// Helmivauvat 2015 - joulukuu //

Heipä hei. Itellä ei oo vielä kelan laput tuutissa vaikka loma alkaa ens viikolla. On tässä vielä aikaa, 5.1 pitää vasta olla liitteet toimitettuna. Saas nähä miten nekin maksut sit menee kun on kaks työtä ja yrityksiä. Jostain syystä päivätöiden sairauskassa tarvi toisenkin työni palkkatodistuksen. Ite kun yritän saada sen 6kk tulojen mukaan niin nyt saan vasta ne palkkatodistukset.

Te jotka ootte saanu päätöksessä vähemmän kuin omien laskujen mukaan niin oletekko itse laskiessanne ottaneet vähennykset huomioon? Palkkatulosta meinaan vähennetään mm.työmatkakulut ja ay maksut sun muut ja vasta näiden jälkeen jäävästä summasta lasketaan se rahanmäärä.

Eilen oli vika päivä ilta ja vkl töistä kun pidän sieltä talviloman nyt ennen ä.lomaa. olis kyllä voinu olla vielä pidempääkin töissä. Musta on vähän höpsöö kun on pakko jäädä viimeistään kk ennen la:ta, sais olla kyllä sillee että saa olla niin pitkään kun haluaa. Jäis sit pidempi loma lapsen kanssa oloon jos muuten fysiikka kestää pidempään työskentelyn.

En oo vieläkään saanu ukkoa tuntemaan vauvan liikkeitä. Vaavi kyllä heiluu välillä niin että koko maha kohoilee, mutta aina jos pyydän ukkoa laittamaan käden massulle ja tunnustelemaan niin vauveli lopettaa liikuskelun kuin seinään. :(

Hyviä lomanalkajaisia jo lomille päässeille! :)

Mukipukipuu ja Väinö (kai se jo on 34+)
 
Heissan. Kirjoittelu on täälläkin jäänyt vähän vähiin, kun ei oikein muuta kuulu kuin särkyä, särkyä ja särkyä... :(

Tänään kävin neuvolassa... Tyksi on kuulemma antanut toiveen, että vasta rv38 olis synnytystapa arvio..noh, tämä mun neuvolatäti totes, et hän kyllä laittaa, mut jo rv37 arvioon. Tunnusteli sitten mun alamahaa ja totes, et eipä oo ihme, ettei mun liikkumisesta tuu mitään, kun paikat on niin pehmeät. Mitä lie tarkoitti...kuulemma synnytystä aatellen tosi hyvä juttu. En tiiä sitten, että vaikuttiko se tähän arvioinnin aikatauluun.

Mä oon tosiaan illat aivan tuskissani. Käytiin Turussa ykspäivä, enkä sitten jaksanutkaan kävellä. Itkuhan siinä auton luona tuli, kivut oli kyllä sitä luokkaa. Pakko tää on vaan kestää ja kunhan pienellä vaan on kaikki hyvin, se on kuitenkin tärkeintä.

kelasta tuli päätös. Meinasin tukehtua, kun näin summan...näköjään YEL:in korotus kannatti. En muista nostaneeni moista summaa palkkaa koko 10 vuotis yrittäjäurani aikana. Eihän sillä nyt mitään firman menoja kateta, mutta saanpahan velat maksettua ja vähän jää käteenkin.

hankinnosta pikkuhiljaa alkaa olemaan kaikki kasassa. Pienisälä tietty puuttuu, mut isot hankinnat on tullut tehtyä, hoitopöytää lukuunottamatta..ajattelin hommata vaan lipaston ja siihen hoitotaso sitten päälle.

Nyt rupeaa iskemään kova nälkä...koittakeehan tytöt jaksella ja Oikein rauhallista ja Hyvää Joulua kaikille.

Heilanga ja jästi 33+0
 
Hiljaista on joo. Hiukan olen haalinut liikaa tekemistä näin loppuraskaudelle... Huoh.

Me mietittiin tuota streptoa neuvolassa. Multa ei ole sitä koskaan otettu aikaisemmin ja ei kait sitä nyttenkään tarvitse? Olen siis menossa sektioon, niin onko sillä tiedolla jotain merkitystä... Hyvin perehtynyt siis asiaan :D

1986/13, meillähän on sana synnäri. Mä kävin ko. sairaalan pelkopolilla edellisessä raskaudessa ja jäi ihan mahtavat muistot niistä käynneistä! Olen tosi tyytyväinen heidän toimintaansa ja siihen että selkeyttivät mun ajatukset. Varsinkin eräs kätilö oli juuri sitä mitä kaipasin tueksi :) Toivottavasti sullakin sujuu yhtä hyvin käynnit :) Mulla siis nyt 2 sektiota takana niin tämä kolmas onkin sitten automaattinen edellisten takia. Mä menen 13.1. kuulemaan oman synnytyspäivän, joka tulee olemaan rv 39. Ei enää siis pitkälti! Vaikka raskaana oleminen on ihanaa, niin jotenkin on alkanut käydä työlääksi. Liikkuminen, taaperon pukeminen yms. yms. Kyllähän te tiedätte. Jouduimme myös viettämään yön lastenosastolla taaperon kanssa, niin oli "hieman" vaikeuksia nukkua ohuella sairaalan vieraspatjalla. Tosin eihän siellä nyt hirveästi unta pystynyt ottamaan kun oli taaperon lääkitykset yöllä säännöllisesti, ja en edes voinut pidellä lasta sylissä tiukasti kun ei oikein mahdu enää kunnolla tän mahan takia :/ Hoitsut sitten hoitivat sen mun silitellessä poikaa... Mut joo ei enää tuollaista stressiä tähän loppuraskauteen kiitos!!

