HELMIMAMMAT 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maijustiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olimpa pienellä kävelyllä, mulla on ns.2 lenkkiä pidempi ja lyhyempi, tein sen lyhkäsemmän ja jouduin kääntyy ennen aikojani siltäkin takas, ei jaksa/pysty kävellä, maha vetää koko ajan ihan kivikovaksi ja sitten taas istun tienvarressa.
mulla on tullut silleen pahaa oloa kun tuli nälkä ja olin kaupungilla enkä päässyt heti syömään, tuli ihan sellanen olo että meinasi oksennus tulla. Nyt on tällä hetkellä paha olo, en tiedä johtuko tosta lenkistä, vai tästä koiran punkki litkun hajusta joka täällä kämpässä leijailee vai mistä. Taidan mennä hetkeksi maate

Nina84 - tosi kurjaa että sulla jo noin massu "kovistelee". Toivottavasti se nyt helpottaisi!

Mulla massussa on kova meno päällä, "Keijo" liikkuu ja myllää nykyisin myös päivisin, eikä vain iltaisin. Mutta mua väsyttää niin hirveästi että välilä ei meinaa töistä tulla mitään. En tajua tätä väsymystä, hemoglobiini on ilman raudansyöntiä 140 (=ennen raskautta se oli ihan hemo-hessiluvuissa ;) ) Nukun kuin tukki kaikki yöt mutta silti väsyttää - pelottaa ajatella että miten sitä sitten selviää vauvan kanssa kun joutuu öisin valvomaan...

Mutta ihanaa että on perjantai ja aurinko paistaa!

Mukavia ultrakuulumisia teillä:)

Nina84: mullakin vetää vatta pinkeeksi jos liian kovaa vauhtia meen.. ei kiva ollenkaan:( Pitäs vaan ottaa rauhallisemmin.

om: on tullut pahaa oloa takasin, yhtenä päivänä kaupassa valkkasin kinkkusiivuja yms. ja alko etomaan ihan törkeesti pelkkä ajatuskin leikkeleistä. Samaten hammastahnaa jos tulee liikaa niin se vaahto oksettaa.

Kivat viikonloput kaikille, mä lähden huomenna tallinnaan shoppaamaan:) Saas nähä miten siellä jaksaa tuntitolkulla kävellä!

juu täällä kans masu menee kovaksi kun nousee ylös istumasta tms.ja kun reippaasti kävelee niin heti on epämiellyttävä tunne masussa,kylkiä repii ja masu menee pinkeäksi..

pahoinvointia on jos ehtii tulla kaamea nälkä ja sitten erehtyy hotkimaan ruokaa nopeasti, pitäis muistaa syödä pikkusen tasasin väliajoin ettei nälkä pääse valloilleen.en onneksi ole kuitenkaan joutunut oksentamaan kuin pari kertaa alkuvaiheessa..

mutta hyviä vknloppuja taas kaikille:) kyllä tämä tästä..

Mukavaa tallinnan reissua Sirenialle. Naureskelin itekseni kun päivällä lenkillä olin, että mene hiljempaa kuin etanat.
meillä on tänään pizza ilta, en muista että koska oltas ite tehty viimex pizzaa, ei varmaa tänä vuonna ainakaa olla tehty.
mutta hyvää perjantai iltaa kaikille ja viikonloppua=)

oioi, mami pääsee illalla vähän ulos! Katotaan kuinka kauan jaksan olla ennekuin oma sänky on päällimmäisenä mielessä!
Mulla on taas tänään ollut aika kovia supistuksia, en tiedä potkiiko pikkunen niin paljon tonne kohdun suulle et se supistaa sitten!
Mut yritän nauttia illasta ja toivotan kaikille mukavaa alkanutta vloppua!

Mä tossa yks päivä googletin teidän synnäreitä kun ei noista lyhennyksistä tosiaan saa mitään selkoa. On muuten vähän sekavat noi lasketun ajan siirtämiskäytönnöt kun mulla siirrettiin vaikka heittoa oli vaan 5 päivää. Tai omassa neuvolassa ei siirretty, mutta sitten keskusäitiysneuvolassa missä täällä Tampereella ultrataan ni se täti päätti siirtää laskettua aikaa ja veti neuvolakortista yli sen raskauden kesto menst. mukaan.

