kohdaltani hyvinkin "sektiovastainen"
Loppuajan vaivat alkavat olla enemän sääntö kuin poikkeus tässäkin porukassa :/ Kiva oli lukea, että
Heikko-Peikko olet selvinnyt näin pitkälle, ja koet olosi noinkin "reippaaksi". Samoin
Ph oli löytänyt apua synnytysvalmentajan luota, hjuva juttu
Kampiakselille tsempitykset myös, kumpi lie rassaa enemmän, odotusaika vai hiukka "veemäiset" naapurit
Ehkä ne toisaalta "mukavasti" tasapainottaa toisiaan... Ja onhan sinullakin aika "kypsän" oloinen tilanne jo. Huikeeta, että kohta alkaa "vauvasade"!
Möykkyliini ja
Sinikuu olivat kaatuilleet, ja täällä yksi "köntys" ilmoittautuu myös. Minä otin lennot pesuhuoneessa, kun säntäsin kattomaan, mitä yks vee-tuholainen oikein touhuilee... En kyllä ihmeemmin säikähtäny, eikä kyllä tullu mieleenkään lähteä neljääkymmentä kilometriä ajamaan päivystyksiin. Kiukku ja kuhmu ottaan oli akuutit seuraukset, aika hyvässä vesi- ja makkarasuojassa tuo mukelo tuolla on
Mutta totta kai pitää olla varovainen, ja ulkona on kyllä tosi lipokas keli nyt, ja minäkin usein liikkeellä "reiskoilla", jotka varsinaiset "kusiluistimet" muutenkin. Ovat vaan niin helpot huitasta jalkaan
Möykkyliini kyseli vaipoista ja liivinsuojista. Käly kovasti minua yritti jo edellisen kohdalla "käännyttää" noihin kestoihin, ja vastaus on edelleen kiitos ei. Koitan omaa ekologista jalanjälkeäni pienentää jollain muulla tavalla... Ajatus siitä, että tämän pyykki- ja siivousmäärän lisäksi olisi vielä pesuhuoneen nurkassa joku ämpäri likoamassa sittasia vaippoja... huh huh. Ja miltä tuntuis käydä onkimassa tota joka paikkaan ehtivää poikaa sieltä peevaippojen kimpusta... Kertiksillä mennään tää vimeinenkin rupeama, mutta noi kestoliivinsuojat sen sijaan kiehtoo kovastikin. Pakkauksissa tulleet on pestynä jossain jo, ja ajattelin tuolta "Ommeltujen" fb-kirppikseltä haalia lisää. Vaikka vähän pelottaa mennä sinne "houkutuslandiaan", kun aina sortuu johonkin muuhunkin
Mullahan on ollut sellainen pienimuotoinen "bisnes" kälyn kanssa, että olen ostanut kankaat, ja hän on sitten omellut molempien muksuille kampetta. Kun hän alkoi sitten odottamaan toistaan, hälle tuli 24/7 pahoinvointi päälle, eikä muuten loppunut viikkoon 15... Hain sillon joulukuun alussa kaks´rinkallista kankaitani pääkaupungista ja kiikutin ne tuohon paikalliselle ompelijalle. Tehtiin suunnitelmia ja kävin tossa reilu viikko sitten viemässä läjän vetskareita, neppareita ja nappeja. Sain jo mukaani ekan ihanan jumpsuitin kokoa 50cm (ajatuksena meidän kotiintulovaate) ja olen ihan myyty. Jos hän vaan suinkin innostuu ja jaksaa, niin tulen varmasti suosimaan samaa jatkossakin. On vähän liiankin edullinen, ettei sekään kirpaise. Ja kun noita kankaita kerran tossa läjäpäin on... Hullua, mutta kun peseskelin nyt viimein noita pieniä kamppeita, joita siis joutu haalimaan tuolta facesta, kun kaiken melkein hävitin edellisen jälkeen, niin kasailin sieltä jo myyntiin lähteviä
Noi kankaat on vaan niin paljon kivampia kun mitä kaupasta saa, ja mun haaveenahan oli nyt kasata sellanen oikein "unelmien vaatekaappi"
Turhamaisuus kukkikoon minulla nyt siis tässä! Oikein mietin, että oonkohan muuten uutena ostanu muuta kun yhden setin symbolisesti sillon joskus rakenneultran jälkeen. Tarjontaa on niin paljon tuolla kirppiksillä kun vaan haluaa, eikä noi pienet kamppeet kerkiä kulua miksikään. Ja tietysti kun suosii "hyviä" merkkejä, saa ne sitten helposti myytyä poiskin kun ei tarvii enää. Noista omelluista ei ehkä ihan niin helpolla raaski luopuakaan, mutta onhan sinne tämänkin "muistolaatikkoon" jotain kasattava. Mutta siis tosiaan täälläkin sentään kamppeita pesty lipastoon ja toi rottinkikoppa on täällä sisällä pojan jäljiltä ollutkin, en sitä kyllä aio todellakaan pedata ennen kuin on tämä asukas kotona turvallisesti. Olkoon se nyt sitä minun taikauskoa sitten
