Helmivauvat 2009 ~Tammikuussa 2010~

Pur Onnea!! :flower:

tuiskunen on tuo poikavauvojen "jöpöttäminen" ihan normaalia. meillä pojalla aina oli (edelleenkin välillä) aamujopökki :LOL:
pienestä se alkaa.

pukeminen onnistuu ihan hyvin,seisaalteen vaihdetaan vaippa.

papa mulle sanottiin jälkitarkastuksessa,et sitten mennä kun ekat menkat tulleet. eli sitä odotellessa..

mulla menee nyt niin hermo taas tuohon esikoiseen :kieh: oli hetken jo rauhallisempi vaihe tuossa siskon kiusaamisessa ni eikun pahenee vaan taas. nyt kun jasminkin kävelee niin ihan joka välissä se pitää tönästä nurin tai mennä eteen ettäkompastuu. lelut viedään käsistä ja väännellään sormia jakäsiä tai mennään päälle pötköttämään. AARGH!!

ja taas mennään.
labello ja mytty 10kk+
 
Tuiskunen voi mikä yö teillä! Jos taas joku uuden oppinen tekee tollasta? Siitähän oli joskus juttua että uudet asiat voi tehdä yölevottomuutta... Juu ja meillä kans pippeli jöpöttää joskus :LOL: . Ihan normaalia on, tosin munkin mielestä jotenkin outoa... Töissä muistan että monellakin poikalapsella saattoi olla "aamujöpötystä" päiväunien jälkeen.

Pukeminen meillä menee yleensä niin että alkuun jaksaa olla venkoilematta, mut viimeistään silloin kun laitan toppapukua niin alkaa kamala mylvintä ja tuskainen piehtaroiminen. Hiki on itelläkin siinä vaiheessa kun saan pojan rattaisiin ja sit pitää vielä ittensä pukea pikapikaa..

Meillä näkyy tulevan nyt hammas nro 8, kauan se on tehnytkin tuloaan. Lisäksi yks poskihammas pullottaa kans kovasti. Ei varmaan mee kauaa kun puhkeaa sekin.

Huhhuijjaa, sain äsken imuroitua ja mopattua koko huushollin, matot odottaa ulkona että mies saa tampata kun tulee töistä. Onneksi toi poika on tommonen että tykkää seurata kun imuroin ja touhuan. Alan olla piiiikkasen kyllästynyt tähän itekseni touhuamiseen kun miehen apuun ei voi oikein koskaan laskea. Nyt päätinkin että saa luvan tampata ees matot, vaikka ois kuinka väsynyt töistä tullessaan. Mur..

Ihanaa kun pakkanen alkaa vähän ees lauhtua, voi hyvillä mielin nukuttaa poikaa tossa pihalla.

Nyt kintut pitkäkseen vähäks aikaa.
 
Kyllä meilläkin jöpöttää! :LOL:
Silloin kun pissattaa, ainakin. Hirveän näköistä kun toinen aina nipistelee pippeliään potalla ollessaan. Kuuluu varmaan hyvin naapureille kun meikä toimittaa et "ei saa venytellä pippeliä, tulee pipi ja se putoo pois!"... jokaisen miehen suurin pelko, pippeli putoaa! Siihen on hyvä vedota.
Tuiskusen yö kuulosti hyvinkin paljon samalta kuin meidän yöt on olleet reilun viikon. Tai kaksi. En muista enää. Mutta meillä myös itketään! Hirveä parku alkaa tunnin tai kahden unen jälkeen, kestää puolisen tuntia joskus. Kohta leikitään iloisena olohuoneen lattialla, ja takaisin nukkumaan on ihan helvetillisen vaikea saada. Mitä tässä pitäisi tehdä?
Olin ihan varma, ettei korvat olleet parantuneet, ja käytiin eilen arvauskeskuksessa, mutta kaikki oli ok. Keuhkoistakaan kuulunut mitään erikoista enää.
Miehellä menee hermot lapsen itkuun, se alkaa aina kiukutella ja möykätä itsekin, hienoa siinä sitten yrittää itse olla rauhallinen ja järkevä.
Tulisi nyt se vakuutuspäätös... olisi ihan kiva sulkea pois allergiat, neuvolan kautta en enää viitsi lähteä asiaa setvimään.
Vai onko tämäkin nyt vain jotain kehitykseen liittyvää? Poju on oppinut juuri kävelemään, se selittäisi kyllä tuota yöriekkumista, mutta miksi pitää itkeä? Vedet silmissä, monta kertaa yössä?
Inhoan tätä epävarmuutta ja avuttomuuden tunnetta. Esikoisen kanssa kai kaikki kokevat pelkoa ja ahdistusta. Eikö voisi vaan kelata elämässä eteenpäin sellaiseen kohtaan, jossa on viisaampi ja kokeneempi ja rauhallisempi? Elämän käyttöliittymä on oikeasti ihan alkeellinen!
 
Tuiskuselle ja muille isot :hug: öitten vuoksi, samaa sirkusta meillä.

Toivottavasti HM:n korvatulehdus menee pian ohi!

Yölliset itkukohtaukset: hiukan helpotti lukea, että sattuu sitä paremmissakin perheissä :p Ehdin jo syyttää muuton aiheuttamaa traumaa, mutta kai tämä sitten liittyy ikään. Päivisin meillä ollaan suht aurinkoisia, pukiessa ei kauheasti ole kärsivällisyyttä, ja minusta onkin tullut supernopea pukija :D Mies pukee yhä Gretan hoitopöydällä :eek: vaikka olen yrittänyt jo kuukausia näyttää, kuinka paljon helpompaa on pukea sylissä.
Joka tapauksessa, muutamia yöllisiä itkukohtauksia on ollut, tissillä kyllä rauhoittuu, ilman tissiä kestää monta minuuttia. Ei minuutin itku sinänsä paljoa varmaan ole, mutta kun aiemmin Greta ei ole itkenyt lainkaan öisin ja päivälläkin hyvin vähän.
Eroahdistus näyttää nyt helpottaneen, Greta lähtee mielellään omille teilleen, jos olen esim. tuonut keittiöön ja suunnistaa monesti omaan huoneeseensa, jossa suurin osa leluista on.

