HELMIMAMMAT 2008 (9)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se oli kyllä kamalaa kun pelästyin, että vauvalle on käynyt jotain. Mistä sen tietää, että vauva on kiinnittynyt? Mun närästys vaan pahenee, samoin ylävatsakivut, joten vielä taitaa vauva olla aika ylhäällä. Suoli on kyllä alkanut toimia normaalia vilkkaammin. Tai siis kun hätä tulee niin sitten on pakko mennä. Tosi outoa ku koko iän on ollu ummetusta, niin että on voinu siirtää vessareissua vaikka seuraavaan päivään ja nyt täytyy juosta vessaan missä milloinkin.

Onko teistä kukaan harrastanut tuota välilihan rasvaamista? Synnytysvalmennuksessa oli asiasta puhetta ja kätilö sanoi, että juuri oli joku ensisynnyttäjä saanu 4,5 kg vauvan, eikä ollu revenny tai tarvinnu yhtään leikata kun oli väliliha venyny tosi hyvin ja tää synnyttäjä oli kuulemma käyttäny siihen jotain rasvaa / öljyä. Mä ajattelin jos Bepanthenista ois jotain apua, mutta luultavasti en jaksa kuin pari kertaa rasvata ja sitten innostus lopahtaa... :)

Nyt takas siivoushommiin ni pääsee joskus nukkumaankin. On huomenna ja ylihuomenna taas koulupäivä ja pitäis jaksaa 6 tuntia istua..!

Taas on uusi helmivauva nähnyt päivänvalon,ONNEA KIRLE!!!!!

Täällä on kans joka ilmoittautuu äkäisten äkkojen kerhoon #!"%*^¨%&/().....oon jo avautunut bestikselleni ja tänäänkin soitin anopille ja avauduin oikein kunnolla ja marmatin ukosta oikein kunnolla...siihen hän tokas et no eipä oon poika muuttunut mihinkään suuntaan 33v aikana.Saa nähdä pitääkö saarnan pojalleen kun todennäköisesti ovat tänä iltana yhteydessä...Ei vissiin järki sano et vois hiukan auttaa kotiaskareissa kun vaimo on viimeisillään raskaana,ei mee ees astiat koneeseen sanomatta jugurttipurkeista et menis roskiin......Anteeksi kun tännekkin piti tulla tulla marmattamaan,tulee vaan parempi olo kun saa purkaa tätä kiukkua jonnekkin.Ukolle on ihan turha kun menee läpi korvien...no iteppä oon valintani tehnyt!!

Jynssäsin tänään saunan ja kylppärin katosta lattiaan,luutusin lattiat,vahasin keittiön kivilattian,huomenna pitäis pestä veski ja pyyhkii pölyt....tekemistä rittää.
Vaavin sängyn laitoin valmiiksi odottelemaan asujaa sinne.

Vuokrasin eilen pari leffaa ja siihen kylkiäiseksi pussillinen juustonaksuja ja jääkylmä alkoholiton siideri,nam nam!
Ei ollut tolla toisella leffalla vaikutusta,meinaan kauhuleffalla...ekassa raskaudessa tuli kans tarve nähdä kauhuleffoja viimeisinä päivinä...

Mulla tulee katkos koneen käytölle hetkeksi,ukko lähtee työreissuun ja tulee vasta torstaina kotiin,toivottavasti seuraavan kerran kun pääsee tänne ni olis lisää vaaveja.Mulla on tiistaina se lääkäri ja näillä näkymin mennään äippäpolille tän perätilan vuoksi.Eli mä kuulun siihen pariin %:n joiden vaavit ei käänny ei sit millään....

Ai niin piti viel tosta viime yön myrskystä kommentoida.Varmaan 5 kertaa meni sähköt poikki yön aikana,eipä tullut kauheesti nukuttua viime yönä.Ihana lumi kerros oli maassa kun herättiin,edellinen oli melkein sulnaut pois.
On muuten jo pitänyt jo pidemmän aikaa kysyä Misulilta et mis päin Poria asutte??Me asutaan täällä Kalaholmassa.

