Helmivauvat 2009 ~lokakuussa~

tatuka, ei meilläkään vielä kauheesti liikuta. tai no kyllä tyttö liikkuu kun se menee kierimällä ja pyörimällä. Ja jos jokin lelu on vähän matkan päässä edessä niin kyllä se sitten kurkottelemalla (ryömimällä??) sen pienen matkan pääsee. Ei nouse istumaan, mutta jos laitan istumaan niin siinä kyllä pysyy ja leikkii. Masullaan maatessa nostaa kroppaansa käsien varaan ilmaan mutta konttausasentoonkaan ei vielä nouse. Mutta en ole huolissaan, meillä pojatkin ovat olleet hitaita tuon konttaamisen/nousemisen suhteen. Esikoinen alkoi kävellä 1v2kk iässä ja keskimmäinen 1v iässä joten kyllä ne sieltä kuitenkin lähtee. =) :heart:
 
Huomenta!

:ashamed: täällä tämä "aktiiviseks" ilmottautunu mamma nyt taas on koneella. Ties millon lienen viimeks palstalle ennättäny. Huh, en tiiä minne tää aika menee... Nyt meilläkin ollaan kipeenä, toinen räkätauti tänä syksynä. Ellenin lisäks myös 12v isoveli on räkätaudissa, hänellä oli jo viikonloppuna, joten sieltähän se tauti sitten tarttu Elleniin. Taitaa jäädä sunnuntaina uinti väliin:/

Pari viimeisintä yötä on ollu yhtä heräilyä, huoh. Viime yönä ei tarvinnu nousta ku ehkä 5x antaa tuttia mutta toissayönä varmaan 10x. Ellen heräs huutamaan vähän väliä kun nenä oli niin tukossa. Meillä on sängynpäätyä nostettu kirjojen avulla, mut en tiiä onko liian vähäsen.. Ruoka onneks maistuu kutakuinkin entiseen malliin nuhaisuudesta huolimatta.

Liikkumisesta.. Ellen on nyt muutaman päivän ajan noussu konttausasentoon "nytkyttelemään" mutta ei vielä liiku siinä asenossa mihinkään. Ryömimällä ja pyörimällä menee minne haluaa. Pinsettiotetta ei oo vielä vaan hamuaa koko kädellä, tosin etusormi-peukalo on "vahvoilla". Lattialta löytää todellakin kaikki murut ja pikkuroskat, mutta onneks ennätän (vielä) poimimaan ne pois kun huomaan että hän on "kätkön" löytäny.

Topismama.. meillä huomattiin viime viikolla eka hammas, kun tuntu lusikkaan. Mutta vielä se ei kunnolla näy eikä Ellen anna sitä oikeen tunnustella. Mäkin olin varautunu jo tekohampaat hommaamaan;)

8kk-neuvolassa lääkäri kyseli multa jotai "temppuja", mitä Ellen osaa tehä ja mitä ei. Ja sit lääkäri testas puuhelmellä, et miten Ellen ottaa siitä kiinni ja laittaako suuhun. Ja sit Ellen sai kaks puupalikkaa leikittäväks kun oli niin kiinnostunu kaikesta, mitä siinä lääkärin pöydällä oli (papereita ja verenpainemittaria yms...).

Kotona olemisesta / yksinäisyydestä.. Jeah, jaan tunteen täysin kanssanne. Väliin tuntuu, että oon ainoo mamma, joka on paljon päivisin yksin kotona ja eikä silti saa mitään tehtyä. Tekis niin mieli lähtee jonnekin, mut minne? Kaupungille pyörimään?? Sit sortuis vaan heräteostoksiin vähillä rahoilla, joten ei todellakaan mikään hyvä idea. Nyt kun vanh.rahakausi loppuu tällä viikolla ja on alettava tulla toimeen kotihoidontuella, nii ei paljo juhlita.

Jouluasiaa...hyvissä ajoissa jo tätäkin asiaa pähkäilen.. Miten te meinaatte joulua viettää, meetteks te mummolaan / anoppilaan vai ootteks kotona? Mä haluaisin kovasti mun vanhempien luokse, mut se ei onnistu ku noi isommat haluaa jouluaattona olla sekä kotona meillä että äitinsä luona. Eli aattona ollaan kotona, mun on annettava "periks".

Ja sit noista vauvojen ruuista.. Lukemani perusteella täällä on joitain mammoja, jotka kovastikin tekee ite ruokia vauvoille. Ottaisin ilomielin vastaan reseptejä:) Toissapäivänä tein makaroonilaatikkoo Ellenille, joka maistui oikein hyvin. Eikä ees sipulin palaset yökkäyttäneet:)
Syöks teiän muiden vauvat leipää? Meillä on Ellen aivan "hulluna" leipään -syö paahtoleipää, valkosipulisämpylöitä ja ohrarieskaakin.. Ei nyt mitään suuria määriä, mut joka ruokakerralla vähäsen.