Mies osallistuu vauvanhoitoon minkä töiltään ehtii, Greta on isäänsä ihan onnessaan, niillä kahdella on kyllä tosi hyvä fiilis, huomaa, että kummatkin ovat vesimiehiä. Tuttavaperheissä en ole havainnut vauvojen olevan noin kiintyneitä isäänsä, mutta meillä mies on ollut tosi aktiivinen alusta asti (aina kotona ollessaan). Ja kyllähän kolmannen lapsen kohdalla on kokemusta jo sen verran, että tietää, kuinka vauvan kanssa tullaan toimeen ;)

Nyt kysymys sormiruokailusta: auttakaa uusavutonta :ashamed: En ole muuton vuoksi ehtinyt yhtään miettiä Gretan ruokailua, eli meillä syödään samoja soseita kuin 7-kk iässä :ashamed: Olen antanut sellaisen suussa "sulavan" keksin käteen, mutta haukkasi siitä liian ison palan ja meinasi tukehtua. No, ei tietty voinut, kun se siis sulaa suussa, mutta hetken aikaa haukkoi henkeään paniikissa (tai ehkä minä vain olin paniikissa, koska Greta olisi heti jatkanut ihan tyynenä sitä keksin jyystämistä) ja köhi, kunnes pala suli tai sai sen jotenkin pois kurkusta. Tämä siis pelotti mua niin, etten ole uskaltanut antaa enää oikein mitään paitsi sen baby safe feederin kanssa, mutta vaikka esim. mandariinia ja kiiviä lutkutetaan sen kautta, niin olisi kiva antaa muutakin omiin käsiin.

Eli tiedän, että vihannekset on höyrytettävä pehmeiksi mutta kuinka isoja paloja? Siis jos annan esim. oman pikkusormenkokoisen palan höyrytettyä porkkanaa, niin kuinka voin olla varma, ettei haukkaa siitäkin liian isoa palaa niin kuin siitä keksistä? Ja jos taas annan pieniä paloja, niin kuinka pieniä? Onko esim. raejuuston palat sopivan kokoisia, vai pitäisikö nekin puolittaa? Eli voiko antaa kaikkea sormiruokaa raejuuston kokoisina paloina? Vai olisiko parempi antaa isoja paloja?
Entä mitä hedelmiä voi antaa raakoina? Ja onko ne parempi antaa isoina paloina vai pieninä?
Voisitteko vääntää rautalangasta finger food dummylle? :ashamed:

Torino on kaunis kaupunki, muistuttaa palatseineen ja bulevardeineen hiukan Pariisia. En muistanutkaan, että on näin iso, täällä on yli 800 000 asukasta. Ei Roomakaan tuntunut koskaan isolta, vaikka todellisia asukkaita (virallisesti kirjoilla aina vähemmän, koska Italiassa on usein vaikea päästä virallisesti kirjoille vuokraa-suntoon) on saman verran kuin koko Suomessa yhteensä.

Appivanhempiin on mukavan jäätävät välit, kun toilailivat vähän liikaa jouluna. Mies raukkaa käy sääliksi, hänellä on oikeasti ihan kauheat vanhemmat. siis kaikissa on hyviä ja huonoja puolia, mutta näillä valitettavasti ihan liikaa niitä huonoja. Anoppi pilasi joulun juovuspäissään (tällä kertaa niin kännissä, että miehenkin oli pakko myöntää asia, vaikka on vuosikausia uskonut äitään, tämä kun kieltää juovansa, vaikka kaikki muut mm. miehen ex-vaimo, anopin omalääkäri ja minä itse olemme yrittäneet kertoa, että anoppi on pahemman laadun kaappijuoppo) ja appiukko ryttäsi auton myös humalapäissään, paettuaan jouluyönä lentäviä laseja :/ Voisihan mua harmittaakin, että Gretan eka joulu meni silleen pipariksi, mutta toisaalta eipähän tarvitse enää sietää anopin röyhkeyttä, mieskin kun tällä kertaa suuttui toikkaroinnista niin, että aivan heti ei taas sydänystäviä olla... Huh huh, en itsekään ole tajunnut, kuinka paljon anoppiani inhoan, kerta kaikkiaan epämiellyttävä ihminen. Appiukon kuvauksen mukaan Hitler oli pyhimys anoppiin verrattuna ja mitäpä tuohon olisi lisäämistä :D

Miestä käy sääliksi, eihän kukaan vanhempiaan valitse, täytyy vain toivoa, että me osaamme olla Gretalle parempia vanhempia kuin miehen vanhemmat hänelle.

Nonni, sain tällä vuodatuksella varmasti tilit tasan pitkän poissaolon jälkeen :LOL:

:wave: Lentis ja Greta 11kk :heart:
 
Glow
Mistähän nämä huonot ja hyvät nukkumiskaudet muksuilla johtuu? olis tosi kiva tietää. Päivät ja syömiset kuitenkin suht koht aina yrittää ainakin olla samanlaisia. Tänään tuo muksu nukkui taas 2 x melkein 2 tuntia. Piti herättää se toisilta unilta 16.30 et saa illalla nukkuu. Ajattelin ettei se ennen 21 käy nukkuu vaan tuonne se äsken sänkyyn jäi ja nukahti ilman sen suurempaa nukutus showta. Jokainen päivä ja ilta ja yö on jännitystä että kuinkahan tänään käy... Nyt kun tänään on kans nukkunu tosi hyvin ni johan sitä melkein on huolissaan että onko tuo ihan terve :whistle: Mikään ei siis oo hyvä, samaahan sitä miettii kun se ei nuku, että onkohan se kipee....

