HELMIMAMMAT 2008 (10)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos teille tsempityksestä. tämä on kyllä ihana palsta, en tiedä mitä tekisin ilman helmimammoja=)
meillä on ristiäisten ajankohta selvillä, ne on 16.3. kummit on kysytty jo raskaus aikana=)
ensi viikolla on isyyden tunnustus, onkohan se ihan kamalaa?! meinaan että mitä kamaluuksia siellä kysellään..mutta nyt meen saunaan, äsken kun puita lisäsin niin naureskelin että millos viimeksi oonkaan kyykyssä ollut ja puita laittanut..ei muista..meinaan mahan kanssa se oli mahdotonta=)

Hyvä Nina, että vaavi voi paremmin. Ei ole mitään niin kamalaa, kun joutua jättämään vaavi osastolle...

Meillä on vieläkin tuo kakkaosasto tosi löysää ja joka ilta arvotaan, viedäänkö poikaa näytille, mutta hän on kuitenkin pirteä, ei kuumetta, syö hyvin parin tunnin välein ja kakkaa niin, että edelliset maidot on ehtineet imeytyä, niin ei oikein osata huolestua. Nukkuu yöt rauhaisasti, mutta on siis myös hereilläkin. Kai se sitten on ihan hänelle normaalia. Nlasta kysyin ohjeita, niin kuulemma näin pienellä voi kuudessakin tunnissa heilahtaa nestetasapaino... Eli seuraillaan.

Koittakaahan sinnitellä loput vauvautumattomat, ei ne ainakaan jää syntymättä...

Ai niin, meillä se isyyden tunnustus oli ihan läpihuutojuttu, tyyppi oli kyllä ihan vitsi, jäykän jähmeä virkamies, jolta ei hymyjä tai ylimääräisiä sanoja liiennyt. Mutta paperit vain täytettiin ja taisi se kysyä molemmilta, onko isäehdokas varmasti isä ja se siitä.

meillä on kanssa ristiäispäivä 16.3, kummeja ei ihan ole kaikkia valittu, eikä nimikään ihan täysin valmis, sen verran tiedämme että kolme niminen tulee koska esikoinenkin on. ja toinen nimi on tällä hetkellä varmasti päätetty:)!
Mä en ees muistanut tuota isyydentunnustusta, täytynee kait varata aika sinne ensi viikolla.
Kiva Nina että teillä voidaan jo paremmin, uskon että oli kamalaa jättää pieni sinne sairaalaan yöksi ja lähteä itse kotiin..

No mutta meen taas!

Outi ja tyttönen 1vk 4pv

Iltaa. Mä laitoin kanssa saunan päälle - ihanaa, ekan kerran saunaan synnytyksen jälkeen. Mulla on vähän vielä kipuja/ikäviä tuntemuksia tuolla alakerrassa, mutta ajattelin että tohtisin jo saunaan... nyt vaan olen ihan varma että siinä vaiheessa kun sauna olis valmis ja päästäis sinne niin vauva herää ja alkaa vaatia huomiota. Niin käy aina kun ajattelen jotain tehdä :) Tänään leivoin pullat kitisevä kaksiviikkoinen kainalossa, oli se vähän tasapainoilua. Hih.

Meillä on ristiäiset vasta 12.4. kun meidän vihkipappi on kiireinen sitä ennen ja halutaan sama kaveri hoitamaan tämäkin toimitus. Nimi valittiin jo aikoja sitten ja ollaan se jo kaikille kerottukin. Yks miehen tampiosukulainen kehtasi vielä kysyä että "oletteko ihan tosissanne" kun kerroin nimivalinnasta. Murrrrh!

Meillä kanssa kakitaan hurjasti. Lastit joka vaipassa. Ja oih tuota paukkujen määrää... välillä vaikea uskoa että ääni lähtee nelikiloisesta vaavelista.

Tänään kävi yhdet sukulaiset päivittelemässä "onpas se pieni ja ihana" ja samalla sain taas roppakaupalla "hyviä" neuvoja: älä vaan nyt hullu käytä kestovaippoja kun sinulla on muutenkin niin rankkaa (?), älkää nyt nukuttako sitä vieressänne, ettehän te itse saa nukuttua kunnolla ja älkää nyt vaan totuttako sitä liikaa syliin. Gsus.. sai taas laskea sataan ja takas pari kertaa.