Ai nii-i, viime viikolla Ellen tippu 1.krt sängystä. Isosisko (14v) laitto nukkumaan, mut unohti laittaa sit tyynyt ympärille ja eikös Ellen sit ryöminy sängyssä reunalle ja KOPS! suusta tuli verta jonkun aikaa, yläien oli ottanu osumaa. Mutta neiti oli kuitenki iha ok muuten, nii en ees soittanu ensiapuun tms. Eikä tullu ees mustelmaa huuleen/naamaan.

Äh, mua ahistaa ku ei tänäänkää päästä ulkoilee.. Ja tää syksynen pimeys ahistaa... Tahtoo aurinkoooooooon....

Nanada ja Ellen 8kk3vk++
 
Seranzu, Virme ja Kareliini! Meillä IHAN SAMA JUTTU ton pään heiluttamisen ja levottomien unien suhteen!!! Mäkin aloin jo epäillä korvatulehdusta mut ei oo kans ollut flunssan poikastakaan tmv. Pitäisköhän käyttää lääkärissä vai voisko olla joku tähän ikäkauteen liittyvä juttu??? Poika on varmaan viikon "moshannut" silleen nokkimatyyliin ja eilisestä asti on heiluttanut silleen sivusuuntaan päätä "ei ei"-tyyliin. Kävi mielessä että onko sillä kylpyvettä korvissa, mut toi tulehdus on tietty kans yks mahdollinen...

Tatuka ja Sadee80 ei meilläkään edelleenkään ryömitä. Peruuttelee ja pyörii akselinsa ympäri kyllä vauhdikkaasti mut ei muuta. Lelu jää kans hakematta ellei ekalla tavoittelulla yletä... Mies jo kovin odottaa että koska poika lähtee liikkeelle mut mä oon ihan tyytyväinen että on vielä "helppo vahdittava"... Eipä kukaan lapsi oo lattialle loppuiäkseen jäänyt =) .

Nanada me ollaan perinteisesti vietetty joulu mun vanhemmilla. Sinne tulee mun veljet perheineen, syödään hyvin ja käydään hautausmaalla. Sama meininki tänäkin vuonna. Tietty pojan takia tarvii kotiutua aikaisemmin kuin ennen, mut muuten uskoisin että ei ihmeempää muutosta kuvioihin.

Mä sain äsken haravoitua meidän etupihan kun poika nukkuu, takapihan jätinkin sit toiseen kertaan. Ihanaa kun saa jotain hommia pois päiväjärjestyksestä!

Nyt kahvetta!
 
Vielä lisäys tosta pään heiluttamisesta; kävin Googlettamassa ja sieltähän löytyi vaikka mitä tarinoita. Yleisimpänä kuitenkin että on ihan normaalia ja just tässä 8kk:n tietämillä.... Vauva on oppinut miten päätä heilutetaan =) . Mut hyvä kuitenkin käydä kysäsemässä lekurilta jos huolettaa.
 
Kaapsu paranee varmaan äkkiä, kun on saanu niin paljon parantavia terveisiä! Kiitos :)
:LOL: :LOL: arvatkaa oonko nauranu nyt tolle päänpyöritykselle :LOL: OKEISIT on taas näit "ikäjuttuja". No siinä tapauksessa, meil ei siis ollu mitään oiretta korvatulehdukselle, ainoastaan pitkittyny lima kurkus... :eek: Varmaan syytä käydä korvii kattoo jos jatkossa limaisuus jatkuu yli kaks viikkoa.

Mä en viel tie miten joulua vietetään, ainakin mun äidille lähdetään, kun ei nyt syyslomal viitsitty.. On matkaa 450km ja mies ei olis päässy mukaan. Mut Aatto ollaan varmaan kotona, eiköhän nuo miehen sisarukset tule niin kuin aina. Sit kun joskus päästään omaan kotiin, haluan ehdottomasti yhden joulun VAIN omal perheellä.

Oltiin tänään isomman pojan kanssa lekurissa. Sen varpaan kynsi leikattiin kapeammaksi, uudestaan... No lääkäri oli tunnin myöhässä ja mulla ei ollu Kaapsulle ees maitoa mukana... :eek: Tää lääkäri on AINA ajoissa, mut nyt oli käyny jotain ja aikataulu petti. Onneksi mult löyty Hoplop reissun jäljilt yyks omenatuoremehu pillimehu laukust! Kaapsu oli ihan onnessaan moisesta ja on näköjään synnynnäinen pillimehun juoja :D

Mä teen joo ruoat ite. Kaikki raaka-aineet vedän vatkaimella soseeksi, ei enää siis sauvasekoittimella. Paitsi lihat, kun ne ei mee miksikään... Jää noin karkeammaksi nuo kasvikset. Sitten pakastan reiluja ruokalusikallisia tarjottimelle, leivinpaperin päälle ja siirrän jäädyttyä purkkiin. Sit vaan kerään mitä milloinkin ruokaa varten. Mausteet ja sipulit oon laittanu lihan kanssa, niin saa makujakin mukaan. Mausteist käytössä: mustapippuri, valkopippuri, ruohosipuli, suolattomat yrttiseokset mm pizzamauste, herbes provence, valkosipulinen yrttiseos ja paprika. Sit jos oon tenhy vaik jauhelihakastiketta, oon ottanu vauvalle pikkuannoksen sivuun ennen lihaliemen lisäämistä tai jos on ollut muuta vauvalle sopivaa sapuskaa. Kalaruoat aina näin, kun en oo enää erikseen hälle pakastanu kalaa.