Ja anteeksi raskausvaivaongelman kertaaminen taas.... Mutta siis mä aloin taas tänään vuotaa :headwall: Oltiin kaverin ja lastenkans hoplopissa, en nostellu Onnia enkä mitään koska mun kaveri hoiti Onnin. Istuttiin siinä lattialla ja rupesin kaverille selittään että nyt taas oudosti alamaha on ihmeen kipee ja se kestää ja kestää ja siinä samassa kun sitä ihmeteltiin tunsin kuinka jotain rupes valuu housuun. Vessaan äkkiä ja kirkasta vertahan se :( Onneksi oli siteitä mukana. Taas sitä tuli runsaasti muutama siteellinen noin 4-5 tunnin ajan. Nyt enää joku ruokalusikallinen tullu siteeseen :/ Alavatsa kipua ei ole ollu, eikä sen suuremmin supistanut, muutama pieni suppari tullu tässä alkuillasta.
Tämä oli nyt 3. kerta, taas vähän enemmän kun viimeksi kerralla. Mä rupean olemaan entistä enemmän huolissani ja huolissani ja harmissani siitä että lääkäri ei ota mua tarpeeksi vakavasti. Ainakin musta tuntuu ettei ota. Jos mä nyt lähtisin sairaalaan, kun vuotoa ei juuri enää tule, niin tuntuu ettei lääkäri varmaan pitäis asiaa minään.
Toisaalta on taas huoli että mitä jos tässä pikkuhiljaa on tapahtumassa jotain ja kohta on joku pahasti pielessä :eek: :'(
Tää on todella inhottava tilanne!
Ton lisäks mua rupes palelemaan ja päässä ihan kuumeinen olo. Tuskin se tohon verenvuotoon liittyy mutta kaikkea sitä tulee jo mieleen että mitäs jos jotenki liittyykin nyt :/ :attn:
Muutoin oli ihana päivä tänään kun kaveri muksuineen tuli hoplopista meille, oli seuraa lapsille ja itselle =)

 
Lentis, onpas sulla kerrakseen appivanhemmat :eek: .Onneksi Greta ei vielä joulusta sen kummemmin varmaan perusta ja muistaakokaan, joten voitte seuraavasta joulusta sitten luoda hänelle vähän erilaisen. Jaksamista sinne :hug:

Glow :hug: Toivotaan nyt että pikkuisella masussa kaikki on kuitenkin hyvin. Mulla muuten ihan samanlaista jännitystä alkanut olemaan nuo illat ja tulevat yöt. Vaikka kuinka yritän itselleni tolkuttaa, että yöt menee niinkuin ne menee vaikka mä kuinka etukäteen murehtisin ja miettisin. :headwall:

Plääh, meillä on ulkosaunan vesi jäässä :headwall: :| Mies yrittää omin keinoin sitä sulaksi, kun putkiliike ottaa ainakin 250ekee siitä parin minuutin höyrytyksestä :headwall:

Tuiskunen ja Axu 11kk+
 
Iltaa,

kiva muutes että Sötnos ja Lentiskin ovat taas back :) Ja Toukkakin oli just kirjottanut kun sitä ihmettelin s-postitse :)

Lentiksen appivanhemmat totisesti joulushown järkänneet, onneks joo Greta ei vielä moisesta ymmärtänyt mitään.

Glow :hug: Voihan vuoto!!! Eikös se vihdoin järkiinsä tullut lekuri sit viimeksi kuitenkin sanonut että jos taas alkaa vuotaa niin näyttäytymään? ..vai olenko nähnyt unta? :ashamed:

Papasta mulle sanottiin että ei raskaana ja puoli vuotta synnytyksen jälkeen sitten. En sit kerinny..

Sormiruokaa olen antanut miltei joka ruoalla kun se suu ei tosiaan meillä aukea jollei saa itsekin jotain mutustaa, en ole kyllä panostanut asiaan juuri. Olen antanu lähinnä maissinaksujen lisäksi pakasteesta sulatettuja herneitä ja maisseja, sitten pieniä tomaatin ja kurkun paloja sitten ihan leivän palasia, joskus margariinilla. Hedelmistä banaania, mikä on kiva litskata käsiin, myös mandariinin lohkoista tehtyjä siivuja. Tyttö kyllä tykkää närkkiä hampaillaan pienistäkin palasista palasia joten silleesti en ole pelännyt että survoo suun täyteen. Niin ja sitten annan välillä ihan raa'an porkkanan pätkän käteen jota tykkää järsiä, varmaan rauhottaa kipuilevia ikeniä/ hammastulokkaita.
Pitäs keitellä kyllä vihanneksia muitakin, parsakaali ja just porkkana voisi olla hyviä, miks ei kukkiskin.

Jaksuja kaikille keillä yöllä vaikeeta :hug: Myös Labellolle kun siellä itekseen joutuu olla erotuomarina :hug:

Mulla korva edelleen sika kipeä, tekis mieli survoa sukkapuikolla, ku millon kutisee ja millon särkee :/ Kyllä mä ihan kauhulla ajattelen niitä vaaveja jotka joutuu korvakipuilemaan, kun reppanat eivät osaa edes sanoa että 'sattuu anna lääkettä!!!' Voih! :'( Mä toivon ettei tämä vaan tartu pikkuneitiin, mut siis tää onkin korvakäytävän tulehdus eikä se tyypillinen lasten korvatulehdus mikä on sit vissiin syvemmällä korvassa. Mut kipeitä kait molemmat..

Mä sain olla kotona yksin tänään 1,5 tuntia!!! :D Mies kävi tytön kanssa päiväajelulla hirvimajalla. Menipäs nopeasti moinen hetki, ihan kävin suihkussa ja vähän juorusin puhelimessa ni johan ne tulikin. Sanoin heti että lisää näitä. Oli sit muute muistaakseni eka kerta sitten tytön syntymän :)

Ukko on siis varpajaisissa ja mun piti kattoo telsusta leffaa, mut tässä mä koneella. Ah saan nukkua sängyssä koko yön kun petaan haisevalle ja kuorsaavalle soffalle ( mähän ku nukun itse sohvalla muuten aamuyön ).

Iiks, maanantaina rakenneultra!! --alkaa jo jänskättää. Sukupuoli haluttas tietää jos suinkin mahd. Ja tietty että kaikki olisi kohdillaan on vielä tärkeämpi tieto.

Rauhallista yötä :heart:
 
Virme, mä syön Cerazettea. Aloitin muistaakseni toukokuussa, lokakuussa oli yhdet menkat ja nyt viikko sitten alkoi toiset jotka vaan tuntuvat jatkuvan. Osalle ei kai niiden aikana tule lainkaan menkkoja. Nyt olen oikeastaan kokonaan lopettanut imetyksen niin taitaa tulla koko +10 kk imetysajalta menkat sit.(Taisi olla ihan turha vastaus sun kysymykseen....)