Nina, tosi hyvä että kaikki on nyt hyvin. Menikö sulla lapsivesi kauan ennen syntymää? Meille sanottiin että jos näin on, on silloin infektioriski suurempi... mulla meni vesi siis 17 h ennen ja se koettiin jo jonkinsortin riskiksi. No, onneksi ollaan oltu ihan ok - ja toivotaan että teilläkin on jatkossa kaikki superhyvin!

Lauantai-illan jatkoja, tää menee nyt hakemaan ykkösolutta ja painelee saunaan.

Meillä kanssa saunapäivä, tyttökin pääsee pesulle. Tässä olen pessyt pyykkiä, vaihtanut petivaatteet, maksanut laskuja valmiiksi ja leiponut huomiseksi esikon synttäreille. Pitää valmistella kaikkia juttuja, että voi rauhallisin (?) mielin mennä sairaalaan maanantaina. Mies juuri totesi, että olisi kohtalon ivaa jos lähdettäisiin ensi yönä synnyttämään. No enpä usko.

Niin onnea Helmipöllö! Täälläkin vauvaelämää odotellessa...
Misuli rv 41+2

Tänään tuli kaksi viikkoa täyteen tätä kotielämää perheenä. Vauva on rauhallinen ja itkeskelee lähinnä nälkää. Ti-ke yö oli hankala, kun oli vatsanväänteitä. Annoin silloin tiistai-iltana pienen määrän korviketta, lähinnä kokeilumielessä. Oliskohan se sitten aiheuttanut levottomuuden?! Muuten yöt nukkuu 3-4 syötöllä (klo 24-08). Ulkoiltu ollaan päivittäin, aamupäiväsyötön jälkeen laitan vaunuihin ja lenkin jälkeen nukkuu terassilla vielä hetken, tavallisesti siis nukkuu parisen tuntia ulkona. Iltoja jännään yhä... Jotenkin pelottaa ajatus koliikista... Äh, turhaa, tiedän, mutta kuitenkin.
Ristiäiset on meillä vasta 13.4. Nimi on päätetty. Kummit kysytty. Anoppi on entinen hankala itsensä. Nimiä on ehdottanut jo puoli vuotta. Tietää nimen, joka meinataan antaa, eikä siitä kuulemma oikein pidä.. Että sellaista.
JHK:lle: kaksiviikkoisneuvolassa meidän vauva painoi 3840g (syntymäpaino 3200g), joten sen suhteen ei huolta. Poika syö paljon ja nähtävästi maito riittää hyvin.
Itse olen voinut ihan ok. Välillä väsyttää suunnattomasti; silti päivällä ei tule mentyä nukkumaan. Mies on isyyslomalla vielä ens viikon ja sitten pitäs alkaa pärjäämään päivät ihan kaksin.
Kiva lukea Helmimammojen kokemuksia...ei sitä sitten ihan yksin näitten ajatusten kanssa olekaan. :)

Moikka!

Täällä onkin tapahtunut paljon sitten viime kerran. Mulla on ollut tosi kiirettä viime päivät. Oltiin torstaina tosiaan lätkämatsissa ja sen jälkeen Irinan keikalla, olin ihan poikki kun tultiin puolen yön aikaan kotiin. Eilen oli siskon perhe käymässä ja tänään olin ulkona syömässä kaverin kanssa ja sitten vielä kasvohoidossa ja ripsetkin värjättiin. Nyt pitäis vielä leipoa kun mennään huomenna anoppilaan ja sinne tulee jotain muitakin sukulaisia ja mä aina tarjoudun leipomaan ja kadun sitten kun väsyttää. Muutenkin oon aika kiukkunen ja räjähdysherkkä, käy miestä vähän sääliksi.

Neuvolassa kävin keskiviikkona. Nyt oli ekaa kertaa sokerit +1, mutta ei siitä kuulemma kannata enää tässä vaiheessa huolestua. Kysyin neuvolatädiltä, että mitä voisin tehdä että sais tän syntymään niin hän sanoi, että sauna ja siivous ei auta, mutta seksiä pitäis harrastaa! Sitä kutsutaan kuulemma kotikäynnistykseksi ja se kypsyttää kohdunsuuta. MIes oli oikein tyytyväinen tuohon ohjeeseen ja muutaman kerran onkin nyt kokeiltu tuota "kotikäynnistystä". Seuraavan kerran meen neuvolaan tiistaina ja kun se täti on tosiaan kätilö, niin se lupas yrittää edistää asioita sisätutkimuksella. Ei kyllä supistele tai mitään joten voihan tää mennä pitkäksikin, ei kyllä huvittais mitään 3 viikkoa enää odotella, vaikka opinnäytetyö tulisikin siinä ajassa valmiiksi. Kyselijät tekee tän loppuraskauden jotenkin tosi raskaaksi ja mahaa kommentoi kaikki tuntemattomatkin. Antaisivat mun vaan rauhassa odottaa niin kauan ku tätä kestää!!

