**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Mä kyllä aika useasti ihmettelen kun poika nukkuu edelleen tosi paljon. on noin tunnin puolitoista hereillä ja sitten alkaa ähistä /kitistä väsymystä ja haluaa nukkumaan. Mutta kuten lääkärineuvolassakin lääkäri sanoi että vaikka on painossa (5650g ja 55cm, 7vk iässä) saanut ennenaikaisuutensa kiinni niin kehityksessä/muuten on edelleen ennenaikainen ja nukkuu siksi paljon jotta kehittyy. Yöt menenvät kahdella syötöllä noin klo 01-02 ja 04-05 aikaan, herää aamulla 8-9 aikaan ja seuraavat unet noin klo 10 eteenpäin.

Esikoisen kanssa (huono nukahtaja/ nukkuja) oli aina mentävä vauvakävelylle että nukahti ja koin sen erittäin hankalana kun joka päivä piti aamusta heti kärryilemään lähteä. nyt tämän kanssa olen halunnut että osaa nukahtaa (mikäli vaan mahdollista) sisälle omaan sänkyyn myös päivällä. Kun aina puhutaan, että vauvojen täytyy nukkua ulkona niin onhan se ihan kiva kesällä mutta talvella /kylmillä ilmoilla on eri asia. Toki iltapäivästä ulkoillaan, ja kun esikoinen on kotona niin ulkoillaan aamupäivästäkin. Siis esikoisen kanssa aluksi oli kiva kärrykävellä mutta kun hän siihen tottui niin ei ollut enää muuta vaihtoehtoa.... Muutenkin tuntuu että tämän toisen kanssa ottaa asiat paljon rennommin eikä koko ajan ole hösäämässä kun poika on hereillä tai muuta, jotenkin vaan osaa nauttia enemmän.

Onko teillä mitä kesäloma suunnitelmia? Mulla on hirveä matkakuume ja jonnekin tekisi mieli lähteä. Mutta katsotaan nyt viitsiikö ihan näin pienen kanssa ulkomaille (välimerelle) lähteä ja kohta siellä alkaa olla kovin kuuma. Jos vaikka lievittäisi matkakuumetta ihan vaan risteilyllä, esikoinen olisi ihan innoissaan.

Ihanaa kun kelit lämpenee ja kevät etenee!
tiinis ja poika kohta 2kk
 
Heippa taas!

Tiinis: Meillä esikoinen aloittaa koulun syksyllä ja keskimmäinen 4v. on käynyt seurakunnan kerhossa 2x viikossa. Kaipaisi päivisin hieman enemmän kavereita yms, mutta ehkä se tästä, kun ilmat lämpenee ja puistoonkin pääsee kärryillä lumien sulattua.

Meillä oli 2kk neuvola ja siellä kaikki hyvin. Kasvu tosin hieman hidastunut, mutta en ole siitä toistaiseksi ainakaan huolissani, kun menee yläkäyrillä ja muutenkin voi hyvin. Mitat oli 5830g/59.6cm/40.2cm...

Meillä neiti on ollut isin kanssa pari kertaa ja silloin saa korviketta pullosta. Kokeilin pumpata, mutta siitä ei mulla tullut mitään. Tämä sopii meille oikein hyvin eikä tarvitse ressata mistään :) Muuten meillä ollaan rintamaidon varassa yötä päivää. Meillä ensimmäinen yökyläily on kaikkien tyttöjen osalta tiedossa kesällä ja se on mielestäni ihan ok. AIemmat lapset on myös olleet ensimmäistä kertaa yökylässä muutaman kuukauden ikäisenä ja ne on menneet hyvin :) Mutta täällä on asiasta oltu montaa eri mieltä ja itse ajattelen, että jokainen tekee niin kuin parhaimmalta tuntuu.

Mulle on iskenyt kevätvimma ja luuttu tuntuu olevan jatkuvalla syötöllä kädessä :D
 
nöppöne: Täällä sama, ihan innosta puhkuen jo odotan kesää ja kunnon lämpimpiä kelejä! :) Saa olla ulkona kauemmin, istuskella puistossa jne. Ja kun vauvalle ei tarvitse pukea niin paljon päälle. :) Hih, tuosta puheenollen, mitenhän sitä sit uskaltaa alkaa vaatetta vähentämään vauvalta, ja koska...