Tuiskuselle tsemppiä, onpa ollut aika yö. Toivottavasei ensi yö menee paremmin.
Meillä on huomattavasti pienimuotoisempaa mutta jonkin verran niin ikään yövehtaamista. Pari kertaa saa olla tuttia antamassa ja joskus rauhoittelemassa muuten vaan. Viideltä viime yönä ei vaan enää nukuttanut, mies haki maitoa ja hätisti mut sohvalle nukkumaan (petasi varmaan tätä iltaa eli että pääsee kavereiden kanssa riekkumaan.) Periaatteessa vastustelen kovasti tota maidolla nukuttamista keskellä yötä (ikään kuin palkitaan heräämisestä, pääsee kainaloon ja saa maitoa) kun yösyötöistä kerran on jo päästy mutta nyt en jaksanut mutista, hilpaisin sohvalle vaan. Saa nähdä miten ensi yö menee, mulla oli kaveri 3- ja 6-vuotiaiden poikiensa kanssa käymässä ja luulen että se hulina imi kyllä mehut aika huolella. Mikä tosin ei tarkoita että nukuttaisi hyvin, nyt voi tulla vaikka mitä pelotusunia.

Lentis, ajattele positiivisesti; enää teidän ei varmaan tarvi yhtään joulua viettää appivanhemmilla. Sinänsä hupaisaa, jotenkin sitä ajattelee että tollainen toikkarointi on tapana vaan Suomessa ja muualla maailmalla osataan olla fiksumpia!
Mä olen antanut maissinaksuja, leipää (mies antaa isojakin paljoa ilmeisesti kun en ole näkemässä, joista sitten 'haukkaa' kuulemma!!) ja hedelmiä pieninä (just jotain pikkurillin pään kokoisia) paloina. Porkkanaa en ole uskaltanut kun pelkäsin että lohkeaa mutta ilmeisesti ei?

Ja Glow, voi kurja! Mitä jos soittaisit synnärille ja juttelisit vaikka jonkun kätilön kanssa? Olisiko siellä ketään muuta lääkäriä jolle pääsisit näytille?

Täytyis kai mennä nukkumaan kun ei tuosta yöstä taas tiedä. Koska mahtaa mieskään kotiutua... Sohvalle lupasin tyynyn ja peiton laittaa, enempää en petaa kyllä...
 
Nopee merks... tyttö heräilee vähän väliä huutamaan, huoh!

Glow soita ihmeessä sinne synnärille, millään muulla kuin vauvan hyvinvoinnilla ja äidin mielenrauhalla ei ole merkitystä :hug:

Haavemammalle paranemisia korvatulehdukseen, varmasti tosi viheliäinen vaiva :hug: ja tuu heti kertomaan rakenneultran kuulumiset sit!

Lentiksellä ollut kyllä aikamoisen tapahtumarikas joulu, onneksi Greta ei tule muistamaan siitä mitään ja varmasti noi tapahtumat on käänne parempaan että ei tarvitse olla anopin kanssa tekemisissä jatkossa...

Kiva kuulla Toukasta pitkästä aikaa! :)

Nyt yritän nukuttaa tytsää uudestaan, kitisee iskän kanssa jo siihen malliin... Öitä :wave:
 
Pur paljon onnea plussasta! :flower: Vauvakuume senkun kasvaa itellä, kun lukee täältä toisten plussaamisista :D

Yöhulinoita juuri eilen ajattelin kun kävin täältä lukemassa, että muutamilla valvoskellaan öisin, että onneksi ei meillä vielä ainakaan. Ei olis pitänyt mitään ajatella, viime yönä neiti tykkäs valvoa pari tuntia :headwall: Mutta osasyy valvomiseen oli, kun avokki haki neidin meidän viereen ja alkoi vaihtaa vaippaa (!) keskellä yötä :headwall: vaikka ei mitään ylivuotovahinkoa tai muuta syytä vaihtamiseen ollut |O

Ja tästä päästäänkin aiheeseen miehen osallistuminen vauvanhoitoon: hoitaa melkein silloin, kun sen käskee siihen hommaan :kieh: Ja ehtii kymmeniä kertoja kysellä mitä ruokaa annetaan, milloin nukutetaan, vaihtaa melkein kuivia vaippoja pois (ei hajuakaan et miksi) :headwall: Eilen pidettiin siivouspäivä ja melkein sai itse siivouksen ohessa hoitaa lastakin, kun ei miehestä ollut muuhun kuin mattojen tamppaamiseen. Sitten kun taas kerran kiehahdin ja sanoin asiasta niin otti nokkiinsa, mutta eilen sitten hoiteli tiskejä ja pyykinpesua. Mä vetäsin perin tunnin päikkärit sillä aikaa. Että jotain hyvääkin. Mutta ärsyttää olla jatkuvasti sanomassa ja mulla menee hermot tuon ukon kanssa aika nopeasti. Siitä syystä johtuen parisuhdekin vähän retuperällä, en vaan jaksa tehdä sen eteen mitään :ashamed: Omaa vikaakin siis, mutta jotenkin en vaan saa mitään aikaiseksi sen suhteen. Puhuminen auttais joo, mutta kun tuo ukko on perinteinen suomalainen mies joka ei turhia puhu :headwall:

Glow Entä jos kumminkin sinne synnärillä soittaisit, jos vuotoja vielä tulee? Ja entä jos ne pyytäis vaikka juuri vuotojen aikaan käymään tai itse menisit näytille, kun vuoto pahimmillaan? Uskon kyllä, että stressaa tuo asia. Toivotaan etä pienellä kumminkin kaikki hyvin :hug:

Haavemammalle paranemisia!

Papa multa otettiin ennen kierukan laittoa. En kyllä tiiä milloin olis otettu muuten. Mutta edellisestä papasta oli jo joku 3 vuotta aikaa, ja vähän ne ripitti mua siitä :ashamed: Mutta kun se ei ole maailman kivoin toimenpide, niin ei vaan tuu mentyä.