Olin eilen niin ilonen ku ne sydänäänet kuului, että kävin ostamassa yhden lämpöpuvuntyyppisen vaatteen vauvalle. Se on vaalean ruskea ja hupussa on nallenkorvat. Tänään hypistelin sitä ihan innoissani ja höpöttelin itsekseni, taidan olla jo vähän höpsähtämässä vaikka luulin että vaan tulevat isovanhemmat ja yks täti on höpsähtäny ja mä oon ainoa joka ei hössötä. Vaunujakin käytiin pikasesti kurkkaamassa, mut ei ostettu vielä. Mies vähän hurjasteli siinä matkalla ni huomautin sille, että sillä on raskaana oleva nainen kyydissä et vois ajaa vähän varovaisemmin. Se lupas laittaa autoon "varokaa vihaista helmimammaa!"- tarran... :) Mun mielestä mun kiukuttelu on menny jo ohi! Hauskat viikonloput helmiksille!

Huomenta!
Heräsimpä tähän kamalaan kaatosateeseen enkä tietenkään saa unta..=(
mahdanko olla kipeeksi tulossa, kurkku on hiukan kipeä. toivottavasti en, mieli kuiteskin töihin jo tekee..Loppuispa toi sade tai että hiljenis että pääsis takas nukkumaan, noh mies kuorsaa tuol taas niin että ei kait sitä kuitenkaan unta saisi..=/
Nina 20+1

Huomenta,
Maijustiina minun synnäri on L-PKS elikkä Länsi-Pohjan keskussairaala joka sijaitsee Kemissä.
Täälläkin on kauhea vesisade ja olin aikonut tänään touhuilla tuolla ulkona, mutta ehkä joskus toiste!
Nyt täytyy keittää aamukahvit niin pääsee kunnolla hereille!

Tosi kiva lukea teidän kuulumisia.

Synnytyssairaalani on Lapin keskussairaala, LKS, Rovaniemellä. Asun sairaalasta muutaman sadan metrin päässä :)

Ja terveisiä Mustaltamereltä! Oli aivan mahtava reissu. Pitkästä kävelemisestä tuli nivuskipuja, mutta ei mitään sen kummempaa. Kaikenlaista kiellettyä olen varmasti syönyt, koska Bulgariassa ei aina saanut sitä, mitä tilasi :) Huuhtelin ne alas siemauksilla punaviiniä. Matkalta tuli ostettua pari potkupukua ja töppösiä.

Eilen tunsin kädellä ensimmäisen liikkeen, mutta sisäisesti en niitä tunne. Ollaan myös kuunneltu möyryämistä ja sydänääniä kotidopplerilla.

Mulla on molemmat ultrat vasta rv 22. Jonnin aikaa saa vielä odotella. Sympatiat kaikille jännittäjille! Ihana lukea hyviä uutisia.

Soitin reissun jälkeen neuvolaan lentämisestä ja sydäntuntemuksistani (kaksi erillistä asiaa). Oisko, että reissussa illalla oli hiljaisempaa (kun ei telkkari ym. pauhanneet hotellissa kuten kotona), ja oikein kuulin oman sykkeeni nukkumaan mennessä. Jyskytys tuntui nimenomaan levossa. Mittailen nyt lepopulssia iltaisin, ja seuraan, kuinka kovaa se oikeastaan lyö. Raskauden tässä vaiheessa voi olla yli satakin, ja silti normaali. Jos on hälyyttävää, passittavat kilpirauhaskokeisiin. Lentämistä ei tarvitse vältellä ennen rv 28. Ei mulla ihan viikottaista lentämistä ole, mutta noin 2-4 kertaa kuussa ja vain kotimaan lentoja.