Sinikuu rv 32+3 (ihan arvaus, en enää ole kärryillä noista viikoista :D )
 
raputyttö84: Se menee just noin niinkuin Sadana sanoi. Mäkin sain KELAlta sen päätöksen, mistä näkyy vaan ne KELAn maksuerät. Siltä ajalta, kun työnantaja maksaa 100%, niin se korvaus menee työnantajalle (meillä 72 päivää) ja sen jälkeen kun pudotaan pelkälle KELAn päivärahalle, niin se summa tulee suoraan sinulle. En tiedä kuinka selvästi se lukee tuossa KELAn päätöksessa, mutta jos sulla on jotain epäselvää niin kannattaa olla suoraan palkanlaskentaan yhteydessä, että olihan se 3kk palkallista :) Mulla kun alkoi äitiysloma 24.12. niin palkallista jaksoa on 21.3. asti.

Hauska kuulla teistäkin, Sinikuu ja Heilanga! :wave:

Säryt on kyllä sanotaanko suoraan p*rseestä. Mulla on niiiiin pientä moneen verrattuna, mutta kyllä se vetää mielen matalaksi kun ei löydy kuin yksi asento, jossa ei ihan koko aikaa satu. Tänäänkin kiukuttelin miehelle oikein olan takaa, kun otti päähän, kun ei pysty tekeen täyspainosesti mitään kuin muutaman tunnin aamupäivästä. Tänään kivut alko jo klo 13, eilen sentään meni klo 17 asti. Oikeesti kuitenkin sen kestää, kun tietää, ettei ole mitään vauvaa uhkaavaa. Ketuttaa vaan kuin pientä oravaa.

Heilanga: On se aina eteenpäin synnytystä varten, jos paikat ovat kypsyneet etukäteen. Lähinnä siis avautumisvaihetta lyhentää. Mulla on molemmat aiemmat synnytykset alkaneet ns. nollapisteestä eli täysin kiinni, kiinteä ja kanavaakin jäljellä. Ekasta meni vedet ja tokasta alko supistella säännöllisen epäsäännöllisesti. Ja kummassakin meni pitkään itse avautumisvaiheessa, mutta ponnistukset lyhyet, 11min ja 6min. Eli en odota itse, että tälläkään kertaa mitään kohdunsuulla etukäteen tapahtuisi ja henk koht varustaudun viettämään kotona aikaa siihen asti, että tosissaan sattuu.

Sinikuu: Sullakaan ei sitten enää hirveenkauaa mene! Huimaa...

Tänään vähän tämmönen päivä, mutta toivottavasti huomiseksi olisi taas vatsan kudokset vähän venyneet eikä sattuisi ihan niin paljoa. Nyt vaan lippu korkeelle ja päivä kerrallaan!

PH rv34
 
Hei! Pitkään aikaan en ole taas ehtinyt kirjoittaa. Tekemistä riittää, vaikka olen ollut lomalla jo kaksi viikkoa. Päivisin tulee nukuttua päiväunia, sillä öisin nukkuminen ei enää meinaa onnistua. Saatan nukkua 2 tuntia eikä sen jälkeen enää nukuta yhtään. Kukun sitten hereillä 3-5 tuntia yössä. :( Kyljen vaihtaminen on myös melkoista ähkimistä. Lonkkia alkaa myös särkemään aamuyöstä pelkällä kyljellään nukkumisesta, vaikka olen koittanut käyttää tyynyä polvien välissä. Mieluiten nukkuisin selällään, mutta sitähän ei suositella. Nukkumista on myös alkanut haittaamaan närästys/refluksi, jos on sattunut syömään epäsopimatonta/rasvaista ruokaa. Viime viikolla söin lasagnea klo 18 enkä saanut seuraavana yönä nukuttua närästyksen takia lainkaan. Tässä sitä ilmeisesti harjoitellaan tulemaan toimeen vähillä unilla. :) Muuten olo on ollut ihan hyvä. Kävelylenkeilläkin olen pystynyt käymään. Oikealle puolelle alavatsaan alkaa tosin ylämäkeen kävellessä koskemaan, mutta kivut menevät onneksi aina ohitse. Kivut ovat lähinnä ehkä sellaisia ovulaatiokipuja vastaavia - liitokset ilmeisesti venyvät masun kasvaessa.

Tuli pieni paniikki aamulla, kun luin tammikuisten ryhmästä, että siellä jo on synnytetty tai synnytetään. Iik - ihan pian on helmikuu! Kohta on jo aika pakata sairaalalaukkua. Ihan vastahan oli kesä ja raskaus oli vasta aluillaan.
Mutta melkein kaikki hankinnat on tehty - sain vihdoin tehtyä päätöksen turvakaukalonkin suhteen. Vaunuja mennään katsomaan tänään tutuille. Jos ne miellyttävät, niin saadaan ne ilmaiseksi. Toivottavasti ovat ihan hyvät, ettei tarvitsisi ostaa vaunuja. Mielellään säästäisin rahaa, jotta voisin ostaa juoksurattaat, kun niiden aika on sitten joskus.