Mukava kuulla et Rollepan kädessä ei ollut mitään veritulppaa.

Saas nähdä kuka voittaa Miss Suomi tittelin tänä vuonna?Onko suosikkeja?Mulla on toi 1 ja 8 mitä oon muutamat kuvat lehdessä nähnyt ja nyt pyörii tossa taustalla...

Jospa oikasis pitkäkseen ja hakis appelsiinin.
Mukavaa sunnuntai illan jatkoa ja alkavaa uutta viikkoa,JA TIETENKIN SUPPAREITA!!

-tiittus 36+4-

Alkuperäinen kirjoittaja safiiri:
SYNNYTTÄNEET:
22.1.(la 2.2) HaLi! 27v,toinen, SKS, Seinäjoki. Poika 4130g / 52cm.
23.1.(la 2.2) Marjuli 30v,neljäs, L-pks, Tornio. Poika 4130g / 53cm.
29.1(la 4.2)kirle 32v,toinen,oulainen,poika 3400g/49,5cm
LASKETUT AJAT:
31.1/1.2. auliina 30v,esikoinen, MKS, Mikkeli
2.2. Litulatunen 30v,esikoinen, TYKS, Turku, poika tulossa
2.2. Nina84 23v,esikoinen SAS, Salo, tyttö tulossa
2.2. momento 27v,toinen, OYS, Oulu, poika tulossa
3.2. ki-su
3.2. Niksu 27v,toinen, TAYS, Tampere
4.2. Sirenia 29v,toinen, K-HKS, Hämeenlinna
4.2. Pia 31v,esikoinen, Jorvi, Espoo
5.2. Wilma74,32v,toinen, Kättäri, Helsinki
5.2. Helmipöllö,toinen, TYKS, Turku
8.2. jhk 27v,esikoinen, LKS, Rovaniemi, tyttö
9.2. sulis, 26 v,esikoinen, NKL, Helsinki
9.2. outi 24 v,toinen, NKL, Helsinki
11.2. Äiti2 33v, toinen, TYKS, Turku
14.2. misuli79 28v,toinen, SATKS, Pori
16.2. Deina23v,toinen, TAYS, Tampere
16.2. Pullahiiri 80,esikoinen, Kättäri, Helsinki
21.2. Äippä-73, toinen
22.2. Safiiri 35v,neljäs, KPKS, Kokkola
25.2. C81 26v,esikoinen, KOKS, Kotka
28.2. tiittus 29v,toinen,SATKS, Pori
29.2. Maijustiina 26v.,esikoinen, TAYS, Tampere

no niin päivän neuvola kuulumiset..paino se vaan nousee hurjana,kaks kiloo viime viikosta apuva,nyt siis tullut yhteensä se 20kg.noh jos tässä ei tarvisi enää kovin kauaa nostaa painoa hihi:) aiko neuvolantäti laittaa taas kirjallista kyselyä sairaalaan, että mitä tehdään kun on odotettavissa 4kiloinen vauva,
parin pvn sisällä tulee joko kutsu synnärille tai sitten neuvolan täti soittaa että jatketaan odotusta normaalisti.Pitäsköhän alkaa jännäämään tosissaan..ei kyl enää huvittais paria vk kasvattaa jöötiä isommaksi..

SYNNYTTÄNEET:
26.1.(la 9.2.) sulis, 27 v,esikoinen, NKL, Helsinki. Poika 3230g/ 50cm.
28.1. (la 8.2.) jhk 27v, esikoinen, LKS, Rovaniemi. Tyttö 3180g / 48cm.
29.1. la 4.2) kirle 32v, toinen, oulainen, poika 3400g / 49,5cm

LASKETUT AJAT:
3.2. ki-su
3.2. Niksu 27v,toinen, TAYS, Tampere
4.2. Kirle 31v,toinen
21.2. Äippä-73 34v,toinen, TAYS, Tampere

Mää koitan sitteki saada tehokkaita suppareita aikaan. Kävin aamulla neuvolassa ja verenpaineet kuulema oli sen verran korkeina että pitää mennä mittaamaan ke-aamuna uudestaan. Ja jos ovat korkealla vielä sillon, sännätään sinne laitokselle jo ennen perjantaita. Täytyy koittaa saada Nelkku syntymään ittekseen. Kolmonen meillä synty viime aamuyönä rv 37+3:lla...

