HELMIMAMMAT 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maijustiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minullekkin on sama jos laitetaan tuohon listaan kumpiko sieltä mahdollisesti on tulossa.Huomenna on sitten se ultra, toivottavasti vauvalla on kaikki ok!
Niin ja tervetuloa om minun puolesta kirjoittelemaan meidän kanssa kuulumisia.
Minulla on alkanut supistelut vaivaamaan tosissaan soitin eilen äitipolille ja sanoivat että tulla käymään siellä näytillä jos ovat selkeästi kipeitä.En kehtaa erikseen lähteä sinne,saavat huomenna tutkia tilanteen.

Niin ja onnea jo ultrassa käyneille hyvistä ultra kuulumisista, nyt täytyy häipyä aamupalan laittoon!

Huomenta Helmimammat!

Minä kaipaisin vähän neuvoa kokeneemmilta. Mulla oli kova flunssa pari-kolme viikkoa sitten, hoidin sitä ihan vain kotikonstein. Nyt kuitenkin flunssasta on jäänyt pieni yskä ja inhottavasti limaa kurkkuun ja nenään - välillä saa räkiä kun mikäkin duunari. Mietin että pitäisikö mennä lääkärille? Mutta kait ainoa mitä tähän voisi antaa on antibiootti, niin sitäpä kyselisinkin että tiedättekö onko olemassa mitään antibioottia mitä voisi raskaana käyttää... vai olsiko käynti lääkärissä turha? Yleensä vältän kaikkia lääkkeitä viimeiseen asti, mutta nyt tämä alkaa jo hieman haitata jokapäiväistä elämää. Kiitos vastauksistanne!

http://www.laakarilehti.fi/files/potilaansivu/SLL512006-5424.pdf
katopas rollepa tuolta sivulta..jos siitä ois apua edes hiukan tuohon antibiootti asiaan :) en sitten tiedä kuinka vanhaa tietoa tuo on...

Kiitos Momento, tästä oli apua! Taidan yrittää kärvistellä vielä kotikonstein, tuntuisi hurjalta "flunssan" takia aiheuttaa riskiä - edes sitä pienenpientä - vauvelille.

huomenta kaikille!
Oli eilen neuvola ja mitattiin ekaa kertaa kohdunpohjan korkeus, näytti olevan 14, minkälaisia mittoja muilla on tullu vk 18-19?
Marjuli, mulla on kans supistellu jo vk 16 asti, soittelin sillon nkl:lle, ja sanoivat että särkylääkkeillä mennään vk 24 asti, sitten ne rupee vasta estämään niitä, nyt on aina sillontällön supistellu ja välillä vähän mietityttää et pitääks jo näin aikasin supistella ihan oikeesti kun en yhtää muista ekasta raskaudesta:). Mulla ens maanantaina rakenneultra ja toivottavasti kaikki on hyvin, kova tapaus on ainakin liikkumaan.

Tällekin sopisi oikein hyvin listata mahdollista sukupuolta, vaan miespä ei sitä halua kysyä... Juuri kun hehkutin, että naistenklinikalla olivat muuttaneet käytäntöjä ja sukupuolta saisi veikata! Tuo tokaisi, että on sitten edes jotain jännitettävää synnytyksessä. No on herra helpoksi kokenut ensimmäisen synnytyksen, joka ei ollut helppo ja sisälsi ihan riittävästi jännitystä. Taneli.

Vaan olen ihan varma,että poika sieltä on tulossa. Vatsa on kyllä leveämpi kun esikoisella(pojalla), mutta onhan siinä nyt enemmän tilaa levitäkin. Liikkeet tuntuu yllättävän alhaalla, taitaa potkuttelija olla esikoisen tapaan pää ylöspäin. (Esikoinen käännettiin viikoilla 36.) Jos se nyt vielä on missään erityisessä asennossa.

