Helmivauvat 2010

Pähkämö
Vieläkö joukkoon mahtuu?

Olen seuraillut juttujanne täällä vauvapuolella ja mielelläni liittyisin keskusteluporukkaanne :wave:

Odotuspuolella seurasin tammikuisia, kun poikamme la oli 20.1., mutta hän viihtyikin masuasunnossaan niin hyvin, että hänet piti häätää sieltä ulos rv 42+2... Lopulta "pikku"mies syntyi 5.2. (4010g 54cm).

Uusi tulokas on osoittautunut hyväntuuliseksi ja paljon jutustelevaksi pojaksi nyt kun alun mahavaivoista on selvitty. Ekat 2 kk olikin pelkkää itkua, hyssyttelyä ja kanniskelua...

Tänään oli 3 kk neuvola (7380g 63cm). Saatiin toinen rotarokote ja kaksi piikkiä (pneumokokki- ja yhdistelmärokotteet). Apteekista piti oikein hakea suppoja varalle, jos nuista rokotteista tulee "ongelmia". Nyt äijä vielä vetää sikeitä - saas nähdä mikä on mielentila jahka heräilee =)
Mites teillä muilla, onko rokotteista tullut sivuvaikutuksia?
 
tehilla Meillä neuvolassa täti aina töräyttää sellaisella torvella lähellä molempia korvia.

Esikoinen ei muistaakseni myöskään juuri reagoinut eikä tyttökään nyt. Mutta neuvolantäti sanoi, ettei syytä huoleen ole. Meillä on koira ja remonttia tehty odotusaikana. Masussa vauvat ovat kuulem jo tottuneet meteliin. Ja ainakin nyt tämä tyttö "reppana" on kotiutumisestaan asti joka päivä sellaisessa metelissä, että ei juuri säpsähdä ääniä.
Tosin reagoi räpäyttämällä silmiään jos esikoinen kiljahtaa kovaa tai taputan käsiä lähellä yht äkkiä.

Tervetuloa Pähkämö :wave:
 
Atoopikko-aiti ilmoittautuu :wave: Kylla itseakin vahan pelottaa, etta saako tytto meikalaisen ihon. Ja onhan tuolla jo nyt kuivia laiskia kehossa ja kasvoissa. Sanoivat neuvolassa, etta ihon toimintamekanismit ei viela kehittyneet ja ei kannata huolestua. Huolestuin kuitenkin. Mutta en ihan niin paljon huolehdi kuin Jadel84. Sun huoli lista pisti kylla naurattamaan. Sori vaan =) Rasvaan vauvaa paivittain monta kertaa, mutta jos oikein pahaksi aityy niin ei auta kuin kortisoni (en tietenkaan kayta kasvoihin).

Tehilla, sulla ikaa kohta 40, mutta mulla tulee jo torstaina! Itsekin huolestuin tuosta kun tytto ei kaanna paatansa aanen suuntaan, mutta sanoivat neuvolassa, etta on normaalia.

Tervetuloa Pähkämö :wave:
 
Pähkämö rotavirus-rokotteesta pojulle tuli hiukan vatsakipuja. Yhdistelmärokotteesta oli kärttyisä ja se pistokohta aristi. Annoin silloin supon. :attn: 5 kk neuvolassa luvassa taas nuo samat rokotteet ja supoilla varaudun silloinkin.

-mervi-elina ja poju 4 kk
 
Pähkämö meillä kanssa neiti sai perjantaina sen pneumokokki-rokotteen joka nosti sitten illalla 38,5 asteen kuumeen..annoin yhden 60mg:n supon ja se meni sillä onneksi ohi..tosin neiti oli kyllä hieman itkuinen koko vlopun mutta nyt voi jo hyvin..=)
 
Pähkämö
Ihanaa! Pikkuäijä vetäisi viime yönä 9½ tunnin yöunet heräämättä - nyt tämä mamma on virtaa täynnä! Kelikin näyttäisi olevan ihan ok, jospa sitä vaikka saisi taas tehtyä vähän pihahommia päikkäreiden aikana.