ökyläilystä ja muutenkin hoitoon viemisestä: Koska poikamme on täysimetyksellä, ei ole tullut mieleenkään yökyläilyt tai hoitoon vieminen päiväsaikaankaan... Poika ei oikein pullosta syö, joten siinäkin on ongelma. Poika nukkuu yöt mun vieressä. Kerran ollaan oltu yhdessä mummin luona yökylässä (siis poika ja minä) jolloin poika myös nukkui mun vieressä. Mies piti varpajaiset niin sen takia mentiin sit "alta pois" niin sanotusti. :) Mies katsoo poikaa joskus sen aikaa, että käyn yksin kaupassa (ja kuten joku totesi, se on niin luksusta kun pääsee yksin kauppaan :D ) Kahdenkeskistä aikaa ei meillä miehen kanssa paljon ole, ainoastaan joskus päivisin kun poika nukkuu päiväunia pihalla.

Meillä on rytmit taas ihan muuttuneet... Poika on öisin alkanu nukkua hyvin (viime yönä nukkui ekan kerran 6 h pätkän putkeen) ja sit söi ja jatkoi vielä uniaan. Mutta päivisin sit taas ei nuku enää kovin hyvin... Yhdet 3-4 h päikkärit nukkuu keskellä päivää, sit ne mut pienet unensa torkkuu tissillä.

Merve ja pikkumies 2 kk ja risat
 
Moikka!

Vihdoinkin saan kirjoitettua tänne puolelle jotain:)
Eli meidän pienimies syntyi 19.2. painoa oli 4155g ja pituutta 54cm päänymp. 36,6.

Meillä on vatsavaivoja ollut sieltä 2vko ikäisestä vaihtelevasti, iltaisin yleensä pahin nukkumaan mennessä. mutta hienosti ollaan selvitty.
Pikkumies nukkuu yöt suht hyvin n.22-09.. tosin sillä välin heräilee syömään 3-5krt. Tuntuu että nykyisin herää useammin kuin ennen. Aikaisemmin nukkui 4-5 tuntia putkeen, mutta nyt syö parin-kolmen tunnin välein..
Päiväunissa meillä ei ole vielä mitään rytmiä, joku päivä nukkuu aamu unia 3h ja joskus puol tuntia.. mutta eiköhän se rytmi vielä löydy. Unien pituudesta riippumatta jaksaa hereillä olla 1-2h ja sitten alkaa kitinä..
Viime viikolla oli 2kk (7,5vko) neuvola siellä mitat 6450g ja 61,5cm päänymp.41
Eli kauheesti on "pienimiehemme" kasvanut.. Mutta eikai lapset voi tässä vaiheessa liikaa kasvaa? :) Niskat on ylitaipuvat, mutta ei neuvolatäti siihen ainakaan mitään ohjeita antanut, eli eikai ole vakavaa??

Mukavaa pääsiäistä kaikille!! Toivottavasti sääennustukset pitävät paikkaa! :D
 
Kun luin teidän muiden juttuja siitä, kauanko teidän vauvat jaksaa max. olla hereillä, niin tulee itselle olo, että onkohan meidän vauva ihan normaali... : / Siis meidän herra oikeasti on mooonta tuntia putkeen hereillä, mutta on myös tyytyväinen eli ei itke vaan jaksaa jutustella, seurailla, tykkää olla sylissä katselemassa yms. Mutta silti, onkohan tää ihan normaalia?! Yöt nukkuu silleen ett n. klo 22-23 nukahtaa, nukkuu ensimmäisen pätkän 4-6 h, sit herää syömään, sit nukkuu 2-3 h, sit taas syö, ja sit saattaa vielä nukkua 1-2 h...