Viime maanantaina poksui rv 30 ja huomenna siis jo rv 31. Kolme viikkoa sitten käytiin äitiyspolilla päivityksessä, kun en ollut tuntenut vauvan liikkeitä kunnolla kahteen päivään. Laskin liikkeitä enkä ensimmäisen tunnin aikana tuntenut liikkeitä lainkaan. Parin tunnin kuluttua laskin uudelleen eikä kokoon tullut kuin 3 liikettä/tunti. Vietettiin siis lauantai-ilta päivystyksessä, ja onneksi vauvalla oli kaikki hyvin. Viime viikkojen aikana vauva on kasvanut ja vahvistunut, ja liikkeet tuntuvat onneksi selkeämmin. Vauveliini oli viime neuvolassa poikkitilassa ja taitaa olla vieläkin, sillä liikkeet/potkut tuntuvat tuossa navan korkeudella tai sitä alempana.

Tammikuun alussa menen pelkopolille sektiotoiveen takia. Kuinkahan monta kertaa siellä pitää käydä? Unohdin kysyä viimeksi neuvolassa. No, huomenna on onneksi uusi neuvola. Pitää koittaa muistaa kysyä siellä.

Mukavaa talvista sunnuntaita ja hyviä vointeja kaikille!

Rv 30+6
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka kuinka valituttaakin välillä, niin kyllä mä kuitenkin näkisin parhaaksi, että oma tyyppi pysyisi kohdun turvassa vielä ainakin sen 3 viikkoa. Muuten alusta voi tulla aika rankka, ei välttämättä tule, mutta voi. En tiedä onko asialla mitään tekemistä sen kanssa, mutta edellinen syntyi tosissaan 42+0 ja oli alusta lähtien hirveän "valmis", nukkumis- ja syömisrytmit löytyivät heti, piteli päätään jo salissa jne. No, naapurin muksu syntyi 36+ jotain ja ekat 1,5kk vaan nukkui ja sitten "heräsi" tähän maailmaan :) Sen jälkeen alkoikin sitten hulina. Että voi olla vaan temperamenttikysymyskin.

-PH-
 
Kiitos teille jotka ootte vadtannu äippäraha juttuun:)
Tosiaan kelan sivuilla näkyy et kela rupeaisi maksamaan mulle sitä äippärahaa 17.12alkaen ( työnantaja silloin sano et he maksaa sen 3kk mut nyt noista kelan papereista ymmärtää jotain ihan toista) mietin vaan et jos se menee nyt näin et kela maksaa niin tartteeko työnantajan maksaa mitään?
 
Wuf
Kipuja löytyy täältäkin ja paljon, lisänä vielä kipeät supistukset joiden vuoksi jo kaksi viikkoa saikulla olen ollut enkä töihin enään ole menossa... Unet jää täälläkin yöllä vähäisiksi ja sen vuoksi tulee nukuttua vähintään yhdet päiväunet.

Nimi on meillä jo melkein päätetty, etunimeen on kaksi vaihtoehtoa joka päätetään sitten pojun synnyttyä.

Kummit on myös jo päätetty ja tällä kertaa on minun siskoni ja veljeni sekä hänen puoliskonsa, kun esikolla on miehen kaksi siskoa ja kaksi kaveriamme.

( . ) Lisäultrassa käytiin maanantaina tarkistamassa istukan paikkaa ja olikin onneksi siirtynyt siten, että on nyt n.2cm kohdunsuulta. Käydään vielä 34 viikolla tarkistamassa, että onko liikkunut lisää. Ja olihan se ihana pikku miehen touhua samalla kurkkia :heart: painoarvio oli 1600g joten keskikäyrällä mennään sen suhteen :)

Wuf ja poju 30+6
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Siltä ajalta kun saat raputyttö palkkaa normaalisti, niin korvaus menee Kelasta työnantajalle. Eli työnantaja saa sen korvauksen sun puolestas. Sitten kun palkallinen jakso loppuu niin Kela-korvaus tulee sulle :) ei sun tartte välittää siitä sen enempää paljonko sun työnantaja jää tuosta miinukselle :D kela korvaus on joka tapauksessa pienempi kuin täysi palkka. Työnantajasta riippuen tuetaan äitiysvapaalla olemista vähän, paljon tai ei ollenkaan. Ollaan tyytyväisiä, että ollaan tuossa 3kk 100% ryhmässä. Sulle pitäis tulla siis ä-vapaan alettua ihan normaalina palkanmaksupäivänä rahaa. Sit ku se jakso on ohi,niin kelan maksupäivä on vissiin aina seuraavan kuun alussa. Toivottavasti tää selvensi :)
 
Hellurei.
Mä oon kans alkanut seuraamaan tammikuisten jaksamisia. :) kyllä mäkin valituksista huolimatta toivoisin tämän vielä kyydissä pysyvän ainakin siihen täysaikasuuteen. Sit oon kyl aatellu tehdä kaikennäköisiä kommerverkkejä, jotta hää tulis edes ajallas ulos. :) toivoa sopii, eikö? ;)

Ootteko muut muuten ottaneet influenssarokotetta mä otin nyt ekaa kertaa elämässäni, kun antaa kuulemma suojan lapsellekkin...

pippurihäntä niin, että ei välttistä pehmeät paikat tiiä, et tämä olis koht ulos tulossa? Tai noh, tietty sekin on varmaan niin henk.kohtasta.