Rokotteet taisivat hieman nostaa lämpöä illalla pojalle. Ainakin tuntui kovin lämpöiseltä ja posket punottivat. En kuitenkaan ruvennut sitten mittarin kanssa kuumetta mittailemaan vaan annoin suosiolla supon, kun muutenkin vaikutti ärtyneeltä ja itkeskeli normaalia enemmän. Hyvinhän tuo sitten yönsä sen jälkeen nukkui =)
 
Eilen poju maisteli pelättyä parsakaalia. Tykkäsi kyllä kovasti! Mutta jestas mikä yö meillä sitten oli. Toinen kyllä nukkui, mutta ähisi, ärisi ja piereskeli ihan taukoamatta. :eek: Meni yöunille klo 21, heräsi klo 5 syömään ja nukkui sitten klo 7.30. Vaan tämä äitee ei osannut nukkua, kun toinen piti meteliä. :xmas: |O Poju ei kertaakaan itkenyt yön aikana, mutta oli jotenkin levoton. Aamulla sitten kakkasi pariin kertaan melko isot kakat, jotka oli ihan normaalin oloisia kakkoja. Mutta ei näemmä mitään kaalituotteita herkkävatsaiselle.

-mervi-elina ja poju 4 kk
 
Tervetuloa Pähkämö :wave:

Rokotteista tuli meille ainakin kiukkuinen poika jos ei muuta :kieh: Tais huutaa rokotusiltana kaks tuntia putkeen, kunnes annoin supon ja loppuilta ja yö menikin ihan normaalisti!

Poika oli eilen TODELLA kiukkuinen!! Ei tainnut hymyillä kun kerran koko päivänä :( Ekoille päikkäreille kun laitoin, heräs toinen 5min nukkumisen jälkeen ihan karmeeseen huutoon, siis jopa meidän koirat tuli katsomaan, että mikä hätänä ja normaalisti niitä ei kiinnosta vauvan itku ollenkaan :eek: Tätä jatku varmaan neljä kertaa, aina kun "nukahti" heräsi yht'äkkiä huutamaan. Ei auttanut muu, kun pakata poika vaunuihin ja lähteä lenkille, siellä nukkui onneksi hyvin. Illalla läksin jumppaan ja mies jäi pojan kanssa ni toinen oli huutanut kolme varttia putkeen :whistle: Mies sano, että kyllä meni aika hitaasti kun odoteltiin mammaa kotiin :D

Tänään sitten piruuttani katsoin poitsun suuhun ja pahasti näyttäs siltä, että meille olis tulossa ensimmäinen hammas!! Ylä kulmasta puskee läpi joku pieni, valkoinen ja kova, on kyllä ikenen "sivussa" alhaalla, mutta en mä kyllä keksi mikä muukaan se voisi olla!! Tää kyllä selittäs ton pojan itkusuuden :) En mä nyt odottanut hampaita vielä 3½ kk iässä, mutta on sekin kuulemma ihan mahdollista :p

Eilen maisteltiin ekaa kertaa perunaa, joka oli pojan ilmeestä päätellen ihan kamalaa ja sitä olikin kaikkialla muualla kun suussa :D Tänään annoin sitten pienen lusikallisen peruna-porkkana-sosetta ja ai että kun oli hyvää :heart: Meillä menee niin älyttömiä määriä tota korviketta, että sen takia päätin alkaa jo soseita antamaan.

Tänään käytiin ensimmäistä kertaa seurakunnan kerhossa! Naapuri sai meidät houkuteltua mukaan, vaikkei mitään "uskovaisia" sillä tavalla ollakkaan ;) Mukavasti oli porukkaa ja kiva oli höpötellä muiden mammojen kanssa! Poika istu koko kaks tuntii täysin hiljaa ja kiltisti mun sylissä ja katseli kun isommat lapset leikki :heart: Normaalisti viihtyy "liikkumattomassa" sylissä ehkä 5min !! Naapuri otti pojan hetkeksi syliin kun riisuin takkia, huuto alkoi samantien ja loppui yhtä nopeesti kun pääs mun syliin takas, että kyllä tuo vaan vierastaa :/

Hirveesti mun piti vastata kaikille, mutta nyt unohtu kaikki ihan tyysti :snotty: No ens kerralla sitten!
 
Pähkämö
Dolly04 Meillä nlan täti käski aloittaa kiinteiden maistelun vaikka ikää on nyt siis vasta 3kk ja risat. Pikkumies on kuulemma sitä kokoluokkaa ja poika, että maito ei varmaankaan riitä siihen puolen vuoden ikään asti. Tai siis riittäisi kai, jos vaan jaksaisi imettää jatkuvasti :LOL:

Näkeekö tein vauvat "painajaisia"? Siis mikään ei ole sydäntäsärkevämpää kuin että toinen itkee ja nyyhkii surkeana unissaan. Meillä se itku on ihan erilaista kuin valveillaollessa, paljon paljon surkeamman kuuloista. Kauhea homma pitää näppinsä toisesta silloin erossa! Tekisi mieli niin ottaa toinen syliin ja lohduttaa...
 