Safiiri ja Nelkku 37+3

ps. juoruan ex-kermiteistä että Niksun poitsu syntyi eilen ihan laskettuna aikana!!!!!!

Onnea vauvaantuneille!

Yritän ottaa rennosti ja odottaa että kai se vauva tajuaa, että on jo tervetullut ulkomaailmaan <3

Maijustiina, mie oon öjyny Weledan synnytykseen valmistavalla öljyllä.. tai siis mies on - mie en taivu/tapaa.. Ei kyllä kovin usein, mutta silloin aina kun muistaa. Nyt se öljypullo on tuossa 'tyrkyllä' että muistaisi. Ohjeessa on että ei ennen viikkoa 34, ja sen jälkeen 4krt/vko 10 min kerralla.. no, öljyttyä on tullut ehkä yhteensä sen 4krt tähän meneessä : D mutta yritystä kuitenkin on. Toivottavasti edes vähän auttaa!

Ei mitään uutta kerrottavaa, huomenna olisi laskettu aika ja sen kunniaksi aamulla neuvola. Jos lapsi on kasvanut käyrillä, alkaa meilläkin 4 kg jo häämöttää. Nyt kai olisi jotain 3700g. Eikä ole laskeutunut yhtään. Huomenna siis neuvolakuulumisia, jaksamista kaikille viimeisiin päiviin / viikkoihin, yksikään vauva ei varmasti jää tulematta...

Ei mitään uutta kerrottavaa, huomenna olisi laskettu aika ja sen kunniaksi aamulla neuvola. Jos lapsi on kasvanut käyrillä, alkaa meilläkin 4 kg jo häämöttää. Nyt kai olisi jotain 3700g. Eikä ole laskeutunut yhtään. Huomenna siis neuvolakuulumisia, jaksamista kaikille viimeisiin päiviin / viikkoihin, yksikään vauva ei varmasti jää tulematta...

Tänne on iskenyt lamaantuminen viime viikon pirteyden jälkeen. Eilen ja tänään on ollut varsinainen oh-hoijaa-olo, siis on koko ajan jotenkin niin puhki, ettei edes jaksa ajatella mitään. Kipuja löytyy, selkää särkee ja vauva tunkee itseään milloin mihinkin päin, vatsassa, häpyluussa ja nivusissa tuntuu jos jonkinlaista kipua... Siinäpä sitä valitusta. La-su yönä vaivasi tuo Tiittuksen mainitsema myrsky, meillä oli sähköt koko yön ja aamun poissa, ehdin jo pohtia pakasteiden/jääkaapin sisällön huonoksi menon ym. Ei kyllä hirveesti nukuttanut.

Tiittukselle vastailen, että me asutaan Enäjärvellä, eli ihan toisella suunnalla...

Mies joutui vielä Helsingin keikalle tänään, vaikka on vuodenvaihteen jälkeen yrittänyt pysyä tässä lähistöllä (on kuljetusliikkeessä töissä). Ja lauantaina olisi venemessureissu myös Hesaan, saa nähdä lähteekö sinne. Toisaalta olisi hänen kiva päästä vielä lähtemään, toisaalta en tahtoisi taas olla koko päivää kaksin esikon kanssa. Anoppi&appi lähtee huomenna lappiin, joten tällä viikolla vauvan EI tarvitsisi syntyä, jos voisi odottaa ensi viikkoon, vaikka olo on jo aika raskas... =)

Huomenna neuvolakäynti.
Misuli 38+4 (nyt alkaa pysyä viikoistakin jo selvillä :)

Tänään oli la ja yli siis meni:( Olen jo niiiiiin kypsä... Mieskin sanoo about 100 kertaa päivässä että voisitko jo synnyttää. ihan kun sitä tahallani mahassa pihtaisin:P Eipä muuten mitään uutta...

