**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Heissan,
Kotiudunpas minäki vihdoin tälle puolelle palstailemaan. Meille syntyi siis poika 15.2. rv 39+4 (laskettu aika olisi ollut 19.2.) 3080g ja 49cm.

Ei olla paljon ehditty koneella roikkumaan ;) kyllä tuo sylivauva ja kolmevuotias neiti pitää tämän äitin päivisin lähes täystyöllistettynä. Meillä siis on myös nukahtamisongelmia, vauvalla siis, äitihän nukkus kyllä. Päivisin ei meinaa nukahtaa millään muuta kuin vaunuissa, kaukalossa tai sitterissä jos hytkytellään jatkuvasti, syliin saattaa nukahtaa jos jaksaa samalla suurinpiirtein tanssia. Jatkuvaa liikettä tarvii siis nukahtaakseen. Jollakin muulla tuntu myös olevan samaa ongelmaa. Yöllä poika nukahtaa onneksi mallikkaasti. Kumma homma. Olen päätellyt että jätkä ehtii välillä päivällä väsyä liikaa ja sitten on vaikee saada unen päästä kiinni.

Kuinka pitkiä pätkiä teillä jaksaa vauvat olla hyvällä tuulella herättyään? Ns. seurustella.

Terveisin Sanuliini ja Miro Antto
 
Eipä ole tullut aikaiseksi kirjoiteltua tänne vaikka lukemassa olen käynytkin säännöllisesti teidän juttuja.

Yllättävän paljon vauvoja jotka ei nuku, olen yllättynyt kun meillä vauva on alusta asti nukkunut päivisinkin hyvin pidempiä unia.
Ja öisinkin on herännyt yleensä vain yhden kerran syömään noin 04 aikaan (hereillä 1-2h riippuen nukahteleeko kesken syönnin hetkisiksi). Aamusta sitten on herännyt 2 tunnin päästä taas syömään mutta nyt sekin väli on pidentynyt 3-3,5 tuntiin. Ja päivisin tosiaan nukkuu ainakin yhdet unet 3-4h. Ja on aina nukahtanut helposti, jopa välillä omaan sänkyyn vaikka ei ole ihan täysin nukahtaneena sinne laitettukkaan. (uneliaana kuitenkin)
Jos syliin nukahtaa, ei herää siirrettäessä omaan sänkyyn. On kyllä siinä mielessä ollut helppo.

Tosin meillä alkoi imettäminen takkuilla 3vkon iässä rs-viruksen aiheuttaman nenäntukkoisuuden takia ja siitä asti on annettu 200-300ml/pv korviketta (tuttipullosta syönti oli välillä helpompaa ja pumppaamalla en aina saanut oikein maitoa tulemaan) Maitokin on varmaan vähentynyt mutta en tiedä onko nyt enää toivoa maidon lisäämisestä kun tuli uudestaan tuo nuha.

Iltaisin meilläkin vauva saa raivareita tissillä, alkaa lopulta itkemään kauhean ähinän ja kiemurtelun jälkeen, niin olen antanut sitten loppujen lopuksi korviketta kun en itse enää jaksa ja sitten on ollut ihan tyytyväinen. Aamuisin on joskus sama juttu, päivisin syö hyvin tissiä. Iltaisin saakin yleensä aina korviketta, muulloin ei välttämättä. En tiedä sitten johtuuko nuo raivarit sitten siitä, että pullosta saa helpommin maitoa ja on siihen nyt tottunut. Raivarit alkoi kyllä silloin kun rs-virus tuli ja nenä oli tukossa ja sitä ennen sai korviketta vain 2-3 kertaa viikossa kun oli lähteminen johonkin. Maito on kyllä vähentynyt, kun saa nyt korviketta joka päivä. Olin ajatellut kokeilla vähentää sitä, mutta nyt on taas niin tukkoinen että välillä on pakko antaa pullosta kun saa syötyä helpommin ja tissillä on ihan tukossa jos kauemmin imee. Kestääköhän maidon määrä samana kuitenkin vaikka saakin korviketta vai voikohan se loppua kokonaan? Aion siis imettää kuitenkin niin kauan kun maitoa vähänkin tulee ja vauva suinkin voi sitä imeä.
Välillä nuha oli parempi, tukkoisuutta oli ihan vähän aamuyöstä muttei häirinnyt enää millään tavalla, viime lauantaista on yhtäkkiä ollut taas tukkoinen todella paljon, loppuyö syötön jälkeen joudutaan nukuttamaan sitterissä/turvakaukalossa kun on sen verran tukossa. Ja kuulostaa niin tukkoiselta aamuyöstä kun alkaa heräillä syömään, että saa mennä kiireesti nostamaan välillä ylös kun kuulostaa nenä niin turisevalta. Helpottaa heti kun nostaa ylös, vaikka sängynpääty on nostettu niin ylös että melkein valuu jo alaspäin.
Helpotuksena nenän tukkoisuuteen meillä on käytetty keittosuolaliostippoja, päänalusen nostamista ylös, höyrytetty wc:ssä kuumalla suihkulla. A-tippoja on myös laitettu silloin tällöin.