Tänään noustiin klo 9, sit siinä klo 11 aikaan poju nukahti vähän tissille, mutta heräs (nukkui about 5 min.) sit klo 13 aikaan uudestaan nukahti tissille, heräs kuitenkin taas ja sit vaihdoin vaipan ja puin vaatteet päälle ja laitoin vaunuihin. Käveltiin 1 ½ tuntia, josta sen eka puoli tuntia poika oli vaunuissa hereillä. Sit nukahti, ja nukkui yhteensä 2 tuntia eli vielä tunnin nukkui vaunuissa pihalla. Ja siitä lähtien on ollut hereillä, ja kello on kohta 21... Ja siis melkein joka päivä on nyt ollut tällasta. :( Mut tälläkin hetkellä poika on tyytyväisenä isänsä sylissä, ei "osoita" väsymyksen merkkejä. Teenköhän mä jotain väärin, pitäiskö jotenkin muuten yrittää saada poikaa nukkumaan, siis meinaan väkisin?

Lapset on tietysti erilaisia, mutta musta tuntuu että vauvan pitäisi kyllä nukkua enemmän... Mutta minkäs teet, kun ei vaan nukahda/nuku. Ei TODELLAKAAN nukahda, jos laitan vaan vaunuihin tai omaan sänkyyn, on yritetty. Yöunille nukahtaa sillä tavalla, että nukahtaa tissille ja siitä siirrän pois, tai jos imetän makuullani niin nukahtaa siihen mun viereen.

Merve ja poika 2 kk ja risat
 
Isommat sisarukset Juuri ennen Helmiä kolme täyttänyt esikoinen on kotona, oli syksyn hoidossa, kun poikkesin töissä tyttöjen välissä. Kerhoon voisin ehkä saada ensi kevätlukukaudeksi, jos oikein kauniisti puhun. Srk:n kerho on täällä vasta nelivuotiaillle.
 
Voihan lämpimät säät!

Tää mamma helisemässä täällä että mitä ihmettä neidille pukea päälle, kun tuntuu että aina herätessä toinen on hikipäässä kun tuolta vaunuista nostaa pois, mutta ei nyt toista halua vilustuttaakaan. Sopivimmat tuntuu olevan ohut pipo, ohuet tumput, mummon kutoma villahaalari ja vuorelliset sukat + makuupussi..

Voi että kun teillä vauvat kasvaa hyvää vauhtia, meidän neiti painaa vähän päälle 4kg (arvelisin) ja olisikohan joku 52-55cm (neuvola vasta 9.5, niin saa tietää tarkat mitat), mutta vaatteissa 56cm on hivenen iso vielä..

Tänään kävi pappi kylässä ja sovittiin ristiäis asioista ja vihdoinsta viimein kauan odotettu sunnuntai koittaa kohta!

Devilii ja Limppu 2,5kk (lauantaina)
 
Meilläkään ei päivisin kauheesti nukuta. Aamupäivällä nukutaan useimmiten 2-4h unet vaunuissa ja sit muuten semmosia 15min-1h unia sisällä lähinnä sylissä tms. Väliajat ollaan sit hyvällä tuulella ellei kierrä mahassa tms. Ja hereillä jaksetaan olla ihan useempia tunteja kerrallaan hyväntuulisena.

Meillä oli tänään neuvola ja reilu viikko ennen 3kk ikää mitat : 4930g ja 57,2cm ja päänympärys 40,5 (syntyessä 2920g ja 47,5cm päänympärys 34,5cm). Ihan kivasti on siis kasvanut vaikka pienihän tuo poika on ikäsekseen. Mutta kasvaa kivasti suunnilleen omalla käyrällään ja täti ei ollut yhtään huolissaan. Kehui, että on terhakka poika ja tosi tarkkaavainen sekä hyväntuulinen.

Devilii mä oon ihan samalla lailla helisemässä ton pukemisen kanssa. Kun on kauheen hankala ajatella, miten viilee tai lämmin paikallaan makoillessa on. Ylilyöntejä pukemisen kanssa on tapahtunut ja tulee ihan varmasti tapahtumaan, mutta kai tässä joskus oppii :)

Kutsu käy vaikka asiaa olisi vielä...

nelli & Nuutti vajaa 3kk
 
Meillä "menee" vauva vappuna ekaa kertaa hoitoon. Silloin 2,5kk tai siis mummi tulee meille yöksi niin ei tarvitse olla erossa nyytistä :) mutta jossain kuppilassa aateltiin poiketa syömisen jälkeen niin en halua olla vastuussa vauvasta jos oon alkoholia nauttinut niin päädyttiin pyytämään mummin jäämään yöksi :) mut vielä en uskalla päästää muualle yks kun ei yhtään tiedä miten reagoi siihen et on muualla.. Tässä pari ekaa hoitokertaa saa mummi tai mummu tulla meille yöksi ja sen mukaan katellaan et koska lasketaan sit heille yöks:)