Tervetuloa kaikille uusille!

jhk 19+1

Sitä tiedustelisin että mistä olet sellaisen kotidopplerin hommannut?
Olin tänään kaupungilla kääntymässä ja tulipas taas ostettu bodyä, unihaalari (en tiedä mil nimel sitä kutsua) ja kahet pökät vauvalle..kun oli niin hyvä tarjous niin en voinut vaan kävellä ohi..nyt täytyy rajottaa tota vaate shoppailua, kun en kuulema mitään tarvitse..taidan tästä alkaa kotia kohti menemään.hyvää illan jatkoa
Nina 20+1

Mulla on kaverin lainassa, mutta se on tällainen

http://www.kuuntelevauvaa.fi/

En tosiaan suosittele sitä kuin vasta näillä viikoilla, jos on vähänkään hermoheikko äiskä tai iskä. Laitteella ei siis kuulu todellakaan niin hyvin kuin neuvolassa.

jhk

Sunnuntaiaamua!

Mulla oli eilen synttärit ja pidin bileet. Oli aika hassua kun oli "omat juhlat" ja itse lipitteli alkoholittomia ja seuraili kuinka muiden juhlamieli (ja promillet) nousivat:) Meni hyvin kuitenkin, ainoastaan yöllä kun isäntä tuli kaverinsa kanssa mäkkärin kautta kotiin ja alkoi käydä levyvalikoimaansa läpi, meinas pinna kiristyä. Kaverit sanoivat että nyt mun massu on alkanut näkyä jo selkeämmin. Ja itsenkin olen siihen tulokseen tullut. Eilen kävin hakemassa Lindexistä tosi hyvät mammafarkut, olivat tarjoushintaan vain 19.90.

Mulla ei vaan tää väsymys meinaa heliittää. Kaikki muu olis suht ok mutta on kypsää kun aina väsyttää! Kaikki arvot on oikein hyvin ja nyt aloin vitamiinienkin syönnin, mutta silti. Eilenkin oli pakko lähettää porukka baariin kun emäntä ei enää jaksanut olla tolpillaan.

Tänään olisi tarkoitus laittaa tuo puutarha (noin postimerkin kokoinen) syyskuntoon, kerää loput tomaatit sisään ja istuttaa kukkasipuleita. Se varmaan riittääkin sitten päivän ponnistukseksi.

Jos muuten jotain mietittyttää niin toi Jorvi on täällä Espoossa..
Oko teistä NKL tai Kättärillä synnyttäjistä muuten kukaan tältä suunnalta?

Pia (tänään tuli 20 rv täyteen - puoliväli siis - jee...)

Kättärille mennään tästä opiston vierestä eli helsinkiläisiä ollaan. Mitattiin joskus, että ruuhkattomaan aikaan päästään autolla kahdessa minuutissa. Sitäkin pitäisi jossain vaiheessa miettiä, että mihin tuo esikko säilötään h-hetkellä... Meillä oli tosi hyvät kokemukset perhehuoneesta, mutta nyt tilanne on tietty vähän toinen.

Olikos teistä joillain supistuksia / muita kipuja? Tässä hämmästelen kun koko viikonlopun ajan on jomotellut siellä täällä, vatsa vähän supistelee ja alhaalla on sellaista paineentunnetta... Pitäisköhän käydä alkuviikosta näytillä. Ultra olis keskiviikkoaamuna, jos sinne asti odottelis. Nyt ei vaan millään voisi jäädä sairaslomalle, on hankalasti sijaistettavia töitä pahasti kesken. Just maksoin viime viikolla meille kaupunkiloman viikoille 26+ eikä sitäkään viitsisi perua... Pitää varmaan ottaa vähän makuuasentoa.

Onnea synttärijuhlijolle ja muille, vointeja jälleen.

Myöhästyneet onnittelut Rollepalle=) Niin ja huomenta.
Mä nyt sitten sen nuhan itelleni hommasin, onneksi kurkku ei oo enään kipee, mut nenä on ihan tukossa, yölläkin monet kerrat joutuu ylös nousee kun tuntuu että henki loppuu just. N.4vko:n päästä voin varata jo sen 4d ultran=) tai no voisihan sen jo aijemminkin varata, kun se tehään alkaen vko 24. Nyt siitä kovasti hehkutan, muta katotaan vaan niin se jää menemättä kuitenkin..
Mutta nyt menen takaisin tv:n pariin
Nina 20+2

Helou,

täällä räkänokka. Onnistuin sitten kehittämään jonkin hemmetin flunssan tapaisen. Normaalisti en pahemmin flunssia sairastele, kuumeet keuhkoputkentulehdusten tm. kanssa. Kurkkuun pistää kolmatta päivää mutta ns. lihaksia ei enää onneksi jomota niinkuin eilen. On se tuo uni verraton lääke! Muuta lääkettä en haluaisi ottaakaan, vaikka se näillä viikoilla ymmärtääkseni olisikin kaikista turvallisinta.

