HELMIMAMMAT 2008 (9)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
UUSI KETJU!:HELMIMAMMAT 2008

auliina 30v, la 31.1/1.2, esikoinen, MKS, Mikkeli
Marjuli 30v, la29.1/ 2.2, neljäs, L-PKS, Kemi, poika tulossa
HaLi! 27v, la 2.2, toinen, SKS, Seinäjoki ,poika tulossa
Litulatunen 30v, la 2.2, esikoinen, TYKS, Turku, poika tulossa
Nina84 23v, la 2.2, esikoinen SAS, Salo, tyttö tulossa
momento 27v, la 2.2, toinen, OYS, Oulu, poika tulossa
ki-su , la 3.2
Niksu 27v, la 3.2, toinen, TAYS, Tampere
Sirenia 29v, la 4.2, toinen, K-HKS, Hämeenlinna
Kirle 31v, la 4.2, toinen ,oulainen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi, Espoo
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri, Helsinki
Helmipöllö, la 5.2, toinen, TYKS, Turku
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS, Rovaniemi, tyttö
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL, Helsinki
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL, Helsinki
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS, Tampere
misuli79 28v, la 14.2,toinen, SATKS, Pori
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS, Tampere
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri, Helsinki
Safiiri 35v, la 22.2, neljäs, KPKS, Kokkola
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS, Kotka
tiittus 29v, la 28.2, toinen,SATKS, Pori
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS, Tampere

Pitkästä aikaa heipä hei. Otin heti ja päivitin lasketun. Parilla päivällä on siirtynyt varhaisemmaksi.

Meillä ei ole kotona vieläkään nettiä, joten en oo kerenny käydä linjoilla juuri ollenkaan. Sillon tällön olen lukaissut helmiksien kuulumisia mutten oo ehtiny kirjottaa mitään. Kermitteihin tällä viikolla kirjotinkin nykyisiä surullisia uutisia toisen koiramme menehtymisestä.

Tänään siis eka äippälomapäivä. Saikullahan olin syyskuun lopusta eiliseen. Nyt on jo pidemmän aikaa tuntunu melkein jatkuvasti suppareita. Välillä niitä menkkamaisiakin, joten täytyy ottaa tosi rauhallisesti että selvittäisiin helmikuun puolelle kunnolla. Sitte Nelkku saa syntyä ihan vapaasti.

Nytpäs ei muuta kuin supparitoivotuksia niitä haluaville ja rauhaisaa eloa muille. Palaan taas linjoille viimestään sillon ku saadaan netti toimimaan.

Safiiri ja Nelkku yli 34

Rollepa, onpas sulla nuivakka neuvolantäti:( Ei ihme jos on verenpaineet korkeella kun tollasia kommentteja tulee. Onkos teillä sama neuvolatäti sitten kun vauva on syntynyt? Meillä oli ennen ä-neuvola ja lastenneuvola erikseen mutta viime vuoden alusta yhdistyivät ja nyt sama täti jatkaa sitten lapsenkin kanssa.

Tänään on ollut juu ihmeen supistelematon päivä, liekö tyyntä myrskyn edellä vai olisko vaan sitten rauhottunut... Eipä tässä mitään kiirusta ole, hyvin joutaisin sen pari viikkoa vartoomaan:)

UUSI KETJU!:HELMIMAMMAT 2008

auliina 30v, la 31.1/1.2, esikoinen, MKS, Mikkeli
Marjuli 30v, la29.1/ 2.2, neljäs, L-PKS, Kemi, poika tulossa
HaLi! 27v, la 2.2, toinen, SKS, Seinäjoki ,poika tulossa
Litulatunen 30v, la 2.2, esikoinen, TYKS, Turku, poika tulossa
Nina84 23v, la 2.2, esikoinen SAS, Salo, tyttö tulossa
momento 27v, la 2.2, toinen, OYS, Oulu, poika tulossa
ki-su , la 3.2
Niksu 27v, la 3.2, toinen, TAYS, Tampere
Sirenia 29v, la 4.2, toinen, K-HKS, Hämeenlinna
Kirle 31v, la 4.2, toinen ,oulainen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi, Espoo
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri, Helsinki
Helmipöllö, la 5.2, toinen, TYKS, Turku
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS, Rovaniemi, tyttö
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL, Helsinki
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL, Helsinki
Äiti2 33v, la 11.2, toinen, TYKS, Turku
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS, Tampere
misuli79 28v, la 14.2,toinen, SATKS, Pori
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS, Tampere
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri, Helsinki
Safiiri 35v, la 22.2, neljäs, KPKS, Kokkola
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS, Kotka
tiittus 29v, la 28.2, toinen,SATKS, Pori
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS, Tampere