Jaahan tuli romaani.
S ja päätään pyörittävä Kaapsuli :LOL:
 
merkkiä :wave:

Uunissa paistuu muutama joulutorttu :whistle: Hyvä olla tänä vuonna ajoissa :LOL: , viime vuonna en jaksanut nähdä vaivaa ja tehdä pipareita tai joulutorttuja :ashamed:

Meillä jatkuu rytmin kääntäminen normaaliin. On sitten kiukkuinen neiti ollut, kun olen yrittänyt venyttää päikkäreille laittoa sekä yöunille laitettiin vasta siihen tavalliseen seitsemän aikaan. Vaikka olisi jo kuudelta ollut valmis nukkumaan. Mutta keksi neiti tänään sen, että huoneesta toiseenkin voi ryömiä ;) Ja löysi olkkarista äidin limoviikunan (mullat oli pitkin lattiaa) ja digiboksin ja pleikkarin kirjahyllystä :D Täytynee alkaa harkita tv-tasoa, jossa olisi kaikki nuo laitteet ovien takana.

Seranzu teillä menisi sitten nuo vellitkin suoraan paketista, missä on pilli paketin sivussa mukana :D Mä ihemttelin meinaan äsken, kun lämmitin kauravelliä, että joko tyttö joisi sen vellin pillillä :D En kokeillut, mutta hassua että 5-6kk ikäisille tarkoitetuissa velleissä on pilli mukana :p Aika harva sen ikäinen varmaan pillillä vetää?

Joulu Avokin kanssa keskusteltu asiasta jo kuukauden ajan. Meillä kun ollaan joka viimeset viis vuotta joka vuosi keskusteltu ja kiistelty missä ollaan. Nyt ehdotin/sanoin/toivoin että oltaisiin aatto ihan oman perheen kesken rauhassa kotona. Kierettäis mummolat joulupäivänä ja tapanina. Kun kumpikin haluis tietenkin olla omien vanhempien kanssa tämän ensimmäisen joulun aattona :ashamed: Vielä tästä kiistellään ja luulen että aattoaamuna pakataan auto kiukkuisena ja toinen mököttää (minä) kun ollaankin menossa anoppilaan :kieh: |O En odota joulua mitenkään innolla tästä syystä. Anoppilassa kun muutenkin hössötetään joulun päälle. Mä tykkäisin vaan rennosta yhdessäolosta, en haluis stressata ruokien yms päälle. Ja pitää vissiin kohta jo sanoa ettei tarvii ostaa Ainolle kymmentä eri lahjaa :kieh: Ei tarvii lasta pienestä pitäen opettaa, että jouluna saa paljon lahjoja. Jos en tänä vuonna asiasta sano, niin ens jouluna on jo ihan turha.
 
Glow
Taas täällä. B)
joulu kotona omalla porukalla. Viime jouluna meillä kävi mummoja kylässä, tänäjouluna en todellakaan jaksa alkaa kestimään yhtään ketään muuta kun oman perheen! Enkä lähde yhtään minnekään sukulaisiin ryysimään lasten ja mahan kanssa. :xmas: Saakohan joulukuusi/koristeet kyytiä tänävuonna pikku tuholaiselta :D :LOL: uskookohan kerrasta kun neulaset pistää ettei kannata koskee...
vai joku aitaus kuusen ympärille :D
Nytkin on jo melkoiset esteviritelmät sohvapöydästä, nojatuolista, lelulaatikosta yms. ettei pääse yhteen lipastoon käsiksi, eikä dvd & telkkariin. Yks päivä herra pisti dvd:n pyörimään yks kaks.

Mä kyttäilen nyt todenteolla niitä tuplarattaita! Vähän siivoilin ja järjestelin ja eiköhän ne nyt tänne mahdu, pakko mahtua! Olis huutiksessa pari ihan varteenotettavaa... nyt kun päätin mitkä haluan.

22+1 glow&poikaset
 
Paljon Onnea kaikille joitten masussa köllöttää uusi elämä =) Ihanaa.
Niiskunenä: Mäkin jo luulin että karkeempi tavara menee suusta alas, mut ei millään. Pikku sose purkeilla jatketaan ja aina välillä kokeillaan karkeampaa.
Joku taitava kokeili jo syödä vähän lusikallakin, olikos se Konsta poika. Minäkin samaa kokeilin ja ei kyllä meillä olla lähelläkään.

Muutenkin jos laitan pöydällä vaikka kanan munan palasia niin syö jos viedään suoraan suuhun, mutta itse ei syö vaan heittelee kaiken lattialle.