Koitetaan tytöt jaksella näitten kipujemme kanssa, Helmikuussa tämä viimeistään palkitaan. :heart:

Heilanga ja jästi 33+2
 
Kela-rahasta... Meillähän on sen verran tarkka työnantaja, että maksaa VAIN palkan ja Kela-rahan erotuksen 3 kk ajalta. Eli saan täyden palkan sen 3 kk, mutta rahat tulee mulle Kelasta heti äippäloman alusta ja sitten normaalina palkkapäivänä saan loput, eli sen osan mikä jää vajaaksi kelan summasta. Näin työnantajan kuulemma tarvitsee maksaa vähemmän siitä pakollisia sossumaksuja mitä palkasta työnantaja joutuu maksamaan. Harvassa työpaikassa näin tehdään,enkä ole ainakaan muilla tällaista käytäntöä kuullut olevan. Haen siis sen kela-rahan itselle ja sitten kun päätös tulee, toimitan summat työnantajalle joka laskee mitä hänen tarvitsee vielä maksaa :D

Mutta siis tällainenkin on mahdollinen, toivottavasti saitte tolkun tästä :D

Ja joo PH, eli ole enää pitkälti! 7 viikon päästä mulla pitäisi olla nyytti jo sylissä <3 Tuo on just hyvä aika synnyttää, tuo rv 39. Vauva on kypsä syntymään, eikä äidin tartte tuskailla olonsa kanssa sinne loppuun asti :D

Sinikuu rv 32+
 
Viikonloppuna pamahti vuosi lisää ruutuun. Minulle voisi päivittää 39 v.
Mies oli unohtanut synttärini kokonaan, sillä aiemmin syksyllä väitti unohtaneensa salasanansa eikä päässyt enää kirjautumaan sisälle. Ja FB on näköjään ainut paikka missä hänellä on synttäripvm tiedossa.
Ja kaiken lisäksi hän oli vielä yönkin poissa kavereidensa luona. Syntymäpäiväni hän vain sitten kiukutteli väsymyksestään ja nukkui suurimman osan päivästä. Hienot juhlat minulla...

Mukipukipuu, mielestäni laskelmissani huomioin kaikki vähennykset ja vähensin jopa hieman enemmänkin kuin mitä verotuspapereissa on lukenut, mutta ilmeisesti jotain jäi kuitenkin uupumaan.
Nyt kun viikonlopun aikana tein laskelmia uudelleen, niin näyttäisi siltä että Kela on huomioinut nettisivuillaan veroprosentin pienentymisen. Pienemmällä veroprosentilla pääsen lähemmäs niitä 90%:n ja 70%:n lukuja.

Kunhan tosiaan pienennän tuon veroprosentin, niin alkaa äitiysvapaakin näyttää hieman valoisemmalta. Ehkä varannot riittävät hieman pitempäänkin vapaaseen... vaikka edes kesän yli. Tosin ensimmäinen kuukausi mennään kyllä säästöjen varassa, kun Kela maksaa aina jälkikäteen kaiken.

Nyt kun vielä tuon miehen polla kestäisi tämän raskauden lopun ja lapsen aiheuttamat muutokset. Hänessä on ajoittain näkyvillä aikamoista repeilyä. Selkeästi ei ole ajatellut silloin aikoinaan tai myöhemminkään että miten iso muutos tämä on tai sitten on unohtanut koko asian. Melkein päivittäin hokee sitä miten hän ei voi uskoa että on saamassa lapsen ja se että hänet on sitten sidottu tähän maahan kun lapsi syntyy (hänellä on aina ollut haave työskennellä muissakin maissa). Ja meikäläinen muistuttelee ettei muualla työskentely ole lapsesta kiinni vaan siitä että hänen raha-asiansa on päin p*tä. Milläpä sitä missään työskentelee (laillisesti), jos ei ole ammattia eikä myöskään rahaa millä matkustaa sinne jonnekin ja edes asua siellä kunnes saa töitä.

Minä en ottanut influenssarokotetta. Liian monena vuonna olen saanut lehdistä lukea että Suomeen saapunut influenssa onkin ollut eri "rotua" kuin se mihin rokote on valmistettu.

Wuf, hienoa että istukka on liikahtanut.

rv 32+
 
raputyttö84: Minullekin sanottiin töissä, että maksetaan palkka 3 ensimmäiseltä äitiyslomakuukaudelta. Kelaan työnantaja oli kuitenkin ilmoittanut, ettei maksa palkkaa ä-loman ajalta. Kävin sit tänään Kelassa selvittämässä asiaa ja kävi ilmi, että ainakin näin palvelualoilla on yleistä, että työnantaja maksaa vain palkan ja äitiyspäivärahan avustuksen ja samalla Kela maksaa normaalisti avustusta. Tällaisessa tilanteessa työnantajan ei kuulemma tarvitse ilmoittaa Kelaan maksavansa palkkaa. Neuvoksi sain tarkistaa vielä työpaikalta asian. Eli kannattaa sinunkin soittaa töihin, miten tuo maksuhomma heillä menee. :)