Sirenia 40+0

Onko Nina lähteny jo synnyttämään kun ei oo tänään näkyny?! Tuossa on monta laskettua aikaa jo menny ja ihan käsillä, tulee varmaan Helmiksien vauvasuma ihan pian! Loppukuusta meitä onkin sitten vähemmän kun Safiirikin pääsee pian tositoimiin.

Mua stressaa jo tosi kovasti se etten oo missään vaiheessa saanut minkäänlaista kokoarviota vauvasta. Ei oo siis mitään havaintoa että onko tulossa alle 3-kiloinen vai mennäänkö lähemmän 5 kiloa. Maha on valtava ja tuo sf koko ajan siellä yläkäyrillä. Suppareita en enää oikein osaa tunnistaa kun maha tuntuu koko ajan kovalta kun se tuntuu käyvän vauvalle niin pieneksi. Eniten pelkään sitä, että joudun käynnistykseen vkolla 43 ja sitten huomataankin ettei se vauva tuu alakautta ja joudun sektioon. Tai että joudun punnertamaan yli 4,5 kg vauvan alakautta. Mulla on vasta 14. päivä vika lääkäri ja aion tosiaan tuoda nämä asiat esille niin, että ainakin käynnistykseen pääsis mahd. ajoissa jos vauva on iso eikä synny laskettuun aikaan mennessä. Mutta on kai tässä vielä toivoa, että syntyy ennenkin la:ta, vaikka mitään ennakoivia oireita ei ole ollut. Toivon, että se lääkärin sisätutkimus sais vaikka jotain aikaan! Ja tosiaan ärsyttää kun koulussa puolitututkin tulee kyselemään, että "koska aiot synnyttää?". Niinku mä nyt voisin siihen jotenki vaikuttaa. Pitää varmaan kokeilla sitä piimäpaastoa vaikka en voi sietää piimää.

Maijustiina 36+3

SYNNYTTÄNEET:
26.1.(la 9.2.) sulis, 27 v,esikoinen, NKL, Helsinki. Poika 3230g/ 50cm.
28.1. (la 8.2.) jhk 27v, esikoinen, LKS, Rovaniemi. Tyttö 3180g / 48cm.
29.1. (la 4.2) Kirle 32v, toinen, Oulainen. Poika 3400g / 49,5cm
3.2 (la 3.2) Niksu 27v., toinen, Tays, Tampere. Poika.

LASKETUT AJAT:
3.2. ki-su
21.2. Äippä-73 34v,toinen, TAYS, Tampere

Aikainen huomen,

oli yö semmosta vänkäämistä, että huh..nukuin vaan pikku pätkissä, kokoajan oli asento huono tai uni ei vaan tullu silmään. Mua kiukuttaakin kokoajan, tai siis kun joku ei onnistu heti tai tiputtelen tavaroita näillä nakkisormilla ni hermo palaa nanosekunnissa..

Oliskohan nina tosiaan tositoimissa :) Toivotaan näin!

Tänne ei mitään uutta, huomenna neuvola. Painoa on täälläkin tullut se 20 kg jo..

Meillä on semmonen pieni kodinremppaprojekti tässä vielä käynnissä, että vois vauva syntyä vasta viikonloppuna jos meinaa, nyt ei millään kerkeis :) Tai ei siinä muuta, mutta ois kiva kun ehtis vielä sahanpurut ja työkalut saada pois ennen.

Hermoja kaikille, niin ja supistuksia!

Pullis 38+3

Huomenta.

On muuten pinna pikkaisen tiukalla! Eilen kirjoittelin pitkät pätkät tarinaa ja sitten tietokone meni jumiin. Voi hyvänenaika sitä kiukun määrää. Ja mä en kestä vastata enää yhteenkään päivittelevään viestiin "koska se oikein meinaa syntyä". Helvetti, kait mä kertoisin jos tietäisin!