Portaiden nousu ja pitkät kävellyt alkavat olla hankalia, varsinkin "kuorman" kanssa. Jalat väsyy ja hyytyy aikaisempaa helpommin. Ja istuessa jalat tai koko alavartalo puutuu niin, että on illallakin pakko heittäytyä pitkälleen, mistä nukkumatti noutaa jo alkuillasta :) Aloitettiin uudessa muskarissa esikoisen kanssa tässä viikolla ja harmikseni sinne pitää kivuta portaita 3 kerrosta. Saas nähdä jaksanko millään läpi talven kantaa esikkoa sinne, hän ei vielä ihan tuollaisia porrasmääriä pysty kipuamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Maijustiina:
HELMIMAMMAT 2008

auliina 30v, la 31.1/1.2, esikoinen, MKS
Helmipöllö, la 2.2, toinen
Marjuli 29v, la 2.2, neljäs, L-PKS
HaLi! 27v, la 2.2, toinen, SKS
Litulatunen 30v, la 2.2, esikoinen, TYKS
Nina84 23v, la 2.2, esikoinen
momento 26v, la 2.2, toinen
ki-su , la 3.2
Niksu 27v, la 3.2, toinen, TAYS
Sirenia 29v, la 4.2, toinen, K-HKS
Kirle 31v, la 4.2, toinen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS
misuli79 28v, la 15.2,toinen, SATKS
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, KPKS
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS
tiittus 28v, la 28.2, toinen,SATKS
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS

Heippa täältäkin!

taisin tuntea maanantaina liikkeitä, jippii!! tai viikonloppuna jo aavistelin että oisko nää niitä mutten osannut sanoa varmaksi. Maanantaiset tuntemukset kyllä melko varmasti laittaisin pikkaraisen piikkiin, tuntu sen verran oudoilta etten usko että ne oli mahan mörinöitäkään vaan ihan oikeita töytäsyjä :) Eilenkin tuntui semmosia, mutta tänään ei vielä oo tuntunu. Ehkä pikkuruinen on stressistä lamaantunut kun mäkin oon. Käyn graduseminaaria tässä parahaillaan ja sitten vielä kokopäiväsesti töissä, ni on vähän jääny huonoille kantimille toi opiskelupuoli ja sitten aina rupee stressaa ku vaaditaan että ois tehtynä sitä ja tätä. Ärsyttävää, mä haluan hei vaan keskittyä odottamiseen :)

Taitaa tosiaan olla erilaiset noi nauvolatätien käytännöt millon kommentoivat painonnoususta. Ihan hyvä toisaalta että kommentoi, jos saisin ihan "rauhassa" syöpötellä ni ei siitä loppua tulis, mullakin on ihan hirvee herkkuhimo kokoajan..

Sukupuolilista kuulostaa kivalle idealle! Kun alkaa jo porukalle selvitäkkin tämä asianlaita. Pitäskin varata se 4d. Kovasti jo kutkuttaa tietää. On niin ihania poika ja tyttö vaatteita kaupoissa, että syyhyttäis ostella jotakin :) semmosia unisexejä on kauheen vähän..

Mä oon kärsiny iskiaksesta..en tiedä sainko sen sieltä jumppatunnilta jossa viikko sitten olin, ku se oli semmonen jumppa jossa en ennen oo käyny. No ajattelin kuitenkin mennä sinne huomennakin. Ärsyjä tämmöset vaivat!

Helmillä on ollut supistuksiakin, tylsää. Mun äidillä on kuulemma ollut kauheen aikasin tosi pahoja suppareita kun on odottanut, että pitää toivoa ettei ne ois perinnöllisiä..

Mikä niihin sitten auttaa, lepoako vain? tarviiko ihan saikkua vai muuten vaan rauhallisempaa menoa, no riippunee kai työstäkin.

Mun maha on mun mielestä kasvanu eteenpäin, katotaan tuleeko poika. On muuten maha ottanu kasvuspurtin taas, se todella näkyy!! Yritin aamulla laittaa tavallisia sukkahousuja jalkaan, eipä onnistunut..täytynee nekin hankkia mamma-mallia, varmaan seksikkäät :)

hyviä oloja masuille ja toipumista sairastaville!!