Hei joku oli ottamassa jalan jälki tatuointia. Aikaa jees homma meinaan mä saan sellaisen lahjakortin joulupukilta. Eli tulee kaksi tassua joihin lasten eka nimi kirjain. Eli samat on aatokset ollut täälläkin pitkään.


Mä olen ollut koko ajan sitä nöf nöf piikkiä vastaan. Mutta nyt näyttäisi sille uuden tiedon valossa, että otan kuitenkin ne lapsille. Mun serkku on lääkäri ja juttelin sen kanssa+telkkarista tullut tieto sai toiseen ajatuksiin. Mun kaverin on farmaseutti ja ne rokotettiin ja pientä lämpöä oli tullut joka oli mennyt nopeasti ohi. Sanoi myös, että moni muukin miettii kuumeisesti tätä samaa asiaa....

Pelkääkö muitten lapset jos telkkarista tulee jotain tiettyä ohjelmaa??? Mä en tajuu pikkukakkonen, useammat piirretyt ja nauhalta tele-tapit saa Helmin melkein hysteeriseks ja heti pitää päästä äitin syliin ku pelottaa, mut sit sieltä sylistä kuikuilee sitä telsuu. Voisko tääkin jotenkin liittyy siihen ero ahdistukseen??? Vai onko tuosta tulossa vaan jotenkin herkkä lapsi tahi jotain??

 
Hoo, vai on velleis pilleiki! En oo huomannukaan. Ajattelin kyl katsoo vauvahyllyköst, löytyiskö jotakin "hätävaraa" laukun pohjalle. Toihan oliski hyvä. Mun ei tuu läheskään aina otettuu mukaan, ku varavaippa! Neuvolaski tuli pissi ja sukat kastu... he.. Onneks oli villasukat sit laittaa jalkaan. meil kun ei tosiaan se tissi enää pelitä, ni ain pitäis olla jotai varalla.

Meil viimeyönäki heilu 4-6, vellin jälkeen alko touhaaminen :headwall: nostin omaan sänkyyn.. JA siellä se möyri, välil vähä korotti ääntään (ei kuitenka itkeny), mut kun ei kukaan vastannu, niin tyyty oman ittensä seuraan. Sit 6 hiljeni jalkopäähän väärinpäin... Käänsin ukon oikein ja jatko uniaan sit 8 asti. Olisko se tulehdus meil näihi levottomiin öihi syynä.. Jännityksel ootan, et kuuri vaikuttaa, mitä sit tapahtuu.

RYTMIN siirto on mallillaan. Ku ollaan heiluttu ties misä lääkäreis koko viikko, ni on jääny aamupäikkärit välistä. Eli kaksil unil on menty ja tänään periaattees yksil, kun nukku hetken veljen punkas ulkovaatteis, lääkärireissun jäljilt. Yöunet on alkanu nyt kolmena päivänä 21 :attn: saapi nähdä miten jatkos..

Nyt CSI... Ikävä Grissomia!! :ashamed:
 
Jospa kerkeis jotain kirjottaa..

Meillä on porukka kipeenä.5v poika alotti viime lauantaina,sit tuli seuraavana päivänä 9v,sitten seuraavana päivänä 7v ja 3v.Pienimmäinen ainaki vielä toistaseks terve samaten minä.Miehelle nousi viime yönä kuume.Samanlaisia oireita ku possulenssussa kaikilla.9v otettiinki testi ja tänään saadaan sit tulos.Yleensä ku meillä on lapset sairaana niin tälle 9v ei ikinä nouse kuume ja muutenki harvoin on sairaana ja miehellä kans ei yleensä nouse kuume kunnolla,nyt oli ihan reippaasti kuumeessa.

Nukkumaan meno neitosella edelleenki hankalaa,aaarrghh!Omassa ei haluu nukkua ja ku viereen otat ei malta käyä nukkuun,touhuaa koko aika.Oon yrittäny silitellä,olla vieressä ku on omassa sängyssä,mut ei niin ei..muilla muksuilla tämä nukkuminen ei kyl näin vaikeeta oo ollu :kieh: Ja tänään neiti päätti herätä kello 5!Mä en kyl oo moneen yöhön nukkunu kunnolla.Onneks/toivottavasti tämä porukka,miestä lukuunottamatta on paranemaan päin.

mutta nyt lisää kahvia!

hemuliina
 
Yö ilman särkylääkettä meni ihan hyvin mutta minä tyhmäpä annoin eilen pojalle kananmunaa ja taas oksensi raukka pari tuntia illalla ihan kunnolla, koko mahan tyhjäksi. Jo kolmas oksennus meillä, ja kahdella viime kerralla syönyt munaa päivällä. Epäilenkin että on allerginen. Te joilla on allergioita tutkittu, suosittelisitteko menemään lääkäriin ja testeihin? Mietin olenko ihan yliherkkä äiti jos heti menen tutkituttamaan mutta toisaalta olisi kai hyvä tietää onko allergiaa, kuinka pahaa, ja onko muuta kuin muna?