Eilen oli neuvola, eka kerta että painoa ei ollut tullut lisää. Hallelujah! No, ihan kuin sillä mitään väliä olis tässä vaiheessa. Neuvolatäti käski mun mennä sairaalaan koska multa valuu jotain "nestettä" mutta kun soitin sairaalaan niin ne käskivät mun pysyä yhä kotona. En edes saanut enää uutta neuvola-aikaa. Mutta siis, kotona odottelen ja mistään supistuksista ei ole tietoakaan.

Päivät alkaa käydä aika pitkäksi ja olen itsessäni huomannut tällaisen kerrannaisvaikutuksen, että kun ei oikein ole mitään tekemistä, ei myöskään jaksaisi kauheasti mihinkään ryhtyäkään. Eli tuntuu että mä todella konkreettisesti vain Odotan.

Toivotaan että ketjussa monelle tapahtuu pian jotain - ja että se mitä tapahtuu, tapahtuu nopeasti ja helposti.

-pia 40 + 2 -

ps. kuulin just naapurilta että hänen miniänsä oli synnyttänyt Helsingissä 17 päivää lasketun ajan jälkeen..... Ei kiva :(

juu kyllä nyt vaikuttas siltä että nina on päässy tositoimiin, eikös silläkin pitäny eilen olla neuvola ja olisi varmaan tullut kertomaan kuulumiset..mulla ei vieläkään mitää merkkejä ilmassa..oon ihan hermona.tosiaan nuo tekstari ja puhelukyselyt siitä vieläkö olen kasassa, ottavat niiin aivoon..oonkin lopettanut niihin vastailun.ei mee tosiaan ihmisille jakeluun että kyllä mä sit ilmotan ku on aihetta:)
40+3

Juups, ei oo Ninaa näkyny. Eli varmastiki laitoksella jo majailevat.

Aika jännästi nuo lasketut menee. Helmikuu on tänään vielä alussa ja melkein puolilla odottajista on jo laskettu joko tänään tai jo menny. Suma tosiaanki.

Tänne ei kuulu sen kummempia. Kiskoin eilen sitä piimää litratolkulla. Ei vaikutusta. Tänään pitää ihan muutenki hakea sitä lisää. Uskokaa tai älkää, nytki ihan tekee mieli piimää.

Varmasti on kamalan ärsyttävää ku kaikki kyselee vauvan syntymästä että koska. Meillä on aina synnytty sen verran ajoissa ja aikasin että ihmiset ennemminki ihmetteli että nytkö jo.

Safiiri ja Nelkku 37+4

Vai piimää... nyt juuri olen sellainen herkkusuu, että piimäkuuri ei houkuta :). Piimä voisi kyllä muuten maistua.

Tänään on laskettu aika, mutta ei vaavi taida sitä tietää. Neuvolassa kävin, kaikki ihan normisti ja uusi aika ensi maanantaille, jos ei mitään siihen mennessä tapahdu. Painoa oli nyt tullut 1kg/vko, mutta pissa oli puhdas ja verenpaine alhaalla, joten mitään extraseurantaa ei sovittu. Vauva on edelleen korkealla, vaikka pää on nyt häpyluun yläpuolella (ei siis lantion sisällä), joten ampparilla täytyy lähteä makuuasennossa, jos vedet menee kotona. Painoa oli tullut vauvalle vain 200g, joten painoarvio on 3400g. Ei tule meille jättiläistä. Helpotus. Sf-mitta 35.

Meillä muuten Helsingissä näyttää olevan nyt käytäntö, että 41+5 tulee aika äitipolille yliaikaiskontrolliin, ennen oli kuulemma pari päivää aiemmin. Saisi se nyt ennemmin tulla...

Wilma74 40+0

Moikka taas,

Wilma - miten/mistä teillä neuvolassa mitataan tuo vauvan paino? Onko teillä neuvolassa ultraääni käytössä? Meillä ei neuvolasta saa mitään tietoa tuollaisista asioista, mulla ei olisi mitään käsitystä varmaan edes siitä miten päin vauva on jossen olisi ikäänkuin muista syistä joutunut/päässyt synnärille käymään..