Heip om, minä se synttärikaima taidan olla. Pötkötellään sitten viereisissä sängyissä, jos kaikki menee laskujen mukaan! ;)

Mullakin on mahassa tuntunut välillä kummallista möyrintää, jonka väittäisi voimistuneen viime päivinä. Ehkä mä kohta uskon ne vauvan liikkeiksi. Töytäisyjäkin on tuntunut, muttei mitään kovin terävää. Mulla on istukka etuseinässä, joten rauhassa noita liikkeiden tuntemuksia odottelen.

Alkuun meinattiin, ettei kysytä vauvan sukupuolta. Mutta nyt kun sen saisi NKL:lla tietää (toivottavasti kuulemani huhu pitää paikkansa, etten ole täälle levitellyt väärää tietoa...), niin varmaan kysytään sittenkin. Voisi sitten EHKä ostella jo jommalle kummalle vaatteita. Siis jos kätilö uskaltaa "varmaksi" veikata. Muutoin tuskin lähdetään sukupuolta selvittämään.

Pitänee välillä tehdä töitän ei vaan haaveilla netissä vauvasta ja suunnitella isyypakkausta! (Toisella keskustelupalstalla ihailin itsetehtyjä isyyspakkauksia...)

sulis 18+4

Mulle iski kolmosen odotusaikana angiina, johon sain antibioottikuurin. Varmistin vielä apteekissakin että sitä varmasti saa raskaana oleva syödä.

Mää laitoin liittoon kyselyä siitä, saako neuvolassa ja ultrassa käydä työaikana, jos muuta aikaa ei ole. Ekaks sieltä tuli vastaus, että tes:sä lukee että äitiysavustuksen vaatimassa pakollisessa lääkärintarkastuksessa saa käydä. Ja vastaaja meinas että siihen oikeestaan vois lukea myös neuvolat yms. Haluan kuitenki vielä tarkennusta, että mitenhän tuo pykälä oikein tulkitaan. Aikoi selvittää asiaa...

Safiiri ja Nelkku 16+3

Neuvola kuulumisia.
vaavin sydän löi 150. itellä painoa viime käynnistä tullu 1,2kg. kaikki oli ihan hyvin. mitattiin kohdunpohjan korkeus joka oli 15. kuulemma hyvä.
eipä muuta tällä kertaa, vakuutus paperit kiikutan illalla postin ja jään odottelemaan huomista rakenne ultraa=)
Nina 19+4

Me saadaan sitten Ninan kans kumpikin jännäillä huomista ultraa, minulla iski tuossa iltapäivällä karmea tunne että mitä jos kaikki ei olekaan kunnossa.
Minulla ei ole vielä kertaakaan mitattu kohdunpohjan korkeutta, seuraava neuvola on 1.10 että eiköhän sitäkin sitten mittailla.
Tänäänkin on ihan kivasti supistellut ei ollut tuo autoilukaan hyvä idea ja huomenna pitäis mennä taas vähän suuntaan jos toiseenkin, mutta toivottavasti eivät ole pehmittäneet paikkoja nuo supparit vielä.
Tuntuu kyllä hullulta kun 2 viikon päästä saa neuvolasta paperit joilla saa hakea äipparahaa ja avustusta, silloin aletaan sitten olla ns. selvillä vesillä raskauden suhteen!!

Täytyy varmaan kohta ruveta etsimään itselle talveksi takkia, kun näyttää menevän melko piukaksi nuo vanhat, mistäköhän osaisi etsiä???
Nyt pitää lähteä laittaan vaattet kuivumaan ja lämmittää sauna, kuulemisiin.