Ikäviä tollaset neuvola tädit. taisinkin silloin joskus alkumetreillä omastani sanoa että oli ihan kamala..tosin hänen luonaan tuli käytyä se 2 kertaa ja sitten hän jäikin eläkkeelle. tämä uus on ihan eri maata, edellis kerralla mulla oli tullut se 800g/vko..ei sanonut mitään. viime kerralla oli se 350g/vko totesi vaan että ihan sopivasti. laskeskelin tossa että mitä mulle on nyt viime neuvolaan mennessä tullut painoa siis koko raskauden aikana ja lukema on 14,7kg. mulle on tullut nyt taas ihan hirveet suklaan himot, tänäänkin meni levy vajaassa puolessa tunnissa..en tosin nyt usein ole syöny suklaata, mutta sitten kun syön niin sitten kanssa syön=)
ensi viikolla taidetaan saada esikoinen tähän ketjuun, ihanaa=)
Nina 37+6

Hei vaan,
Minä olen lähinnä lueskellut helmimammojen kirjoituksia, mutta olen tiukasti koukussa. Nyt ajattelin laittaa hieman kuulumisia.
Maanantaina kävin kävelyllä, minkä seurauksena tuli hieman suppareita ja ihan kirkasta veristä vuotoa. Soitin sitten ä polille, missä kehotettiin käymään näytillä. Menin siis sinne ja tehtiin tutkimus ja kaikki oli alakerrassa ok eikä varmuutta veriseen vuotoon tullut. Vauvalla oli kaikki hyvin ja siellä köllötteli 2700 g tyttö.
Juteltiin siinä lääkärin kanssa ja kerroin kun minulla on ollut ihan sairaalloinen väsy, mikä ei todellakaan ole normaalia. Aikaisemmin vk 15 mulla tosin todettiin kilpirauhasen vajaa toiminta, mutta arvot on lääkityksen ansiosta ihan ok eikä väsymys siis johdu siitä. Lääkäri sitten halusi ottaa minut osastolle selvittämään väsymystä ja siellä olin keskiviikkoon asti. Aluksi ei löytyny mitään syytä vaikka mun tulehdusarvot oli koholla, mutta sitten älysin sanoa että mun hammas on vihoitellut jo pitkään mutta hammaslääkärini ei ole halunnut sitä kuvata koska olen raskaana. No Ä:polin lääkäri passitti minut hammasklinikalle, missä hammas kuvattiin ja tulehtunuthan sen juuri oli, joten se poistettiin koko hammas. Sain myös penisiliini kuurin ja nyt olen vihdoin viimein taas oma pirteä itseni. Siis väsymys on poissa ja olo on kaikin puolin normaali. Jos ei tuota hmm kumpua oteta huomioon. Enpä olisi uskonut että yhdestä hampaasta voi olla noin paljon riesaa.

heipat, mä olen vähän lauskasti jaksanu kirjotella, mutta lukenut olen kyllä muiden kirjoitelmia. Kävin to neuvolassa, sfmitta senkun kasvaa, nyt oli 35cm, esikoisen masu oli 31cm pari pv ennen synnytystä, paino oli tippunut 350g viime viikosta, mikä ei haitannut yhtää kun edellisellä kerralla oli tullut 1,2 kg viikossa, verenpaine ok, vauvan syke 140, pissa oli puhdas, ja keskiviikkona kaveri rutisti päänsä tuonne ihan lähtö valmiiksi, sanoi neuvolatäti että oli maha ihan hurjan alhaalla kun muisteli edellistä viikkoa. Supistelua tulee päivittäin ja ihan mukavan kivuliaitakin on mutta niitä tulee ehkä 2 korkeintaan 3 peräkkäin ja sit taas loppuu.. Plaah, ofotan kyllä jo kovasti että vauveli syntyis, niikuin moni muukin täällä...
mutta eipä kummempaa, jaksamisia kaikille ja hyvää viikonloppua!