Meillä on Pojulla ollu yleensä vaunuissa omat normi vaatteet, tumput, trikoopipo sit sellanen nallehaalari tai vastaava ja vaunuissa on myös se makuupussi ja se kantokoppa mikä tietty kans suojaa. Mut kohta saa varmaan jättää makupussin auki tai pois kokonaan kun alkaa oleen niin lämmin:) mut tähän mennesä ei oo ollu vielä hiki päässä eikä myöskään kylmissäänkään..

kivaa pääsiästä kaikille :)

Jane & Leo 2kk7pv:heart:
 
Vauvan pukeminen,Se on hankalaa etenkin nyt kun lämpötilat vaihtelee ja ollaan näissä välilukemissa,ja vauvat on tässäkin suhteessa erilaisia... mutta se makuupussi on todella lämmin,se kannattaa ottaa huomioon+vaunukoppa suojaa hyvin. Mulla on kans toi äippäpakkauksen vanupuku joko pelkäältään bodyn ja potkarien päällä tai sit on ohut pitkähihanen ja neuloshousut vielä välissä jos asteita on 5 pintaan+tumput ja villasukat ja trikoopipo.. ajattelin sit jossainvälissä et tarkenee nukkua pelkässä pussissa jahka tosta elohopea vielä nousee. Jos vauva hikoilee kannattaa vähentää seuraavaks kerraks vaatetusta...se on hyvä indigaattori:)

Nukkuminen,Meillä päikkymäärä väheni tossa muutama viikko sitten radikaalisti...nyt jos 2,5h saa pojan aamupäivästä nukkumaan niin halleluja,siinäkin ajassa yrittää herätä kerran jos toisenkin mut etenkin lenkillä ollessanukahtaa kätinän jälkeen uudestaan... Loppuajana vetelee tasasin väliajoin 10-20min tirsoja ja illalla onkin sit ihan poikki kun yöunille mennään,yöt nukkuu kuitenkin hyvin noin 20.00-7 mut vaihtelee tuo aika jonkin verran,ja toki syö pariin otteeseen...

Aksu taitaa olla aika riski mies:D Kotivaakalla katottuna painoo jo yli 6kg ja pituutta varmaan pikkasta päälle 60cm,neuvola heti vapun jälkeen... Syö edelleen tiheesti ja voipi olla että täytyy tälle ipanalle ottaa kiinteet hiukka aikasemmin kuvioon kun esikoiselle (5,5kk)...tuntuu et jo nyt haluis maistaa kun on syödessä sylissä:) Meinaan vaan että jos saa kohta tissittää tunnin välein "isoo" vauvaa niin se aiheuttaa sen verran ongelmaa ettei pääse kampaajalle eikä hammaslääkäriin kun toi pullojuttukaan ei oikeen letaa...mutta ei nyt vielä kuitenkaan,jos sinne 5kk asti päästäis:)

Repa ja Aksel n. 2kk 3viikkoa
 
Pukemisesta Deviilille: villa on aika lämmintä jo näillä keleillä, se voi aiheuttaa sen hikoilun. Meillä on tuollainen "vanupuku", puuvillaneuletumput, äitiyspakkauksen toppatossut ja kypärämyssy + makuupussi. Niillä on ollut sopivaa, mutta en pidä vaunuja suorassa auringonpaisteessa vaan tuolla varjon puolella. Jos ois auringossa, niin laittaisin vähemmän. Niska on se paras paikka testata lämpötilaa ja vaunujen sisäpuolelle voi laittaa myös sen ainakin ennen äitisypakkauksessa olleen vesilämpömittarin, jos huolestuttaa lämpötilan nousu. Mutta ne on tosiaan asioita, mitä ajan kanssa oppii arvioimaan paremmin. Ja jokainen vauva on myös yksilöllinen, meillä esikoinen on äitinsä kaltainen vilukissa ja keskimmäinen taas lämpöpatteri, jolla on aina kuuma :)

