// Helmivauvat 2015 - kesäkuu //

Hyvää juhannusta kaikille! :wave:

Rva_Koo, Toivottavasti matka sujuu hyvin! Kurja voida pahoin tuommoisessa tilanteessa (kun ei tää herkkua muutenkaan ole). Kaikki keinot sit vaan siellä käyttöön ensi viikolla!

Pippurihäntä, onnea ultra kuulumisista! :)

Mustikkamaito, Tervetuloa! :)

ON: Tänään onkin taas vähän pahempi päivä pahoinvointien suhteen. Olisi 5v hääpäivä ja ravintolaan piti mennä, mutta voipi olla että haetaan safkat muualta ja syödään kotona. Lapset menee illaksi mummolaan. Täytyis vaan keksiä, et mistä hakis ja mitä. Siis semmoista että mäkin kykenen syömään ilman yökkivää oloa. Oon nyt yrittänyt olla ajattelematta noita muita ongelmia mitä tässä on ollut. Onneksi viikonloppuna mökille niin saa muuta ajateltavaa. On toi viikko pitkä aika odotella vastauksia.

Muoks. Alkoi ihan infernaalinen närästys! Samarin ei auta kun puoli tuntia maks. :x Muutenkin jo ennen raskautta olin happovaivanen ja miten olen ymmärtänyt niin en saisi käyttää tuota lääkettä mikä mulle on määrätty. Pitää juhannuksen jälkeen ottaa taas lekuriin yhteyttä jos tää menee vaan pahemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hauska lukea teidän raskausoireista :) Itselläni ei ole yhtään ainutta oiretta! Yritin juuri muistella millaista oli ekan raskauden alkuvaihe, mutta muistan ainoastaan sen ekan kolmanneksen loppuvaiheen, silloin ei maistunut mikään ruoka :) Tällä hetkellä niin normaali olo, täysin. Heh, meinasin äsken kauppateissulla jopa napata juhannusjuomia itselleni siiderihyllystä ;) unohtui ihan tämä pikki juttu...

Kysymys: Koska te olette soittaneet neuvolaan? En edelleenkään muista miten menettelin edell. raskauden kohdalla, siitä on jo niiiiin paljon aikaa, kun "vauvani" täyttää syksyllä kaksi :)

Tonen kysymys: Pitäisikö tässä vaiheessa jo alkaa rajoittaa tiettyjen ruoka-aineiden syömistä...? Nimimerkillä: söin juuri lounaaksi aurajuusto-katkarapu salaatin... Tuli vaan mieleen.... No, enpä mä hirveän tarkka ollut ekassakaan raskaudessa, mutta jotain nyt välttelin, kuten pastöroimattomia juttuja yms..
 
Mustikkamaito, ihanaa että on joku kohtalontoveri!! :D Mulla ei ole yhtä ainutta oiretta, niin vaikea kuvitella olevansa raskaana ja siks myös tosi pessimistinen fiilis raskauden jatkumista kohtaan :( Esikosta muista että tässä vaiheessa oli usein pissahätä ja tissit kipeet, nyt ei MITÄÄN! Onkohan sitä edes raskaana... Esikon raskauskin oli tosi vähäoireinen mutta tää on jo ihan käsittämätöntä ettei minkäänlaisia oireita ole!

Kyllä sitä jo heti tässä vaiheessa ois hyvä vähän kattoo mitä suuhun laittais... Nimimerkillä myös katkarapuja ja aurajuustoa surutta syönyt :D Aurajuustoa söin kyllä jonkin verran koko ekan raskauden, muihin homejuustoihin en koskenut.
 
Te jotka syötte pahoinvointipillereitä (Postafen) onko niistä ollut apua?

Entä uskallatteko syödä niitä ilman lääkärin määräystä?

Itsellä huonovointisuutta (oksettaa, huimaa, pala kurkussa jne) mutta en tiedä uskallanko ottaa mitään lääkettä... Pitääkö vaan yrittää kärsiä niin kauan kun tätä kestää.
 