Outi huomenna vk37

Moikkamoi! Peränpitäjä ilmoittautuu!
Meni yli tunti kun luin teidän kuulumiset viimeisen kuukauden ajalta, mutta nyt oon taas remmissä mukana. Onneks kukaan ei ollu viel ehtiny synnyttää. Mietinpä tuossa lukiessani, että ollaan aika keskivertoporukkaa.. Kukaan ei oo erityisen nuori tai vanha synnyttäjä, kaikilla taitaa olla mies mukana projektissa enkä muista, että täällä ois kenenkään raskaus saanut alkuaan hoidoilla. Eikä nyt siis näytä keskosiakaan kukaan synnyttävän. Eikä kaksosiakaan kai. Mutta voi olla etten muista kaikkia yksityiskohtia.

Mulla on tosiaan mennyt kaikki oppikirjan mukaan kuten tähänkin asti. Verenpaine oli viimeks sama kuin ekalla kerralla eli 106/60, joten ei mitään muutosta. Sf-mitta menee siellä yläkäyrän yläpuolella, mutta mun neuvolatäti sanoi ettei sillä oo mitään tekemistä vauvan koon kanssa vaan johtuu ihan rakenteesta. En ajatellut vielä huolestua isosta masusta. Vauvelin syke oli kyllä viimeks jotain 160 vaikka aikasemmin on ollu 130-140... Maanantaina taas neuvola. Ainoa hankala vaiva mikä on niin on yläselkä, joka on ihan jumissa! Sain lääkäriltä lähetteen fysioterapeutille, joka käski mennä kiropraktikolle. On kuulemma semmoset lukot. No en oo heti menossa! Yöllä herään kipuun lapaluissa 2-3 tunnin välein ja vaihdan asentoa tai nousen ylös venyttelemään. Nukkuminen siis tosi huonoa. Sitten päivällä vaivaa ylävatsakipu vasemman rinnan alla... ei kiva. Ja opinnäytetyö pitäis palauttaa maaliskuun loppuun mennessä. Vauvalle on kaikki valmista ja muuten sais vaikka syntyäkin, mutta ens viikolla on vielä pari tenttiä ja helmikuun alussa pakollisia luentoja ja sit toi lopputyö niin että jos nyt ei kuitenkaan vielä syntyis! Mulla on muuten 50 bodya, riittääköhän ne?!? :)
Mukavat viikonloput!

Maijustiina 34+0

Huomenta!
Tervetuloa äiti 2.
tulin vaan toivottelemaan hyvää viikonloppua kaikille.
Maijustiinalla onkin mukavasti noita bodyja, mullakin on aika paljon pientä vaatetta, ettei varmaan ihan heti lopu=)
Nina rv38 (tasan, hui ku menee nopeesti aika=)

heipsan kaikille,niin on viikko taas vierähtänyt.itselle on sattunut mukava neuvolan täti ei ole edes painosta valittanut ,toisin kuin lääkäri ..no neuvola kuulumisia valkuaista oli edelleen pissassa,hb:tä ei edes kattonu ja painoa oli tullut 600g /vko.
sykkeet 140 pinnassa poitsulla.meinasi että syntyy tämä kyllä ennen 40 vkoa.
supistelee yöllä ja päivälläkin.yö supistelut kuulemma "tehokkaampia mitä päivä
ukkoa aion minäkin käyttää hyväksi..ja ihanaa lämmin sauna :)
kyllä haluan että syntyisi pian nuo tönimiset masussa käy jo kipeää..
-hauskaa viikonloppua kaikille-ja palaillaan asiaan :)

Heipsun keipsun lauantai iltaa kaikille. Käytiin tänään Vantaalla syntymäpäivillä ja matka sujui mukavasti. Vähän jännitti kyllä lähteä, mutta kun olo oli ok niin matkaan vaan.
Maijustiina taisi muistella että ei olisi hoidoilla alkunsa saaneita, mutta täällä on. En ole ollut alusta asti mukana, joten en ole taustoja vissiin kertonutkaan. Esikoinen siis 2 v poika joka sai alkunsa pas siirrosta viiden vuoden yrittämisen jälkeen. Tämä raskaus alkanut tuoresiirrosta eli tulin heti ivf hoitojen jälkeen ensimmäisestä siirrosta raskaaksi :) ja olikin suuri yllätys että tulin näin helposti uudelleen raskaaksi kun olin taas varautunut vuosien yritykseen. Toisaalta näin on niin hyvä koska en ole mitenkään ihan tosi nuori, vaikka tietysti olen hmm 25 aina ja ompahan sitten lapsilla vaan kaksi vuotta ikäeroa ja ehkä näin ollen seuraa toisilleen.
Hihii Maijustiinan 50 bodyä. Toivottavasti ne on asteittain suurenevia sillä muutoin voi olla että et ehdi ihan kaikkia käyttämään kun tuntuu että vauvat kasvaa silmissä ja aina saa olla ostamassa isompia vaatteita. Taitaapa niitä kyllä olla meillekin kerääntynyt aika läjä siitäkin huolimatta että esikko on poika ja tää uus tulokas tyttö ja en ole oikeestaan säästäny montaakaan esikoisen vaatetta... ,

