** HELMIKUUN HURMAAJAT ** tammikuussa

jes! kiitos neuvoista ikuisuus.
en oo ikinä käyttäny tota paint-ohjelmaa mut äsken kiroillen sain noin hienon taustavärin tohon kuvaan kun muuten siinä näkyi niin paljon meidän makkaria. :LOL:
huomasin vasta kun mies otti kuvan että on aika isoks päässy jo masu. :heart: sihvallekin kun me ängetään makaa vierekkäin miehen kanssa, niin eilen tuli just mieleen et meitä siinä makaa 3, vaan mahan seinämät on vaavin välissä. vois hyvin olla jo sylissäkin =) saa kyllä olla mun puolesta laskettuun päivään tai niin kauan kuin sopiva aika on syntyä, vaik onkin välillä tukalaa. kuhan ei kasvais jättiläiseksi että saadaan uloskin hänet.
muuten kuulin ihania uutisia eilen, mun yks parhaista kavereista oli tehny testin joka näytti plussaa!! =) ollaan aina haluttukin tehdä vauvat samaan aikaan, ollaan oltu pienestä asti ystäviä. harmi vaan et mullakin kaikki kaverit asuu melkein entisel paikkakunnallani, sinne n. 100 km. asuispa täs lähistöl joku vaavikaveri.
muuten mua ei kyllä haittais muiden äitien seura sairaalassa, et jos ei perhehuoneeseen päästä niin mielummin sit jotain seuraa. haluisin vaan olla koko ajan perheenä miehen kanssa. kivaahan se olis sit jutella samas tilanteessa olevien kanssa ja ei varmaan kukaan ajattele että toi ei osaa hoitaa vauvaansa. jos ajatteliskin, niin siinähän ajattelis. no mä olen paljon hoitanu pieniä lapsia työni puolesta, mut en ihan vauvoja kylläkään. sylissä oon pitäny ja syöttänytkin, mut ei juurikaan kokemusta ole.
mullakaan ei ole supisteluja, niitä harjoitus kylläkin joka päivä. eikä varmaan synny vielä moneen viikkoon.. :headwall:
nyt aamiaiselle!
voimahalit kaikille! :hug:
 
Moikka

Neuvolasta soitettiin ja sanottiin, että en joudukkaan sektioon, että matonen mahtuu ulos ilman sitäkin, jonkun verran ehkä voin saada repemiä tai sitten en yhtään.
Poika tulee olemaan siis yli 3 kilon, tuntuu kamalalta, mutta tulossa on potra poika :heart:
Tänään mentiin aamulla käymään miekkosen vanhemilla, ja saatiin vauvallekkin jo lahja, anoppi oli kutonut vauvan pehmeästä langasta sillaset vaaleensiniset lapaset, pipon ja villasukat :heart:
Mietin synnytyksessä käytettävistä kivunlievityksistä, että eikös tuo epiduraali ole aika yleinen kivunlievitys?, mietin että taidan ottaa sen jos se vaikka sitten helpottaisi, tuntuu että luonnollisena en voi.
Huomenna pitäis vielä lähteä kummitytön 2.vuotis synttäreille tän pallomahan kanssa, ja tuli muuten samalla mieleen,että eihän mulla oo mtn lahjaakaan neidille?!?
Luin juuri joltain sivulta,että synnytyksen pelko voi johtua korvatulehduskierteestä jos on ollut lapsena, itselläni oli todella paha kierre, ja muistoksi jäi jokin korvaan, ettei saa sukeltaa ym.. Pelkoni ei ole suuri mutta aika paljon pelottaa, olen yrittänyt aina päivisin tehdä rentoutusharjoituksia, toivottavasti on apua jossain vaiheessa.
Pitäisi lähteä ostamaan nyt sitten se lahja.

Anniina91& Matonen 39+3(?)
 