Olenkohan ainoa, joka yllättyi, miten paljon äitiysrahaa saan. Mulla kun on 20h/vko työsopimus ja oon ollu koko syksyn melkein vaan sairaslomalla, niin arvelin, etten sais paljon mitään. Olin ihan varautunut siihen, että maksellaan vaan vuokraa ja velkaa ja syödään päivittäin pelkkää makaronia eikä mihinkään ylimääräiseen ole varaa, mutta vaikuttaakin siltä, että saadaan ehkä jopa maksettua velkakin pois nopeammin kuin alunperin suunniteltiin. :)

Oon ihan kyllästynyt soittelemaan kaikenmaailman puheluja! Pitäis toisiaan soittaa palkkahallintoon, että maksaako ne äitiyslomalta palkkaa niin kuin viime puhelun (ja työehtosopimuksen) mukaan pitäis maksaa ja mimmonen käytäntö niillä on siitä. Jos maksavatkin koko palkan, eikä palkan ja kelatuen erotusta, niin pitäis sit olla vielä Kelaan uudestaan yhteydessä. Ei innosta.

Soitin jo tänään synnytyssairaalaan, että järjestetäänkö siellä synnytysvalmennusta tai tutustumiskäyntiä sairaalaan. En oikein tienny, mihin numeroon soittaa, niin soitin ensineuvoon ja sieltä sanottiin, ettei he ainakaan tiedä, että pidettäis mitään ja kuulemma vaan neuvolassa kannattaa keskustella asioista, joista haluaa tietää enemmän. Kyllä meinaa itku tulla, kun kuvittelin, että pääsis jonnekin, jossa kerrotaan enemmän eri synnytystavoista, kivunlievityksestä ja sairaalan käytännöistä ja pääsis vähän tiloihinkin tutustumaan. Mutta ilmeisesti Mikkelissä ei sitten mitään semmosta ole. Kyssissä olis ollut synnytysvalmennusta tarjolla, melkein harmittaa, että muutettiin lähemmäs Mikkeliä.. :/

Mun seuraava neuvolakäynti onkin synnytystapa-arvio lääkärille 9.1., joten siellä on kai sitten kyseltävä kaikki mahdollinen synnytykseen liittyvä. Toivon, että pystyisin synnyttämään ihan normaalisti, mutta olen puolitoistametriä pätkä ja painoa on tullut jo melkein 20kg raskausaikana, joten saa nyt nähdä, onko mulla liian ahdas lantio ja onko vauva valtava..

Kävin viime viikolla neuvolassa sekä terveydenhoitajalla että lääkärillä. Molemmissa oli kaikki ihan kunnossa. Painon nousukin oli tasaantunut, n. 300g/vko oli noussut. Pelkäsin, että oisin paisunut ihan hirveästi, kun nyt joulun aikaan on tullut syötyä aikas hirmuisesti suklaata. :p Lääkärissä kävin, jotta sain vielä viimeiset päivät ennen äitiysloman alkua saikkua. Samalla lääkäri katsoi vauvaa ultralla ja otti alustavasti vähän mittoja. Taisi mitata ainakin reisiluun ja vatsan ympäryksen. Arvoja ei kertonut, mutta vastasivat kuitenkin viikkoja kuulemma. :) Helpotus sekin, oon vähän ruennut pelkäämään jättivauvaa. Haluaisin synnyttää alakautta, mut toisaalta pelottaa, että paikat repeää.. Sektio ois minulle jotenkin pettymys, ennemmin sitten vaikka käynnistettäisiin ennen laskettua aikaa, jos on liian iso muksu vaarana. Mut tietenkin tärkeintä on vauvan hyvinvointi, loppujen lopuksi ihan sama, millä konstilla se sieltä ulos saadaan, kunhan saataisiin terveenä pihalle. <3

Pojalle meillä on nimi jo valmiina ja tytölle on valmiina etunimi. Oikein nasevaa toista nimeä ei oo vielä tytölle keksitty. Saa nyt nähdä kumpi sieltä tulee ja miltä näyttää. Voihan se olla, että menee koko nimi-idea uusiksi, jos ei ookaan yhtään sen näköinen, mitä on ajateltu. :D

Kummejakaan ei olla vielä mietitty. Itse en kuulu kirkkoon eivätkä sisarenikaan kuulu, joten heitä ei ainakaan voi pyytää. Haluan lapselle vain sen kaksi kummia, mikä on kirkon puolesta minimi. (Tai ilmeisesti yksikin riittää erityisluvalla.) Yhtä kaveria olen vähän harkinnut ja toisen saa sitten valita mies omista kavereistaan, kun haluan lapselle nais- ja mieskummin. :)

Häpeäkseni myönnän, että oon jumittunut itse aikalailla tuonne facebookin puolelle. Tämä foorumin lukeminen ja kirjoittelu vaatii enemmän aikaa, facebookista voi helposti käydä vilkaisemassa vähän kerrallaan. Pitää kyllä nyt ryhdistäytyä ja pyhittää aikaa enemmän täällä foorumilla käyntiin. :) Jos se ois vaikka minun uudenvuodenlupaus.