saraheinä & aada kohta 8vkoa
 
Tytti,Varoituksen sana siitä että se ruoka ei välttämäti pidennä unia yhtään jos lapsi vaan on huono nukkuja...siinä kohtaa aika tekee sitten tehtävänsä... meidän esikoinen ei nuku täysiä öitä vieläkään ja täyttää 3v ens kuussa,toki nyt mennään 1 herätyksellä eli tosi hyvin. Hiukan ennen vauvan syntymää heräili vielä kolmestikkin välillä. kokonaisia öitä on ollut melko vähän. Vauvana heräili jopa tunnin välein 8kk ikäsenä ja tosiaan kiinteet ei auttaneet mitenkään uniin. Lohdutuksena sanon et siihen heräilyyn tottuu:hug:

saraheinä,kyllä se maidontuotanto pitäs pysyä kysyntää vastaavana:)

Sanuliini,tervetuloa...aikamoinen sylivauva meilläkin...nukkuu just sylissä;)

Ei varmaan pitäis kehua ettei taika säry mut pari yötä ipana on nukkunu hyvin ja ilman väliähinöitä... kaheksan maissa nukahtaa,syö siinä vieressä 1 ja 4 maissa ja sit herätys 6.30 kun esikko heräilee,joskus jatkaa unia heti,useimmiten vasta hetken päästä.Noi syömiset saan nyt hoidettua puoliunessa kun ei tarvi herätä taputteleen tunniks. Nyt nimittäin toimii se mahalleen kääntö;)
Päikyt nukkuu välillä hiiskumatta ja välillä muutamalla veivauksella 3-4h. Loput sitten torkkuu...
Yöunille nukahtaminen on paras kehitys,syötän ähkyyn ja laitan mahalleen ja ähkii siinä aikansa ja nukahtaa...en voi uskoo että mun lapsi nukahtaa ns.itekseen:)

Repa ja Aksu 2kk ja risat
 
commander: Kiitti vinkistä, miten yv laitetaan! :) Nyt tajusin! :)

Uhh, meillä meni hyvin alkanut rytmi eilen päin p:tä. Oltiin kyläilemässä päivällä, juuri siihen aikaan kun poika yleensä nukkuu ne pitkät päikkärinsä vaunuissa. Ei sit suostunut siellä kylässä nukkumaan mitenkään, vaikka kuinka yritettiin nukuttaa turvakaukaloon, riippukeinussa ja tissille... Mut ei pahemmin itkeskellytkään vaan tyytyväisenä katseli ja jaksoi seurustella. Sit nukkuikin koko illan kun päästiin kotiin ja tietysti valvoi lähes koko viime yön. :eek: Nyt oli aamulla sit ihan yliväsynyt, sellasena en ole nähnyt sitä ikinä. Laitoin sen jo kahdeksan jälkeen ulos vaunuihin nukkumaan. Katsotaan, miten meidän rytmin nyt sitten käy.

Sanuliini: Meidän vauvalla sama, nimenomaan tuo nukahtaminen on ihan super vaikeaa. Kyllä se sit nukkuu kun sen vaan saa kunnolla nukahtamaan. Mut tosiaan vaunuissa, autossa turvakaukalossa ja sylissä/tissillä nukahtaa. Mut heti herää jos siirtää sylistä pois. Yöllä nukkuu mun vieressä sängyssä ihan hyvin, paitsi viime yönä.

Jostain kuulin, että pientä vauvaa ei sais pitää hereillä kauempaa kuin 2 h siitä kun se on herännyt... siis että se pitäis yrittää nukuttaa uudestaan kun on ollut sen 2 h hereillä. No, meidän vauva tosiaan valvoi eilen sellaset 9 h putkeen päivällä, että juuh... Ja kyllä ihmeteltiin kylässä (mikä mua otti päähän!!!) että kuinka tämä lapsi ei nuku ja että kyllä sen pitäsi nukkua, onpa outoa jne. En tiedä onko tuo oikeasti normaalia, mutta sit taas ajattelen että kai se ipana sit nukahtaa kun on väsy, ja että kaikki lapset on omia yksilöitä.

