HELMIMAMMAT 2008 (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja safiiri,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei, olen uusi täällä. Odotan esikoistani, laskettu aika 4.2.
Olen surfaillu ennen Suomi24 odottavien palstalla ja se on ollut aika ahdistava paikka.. toisten arvostelua ja viestilista täynnä älyttömyyksiä tyyliin "apua-söin punaviinikastiketta, vaurioutuiko sikiö". Tuntuu nyt heti ensilukeman jälkeen että täällä on paljon fiksumpia mammoja liikkeellä :) Onkos ketään muita espoolaisia muuten?

Tervetuloa Rollepa joukkoon=)
Huomasin myös että on jo toukomammat ketju, aika menee sitten nopeesti (vaikka välillä tuntuu et on jämähtänyt paikalleen)
Taisin tuntea tänään ekat liikkeet, pitelin kättä jonkun aikaa alamahalla ja ihan kuin joku olisi möyrinyt siellä=) tuntui ihan pieneltä hipaisulta. täytyy jatkaa tunnusteluja=)
Nyt takas leffan pariin
Nina 18+0

Moi vielä - pakko kysyä: moni "valittelee" että vaatteet ei meinaa mahtua päälle- Olen rv 18lla ja kaikki vaatteet menee normaalisti päälle, masun muoto ehkä vähän muuttunut. Alkuun paidat kiristi enemmänkin, nyt on tissitkin taas jo normaalikoossa. En valita ollenkaan, mutta olen vaan yllättynyt kun huomaan että mun massu taitaa kasvaa hitaammin (tai lieneekö kohtu taaksepäin tai jotain)..? Olen ihan normaalikokoinen, 170/72. Paino ei ole noussut vielä ollenkaan. Mitenkäs teillä muilla - onko kukaan muu vielä "normaalimitoissa" tässä vaihessa?

Tervetuloa myös Rollepa! Kysymykseesi vastaisin, että ekaa odottaessa mullekin mahtuivat normaalihousut jalkaan paljon pitempään kuin nyt, luulisin että usein esikoisen odottajilla maha kasvaa vähän hitaammin kun taas toisen (kolmannen, jne.) odottajalla maha on jo ennestään jotenkin venähtänyt ja "pullahtaa" esiin nopeammin. Itse ja jotkut kaverini ovat ainakin huomanneet tämän ilmiön. Mutta tähän on varmasti myös monia poikkeuksia.

Hei vain! Täällä ei tosiaakaan olla normaalimitoissa enää :). Varmaan on tohon mahan koko asiaan niin monta eri tarinaa, kuin on meitä tyyppejäkin. Mulla vaatteet kävi pieneks jo heti alussa. Eli joskus vkolla 7 jouduin alkaa pitään farkun nappeja ja vetskaria auki. Sitä ennen oli rinnat jo niin turvoksissa, ettei ollut toivoakaan, et normi paidat olis mahtunu päälle. Rinnat on nyt kasvanu 2 kuppikokoa. Oon vissiin keränny rasvaa/nestettä kehooni aika ruhtinaallisesti tossa alkuvaiheessa, koska ei varsinainen vauva maha ole ollu selkeä ku nyt vikat 2 viikkoa. Mamma farkuille olis siis ollu tarvetta jo tosi kauan, mut en ollu löytäny mitään kivoja, joten olen kulkenu mekoissa. Minäkin olin ihan normaalimitoissa ennen raskautta 159/55. Nyt on painoa tullu yhteensä 5 kg. En tosin ole koko aikana kärsiny pahoinvoinnista tai oksennellu, monihan sen takia ei saa yhtään painoa alussa tai laihtuu...vai liekkö selittelyä toi syy mulle ittelleni :) Nyt olen onneksi löytänyt 2 tosi ihanat mammafarkut ja jopa aivan super ihanan villakankaisen talvitakin zaran mammamallistosta. Äitiyslääkärivastaanottoa pitävä kaverini on myös kertonut, että hänellä käy paljon odottajia, joiden mahan perusteella luulee, että he ovat ehkä parin kuukauden päästä synnyttämässä, mutta todellisuudessa laskettuaika onkin ihan jo käsillä. Ja tosiaan jo synnyttäneillä on mahat usein isommat kuin ensisynnyttäjillä, niinku helmipöllökin jo kertoili. Työkeverillani (4.lapsi) oli viikolla 25 sellainen maha, joka voisi olla synnyttämään menossa olevalla..huih..

17+4

Noista vaatteista lähdin kirjoittelemaan. Mulla nyt viikkoja reilut 18 ja omiin vaatteisiin mahdun aivan hyvin. Tosin farkkuihin olen virittänyt hiuslenkillä lisätilaa napin kohdalle. Mammafarkut kun tekevät niin...hmm..jotenkin ison ja "mammamaisen" olon. Eipä silti, mulla on ihan kivat äitiysfarkutkin odottamassa ja toisaalta kyllä odotan sitäkin päivää, että vatsa olisi niin iso, että saisin ne pukea päälleni. Vatsa pullahti n.viikko sitten ja nyt sen kyllä jo näkee, kun en muutenkaan kovin väljiä vaatteita ole tottunut käyttämään. Viikko sitten perjantaina tunsin ekat liikkeet ja nyt niitä aina toisinaan tuntuu. Rakenneultra viikon päästä.