Nämä päivät meneekin jouluvalmisteluissa ja loppuvuoden päivät miehen synttäreiden valmistelussa. Mut tammikuu tuntuu jo nyt pitkältä ja tylsältä, joten eiköhän sitten ole aikaa kirjoitella tänne. :) Oon ihan tarkoituksella jättänyt kaikki sairaalakassien pakkaamiset ja vauvanvaatteiden järjestelyt tammikuulle, että on sitten edes jotain tekemistä. Mut toivottavasti ei tule äkkilähtöä synnyttämään heti alkuvuodesta, muuten mulla ei oo mitään valmiina. :D Laskettu aika kuitenkin 1.2. jo, että voihan vauva syntyä jo tammikuussa. Mä vaan koitan luottaa siihen, että ensikertalaisilla menee yleensä yli..

Ihanaa joulunaikaa ihanille helmimammoille! <3

-rv 34+1 (!! niin paljon jo!)
 
"Tiuku"
Heips! Pakko kommentoida (pikkuakkaselle?)Mikkelin synnytysvalmennuksesta sen verran, että on sellainen olemassa :D koska olen itse menossa 3.1 sellaiseen. Klo 13 pitäisi sen siellä sairaalalla alkaa. En kyl tiiä mitä kaikkee se sisältää mutta nimellä synnytysvalmennus se on minun äitiyskortin muistilistalle laitettu :D
 
Aikamoista keplottelua työnantajillanne.

4 viikkoa leikkaukseen tai 7 viikkoa laskettuun aikaan. <3
Kahden viikon päästä tiedän kumpi on tavoitteena.
Ensi viikon jälkeen alkaa vapaat. <3
Ehkä sitten saan tehtyä valmiiksi kopan sisustan vaihtamisen, ensisängyn peiton viimeistelyn ja pyyhkeiden ompelun ja tietenkin vauvan vaatteet sekä itselleni jonkinlaisia imetysvaatteita... ja makuuhuoneen järjestyksen muuttaminen. Tällä hetkellä kun vauvansänky on keskellä olohuonetta. :D

rv 33+
 
sinikuu ja raputyttö84 - kieltämättä vähän monimutkaista toimintaa teidän työnantajilla. Hyvä tietää, että kaikenlaista voi olla :) Toivottavasti kaikki kuitenkin selviää ja saatte just ne rahat mitä pitääkin! Omalla kohdalla kun työnantaja on joka raskaudessa ollut valtio tai valtion laitos niin kaikki on mennyt ison puljun tapaan by-the-book ja prosessit on viimeisen päälle selvät. Ja samojen systeemien mukaan mennään monissa isommissa firmoissakin. Olen itsekin työskennellyt henkilöstöpuolella valtiolla ja siitä nämä kiemurat tuttuja... Mutta näköjään kaikenlaista löytyy työnantajasta ja sopparista riippuen.

sadana: Piti jo aiemmin onnitella, ensinnäkin syntymäpäivien johdosta (jos siitä näillä metreillä nyt kannattaa enää onnitella ;) ) ja etenkin niistä hyvistä uutisista rintamuksen suhteen. Sulla ei kyllä ainakaan tuu äitiysloman alettua aika pitkäksi, kun on tuota puuhastelua tiedossa! Kivahan se on vauvalle tehdä, jos on käsistään kätevä.

heilanga: Kohdunsuu voi olla ulkoa pehmeä, eikä se tarkoita välttämättä mitään sen suhteen, kuinka aikaisin vauva alkaa syntyä. Sisäsuu voi silti olla kiinni ja kanavaa vielä pitkälti, vaikka olisikin sormelle ulkoapäin pehminnyt. Just lääkäri viimeks sanoi mulle noin, viikolla 30, että se sisäsuun kiinni oleminen ja kaulan pituus on tärkeämmät. Vasta kun kohdunkaula alkaa lyhetä ja kohdunsuu aueta, voidaan sanoa, että jotain on tapahtumassa. Riippuu hirveästi ihmisestä, missä vaiheessa tuo tapahtuu, kuinka nopeasti tai hitaasti. Joillakin ei siis tapahdu yhtään mitään ennen synnytyksen varsinaista alkamista, toisilla kypsyttelyä tapahtuu hiljalleen viikkojen kuluessa. Kyllä sen sitten huomaa kun pitää synnyttää.... Mulla on lääkärikäynti maanantaina, niin katsotaan onko tuo rv30 "pehmeä ulkosuu" muuttunut mihinkään. Kaikenlaista lopunajan tuntemusta on nyt kyllä ollut huomattavasti enemmän kuin edellisestä oli koko aikana.

Täällä on joulua nautittu ja kun tänään päivällä tukevan brunssin jälkeen testasin tikulla pissasta proteiinia niin sokerit napsahti plussalle. No, sen kyllä arvasin, kun vedin sekä joulutortun että maustekakkua ETTÄ kaks suklaakonvehtia :D No, täytyy oikeasti elellä nyt siivosti, ettei toinen joudu sokeriliemessä lillumaan loppuaikaa. Protskua ei ole pississä näkynyt ja verenpainetta en ole edes ehtinyt mittaamaan.

Pikku-Veikkonen painaa pyllyään taas vatsanahkasta läpi niin tomerasti, että joudun menemään mukavampaan asentoon jatkamaan joulunviettoa. Mies on tulossa flunssaan ja nyt katsotaan, kuka tulee sitten seuraavaksi. Virallinen äitiysloma alkoi eilen, mutta teen vielä 28-30.12. vähän hommia kotosalla, sitten nostan kädet pystyyn ja alan odottaa synnytystä. Mies on lomilla loppiaiseen ja sitten pitäisi selvitä taaperon ja mahan kanssa vielä jonkun aikaa omin voimin. Mä niiiiin toivoisin, että tuossa maanantain lääkärissä sanottais, että olis jo kypsempään päin paikat. Mutta en masennu, vaikkei oliskaan. Kyllä nää kaikki ulos saadaan täältä vielä :) Tavalla tai toisella!