Mukavat viikonlopun jatkot!

Maijustiina 39+1

Onnea helmipöllölle:)
Ja hyvä että Ninan vauva pääsi kotiin, toivottavasti pysyy terveenä tästä eteenpäin.
Mullakin pitäisi maanantaina alkaa varaileen aikaa lastenvalvojalle, isyyden tunnustukseen. Viikolla tuli maistraatilta lappu johon pitäisi vauvan nimi laittaa ja nyt on hieman auki että saadaanko laittaa isän sukunimi pojalle kun esikoinen on minun sukunimellä..lapsilla siis eri isät..onko kenelläkään tietoa..oli siinä ohjekirjanenkin mukana mutta ei kyllä selvinnyt tuo tilanne minulle.nooh täytyy kysellä sieltä maistraatista..

moikka
mulla meni lapsivesi aamulla siinä 05.30 maissa ja tyttö syntyi 17.26. mulla oli lapsivesi vihreää, liekö se syynä tähän. ei tiedä.vaikka kätilö imi vauvalta nenästä ja suusta kun pää oli syntynyt.ja mulla oli myös positiivinen se joku bakteeri juttu jota en muista nimeä.olisin tarvinnut synnytyksessä antibiootit, mutta kokeen tulos tuli vasta tiistailla ja hän syntyi maanantaina.
meillä kävi saunan kanssa just niin että kun olin menossa niin vauva tillitti silmät auki..noh mentiin miehen kanssa vuorotellen.vauva oli eilen todella kiukkunen täällä kotona.ei suostunut nukkua melkein ollenkaan. nukahti joskus klo 23 maissa ja nukkuikin sitten 03.30 asti. nyt hän tossa sylissä venkoilee, hieman hankala kirjoittaa kun joutuu yhdellä sormella tökkiä kirjaimia=)

Huomenta vaan ketjuun! Meillä arki pyörii jo ihan hyvin. Vauva nukkuu vaunuissa jopa 4h päivällä. Se on mahtava hengähdystauko itselle ja silloin voin keskittyä paremmin esikon kanssa touhuiluun. Yöllä eka pätkä menee yleensä reilu 3h ja loppuyö pienemmissä pätkissä. Vauva itkee lähinnä väsymystä, harvemmin on vatsanväänteitä.
Onko jollain kokemusta ns. maitonuhasta? Luulin, että meidänkin vauva on nuhassa, kun nenä on aamuisin tosi tukossa ja kurkussa kuuluu olevan limaa. Illalla surffailin netissä ja löysin kirjotuksia maitonuhasta, joka tulee helposti, jos imettää makuulla. Mä imetän aina öisin makuulta ja ajattelinkin, että maito voisi helposti nousta nenään ja tehä vauvasta nuhaisen oloisen. Esikoisella ei tällasta ollut, mutta en koskaan syöttänyt häntä makuulta, ettei vaan oppisi viereen..=)
Meillä on ristiäiset 2.3. ja nimikin saatiin päätettyä. Onneksi saan apua leivontaan ja lastenhoitoon. Mulle jää vain siivous, ja itseni tuntien se on hyvin pintapuolinen..
En muista onko täällä ollut puhetta disflatyl- paukkulääkkeestä. Mä käytän pojalle sitä, kun cuplatonia piti muistaakseni antaa joka syötöllä ja tätä vain 3 x päivässä. Hinta on n.10€, suosittelen!

