Mäpäs kerron omaa tarinaa, kun vauva nukkuu ja isompi leikkii mummin kanssa
Eli menin silloin torstaina sinne yliaikaiskontrolliin ja olin ihan tulossa kotiin takaisin, mutta lääkäri ilmoittikin että osastolle käynnistykseen, mars.
Ensimmäisen tabun sain 12.15 ja samantein alkoi supistukset, mutta kas kummaa loppuivat yhtä nopeasti. No 16.15 toinen tabl. ja ei mitään vaikutusta. Illalla 20.15 vielä tabl. eikä sekään alkanut mitenkään nopeesti vaikuttamaan. Ennen puolta yötä olin aika kipeä ja ajattelin säästellä huonekavereita puuskutuksiltani ja lähdin käytävälle tallailemaan ja keinutuoliin keinuttelemaan.
Yökkö oli antamassa kipulääkkeitä, mutta ajatteli kuitenkin kurkata tilanteen, olin reilusti 2 sormelle auki ja kanava poissa, joten käsky kävi saliin. Siellä sain tujumpia kipulääkkeitä, mutta en vielä halunnut puudutteita jotta supistukset ei loppuisi (niin kuin esikoiselta kävi). Kätilö totesi vaan "et sitten ei tunnin päästä soitella taas anestesialääkäriä, kun se olis nyt tossa vieressä, oletko varma ettet halua sitä nyt?".
Lupasin sitten kärvistellä, jos rupee kauheesti koskemaan. No viideltä olin tosi kipeä jo ja mulle tuli kumma hermokipu oikeaan nivuseen, joka säteili polveen ja kylkeen asti. Mutta kärvistelin kuitenkin vielä, kun olin kerran luvannut
Soitin kyllä miehelle, et alkaa valumaan sairaalaa kohti, et kohta puudutellaan. Puol 7 sitten uskaltauduin pyytämään sen epiduraalin. Mutta mutta, sepäs puuduttikin vaan toispuoleisesti ja se hermokipu ei hävinny mihinkään. Kipu oli jo niin viiltävä et olin ihan tajunnan rajamailla. Ei kun lisäannoksia ja vahvempia mömmöjä, mutta nekään ei auttanu.
Kätilö sitten sanoi, että enää on spinaali joka voisi auttaa. No ihan mitä vaan, kuhan se kipu loppuis. Spinaali laitettiin ja kipu helpotti osittain (ei enää säteillyt, vaan oli vaan siinä nivusessa), puudutteen olisi pitänyt auttaa 2h, mutta vaikutus loppui jo 1h jälkeen. Mä itkua väänsin, et en jaksa kyllä synnyttää jos mun pitää taistella tajuissaan pysymisestä sen kivun kanssa ja tiesin ettei enää ole mitään kivunlievityksiä mistä olisi edes vähän apua.
Kätilö sitten kurkkasi tilanteen ja kas, olin täysin auki mutta kalvot vielä ehjät. Ne sitten puhkottiin ja samantien ponnistamaan. 10min ponnistelun jälkeen poika oli maailmassa, kyllä oli helppo homma, jäi todella hyvä mieli siitä vaiheesta.
Poika oli vähän ollut liian ahtaalla ja joutui happikaappiin 2h, mutta virkosikin niin nopeasti että pääsi pois jo tunnin jälkeen.
Itseltäni leikattiin väliliha, mutta repesin silti kun poika tuli niin rytinällä kuitenkin.
Olen kyllä tällähetkellä ihan todella hyvässä kunnossa, eikä leikkaus/repeämä ole lainkaan kipeä. Vuotokin on todella pientä.
Mae ja "Pekka" 3vrk (isoveli keksinyt nyt uuden nimen
)