Nyt taidan ruveta tekemään kotihommia ja poistun tästä koneelta roikkumasta. ;)

Merve ja pikkumies viikkoa vajaa 2 kk
 
Meilläkään ei nukuta kuin maksimissaan kolme tuntia, niin päivällä kuin yölläkään. Nyt yön ensimmäinen unipätkä on ollut sen kolme tuntia, seuraavat kaksi kaksi tuntia ja sitten heräillään tunnin-puolen välein kunnes ei enää nukuta (vauvaa). Maitoa kyllä riittää, korviketta ei olla annettu ollenkaan. Neuvolantäti aina päivittelee ja koittaa mukamas lohduttaa että toivottavasti se pian nukkuisi pidempiä pätkiä, mutta ei kai ne kaikki vauvat vaan nuku pidempiä pätkiä, eihän tässä ole ikääkään vielä juuri mitään!

Nukahtaminen onneksi on suhteellisen helppoa, illasta on sylinkipeä ja nukkuu yleensä miehen sylissä, öisin nukkuu meidän vieressä mutta päivisin vaunuissa tai sohvalla. Tai sitterissä jos mennään saunaan. Välillä vetää itsensä ihan yliväsyneeksi ja sitten huudetaan, rauhoittumisen jälkeen sitten tuleekin uni pian. Ei herää jos siirretään paikasta toiseen.

Meillä myös valvottiin monen monta tuntia viime viikonloppuna kun oli vieraita eikä vauva malttanut nukkua. Mutta kyllä mä sain sen rytmin siitä sitten takaisin kun vaan pidin rutiineista kiinni :)

Mutta nyt alkoi kuulua itkuhälyttimestä ähinää.

pokemoni & Eelis 6 viikkoa

ps. kuinka pitkään tää jälkivuoto oikein meinaa jatkua????
 
On pikkasen jäänyt tälle puolelle kirjottelu taas. Kerhon puolella oon ollut vähän aktiivisempi.

Mulla jälkivuoto kesti vaan 2 viikkoa ja sen jälkeen reilun viikon semmosena, että sillon tällön (ei ees päivittäin) tuli jotain siteeseen. En tiedä oliko sektiolla jotain tekemistä jälkivuodon niukkuuden kanssa. Saakohan ne kohdun jotenkin samalla kaavittua puhtaaksi siinä.

Meillä on nyt parina yönä nukuttu yksi 8h pätkä ja sit semmonen 3-4h pätkä. Mutta ei siis todellakaan joka yö nukuta noin pitkää pätkää, useimmiten se eka pätkä kuitenkin on 4-6h. Mutta olen kyllä tosi onnellinen, että tuo lapsi nukkuu. Varmaan sitten muistan Nuutin vauva-ajastakin jotain ettei oo ihan sumua :) Mutta voimia kovasti nukkumattomien vauvojen vanhemmille!

Mulla on mokkulan kanssa ongelmia, katkasee yhteyden lähes aina itestään kun netti on ollut auki vartin verran. Tekis mieli heittää vesilintua koko vehkeellä, mutta kun meille ei tule puhelinpiuhoja lainkaan niin ei saa muuten nettiä lainkaan. Tarvis ettiä ton laitteen kuitti ja käydä valittamassa kaupassa. Oon jo yhden uuden laitteen ostanut, kun huoltoon lähettäminen oli niin kamalan hankalaa dna:lla, että aattelin etten jaksa tapella. Mutta kun uusi mokkula maksaa noin 100€ niin ei viitti ihan kovin montaa ostella. Mulla loppuu dna:n sopimuskausi syksyllä ja jos ei homma ala pelittää, niin aion vaihtaa jonkun toisen firman mokkulaan. Miehellä on elisalta ja se on ainakin suurimman osan ajasta toiminut ihan hyvin.

Nelli & Nuutti kohta 2,5kk
 
Viimeksi muokattu:
Pokemoni: Täällä jälkivuoto kesti reilun 5 viikkoa!! Nyt siis (toivonmukaan) vihdoinkin loppunut!!

Nelli: Meillä kans on toi mokkula, enkä jaksa uskoa että tämä nettiyhteys tulee parantumaan muuten, kuin vaihtamalla johonkin muuhun. Prkl.

Meillä 6 viikon neuvolakäynti takana. Tyttö on 58,5 cm pitkä ja painoa on 5190g. :) Tasan samanmittainen oli hänen veljensä samanikäisenä, painoa tytöllä on vaan lähes 700g enemmän! :D :D
Rotarokote saatiin kans, eikä siitä mitään mahavaivoja tai muutakaan onneksi tullut. Niitä on ollut ennestään jo ihan tarpeeksi.