Mietin, että kaitpa se on työterveyteen soitettava aamulla jos olo vielä pahenee. Mä oon semmonen kummajainen, että normaalistikin mun ruuminlämpö on noin 35,4 astetta. "Joojoo, on kuumetta kun mittari näyttää 36,9" Pitää yrittää vääntää rautalankamalli jos ei muuten pelitä.

Mites Nina, vieläkö samat vaivat sullakin? Rollepalle myöhästyneet synttärionnittelut myös multa. Joku kyseli sairaalan "suomennoksia", asun Mikkelissä ja tarkoitus on synnyttää täällä paikallisessa keskusssairaalassa. Hämminkijutut ohjataan Kuopioon yliopistolliseen, mutta sen selvittämiseenhän on käsittääkseni vielä aikaa.

Supistuksista tai kivuista puheenollen eilinen taisi olla rankaa päivä, illalla tuntui jotenkin ikävästi "kupeilla" eli kylkiä kohti. Ei varsinaista kipua muttei naurattanutkaan. Samaa tunnetta on ollut joskus aikaisemminkin väsyneenä tai rehkiessä. Pitänee ottaa muistutuksena hitaasta ja arvokkaasta liikkumisesta.

Taidan käydä ulkosalla koiruuden kanssa, jos sitten taas laskeutuisi vaakatasoon. Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

auliina 20+3

Noihin mun vaivoihin, mulla ei oo maha nyt ollu silleen kipeenä, kun töissä oli. mahtaakohan johtua työ stressistä? ja toisaalta aamusin ketuttaa sinne mennä kun ei taas tiedä mitä työkaverit tempasee. Ooon vaan niin kyllästyny heijän kommentteihin. Noh n.3kk viellä niin alkaa loma.

Minäkin hetkeksi linjoille välillä jaksan. Viime viikko meni reissatessa - ja meni kumman hyvin, jaksoin otta tosi rauhallisesti. Ja mikä parasta - pikkuinenkin on alkanut vähän ilmoitella itsestään!!! Tuntuu tykkäävän kun laulan, ja jos se loppuu, alkaa potkua tulemaan.. Tai sitten se protestoi, ettei tarttis enää toiste kiekua.. Hmm.. Toivottavsti kuitenkin ennemmin sitä ensimmäistä, sillä tää mami kyllä on aina laulanut, eikä aio sitä lopettaa :)
En kyllä muista nyt kommentoida kenellekään mitään.. anteeksi.. aika omanapaisia nämä miun viestit. Mutta tsemppaan ensi viikolla! Mie lupaan :)
sunnuntaiterveisin,
C81 + toukka 17+1

Täälläkin kamala flunssa, yhden panadolinkin jouduin jo ottamaan. En oo muutenkaan pystynyt täysin välttämään lääkkeitä, antibioottikuurin jouduin jo heti alkuraskaudesta syömään (virtsatieinfektioon sillä kertaa). Tuolla oli jossain aiemmin keskusteluakin antibiooteista, mun käsitys on se että hoitamattomat tulehdukset ovat myös haitaksi raskaana olevalla, eli voivat aiheuttaa esim. ennenaikaisia synnytyksiä. Eli monessa tapauksessa on parempi hoitaa tulehdukset pois, on olemassa sellaisiakin antibiootteja joita voi raskauden aikana syödä. Mutta tietenkään "turhaan" ei kannata edes niitä turvalliseksi todettuja antibioottejakaan syödä, eli flunssaanhan ne eivät auta, kun flunssan aiheuttaa virus, ei bakteeri. Flunssan jälkitautina on mahdollista saada joku bakteeritulehduskin, mutta on ihan normaalia vielä jos yskä kestää 3-4 viikkoa. Jos se vielä sen jälkeen vaivaa, kannattaa käydä lääkärissä, jossa voivat esim. ottaa verinäytteen ja katsoa onko tulehdusarvot koholla. En oo siis mikään terkkari tai muu asiantuntija, mutta mulle on joskus lääkärissä kerrottu näin, jos nyt muistan oikein ja jos joku saa jotain selvää tästä selityksestä.
Lisää myöhemmin... Nyt pitää mennä tekemään ruokaa.