Heipsun keipsun lauantai iltaa kaikille. Käytiin tänään Vantaalla syntymäpäivillä ja matka sujui mukavasti. Vähän jännitti kyllä lähteä, mutta kun olo oli ok niin matkaan vaan.
Maijustiina taisi muistella että ei olisi hoidoilla alkunsa saaneita, mutta täällä on. En ole ollut alusta asti mukana, joten en ole taustoja vissiin kertonutkaan. Esikoinen siis 2 v poika joka sai alkunsa pas siirrosta viiden vuoden yrittämisen jälkeen. Tämä raskaus alkanut tuoresiirrosta eli tulin heti ivf hoitojen jälkeen ensimmäisestä siirrosta raskaaksi :) ja olikin suuri yllätys että tulin näin helposti uudelleen raskaaksi kun olin taas varautunut vuosien yritykseen. Toisaalta näin on niin hyvä koska en ole mitenkään ihan tosi nuori, vaikka tietysti olen hmm 25 aina ja ompahan sitten lapsilla vaan kaksi vuotta ikäeroa ja ehkä näin ollen seuraa toisilleen.
Hihii Maijustiinan 50 bodyä. Toivottavasti ne on asteittain suurenevia sillä muutoin voi olla että et ehdi ihan kaikkia käyttämään kun tuntuu että vauvat kasvaa silmissä ja aina saa olla ostamassa isompia vaatteita. Taitaapa niitä kyllä olla meillekin kerääntynyt aika läjä siitäkin huolimatta että esikko on poika ja tää uus tulokas tyttö ja en ole oikeestaan säästäny montaakaan esikoisen vaatetta... ,

Sunnuntai-aamua,
niin ja tervetuloa äiti 2 minunkin puolestani.
Vasta tajusin tuon Maijustiinan 50 bodya, ehkä juuri riittää =).Pengoin sitten itse vauvalle laittamani vaatteet, oli niitäkin kertynyt yllättävän paljon.College asuja saisi ehkä olla enemmän mutta miehen sisko rakastaa shoppailua, niin jospa soitan hänelle synnäriltä että kävisi pari asua ostamassa.Itse en enää lähde autolla mihinkään, kävin eilen yksin autolla 50km lenkin ja tuntui jo välillä että joutuuko lähtemään sairaalaan niin tuskallista se oli ja sitten supisteli vielä illalla kotonakin, mutta loppuivat sitten yön aikana.Nyt ei auttaisi alkaa supistelemaan kun mies lähtee kohta työkeikalle(on siis rekkamies)ja tulee vasta huomenna illalla. Sitten onkin tiistaina se käynnistykselle meno.

Kirle, minullakin on aivan vatsanahka hellänä kun käy nuo liikkeet jo niin kipeää.
Jahaa neitokaiset nousivat ylös täytyy lähteä heidän kanssa seurustelemaan ja laittaan aamupalaa!

unohtui tossa laittaa tuo sf-mitta oli 37cm.ja kuulemma toista lasta odottavat eivät välttämättä tunne vaikka vauva olisi laskeutunut,itse en ole sen kummemmin tuntenut kuin pissalla saa yöllä hypätä entistä tiuhempaan ja pissaa tulee vähän kerralla.ja hoidoilla on alkunsa saanut meidän poitsu :) ensimmäinen ivf:siirto tuotti tulosta
ja meillä tosiaan selittämätöntä miksi ei luomuna olla onnistuttu koska ensimmäinen lapsi on ihan omaa tekoa :)
-onko muilla tullut ihmeellistä limaa kellertävää ja venyvää??mulla on nyt pikku hiljaa niinkuin lisääntynyt noi ihme klöntit.