Enny en tiedä muista mutta mulle lääkäri määräsi primperania ja sanoi että ota vain kun on ihan pakko. Ei missään nimessä turhaan ja mielellään ei yhtään. Nyt yritän sit kärvistellä ilman ja otan lääkettä vaan jos on pakosti mentävä johkin...tää on vaan karmasevaa kun ainoastaan nukkuessa en voi pahoin :/
 
tibt : no jos lääkäri sanoo tuolla tavalla niin voi olla että itelläkin jäis ottamatta :D kai sitä ajattelee et voi aina olla vaan vieläkin pahempi olo kun nyt...ja sit vaan odottaa sitä ja on suuri kynnys ottaa lääkettä. Mä kans aina odotan et tulee ilta et pääsee nukkumaan, ku sillon saa taukoa tästä olosta. Mut jos yöllä sattuu heräämään niin... not nice!

Mulla vaan heräs mielenkiinto kun olin lukevinani jostain et jotkut ottaa tota postafenia, niin mielenkiinnosta ois kiva kuulla tepsiikö se todella... Voi kyl olla et en uskalla ilman lääkärin määräystä syödä sitäkään lääkettä.
 
Enny, pharmacan mukaan postafenia voi ottaa raskaus aikana. Toki mitään lääkkeitä ei suositella kun et ottaa vaan jos on pakko. Postafenissa on vaan se, että aiheuttaa useimmille väsymystä ja huimausta ja sitä kun on yleensä muutenkin omasta takaa raskausaikana. Primeran tosiaan kans semmonen mitä saa ottaa, jos on pakko.

ah, rennie toi helpotuksen toiseksi puoli tuntiseksi. Nyt sitten kärvistellään seuraavat 3,5h että voi ottaa lisää rennietä.
 
Maikille onnea tuplista ja hyvää juhannusta kaikille! Tänään täytelly neuvolalappuja ens viikon ekaa käyntiä varten. Kaikkee niissäkin kysytään, isäkin painoa ja pituutta... mihinkähän ne sitäkin tarvii. Varhaisultra vähän kiinnostas, mutta taidan odotella neuvolan kautta tulevaa ultraa. On kans niin vähän mitään oireita ettei sitä oikein ymmärrä olevansa raskaana. Hommasin alkoholittomia sidukoita juhannukses niin pääsee vähän edes fiilisteleen. :)
 
Olen vasta menossa 7/13 sivulla, viimeksi kun olin tulossa lukemaan kaksplus ei toiminut....

Ensinnäkin pahoittelut menetyksen kohdanneille :hug:

Sekä rouva kampiakselille paljon voimia tuohon tulosten odottamiseen :hug:

On:
Pahoinvoinnista ollut puhetta: Esikoisesta alkoi kaikki pahoinvointi rv7, tässä raskaudessa alkoi rv4. Yleisempää on käsitykseni mukaan, että se alkaa 6-7 viikolla jos sieltä on oloja tulossa... Jotkut selviää ilmankin :)
Varhaisultrasta ollut puhetta: Jos raskausviikot olisi olleet selvillä, en olisi mennyt varhaisultraan. Itseäni ei helpota se tieto, että joskus viikolla 5-6 näkyy elämää ja viikolla 12-13 kun kriittisin aika pitäisi olla ohi ei enää näkyisikään. Esikoisesta en ollut varhaisultrassa, koska viikot oli tarkalleen selvillä. Itselle olisi ollut henkisesti helpompaa kun ei tietäisi, että siellä jotain on oikeassa paikassa jos km tulee vielä...

Tänne on rantautunut myös viikko sitten närästys. Ei ole koskaan ennen närästänyt ja nyt joka päivä ollut kyseinen "kaveri" matkassa. Lisäksi huippaa ja pyörtyilee, mutta se ei ole raskaudesta johtuvaa vaan alhaisista verenpaineista joten ei ole mikään uusi vaiva kyseessä...

Onnittelut hyviä uutisia saaneille :flower: Jatkan lukemista taas....
 
Viimeksi muokattu:
Raskauskilot Esikoisesta tuli 13,8kg jotka olin pudottanut kun lapsi oli 7kk, pari kuukautta myöhemmin oli lähtenyt vielä kaksi kiloa joten huhtikuussa puntari näytti 49kg.