Pikainen kysymys...
eilis illasta saakka ala selkää jomotellut enempi tai vähempi ja nyt äskön kun vessassa kävin tuli paperiin pyyhkiessä hieman verta :/
mitäs tästä vois päätellä? Pitääkö soittaa synnärille?
Neuvolassa viime viikolla sanoivat,että vähän voi paperiin tulla verta,mutta ei tiputtelemalla että sitten kiire sairaalaan...mutta mulla tosiaan tuli paperiin sellasta vaaleenpunasta verta...hmmmmmm...
 
Zemppiä ja voimia kaikille leikkaukseen lähipäivinä meneville, taisi olla ainakin Develly, Alina ja Tuulia! :hug:

Tänään olin ehkä vikaa päivää koulussa ennen pikkusen syntymää, sain pidettyä parit esitelmät pois alta ja periaatteessa riittää että teen kotona vielä muutaman tehtävän ja sit keväämmällä käyn parissa tentissä. Mutta aamun tunnilla istuessa mulla alko mahassa tuntumaan paha menkkajomotus, piti ihan hengitellä syvään rauhassa. Ja sit alko tuntumaan suolistossa ihme kiemurtelua ja olo oli ihan kaamee. Ja lopulta jouduin sitten koulusta päästyä seisomaan täysinäisessä bussissa noin 20 min, olin ihan varma että pyörryn sinne. Nytkin mahassa tuntuu hassulta, ei koko ajan, mutta vähän väliä. Ja jotenkin salpaa puolittain hengityksen. Kai ne on niitä suppareita.

Tuohon asiaan liittyen semmoinen tyhmä kysymys, että tuleeko limatulppa aina ennakkoon vai voiko synnytys käynnistyä ilman sen tulemista? Pääsin juuri kotiin ja mies on nyt varmaan iltaan asti poissa, joten hermoilen tässä että voikohan se synnytys kohta alkaa. Yölliset supistelut kestänyt nyt jo parisen viikkoa ja vauva ollut saman verran laskeutuneena.

Ääh, tämä menee kuitenkin yliajalle ja mä vaan hysterisoin ja ylireagoin kuitenkin. :ashamed:

Pihalla oleva Jadel84 & Toukka 38+2
 
Täällä on ihan uudesti syntynyt ihminen, kun viime yönä sai vihdoin nukkua piiitkät yöunet ja unta riitti mitä parhaiten. Tuntuu kuin olisi jostain talviunilta herännyt.

Tsemppiä täältäkin kaikille leikkaukseen meneville. :hug: Ymmärrän kyllä pelon leikkausta kohtaan, mua itseänikin varmaan hirvittäisi, jos nyt sanottais, että leikataan vauva ulos. Minä kun en ole ikinä ollut sairaalassa potilaana tai leikkauksessa tai mitään. Mutta varmasti kaikki menee hyvin teillä ja vauvoilla!

Myö ei Develly taideta Hyvinkäällä tavata, kun tää mun masuasukas ei taida näillä tuntemuksilla vielä ensi viikolla ulostautua. :D Muita täällä ei tainnutkaan olla Hyvinkäälle menijöitä.

celia söpö masu ja taitavaa paintin käyttöä. :D

Maha tuntuu tosiaan laskeutuneen jonkin verran. Hengitys tuntuu ihan älyttömän helpolta ja autossakin voi taas istua selkä suorana ilman, että tarvitsee vääntää itseään mutkalle, kun vauvan kantapää porautuu kylkiluiden alle.

Aloin eilen miettiä tuota epiduraalia, kun ystäväni, joka on kätilö, sanoi, että ainakin hänen työpaikallaan epiduraalin kanssa laitetaan aina myös kestokatetri. Mua alkoi hirvittää ihan älyttömästi, koska en voi kuvitella mitään pahempaa kuin katetroitavaksi joutuminen. Onko teillä tietoa, että onko toi yleinen käytäntö ihan kaikkialla vain vaan joissain paikoissa? Ystäväni sanoi myös, että epiduraali sitoo sänkyyn, kun täytyy olla mittareissa kiinni, mikä ei tällä hetkellä tunnu hyvältä. Jotenkin tuntuu näin ennakkoon, että mitä pidempään voi olla pystyssä ja liikkua, sitä parempi. Tietenkin jos avautumisvaihe venyy ja väsymys painaa, tuo epiduraali taitaa olla aika hyvä keino helpottaa kipua ja saada vähän levähdettyäkin.

