** HELMIKUUN HURMAAJAT ** tammikuussa

Auts!!
Koirapesuoperaatio takana - pakon edessä ei ollut vaihtoehtoja... :headwall:
Käytiin eilen heppatallilla hoitamassa kaverin heppaa ja koiruus sitten päätti mennä pyörimään tuoreeseen hevosenpa**aan :kieh: (tämä on meidän koiran lempipuuhaa - en tiedä miksi). Pahimman ehdin estää, mutta en kaikkea :kieh: :kieh: :kieh:
No nyt on puhtoinen koira ja mulla selkä sanonut sopimukset irti ainakin loppupäiväksi B)

Alina78 Mun äiti on myös kova kutomaan ja hän on jo kutonutkin pari pukua tälle tulokkaalle. Itse olen ihan kädetön mitä tulee noihin käsitöihin, joten kiva, että joku osaa ja viitsii tehdä. Mulla on myös esikoisen ja pojan ensimmäiset villapuvut tallessa, mutta haluan säilyttää ne muistona :heart:

Nyt syömään - vatsa huutaa ruokaa :p


Develly ja Potkuttelija 36+1 :heart: :heart:
 
Heippatirallaa taas pitkästä aikaa :wave: Lukemassa käyn kyllä joka päivä ja monta kertaa mut ei vaan jaksa kirjoittaa :ashamed:

Toinen vauvakin oli syntynyt :heart: Onnea oikein paljon!!

Uusille tervetuloa!!! :flower:

Olitte puhuneet jaksamisesta/pärjäämisestä kahden tai useamman lapsen kanssa. Varmasti sitä pärjää. Sisulla jos ei muulla =) Meilläkin nykysillä lapsilla ikäeroa 1v3kk ja tosi hyvin meni alusta alkaen kun vaan otti isoveljen mukaan vauvanhoitoon ja muisti, että isompikin oli vielä ihan pikkuinen. Alkoi nimittäin isompi näyttää tooosi isolta kun vauva syntyi...
Nyt keskimmäiselle ja vauvalle tulee ikäeroa 1v5kk ja isoin on sit 2v8kk. Isompi ottaa vauvan varmaankin hyvin vastaan kun on aina halimassa ja hoivaamassa jos nähdään joku pieni. :heart: Pienempi saattaa olla vähän kovakourasempi, mut eiköhän siitä selvitä =)

Huomenna on esikoisen leikkaus ja mua jännittää ihan älyttömästi vaikka on ihan vaan päiväkirurginen juttu. :| Kai mä synnytän siellä samalla :D

Supistuksia alkanut tuleen taas tiuhempaan mikä ei mua kyllä yhtään haittaa :D

Vauvan nukkumapaikasta: Meillä on kehto ja sit on pinniskin valmiina jos kehto ei miellytä vauvaa taikka äitiä :D

Nyt täytyy mennä. Anoppi tuli käymään.

yykaakoo ja pikkuinen 35+3 :heart:
 
Verokortista: Kävin hakemassa muutosverokortin ja nyt on vero% 18,kun se olis kelalla 20%,eli ei paljon tippunut...

Neuvolassa kävin aamulla ja valkuaista virtsassa,huomen aamulla näyte labraan. Verenpaine ok.
Paino tippunut 300g viime viikosta... mulla ollutkin maha löysänä jo viikon verran,joten terkka epäili,että alkasko H-hetki lähestyä,ei ainakaan yliaikaiseksi menisi.

MiinaJaManu ja Helmi rv 36+4
 
Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Jaloista vaan terkka sano että pahat on ja pitää kattoa sitten lähempänä la:ta että käynnistelläänkö, riippuen siitä miten huonoon kuntoon vielä koivet menee, tällästä en osannut odottaa yhtään, mutta eiköhän kaikki hyvin mene...

rv 34+4(32+4)
paino 66,5 (+100) (66,3kg, +700)
turvotus +/- (-)
verenpaine 120/60 (112/60)
Hb 135(131)
rv 29 (25) eri mittaajat olleet näillä kerroilla, luotan ehkä enemmän tohon 29...
Tarjonta rt(rt)
liikkeet ja syke plussaa koko ajan

näillä mennään
sanv ja rääpäle
 
Täällä takana todella levoton yö :headwall: Pyörin kuin puolukka siellä ja näin ihan hirveesti unia! Mies vielä töissä koko yön, voi olla että sekin vaikutti asiaan! Nyt tuntuu, ettei olisi koko yönä nukkunutkaan.. |O