Sormiruokaa olen kuutioinut hedelmiä, keitettyä porkkanaa, maissinaksuja saa, leivän palasia. Täältä otin sen vinkin, olikohan Rosinantelta, että riisimuroja antaa ruokailujen aikana nappailla sormiinsa, niin rauhoittuu syömään paremmin! Ja ruokailun päätteeksi käy vielä lattialta keräämässä pudonneet murot suuhunsa :D Pitäiskin kokeilla noita Haavemamman ehdottamia kasviksia keitettynä. Meillä kun neiti syö vieläkin 4-6kk soseita, kun karkean soseen vaan oksentaa pois :| Oma tekemä ei meinaa kanssa kelvata, ei sitten millään. Meidän ruoka lautaselta taitais kelvata, kovasti kattelee kyllä. Mietinkin, että missä vaiheessa voi alkaa antaa samaa ruokaa kuin itsekin syö vähän maustettuna? Meillä tosiaan on vauva-asteella ruokailu, kun on niin tarkka eväänsä suhteen. MUtta sitten sormiruokana voi syödä paloja. Onko se sit kivempaa laittaa itse ruokaa suuhun? Ja Labelloko se sanoi että Jasmin syö kerrallaan max 1½ pientä pilttiä? miellä sama, ei yhtään enempää mene kerrallaan, joskus vaan se yks purkki. Eikä vieläkään mene viittä ateriaa päivässä.
No huomenna neuvola, kysellään sieltä taasen näitä syöntiasioita.

Tuttipullosta yritän nyt vieroitella. Yritän vaan juottaa mahdollisimman paljon nokkamukista nestettä. Avokki tässäkin romuttaa mun aikomukset, se vaan antaa pullosta, kun on nopeempaa ja helpompaa :headwall:

Mutta nyt pyykinpesuun...
 
Glowlle iso iso :hug: . Kyllä minunkin mielestä reilumpi verenvuoto raskaana ollessa saa herättää huolta ja on ihan varmasti hyvä syy käydä tarkistuttamassa tilanne, vaikka sata kertaa peräkkäin! Ei sitä kenenkään tarvitse itsekseen surra ja murehtia, aina on parempi varmistua!
Työtoverikin raskautui samoihin aikoihin kuin minä, ja vuosi kuulemma erittäin paljon monta kertaa. Silti kaikki oli mennyt kuulemmav ihan hienosti, harmi kun ei ole tullut pidettyä yhteyttä...

Lentiksellä vauhdikas joulu, voi kiesus. Luulisi, että anoppi olisi osannut käyttäytyä pienen ollessa läsnä, ja olisi halunnut tehdä mukavan ensimmäisen joulun teille kolmelle. Kurjaa! Onpa totisesti karmaiseva eukko, osanottoni. Ehkäpä teidän ei tosiaan hetkeen tarvitse vaivata päätänne mokomalla huuhkajalla, ja sillä välin saa rouva harjoittaa vähän itsetutkiskelua, jos itse sattuu muistamaan ylilyöntinsä.

Purille onnittelut masuvauvasta!

Sormiruokina jotakuinkin samat jutut kuin HM:lla, eli tomaatti ja leipäpalat ruokapöydässä sellaisina sentin tai parin paloina, ja muuten mutusteltavaksi porkkanaa viiden sentin pätkinä, samoin kurkkua. Kurkusta tulee vaan ärsyttäviä riekaleita, joita jemmataan suussa tuntitolkulla... Pehmeitä viikunoita ja rusinoita tarjoan myös suussa mutjattaviksi herkuiksi, tosin ne löytyvät yleensä liiskaksi imeksittyinä omista sukanpohjista. Niin ja omena on myös aika herkkua, sen anna ihan isona lohkona, suurin osa siitäkin on yleensä lattialla murenana.
Taidan olla aika Hulda Huoleton, kun annan tuon muksun kulkea ruoka suussa... mutta oppiipahan käyttämään kieltään, kun mupeltaa isompiakin paloja. Taidan viisastua vasta sitten, kun meinaa tukehtua.

Muoks* Poika on syönyt jo aikuisten vähäsuolaisia ruokia, lähinnä mummolassa. Poronkäristystä, jauhelihakeittoa ja lihaperunalaatikkoa. Olen laittanut soseisiin mausteeksi inkivääriä, korianteria, basilikaa, oreganoa ja persiljaa jo jonkin aikaa. Uskaltaakohan paprikaa jo laittaa? Sitä on monessa valmisruuassakin, kuten myös pippureita.

Muoks muoks* Niin ja sitten vielä pakko lisätä, kun moni valittelee lapsen kuivaa ihoa, että minun mielestä mikään ei peittoa Erisania! Erityisesti se kosteusvoide (niissä menee helposti sekaisin kun putelit ovat identtisiä, lisäksi on kosteusemulsio ja perusvoide) on ihan älyttömän hyvin imeytyvä ja kosteuttava. Apteekin Aqualankaan ei auttanut samalla tavalla. Erisan on halpa, hyvä ja hajustamaton, go Erisan!
 
pur
TUISKUNEN ai juma toi sun yö kuulostaa niin tutulta (jos täällä ois semmonen silmäpussihymiö niin se kävis tähän). Meillä oli tos noi pari kolme kk mahan kanssa ongelmia, Tyttö huusi vain ollessaan yksin vieressä sitten pyöri tuskasesti, heti perään alko sitten se tahtojen taistelu jolloin tyttö karju päästä viereen ja mä hävisin sen ku olin jo niin väsy. No sit melkee heti alka tää yöhäärääminen ja päivä :kieh: . Just tota samaa vaik tyttö ei viel kävele mut päivisin vaik on ihan silmät puoltangossa niin ei kun itteään vetää ylös sängystä ja ährää ja möngertää hiki päässä ja sitten yöllä voi että mulla meinas jo palaa pinna. Kun siis vieressä pitää olla mut kun ei muka nukuta niin sitten ei kyllä sen ähräämisen kanssa nuku kukaan muukaan. Potkii päähän, läpsii, hyörii, kiipeää sängystä lattialle puuhastelemaan ja heti on takas huutamassa. Mä sanoinki et tähän on pakko tulla nyt joku muutos. Niin viimeyönä siutten ku taika iskusta tyttö täytti 11kk ja lukuun ottamatta kitinää puolentunnin välein tyttö pysy kuitenkin omassa sängyssä nukkumassa kokoyön. No mähän en sit viel ole nukkunut ku yö meni siinä kättä toisen päällä pitäes ja silitelles, mut parempaan suuntaan kuitenkin....

TYTÖN KUMMILLA KÄYTIIN EILEN niin olessaan kumminsa sylissä alko ihan lohduton itku joka todella jatku ennenku tulin vessasta ja pääs mun syliin. MUTTA kun kummin mies tuli töistä kotiin niin eipä tyttöö kiinnostanut tuon taivaallista missä äiti menee kun kaikki aika meni miehelle keikarointiin :LOL:
 
Hurjasti tekstiä! :D

PURILLE onnea ja tarrasukkia pikkuriikkiselle. Ihanaa vauvoja! :heart: :heart:

LENTIS :hug: :hug: Nimimerkillä "hiukan" kokemusta juopoista. Onneksi ei tarvi olla tekemisissä.