Käytiin tänään ottamassa ensimmäinen rokote siihen pneumokokkitutkimukseen liittyen, ja tyttö sai nyt samalla sen yhdistelmärokotteen. Niin sydäntäsärkevää huutoa en ole ikinä kuullut, eikä huuto meinannut millään loppua. Lopulta sain tissillä rauhoiteltua tytön, ja huuto onneksi lakkasi. Kävin apteekista varmuuden vuoksi ostamassa suppoja, jos tyttö on kovin kiukkuinen tai kuumeinen.

Tyttö on nyt nukkunut viime aikoina ihan hyvin, mutta välillä unet on ihan levottomia ja tyttö ähisee ja puhisee ja pieree unissaan. Ei kuitenkaan itse herää siihen, mutta mun on mahdottoman hankalaa nukkua, kun toinen pitää vieressä niin jumalatonta ääntä. |O Pääasia tietysti, että tyttö nukkuu pitkiä unia ja on päivisin tyytyväinen. :heart:

Pähkämö tyttö on pari kertaa ilmeisesti nähnyt painajaisia kun on kesken unien huutanut tai lähes kiljahdellut. Onneksi ei useammin ole tuollaista ollut.

Kävin eilen sellaisella neuvolatapaamisella, ja pahasti näyttää siltä, että mun terveydenhoitaja on todella paljon vastaan sitä, että soseita aloittaa ennen 6kk ikää, jos maito tuntuu riittävän. Mä vaan niin haluaisin joskus 4-5kk iässä aloittaa, koska ihan rehellisesti sanottuna imettäminen sitoo mun mielestä ihan hirvittävän paljon, ja kun tuttipullokaan ei tunnu kelpaavan, niin mä olisin sitten puoli vuotta täysin sidottuna tyttöön. Kuulostaa ehkä itsekkäältä, mutta tarvitsisin vähän omaakin aikaa, mikä ei ole mitenkään mahdollista tällaisessa tilanteessa. :ashamed: Meillä on varsinainen neuvolakäynti vasta kahden viikon kuluttua, niin pitää sitten kuulostella, mitä terveydenhoitaja on asiasta mieltä.

Nyt pitääkin alkaa syödä ja herätellä tyttöä, kun lähdetään kohta hakemaan meille uusi auto kotiin. :)
 
ikuisuus, jotenkin tuntuu niin oudolta, että neuvolatäti vastustaa soseitten antamista. Itse kun on vain kokemusta keskosvauvoista, niin en sitten tiedä tarkemmin, että mitkä ovat nuo täysiaikaisen vauvan suositukset. Kaksoset olivat 3 ½ kk, kun saivat ensimmäisen kerran perunaa ja silti imetin heitä siihen 6 kk ikään. Pojun kohdalla aloitin soseet vasta 4 kk iässä. Ja tuo 4 kk on keskosvauvojen kohdalla myöhäinen vaihe soseiden aloitukselle. Tällä viikolla pitäisi pojulle jo kokeilla lihatuotteita, kun keskosvauvoilla nämä ruoka-aineet tulevat hiukan eri tahdissa kuin täysaikaisella. :attn: Niin, että ei pidä ihmetellä, jos muilla vauvoilla on eri suosituksia ruoka-aineista, kun mitä meidän pojulla on. Toisaalta voit olla tyytyväinen itseesi, kun maitoa riittää! :hug:
 
Pähkämö
mervi-elina ja ikuisuus täysiaikaisilla vauvoilla lisäravintoon tutustuttamista suositellaan vasta 6 kk ikäisenä tai jos näyttää siltä, että äidinmaito ei riitä tai vauva juo korviketta, 4 kk ikäisenä. Tämä on peräisin sos- ja terv.ministeriön julkaisemasta oppaasta "imeväisikäisen lapsen ruoka". Kuitenkin siis meilläkin rintamaito riittää vielä ihan mainiosti ja silti neuvolan täti suositteli soseiden makustelun aloittamista jo 3 kk ikäisenä. Aika lailla taitaa siis olla ihan mielipidekysymys ja neuvolan vastaus riippuu ihan siitä, kuka sen antaa :)
 
Poika täytti tänään 3kk! =) Viikon päästä olisi sitten neuvola, saa nähdä millaisia reaktioita meille tulee rokotteesta. Suppoja on kyllä varalla lääkekaapissa.