Yökyläilystä: mä oon kaikkien kanssa mennyt periaatteella yö per ikävuosi ja kun niitä nyt on vielä jonkin aikaa nolla, niin en raaski jättää yökylään. Mä myös täysimetän, joten tuntuisi sekä omasta että vauvan puolesta tosi hankalalta olla erossa. Kerran olen käynyt kaupassa ilman vauvaa, muuten pidän häntä mukanani, kun iskälle jää kumminkin aina 2 lasta. En siis usko, että muut ei vauvan kanssa pärjäisi (vrt ylihysteerinen-mainintaan) vaan se on vaan imettäessä helpompaa olla vauvan saatavilla tarvittaessa.

Jaahas, nyt ruoanlaittoon, olisi 15 hengen syömingit alkamassa tunnin päästä :)

MUNARIKASTA PÄÄSIÄISTÄ ;)

Commander ja Nopa 2 kk 3 viikkoa
 
Hyvää pääsiäistä kaikille! :)

Tuosta nukkumisesta vielä: Mä taisin vähän hermoilla "turhaan", koska näköjään pojan nukkuminen vaihtelee ihan joka päivä... Tänään on taas vetänyt 4 h päikkärit, eilen nukkui kahdet 3 h päikkärit... että joo. Yöt menee vaihtelevasti, joskus poika nukahtaa heti imetyksen päätteeksi, joskus on sit hereillä ja haluais seurustella. Kai se rytmikin sit joskus ajan kanssa muodostuu. :)

Vauvan pukemisesta ulos: Meillä kun poika nukkuu vaunuissa ulkona, sillä on sisävaatteidensa (eli body, puolipotkarit ja collegehousut tms) päällä villasukat, tumput, kauluripipo ja siinä päällä vielä toinen pipo, sit se äitiyspakkauksen vanuhaalari. Ja makuupussia olen pitänyt vielä kiinni. Ei ole vielä tähän mennessä ollut hikinen tuolla vaatetuksella, mutta aika lämmin aina kuitenkin. Ja kun laittaa käden vaunuihin sisälle, niin oikein tuntee kuinka lämmin siellä on! Mut en tosiaan tiedä, koska uskallan jättää jotain vaatetuksesta pois... Kai sit viimeistään kesällä! :D

Meidän pitäis lähtee kyläilemään, mut poitsu vaan nukkuu... En raaskis sitä herätellä, antaa nukkua.

Merve ja pikkumies 2 kk 1 vko
 
Moivaan,

Nukkumisesta todellakin vauvat on erilaisia, toiset nukkuu enemmän ja toiset vähemmän. meillä kanssa vaihtelee ja eilen nukkui melkein koko päivän, hereillä syöttöjen väleissä noin 1-2h ja sitten yöllä olisi halunnut seurustella mutta yritin sinnikkäästi valot pois ja nukutaan, taitaa olla vielä yö ja päiväkin sekaisin...kait se tästä. esikoinen nukkui vähän ja siksi olen ihmeissäni kun poika nukkuu niin paljon, ajoittain jopa huolissani :(

Pukemisesta
kun luin mitä puette mä varmaan alipuen meidän pojan kun ollut jo pitkään sisävaattella (body ja potkuhousut) ja fleesepuku (jossa käännetyt lahkeet ja kädet, ei sukkia tai hanskoja) ja silkki kypärä ja vaunuissa äippärimakuupussissa joka on ollut melkein aina auki kun tuntuu että vaunuissa on niin kuuma. ei kyllä ole tuntunut niska kylmältä. lämmin on ollut. kun tuuli ei käy vaunuihin... oonkohan alipukenut?

Mies sairastaa flunssaa, kuumessa ja kävi just lääkärissä ja sai arsenaalin lääkeitä. Tässähän se pääsiäinen meneekin... onneksi me muut ollaan ulkoiltu ihan urakalla, aurinko paistaa!
pääsin jo pihallakin nurmikkoa haravoimaan ja kohta laitetaan leikkimökki esikolle kesäkuntoon!
tiinis ja poika kohta 2kk
 
Kolmas kerta toden sanoo...