Mulla on tullut painoa 800 g, mutta sitä ei tarvisi vielä tulla yhtään. Eri juttu on, jos alkupaino on alhaisempi. Mulla lähtöpaino on 62,5 kg.

Housut alkoi kiristää rv 14 eli olen kohta kuukauden kulkenut kotona lökäpöksyissä. Töissä pinnistelen normaalivaatteissa. Hameet on kivoja, kun venyy.

Kohtuni on kallistunut taaksepäin, joten oikea vauvamasu ei ala näkyä vielä aikoihin, mutta mielestäni alavatsa tuntuu kovalta. Onhan toukka jo (!) jotain reilu 10-senttinen. Toisaalta olis kiva, kun masua tulisi jo, mutta toisaalta saatan kiitellä kohtuni muotoa myöhemmin ;)

P.S. Mä en edes pysty käymään Suomi24-sivustolla. Mielestäni toisten ihmisten kunnioittaminen kuuluu myös nettiin. Lähtien esimerkiksi luettavasta kirjoitusasusta.

jhk 17+2

Rollepa, tervetuloa mukaan:)

Mä myös mahdun ihan normaalivaatteisiini mutta luultavasti vaan siitä syystä että laihduin alussa sen 5kg josta on tullu takasin ehkä vajaa kilo... Vartalon muoto on muuttunut eli maha vähän pönöttää, tosin tuntematon ihminen vois ajatella mun olevan vaan mahalihava:D Toisaalta ihmeen vähän on maha kasvanut, olis voinu luulla et enemmänkin. Maha on nyt suunnilleen sen kokoinen kuin viimeks rv 25 tienoilla ja sillonkin se oli aika pieni, sai helposti vaatteilla vielä piiloon. Tosin se pullahti sitten kunnon kokoiseks ihan yhtäkkiä... Eli pullahtamista odotellessa...

Kävin h&m:ssä tuossa viikolla ja yhet pöksyt ostin. En oo vielä käyttänyt kun tuntuu kuitenki vähän löysiltä mahan kohdalta. Oon menny ihan omilla vanhoilla vaatteillani vaikka ne takapuolesta vähän roikkuukin.

Mulla on nyt ollu ihan tuolla alamahassa sellasta polttelua parin päivän ajan. Välillä menee ohi mutta välillä sattuu niin ettei pysty suorassa käveleen. Oli aiemminkin samanlaista ja oletin pissatulehdukseks mutta ei ainakaan tk:n pikatestissä mitään näkynyt. Söin sillon kuurin siihen ja meni ohi mutta eipä huvittais taas mennä sinne päivystykseen naureskeltavaks. Lääkäri sillon vaan hymähti että "taitaa olla jotain alkuraskauteen liittyviä tuntemuksia". Onko teillä muilla ollut samantapaista? Ajattelin että jospa se sittenkin olis jotain kohdun venymistä tai jotain..? Ei ekaa odottaessa kyllä tältä tuntunut ikinä...
Vauva kyllä muljahtelee mahassa että on siellä joku ainakin hengissä kaiketi:)

Sirenia 17+6

Ai niin, piti mainitsemani vielä että mulla myös on kohtu taaksepäin kallistunut joten se kyllä vaikuttaa kans mahan näkymiseen.

Ja suomi24:sta... en kans tykkää kyseisestä palstasta, ainoa mitä sieltä käytän on sähköposti...

Hei Sirenia,

mulla on ollut kanssa aika kovia kipuja alavatsassa, tai oikeastaan ne on jossain "tosi syvällä" - paikassa jolle en ole osannut määrittää nimeä/sijaintia:) Mutta alhaalla, syvällä.. Eilen illalla vihloi taas oikein urakalla. Etsin netistä tietoa asiaan liittyen ja kotikaupunkini eli Espoon nettisivuilla oli aika hyvin infoa. Oma diagnoosini asiaan liittyen on löytämäni tiedon perusteella "hormonimuutoksista johtuva häpyliitoksen venyminen". (Kuulostaa muuten kamalalta -eikö?). Uskon että kun asiaan ei liity mitään vuotoa ja kipu ei ole jatkuvaa, ei ole syytä huoleen. Vaikka mukavaa se ei kyllä tosiaan ole. Täytyy yrittää taas liikkua, sehän on apu niin moneen vaivaan.

Moro,

tervetuloa Rollepa ja momento! Kirjoittelu näkyy olleen tosi ahkeraa nyt, kun kovin hyvin en ole tietokoneelle ehtinyt pysähtymään. Tämä päivä näkyy menevän sisähommiksi syksyisestä vesisateesta johtuen.