Nyt ruuanlaittoon ja sohvalle pitkälleen.

Ikuisuus ja tyty 36+2 :heart:
 
Ikuisuus Minä kanssa suuntaan hyvinkäälle punnertamaan. Luulin ettei sinne muita tän ajan odottajia olisikaan tulos mut kiva etten oo "ainoa" :wave: Ja liki samoja viikkoja kuljetaan,tosin tää asukas saa häädön ennen ajan umpeutumista ,ei kokonsa puolesta vaan hapensaannin takia. Mutta kyttäillään josko törmättäis kuitennii... :D



HubaG & Alivuokralainen 36+4 :heart: :heart: :heart:
 
meneekö ketään naistenklinikalle?tuntuu et ei..
niin kai siinä laitetaan kanyyli selkään epiduraalis,jos tarvii lisätä sitä ainetta, mutta en usko et se kauheesti häiritsee, mut tiedä sitten..
jadel, mun kaverilla tuli vauva vuorokauden sisällä limatulpan irtoomisesta, mut kai sekin on yksilöllinen?
 
HubaG onpa hauska tietää, että sinäkin olet Hyvinkäälle suuntaamassa. Multa oli näköjään pudonnut yksi viikko laskuista edellisessä viestissä, mutta saatetaan me joka tapauksessa sattua samaan aikaan paikalle. :D

Ikuisuus ja tyty 37+2
 
Soittelin sairaalaan ja sanoivat,että jos tuota vuotelua jatkuu tässä illan ja sitä tulee ihan siteeseen niin sitten vois olla hyvä käydä näytillä täs illal tai aamulla..kun meinas,että saattaa sitten olla lapsivettä :). Nyt vessa käynnillä tuli sellasta rusehtavaa vuotoo ja veristä limaa hiukan...huiiiii uiiiiiiiiii,en mä oo vielä valmis....
Tyttö vietiin varmuuden vuoksi mummin luo yökylään,että jos tässä joudutaan näytille lähtemään.
Apua :D
 
krisu Lupaavalta kuulostaa. Tsemppiä vain kovasti!

ikuisuus Olen ollut TAYSissa opiskelujen puolesta seuraamassa synnytyksiä, eikä siellä ainakaan automaattisesti katetroitu epiduraalin yhteydessä. En usko, että on mikään automaattiratkaisu.

Täällä tänään 36+0, enää viikko täysiaikaisuuteen :D
 
No se olis sitten laskettu päivä tänään...Mutta ei näytä olevan syntymäpäivä :LOL:

Nimbe oon myös menossa Seks:iin ja yllätyksenä luin Ilkasta tuosta vierailukiellosta...Musta olis ollu kiva että isovanhemmat pääsis kattomaan sinne tunniksi, nythän ne rykää kaikki sitten meille kotia kun tullaan...

Hoh, olo on edelleen kuin ennenkin, ei kivun kipua tai muutakaan merkkiä että tässä nyt pitäis synnyttää lähiaikoina. Ei kumminkaan uskalla kovin enää lähteä yksin mihinkään? 10 pv annetaan mennä yli, sitten tulee sairaalaan kutsu. Tulis nyt kummikin vapaaehtoisesti pihalle...Mä oon lähdössä vähän niinkuin soitellen sotaan koko synnytyksen osalta :D Tulin siihen tulokseen että tieto lisää tuskaa. Ja koska kaikilla menee kumminkin omalla laillaan niin turha miettiä kovin paljoa etukäteen, koska mullakin on esikoinen kyseessä niin ei edes tajua kaikkea mitä on tulossa! Kyllä se luonto tikanpojan puuhun ajaa...
 