Kirle, olen toiveikkaana odotellut noita _klönttejä_, jos viesteilisivät limatulpan lähtemisestä. Vaan ei mitään. Olisiko sinulla jotain tapahtumassa? Toivotaan niin, jos kerran viikkojakin on noin hyvin. Ja onnea marjulille tiistaiseen (mahd.) käynnistykseen, sehän on jo ylihuomenna. Hui. Aika lähelle helmikuuta me helmimammat päästään!

Täälläkin vatsanahka on hellänä potkuista, tuo potkuttelee aina täsmäpotkut samaan kipeään kohtaan. Eilen kiristeli illalla kivasti, mutta yön aina olo taas kohentui. Nyt tuntuu liikkeet alhaallakin, melkein kuin joku koputtelisi jo ovella, joten on tämä ainakin laskeutunut, jos ei muuta.

Hei meillä päin paistaa aurinko!

Sunnuntaita kaikille!
itsekin tota vatsanahkaani päivittelin aamu yöllä kun se oli niin kipeä, eilen illalla vauva möyri niin kovin että kipeetä teki. mulla muuten edelleen vihloo ihan ala mahasta, ja ainakin jos jotain teen (siivoon ym) ja se kipu on lamauttavaa ettei meinaan uskaltaa edes hengittää.en tiedä mistä se sitten voisi johtua, aijemmin taisinkin kirjotella että johtuisi siitä että vauvan pää oisi kiinnittynyt, mutta ilmeisemmin ei olekkaan.hmm..en tiedä.
muutes kenellä täällä olikaan käsi kipeenä? muistelisin että joku sanoi käsi kivusta. mulla on toi oikean käden ranne vihotellut, nyt tosin jo parempi (pystyy jo kirjottamaan kynälläkin). neuvolassa laitettiin turvotuksen piikkiin, että oisi hermot jumissa kun olen todella turvonnut.

Huomenta, tänne ei mitään ihmeellistä. Tuli eilen siivottua semmosella rytinällä, että illalla olin aivan naatti, alaselkä tuli niin kipeeks että oli kävely jo hankalaa..sen siitä saa kun liikaa "innostuu". Mulla on selkeesti tämmönen pesänrakennusvietti meneillään, kun en muusta osaa puhua tai ajatella kun siivoamista :) Hupaisaa, oon aina ollu huono siivoomaan.

Semmosta tossa jäin miettimään, että onko se synnytyksen tuskasin/kipein vaihe se ponnistusvaihe? Kun aattelin, että jos ja todella JOS sitä selviää ilman epiduraalia sinne asti, ni sittenhän sitä ei enää voi laittaakkaan, niin onko sitä sitten ihan tuska pulassa siinä ponnistusvaiheessa?

Ihanaa, huomenna alkaa sitten se esikoinen tulla meidän ketjuun, Marjulille hurjasti tsemppiä!!

Tervetuloa äiti 2 turisemaan tänne meidän kanssa!

Nyt tarttis kirjottaa 10 sivun essee..eipä huvittais ei..

Vointeja!

Pullahiiri ja minihiiri 36+2

Mulla ei käyny yhtään kipeää se ponnistusvaihe, itse asiassa se oli helpotus kun sai alkaa työntämään supparia vasten.Kun olin esikoista synnyttämässä ja oli vasta avautumisvaihe menossa, kuulin kauheaa huutoa toisesta huoneesta.Mietin että mitä mulla on vielä edessä kun supparit sattu jo ihan tarpeeksi.Mut mulle laitettiin pari kertaa puudute alapäähän (muistaakseni avautumisvaiheessa) niin se itse ponnistusvaihe oli kivuton ja vauvan ulostulo tuntui vain muljahdukselta. Vaikea sit sanoa käykö se kipeää ilman mitää puudutteita.
kävin äsken neuvolassa ja kaikki ok..yritin mieki eilen vaikka ja mitä touhuta mutta eipä se käynnisty synnytys ei..:)

38+2

Taas aivan karmea yö takana, eilen tuli illalla limatulppa ja yöllä on särkenyt päätä ja aamuyöllä alkoi oksentaminen ja ripulointi että oikein kiva!Soittelin tuossa miehelle että jättää muutaman lakisääteisen tauon väliin ja ajelee suoraan kotia saattaa nimittäin olla että ei kauheasti tarvitse käynnistellä!
Tuosta ponnistusvaiheesta, minulla on ollut kipein /hankalin vaihe tuo ponnistusvaihe kaikissa synnytyksissä, mutta ei se mikään ylitsepääsemätön ole.