Harrastukset On sellainen harrastus, mitä voi jatkaa, mutta ei suositella nousemaan ylös tippumisvaaran takia. Esikoisen aikana tosin nousin aika pitkään, varmaan 6. kuulle asti. Varmaan niin kauan nyttenkin noustaan kun vaan pystyy.

tibt olen käsityksessä, että on olemassa joku pahoinvointilääke jota voi raskauden aikana ottaa, primperania ei saa/suositella ottaa.... en muista nimeä, mutta kyllä noita lääkäriltä voi kysellä / googletella mikä sopisi :)
 
Heippa! Taustaillut oon jo jonku aikaa ryhmässä, mutta nyt taidan rohkaista mukaan!:)

En saa punaisella merkattu tätä kun puhelimella kirjoitan, mut toivottavasti tämän huomaa:

Röllineito / la 20.2.2015 /3.lapsi / OYS.

Plussa testin tein jo aiemmin kp 27/30, mutta toissapäivänä sitten vielä vahvistavan testin kp 33/30 oman mielenrauhan saamiseksi ;)

Liittyisi mielellään sinne fb - ryhmään jos mahdollista. :)
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisisa niitä saaneille! :)

Maikille tuplaonnittelut! :)

Tervetuloa uusille! :wave:

On: Eilinen päivä meni itkiessä oireettomuutta, sillä tuntuu välillä niin vaikealta uskoa, että tuolla mahassa olisi ketään, kun ei ole oikein mitään oireitakaan. Rinnat ovat arat ja alavatsaa nippailee, mutta siinä se sitten onkin. Onneksi on muitakin vähäoireisia ja oireettomia, niin ei tarvitse olla huolien kanssa yksin. Googlettelin myös oireetonta alkuraskautta ja näköjään ihmiset on saaneet ihan terveitä vauvoja, vaikka raskaus oliskin ollut oireeton. Tosin nyt kun olen itkenyt ja valitellut tätä oireettomuutta, niin miun tuurilla käy niin, että kun me lähdetään miehen kanssa Kreikkaan rv 9 niin oksentelen koko viikon sitten siellä. :D

rv 6+0
 
Tervetuloa mukaan röllineito!

Cockerspaniel mä kyselin lääkäriltä ja tuo primperan oli hänen tietoon ainut pahoinvointilääke jota voi määrätä. Ei siinä kuulemma tosiaan sikiövaurioita ole todettu alkuraskauden käytön yhteydessä muttei suositellut kuitenkaan kun ei ihan satavarmoja asiasta voi olla. Kamalan ristiriitaista.

Ennyn kanssa samoilla linjoilla, että nyt on tilanne niin, että ihan viimeseen asti olen ilman lääkettä ja aina odotan ja mietin olon voivan olla vielä nykyistä pahempi.
 
Te jotka ootte tunteneet kohdun kasvukipuja, niin onko nippailu/viiltely tai muut tuntemukset ollut joka päiväsiä. Mua alko taas ressaan kun tänään ei ole tuntunut mitään... Heti tulee pelko että onko jotain käynyt :(

Muoks. Alko jopa itteeni huvittaan tää kysymykseni. Tottakai kipu jossain vaiheessa varmasti loppuukin.... Tää raskautuminen on tehnyt musta ihan pimeen. En oo tällästä puolta itelläni viellä aiemmin huomannutkaan. Kun viellä eilen aamulla olin hyvillä ja rauhallisilla (päivä kerrallaan) fiiliksillä, niin eikös iltaa vasten taas ala vainoharhaisuus nousta esille. On tää tuskallista :(

Hyvää juhannusta kaikille! <3

6+2
 
Viimeksi muokattu:
On ollut mukava lueskella hyviä uutisia varhaisultrista!

Mulla oli gynenpolilla eilen kontrolliultra ja pieni syke näkyi. Samalla lääkäri huomasi pientä verenvuotoa, mikä ei kuitenkaan eilen jatkunut. Nyt illan mittaan on alkanut vuoto ja menkkamaiset jomottelut. Aamulla oli melkoinen pahoinvointi, mutta se loppui iltapäivällä kuin seinään. Samoin rintojen aristus hävisi.