May ja tyttö 6 vko

Ps. Tuleekohan tämä viesti nyt kolmeen kertaan? Yritin jo kahdesti lähettää, mutta mitään ei tapahtunut.
 
Jälkivuodosta, mulle tehtiin kans kaavinta ja kuvittelin että jälkivuoto olisi sen ansiosta ehkä kestänyt vähemmän aikaa, mutta ei, kohta on vuotanut jo seitsemättä viikkoa, viime viikolla vähentyi ihan pieneksi mutta taas alkoi vuotaa enemmän |O
 
Jälkivuoto kesti viitisen viikkoa onn off meiningillä lähes alusta asti...

Meillä pienimies valvoo kans nykyään esim.kerhon ajan,eli noin 2h (kotona nuokkuu jo tunnin perästä),on nyt tosi kiinnostunut ympäristöstä ja tykkää et on meininkiä:) Eilen ei oikeestaan nukkunu päikkyjä kun muutaman tunnin,tänään onneks palattu kuosiin ja nukku reippaat 4h,tosin yritti kahdesti vaunulenkin aikana avata silmiä,mut onneks päätti sitten että ei mitään niin mielenkiintoista että tarttees valvoo:D
Tuosta rytmistä sen verran,että useesti käy niin että just kun luulet oppinees/saanees hyvän rytmin kuvio menee vauvan toimesta uusiks...kun unet muuttuu jne. :)
 
Jälkivuoto: Mulla kesti jälkivuotoa 2 kk, pari päivää oli normaalia olotilaan kunnes alkoi sitten menkat. Ne oli taas niin runsaat et melkein ois voinua sanoa jälkivuodoksi.
Ylihuomenna olisi jälkitarkastus ja pitäis pyytää resepti ehkäisyyn.

Huomenna aamulla pitäisi olla ysiltä Lukan kanssa Jorvissa lastenpolilla, toivottavasti saadaan jotain selvyyttä onko pojalla refluksi vai vatsaportin väljyyttä (ovat kuulemma eri asia). Samalla voisivat kyllä tehdä maitoaltistuksen, poika ollu nyt kolmatta viikkoa maidottomalla ruokavaliolla. Kaksi viikkoa menty Neocatella ja rupeaa rahat olemaan finaalissa kun yksi purkki kestää kolme päivää ja maksaa 59 euroa. Kelalta ei saa korvausta ennen B-lausuntoa ja sittenkin maksetaan siitä päivästä lähtien korvausta kun paperi on Kelalla eli takautuvasti ei saa mitään takaisin. Ja vauvavakuutus ei korvaa ko. tuotteita kuin vain kahdella vakuutusyhtiöllä tietääkseni.
Pojalla on myös tosi paha, kutiseva ihottuma joka puolella kroppaa. Neuvolassa meinattiin, että olisi maitoallergiasta johtuvaa mutta ihottuma ei ole hävinnyt/helpottanut ollenkaan vaikka ei maitoa saakaan, päinvastoin. Voi olla myös tosi pahaa atooppista ihottumaa/atooppinen iho. Poika hieroo naamaansa aina sideharsoa vasten kun on mahdollista ja käsillään myös hankaa naamaa, onneksi ei muualta. Meillä onkin tumput käsissä 24 h :(

Minnis ja Luka
 
Täällä jälkivuoto kesti melkein 6 viikkoa, loppuajasta aina on-off myöskin.

Ja meillä on nukkumaton vauva :| Kahdesti koko aikana sattunut pitempi unipätkä yöhön, about 5 h, mutta yleensä herätään 2-3, jopa tunnin välein. Ja viime aikoina alkaneet mahavaivat vaikeuttavat öitä entisestään, öristään ja ähistään..nyt ollaan hetki ilman mitään ylimääräistä, D:tä tai muutakaan ja katsotaan auttaako. Päivälläkin kun nukkuu vain ja ainoastaan vaunuissa, autossa tai kantopussissa jota hytkytellään, alkaa olla mamman jaksaminen finaalissa...mies on mahdollisuuksien mukaan tyttöjen kanssa iltaisin että saan edes hetken nukkua, mutta eipä helpota se että tytölle kelpaa vain äiti. Ja tissi. Välillä tekisi mieli heittää hanskat naulaan imetyksenkin kanssa.. :ashamed: Mutta sitä katuisin loppuelämäni.

Sammastakin on suussa eikä th:n konsteilla ole lähtenyt. No, aamulla on mun jälkitarkastus ja vauvan lääkärineuvola, jospa sieltä tulisi apu...

Huoh.