GLOW voi itku millaista harmia ja pelottavaa tuo vuoto on! Uskon et olet huolissasi. :hug: :hug: mäkin varmaan menisin seuraavan vuotamisen aikaan suoraan äitipolille. Ei kai ne ovella käännytä....

TUISKUNEN voi ei mikä yö! Muillekin edelleen valvojille Kovasti voimia.

SYÖMISISTÄ meillähän on myös tälläinen temppueemeli ruoan suhteen... Tilanne on tällä hetkellä se ettei kelpaa soseet, eikä puurot... :eek: :eek: Maitoa killittäisi! Ollaan siis siirtymässä voimakkaasti normiruokaan. Ei kelpaa herralle keitetty porkkana, peruna tai muukaan kasvis soseena tahi sormiruokana. Lisäksi haluaa ehdottomasti syödä ja maistaa juuri sitä mitä Äitikin syö... Kaapsun ruokalistalla ollut viimeaikoina nakkeja uutena vuotena, leipää juustolla ja kinkulla ( ei kelpaa pilkottu vaan pitää olla ISO pala ), kananmunaa, mandariinejä, kanankoipia ( maustettuja! ) raejuustoa, danonino lasten rahkaa, muroja, ruisleipää, täytekeksiä....
On nyt myös oppinut juomaan itse nokkamukista, joten tartuin heti tilaisuuteen ja koitetaan jättää tuttipullo pois päivisin. Huutaa kyllä ruokapöydässä mammmammämmämmöö... Mikä tarkoittaa pulloa ( taisi Tuiskusella olla samaa sanaa... :) ) Syödä haluaa siis ITSE myös lusikalla, mikä ei kyllä suju hyvin. Meillä ollaan tukka tahmassa ja joka paikka muutenkin. Esikoisen aikoinaan riisuinkin vaipalle syömisen ajaksi ja sit vein koko kakaran suihkuun...:LOL: NESSU tää nyt sitten on vaan mun mielipide. Jos kerran 1v saa syödä samaa ruokaa kun mekin, niin tuskin sitä yhdessä yössä siirrytään siihen. Joten en pidä pahana jos nyt jo maistelee tavallisia ruokia. Mä teen kyllä nyt perheen sapuskat suolattomina. Ja oon myös antanu kinkkukiusaustakin maistaa. Suolaista on vaikka en yhtää suolaa lisääkkään... Lihaliemen vaihdoin siihen hyytelömalliseen jossa ei ole lisäaineita. Normisuolaa en lisää ruokiin enää ollenkaan.

OIKEITA sanoja on anna, äiti mut en vielä kirjottaisi vauvakirjaan... :whistle:

Sitten hoksas nyt viikonloppuna yhteyden Frööpelin palikoiden dvd:n ja dvd soittimen välillä. Hakee ite telineestä oikean dvd:N ja tuo sen ja sitten alkaa vaatimaan frööpeleitä. Jos avavaa kotelin niinottaa levyn ja vie soittimeen... Saa sen myös itse aukkoon ja työntää luukun kiinni. vaatii ny sit 5 kertaa pv frööpeleitä!!!! Jollei laiteta saapi raivarin!!! |O |O

Käveleminen on jo vakaata ja isommat kynnykset ylittää konttien, mut muuten ottaa vaan karmista tukea. Konttaa hyvin harvoin enää. Osaa nousta seisomaan ilman tukea, mutta kiireessä useimmin vielä kaatuessaan, konttaa seinän tai muun viereen ja nousee sit ylös.
Pidättekö muuten ensiaskelkenkiä sisällä??? Mä en oo pitäny, tietääkö joku onko suositus edelleen niiden käyttöön?

Meillä on nyt myös alettu kitisee ja vikisee ja narisee, varsinkin mulle... Ärsyä.. voi olla ihan hyvän tuulinen, kunnes tulen huoneeseen ja sit niri nari... Varmaankin se eroahdistus...

Seranzu ja Kaapsu 10,5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja TOUKKA-:
Moi tässäpä äänestyslinkkiä jotta saadaan päivämäärä sovittua:

http://www.doodle.com/isqygsxiazd4d6zr

T:TOUKKA
Piti tosiaan tästä rehvaamisesta sen verran sanoa....

Että mielestäni on nyt reilua tavata Tampereella, kun eroa HKI ei ollut kun 1-2 ääntä viimeksi äänestäessämme asiasta. Hki suunnalta pääsee kuitenkin sujuvasti Tampereellekin ja minun kyytiin mahtuu, kun tuskin enää vaunuja tarvii raahata matkaan keväällä.
 
Rustailin FB:hen tapaamisesta pölinää... Ja kutsut. Mä en varmaan ole edelleenkään kaikkien kaveri. Jos siis et saanut fb:ssä kutsua, niin laita mulle yv:nä viesti oma nimi ( ja nikki ) ja jos teitä on useita niin tieto miten sinut tunnistan vaikka kymmenestä Meeri Mäkelästä... Kutsun sinut sitten kaveriksi FB:ssä ja saat myös kustun tapaamiseen.
 
Glow
Niin, tosiaan mun olisi pitänyt eilen varmaan lähtee siltä istumalta synnärille soittelematta että olisivat nähneet miten sitä vertaa tulee sen muutaman tunnin kun tulee. Illan ja yön mittaan se hellitti. Aamusta on nyt tullu ruokalusikallinen/pari siteeseen, aina tietty vaihdan wc käynnin jälkeen ja sitä siihen tulee. Tämän kun viimeksi kerroin soittaessani synnärille niin ei niiden mielestä ollut "paha" eikä sen lääkärinkään. Ilmeisesti siis pitäisi kokoajan vuotaa kun seula että olisi niiden asteikolla vakavaa jolloin tosissaan voisi olla jo erittäin huono tilanne. Pelottaa että siihen suuntaan ollaan menossa kun kohtelu on toi ja mulla ei kanttia soittaa/mennä sinne "pienestä" ja sitten täällä puran tuskaa ja mietin yötäpäivää mitä tehdä ja onko kaikki hyvin :attn: :attn:
 