Joulusta; ollaan vuorovuosina kummankin vanhemmilla, tänä vuonna vuorossa appivanhemmat. Yksinkertaista vaikka mielummin taitaisin minäkin olla kotikotona, äidin ja siskon kanssa. No, ensi vuonna sitten taas.

Kivaa päivää
almaa
 
Kauhea kiire soitella läpi Torinon seudun kiinteistönvälittäjiä, eli nopsaa vaan Jospi: Gretan mitat 8kk 20 päivää 71,5cm ja 8900g, pipo 43cm! Eli päästiin taas yläkäyrille viime kuun notkahduksen jälkeen, 4 cm kuukaudessa lisää ja painoakin 600g, onkin oksennellut vähemmän, eli oisko Gavisconista sitten tosiaan jotain hyötyä. Kiitos!

Ja almaa: Pantleyn mukaan 9kk vielä 2 päikkärit yht. 2,5-4 tuntia (yöllä 11-12 tuntia), 12 kk 1-2 päikkärit 2-3 tuntia yhteensä (yöllä 11,5-12 tuntia) ja vasta 2 vuoden iässä suurin osa nukkuu vain 1 päikkärit 1-2 tuntia. Oliskos myös MLL:n sivuilla vai missä hyvät päikkäriohjeet? Mutta tosi yksillöllistähän toi on, meidän ystävien poika lopetti päikkärien nukkumisen kokonaan 1,5 vuotiaana!

tv: rivitalon pätkää etsivä Lentis ja mukavasti kasvanut Greta 8,5kk :heart:
 
Glow
LENTIS, Kiitos päikkäri infosta! olenki miettiny määrää ja aikaa, meillä mennään juurikin noin. Eikä siis hätää opetellakaan vielä yksiin päikkäreihin, niinkun vähän meinasin yrittää, mutta ei vielä kiirehditä. Ei myöskään pidetä kiirettä jättää yösyömiset pois.... Kyllä ne aikanaan jää... Viimeyö meni vaan yhdellä syötöllä ja hyvin nukutti.
 
pur
PINSETTIOTE on meillä kovassa huudossa. Ilmesstä näkee kun neiti välillä esim ruokapöydässä mun sylissä ollessaan oikeen keskittyy ja sit käärmeen nopeudella nappaa pinsettiotteella jotain pientä tai isompaakin hyppysiin. Nöyhtää ja roskia menee kanssa mut toi pinsettiote on osoittautunut varsin näppäräksi ottaa esim ällöttäväksi todettuja karvapalloja ihan itswe pois suusta :LOL: . Mä oon muutenkin huomannu, et meijän neiti ei oo mitenkään ihastunu roskien varsinaiseen syömiseen, asiat koilleen suussa ja tavalla tai toisella hankkiudutaan siitä sit eroon, onneks. Paperi on ainut mikä menee alas asti...mikä kylläkään ei kerkee tapahtuuu kuin isän valvonnassa :/

UNIMÄÄRÄ mä oon sitä monta kk miettiny et tyttö ei kyl varmaa tarpeeks nuku. Yöt nukkuu hyvin jos ei vaivoja 11-12h mut mut päivisin yhteensä n. 1h. Mut kun ei nuku niin ei nuku, mä saan hänet kyl nukkuu useinmiten kun on väsyny mut tyttö on erikoistunu 15min kauneusuniin =) . En kyl tiiä pitäskö ja mitä asialle tehä.

ALLERGIA näyttäis olevan nyt kaura. Viikko on nyt menty ilman ja pari hyvää yötä on saatu mut kakka on viel vihreetä.
 
:wave: merkkiä ja lukemassa

Käytin sit tytön eilen lääkärillä varmuuden vuoks mut ei ollu korvatulehdusta onneks :whistle: oireet olis kyllä sopinu siihen, just toi päänheiluttelu ja korvien harominen. Taitaa nyt olla vaan joku ikäkauteen liittyvä juttu meneillään tai sit hampaita tehdään, vielä ei oo yhtäkään!

Lentikselle tsemppiä asunnonhakuun!

Jaksuja ja :hug: kaikille joilla sairastellaan tai on jotain muita vaivoja!

Joulusta, aattoa vietetään varmaankin tässä meillä, kiva ollakin nyt uudessa kodissa ja vauvan eka joulu :heart: nyt vaan voi olla aika tunteet pinnassa jouluna kun miehen äiti kuoli keväällä ja hän oli oikein jouluihminen jos kuka, tuntuu niin oudolta että ei mennä sinne enää jouluna :( mun vanhemmat ja sisko tulee varmaan sitten meille aattona ja käydään myös appiukolla ja miehen isovanhemmillakin.

Nyt pitää mennä kun tulee miehen sisko käymään avokkinsa kanssa :wave:
 
merkkiä :wave:
kysymystä: paljonko 8kk ruokia syövät, syövät kerralla? =) hassusti muotoiltu.. kun meillä menee 1 prk päivässä, tosin maitoa laitan aina joukkoon, mutta kun ennen niitä 5-6 kk ruokia meni se 2 per päivä. ni onko toi tarpeeks?

meillä ei ainakaan tule toi päiväuniaika täyteen.. 1,5 h- 3h saattaa nukkua.. harvemmin toi 3h.