Mihin aikaan Marjuli sulla huomenna ultra on? tänään huomasin että mulla on tää mun "syystakki" käynyt ahtaaksi=) ensi kerralla neuvolasta saan kaikki paperit joita sitten vaan täyttelemään, seuraava neuvola onkin 11.10. nyt se on kyllä selvää että kumpaa mies toivoo, kysyi tänään että "näkyykö siellä huomenna se pippelikin" heh=) sisko tulee mukaan ja lupasi tarkkaa katsoa josko jotain näkyy=)

Supistuksia on alkanut olemaan täälläkin. Ekassakin raskaudessa supisteli aika aikasin ja lääkäri sillon toteskin että on aika supistusherkkä kohtu mulla. Olin jonkin aikaa saikullakin siitä syystä. Sanottiin että parempi välillä levätä. Mulla kun on sellanen työ että ei paljon istumaan pääse.

Tosin ei toi istuminenkaan oikein hyvältä tunnu pitemmän päälle. Käytiin tänään vähän kauempana shoppailemassa ja taas alkoi ne kamalat mahan polttelut. Jossain vaiheessa pelkäsin etten pääse kohta kävelemään:( No, on pikkanen ainakin hengissä kun on melskannut ihan kamalasti taas tänään. Ei voi kyllä näistä muljahteluista erehtyä mistä johtunee:) En tiedä oisko auton tärinä siihen istumisen lisäks tehny vielä lisäkiusaa. Kiva kun lauantaina pitäs menn tallinnaan ja mennään bussilla jolla kestää miljoonakertaa kauemmin matka helsinkiin kuin omalla autolla.... mitähän siitäkin tulee.. pitää varmaan ukon ostaa sieltä joku pyöräpotkukelkka jolla lykätä meikäläistä;D

Mulla ei oo viel mitattu kohdunpohjaa, seuraava neuvola vasta 10.10. ja sillon mitataan sanoi nlatäti. Ultra on siis ens viikon ke.

Ai niin, tosta mahan mallista ym. piti kommentoimani... mulla oli ekasta maha ihan eteenpäin pallona ja tyttö tuli silti, nyt näyttäs aika samanmalliselta tässä vaiheessa. Samoin sormustesti näytti sillon tyttöä, nyt poikaa. Tällä kertaa oireet on ollu aika erilaiset kuin viimeks joten siltäkin osin veikkaisin poikaa. Tosin mulla oli viimekskin vahva poikaolo joka hävis kyllä ihan loppuraskaudessa. Siispä aion kysyä sukupuolta jos sen näkevät ja kertovat. Ja hyvä idea toi sukupuolen lisääminen listaan:) Toivottavasti saan sen lisätä sinne myös.

Sirenia 19+2 (..jo! järkyn nopeeta menee aika!)

Ostin tänään odotus&vauvat lehden ja oli pakko tulla kirjottamaan siitä eräs asia, en oo varma onko lapsem painosta ja äidin herkuttelusta ollu helmimammoissa puhe mutta kuitenkin, elikkäs: " Terve äiti ei voi merkittävästi vaikuttaa syömisellään sikiön kasvuun. Herkuttelusta on siis turha kantaa huonoa omaatuntoa ainakaan siksi, että pelkäisi vauvan kasvavan sen takia liian isoksi.Istukka on puskuri joka ei ota vastaan loputtomasti energiaa. Vaikka äiti söisi kuinka paljon, vauvasta ei tule kymmenkiloista. Toisaalta sikiö ottaa myös istukan kautta tarvitsemansa ravinteet, vaikka äidin syöminen olisi heikkoa. Muutenhan nälänhätä alueilla ei koskaan syntyisi eläviä vauvoja.
Poikkeus tähän sääntöön on raskausdiabetes, joka on yleistä ylipainoisilla äideillä. Yleistyvä sairaus on merkittävä syy sikiön liikapainoisuuteen. Elimistön sokerinsietokyky on raskausdiabetekseen sairastuvilla alentunut muita odottajia enemmän ja kun sokeria on elimistössä "liikaa" sitä siirtyy suuria määriä istukan kautta vauvaan"

En tiedä oliko tästä mitään "hyötyä" mutta aattelin sen kuitenkin tänne kirjottaa, en tosiaan muista että missä siitä oli puhe..