Tuosta maitonuhasta, minä imetin esikoista pitkään öisin makuuasennossa ja hän rohisteli yöt läpeensä... Olisko tuossa selitys? Nyt imetän pystyssä, mutta pidän myös vauvaa aika pitkään ihan pystyssä olalla, kun tälle kaverille tulee helposti maidot ylös ja masuväänteitä. Eikä rohise tai tuhise :). Masuvaivoihin tuntuu myös auttavan rento masuhieronta, myös jalkojen pumppaaminen ja hieronta rauhoittaa. Tänään aloitettiin myös relatipat.

momento muistelen myös, että vanhempien kaikille yhteisille lapsille tulee sama sukunimi, mutta jos isä on eri, voi uudelle sisarukselle antaa hänen isänsä sukunimen. Olisi jotenkin kohtuutonta, että uudelle sisarukselle pitäisi antaa sisaruksensa isän sukunimi (jos siis sillä ensimmäisellä lapsella olisi isänsä nimi), vaikka tämä ei olisi hänelle mitään sukua... Meillä on molemmilla minun nimeni (isä on kyllä sama), kun meillä on harvinaisempi sukunimi, joka on sammumassa.

Jees, taas palataan.

Esikoisen synttärit vietetty, sairaalakassin sisältö tarkastettu ja kännykän akku latautumassa... Hiukka alkaa jännittämään, mahtaako saada yhtään nukuttua ensi yönä. Esikoiselle pitää vielä selittää ja aamulla sitten herättää, että saa sanoa heiheit äidille... Alkaa jo itkettää valmiiksi, kun miettii tuota aamulähtöä... Hällä nyt onneksi on mummun kanssa muskariin meno aamupäivällä, ei varmaan muista äitiä kovin pitkään, mutta näkee sitten mitä meinaa illalla kun äiti ei olekaan laittamassa nukkumaan... Tyttö ei ole kertaakaan mennyt nukkumaan ilman äitiä kotona, joten voi olla kova paikka.

Nyt pitää mennä keittämään iltapuuroa!
Misuli 41+3

Onnea helmipöllölle!

Sanna79:lla on varmasti jo käärö kainalossa,ONNEA SINNEKKIN!!!

Nina84,Hieno juttu kun saitte tytön jo kotiin,ei sulle tarjottu mahdollisuutta olla yötä sairaalassa?Ootteko saanut vielä mitään diagnoosia?

Ja Misulille peukkuja huomiselle,toivottavasti käynnistyis samantien ettei tartteis turhaan kärvistellä siellä.Mukava että saitte juhlat pidettyä :D

Täällä ollaan jo pyyhe heitetty kehään,vaikka silloin joskus sanoin et ei haittaa vaikka menis yli la:n,jos tää jää meidän viimeiseksi.Nyt alkaa tää olo olemaan jo aika kypsä.Jotenkin tuntuu et tää kaveri tulee sit ryminällä,kun sattuu ihan koko ajan tonne värkkiin.En muista et esikoisesta ois ollut tälläistä kipua....Yritin miehelle ehdottaa et mitäs jos...tokas vaan et se onnistuu vaan Frendeissä ja muissa amer. hömppäsarjoissa,et ihan pötyä koko juttu.En oo saanut vakuutettua tarpeeks : /
Sit kysyi et mitä ne 2 muuta sitten on,no siivous ja sauna.Siihen se vaan et sähän voit siivota sit aamusta iltaan,no hitto niinhän mä teenkin,stana...ja saunassa käyn melkein joka toinen ilta,eikä mitään tuloksia.Rintoja oon yrittänyt puristella et jos niistä ois apua,mut ei niin ei.Tossa taannoin oli tuntemuksia et ois mahdollisesti jotain vaikutusta ollut.Jossain tämäkin kikka mainittiin,en muista missä...

Mua ainoo asia mikä vähän askarruttaa millainen kätilö mahtaa olla vastassa kun JOSKUS JA JOULUNA sinne sairaalaan pääsee,viimeks ei kemiat mennyt lainkaan yhteen.Mut sit vuoron vaihdossa tuli aivan IHANA,siinä vaiheessa oli kivut jo teräviä ja tsemppas koko ajan.Jäi tosi hyvä mieli.Ja sit toinen tapaus oli yöllä kun menin osastolle,voiko ihminen olla enää julmempi juuri synnyttäneelle äidille....muutenkin oli kipee,väsynyt ja tunteet pinnassa olo.Onneks sitä kyseistä yökköö(kirjaimellisesti) ei enää meidän sairaalassa olo aikana näkynyt.

Jotain muutakin oli mielessä mitä piti kommentoida,mut mut....

Sunnuntai illan jatkoja ja mukavaa alkavaa viikkoa!