Ankka & Bebe 7 viikkoa ja risat
 
Ankka ja muut valvovien vauvojen äidit; kuulostaa tosi rankalta, mutta onneksi tilanteilla on taipumusta muuttua ihan yhtäkkiä yllättäin. Näin kävi meidänkin illoille, jotka on nyt aika helppoja alkuvaikeuksien jälkeen. Tsemppiä, koittakaa jaksaa!

Valvomisajasta: Jos meillä vauva valvoo 1,5 tuntia pitempään, on vaikeampi saada nukahtamaan kun on yliväsynyt. Yleensä sen 1,5 h jälkeen nukahtaa nyt jo koppaan kun sitä kannetaan ulos vaunuihin. Tosin saattaa muutaman kerran havahtua, mutta pienellä hytkytyksellä nukahtaa uudestaan.

Meillä on tänään ollut vähän normaalia huonompi päivä unien osalta, joten tietää että iltakin menee huonommin. Mitä paremmin pysyy päivällä rytmissä, sen paremmin menee iltakin.

Commander
 
Viimeksi muokattu:
Heissan!

Mein neiti sai lauantaina nimen Fanny Milja Alina. Kastetilaisuus meni hyvin, nukkui rauhallisesti koko toimituksen ajan.

Täällä on ollut puhetta että vauvojen max hereilläoloaika on noin 1,5h, ja meillä se ylittyy illalla heittämällä. Aamuisin Fanny malttaa nukkua yhet välitirsat ja 11-12 aikaan mennään ulos nukkumaan, jossa nukutaan 2-3h. Sen jälkeen neiti ei nuku välttämättä lainkaan ja nyt viimeisen viikon aikana on tullut kuvioihin iltaraivarit joihin ei auta mikään. Ne ei tosin kestä kuin parikymmentä minuuttia, mutta huuto on ihan raivoisaa ja tutuu ettei välillä meinaa huudoltaan muistaa edes hengittää. Luultavasti johtuu juurikin tuosta yliväsyyksestä, mutta minkäs teet kun lapsi ei vaan nuku? Vaunihin jos laittaa toisille päikkäreille niin max 15min malttaa ja sen jälkeen ei taas nuku lainkaan. Iltaunille mennään 21.30-22.30 ja nukutaan 4-5h putkeen.

Äh, ois asiaa enemmänkin mutta nyt taitaa olla tissin aika...

Amos
 
Minnikselle ja perheelle kovasti voimia haastavan tilanteen kanssa! :hug: Toivottavasti teidän pieni sais pian jonkinlaisen avun ja saisitte selvyyttä asioihin. :)

Meidän pojalla oli maanantaina 2kk neuvola. Painoi 5200 g (synt. 3550 g) ja oli 60 cm pitkä (synt. 52 cm). Hienosti on siis kasvanut pelkällä äidinmaidolla. :) Muutenkin kaikki oli hyvin. Poju sai rotavirusrokotteen ja on minusta ollut eilen ja tänään jotenkin itkuisempi, mikään ei oikein kelpaa... muita "oireita" en ole havainnut. Uni myös maistuu paremmin, mut sehän on vaan hyvä ;) kun poika on tosiaan aika huono nukkumaan muuten.

Jälkivuoto kesti mulla 5 viikkoa tasan. Ja eilen oli jälkitarkastus, jossa kaikki oli ok. :)

Mitä ootte muut ottaneet/ottamassa ehkäisyksi? Itse otin minipillerit. Jospa niitä söis sit siihen asti kun seuraava lapsi saa tulla. :)

Nyt poju vaunuihin nukkumaan ja ruokakauppaan! :) Aurinkoisia päiviä kaikille :cool:

Merve ja pikkumies 2 kk
 
Minä tulin neuvolakuulumisia kertomaan. Lähinnä siksi, että jos täällä joku ekakertalainen tuskastelee, kun kaikki vauvat tuntuvat kasvavan niin vauhdilla. Helmi oli 6 vk neuvolassa 3930g (3520) ja 55 cm (50), rintaruokittu. Niin lääkäri kuin terkkarikin olivat tyytyväisiä tähänkin kasvuun. Esikoinen oli aikoinaan lyhyt ja paino normaali, samassa iässä hän oli 54,5 (49,5) ja 4300(3520), rintaruokittu. Nyt kolmevuotiaana tyttö on pituudessa -0.05 ja painossa +0.15 -käyrillä.

Ei siis tarvitse olla yhtään huolissaan, vaikka vauvalle painoa ei tulisikaan likemmäs kiloa kuukaudessa!
 
Tillukas kiitos tsempistä! Mä nimittäin oon mielessäni pohtinut kaikkien vauvojen kovaa kasvua. Meillä kun 2kk neuvolan tulokset oli 4390 (2920) ja 54,5 (47,5).