Pukemisesta: meillä on kans sellainen pieni lämpöpatteri täällä, normivaatteiden (body + housut/puolipotkari/potkari + sukat) lisäksi myssy ja viileämpinä päivinä villasukat ja ohut takki, vaunuissa on äitiyspakkauksen makuupussi ja kopan päällä se "jalkasuojus", harso on aina, lämpimällä pidän jotain kulmaa vähän auki, ja aina on ihan lämmin poika, pidempien päikkäreiden jälkeen jopa hikinen!

Huomenna lähdetään junalla (3,5h) mun vanhempien luokse, eka reissu! :)

Ihanaa pääsiäistä kaikille!

pokemoni & Eelis 2kk
 
Tosi huonosti ehdin koneelle kuten arvasinkin.. yritän pysyä jutuissa mukana.

Olen kanssa pohtinut samaa kuin Merve ja kumppanit, pikkumies nukkuu myös meillä aika lyhyitä pätkiä päivällä ja syrystelee paljon. illat onkin sitten tissi suussa koko ajan..

Meillä on ollut tosi haastavaa vajaa 4- vuotiaan esikoisen kanssa, kauheita raivareita yms. Olisi kiva kuulla jos jollain kokemusta milloin hellittää.

jaaha, vauva vaativasti kutsuu taasen

pääsiäistä kaikille!
 
Poksu: Varmaan tyhmä kysymys...Mutta siis missä sulla vaunuissa on se harso? Siinä vaunujen suuaukollako?? Ja siis miksi? :D
Mä en ole ikinä sellaista viritellyt vaunuihin. Ellei siis ole jotain -20 astetta pakkasta ja niin kova tuuli, tai lumisade, että menee suoraan vaunuihin...Mutta harvemmin sellasilla ilmoilla nyt on tullut ulkoiltua. :D

Jippii. Mä olen sairastanut jo monta päivää. Flunssaa ja kuumetta. Ei olisi muutakaan tekemistä ollut nyt pitkällä vapaalla. :headwall:
Kunhan vaan ei tarttuisi tohon tyttöön. Aamulla yski hiukan huolestuttavan kuuloisesti. : /

Mutta joo, hyviä pääsiäisen jatkoja!!
 
Meilä on ihan "ruikulalla nää päikyt... ei muuta mutta esikon kanssa voi olla hiukka vaikee tulevaisuudessa ulkoilla jos herra jatkaa näitä 20min päikkäreitä...toki kohta on sit jo niin lämmin et voi jo hereilläkin vaikka laskee viltille ja kyllähän tuo sylissä tässä kotipihalla menee jos ei liikaa tuule,mutta jos ollaan leikkikentälläkin niin vähän hankalaa on kotiintulo kun ei hereillä suostu juur vaunuissa olemaan...yks päivä kannoin lenkiltä puolesta välistä matkaa herran kotiin ja lykin vaunuja toisella kädellä. Eilen sain mahottomalla kikkailulla jatkamaan unia ja sit tais yhteensä nukkua 2h mut oli siis siinä välissä hereillä pariin otteeseen. Yöt menee hyvin edelleen,et ei kai siinä ihmeempiä...tuntuu vaan et olis aavistuksen väsynyt kokoajan kun ei nuku kunnolla koko päivässä.
Toki tää saattaa pian muuttua taas tää nukkuminen,toivottavasti...vähän liian piän jättään päikkyjä:D
 
kääkkis
Heippa pitkästä aikaa :)

En ole tosiaan ehtinyt pitkään aikaan käydä tässä lueskelemassa, mutta nyt päätin piipahtaa.