Täällähän on ollut aktiivista taas tänään. Mäkin järkeilin yks päivä mielessäni tota syömisjuttua, että jos mä popsin karkkeja ni luulis että ne ennemmin menee mun vyötärölle kuin sen vauvan ja ilmeisesti asia näin onkin. Mulla on huomenna neuvola, viime aikoina on ollu taas kauhea huoli jos niitä sydänääniä ei kuulukaan. Tai en mä tiedä kuunnellaanko ne edes joka kerta. Mutta huomenna sitten taas selviää. Mulla on ollu sellasta kutinaa alapäässä, pari kertaa niin että on ollu pakko mennä heti suihkuun, mutta tänään ei oo sitten ollu mitään outoa tuntemusta. Mulla ei oo ikinä ollu hiivaa eikä virtsatieinfektiota niin oon vähän huono tekemään diagnoosia. Täytyypä huomenna kysellä asiasta jos ne oireet tulee uudestaan. :)

Mulla on ollu noi molemmat. omalla kohalla oireet ollu tälläset
hiiva: ihan hillitön kutina, joka helpottaa ku käy suihkussa mutta tulee takasin. virtsatieinfektiossa taas kamalaa kirvelyä virtsatessa, kuvailin silloin lääkärille näin että sellanen kirvely että tekee mieli hakata päätä seinään ja jatkuva pissaamisen tunne.
oon aika paljon pienenä kärsiny tosta "pissataudista", niitä oli monesti vuodessa. nyt aikuisiällä muutaman kerran.onneksi helppaa antibiootilla josta sitten taas saan hiivatulehduksen...=(

Huomenia,
minulla on se ultra vasta 16.30.Vielä on piiitkä päivä odottaa että pääsee sinne.
Nyt ei ehdi enempää kirjoitteleen kun pitää kiskoa lapset ylös ja sitten onkin koko päivä yhtä lentämistä suuntaan jos toiseenkin!

tulkaahan ultrakävijät kertomaan kuulumiset sitten kun ehditte..mulla on tunnin päästä neuvola kääk..joten eiköhän tästä juosta suihkuun ja hampaiden pesulle..palaillaan myöhemmin asiaan:)

huomenta vaan kaikille taas! Marjulille mukavaa ultraa, itellä maanantaina ja edessä siis pitkä vloppu odottelua:)! Eilen oli kyllä pienokaisella sellanen vauhti mahassa pitkin iltaa et piti ihan jo ruveta rauhottelemaan, potkas kait kohdunsuuhun niin kovasti et vihlas kyllä alapäätä tosi kovin. Mukavaa tuntua taas kunnon liikkeita kun esikoisesta on jo kaks vuotta.

Safiirille, mulla on kanssa ekan kanssa todettu supistusherkkä kohtu, olinkin jo vk 25 saikulla viikon ja jäin töistä kokonaan pois vk 29. Nyt oon vähän jännitäny mitenköhän menee, en tosin ole töissä mutta kyllä tuon 1v11kk kans joutuu päivät touhuamaan ni on illalla aika veto pois, ja kuinka tuo nostelu sitten vaikuttaa supisteluihin.. no se jääköö hetkisen päähän.

Nyt aamupesuille ja kaverille leikkimään.

outi 18+5

Mää oon kans aivan varma että joudun jäämään taas ennen äippäloman alkua saikulle. Ku pitää jo tässä vaiheessa koittaa ottaa rauhallisesti. Suppareita on, välillä pienellä kivullaki. Ei onneksi aina.

Liitolta kyselin, saako neuvolassa yms. käydä työajalla, jos muuta aikaa ei saa. Meinas että pitäis saada. Työsopimuslain neljännen luvun kahdeksas pykälä mainitsee asiasta. Eli siis työntekijän raskaanaollessa lääketieteelliset tutkimukset täytyy työnantajan korvata työntekijälle ansionmenetys, jos tutkimuksia ei voida tehdä työajan ulkopuolella. Ja eikös neuvolat oo just lääketieteellisiä tutkimuksia? Hmmm. Ehkä tuli pikkusen sekava lause, mutta kurkatkaa itse lakia.