Meillä minipillerit käytössä ainakin toistaseksi. Katotaan nyt kuinka kauan. Mulla haaveena olis toinen lapsi parin vuoden päästä, mutta katotaan nyt miten käy.
 
Eilen käytiin Jorvissa ja lekuri meinas et pojalla on atooppinen iho. Itse epäilin tuota myös koska Neocate ei ole poistanut/muuttanut ihottumaa. Nyt hoidetaan ihoa perusvoitein ja kortisonilla ja maitoaltistukseen pitäisi mennä parin viikon sisällä. Ihanaa päästä taas vähän eteenpäin tän jutun kanssa ja voin kehua Jorvin hlökuntaa, ottavat tosissaan ja ovat mukavia.
Lukalla aloitetaan vellit ja soseet 3kk ikäisenä ja toivotaan takaisinvirtauksen hellittävän.
Tänään oli mun jälkitarkastus ja ehkäisyksi otin ehkäisyrenkaan mutta niissä on ollut toimitusongelmia joten pillereillä joudun alottamaan ennen kuin jakelu alkaa taas pyöriä :(

Minnis ja Luka 2,5kk
 
Jälkitarkastus ja neuvola ohi täälläkin. Kaikki ok, tytöllä painoa nyt 7 viikon iässä 4360g ja pituutta 52cm. Hyvin kasvaa, kuulemma, syntymämittoihin on tullut lisää 1670g ja 5cm, Nellin pojan kanssa aika samoissa mennään, tosin meillä näköjään tuo pituuskasvu hitaampaa :) Sammakseen saatiin resepti, mutta kehotus kokeilla ensin vielä puolukalla. Ehkäisyksi mulle cerazette, saas nähdä...

Neiti oli huippureippaana ja tarmokkaana koko ajan, mutta kotiin kun päästiin alkoi taas massuvaivojen kanssa huuto. Epäilen ruisleipää syylliseksi, illalla jätin taikarukiit syömättä ja yö meni ilman örinää ja ähinää. Aamulla oon tottunut vetämään reissumiestä, noita vaaleammat leivät ei ole mun makuun ollenkaan, mutta kaipa nuo päivänkin mahataistot jotain vihjaa..eipä tuo leivän vähentäminen pahitteeksi ole muutenkaan :D

Commanderille ISO kiitos tsempeistä!! :flower: Valaa toivoa kummasti :)
 
Minnikselle jaksuja ja onneks asiat etenee ja saatte hyvää palvelua. Meidän vanhemmalla ojallahan oli noita allergia epäilyjä ja viljat ja maito testattiin +muita verikokein.Mitään ei löytynyt,mut myöhemmin tuli toi atooppinen iho-diagnosi..on kyllä lievänä ja mulla itellä on kans,liekö perinyt:/ Mut on se rankkaa se selvittely,voimia:hug:

Ehkäisy,Mulla ei oo toistaseks mitään,kumilla mennään se vähä mitä tässä nyt tule mitään harrastettua:whistle:Mies laittaa piuhat poikki sit myöhemmin kun tästä aktivoidutaan koska meidän lapsiluku on tässä:)

Ankka,Tsempit täältäkin,esikoinen oli tosi huono nukkuja vauvana,tiedän miltä tuntuu:hug: mut tosiaan muutos voi tapahtua jo päivässä ja parempaan päin mennään kokoajan kun vauva saa ikää:)

Meillä osuu noita pitkiä unia aina välillä kohalle,on kyllä toista maata kuin veljensä nukkumisen suhteen... toissayönä veteli ekan 7h pätkän,mut perinteisesti nukkuu 4-5h+3h+3h,nukahtaa puoli kasi ilman kummempia...senkun syötän ja laitan mahalleen. Eilen vetäs päikyt yli 5h..normi 3-4h,mut saa kyl jonkin verran vatkata alkuun että jää nukkumaan pitkää pätkää....ei siis onnistu että vien vaan vaunut ulos. Nukkuu kyl aluks,mut sit alkaa ähiseen ja availeen silmiä,jatkaa heti kun veivailee,mut tää toistuu parikertaa ennenkuin sit jää kunnolla.