Glow
Ja joo, siis kyllä se lääkäri viimeksi sanoi että pitää tulla sitten jos taas "kunnolla vuotaa" :/
Ilmeisesti mun on otettava sinne mukaan ens kerralla jos näin tapahtuu, veriset alushousut ja siteet mukaan kun eivät muuten usko että sieltä on alkuun tullu semmonen "loraus" |O
ja se lääkäri vähätteli asiaa silleen että "yleeensä se veri vaan näyttää enemmälle kun mitä sitä on ja kaikki säikähtää sitä vaikkei sitä verta niin tarvis pelätä" että niinkun :eek: :eek: :headwall: :kieh:
 
Glow Harmi, ettei vuoto oo helpottanu. :hug: Voisit oikiasti mennä seuraavalla kerralla sen siteen kanssa lääkäriin, niin saisit kuulla, mitä mieltä sellaisesta määrästä on. On varmasti rankkaa vatvoa tuota, varsinkin kun ei oteta tosissaan huolta...

almaa Jospa meillä kummallaki loppus tuo Cerazettevuoto. Aamulla se vaikutti taas vähentyneen, mutta on se tässä aiemminki jo näyttäny että loppus, mutta onki sitte vielä jatkunu. :kieh:

Täällä ihanasti -7 astetta pakkasta, niin pääsee pitkästä aikaa ulos. Poikaki nousi just päikkäreiltä niin vois lähtä tästä nyt syökäsemään ja sitten happihyppelylle. :wave:
 
Moikka!
Jospa sitä korkkais tän uuden vuoden pinonkin =) Paljon oli lukemista!

Voi tuo tapaaminen kuulostais kivalle, mutta meiltä on ihan liikaa matkaa Tampereelle. :(

Gerazetten syöjät ainakin Virme ja Almaa, mä söin kans niitä! Ekan 3kk ei mitään vuotoo, mutta sit kun alkoi ni loppua ei näkynyt. Vuotoa oli reilu 3 vk ja sit loppui varasin jo ajan papakokeeseenkin että sais kierukan, mutta vuoto oli pois 4 päivää ja alkoi uudelleen ja kesti sit taas yli 2 vk. Eikä se ollut mitään pientä vuotoa! Hermot meni soitttelin neuvolaan ja sain Femoden pillerit ja vuoto asettui muutamassa päivässä. Ei enää välivuotoja eikä muitakaan epämääräisiä vuotokausia...että melkein kannattais vaihtaa merkkiä... ne vuodot on tulleet jäädäkseen!

Meillä on tämmönen tehosairastus menossa, tiistaina kävi 2½ v lääkärissä pitkittyneen yskän vuoksi, löytyi välikorvan tulehdus, no samalla kaikilla tuli jo uusi räkätauti ja yskä, eli nyt yskivät kaikki kolme, to-pe yönä oksensi tuo isoin lapsi, perjantain maha kuralla, eilen päivällä oksensi tuo pienimmäinen ja edelleen maha löysällä kera kuumeen ja flunssan.
Että meillä on nyt sit flunssa ja mahatauti samaan aikaan, nyt vaan ootellaan, että millonka tuo keskimmäinen alkaa oksentaan ja ite vanhemmat |O Tietty kun kaikki on kerralla niin samoilla sairastamisilla menee ja valvomisilla :whistle:

Täytyis yrittää hieman useemmin käydä täällä :ashamed:

Mukavaa Uutta Vuotta kaikille! :wave:
 
Voi lahopää, kun en muista mitä kaikkea piti kommentoida, enkä enää ehdi kahlata noita uudestaan läpi.

Pur Onnea plussasta! :heart:

Glow :hug: Toivottavasti kaikki on edelleen kunnossa. Pidä nyt puolesi siellä.

Sormiruuaksi mä oon antanu aika huoletta kaikenlaista - menee marjat ja hedelmät melkein kaikki, vihanneksista lähinnä kurkkua ja tomaattia oon antanu. Palojen koko vähän riippuu - banaania annan välillä ison palan käteen, välillä kuutioita, mandariiniä aika oman sormenpään kokoisina, omenaa ohuina viipaleina jne. Rusinoita joskus herkuksi ja kuivattuja aprikooseja. Leipää ja näkkäriä menee, makaronia jne. Lusikalla itse syöminen ei onnistu sinne päinkään, mutta kun ite pitäis saada syödä, niin annan kaikkea, mikä tuntuu soveltuvan. Sit vaan, kun ei oo enää niin nälkä, niin kaikki lentää lattialle. Samoin, jos ei oo niin mieleen, niin lentää saman tien lattialle. Ton keittiönlattian sais kyllä pest'ä monta kertaa päivässä...

Tavallista kotiruokaakin olen jo vähitellen alkanut antamaan, mutta olen saattanut tehdä Viljalle oman satsin kastikkeesta jne.

Viljalla on taas joku kurjasti. :/ En tiedä, mikä. Nukkuu aika huonosti, syö vähän kehnosti. Kitisee - ei nyt paljon, ei niin, että kovin kipeältä vaikuttaisi, mutta ei yleensä kitise ku sit ku tietyissä tilanteissa. Hampaita ei pitäis olla tulossa, nyt on kaikki etuhampaat suussa. Korvat on jälkitarkasterttu muutama viikko sitten ja sen jälkeen ei oo ollu nuhaa. Ummetus on helpottanu mallasuutteella. Että sitä allergiaako sit? Onneks on se lastenlääkäriaika tulossa. Osaako joku sanoa, onko se tyypillistä, että maitoallergia puhkeaa just siinä vaiheessa kun aloitetaan tavallisten maitotuotteiden antaminen? Vauvanvelleihin ei oo reagoinu mitenkään eikä mun syömiin maitotuotteisiin. Toki mä mietin sitäkin, että ei kai voi olla jotain alkavan keliakian oireita - meillähän isoveljelle puhkesi se poikkeuksellisen pienenä. Viljojen pois jättäminen ei mun mielestä vaikuttanu kyllä mitenkään ja lääkärin mukaan se ei voi olla vielä, kun on saanut vasta sen verran vähän aikaa viljoja, mut en tiiä. Tai ehkä mä ylireagoin, ei tuo mitenkään kovin vaivaiselta siis vaikuta, mutta siltä, että kaikki ei ehkä oo ihan niin kuin pitäisi.
 