Nyt täytyy lähteä taas sohvalle on nimittäin niin karmea olo kokoajan!

joo viime yönä alkoi supistelut n.15min välein kesti 2tuntia ja meni epäsäännölliseksi
ja vihdoin sai nukuttua.kyllä pitäs kohta puoliin ruveta tapahtumaan .
mies raukkakin nukkui pari tuntia ja lähti töihin ,jännitti niin kovasti joko lähtö tuli :)
synnytyksestä sen verran kun esikoisen tein , supisteluihin olisin ilokaasua käyttänyt
mut se oli loppunut joten paikallis puudutuksella selvittiin koko hommasta.
ja tosiaan ponnistus vaiheen koin itsekkin helpottavaksi,multa puhkaistiin kalvot jotta nopeesti hommasta pääs ohi.nytkin aion pyytää puhkaisua jotta nopeuttaa synnytystä

38+0
ultra 38+3

Täällähän alkaa tapahtua! Marjulille hirmuisesti tsemppiä synnytykseen alkaa se sitten luomusti tai käynnistyksen kautta! Kirle taitaa ollakin sitten seuraava lähtijä...

Sitten noita ei niin akuutteja aiheita. Mulla on ollut tosi mukava neuvolatäti. Tosin raskauskin on mennyt tosi hyvin lukuunottamatta viime neuvolan pissänäytteen sokeritulosta, joka siis oli väärä hälytys, joten lähinnä nuo on vaan olleet sellaisia lyhyitä ongelmattomia käyntejä. Mulla ei myöskään ole oikeastaan koskaan ollut mitään kysyttävääkään neuvolassa kun tuntuu että täältä ja muualta netistä löytyy vastaukset kysymyksiin nopeiten. Hiukan harmittaakin kun kyseinen täti ei tee kuin äitiysnevolaa, joten vauvan kanssa saa sitten tutustua uuteen ihmiseen. Nykyinen on vaikuttanut koko ajan tosi jalat maassa tyypiltä ja varsinkin imetyksestä puhuminen teki muhun vaikutuksen. Hän nimittäin kysyi aikomuksesta imettää, johon kerroin että joo, mikäli vaann onnistuu, mutta koitetaan totuttaa vauva pulloonkin, jotta äiti saa välillä pidemmän hengähdystauon. Tähän täti totesi jotenkin, että erittäin hyvä idea vaikkei hän saisikaan missään tapauksessa kannustaa pulloruokintaan. JA että lapset on erilaisia, toisten kanssa onnistuu kaikki helpommin.

Maijustiina tuo lapaluiden välin jumittaminen on inhottavaa! Mulla oli vastaava tilanne viime keväänä ja siihen auttoi muutama hierojalla käynti. Nyt kun oireet alkaa yhtään viitata samaan niin soittelen hierojalle heti. Olen käynyt loppuraskaudestakin hierojalla, tämä hoitaa hieronnan kylkimakuulla. Eli kannattaa ihmeessä kysellä hierojalta aikaa nyt kun vielä helposti sellaiselle pääsee. Siis kun ei tarvitse vauvan hoitoa järjestellä.

Mulla on välillä noiden vauvan vaatteiden kanssa tunne, että niitä on ihan tolkuttomasti, mutta kun olen nyt vihdoin saanut kaikki pestyä ja lajiteltua koon mukaan niin eipä niitä nyt niin kamalasti per koko ole. Alkuun kuitenkin päästään hyvin ja ostetaan sitten tarpeen mukaan lisää. Nyt ei vaatteiden osto muutenkaan houkuttele (vaikka alennusmyynneistä olisi voinut saada halvallakin), kun kaikki tulee ostettua beigenä kun ei sukupuolta tiedä... Harmittavan vähän on keltaisia tms. värineutraaleja vaatteita! Nyt on kuitenkin kotiintulovatteiden joukussa vihdoin viimeisteltynä mun tekemät villahousut ja -takki. Onpahan jotain itsetehtyäkin vauvalle. :)