GLOW uteliaana mietin että jatkatko imetystä siihen asti kun uusi vauva syntyy? vai lopetteletko aikasemmin vai yhtäaikaa.. asiahan ei tietysti minulle kuulu... :whistle:
 
Merks.

Mä oon miettiny tota pillillä juomista, että missä vaiheessa sitä vois kokeilla. Vaikka heti näköjään. Kiitti Seranzu!

Vilja on muuten kolmatta päivää aika lailla syömäti. Tissimaidolla pääasiassa ja sit oon vähän velliä antanu nokkamukista ja jotain leipää tms. saattaa vähän syödä. Jos jollain olis ideoita, mitä kannattais tarjota, niin otetaan vastaan... Jotain marjasoppaa aattelin keittää, jos nokkamukista sitä joisi. Lusikkaa ei siis suuhunsa huoli. Tuliskos niitä hampaita jo... Kaks ekaa tuli 3 kk sitten, oisko jo aika...
 
Pillillä juomista meillekin neuvolassa ehdotettiin kun ei edelleenkään huoli tuota tuttipulloa. Kokeiltiin just sillä neljän viljan vellitetralla, muutaman imaisun otti mut enemmän keskittyi siihen pillin puremiseen... :LOL: Mut näemmä kannattaa kait sitäkin jo alkaa treenailemaan.
 
Liikkumisesta; Meillä poika keksi muutama viikko sitten ryömimisen, vetää kämmenillä itseään eteenpäin ja jalat sätkii ilmassa takana. Ei siis mitään huisia vauhtia vielä mene. Ennen pakitteli ja pyöri napansa ympäri. Konttauksesta ei ole vielä tietoakaan. Joten tatuka, en olisi itse ollenkaan huolissani liikkumattomuudesta. Itse ajattelen niin, että kukin taito kerrallaan ja meillä ainakin omasta mielestäni on sosiaaliset taidot(?) kehittynyt nopeammin.

Syömisestä; Meillä menee reilu purkki sitä 8kk+ ruokaa. Yleensä pyöritän kahta purkkia kerralla, niin että yhtä makua lounaaksi ja toista päivälliseksi. Samoja siis kahtena päivänä peräkkäin. Mahdanko olla ainoa, joka on alusta asti turvautunut kaupan ruokiin :/. Kerran tein itse ison kattilallisen kasvissosetta, jota on edelleen pakkanen pullollaan. Joka kerta, kun tätä "herkkua" tarjosin alkoi armoton kakominen. Ajattelin, että antaapa sitten olla. Kalliiksi vaan tulee nuo purkit. Mutta enää muutama kuukausi, niin siirrytään syömään samoja ruokia koko porukka. Ja pojan on parempi totutella siihe, että sitten syödään äidin tekemiä herkkuja(?), muu perhe ei meinaa siis siirtyä syömään Bonaa ja Pilttiä :D .

Hampaista; Meillä on puhjennut kolme hammasta alas ja kaksi ylös. Käytättekö hammastahnaa? Jos, niin minkä merkkistä? Prismassa kävin kaikki lastentahnat läpi, ja tuntui, että kaikissa luki 6v ->. Meillä myös usein narskutetaan hampaita yhteen, se tekee niin pahaa kuunnella. Ikeniä varmaan kutittaa ja sen takia hinkkaa niitä hampaillaan? Ylähampaat kun on vasta nipinnapin näkyvissä.

Kävin tänään ottamassa itselleni H1N1-rokotteen, ainakaan vielä ei ole mitään oireita ilmaantunut, edes pistoskohta ei ole arka. Pojalle en ajatellut kumpaakaan influenssarokotetta antaa, kotona kun vielä pyöritään. Mites muut?

Huanita :)

 
PUR ja ALMAA ja muut myös, kurjia nuo allergiat kyllä, onneksi yleensä hepottavat isompana. :hug:

Tänään oli hammashoitaja neuvolassa. Sanoi, että nykyään suositellaan hammastahanaa alusta saakka. Kuulemma 500 saa olla se joku lukema tahnatuubis :eek: En ny muista mitä yksikköä. On vaikea kai löytää sellast tahnaa, pari merkkiä pitäis ainaki olla (niitäkään en muista :eek: )... Tahnaa laitetaan vaan sen verran, että harja hiukan kiiltää :LOL:

Tuikattiin sit samalla se kausi-influenssa Kaapsulle, tehoste sit joulukuussa. Sikarokotekin otetaan. Meillä ollu tosiaan kaks flunssaa jo tänä syksynä ja eka korvatulehduskin nyt. Isoveikka on juuri aloittanut kolmannen flunssan. Jos sit säästyttäisi edes näilt isommilt taudeilt.

