Joo,
sikiöseulonnoilla tosiaan tarkoitetaan noita kunnallisia ultria ( about rv 11-13 ja rv 18-21) + veriseulaa, joka otetaan yleensä ennen np-ultraa rv10 paikkeilla. Tässä esimerkkinä HUSin alueen seulojen tiedote:
HUS - Sikiöseulonnat
Ekassa neuvolassa selitetään kaikki nuo läpi ja kieltämättä siellä voi tulla melkoinen informaatioähky. Lisäksi näissä on vähän eroja, että varataanko aika neuvolasta asiakkaan puolesta, pitääkö itse soittaa johonkin ja tilata vai pitääkö odottaa kutsua. Oma neuvolantäti kyllä kertoo, miten pitää toimia. Mä kirjoitin viimeksi ekassa neuvolassa kauheen määrän muistiinpanoja kun ei niitä millään olis voinu ulkoa muistaa
Ultratutkimus voidaan tehdä vatsan päältä tai alakautta, riippuen raskauden vaiheesta, vatsanpeitteistä ja siitä, mistä nyt ylipäänsä paras näkymä satutaan saamaan. Np-ultra on kyllä huimaava kokemus, sikiö on silloin ihan ihmisen näköinen jo, vaikkakin pieni ja se elämä realisoituu aivan eri tavalla sen tapaamisen jälkeen. Itku tulee onnesta väkisinkin, jopa mun superrauhallinen mies liikuttui meidän ekan yhteisen vauvan näkemisestä.
Vapaaehtoisia ja maksuttomia ovat nuo seulat, mutta kyllä mekin ollaan ne kaikki käyty läpi. Iän myötä riskit kasvaa ja haluamme tiedon mahdollisista häiriöistä kyllä, jotta sitten voi varustautua ja tehdä omat ratkaisunsa. Viime raskaudessa meillä ei ollut iästä huolimatta (< 35) mitään hälyytyksiä, toivottavasti nytkin menisi yhtä hienosti. Ns. hälyytykset kertovat nekin vaan se, että on kohonnut riski ja millä todennäköisyydellä jotain voisi olla, ja vasta tarkemmat tutkimukset varmistavat, onko jotain syytä huoleen. Mä en tiedä vaan miten itse suhtautuisin istukka/lapsivesinäytteen ottamiseen, olen nimittäin Rh- ja edellinen lapsi Rh+ ja tämä seuraavakin on sitä varmasti, kun on sama isä
Toki olen saanut tuon vasta-ainepiikin synnärillä, mutta mietityttää silti. Aion pommittaa neuvolantätiä kaikilla kysymyksillä taas, kun sinne asti päästään.
Oliko täällä muuten muita Rh- äitejä, jotka ovat saaneet yhden tai useampia +lapsia?
cherise: Hyvin voi olla että raskauden alussa on vaan pari viikkoa huonompaa oloa ja sitten sen jälkeen ei enää. Jotkut onnelliset oksentaa sitten kuukausitolkulla, se haarukka on vaan niin laaja. Sulla voi olla nyt vaan tyyntä ennen myrskyä ja sitten oireet palaa koston kera, sitäkin on nähty
Tänään vaihteeksi happovaivainen,
PH 6+5
MUOKS: Lisäilin uusia, huudelkaa jos joku jäi välistä tai meni väärin