Voi tylsyyyyyyyys kyllä muuten tätä odottelua. En oikein viitsisi lähteä koiran kanssakaan ulos liukastelemaan, saatikka sitten autoilemaan minnekään, mutta kyllä nämä seinät kaatuu kohta päälle jossei jotain teel

Piimää voisin juoda - mutta muista herkuista en sentään halua luopua. Ehkäpä lähdenkin piimäostoksille :=)

Täälläkin la. tänään, onneksi kukaan ei ole vielä uskaltautunut kysymään, että eikö se nyt vieläkään synny... Tänään olotila oikein mainio, eilen oli sitäkin surkeampi ja tietty oli vielä sovittu vieraita tulemaan eilisiltana. Lisäksi kiukustuin eilen miehelle, joka oli töissä unohtanut koko iltapäiväksi puhelimen äänettömälle. Onneks ei ollut tärkeämpää asiaa... Mutta vaikka yliajalle menee, niin ei tässä varmasti montaa viikkoa enää tarvitse odotella, yritetään jaksaa!

Kaipa pitää uskoa että Nina on päässyt hommiin, kun yleensä on ahkeraan kirjotellut!

Neuvolassa kävin, verenpaine on ollut nousussa, nyt 120/84, eli ei vielä hätää, kun ei ole päänsärkyäkään ollut. Painoa tullut nyt eniten, 800g/vko. Sf-mitta oli 36, sama kuin viime viikolla, eli tarkoittanee vauvan laskeutuneen. Nyt terkkari oli sitä mieltä, että tuskin menee yli ainakaan niin paljon kuin esikko, vaikka juuri 2 vkoa sitten tuumasi, että voi olla, että joudut odottamaan vielä pitkään... Kyllähän hän oli sitä mieltä esikon odotusaikana, että ei se yli mene ja oli vielä melko varma, että poika tulee, mutta niin vain oli tyttö ja käynnistykseen asti mentiin... Joten ei niihin niin luottaa voi...

Varasin pe ajan kampaajalle, luulen kyllä sinne pääseväni, olo on aika varma, että tällä viikolla on turha odottaa mitään tapahtuvaksi. Piimä kyllä maistuu, mutta en ole pelkällä piimäkuurilla...

Mulla on tosi usein pinna kireällä, mutta nyt ollut muutama päivä seesteisempää, ei ole tullut menetettyä hermoja oikeastaan ollenkaan, vaikka yleensä kyllä joka päivä. Ja muistan kyllä esikosta, kuinka paljon rasitti, kun kaverit kyseli (tai enemmänkin miehen työkaverit ja pomo mieheltä), että eikö sitä lasta nyt saa syntymään. Aloinkin sitten kaikille sanomaan, että ei ole mitään merkkiä, että ei se synny vaikka tekis mitä. Kyllä se vähän rauhoitti jatkuvaa kyselytulvaa.

Jos menisin katsomaan onko perunat kypsiä. Jaksamista kaikille!!
Misuli 38+5

Rollepalle: meillä on nlassa ultra ja joka lääkärikäynnillä kokoa vähän arvioidaan. Muuten painoarvio on ihan terveydenhoitajan arvio. Tuossa viikon 37 lääkärikäynnillä vauva mitattiin aika tarkkaan eri mittojen mukaan ultralla ja kaikki arviot on olleet samansuuntaisia koko ajan, joten luotan tuohon th:n tuntumaan aika hyvin. Esikoisenkin tuo arvioi kohdalleen kättärin ultra-arvioiden (perätilan takia siellä rampattiin) ja syntymäpainon kanssa. Th ultrasi muistaakseni esikoisen kerran itsekin, kun halusi varmistaa tarjonnan.

Just toi mua rassaa kun en oo saanu mitään arviota mistään! Vaikka ei ne pidä kovin hyvin paikkaansa niin ois silti kiva saada vähän tuntumaa siihen, että onko tuo vauveli yhtään sen kokoinen kuin pitäis. Nyt takas opinnäytetyön pariin! Huomenna kampaaja ja neuvola, jee!