Mahaani täällä hipistelen, viime viikolla vetäisin mammamallin pökät jalkaan työmaallekin. Vyötärönympärys ahdistaa sen verran normaalihousuissa, että tuumasin "luovuttaa". Jos viitsis, niin mahan saisi naamioitua mutta en ole kokenut tarpeelliseksi. Antaa mennä nyt vaan... Semmonen moka kävi, että menin sitten tilaamaan henkkamaukalta numeron verran liian isot housut.. Kummallisesti kuvittelin silloin paisuvani enemmänkin, ja nyt huomasin että henkselit ois tarpeen. Kävin sitten nopsaan numeroa pienemmät ainakin tähän hätään, katsotaan meneekö nuo isommat talvemmalla vai laitetaanko erittäin vähän käytettyinä myyntiin...

Menin sitten ja ostin ne kaavailemani Emmaljungan vankkurit eilen. Kun olivat inventaarioalessa............. Eihän sitä voinut ohittaa, heh. Naureskelin tuleville mummoille, että pakkaan koiruuden kyytiin ja lähden koeajelulle, testataan naapureiden huumorintajua. Uusi liikuntamuoto perinteisen koiran perässäkiskomisen sijaan! Tämä varsinainen vankkuriajelija on alkanut liikkumaan niin, että minäkin ne pulputukset tunnen. Aamupäivisin kymmenen aikaan on kova meno päällä. Kummallinen tunne tytöstä vain vahvistuu, neidiksi olen alkanut häntä jo mielessäni kutsumaan. Nyt en ole vähään aikaa nähnyt asiaan liittyen unia, teillä onkin ollut metkoja kuvatuksia! Joskus heinäkuussa oli tympeän tuntoinen uni, siinä vauva unohtui autoon ja lainasimme autoa jollekin tutulle. Sitten paniikissa katsomaan kun auto tuotiin takaisin... lievää avuttomuudentunnetta ilmassa ekakertalaisella?! Synntystä en ole juurikaan pohtinut enkä hepuloinut (vielä), kuvio on tuttu siltä osin kun olen kerran ollut tukihlönä mukana. "Eka raskaus mutta toka synnytys". Silloin se ekan kerran putkahti päähän konkreettisemmin kun istuin odottamassa ultraan pääsyä keskussairaalassa ja saman käytävän päästä pääsee sinne "nukketehtaalle".

Puolimatkan krouvi alkaa häämöttämään. Neuvolaan taas reilun viikon päästä ja rakenneultra syyskuun vika vkolla. Täällä näkyy sen ajankohta olevankin vähän myöhemmin kuin teille muilla, olen laskeskellut. Vai lieneekö sitten vain kohdallani, mene ja tiedä.

Oikein hyvää tulevaa viikkoa meille kaikille!

auliina 18+ 3

Huomenta!
Täällähän on ollut aktiivista tänä viikonloppuna. Mä tosiaan jouduin ottaa ne mammafarkut käyttöön jo 10. viikolla ja mun maha on semmonen jalkapallo ettei oo epäilystäkään ettenkö olis raskaana. Syystakki ei mee enää ollenkaan kiinni. Painoa on tullut jonkin verran lisää, mutta en okein tiedä, että kuinka paljon. Keväällä painoin 65/167, ja nyt neuvolan vaa'assa farkut jalassa 71,8kg, mutta kotona aamuisin kuitenkin jotain 68 kg. Otin seuraavan neuvola-ajan aamuun, etten painais siellä niin paljon! Ja luulen, että tää jatkuva nälkä alkaa pikku hiljaa helpottamaan, niin ehtii vähän miettiä, että mitä syö. Kuulemiin!

Maijustiina 14+2

PIkaisesti: Vaatteiden mahtumisesta, olen pitänyt äippähousuja jo n. kuukauden verran. Ei mahdu muut. Mutta se on niin ruumiinrakenteesta kiinni, ja kun olen aika lyhyt, hieman päälle puolitoista metriä, niin sekin ehkä vaikuttaa?

Heippa!
itsekkin käytän jo mammahousuja, vanhatkin mahtuvat kyllä jalkaan mutta ovat todella epämukavat, töihin joudun varmaan kohta jotkut toiset housut viemään.mulla alkaa maha särkemään jos omia housuja pidän ja esim autolla lähen liikenteeseen tai kaupungille pyörimään. painoa on tullut ihan kiitettävästi, en tiedä onko siinä syynsä kun olin viime vuoden aika kovalla dietillä ja nyt kun raskauden totesin aloin syömään kunnon ruokaa ym. ja liikuntakin on muuttuunut, ennen kävin 3-4x vko jumpassa ja päivittäin lenkkeilin 5-10km, jotka on nyt jääneet vähemmälle aluksi huonon olon takia ja nyt väsymyksen.mut eiköhän se tästä=) olen aika aikasin liikkeellä mutta joululahjoja jo mietin=)
Nyt katselemaan urheilua=)
Nina 18+1