Tekis ihan hirveesti mieli lähteä koirien kanssa vähän köpöttelemään jos se sais oloa vähän "heränneemmäks", mutta sitten taas kun ei tiedä missä vaiheessa ne kivut yllättää ja saa taas itku kurkussa könkätä kotio :kieh:

Katsotaanko teillä muilla tuota alapään tilannetta ihan normaali neuvolakäynnillä? Täällä kun sisätutkimuksen tekee vain neuvolalääkäri, joka on ollut vain kaksi kertaa tän raskauden aikana (toinen kerta siis ennen joulua) joten mitään tietoa ei tuosta paikkojen kypsymisestä ym ole..
 
Eilisiä neuvolakuulumisia:
verenpaine edelleen hyvä
Hemppa laskenut vähän, nyt 122
sf-mitta 31 (29,5)
ja sitten sitä painoa, voi hitto... Kahdessa viikossa 2,3kg! Edellisen kahden viikon saldo oli 200g, eli turvotusta alkaa jälleen kerääntyä. Neuvolan täti sanoi heti kun menin ovesta sisään, et jaaha alkaa kasvot näyttää siltä et turvotusta on. Ja esikoista odottaessa turvotus alkoi kertyä just tasan samoilla viikoilla - uskomatonta!
Tähän asti on menty raivotarjonnalla, mut nyt epäili, et olisko kääntynyt. Sain perjantaille ajan ultraan (kun meillä ei siihen neuvolassa ole mahdollisuutta), missä sit tarkistetaan tarjonta. Esikoisen kanssa oli muuten tämäkin ihan sama juttu, tarjonta käytiin tarkistamassa suurinpiirtein näillä viikoilla. Jännä vaan huomata miten eri tavalla sitä itse reagoi näihin juttuihin. Esikoisen kanssa olin tietty ihan paniikissa ja tutkin kaikki mahdolliset vaihtoehdot jos onkin perätilassa, nyt ei mitään paniikkia, odottelen ultran tuloksia ja katon sitten.

Viimeks ton turvotuksen takia aloin sit kittamaan vettä oikein urakalla ja jätin suolan aivan minimiin. Eikä siitä ollut mitään apua. Join siis vähintään 3 litraa päivässä hanavettä, mistä neuvolassakin kommentoitiin, et tosi hyvä. Mut ilmeisesti juuri noi toimenpiteet oli syynä siihen, et esikoisella oli syntyessää alhainen natriumtaso ja joutui olemaan sen 5 päivää lastenosastolla, missä tipalla annettiin lisänatriumia. Tai näin ainakin lastenlääkäri kättärillä ennen kotiutusta epäili, kun olivat mitanneet myös mun veren natriumit ja olivat raja-arvojen alapuolella. Eli liikaa nestettä, max. 2 litraa olis kuulema saanut olla hanavettä ja loput sitten vichyä tai muuta kivennäisvettä, jossa lisänä natrium. Synnytyksen jälkeen sainkin ohjeeksi hillittömästä turvotuksesta huolimatta lisätä ruokaan suolaa..

Meillä vauva nukkuu alkuun kehdossa.

Äitiyspakkauksen jätin ottamatta tällä kertaa. Esikoisen pakkaus on kuitenkin vaan reilun vuoden vanha ja kaikki siitä on tallella ja hyvässä kunnossa. Muutenkin erityisesti noita 60-senttisiä vaatteita, mitä pakkauksessakin suurimmaks osaks on, näyttäis olevan aika paljon... Ja oon ajatellut, et sillä äitiysavustus-rahalla voi sitten tarvittaessa ostaa vaikka jotain "tyttövaatetta" :heart:

Aamupäivä vietetty esikoisen kanssa ulkona tarpomassa hangessa ja pulkkaa vetäen - ei hyvä idea... Nyt liitoskivut jo tosi pahat ja selkäkin ekaa kertaa vihoittelee oikein kunnolla. Siispä lepäämään päikkäreiden ajaksi!