Jännittää jo huominen vähäsen, ultra meinaan. Toivottavasti kaikki on ok, ainakin osaa pitkin päivää ilmotella itestää kovilla potkuilla ja mänlimisellä:)!
Lisäämpä tuohon synnäreitten nimenselvennyksiin, eli menen NKL:lle, eli Naistenklinikalle, Helsinki, synnyttämään:)!
Nyt täytyy mennä neitokainen hakemaan suihkusta, illan jatkoja!

outi

tsemppiä om:lle ultraan, ja onnittelut rollepalle synttäreiden johdosta!

täällähän tuntuu olevan nuhaista porukkaa,ei ole itelle vielä iskenyt tauti,mutta parempi vissiin koputtaa puuta *kops*.ottakaahan levon kannalta jos suinkin mahdollista, juokaa lämmintä ja ei muuta kuin peiton alle köllimään:)

minäpä tästä lähden esikoisen kanssa saunomaan,mukavaa alkavaa viikkoa kaikille..

Tsemppiä huomiseen ultraan om. Tulethan kertomaan ultra kuulumiset.
Aamulla oisi taas aikanen herätys ja kuudeksi töihin.Kun ei kuumetta oo tullu niin ei sitä sairaslomakaan niin helpolla heru, näin viimeksi sanottiin=(
Mutta nyt leffan pariin, hyvää alkavaa viikkoa.

Koto-suomessa jälleen:) tai no, eilen tultiin puolenyön aikaan, aika rankka reissu kyllä kun melkein vuorokauden sai valvoa:/ Enkä edes löytänyt oikein mitään osteltavaakaan, oli olevinaan niin kallista kaikki. On tainneet virolaisetkin alkaa ymmärtää rahan arvon ;) Mahaan ei kyllä onneks alkanut sattumaan juuri ollenkaan, jossain vaiheessa vähän kiristeli mutta meni nopeeta ohi.

Rollepalle multa kans myöhästyneet onnittelut:)

Nina84: ikävää jos ei saikkua saa ilman kuumetta... Mulla ainakin on flunssassa aivan karsea olo vaikkei kuumetta oliskaan. Ja kun mulle pukkaa nuha niin se tulee niin kamalana että silmistä valuu vesi solkenaan, että ei kyllä oikein asiakaspalvelussa voi olla sen näkösenä töissä:D Onneks ei oo toistaseks mitään tullu sairastettuakaan.

Ai niin, tosta synnäristä.. eli K-HKS on Kanta-Hämeen Keskussairaala ja sijaitsee Hämeenlinnassa. Meiltä on sinne matkaa n. 60km että toivottavasti osaa ajoissa lähtee, varsinkin kun viimeks synnytys kesti vaan 7,5h ja toinen vissiin voi hyvinkin tulla nopeempaa. Ja sekin ahistaa että jos käynnistyy supistuksilla niin miten sen osaa arvella millon on aika lähteä... kun esikoisesta meni vedet niin oli selvä merkki että nyt mennään.

Juu, töihin sitä huomenna pitäs raahautua, eipä juur kauheesti huvittais näin loman jälkeen:/ Mutta just tossa kans mietin että eipä tässä enää kauheesti töitä jäljellä ole jos äippäloma alkaa vuodenvaihteessa. Ja veikkaanpa että en enää joulun aikaankaan töissä ole kun viimekskin jäin saikulle pari viikkoa ennen ä-loman alkua.

Laittakaahan ihmeessä ultrakuulumisia, meikäläisellä vasta keskiviikkona ja siitä pitää mennä sit vielä suoraan töihin:( Ois ollu paljon kivempi jos ois ollu vaikka vapaapäivä sillon.

Sirenia 19+6