Pyöreää jatkoa,
PH 34+3 tai jotain
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Hyvää joulu kaikille ihanille pallomahoille! :)

Täällä meni joulun suunnitelmat täysin uusiksi mutta monista ärsyttävistä jutuista (esim. Anoppi) on ollut silti mukava joulu. Ollaan pelailtu lasten kanssa lautapelejä, saunottu, syöty ja ulkoiltu. Huomenna ois vielä sukujuhlat ennen kun voi alkaa odottamaan uutta vuotta. Kuinka tein muiden joulut on menneet?

Äitiysloma alkaisi täällä vihdoinkin ensi viikolla. :) Hyvin tuhti olo jo ja vatsa aivan täys vauvaa. Hirvittää, että minkä kokoinen tuo vauva jo on.

Täällä on ollut menkkamaisia kipuja. Yhtenä yönä tuli aaltona niin kova kipu, että piti nousta ylös kävelemään jotta hellittäisi. Vauva liikkuu jo välillä niin voimakkaasti että pystyy tuntemaan helposti mikä vauvan osa töröttää mistäkin kohdasta. Hauskoja joskin kivuliaita teräviä mylläyksiä.

Tsemppiä radin ja muiden vaivojen kanssa kamppaileville! :)

Hurjaa että ihan justiinsa on tammikuu jolloin ekat meistä jo alkaa synnyttelemään. Ens viikolla jo vaihtuu vuosi! :)

Synnytyskassia tuossa jo viime viikolla hiukan pakkailin. Sillä pärjää jos lähtö tulee mutta muutaman jutun vielä sinne haluaisin.

Hyviä vointeja kaikille! :)

Kampiakseli ja heebo rv 34+2
 
Meillä meni joulu hyvin, kun ei perheessä vietetä joulua. Saa rauhassa siivota ja rentoutua. :)

Aikani onkin mennyt siinä että lainasin kirjastosta kirjan Vaippailmiö ja opettelin taittelemaan harsot vaipoiksi. Näppärän oloinen kirja, jos aikoo kestoilla. Ainakin saa selkeämmän käsityksen vaipoista ja niiden käytöstä kuin mitä olen netistä yrittänyt aiheista lukea.

Pitäisiköhän sitä huvikseen alkaa miettimään tuota synnytyskassiakin. En ole vielä antanut sille ajatustakaan. Varsinkin jos mahdollinen DL on vajaan 4 viikon päästä.
Aattona kävin kaupasta ostamassa halpoja puolivalmisteita pakkaseen, jotta sitten kun pääsen joskus synnäriltä kotiin on helppo kokkailla jotain vauvanhoidon lomassa.

Enää viikko töitä ja sitten lomille. :cool:

rv 33+
 
Viimeksi muokattu:
Viime yö oli aika helvetistä. :(

Jostain syystä suolisto oli mennyt lukkoon ja aiheutti sen että mikään ei sitten liikkunut mihinkään päin sisuskaluissa. Olotila paheni pitkin iltaa kunnes sitten laukesi molemmista päistä. Ne olivat pitkä kivuliaat tunnit vessassa.
Ja kaiken lisäksi kohtu alkoi supistelemaan siitä todella kivuliaasti. Raahauduin vuoteeseen selvittämään tilannetta ja onnistuin siinä sitten nukahtamaan. Aamulla ei enää paikat olleet kipeät, mutta vähän aristavat.
Ja sammakkoni voi edelleen hyvin. Herätteli minua kello 10 aikaan kuten on viime aikoina alkanut tekemään melkein joka aamu.

Rv 33+
 
Joo, mulla on kanssa sitä, että vatsan ollessa sekaisin alkaa myös supistella. Loppua kohden kaikki vielä voimistuu. Ei se onneksi ole vauvalle vaaraksi sinällään. Hyvä, kun meni ohi! Nyt vaan lepoa.

Mulla alkaa harkkasuppareiden tökö selkeesti koventua. Ei vieläkään onneksi satu, mutta puristusvoimaa löytyy. Ja panee vähän ähkimään. Olen monta päivää putkeen huhkinut menemään niin nyt kyllä lepuutan tän päivän.
 
Minua harmittaa se että nyt jää kokematta tapa jolla meidän on tarkoitus luonnollisesti synnyttää. Ja pikkuinen ei saa minulta suojaavaa bakteerikerrosta ulos tullessaan.
Sen sijaan minä vain makaan ja "luen seiskaa" samalla kun sairaalahenkilökunta ahertaa vatsani kanssa. Antaisikohan ne edes minun katsoa operaatioa, jotta näkisin että ihan oikeasti se tulee sieltä minun sisuksistani...

rv31+
Käsityksesi keisarinleikkauksesta eli sektiosta on aika kaukana todellisuudesta. Siinä olet oikeassa, että leikkauspöydällä "vain maataan", mutta leikkauksesta toipuminen onkin jotain aivan muuta. Olen yhden lapen synnyttänyt sektiolla ja toinen samanlainen synnytys edessä - toivon mulaan samanalainen (eli menisi yhtä hyvin, vaikka rankka toimenpide onkin = avoleikkaus).