Vauvauinnin hylkään nyt... Ihan älytönt ei olla päästy minään kuukautana kun se kaks kertaa kolme korkeintaan ja tässä kuussa vain kerran :eek: Ei mitään järkee maksaa 50e yhdest puolen tunnin uinnista, eikä ne ohjaajatkaan ehdi kun kerran käydä pikaisesti yhden vauvan luona. Niin et mennään sit kun ollaan terveit ihan itte. :attn: Sukellukset saa siis jäädä, mitkä ei kyl mitenkään tosi loistavasti ees suju....

Tuolla neuvolas näin tänään 6 muuta vauvaa ja kaikki samaa ikää kun Kaapsu. Ykskään ei liikkunu mihinkään, paitsi yksi 10kk vanha tyttö... Niin että ei tosiaan tarvii olla huolissaan TATUKA. Meidän hullupää heilu siel sit muidenki edestä. On se kumma, kun ne johdot, roskikset ja pistorasiat, bongataan ihan missä vaan... Oli jopa liina pöydällä sopivasti kiskottavana. :LOL: :LOL:

Ihan tyhmää, kun on niin kylmä. Ohkaset lapaset ei enää riitä vaunuis, niin joutuu sit käydä tuttia laittaa päikkäreillä :eek: Ei meinannu ees jatkaa uniaan. Onneks nukahti (vissiin) vielä. Olis joutunu varmana taas kolmannet unet nukuttaa ja sit ilta olis venyny sinne 23. Toivon et nukkuu ny sinne 17, on ny käyny unille 21 jos herää päikkäreilt 17 pintaan.

Paleleva Seranzu ja kuusihampainen Kaapsu!
 
audriina meillä syödään enimmillään lounaalla 1,5 PIENTÄ kasvispilttiä, välipalaksi 1-1,5 prkkia hedelmää ja iltaruuaksi 1 ISO purkki lihasosetta,ja 2*puuro/pv. Aina ei ihan noi määrät mee,mutta yleensä vähintään 1 pikkupurkki/ateria. (siis purkkia vastaava annos jos itetehtyjä annan). Neiti on hyvä syömään,vaikkei koosta uskois :D .

huanita itekin juuri tota mietin,että neiti kehittää nyt muita taitoja ennen liikkeellelähtöä =) . Kerkeehän tuo varmasti liikkeelle aikanaan. Veljensäkin vasta 13kk iässä käveleen lähti,mut ryömi ja konttas kyl aiemmin,en vaan muista enää minkä ikäsenä :ashamed: . Nlakortti pitäis jostain kaivella,sieltähän sen näkis :whistle:
kiitos kaikille,jotka huojensi mun mieltä tohon liikkumiseen liittyen :wave: .

tota hammastahnan käyttöö oon mäkin miettiny,kun muistan jostain kuulleeni,että heti hampaitten puhjettua vois alkaa käyttää. En vaan tiiä mitä tahnaa vois laittaa :/ .
aamuin,illoin meillä Islankin hampaat pestään (eli pureskellaan harjaa :D ),ihan jotta siitä tulis rutiini ja mukava tapa neitillekin.

nyt leikkimään :wave:

tatuka ja isla rakas :heart:
 
Jessus tuota mukulaa. Rytmit olleet vähän sekaisin talviaikaan siirtymisestä saakka. Ja juuri kun pari viikoa oli mennyt sillätavalla kivasti, että kolmet (vaikkakin toki lyhyet) päikkärit päivässä, ei ennen kuutta ylös ja noin.
Toissa-aamuna herätys viideltä, sain herätetyksi kolmansilta "päikkäreiltä" yhdeksän aikaan illalla, kukkui tunnin ja nukahti, eilenaamuna puoli kuudelta ylös, kuudelta illalla taas nukahti. Ei herännyt, vaikka kuinka kutittelin ja yritin laulella ja höpötellä, ja nukkui sitten kuuteen aamulla.
Iltapäiväpäikyille ei meinaa saada millään, heiluu vaan ihan sippinä, törmäilee kontatessaan, kaatuilee, naureskelee itsekseen ja yrittää yltiöpäisesti nousta seisomaan milloin mitäkin vasten. Sängyssä vaan nojailee kaiteeseen ja jyrsii sitä ja räkättää... hohhoi, hitto kun itselläkin olisi yhtä hauskaa.

Nyt vasta tuo heppu on oppinut kääntämään pään pois jos ei halua syödä! Aiemmin ilmoitti asian karjumalla :LOL: , ihme kaheli.
Kuumeen Konsta onkin aika etevä!
Arno poimii hienosti leipäpalat, maistuu näemmä kuivempikin käntty, mutta tomaatit ja kurkku vielä lipsuu monesti läpi sormien. Selkeästi kuitenkin pinsettiote harjoittelussa.
Sain vasta tänään hommattua tuommoisen muovisen kaukalosyöttölapun, tähän asti menty kankaisilla ja kirottu kun ovat aina märkiä huuhtelun jäljiltä. Joskus sitä vaan tekee asiat turhan vaikeiksi itselleen näemmä.