Miten teillä, joilla vuotoa on ollut, oliko kipuja samalla? Ja oliko vuoto kirkaanpunaista vai tummaa?

Nyt olisi viikkoja 6+2. Toivon kovasti että tämä ei ollut tässä vaan jatkuisi, mutta jos alkiosta ei olisi elinkelpoiseksi niin toki parempi että menee mahdollisimman aikaisin kesken..

joka tapauksessa juhannus on ovella ja nauttikaamme siitä! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sarah85 ja Ututytto
J2nsku: ittellä taas päinvastainen ongelma. Mulla tosiaan kaks päivää maha tuikkinu ja viilelly ja nytkin Se on sellainen kipeän sorttinen vasemmalta. Tätä viikkoa ennen, eli rv6, ei moisia tuntemuksia ole ollut.
Lainakengissä; Lohdutukseksi voin sanoa, koska olen just asiasta lukenut, luotettavasti Googlesta. ;)...että kun syke on havaittu ja muita komplikaatioita ei ole keskenmenon mahdollisuus putoaa 5%. Tietty noista sun vuodoista en osaa sanoa, jos ne vaan ylty kun siellä ronkittiin. Ittekkin epäilen näiden kipujen johtuvan siitä kun siellä sorkittiin.
tosin luin myös, että rv6 alkaa enemmän kramppeja ja vuorokin voi olla normia.

Hyvää Jussia,muuten kaikille! Me lähdetään laival, enkä oo aikoihin ollu laival selvinpäin...taidan ottaa kirjan mukaan. :)
 
Lainakengissä, mä vuosin 12 päivää kirkasta välillä jopa melko runsaasti niin kun kuukautisissa. Vauva oli matkassa ainakin tuossa pari päivää sitten. Mulla oli kipuja kans vaihdellen. Välillä melko kovia ja välillä ei ollenkaan. Mulla veren vuoto tuli kohdun kaulasta ja -suulta. Mutta tosiaan peukut pystyyn et on vaan ronkkimisesta johtuvaa vaaratonta!

J2nsku, mulla on kans kipuja vaihdellen. Välillä ei oo ja välillä jomottaa tunti kausia. Nyt tosin rv 7+ ollut enemmän selkä ja liitoskipu painotteista.

heilanga, hauskaa laivareissua! Toivottavasti ei keikuta. :)

Tervetuloa röllineito! :)

Hyvät jussit vielä kaikille!

ON: soittelin lekurin suuntaan ja kyselin tujumpaa närästyslääkettä. Sano et Ranixalia vois ottaa pahimpaan korvennukseen. Ei noi rennietkään mitään auta vaiks kaks kerrallaan mättää niin lyhyellä välillä kun saa.
 
Onpas kiva lähteä laivalle, kun oksettaminen on tänään tullut tuplaks. Noh, ei auta kuin ottaa iisisti hytissä. Kiva kun olin lähinnä ajatellut kuinka kiva on päästä syömään hyvin...noh, ehkä mä kestän sen. Sit vielä kun tää maha on ku ilmapallo, niin täytyy varmaan pukeutua suht väljiin vaatteisiin.
 
Joo ei se sen herkumpaa ole täällä Budapestissä. Olo pahentunut päivä päivältä ja tänään sitten laattasin aamupala ravintolan vessassa ja yökkäilin pitkin katuja. Hormonitkin vissiin hyrrää kun aloin itkemään keskellä ostoskeskusta kun siellä ei ollut semmoista ruokaa mitä oisin halunnut. Nyt hotellihuoneessa lepäämässä kun mies lähti syömään. Harmittaa kun rää menee nyt vähän tällein. Ostin tään matkan miehelle synt lahjaksi. Sunnuntai pelottaa kun mei lento lähtee vasta illalla ja huone pitää luovuttaa klo 12 että miten jaksaa kun ei pääse lepäämään.
 
Jaksamista pahoinvoinnista kärsiville! Ite köllötän yksin kotona, ukko lähti kavereidensa kanssa kylille. Ei huvittanut lähteä mukaan. Viime yönä heräsin taas kamaliin alavatsakipuihin ja kramppeihin... toivottavasti vain normaaleja kasvukipuja. Päivisin ei oo mitään oireita, muutaman kerran nyt yöllä ollu noita kovia kipuja.
 