Vaunujakaan en ajatellut pestä, ei niin kauaa ole käytöstä ja koppa ollut syvin suojattuna lämpöisessä varastossa. Sitä uutta kaukaloa ei ole tullut hommattua, mutta päästään me vanhallakin kotia tarvittaessa. Senhän ajattelin vaihtaa noiden rattaiden merkkiin, niin on sitten helpompi käydä Matkuksen ostosparatiisissa pyörimässä kun saa molemmat jampat kyytiin
Muutenhan täällä korvessa asuessa ei tarvii kun kunnolliset nukkumavaunut. Täytyykin kurkata sinne
BlackPearlin putiikkiin, jos sieltä löytyisi
Onnea vaan kovasti uuden yrityksen positiiviselle startille
Sehän on ihan unelmaa, jos saa tehdä sitä mistä oikeasti tykkää, ja vielä ansaitsee elantoaan siinä sivussa. Sullakin lähtö selkeästi lähenee... Aika samalta kuulostaa tilanne muutenkin
Kauhea vauhti päällä koko ajan, ja arvaahan sen, mitä se tuolla "alakerrassa" tekee
Ihana idea muuten tuo lahjahomma! Kiinnostaa nyt tosi kovasti tuo miehesi himoava "Lumoava"-koru. Meillä poika sai rippilahjaksi sen "Soturi"-rannekorun, ja se on tosi hieno. Mies sitä kehu kanssa ja oli jopa käynyt kattelemassa niitä netissä. Nyt se on ihastunut siihen "Mahtiin" ja toihan olis loistava paikka se yllättää
Symbolinen ele ja kiitos tästä upeasta katraasta, ja siitä miten "Mahti"-mies hän on saatuaan perheen naisen kanssa, joka oli lähes varmasti tuomittu lapsettomaksi...
Tästä sitten loistavaa "aasinsiltaa" aiheeseen "Mies"...
Nokkosperhosen ajatuksista ja tuntemuksista aika moni liippaa läheltä myös itsellä... Tuntuu tosi pahalta, kun toinen on niin "ulkona" tästä. Nyt kun on itse niin varma olo siitä että tämä on tässä. Viimeisen kerran minä lasta kannan ja koen nämä vaiheet. Viimeiseen omaan synnytykseen valmistaudun ja viimeistä kertaa pesää pienelle rakennan. Ja kun sitten selkeästi tiedostaa, ettei toista oikeastaan kiinnosta *huoh* Ja joo, teki kyllä hänkin kantansa selväksi, kun tästä raskaudesta tieto tuli. Hän ei halunnut enää yhtään lasta, mutta en muuten ajatellut niitä minäkään. Ja on totta, että tässä roolissa ajaukseen on ehkä "helpompi" tottua, mutta edelleen epävarmuus heräilee ajoittain, ja suurelta osin siksi, että toinen saa sellaisen olon aikaiseksi, että oli huonoin ajatus ikinä... Tosin pakko kyllä sanoa, että loppua kohden olen nähnyt pilkahduksia siitä toisestakin miehestä. Soitti mulle nyt aamullakin että on linkomies tulossa, että pääsee pihaan, jos tarvii autoa soittaa. Hän kun joutu viemään minun auton tänään. Täydellinen ajoitus oli särkyä nyt jarrut hänen autosta kun ollaan tosiaan ihan metässä :/ Ja eilenkin kun soitin KYS:istä tullessa oli kyllä oikeasti huolissaan ja kyseli kauheasti kaikkea. Me ollaan niin monesta selvitty, että vieläkin kai kaikesta huolimatta siihen haluaa uskoa, että tästäkin mennään, vaikka paljon pahaa mieltä ja itkua matkalle on mahtunutkin
Sen puheyhteyden saaminen tässä saman katon allakin vaan tuntuu ihan ylivoimaiselta tehtävältä! Ja kun lähtökohdat meilläkin on niin erilaiset. Kyllä tällainen "hulinaelämä" on minulle ihan tuttu juttu, mutta hän ainokaisena on tosi tuskissaan välillä. Olen koittanut suhtautua hänen "pakohetkiinsä" (lähden linkoamaan pihaa, viivyn 5h...) ymmärtäväisesti, hän todella tarvitsee niitä.