Meilläkin vähän vaihtelee päivärytmi, aika paljon on poika hereillä päivällä, mutta yöt nukkuu hyvin. Yleensä herää aamulla n. 7-8, nukahtaa torkuille siksi aikaa, että saan hoidettua aamuhommia, pidemmät päikkärit olen yrittänyt ajoittaa siihen klo:12 jälkeen, kun isosiskotkin nukkuvat ja hyvin on onnistunut vaunuissa nukkuminen n.3-4 tuntia ( tutin olen laittanut suuhun, niin nukahtaa hyvin ). Sitten onkin loppuilta pikkutorkkuja lukuunottamatta hereilläoloa ja klo:22 jälkeen yöunille. Syöttö on normaalisti 05 tienoilla, ellei satu olemaan maidon tilailu päällä ( silloin herää jo aiemmin, 2 syöttöä/yö). Saan imettää aika usein, melkeinpä kokoajan, kun on poika hereillä. Nyt on alkanut kyllä viihtyä hienosti jumppalelunsa parissa ja tuntuu, että välillä oikein vaatiikin sitä, että saa rauhassa puuhailla itsekseen :) Tavoite olisi täysimettää 6kk, mutta en ota asiasta paineita. Nyt sujuu hyvin näin.
Meillä oli vaunuissa kuomun edessä ihan fleecepeitto sen takia, että lämpötila pysyisi vaunujen sisällä lämpimämpänä ja olisi hiukan hämärämpää. Enää ei toki sitä tarvitse, koska on jo niin lämmin.

Mukavaa pääsiäsen jatkoa :)

kääkkis ja Timi-poika 2,5kk
 
tiinis: et varmastikaan ole alipukenut, jos vauva on kerran ollut sopivan lämpöinen. Kuten edellisessä viestissä laitoin, niin vauvatkin on lämmönsäätelyssä niin yksilöitä ja vaunujenkin sisälämpötila voi merkistä ja väristä riippuen vaihdella paljon. Tänään kun on ollut näin superlämmintä, niin laitoin sisävaatteiden päälle ohuen Reiman-kevätpuvun, ohuet tumput ja ohuen pipon. Makuupussin ja jalkapeitteen jätin suosiolla pois. Oltiin mökillä, jossa kävi vähän viima järveltä ja tuntui tuo määrä olevan tosi sopiva. Omalla suojaisemmalla pihalla oisin laittanu vähemmän.

May: Meillä harso on kuomun suulla estämässä aurinkoa häikäisemästä. Laitan sen yleensä vain sille laidalle, mistä aurinko paistaa, että vaunuissa kuitenkin ilma kulkee. Ja varjossa paikallaan sitä ei ole näin kesällä ollenkaan, hyönteissuoja tosin ajaa tavallaan vähän samaa asiaa. Tänään oli hyönteissuoja tosi tarpeeseen, alkoi itikat kuppaamaan ihan tosissaan. Onneksi jättivät vauvan rauhaan, minä olen ainut kupattu...

Mua on alkanut mietityttää Nooan äänen käheys. Hänellä oli sitä vähän syntymän jälkeen ja nyt taas kolmisen viikkoa. Itku ja jokeltelu on välillä pelkkää pihinää, kun ääni ei vaan kulje. Välillä on myös limaisuutta kurkussa ja varsinkin aamuisin on vähän tukkoinen nenä. Mutta kuumetta ei ole, eikä muutenkaan vaikuta kipeältä. En haluaisi lääkärissä käydä turhaankaan, mutta onhan tuo tosi pitkä aika jo. Onneksi alkavalla viikolla on neuvola, niin voin siellä kysäistä, pitäisikö asiasta huolestua vai ei.

Mutta näilllä taas uuden viikon alkuun :)

Commander
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Meillä juhlat juhlttu ja neiti saanut vihdosta viimein nimensä. Unia Alexandra Christina eli tuttavien kesken Allu. Juhlat meni hyvin ja neiti oli rauhallisesti juhlan ajan, miltein nukkui isänsä sylissä

Pukeutumisesta meillä se villahaalari ei ole aiheuttanut hikoilua kuten fleese haalari tekee (ihmettelen suuretsi etä miten tämä on mahdollista) tai sitten neidillä on sellainen jättikokoinen välikausi (tuli äippäpaketissa) haalari päällä, siellä alla ei ole tumppuja eikä tossuja kun siinä käännetyt lahkeet ja hihat, päässä on ohut kypärämyssy (tuli sellainen koiramyssy laitokselta saadun oitolaukun mukana). Sylissä ei viitsi paljoa näillä ilmoilla Allau pitää, kun itse olen koko ajan ihan kuumissani, niin sitten tyttö alkaa sylissä hikoilemaan ja hermostuu kun on niin kuuma.

päiväunet Meillä myös ihan harakoillaan. Allu nukkuu 30min-2,5h päiväunia... aamuisin herää jo 8 aikaan. Eli hereillä neiti hyvin paljon verrattuna aiempaan. Mutta en valita, Allu sellainen hymytyttö ja räpätäti että mieluusti sen kanssa aikaa vietää.