Zucchero + masukki 34+6
 
Terveisiä TAYSista.

Eilen tosiaan oli käynti ja taas tuli vähän lisää kakkaa niskaan. Uhkasin miehelle jo, ettei meille tule kuin tämä yksi muksu, jos tämäkään nyt edes tulee, kun on niin pirun rankkaa ja vaivalloista olla raskaana.. Oli "hieman" huono päivä.

Ri on siis napavaltimovirtaus (jos en nyt aivan höpöjä puhu..). Mutta eilen se oli jo ilmeisesti normaalin rajoissa, ettei siitä nyt enää niin huolta. Sen tilalle tuli sitten myrkytysuhka. Jalat/nilkat kuin norsulla olleet pitkän aikaa, eikä meinaa oikein millään turvotus laskea. Verenpaineet, tai siis alapaine, huitelee pilvissä (143-149/98) ja pissassa oli protskua yhden plussan verran. Perjantaina ja maanantaina pitää käydä neuvolassa pissaamassa ja mittuuttamassa paineet, TAYSiin taas viikon päästä to ja eilen jo uhkailivat osastolle joutumisella, jos ei muutosta tapahdu pikaisesti.. Inhoan sairaaloita, jos siellä täytyy viettää enemmänkin aikaa, kuin käynnin verran. Osastolle joutumisen jännittäminen ei varmaan ainakaan laske yhtään tuota verenpainetta. Hmm.. Mut ei sille sitten mitään voi, jos niin sattuu käymään. Kanavaa oli 2cm ja auki sormelle - supparit ilmeisesti alkaa tehdä ihmeitä. Lupa on pojalla tulla, jos on tullakseen.

Painoarviosta. Meillä kun on "hieman" normaalia enemmän ultria ja käyntejä, niin painoarvio saadaan usein. Tähän päivään mennessä ollaan käyty normaalin kahden ilmaisen ultran(nt ja rakenne) lisäksi kuusi kertaa katselemassa tulokasta ruudulta TAYSin PÄIllä, eli yhteensä sen kahdeksan kertaa..
Eka arvio oli rv 20+3: BM(pään halkaisija) 46mm, AC(vatsanymp.) 151,5mm, FE(reisiluu) 33,4mm ja 350g;
rv 27+3: BM 70mm, AC 210mm, FE 52mm ja 960g;
rv 31+2: BM 80mm, FE 57mm ja 1450g.
Parisen viikkoa sitten oli istumapituus 274mm, BM 84mm, FE 62mm ja paino 1900g (rv 33+3)
ja nyt oli istumapituus 281mm, BM 86mm, FE 64mm ja 2100g (rv 35+2). Pikkuinen poika on siis odotettavissa, vaikka kovasti lupailtiin isohkoa raskausdiabeteksen takia.

Olipas taas omaa napaa.. Helpottaa, kun saa avautua. Kuitenkaan kun ei viitsi ihan joka tuttavaakaan pitää asioista niin perillä.. Helpompi näin.

Kauniita talvipäiviä toivotellen; iidesy & E.

---

 
neuvolakuulumisia

rv 34+6 (32+5)
paino +560g/vko yht.6,1kg
hemppa 128 (126)
turvotus -/-
pissa puhdas
sf- 34cm (29cm)
verenpaineet ok.
sykkeet 125 (135)
tarjonta rt2 (rt1)

tuosta sf mitasta, minkälaisia heittoja teillä? mulla muka kasvanut 5cm kahdessa viikossa!! heti alkoi pelottaa että kuinka iso vauva on oikein tulossa ku esikolla ihan loppuvaiheessa 34cm sf mitta ja oli syntyessään 2915g..?? tosin edellinen mittaaja ja tänään mittannut olivat eri henkilöt, joten sekin vaikuttanee??


t. Pia & potkija 34+6, huomenna tulee 35 täyteen

:heart:
 