Hurjan paljon olen itsekin tehnyt lähinnä tietysti ajatustyötä tästä kaikesta. Mun pappa oli juoppo, joka pieksi mummoa, ja lähipiirin painostuksesta ja paheksunnasta huolimatta, mummo pisti lopulta ukon pihalle, ja selvisi yksin kuuden lapsen kanssa. Mun äiti ja isäpuoli erosi monenlaiset rikkinäisten vaiheiden kautta kun olin 12, ja äiti luotsasi meidät neljä maailmalle omin avuin. On totta, että itsellä paine siitä "ehjästä kodista" on suuri, ja lasten takia sitä pystyy venymään aika paljon, ja kattomaan läpi sormien. Mutta kuinka kauan niin voi tehdä? Kuinka paljon luopua omasta itsestään ja elämästään? Saati kuuluuko niin tehdä? Palveleeko se lopulta sen enempää lapsia kuin itseäkään. Muksut on niin käsittämättömän fiksuja, kyllä ne huomaa paljon enemmän kuin ikinä tajuaakaan. Mutta se on totta, että tässä vaiheessa me keskitytään nyt saamaan nämä pienet ihmiset maailmaan! Me ollaan nyt niitä, joita ne eniten tarvii. Totta kai on tärkeää, että yritetään luoda ja ylläpitää suhdetta isän ja lapsen välillä, koska nämä on asioita, joita ei koskaan saa takaisin! Mutta kohtuuttomasti ei voi aikaa ja energiaa siihenkään uhrata, tai menettää itse enemmän. Lopultakaan menneelle ei mitään mahda, eikä siellä ole tulevaisuutta. Itse yritän elää vähän niin kuin hetkessä, ja tämä "kohtalonusko" on asia, mikä on vaikuttanut paljon. Ja kun pääsisi pisteeseen, jossa voisi lakata itseään soimaamasta, että tajuaisi tehneensä parhaansa ja se sitten riittää mihin riittää... Mutta tästä aiheesta voisi puhua loputtomiin. Tärkeää on, että sinullakin on
Nokkosperhonen kanava, jossa asioista voi puhua, ja tiedät myös, että täällä meitä on liuta myös korvina. Kummasti asioita itsellä ainakin helpottaa, kun saa "oksentaa" niitä vähän uloskin. Onneksi minulla on oma terapeuttini ja yksi ystävä, joka päivittäin soittaa ja kysyy mitä kuuluu... Ja tämä potkiva maha. Tekee onnelliseksi ja muistuttaa joka päivä siitä, mikä on minulle tärkeintä. Minä pystyn ja voin seisoa omilla jaloillani ilman ainuttakaan miestä, mutta ilman lapsiani en enää pärjäisi.
Minähän tässä kirjoittaisin vaikka päivän, mutta nyt alkaa jo oma maha kurisemaan siihen malliin, että pakko lähteä kaivelemaan jo kohta evästä... Mun aamupala siis
Mutta oma napa esiin ensin! Vauvakutsuista joskus jostain luin, ja kun totesin, että en ole koskaan sellaisilla ollut edes vieraana, sain nyt sitten sunnuntaina yllättyä kun minulle sellaiset järjestettiin
Ja oli tosiaan ihan pienet, meitä oli neljä naista, mutta toisaalta juuri ne ihmiset, jotka minun elämässä eniten ovat nyt mukana. Vaippakakku livenä on tosi upea, enkä ole sitä raaskinut edes purkaa, kun on niin hieno. Siinä on käytetty kakkoskoon vaippoja niin ehkei vielä tarviikaan
Suklaalevyn ajattelin ottaa sisältä pois ettei vaan mene vanhaksi...
Ajattelin sen kyllä itse syödäkin! Sokereiden kanssa olen vähän nyt ollut bannilinjalla toiseen suuntaan
Eilenkin illalla söin vähän konvehteja ja join tota glögiä, joka vaan on niin ihanan lämmintä <3 Olen kuitenkin ostanut jonkun sokerittoman version, että kai se on parempi kuitenkin... Vähän viluhan täällä on ollut, kun asutaan tällä "sähkökatkovyöhykkeellä". Nytkin vkl vähän väliä pätki ja oli aina useampia tunteja pois kerrallaan :/ Just nyt sataa taas lunta, jota täällä on ihan kuin Narnian saduissa tooosi paljon, joten odotettavissa on, että noita katkoksia saadaan varmasti lisää...