Jouluna reissataan Jyväskylään, kuten aina. Yövytään meidän vanhemmilla, kuten aina, ja anoppilassa käydään syömässä ja notkumassa. Voi olla, että nyt kun on lapsi, saadaan notkua vähän enemmänkin anoppilassa... onneksi miehen vanhemmilla on jo kolme pojanpoikaa ennestään, Arnoon ei kohdistu ihan niin paljon odotuksia ja koohotusta.
Meidän vanhemmilla lähinnä on öllötelty aikuisten kesken, kun veljelläkään ei ole perhettä, isovanhemmat ovat aikoja sitten kuolleet ja suku on muutenkin ikääntynyttä ja dementoitunutta, lapsi tuo varmasti vähän vipinää taas jouluihin.
Voi, silloin kun isän äiti ja isä vielä elivät, isän veljet perheineen kokoontuivat mummolaan ja oli oikein kunnon Joulu. Silloin vielä oli luntakin nietoksittain! Ikävöin mummoa ihan hirveästi vieläkin, vaikka hänen kuolemastaan on jo kymmenen vuotta.
Anoppilassa on jouluisin ihan tunnelmallista ja hauskaa, mutta inhoan sitä, että anoppi heiluu vain keittiössä, eikä ehdi istua lainkaan ja nauttimaan. Vähemmätkin tarjoilut riittäisivät. Aina haetaan juuri niitä tiettyjä laseja ja tarjoiluastioita tai granaattiomenaa tai pakastimesta lisää tilliä tai voi ei nyt ei ole kokonaisia manteleita.

Ihanaa, kun tänään paistoi aurinko! Meinasin jo ihan totaalisesti depistyä. Me käydään parin tunnin kävelyllä päivittäin, vaikka sateella ei juurikaan hotsita. Tehdään edes lyhyt kauppareissu, aina on jotain mitä tarvitsee, ja synkeällä säällä se sattuu monesti olemaan suklaata...
Vaikkakin, kuka siitä nyt puhuikaan, monesti turhautuu, että mihin hittoon sitä taas lähtee haahuilemaan, yksin kiertely nimittäin on aika tylsää ja kuten sanottua, kaupoillakin tulee tehtyä heräteostoksia.

Ääh, pikkuheppu oli jo 20min. nukuttuaan pystyssä tuolla, sain vielä tissillä tainnutettua. Taisi masu vaivata.
Toivottavasti malttaisi nyt edes hetken vielä nukkua, ettei menisi yöunille taas ihan mahdottoman aikaisin. Äiti tarvitsee unta! Ei kello viisi ole mikään aamu, se on vielä yötä!
 
Moi,

hammastahnaa saa laittaa vasta ku nyytti 2v sanoi just mulle hammaslääkäri, kun kuuluu meitin mammapiiriin. Meinaan hommaa sellaisen sormeen laitettavan hammasharjan ( kärkkäisellä ainakin) , kuin sormustin, kun tuo äippäpkt:n on kuulema aika iso ensiharja pikkuruiseen suuhun.
Meil edelleen se yks hampi ja ehkä vieressä aavistus körkeä toiselle.

Se saattaisi selittää maitolakon joka jatkunut jo ainakin pari päivää, ei mene ni ei mene. Ainoastaan aamulla kun herää niin menee 170ml. Loput pitää ujuttaa puuroon ja huikan saattaa vahingossa ottaa mutta heti kun tajuaa sen olevan maitoa niin eih!!! :eek: Eilenkin hyvä jos 400ml täyttyi :/
No mystisesti sitten herättiin yöllä klo 4 huutamaan, kun siis normisti nukutaan ihan miltei inahtamatta koko yö, ei rauhottunut ennenku sai 100ml maitoa. Mä jo luulin et no nyt se on nuha tullu meillekkin ku niiskutti, mutta ihan sitä itkuaan vaan koska aamulla ei ollu tietoakaan niiskutuksesta.
Mä jo mietin että kummanhan pään pinniksestä kohottais kun typy on siellä ihan millon mitenkin...
Noo tässä kun ny hehkutan ni eikös se lenssu sieltä iske ja yöunet totaalisesti pirstoudu jne...

Meil oli tänään Me&I, oli mukavaa ja tilasin muutamia tuotteita. On ne sika kalliita, mut tulipahan tilattua :) Sain vielä herkuttelun jälkeen hilattua itteni 40min vaunulenksulle, ai että teki kutaa. Ihanaa kun aurinkokin paistoi tänään, tosin ei enää silloin kun me ulkoiltiin.

Jassoo, pitää visiin taas herättää pikkutypy toisilta päikkäeiltä ku nukkunut jo 2,5 tuntia ja kohtahan se pitää mennä yöunille.

Rytmi On muute kellon siirron jälkeen nyt sit niin et me herätään aika tarkkaan joka aamu vähän yli 8, eikä siis maidon jälkeen enää jatketa unia. Ehkä se 12 tuntia yöunta on vaaville ihan tarpeiks ( eli äipälle 8 :kieh: ) .

HM ja neiti-unikeko
 

Yhteistyössä