Meillekin pidempiä yöunia kiitos! On kyllä ollut olo niin kuin zombiella koko päivän..aamuisin on pinnasängyssä lakanakin ihan mykkyrällä, kun poika pyörii niin levottomasti yöllä!

Täällä on tainnut aiemmin olla keskustelua nyrkkien syömisestä. Onkohan se ihan normaalia, että ne tuntuvat olevan suussa suurimman osan hereilläoloajasta..? Välillä tunkee niitä suuhunsa kesken syöttämisenkin tai syötön jälkeen. Ja tunkee sormia niin syvälle, että muutaman kerran on tullut kunnon pulautukset...
 
Heippa!mäkin haluan liittyä näin myöhässä teidän palstalle, käyn viikoittain lukemassa helmivauvojen kuulumisia mutta nyt vasta sain laitettua itelleni tunnuksen ja voin alkaa kirjottelemaan myös :) meille syntyi poika 26.2.2010 paino 4212g ja pituus 53cm. Lapsi on meidän kolmas, edelliset 3,5 ja 2v!kaikki on menny hienosti alun "pienoisen" sähläyksen jälkeen...oli nimittäin imetyksen kanssa ongelmia mut nyt sujuu jo hyvin!painoa oli 2kk neuvolassa 6590g ja pituutta 63cm =) tänään (2,5kk) käytiin ottamassa vasta ensimmäinen rota-rokoteannos kun oli tuolloin 2kk neuvolan aikaan ensimmäinen korvatulehdus niin siirrettiin rokotetta ettei pienen masu mene ihan sekaisin...kamalaa mouruamista on kyllä kuulunut pitkin päivää poitsun mahasta ja kakkaa on tullut monta lastia!! :LOL: toivottavasti masu normalisoituu...ja ennen niin harvinaiset puklut on tulleet myös tänään kehiin. Liittyy varmaan tohon rokotteeseen myös.

 
Ihan vaan pikaisesti tulin kertomaan, etta anoppini on italiasta ja siella aloitetaan soseet ihan yleisesti 3kk iassa. Ja myos oma aitini on alkanut soseet minulle ja siskolle tuossa kolmen kuukauden jalkeen. Ja uusimpien tutkimusten mukaan (en nyt muista mista luin) viimeistaan 4 kkn iassa tulisi aloitella soseet. Ehkaisee allergioita. Ainahan noita tutkimuksia tulee ja menee, mutta ajattelin vain mainita. Itse aloitan heti kun tuntuu, etta menee korvikkeen maara mahdottomaksi tai toisella kova nalka useammin. Sanokoon neuvolan tati mita sanoo...

Maamaa88 tervetuloa!
 
Meillä takana ensimmäinen kokonaan nukuttu yö.. =) ja kyllä on äitikin ihan eri vireessä vaikka herättiinkiin 6.30.. ulkona onneks ihana ilma joten täytyy lähtee päikkäriaikana vaunutteleen..

meillä tyttö tosiaan tuon 3kkta ja meillä käytössä luumusose ihan sen masun toiminnan takia ja onneksi se on alkanut auttamaan..nyt kakkaa 2 pvän välein ja ennen luumua hyvä jos kerran vkossa ja senkin niin että naama punaisena ja maha kivi kovana väänti ja itki ihan älyttömästi jolloin piti sitten kuumemittarin avulla auttaa se kakka tulemaan..

joten masuvaivat näyttäs tällä hetkellä olevan historiaa..mut katotaan nyt jatkuuko samalla tavalla..toivottavasti..
 
Soseista vielä... Keskosvauvoilla tuo proteiinin tarve liittyy kasvuun, joten sen takia liharuokia annetaan jo heti 4 kuukauden iässä. :attn: Minä tosin olen nyt hiukan mattimyöhänen lihasoseitten kanssa, kun poju on jo yli 4 kuukautta, kun aloitan. :ashamed: Jotenkin vaan olen ajatellut pojun vatsavaivoja ja siksi olen siirtänyt lihasoseiden antamista. Mutta tälläviikolla on pakko kokeilla!

Meillä tosiaan menee kaksi soseateriaa päivässä. Maitoa ja velliä menee silti lähemmäs 1000 ml. Neuvolassa ohjeistettiin, että maitoa ja velliä saisi yhteensä mennä sen 800 ml. Mutta en kertakaikkiaan voi antaa toisen olla nälässä! :eek: :heart: Ehkä tuo lihasose tuo jotakin helpotusta tilanteeseen.