Ikuisuus ei mulla ainakaan katetroitu! Siis kätilöopistolla parisen vuotta sitten. JOs ei oo käytäntö muuttunu??
Ja tosiaan se kanyyli jää selkään , mutta miten mä muistasin että olis voinu liikkua tarvittaessa?? Voi olla, että muistan aivan väärinkin :kieh:

Krisu voimia urakkaan jos sinne tänä yönä lähdet? Kuulostaa kyllä ihan itse asialta ;)

Mä täällä mietiskelen ton nivuskivun kanssa, että kipeytyyköhän se niin että vaikuttaa synnytykseen? Kun jo nyt on h......n kipee!! Kun en aina luota neuvolahoitajan arviointiin siitä mikä on normaalia..
Ei esikoisen aikaan ollu tällästä ja nyt hyvä jos liikkeelle pääsee ilman kovaa kipua :(
Ja ilmeisesti kohdun pohja ( ylävatsassa ) kipuilee välillä, varsinkin jos kumartuu. Mä en kyllä kohta enää jaksa...

Fi0na

Ps. Kiva tietää etten ole ainoa jonka mies on välillä toope :LOL:
 
Fiona: Mulla kanssa noi nivus/liitoskivut välillä niin kovat, etten pääse oikein edes kävelemään, mutta olen ymmärtänyt, ettei niiden pitäisi synnytykseen vaikuttaa. Toisaalta luotan myös siihen, että itse ne synnytyskivut on niin tajuttoman kovat, että "pienet" liitoskivut katoaa sinne jonnekin :LOL:

Mahaa särkenyt illalla jonkin verran ja ihmeellisiä viiltoja sisäreisiin. Voi kumpa ne nyt valmistelisi paikkoja. Huomena 2 vkoa laskettuun aikaan eli vajaa 4 viikkoa synnytykseen :LOL:

Krisu: Paljon tsemppiä täältäkin!!! :heart: Toivottavasti pääset pian tositoimiin :heart: Tulehan päivittelemään tilannetta kun pääset / ehdit!

Nimbe
 
Täällä valvotaan supistusten kourissa. Illasta asti supistellut, ensin ei kovinkaan kipeästi mutta säännöllisemmin ja sitten nukuin muutaman tunnin välissä ja nyt oon pari tuntia valvonu kun on aika tuskainen olo mutta supistukset - kipeät sellaiset - tulee epäsäännöllisesti about 20-30 min välein. Peukuttakaa nyt että tässä päästäis lähtemään tositoimiin. Tosin toivotaan että aamuun asti kestää sisällä että ei tartteis herättää muksuille hoitajaa ajelemaan tänne toiselta puolelta Helsinkiä keskellä yötä. Aamulla varmaan soittelen tuolle hoitajalle vaikkei nää olis vieläkään säännöllisiä jotta jos tulis kuitenkin päivystämään tänne...on sen verran nopeasti tulleet maailmaan nuo molemmat aiemmat sitten kun supistukset on säännöllisiksi muuttuneet että olis kiva jos ei enää sitten joutuisi odottelemaan hoitajaa saapuvaksi...

Just kävin toiseen kertaan kuumassa suihkussa ja nappasin panadolia kun niin ne olis kuitenkin käskeny tehdä jos olis kättärille alkanu soittelemaan.

Ja huomaa kyllä että supistukset vaikuttaa suolistoonkin kun olen jokaisen supistuksen jälkeen joutunut käydä tyhjentelemässä. Nyt alkaa olla jo suolisto onneksi melkolailla tyhjänä mutta kuitenkin.
 
Täällä edelleen :kieh:
Illalla supistukset tulivat jo 5-10min välein,mutta ei kovin kivuliaina,joten kotona pysyttiin..
nyt vaan lähinnä kokoajan alaselkää juilii ja limasta verta vuotelee :x
Yöllä en kuitenkaan juurikaan nukkunut ja olo on nyt sen mukainen :/ |O
Lohjalla vaan sanoivat,että sitten kun ei enää pysty kotona olemaan niin sitten menoks.
 
täällä tuli eilen osa limatulpasta pitkin päivää, ja nyt ollut menkkamaisia jomotuksia :)
jospa täälläkin päästäs piakkoinn hakemaan sitä nyyttiä :heart:
Pelottaa vaan tuo matka, 120km, sairaalaan :/ Se on lähdettävä heti,kun alkaa supistuksia tuntua...