Mutta nyt parvekkeelle kera kaffekupin

Devilii ja Allu 2,5kk
 
Blue76, esikoisella oli 2-3-vuotiaana aivan järkyttäviä raivareita! Aika on auttanut, kun on neiti huomannut ettei periksi anneta oikkuihin vaikka kuinka raivoaisi. Tänä vuonna oli yksi isompi kohtaus enää mutta kauhulla muistelen vielä sitä aikaa kun joka päivä oli vähintään yksi puolentoista tunnin hysteerinen itkupotkuraivari. Voimia :hug:

Deviliin tyttöselle onnittelut nimestä! Meilläkin esikoinen on Allu :D
Ja samoin meilläkin ristiäiset eilen, talosta löytyy nyt Alisan lisäksi Elena :)
 
pukeutumisesta Meillä ei ole enää pariin viikkoo ollut makupussi käytössä, poitsu nukkuu kevyessä vanuhaalarissa (ohuempi kuin äippäpakkauksen) ja peiton alla. Peiton vahvuutta vaihtelen sään mukaan.. Tosin eilen ei ollu päällä kun body ja potkuhousut ja peitto+ hattu, kun oli niin lämmintä!
meillä on vaunuina Hartanin topline x, joten vaunujen kantokoppa toimii myös oikein hyvänä lämmittimenä =)
Nukkuminen meillä nukutaan vaihtelevasti, aamuisin herätään n.8.30-9 ja siitä puolentoista tunnin päästä unille.. Poitsu nukkuu 1-2,5h ja on taas sen 1-2h hereillä.. ja sitten yleensä nukkuu taas sen 1-3h ja on 1,5 hereillä.. iltasella saattaa ottaa vielä noin 30min unet.. mutta sitten klo. n.21 mennään yöunille..
Tuntuu ettei meillä olla hereillä ollenkaa, mutta jospa meidän poitsu on sitä nukkuvaa sorttia :) Tissillä poitsu on aina herätessään ja nukkumaan mennessä! =)


nipsutiina ja poitsu
 
Pääsiäiset vietetty ja paluu arkeen :)

Blue76: meillä melkein 4v esikoisen kanssa saa taistella kovastikin. en osaa sanoa milloin hellittää...

Olen varmaan huono äiti kun ottaa niin koville esikoisen kanssa taistelu. On ollut ainoa lapsi liian kauan ilmeisesti kun testaa koko ajan meitä vanhempia. Kun vielä miehen kanssa tuntuu että ollaan valitettavasti hieman eri linjoilla kurin kanssa tai oikeastaan jäähyjen kanssa niin pikkasen hankalaa. ollaan kyllä keskusteltu asiasta mutta käytäntö on eri asia. Onneksi vauva on ollut toistaiseksi rauhallinen tapaus kun joutuu useasti keskittymään enemmän esikoiseen... vai onko tämä vaan sitä pikkuveljeen sopeutumista vieläkin.... eilen illalla oli sanaharkkaa miehen kanssa ja tuntui että vauvakin sen asti kun yöunille nukahtaminen oli todella vaikeaa...

Miten muuten te jotka olette ostaneet vaunut nyt vauvalle, oletteko olleet tyytyväisiä valintaanne? Meillä on teutonia cosmot ja olen niin tyytyväinen, esikolla oli brion kombit (jotka myytiin heti vauvakoppa ajan jälkeen) olivat niin isot ja kömpelöt siksi halusin nyt pienemmät ja kevyemmät, tähän mennessä hyvä valinta.

Onko teillä muuten jotain kantoreppua / kantoliinaa käytössä? Meillä ei ole vielä mitään mutta harkitsen kesäksi jotain, onko ehdotuksia? Esikolla oli hub a bug kantoliina mutta sille ei ollut paljon käyttöä (kuuma kesällä ja hankala sitoa), ja kantopussi mutta se huono selälle kun vauvalle tuli enemmän painoa, molemmat pistetty kiertoon.
aurinkoista päivää!
tiinis ja poika 2kk
 

Yhteistyössä