-tiittus 39+4-

Tiittukselle piti vielä mainita noista sairaalan hoitsuista, että mun mielen sai kanssa yksi yökkö pahoitettua kunnolla! Ja muutenkin aina odotti kauhulla yötä, kun ne yököt tuntui olevan niin kireitä, eikä sieltä irronnut yhtään sympatiaa epävarmalle ja herkälle uudelle äidille... Kätilö nyt oli ihan ok. Saa nähdä mitä tällä kertaa, ovatpa ainakin saaneet kunnon palkankorotukset, ei pitäis olla siitä kiinni... :)

Joo toivottavasti ei tarvis siellä ylimääräisiä päiviä turhaan olla, että lähtis suht nopeesti käyntiin, mutta näkee sitte.

Vielä suihkuun ja nukkumaan (jos uni tulee) =)
Tsemppiä odottaville, aika on pitkä, tiedän... :)

Tsemppiä kaikille joilla on h-hetki käsillä! Olen hengessä mukana!

Meillä on taas känkkäilty, vauvaparalla on massuvaivoja joihin ei oikein tunnu mikään auttavan. Tänään ajattelin hakea apteekista sitä disflatylia ja kokeilla vielä, jos siitä olisi apua. On ihan kamalaa kun toinen itkee sydäntäriipaisevasti eikä voi mitenkään auttaa!

Noista kätilöistä.. meille sattui _aivan_loistava_ kätilö päivävuoroon osastolle, mutta yöllä siellä oli kyllä kanssa sellainen kotka että ei pahemmasta väliä. Kun mun vauva itki, se totesi ekana että "jaahas, sillä on sitten varmaan tulehdus kun kerran sulla meni lapsivesi niin aikaisin. otetaan aamulla verikokeet niin se selviää". Kun sitten pari tuntia myöhemmin tämä päivävuorolainen tuli, hän totesi vaan että taitaapi vauvalla olla nälkä, toi pullon lisämaitoa ja -avot - itku loppui!

Hohhoijjaa, jospa keittäisi taas kupin kahvia. Voi kun osaisi nukkua päiväunet! Vaan ei. Vaikka kuinka paljon väsyttäisi niin uni ei vaan näin päivisin tule silmään...

Hyvää tätä viikkoa kaikille!

-Pia ja vaava-

heips taas!

onhan täällä onneksi vielä muitakin tuskastuneita odottajia ku mä :)
Juu kyllä alkaa oleen paikat jo nii hellänä et sais tulla ulos, potkii vielä nii mahottomasti et tuntuu tulevan mahasta läpi..

Toivottavasti sanna79 kaikki menny hyvin!

Tiittukselle terkut, että kyllä täälläkin piti miestä pitkään ja hartaasti vakuutella tosta sperman ja käynnistyksen yhteydestä.. lopulta yhteisymmärrykseen päästiin :) mutta toiminta kertaa 3 ei saanu minkään näköstä tuntemusta aikaseksi.. että se siitä :)

Mies vaa sai hyvät naurut ja kuittailun aihetta..
että mitäs ne muut keinot oli? mä oon viimiset kolme viikkoa siivonnu, pessy ikkunoita, kävelly joka päivä aika pitkiä lenkkejä, saunaa ei ole.. varmaan täytyy siirtyä noihin tisseihin seuraavaksi.. :)

Hei, jaksamisia ja hyviä unia jo vauvautuneille! Suppareita ja vesien menoja odottajille!

Raitis ilma ja aurinko kutsuu outsaa..

Mä oon tänään siivonnu ihan sillä ajatuksella, että jos tässä vaikka tuliskin lähtö pian. Pesin pari koneellista pyykkiä ettei mieheltä lopu kalsarit ja sukat kun en ole hänelle opettanut uudehkon pyykkikoneen käyttöä ja parempi olisikin, ettei koskisi siihen. Meillä kun pyykinpesu on mun vastuulla ja mies tiskaa! :) Sitä kotikäynnistystä on nyt kokeiltu ja pitäis kai vielä tänään jaksaa. Huomenna aamulla neuvola ja sit kuulen, että onko tapahtunut mitään. Tänään oon ollut ihan positiivisella mielellä: jos vauva ei synny tällä viikolla niin sitten pitäisi tuon opinnäytetyön valmistua, eli molempi parempi. Jaksuja!

