Onnea kaikille vaavin kainaloon saaneille :flower: Tsemppiä kaikille loppusuoralaisille :hug:
Kerrottakoon tässä synnytystarina näin reilun viikon jälkeen...kokonaiskesto siis laskettu avaavista supistuksista eli 8 tuntia 45 minuuttia, eli suhteellisen nopea, mutta riitti mulle oikein kivasti
Torstaina 12.2. n klo 14 lähti tirskahtelemaan lapsivettä. Otin parin tunnin päikkärit ( luojan kiitos!!! ) ja siitä herättyä lorahti ihan kunnolla. Soitto synnärille ja kehoittivat tulemaan. Kävin kotona suihkun ja kanssa laitoin vielä paikkoja, olin jotenkin kovin tyyni ja rauhallinen. Ei kipeitä suppareita vielä.
Sairaalassa klo 19. Kipeitä suppareita alkoi tulla ja avaavia klo 21.30 jolloin on merkitty synnytys käynnistyneeksi.
22.40 sain petidiniiä joka auttoi n. tunniksi. Ukko oli tosiaan kuumeessa ja ehti torkahtaa n tunnin kaks. Mä en pystynyt.
0.50 aqua rakkulat alavatsalle, ei apuja
1.16. siirryttiin synnytyssaliin kun olin niin tuskissani. Ilokaasu ei toiminut salissa |O
2.00 3 cm auki ja tiheitä, kipeitä suppareita. Avaava tippa laitetaan auttamaan avautumista.
2.15. epiduraali ja helpotus ja huokaus ja ihanuus :saint: Auki 4 cm.
Pari kertaa kutsuivat lääkäriä paikalle koska vaavin sydänäänet laski ja mun piti sitten kääntyillä kaikenmaailman asentoihin. Lekuri ol tosi ärsy tapaus, siis miehenkin mielestä, ei ainoastaan kipeän äipän!!! Kätilö tosi ihana =)
Katetroidaan kun ei pysty pissaamaan.
4.50 ponnistusvaiheen epiduraali laitetaan. Hirmuinen painon tunne!!!
5.37 Paikat auki 10 cm.
6.00 Ponnistusvaihe alkaa. Sitä ennen olin harjoitusponnaillut kyljelleen. Lääkäri oli paikalla + 3 muuta kätilöä (??).
6.15. Imukuppi kehiin koska napanuora kaulan ja vartalon ympäri. Neiti myös avotarjonnassa.Myös jossain kohtaa kaivetaan" isot sakset ja krunts krunts" -niin kuin mies asian kuvasi. Isukki ei pääse katkaisemaan napanuoraa koska on KIIRE! Äippä karjui kuin sikaa tapettaisiin, isukkia otti korviin.
6.30. Lekuri tarkastaa paikkoja ja kiljun"työnnäksä sinne jotain piikkiä" ja lääkäri sanoo muille että " antakaa sille ilokaasua", saatana kun ei se ole toiminut tähänkään saakka, niin ei kait se toimi nytkään. |O
6.46. Tyttö rinnalle hetkeksi, äippä pois tolaltaan, ei tajua edes itkeä. Sen verran tajusin et kysyin "eiks tälle pidä antaa rintaa?" hups heijakkaa, no sehän unohtui..pieni sai ehkä minuutin maistella rintaa..
6.55 Äiti leikkaussaliin operoitavaksi reiluksi tunniksi, spinaali ja kevyt horros päälle. ( iskä lähtee kotiin goisii) Sain mm 2 pss verta, hemppa oli 83, mennessä 130.
11.30. Heräämön ja tuskaisen odottelun jälkeen osastolle ja vihdoin vaavi rinnalle.
Tilanne nyt on se etten voi istua enkä kunnolla kävellä ainakaan ulkona kun housut ja tena painaa. Muuten vaavin kanssa sujuu hienosti. Pienoista maitopaniikkia on koko ajan ja korviketta mennyt 100ml molemmin puolin. Päivät kuluu enimmäkseen kyljellään imutellessa. Tyttö on kyllä söpönen ja kiltti. Nukkuu öisin piiiitkiä pätkiä, esim viime yönä 5 tuntia, pikku huikat maitoa ja perään 3 tuntia. Äippä huolissaan että onko kaikki ok ja herättelen. Päivät sitten ollaankin aika paljon hereillä kun imenomaan tissiä tissiä tissiä. Ahdistuin jo alkuun, mutta otin uuden asenteen " vaavi tilaa ruokaa" ja nyt menee paremmin.
Eipä tarttee aikoihin miettiäkkään mitään jumppaa kun 15 min kävelykin ulkona on tässä vaiheessa tarpeeksi ja lisää heti vuotoa. 2 x olen käynyt.
Huh mikä romaani.
haavemamma ja nökerö-prinsessa 1 vko 3 pvä