Mulla oli tosiaan eilen kontrollikäynti KYS:illä, ja vastassa jälleen eri naama kuin viimeksi. Ja ekana jälleen mun mielialan kimppuun, niin kuin aina
Sitten puitiin siinä sokerit ym. samaan syssyyn. Todella tympeäksi muuttui kun sanoin, että tälle käynnille luvattiin vakavasti pohtia tämän mahakaverin syntymäpäivää. Ilmoitti vaan, että "niin kun meillä ei niitä käynnistyksiä anneta ennen rv38"... Totesin vaan, että voidaan yhdessä sitten lyödä pitkävetoa, että missä tämä syntyy, jäädäänkö eteiseen vai ehditäänkö kenties jo tien päälle (alko niin ärsyttää hänen ylimielisyys alkuunsa)... käski sitten lavetille ja sanoi kattovansa "nyt varuilta" kohdunsuun ensin ennen ultraa ja saatinhan sekin eukko hiljaiseksi
Kohdunsuu on reilusti 3cm auki ja aivan löysää kaulaa ei löydy kuin nimeksi. Kaverin pää on niin alhaalla kanssa, että itekin vois kokeilla (ei kiitos). Änkytti vaan, että "tilanne on kyllä se, että kun tämä täältä lähtee, niin varmasti vauhdilla tulee". No shit Sherlock! Osasin kertoa tosiaan jopa päivän millon "putosi", koska tunsin sen selvästi, ja sen jälkeen tämä fyysinen olotila on mennytkin enemmän tai vähemmän kärvistelyksi :/ Ja tosiaan en minäkään toivo, että tulisi kovin aikaisessa, kun aina on hengitysongelmien pelkoa ja sellaista, mutta mun pää ei selviä siitä, jos vaan sanotaan, että "ei se sieltä niin vaan tule". Mulla on synnytys, jossa olin 6cm auki ilman, että oli sattunut vähääkään, mutta olinkin silloin jo valmiiksi sairaalassa, että hyvin kerkesin
No, sitten ultrattiin ja mittailtiin tämä minun RaDi-vauvani, ja tulokseksi rv 36+2 saatiin huimat 2700g eli olisi sen mukaan kuukaudessa kasvanut vähän reilut puoli kiloa, ja näin tultiin yläkäyrän tuntumasta alakäyrän tuntumaan... Vauvalla tuntui kaikki olevan hyvin, heiluskeli ja vilkutteli ja kaikki virtaukset sun muut pelas ihan kuin pitikin. Se tietysti huojentavaa kuulla <3 Siinä sitten alkoi tuskaisesti pohtia, että mitä nyt tehdään ja pakkohan sen oli antaa mulle aika ensi viikolle "mahdolliseen" käynnistykseen, heidän protokollansa vastaisesti rv37+3. Ihan varma en kyllä ole, selvitäänkö tonnekaan, mutta tässähän tämä jäitä poltellessa päivä kerrallaan
Miehelle kyllä kun "erehdyin" tuon jälkeen soittamaan, iski kauhee paniikki, se pelkää vielä enemmän ku minä sitä ettei ehditä ajoissa sairaalan "turvalliseen" huomaan
"Miten niin tulet kotiin, eihän ne voi sua päästää kotiin, kun on jo aukikin ja kaikkee, ja me asutaan täällä asti jajajaja..." No minkäs teet? Sinnekään en voi, enkä kyllä haluaiskaan jäädä makoilemaan, mutta kyllähän nämä muutamat muuttujat pistää jännittämään... Pikku nillikät on onneks tänään, ja perjantaina vielä tällä viikolla hoidossa joten saa rauhassa tehdä touhujaan... Ei tosiaan puhettakaan, että vois tossa makoilla, nytkin täytyis vaihtaa pyykkiä koneeseen ja alkaa latoa vinttiin meneviä laatikoita tonne eteiseen. Imuri odottaa, ja iltaruokaakin varten joutuu ehkä pari ajatusta uhraamaan... Yöllä tuli muutama supistus joihin heräsin, ja nyt sai käydä jopa kerran vessassa (mulla on niin outo rakko, ettei raskaanakaan toimi mitenkään "tehokkaasti", paitsi näin ihan lopussa).
Mutta tätähän tämä, odottelua tässä vaiheessa jo on
Kamalan pieni kirppu on kyllä tämä tiitiäinen, jos nuo mittaukset paikkansa pitää :O Ja vaikkei täysin pitäisikään, ei ilmeisesti tämä oletettu raskausdiabetes ainakaan kokoon ole vaikuttanut. Mutta sitä piti vielä valittaa, että se pirun streptokokkinäyte jäi kyllä ottamatta :/ En itsekään sitä siinä muistanut, mutta viimeksi käydessä jäi kyllä sellainen kuva, että otetaan automaattisesti aina. Siitä soitan kyllä neuvolaan, nyt kun sen muistin, koska mulla on kerran se ainakin ollut. Ei kaipaa kyllä yhtään ylimääräistä murhetta siinä vaiheessa, jos tämä tyyppi täältä ehjänä hengissä ulos saadaan. Nyt hommiin, ja palailen taas... Jos joku jaksaa romaaneja lueskella ;D
Terkuin Samppis ja Pikku(?) PiPonen rv 36+3 <3
Muoks! Minäkin tosiaan marraskuun loppupuolella sain taas uuden lukeman tauluun, että ikää nykyään on 38 vuotta...