Maijustiina 39+3

Kirjoittelen nyt vähän enemmän kuulumisia, kun molemmat muksut nukkuu. Vauva on toistaiseksi muutenkin ollut hyväuninen. Ennen luulin, että se on pelkkää urbaanilegendaa että"vauvat vaan syö ja nukkuu", mutta tämä nuorempi näyttää ainakin toistaiseksi tekevän hyvin vähän mitään muuta. Melkein enemmän meitä on nyt valvottanut esikoisen flunssa... Mutta voihan se koliikki vielä iskeä, eikö se ole joskus 2:n tai 3:n viikon iässä vasta kun se alkaa?
Synnytys oli kohtuullisen nopea (7h) ja suht helppokin, jos niin nyt voi synnytyksestä ylipäätään sanoa (ei kai se nyt koskaan niin kovin helppo homma ole). Käynnistelemään jouduttiin kyllä kahtena päivänä, mutta yön sain nukkua siinä välissä kaikessa rauhassa, joten ei ollut univelkaa jo valmiiksi kun vauva sitten syntyi. Kotiin päästiin jo kahden päivän jälkeen, mikä olikin tosi hyvä, kun esikoisella oli jo kova ikävä. Aluksi isoveli suhtautui pikkusiskoon vähän epäilevästi, mutta on tässä muutaman päivän aikana tuntunut tuleva siihen tulokseen, että ehkä tuo vauva on loppujen lopuksi ihan ok. Saa nähdä mitä sitten tapahtuu, kun isyyysloma loppuu ja jäädään kolmestaan. Nyt on ollut tosi luksusta kun mies on ollut koko ajan mukana lastenhoidossa. Mummot ovat suhtautuneet tällä kertaa suhteellisen rauhallisesti, varsinkin anoppi. (Kuten joku muukin totesi, olisko ollut misuli, niin enemmän meinaa välillä mennä hermot oman äidin kanssa kuin anopin).
Onnittelut myös kaikille muille tällä välin vauvan saaneille ja jaksamista vielä odottaville, kyllä ne kaikki vauvat sieltä lopulta syntyy. Mahdankohan vetää pohjalukemat tässä ketjussa, kun tuo tytteli syntyi lopulta rv 42+1?!

Tänään kotiuduttiin =)
Poikahan se tuli niinku pitikin. Synnytys oli aika karu kokemus tällä kertaa ku sain epiduraalin pikkasen liian myöhään..

Elikkäst 23.2 klo 9 mentiin hyvinkään sairaalaan ja suoraan saliin.Klo10 puhkastiin kalvot. Sitte odoteltiin supistuksia. Ne alko (en muista monelt) tosi lievinä ja olin auki 2cm. Siellä istuskeltiin, kuunneltiin radio rockia ja syötiin kanttiinist haettui eväitä =) ja täs vaihees viel naureskeltiin...Jossain vaihees (oisko ollu puolilt päivinlt) laitettiin oksitosiini tippa terästeex =O Kätilö oli nuorehko nainen ja yritti kahteen otteeseen laittaa kanyylii käteen, ei onnistunnu (ja se sattu ihan v....sti) ja kutsu kollegansa naapuri salist laittaa, onnistu heti ku löys suonen.