Pikkukakkonen22 Sf- mitta voi vaihdella jopa muutamia senttejä kun on eri ottajat, kannattaa seurata aina saman ottajan senttejä (esim neuvolatädin ottamista, että pysyykö suunnilleen tasasena), niin huomaat paremmin vaihtelut, mullakin oli 4cm tullut lisää kahden viikon aikana(eri mittaajat) niin nlassa terkkari sanoi että hieman ihmettelee miten lääkäri on voinut jo kahteen kertaan saada niin paljon pienemmän tuloksen.. jotenka tiedä häntä..? :)

Minä aattelin kans laittaa pienen ensin äp-laatikkoon pinnasänkyyn.

sanv

ps. Kysyin mieheltä (ihan testaus mielessä, että muistaako mitä pitää ottaa mukaan jne..) että mitä tekisi jos yhtäkkiä joutuisikin lähteä laitokselle. se sanoi että ottaisin auton avaimet ja lähtisin karkuun :p että kiitos vaan tuesta :)
 

Tytön tyllerö tuli maailman eilen.
Viimeksi kun olin täällä eli eilen n. 19.00, supistukset voimistuivat sen jälkeen ja sen jälkeen oli menoa. Synnytys kesti n.4h, ei ollut kovin raskasta ja normaali synnytys.
Tyttö painoi iästään huolimatta jo 2200g, pituus oli 49cm, mitään ongelmia ei tytöllä ollut ja toivottavasti ei tulekkaan.
Nyt en taida keretä kirjoittamaan muuta, kännykässä kun on netti ni tulin kertomaan.
Tulen taas kirjoittamaan mahdolisimman pian;)
 
Malinda
Onnea SippeSirkku vaaleanpunaisesta nyytistä! :flower: Hassua, että kun luin sun viimeisimpiä kirjotuksia, niin mulle tuli jotenki tosi vahva tunne, että just sinä oot meistä seuraavana tositoimissa. Hyvä, että synnytys oli helppo ja nopea :) Olispa mullakin! Mutta taitaa olla turha toivo tällä lantiolla... :headwall: Tuu kertomaan lisää kun ehit ja jaksat.
 
Paljon onnea SippeSirkku koko perheelle pienestä prinsessasta! :flower: :heart:

Kävin kampaajalla ja nyt on tosi ihana tukka! Olin kuullut kaveriltani kehuja yhdestä paikallisesta kampaamosta ja tuosta taitaa tulla mun vakkaripaikka. Kampaaja jo toivotti tervetulleeksi vastaisuudessa vaikka sitten vauvan kanssa. :D Oli oikein viihtyisä pieni kampaamo ja erittäin hyvä palvelu.

Mies lähtee huomenna aamulla taas metsähommiin ja ajattelin, että voisin käydä ostelemassa viimeisiä juttuja tuohon kokoamaani isyyspakkaukseen. En viitsi vielä kertoa, mitä kaikkea sinne olen hankkinut, kun en tiedä, vaikka mies kävisi täällä katselemassa, mitä kirjoittelen. Oli tarkoitus antaa tuo miehen syntymäpäivänä helmikuun alussa, mutta saa nähdä, tuleeko lähtö ennen sitä. Täytyy laittaa tuo valmiiksi, että jos lähtö tulee, niin voi kertoa miehelle pakkauksen sijainnin ja hän voi minun sairaalassaoloaikanani tuohon tutustua. :heart:
 
onnea paljon sippesirkku! oiken alkoi itkettää kun luin sun ihanista uutisista. :heart:
taas tuli todemmaks mitä tuleman pitää.. :)
kun sulla toi laskettu aika oli vaan päivää ennen mun omaa, ja samal tajusin et voi tapahtuu millon vaan joten sairaalakassi valmiiksi heti huomena.

celia ja vaavi 35+3
 
Onneksi olkoon synnyttäneille!

Tämä onkin nyt ollut kauan pois palstalta mutta nyt oli pakko tulla vilkaisemaan taas mitä tänne kuuluu.
Nyt olis meinkin vauvalla jo lähtyölupa millon vaan eli viikot poksahti eilen 38 puolelle ja samoin eilen pistäydyttiin neuvolassa&lekurilla. Kaikki oli tarkastuksissa niin kuin pitääkin, paino oli hieman tippunut ja kohdunkaula alkanut pehmenemään muttei ollut vielä lyhentynyt taikka avautunut.