Heippa hei!

Yöllisistä itkuista sen verran että meillä on ollut selkeesti yhteydessä hampaiden puhkeamiseen. Oon antanut nyt taas parina yönä suppoa kun yksi hammas on juur puhkaissut ikenen ja toinen pullistelee uhkaavasti. On kyllä suppo auttanut kummasti. Aamuyöstä saattaa kahistella ja nukkua levottomasti kun suppo ei vaikuta kuin sen 8t mut on silti nukkunut 6-7 asti. Tänään jäi ekat päikytkin vaan 40min. mittaisiksi, kun heräs hirveeseen huutoon eikä millään nukahtanut uudelleen. Hammas arvatenkin silloinkin vaivasi. Päivällä en oo kyllä suppoa antanut kun mulla on jotenkin morkkis noista yösupoistakin :ashamed: . Vaikka ihan turhaan tietysti, kyllähän niitä voi antaa, mut kun ei viittis jatkuvasti toista olla douppaamassa...

Sormiruokana oon antanut maissinaksuja, riisimuroja, leipäpaloja. Mä oon kans jotenkin kait turhankin varovainen, kun esim. kurkkuakaan en uskalla antaa kuin ihan ohuita siivuja ja niistäkin pidän melkein kiinni ettei vetäise isoa slaissia kurkkuunsa... :)

Just juu ja nyt heräs taas, liian lyhyeks jäi nämäkin unet. Täytyy mennä.
 
Kiirettä pitää! Ei ole tääläkään paljon kerinnyt käydä. Mitä nyt vähän selailemassa muitten juttuja!
Tää yh- arki vaan muuttuu rankemmaksi mitä isommaksi Kelmi kasvaa.
Vauva rokko on nytten sairastettu. Huh aika tauti. Muuten suht. koht. terveena on Kelmi ollut.

Mutta sellasta tää kyselemään teiltä muilta kun jotain olin lukevinani, että ainakin pukeminen tuottaa joillekkin kiukkua. Mutta siis voiko 11kk vanhalla olla jo uhma. Kun siis koko ajan siis koko ajan kaikki on päin pyllyä. Mikään ei ole hyvä kiukutellaan, huudetaan revitään Äitiltä hiukset ja silmät päästä. Ruoka ei maistu ja sitten taas kiukutellaan. Kyllä se nauraakin aina välillä, mutta muuten :eek: Rankkaa on. Vielä viikko sitten oli niin kiltti kullanmuru. Muutos tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Korvat on katsottu eikä ole muutenkaan kipeä.. Siis mitä tällänen voi olla??
Oisko lentiksellä kirjasessa jotain hyviä vinkkejä. Kun ei kai sitä nyt oikein vielä mihkään psygologillekkaan voi juttusille viedä :D
Mutta kuitenkin Onnea kaikille joilla on taas masut pyöreänä. Ja vointeja sitä tarvitseville.
Kiitoksia jos vastaatte. Ne tulisi tarpeeseen.

Memski ja Helmi. Täällä hetkellä riiviö Kelmi!
 
purille paljon onnea :heart:

tuiskunen; kolmen pojan äitinä, kyllä poijaat aloittaa ajoissa jöpöttelyn. =)

Tapaaminen; tulen ja ilman muuta, koetan saada vapaan töistä järkättyä sen vuoksi toivoisin nopeeta lukkoon lyötyä päivää kuin vaan mahdollista.

Lentis kiva kuulla susta

Meillä ihan sekava päivä kaikki ollu eri suunnissa ja tultu ja menty.Itekkin olin reeneissä kun löytyi sopivasti aikaa just silloin.Ihanaa kun lihaksissa tuntuu.Ens viikolle hierojaa suunnittelen. Pikkuinen edelleen nuhisnenu.

ullanunelma; tilannut olen ja tuli sitten 2 päivää tilauspäivän päällekotiin. Sinne saisi rahaa uppoamaan ja iski taas leipomuskärpänen..

sini ja neito pian 1v

 
Glow ..voi ei!Ikävä kuulla että vuotaa taas!Stressaa varmasti ihan jumalattomasti, mullakin maha vääntyili kun luin että taas vuotaa:(Eikä lääkäreitä tartte pelätä, saavat olla kuinka tökeröitä ja huonokäytöksisiä niin sinun ja vauvan terveydestä tässä on kyse, kyllä he saavat luvan nyt auttaa sinua!!On tää nyt inhottavaa kun suomessa on jotkut lääkärit niin juntteja että pitää ylityöllistettyä tilannettaan purkaa potilaisiin, tai asiakkaisiin!ARGH!
Toivotaan että vuoto loppuu ja pienellä ja sinula on kaikki hyvin!

Lentis
..inhottavat appivanhemmat.Otan osaa.

Pur ONNEA PLUSSASTA!..täällä iski jo vauvakuume!iik!Mut ei nyt voi vielä kun pitää mennä ekaksi hetkeksi töihin ja hankkia isompi koti!JA sit!Toivottavasti haikara tulee myös tässä vuoden-parin sisällä mukavasti!

Memski
koita jaksaa!Minä olen ainakin lukenut uhmaiästä myös alle vuoden ikäisillä!Mulle tulee
babycenter viikkomeiliä, jossa on mainittiin asiasta..

Sormiruokana syödään maissinaksuja, muru muroja (ei lisäaineita, ei sokeria jne..),kurkkua,omemaa,keitettyä pastaa,..jne..paljon annan maistella kaikkea mikä ei ole liian suolaista, tai makeaa.
Ihan hienosti mussuttaa kaikkea..

jee!Huomenna alkaa taas muskari!ja sit haluan myös ens viikolla mennä jälleen flamingon vesipuistoon topin kanssa, vähän ohjelmaa..meinaa tylsistyttää kyllä jo kotona oleminen.vaikka topin kanssa tietty ihanaa onkin, voisin kyllä jo mennä takaisin töihin parina päivänä viikossa mutta pitää odottaa sit kait kesäkuuhun jolloin lentokenttä kutsuu taas..mutta vaan parina päivänä viikossa aluksi ja siitä voi sitten lisätä työmäärää..onneksi on joustava työnantaja:)

topismama ja höpölöpö hömppä topsukka 11 kk
 

Yhteistyössä