Kahelt vaihtu kätilö, vaan 3cm auki. Supistukset tuntu jo ihan mukavasti. Jossain vaihees aloin hönkii ilokaasuu. En saanu enää istuu tuolil ku vauvan sydänäänet heikkeni pikkasen siinä olles.
Tää uus kätilö pisti oksitosiinii tulee runsaammin ja supistukset koveni. Kolmen tienoil kivut oli jo aika juukelin kovia mut kätilö vaan sano et ei voida antaa viel mitää puuduketta (vittuvittuvittu) ku olin auki vieläki vaan 3cm.
Neljält olin jo ihan kuoleman kielis ja supistukset tuli tiuhaan (kätilö ei tutkinu kohdunsuuta) ja alettiin tilaa epiduraalii. Mulla hiki valu ja puuskutin siihen kaasunaamariin koko ajan. Kovaa kamaa se oksitosiini ku esikoisest ei tullu noin kovii supistuksii olleskaa..
Puol viiden tienoil anestesialekuri (komee nuori mies, mitä nyt kaasuhöyryis kiljuessani pystyin kattoo..) tuli ja sai puudutteen heti paikoilleen. Kohdunsuuta ei vieläkään katottu.
Ku puudute alko vaikuttaa (helpotti kyl ihan hyvin mut tuntu et ahteris on keilapallo..) ni mua alko ponnistuttaa, kukaan ei vieläkään kattonu kohdunsuuta. Aina supistuksen lopul oli pakko äheltää, siis ponnistus tuli kuin itestään sitä ei voinu oikeen estää.
Sit vauvan sydänäänet laski alas...emäntä pöydälle kontilleen ja kätilöt heilutti mahaa. Huusin vaan et mua ponnistuttaa koko ajan. Sain happinaamarin ja hönkäilin sitä ja sit vast kätilö katto kohdunsuun..TÄYSIN AUKI!! Kello oli siis nyt n.17.40
Sit minä äkkii selälleen ja ponnistamaan et lapsi saadaan pian ulos.. Ponnistin niin perkeleesti ja välil vaan pikasesti keuhkot täyteen ilmaa ja uudestaan. Kolmannel ponnistuksel tuli pää, napanuora tod. tiukasti kaulan ympäril. Se äkkii poikki ja sit ponnistin pojan kokonaan kerta rysäyksel ulos! AH MIKÄ HELPOTUS! Kivut loppu ku seinään. Ponnistusvaihe kesti siis YHDEN MINUUTIN!!! Istukka tuli yhel ponnistuksel kymmene minsan pääst. Pinnallisia repeämiä tuli ja tikkejä vissii jotai 10. Niitten laitto ei sattunnu olleskaan ku sitte kyllä puudutetta laitettiin koko ajan. Kait ne vähä sääli mua ku jouduin kokee ne hirveet tuskat aikasemmin ilman mitään puudutuksii..

Raasul oli naama melkee sinisen musta ku tuli nii rytinäl sen napanuoran kans.
Epiduraali ei siis ehtiny vaikuttaa oikeestaan ku ½ tuntii ku olin sit avautunu niin nopeesti. Kukaan ei vaan oikeen uskonu mua vaik olin niin tuskissani. Kätilö sano synnytyksen jälkeen et ois tilannu spinaalin jos ois tajunnu kattoo sitä saatanan kohdunsuuta aikasemmin. Ku spinaali auttaa heti ja epiduraali vast 15-20min päästä laitosta.

Synnytyksen kokonais kestox merkattiin 2h55min (laskettiin alkaneex säännöllisist supistuksist).

Poika paino 3750g, pituus 51cm py 37cm Että ihan mukavan kokonen paketti.
Nyt onnellisesti kotona, ja poika on itse rauhallisuus (ei varmaan kauaa ku oon sitä kaikille hehkuttannu =) ).

Toivottavasti saatte jotai selkoo tekstist =) voi olla hieman sekavaa niin ku oli koko synnytyskin..

sanna-79 ja poju 2vrk

onnea sannalle.
mä mietin täällä, että miten paljon tälläset pikkuset nukkuu. vai onko ihan vauvakohtasta. meijän pikku neiti kun ei vaan nuku..jos max tunnin koko päivässä. eilen nukahti siinä 20.30 paikkeilla heräsi 00.53, muistan hyvin kun kelloa katoin. sen jälkeen nukkumiset 30min pätkissä..

mun mielestä se on ihan vauvakohtasta, meillä kyllä nukutaan varmaan n.6-8 tuntia päivässä, mutta mulla on ystävä jonka esikoinen ei ihan vauvana nukkunut päivisin juuri lainkaan, ehkä sen pari tuntia korkeintaan.

outi ja tyttö 2vk

Nukkuminen riippuu tosi paljon lapsesta, meillä ei esikoinen just nukkunut päivällä eikä yöllä kuin pieniä pätkiä, vasta sitten alkoi nukkua pitempiä päikkäreitä kun aloin nukuttaa ulkona vaunuissa. Tämä toinen sitten taas tuntuu nukkuvan melkein koko ajan. Tänään käytiin neuvolassa punnituksessa ja siellä sanottiin, että vasta 2 viikon päästä voi ulkoilla, mutta sairaalassa sanoivat että jo viikon päästä, jos ja kun ei ole pakkasta. Mites teitä on neuvottu?
Muuten, te kenellä on tikkejä, onko ne vaivanneet enemmän heti aluksi vai miten? Kun musta tuntuu, että ne vaivaa enemmän nyt, kun on jo kohta viikko kulunut. Ei ne nyt mitään kamalan kipeitä silti onneksi ole. Mutta kun tyttö päätti syntyä käsi poskella, niin tarvittiin pari "ylimääräistä" ommelta...
Helmipöllö ja tyttö 6 vrk