Poju hoksasi eilen, että äiti on hassun näköinen, kun laittaa silmät kiinni. Jaksoi nauraa tuolle pitkän tovin. :heart:

-mervi-elina ja poju 4 kk
 
Pähkämö
maama88 sinullakin komian kokoinen poika :D Meillä myös kunnon äijä...

bebo kirjoitteli nyrkkien syömisestä. Meilläkin alkuun, kun nyrkit löysi, oli molemmat nyrkit samaan aikaan suussa jatkuvasti tai sitten kokeiltiin enkkoja, että kuinka syvälle sen yhden nyrkin saa :D Nyt on oppinut avaamaan sen nyrkkinsä ja suussa on joko peukalo tai sitten nimetön+pikkurilli. Ja kun peukun onnistuu suuhun sihtaamaan, on maiskutus ihan järjetön! Pienempänä nyrkkien imeskely merkkasi nälkää, nyt taitaa olla ihan vain ajanvietettä. Enkä oikein tiedä pitäisikö tuohon puuttua, tuttiakaan ei huoli...

Nyt pihalle, ihanan lämmin ja aurinkoinen päivä tulossa B) Tai siis meneillään (nukuttiin vähän pitkään)...
 
Nyrkit suussa meilläkin..en sitten tiedä että oisko hampaita jo tulossa koska kuolaa myös ihan älyttömästi.. mutta oli miten oli..nyrkki maistuu ja maiskutusta riittää..ei kanssa meinaa tuota tuttia huolia, yhdessä vaiheessa oppi siihenkin mutta nyt se ei taas kelpaa..
 
Neuvolassa käyty. Rokotteesta tuli illalla vähän itkuisuutta ja aristi jalkaa joten annoin supon. Sen jälkeen taas tyttö oli oma itsensä ja nukuttua hyvin yön. Painoa on nyt 5,9kg ja pituutta 61,4cm. Sopusuhtaisesti kasvaa :heart:

Tyttö yrittää tosissaan jo päästä ryömimään. Kiukku tulee kun turhautuu. Selällään ollessaan pyörii jo melkein napansa ympäri ja vähän väliä kääntyy mahalleen. ONNEKSI öisin ei harjoittele taitojaan vaan äitiinsä on tullut ja nukkuu :LOL: :heart:

Ulkona on aivan mieletön ilma, varjossa +20´c ja auringossa oleva mittari näyttää +26,4´c KESÄ tulee!!! :flower: Puut vähän vihertää ja kukkapenkki työntää kukkia :heart: Ei ole varmaan kenellekkään jäänyt epäselväksi --> minä olen valon ja kesän lapsi :heart: :heart: :heart:

Nyrkit maistuu edelleen ja lelut menee suuhun myös. Mutta suullahan se lapsi tunnustelee tavaroita. Kuolaa tulee aivan järkyttävästi!! :whistle:

Tyttö on nyt muutamana iltana osannut käydä nukkumaan itsekseen, tutti ja uniriepu olalle. Hetken siinä "nunnuttaa" ja hieroo silmiään --> nukahtaa. Esikoista nukutetaan välillä vieläkin :xmas: Toki tyttökin jatkossa varmaan vaatii nukuttajaa, mutta nautin näistä hetkistä täysillä. =)
 
Sama pää kesät talvet..soseista piti myös sanomani. Kysyin eilen meidän neuvolasta ja sanoi että vasta 6kk iässä. Samainen neuvolan täti neuvoi esikoisen aikana ( kolme vuotta sitten ) aloittamaan soseet 3kk iässä. Vaikka esikoinen kasvoi ihan samaan tahtiin kuin tyttökin nytten. Niin ne neuvot muuttuu/vaihtuu matkan varrella. Ajattelin aloitella tuossa 5kk iässä jos sinne asti pärjätään maidolla .
 
suklaatesti tehty, tulos oli itkua ja hampaitten kiristystä :/ pahus vieköön, vieläkään ei pääse suklaalla herkkuttelemaan :headwall:

täällä kans nyrkkejä syödään ja kuola valuu!!

eilen nukkui vaunuissa 3½ tuntia, tänään ½ tuntia muutaman kerran :) eli vielä ei voi pitkiin uniin luottaa.. (ois niin hienoa leipoa ilman keskeytyksiä!!)

TERVETUOLA UUDET!!
 

Yhteistyössä