Repa ja Aksel 2,5kk
 
huomenta

vihdoin ja viimein minäkin pääsen kirjoittamaan. lukenut olen, mut tuo pieni mies vaan vie äitin ajan. meillä siis poika syntyi 25.2. painoa oli 3135g ja pituutta 49 senttiä.

meillä nukutaan tosi vaihtelevasti. yöt menee hyvin. herää puolen yön aikaan ja seuraava syöttö osuu 6-7 välille. mut päivällä saattaa vaan torkkua 10 min. pätkiä. ulos jos ollaan menossa niin ei tarvi kuin hatut ja haalari saada päälle niin silmät painuu kiinni. mut näillä mennään.

meillä löytyi 3 vrk lääkärissä sydämmestä sivuääni. joka ultrattiin saman tien. siellä löytyi reikä joka olis pitänyt kasvaa umpeen, mut meillä se ei ollut vielä mennyt. nyt sitten seurataan tilannetta. viikko sitten lääkärissä sivuääni kuului vielä.

muuten kyllä poika on kiltti. ja kova tissitteleen. lisämaitoa menee tosi vähän. raivareita rinnalla saa myös iltaisin.

jälkivuoto mulla kesti sen 5 viikkoa ja nyt valuu silloin tällöin haaleaa vuotoa. ens viikolla olis jälkitarkastus. ehkäsyä en ole edes miettinyt, kun hormooni ehkäsy ei sovi.

aapelikaapeli ja eetu huomenna 7 viikkoa.
 
Happynow vähän vastailen näin myöhään kun en oo käynyt täällä. mut siis oon katsellu aina erilaisia ohjeita juustokakkuihin ja muokannu niitä mieleiseks:) mut paras "sääntö" on mun mielestä, että laittaa tuorejuustoa riittävästi:) mulla on ohjeita limejuustokakulle, vadelmajuustokakulle ja mangojuustokakulle mitkä oon kokenu hyväks, jos vielä tarviit?? :)

Meille tuli tänään 2kk täyteen :) Leo on kasvanut oikein hyvää vauhtia ja tasasesti omalla käyrällään.. Tänään oltiin aamulla neuvolassa ja painoa oli nyt 5755g ja pituutta 58,7cm :) iso poju:heart: (joo ja äitillä on edelleen 10kg tiukasti kii) :D:D

Mulla on ehkäsynä tällä hetkellä minipillerit (minipill, mitkä on mulla ennenkin ollut), mutta aattelin ottaa hormoni kierukan.. Se olis sen 5 vuotta (tottakai saa aiemminkin pois). Se olis hyvä aika kun 1,5 vuoden päästä aloittaisin koulun joka kestää 2 vuotta ja sen jälkeen pitäis keretä saamaan vaki työ ennen kun toista alkaa suunnitteleen, niin toi 5 vuotta väliä vois olla aikas hyvä :)

Mua jännittää kauheesti kun Leo joutuu hoitoon ekaa kertaa vappuna. Tai siis mummi tulee katsomaan poikaa tänne meille että ei kotoo joudu mihinkään, mut jänskää silti kauheesti : / toivottavasti kaikki menee hyvin :) no aina sitä pääsee onneks taxilla äkkiä kotiin. Mut on kyllä toisaalta ihana päästä irrotteleen ekaa kertaa vuoteen :p Alunperin piti mennä vaan syömään, mutta päätettiin varuiks että pyydetään mummi jäämään yöks, kun jos sit halutaankin viihtyä kauemmin. Tällä hetkellä tuntuu et tekis mieli vähän humaltuakkin :D
Ootteko muut ollu jo jossain tai onko vaavit muuten ollu hoidossa jo? :)

Meillä arki sujuu edelleen loistavasti! :) Leo on hirmu kiltti poika, eikä juuri itkeskele.. Yöt nukkuu kokonaan n.22 menee nukkuun ja herää joskus 6-7 välillä syömään ja jatkaa uniaan :) päivät on alkanut nyt välillä oleen enemmän hereillä mutta nukkuu sellaset 3-4h päikkärit jossain kohtaa ja sit jtn pikkupätkiä välillä :) mutta eipä paljon tosta helpompaa vauvaa vois enää olla olemassakaan :D kaikki ihmettelee kuinka helppo poju on ja ettei me tiedetä vauvan hoidosta mitään kun on tollanen lapsi! :D heh..
Me ollaan nyt alotettu Jooga, jossa lapsi saa olla mukana mutta ei siis tehdä vauvan kanssa mitään. Ens kuussa pitäis alotella sit koko perheen voimin lauantaisin vauvauinti ja sit haluisin myös mennä vauva jumppaan missä vauva on osana sit sitä jumppailua. Tai sit olis sellanen itämainen tanssi jossa keskitytään keskivartalon seutuun :p ja vauva olis kantoliinassa:) se olis kans ihan hauskaa.. Mutta nyt vähän huiliin, kun en jotenkin saanu yöllä nukuttua :(

Ihanaa ja aurinkoista kevättä kaikille :):flower:

Jane & Leo 2kk:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huh, huh mikä päivä. Mä olen ollut tänään jotenkin ihan naatti ja vauva tietysti vaistoaa, etten jaksa oikein normaalisti sen kanssa seurustella + olen ärtynyt ja kiukkuaa tilanteissa, joissa ei normaalisti kiukkua. Esikoisen silmälääkärireissu tuossa aamupäivällä oli aikamoinen voimankoettelemus, ja teki jo matkalla sairaalaan mieli luovuttaa, kun vauva huuti autossakin, mutta selvittiin kuitenkin jokseenkin kunnialla. Tekis niiiiiin mieli päiväunille, mutta eipä se kolmen lapsen kanssa onnistu, vaikka pienin nukkuukin.