Vauvalle suunniteltu sektio on turvallisin tapa syntyä. Bakteerikanta (alatiesynnytyksessä saatu) on vain yksi pieni osatekijä koko suuressa paletissa, joten sitä ei kaueasti kannata jäädä suremaan.

Ja vielä tuosta ulostulosta - sinä kyllä tunnet sen, että vauva autetaan sinun sisuksistasi ulos, älä huoli. Leikkauspöytä saattaa "heilua" ja todennäköisesti tunnet vetoja ihan rintalastassa asti, paineentunteesta puhumattakaan, joten ei sitä tarvitse ihan omin silmin nähdä, sen kyllä tuntee.. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Heippa kaikille!

Ihana joulu takana <3 rentoa oleskelua kotosalla, leppoisia kyläilyjä ja maistuvaa ruokaa. Eka joulu, kun 2-vuotiaamme ymmärsi jotakin lahjoista ja joulupukista :) sitä oli upeaa seurata, pääsi hetkeksi taaperon siivellä sinne omiin lapsuuden jouluihin ja joulun taikaan. Mahtavaa päästä katsomaan pienen ihmisen uskoa joulun satuun :)

Kiva kun saatiin valkea maa ja muutenkin vähän talvisemmat kelit. Ollaan ulkoiltu ja pulkkailtu paljon. Vähän on myös valmistauduttu h-hetkeen ja vauvan tuloon. Hieman jo jännittääkin :)

Täällä siis kaikki hyvin, toivottavasti myös teillä muilla! Pian vahtuukin jo vuosi, uskomatonta! Hyviä vointeja kaikille!

T. Mustikkamaito rv 32 (ja jotain..)
 
Tuosta bakteerikannan muodostumisesta luin ihan uuden tutkimuksen. Siinä kävi ilmi, ettei istukka olekaan steriili, vaan siinä on useampaa erilaista bakteeria jotka riippuvat äidin raskauden aikaisesta ruokavaliosta. Eli että vauva saa jo kohdussa tietynlaisen bakteerikannan, eikä riipu ihan niin yksioikoisesti alatiebakteeristosta kuin on luultu :) Tokihan sitä alatiebakteeristosta on tutkittu kauemmin niin siitä ja vaikutuksista tiedetään enemmän. Ja vaikka mitä sektion sanotaan aiheuttavan vauvalle, ei tietenkään automaattisesti koske kaikkia. Esim. että sektiolapset sairastuisi herkemmin yms. muita väitteitä. Ainakaan tuo väite ei pidä kummankaan lapsemme kohdalla pätkääkään paikkaansa :D

Ja todellakin tuntee sen kun vauva "syntyy". Siinä saa melkein pelätä että putoaa pöydältä kun sitä vääntämistä ja kiskomista riittää :)
Mulla on molemmat sektiot menneet todella loistavasti, ja toipuminen ollut nopeaa. Tottakai siinä voi mennä asiat pieleen yhtä lailla kuin alatiesynnytyksessäkin. Itse en lähtenyt edes yrittämään perätilavauvaa alakautta, vaikka kahden lääkärin voimin yrittivät siihen painostaa. En ole jäänyt kaipaamaan sitä "luonnollista" tapaa synnyttää, koska lopputulos (=elävä vauva) on mulle se pääasia :) Tosin muuthan sitä tuntuvat surkuttelevan, mutta sellaiset jutut jätän omaan arvoonsa. Synnytys on niin henkilökohtainen tapahtuma ja kokemus ettei sitä muut voi tietää tai arvostella. Mulla on nyt kolmatta kertaa todella luottavainen fiilis. Eli kait se sanonta "kokemus tuo varmuutta" pätee tähänkin, vaikka muut hoitaa hommat :D

Voi että teitä onnellista joilla äippäloma jo päällä. Mulla viimeinen työpäivä 6.1. ja nyt kyllä tuntus että saisi riittää. Joulunpyhät olin joka päivä töissä niin huomasi ettei sitä oikein sanalla tavalla jaksa. Oli kyllä vaikeaa esittää pirteää ja kiinnostunutta asiakkaiden asioista kun päässä on vaan sumua ja joka askel painaa. Onneksi ei sentään supistele, mutta mikä lie pistoskipu tuossa nivusen yläpuolella mahassa vaivaa, ja siitä on tullut nyt jatkuva riesa. Aikaisemmissa raskauksissa en muista tuota poteneeni, liekkö se joku kiinnike/liitoskipu...?

Neuvolassa kävin ja painoa oli tullut onneksi vain 1 kg/4 vkoa. Vertasin painia edelliseen raskauteen niin samalla kilolla olen nyttenkin :D Ja muuten hassua miten paljon vähemmän käyntejä nyt on kuin edellisessä raskaudessa, jolloin kävin rv 30 alkaen 2 viikon välein. Nyt sit tulee 5 viikkoa väliä kun 3 viikon päästä on synnytystapa-arvio sairaalassa eikä neuvolaa ollenkaan...

Sinikuu rv 33+++
 
  • Tykkää
Reactions: Hippu* ja Sadana

Yhteistyössä