Kiitos kaikille onnitteluista!

Kyllä nuo kaikenmaailman menkkakivut, vihlomiset, säryt jne kuuluu ihan asiaan! :) niitä mullakin oli tosi paljon, jotain kasvukipuja jne. Ja kaverukset edelleen kyydissä.

Mulla huono olo näköjään aika aaltoilevat. Ekat 6pv todella kovaa pahoinvointia, seuraavat 6pv ihan ok sai vähän tehtyäkkin jotain. Ja nyt taas huonommilla oliilla mennään.

Kertomisesta : tossa ultran jälkeen rv 7 kun sykkeet näkyi ja kaverit löytyi oikealta paikalta niin kerrottiin molempien vanhemmille, sisaruksille sekä mun isovanhemmille. Muille sitten voi pikkuhiljaa kertoa rv 12 jälkeen.

Rv 7+2.
 
Hyvää juhannusta kaikille!

Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärsiville! Minun itseni on edelleen vaikea uskoa raskautta todeksi, kun oireita ei juuri ole. Onneksi sentään on rintojen arkuus. Ja on mulla kyllä villapaita päällä ja vähän vetämätön olo, mut ne nyt voi johtua mistä vaan. Tosin normaalisti olen meidän perheen kuumakalle, nyt mies tarkenee paljon vähemmillä vaatteilla kuin minä.
 
On tää hankalaa kun pahoinvointiin auttaa suolainen ja rasvainen ruoka mutta siinä on vaan yksi pieni mutta. Miulla on nimittäin sappikiviä ja sen vuoksi en saisi syödä rasvaista ruokaa. No oleb täällä reissussa kuitenkin syönytja tuloksena että sappivaivat valvottivat neljään yöllä :-( gynekin pelotteli että sappivaivat saattavat muutenkin pahentua raskaana ollessa. Ei kiva!
 
Juhannusta kikille täältäkin sohvan pohjalta... Eilen oksensin kesken saunan ja tänään ei ole tehnyt mieli syödä mitään :( . Esimerkiksi grilliruokaa ei voi edes kuvitella syövänsä. Letut ehkä maistuisivat :p. Eli täällä pahaolo pahentunut parissa päivässä lievästä kuvotuksesta liki infernaalisiin potensseihin. Sympatiat matkan päällä oleville! Onneksi saan kölliä kotona.

Kertomisesta. Olen kertonut siskolle ja parille kaverille jo heti positiivisen tuloksen jälkeen, sillä halusin kuulla muita mielipiteitä keskeytyksestä/raskauden jatkamisesta. Onneksi sisäinen ääni kertoi parissa viikossa oikean päätöksen. Isovanhemmille lienee syytä pian kertoa, he kun ovat jo hanakasti myymässä vauvakamoja pois. Töissä yritän sinnitellä lähemmäs puoltaväliä kertomisen kanssa.

väpä ja joku 7 + 6
 
Heippa mökiltä!

Sympatiat kaikille reissussa pahoinvoiville, tai kotona yökkiville! Samoilla meiningeillä täälläkin, eilen ei yököttänyt mutta migreenipäänsärky valtasi kupolin ja olen viettänyt Panadolin voimin viimeisen vuorokauden pimeässä aitassa. Tänään sitten pahoinvointikin iski koston kera takaisin. Eipä oo herkkua, mutta täällä onneks saa lastenhoitoapua ja levätäkin ihan vapaasti. Sumatriptaania saisi kai ottaa, mutta mä en jotenkin raaski, se tuntuu niin tujulta lääkkeeltä. Panadol grammasena auttaa vähän, mutta ei vie koko kipua pois.

Närästys on tuttu vieras täälläkin. Viime raskaudessa lääkäri määräsi Balancid Novum merkkiä, joka on kyllä ihan käsikauppalääke. Ja paljon parempi kuin Rennie minusta.

Nyt ei pää kestä enempää ruutua. Voikaahan hyvin, jos vaan mahdollista :)

PH 7+4
 

Yhteistyössä