Onko muilla ongelmia saada rahat riittämään? Mä en jotenkin saa suhteutettua menoja noihin pienentyneisiin tuloihin ja aina on rahat loppu viikko ennen seuraavaa maksupäivää. Tosin nyt on joka kuussa ollut ylimääräisiä menoja: kevätvaatteiden ostoa lapsille, ristiäiskuluja, sairaalalaskuja ja lasten synttärikutsuja. Mutta silti ärsyttää pyytää mieheltä lisärahaa joka kuussa... Jotenkin pitäis oppia menoja karsimaan :(

Ehkäisyä mun ei onneksi tartte enää miettiä, sterilisaation ihanuuksia :)
 
Ehkäisy: Kumia aletaan käyttämään...Jos vaan joskus sellaista yhteistä aikaa keretään järjestämään. :D Jälkitarkastuksessa en ole vielä ollut, joten voi olla että mieli muuttuu vielä tuon ehkäisyn suhteen...Mutta en usko. En halua mitään hormoneita vetää.

Mä en kyllä ihan rehellisesti sanottuna ole edes miettinyt vielä vauvan hoitoon antamista. Eikä kyllä kukaan suostukkaan näin pientä ottamaan. Meidän esikoinen oli ekaa kertaa yökylässä 7kk iässä, jolloin ei enää syönyt tissiä niin paljon...Sillä äitini on ainoa, jolle voisin vauvan jättää hoitoon ja hän ei suostu ottamaan ennenkuin syö jotain muutakin kuin tissiä. :)
Ja onhan se itsellekkin helpompaa lähteä johonkin, kun ei tarvi miettiä ja murehtia vauvan syömisiä ja omia rintojen pumppaamisia. Tietty jos vauva on korvikkeella, niin tilanne on ihan eri. :)

Rahatilanne tuntuu nyt ruhtinaalliselta! Olin nimittäin kotihoidontuella ennen äitiyslomaa, joten sillon se raha vasta olikin minimissä.
Toisaalta, meillä on miehen kanssa "yhteiset rahat", joten en ole niin riippuvainen omista tuloista.
 
Ehkäsy; minipillerit ne varmaan pitää ottaa kun tarkoitus olis kuitenkin toinen lapsi tehdä aika pian tämän jälkeen. Mietin vaan että onku jollakulla kokemusta ehkäsypiikistä? Se nimittäin kiinnostais, vaikutus kuitenkin sen 3kk.

Rahatilanne on aika outo mulle näin alkuun kun ensimmäistä kertaa vuosiin on tulot pirun pienet. Tässä kuussa sain peräti 500€ rahaa kun palkka loppui ja kela maksaa ensimmäiset tukensa vasta ensi kuussa. Se on alle kolmasosa normaalista joten vähän orpo olo on, mutta onneksi nyt ei ole mitenkään kauheasti menoja.

Meillä Fanny menee toukokuussa eka kerran yöksi hoitoon, lähdetään miehen kanssa kahden päivän reissuun. saas nähdä miten äiti pärjää, tiedän kyllä ettei lapsella ole mitään hätää. :D
 
Tervehdys!!

Hetken hyvä aika päivittää omat tietoni tänne.

Elikkäs meille syntyi vihdoin kahden viikon yliajan jälkeen 8.3 sirpakka tyttö. 3795g ja 51cm. Nyt neiti oli jo kuukauden ikäsenä neuvolassa 4780g ja 54,5cm.
Tyttö sai kasteessa viime lauantaina nimen Janna <3

Jälkivuoto alka itsellä olla ONNEKSI pikkuhiljaa loppumassa.

Meillä nukutaan yöt hyvin. Monesti ei yö herätyksiä ollenkaan, että vasta 5aikaa syö ekakerran nopeasti ja jatkaa uniaan heti. Päivällä ei taas malttaisi nukkua kuin kaukalossa ja liikenteessä.
Tissitakiainen ja sylivauva joka välillä tosin raastaa kun ei saa itse tehtyä mitään esim. kotitöitä.

Tämmöistä tänne :)

Jenni ja Janna 5viikkoa + 2päivää
 

Yhteistyössä