Nyt vasta olen saanut aikaiseksi alkaa tuota synnärikassia pakkailemaan ja maanantaina hain matkahuollosta tuon turvakaukalon uudelle tulokkaalle. Olen tyytyväinen kun vihdoin löysin tuon Gracon Logico S-kaukalon samassa värissä meidän rattaiden kanssa(siis tuohan naksahtaa kiinni siihen rattaisiin niin ei tarvitse herättää vauvaa jos on nukahtanut autossa).

Pitäisi oikeastaan alkaa kaivamaan noita pieniä vauvanvaatteita enemmänkin esille. Jotain jo olen valmiiksi etsinyt mutta jotenkin ei ole tuntunut sille että olisi kovin kiire kun molemmat edelliset lapset on menneet yli lasketusta ajasta mutta eilen tajusin että täähän vois tosiaan tulla mikä päivä vaan. Nyt onkin ollut kiire sitten laittaa kotia kuntoon ihan urakalla ja tuo meidän makkari olis vielä vailla käsittelyä kun siellä on ihan liikaa tavaraa ja vauva tulee sinne sitten nukkumaan kunnes on sen verran vanha ettei heräile öisin liian usein.
Onneksi sentään löysin vihdoinkin noille vanhemmille lapsosille hoitajan jonka voin hälyttää synnytyksen ajaksi tänne vaikka keskellä yötä. Panikoin jo ihan kunnolla että joutuisin mennä yksin synnärille mutta onneksi ei sentään tarvitse jollei tälle hoitajalle tule jotain pää kainalossa tapausta juuri siihen aikaan.

Minulla selkä kiukuttelee ihan kiitettävästi mikä ei ole mikään ihme kun miettii että nostelen koko ajan noita 1v ja 2 v muksuja pitkin päivää tämän mahan kanssa. Nivustaipeesta ilmeisesti on jänne venähtänyt tai jotain - ollut jo pari- kolme viikkoa tosi kipeä aina kun rasittuu yhtään kun luistelin silloin liukaspohjaisilla kengillä noita vaunuja työnnellen kun oli ne luistinratakelit. Sitten kun tuo kipeytyi otin ja investoin 140? kunnollisiin kenkiin. Nuo Icebugin Cortinat on kyllä olleet niin loistavat etten taida hetkeen vaihtaa. Ei luista sisällä eikä ulkona kun nuo älynastat painuu pohjan sisään kovalla lattialla mutta ottaavat kuitenkin ihan luistinratajäähänkin napakasti kiinni ilman luistamisia.

Mutta nyt nukkumaan.
 
Paljon onnea Sipe Sirkulle ja perheellesi :flower: =) :heart:

Niin niitä meidän vauvoja alkaa "tupsahtelemaan".. :)

Minua jännittää, odotan innolla ja kauhulla lähi viikkoja. Miten voikaan olla näin ristiriitaiset tunteet?
Edellinen kun oli sektio, niin tavallaanhan minäkin olen kuin ensikertalainen tällä kertaa. :xmas:


matami mimmi ja vauva 36+4 :heart:
 
:heart: :heart: Onnittelut sipesirkulle :heart: :heart:

Eilinen kontrollikäynti naistenklinikalla meni hyvin ja vauva voi hyvin ei ollut rytmihäiriöistä tietoakaan :heart: :) . Neuvolaseuranta riittää nyt loppuajan ja neuvolasta sitten laittavat lohjalle jos jotain häikkää ilmenee. Mutta alkuperäisen suunnitelman mukaan voidaan nyt mennä elikkäs lohjalle pääsen synnyttämään. Ja hyvä niin koska en haluaisi mihinkään isoon sairaalaan :( .

matami-mimmi täällä myös tavallaan ensikertalainen kun tuo esikoinen syntyi sektiolla eli kovin jännittää minuakin. Miltä ne oikeat supistukset tuntuu,koska lähteä sairaalaan jne..

Nyt aamupalalle ja sitten kampaajalle hiuksia värjäämään. Viime viikolla kävin leikkauttamassa hiukset ja nyt totesinkin,että värikin on saatava :D

ja POKS POKS 37 :heart: :heart: :heart:
 

Yhteistyössä