Myös minä olen Pulliksen tavoin siivoillut vaikkei se todellakaan kuulu mun tapoihin. Mieskin sitä eilen ihmetteli. Toisaalta mulla on tullut sellainen olo, että kakki mitä ei ole pakko jättää seuraavaan päivään kannattaa tehdä heti, kun ei sitä kuitenkaan voi tietää koska lähtö tulee. Tuntuu, että toisilla on hyvinkin selvät merkit synnytyksen lähestymisestä ja toisilla se tulee puun takaa. Mies pakkasi vihdoin viikonloppuna sairaalakassin (tosin lähes kaikki sinne tulevat vaatteet on vielä likaisena ja eväät kaupasssa, mutta ajattelipa asiaa...), kun sain vihdoin väännettyä rautalangasta että vauva on tosiaan täysiaikainen ja lähtö on koska vaan viiden viikon sisällä. Hän oli kuvitellut että synnytys varoittelee aina hyvissä ajoin ja kassin ehtii pakata sitten (ja ilmeisesti myös pestä ne likaiset vaatteet?!). Ihana insinööri tuo mies. :)

Oma olo on suunnillee muuttumaton. Maha tuntuisi olevan jo tosi alhaalla ja ihan riittävän iso... En voi käsittää, miten mahanahka kestää venymisen! Sinänsä vauva saisi siis jo syntyä. Muuten olo on kyllä paljon parempi kuin mitä olin tässä vaiheessa sen kuvitellut olevan. Elämäni kunnossa en nyt sanoisi olevani, mutta arkiliikunta ei tuota ongelmia ja lattialtakin pääsee kohtuullisen helposti ylös. Ja todellakin nautin näistä viimehetkistä kun voin vielä tulla ja mennä ihan oman mieleni mukaan. Yks päivä kauppoja kierrellessä tuli ihan vapaat ja huolettomat(?) opiskeluajat mieleen. Ihanaa kun ei ole työvelvotteita!

Potkut ei tunnu enää tuon mahan laskeutumisen jälkeen niin pahalta, kun ne osuu kylkiluiden sijaan pehmeään mahanahkaan, joka antaa periksi. Supisteluja on täälläkin, päivisin yleensä kivuttomia ja nukkumaan mennessä usein jomottavampia. Ne ei kuitenkaan ole tuntikausia kestäviä enkä ole ajatellut niitä mitenkään säännölisiksi. Menkkakipumaista jumotusta myöskin esiintyy samoin nivuset on olleet pari vikaa päivää liikkuessa kipeenä. Vauva tunkee välillä ihan suoraan alaspäin, mikä tuntuu tosi hurjalta. Melkein kuin se voisi vain pullahtaa tuolta ulos, sen verran voimalla se välillä junttaa päätään. Mulla on aina välillä selittämättömän paha olo eikä oikein tee mieli syödä mitään ja välillä taas tekee hulluna mieli makeaa... Limatulpan irtoamista en ainakaan ole huomannut, mutta toiveissa olisi ettei ainakaan kamalan pitkälle helmikuun puolelle tarvitsisi odotella. Ja olihan se kohdunkaula jo hiukan pehmentynyt viime viikolla lääkärin tarkastuksessa...

Ehkä tässä oli nyt taas ihan riittävästi kommentointia ja omaa oloa... Kivaa alkanutta viikkoa kaikille!

sulis 37+2

mulla oli viimeviikolla just kun marjulilla samoja oireita ..ainakin paripäivää kova päänsärky ja ripulia melkein koko viikon..tota limatulppaa en ole ainakaan huomannut et ois lähteny.marjuli taitaa olla ensimmäisenä laitoksella :)

Kiva kiva kirjoitin äsken "romaanin" ja se hävis. Nyt sitte lyhyempi versio. Neuvolalääkäris käyty ja ultrattiin vauvan koko ja siellä oli 2,5 kg tytön tyllerö. Esikoinen oli samalla viikolla 3,3 kg, joten pieni olisi tulossa. Se voisi tarkoittaa että pystyn synnyttämään alateitse, mutta ke on äpolille aika missä mietitään synnytystapaa. Oma painoni oli lähtenyt laskuun -700g kahdessa viikossa ja nyt siis kokonaiskilot alle kymmenen lisäkiloa. Samoissa myös kuin esikoisella. Viimeksi muuten kun painoni lähti laskuun niin seuraavalla viikolla synnytinkin.. liekö jokin merkki ? Tääl vain satunnaisia supisteluja, muttta sitten kohtalaisen tuntuvia. Ainakin paikat oli kuulemma pehmeät tosin kiinni ja 3cm kohdunkaulaa jäljellä. Siinä siis tärkeimmät. Nyt tekemään pakastimeen ruokaa ja leipomaan.