MiinaJaManu ja Helmi rv 39+1
 
oi, oi.. täällähän on jo moni lähellä tositoimia :D Jokohan Hopeakaisla on jo tosi toimissa?
PALJON VOIMIA HOPEAKAISLA, KRISU & MIINAJAMANU :heart: :hug:

Nimbe: Täällä ihan samat ajatukset.. tänään 2 viikkoa laskettuunaikaan, mutta hyvin varauduttu vielä neljään viikkoon :D :whistle:

Täällä siis tänään 38 viikkoa ois täynnä :whistle: :) Eilen touhusin ihan hullunlailla koko päivän ja loppuillan sitten makasinkin sohvalla ihan väsyneenä |O Supistuksia tuli jonkun verran, mutta ei kovin kipeitä eikä todellakaan säännöllisesti :ashamed: Yö ihme kyllä meni tosi hyvin, vaikka olin aivan varma eilen illalla että valvon kipujen kanssa koko yön :D Kohta jos lähtisi ulos ja tekemään lumitöitä - en vain osaa olla paikoillaan :ashamed: :D Ja esikoisen on pakko päästä ulos, hyppii muuten seinille :D

Mutta nyt on lähdettävä etsimään legojunaa..

-Veeruska & nökerö rv 38+0-
 
Täällä mitään vielä tositoimissa olla parhaista toiveista huolimatta. Siinä viiden aikaan loppuivat supistukset ja nyt yritetään miehen avustuksella niitä taas käynnistellä kun olivat sen verran oikean tuntuisia että voisivat saada jotain kunnolla aikaankin. Toivotaan että tän päivän aikana päästäis tositoimiin mutta jostain syystä olen ehkä liiankin skeptinen tämän asian kanssa... :headwall:
 
Täällä jännitetään teidän puolesta kenellä " lähtö lähellä" mahdollisesti :hug: :D

Itse olen ollut omituisen pirteä pari päivää, yöt saan nukuttua hyvin, eikä oikein kolota eikä mitään. Onkohan luontoäiti antanut mahdollisuuden kerätä voimia koitokseen?? :whistle: Ja mie käytän ne vain haahuiluun ja jonnin joutavaan,mutta en huilailuun :LOL:

Nyt lumihommiin, sitä onkin yöllä satanut ihan reippaasti ja koko ajan tulee taivaalta lisää.

matami-mimmi ja vauva 39+0 :heart: POKS
 
Jännittävät hetket monella käsillä. Mikäli vain jaksatte ja on aikaa, niin kertoilkaa voinnista, kun ensisynnyttäjänä kaikki uutta ja ihmeellistä ja mielenkiintoista kuulla miten etenee.

Itsellä tuli torstaina ja perjantaina "lorahduksia" housuun, mutta sen jälkeen rauhoittunut ja tullut vain valkovuotoa. Soitin jo äitipolille ja kyselin, että voisiko olla lapsivettä. Kehottivat tarkkailemaan ja jos tulee vielä lisää niin sinne testiin. Lisää ei kuitenkaan ole tullut, tai siis on mutta on ollut selvästi "valkoista". Supisteluja tulee, mutta ei niin kivuliaita että olisivat oikeita, tai niin ainakin luulen. Öisin saan nukuttua tosi hyvin ja se vähän ihmetyttääkin, kun teillä monella unettomuutta. Ehkä tämä pikkuinen ei ole vielä syntymässä.

HelmiHaave ja pikkuinen rv 39+5
 
Tsemppiä teille, jotka kärvistelette supistusten kourissa, toivottavasti supistukset säännöllistyy ja pääsette pian tositoimiin! :whistle:

Hyvä kuulla, ettei toi katetrointi ole rutiinitoimenpide kaikissa sairaaloissa.

Mä liityn siihen joukkoon, joka synnyttää neljän viikon kuluttua. Kattelin kalenterista, että tän vauvan syntymäpäivä on varmaan maaliskuussa, kun ei tää näytä syntyvän vielä piiiitkiin aikoihin. Taidan olla kohta porukan ainoita, jotka ei tiedä, mikä on supistus. En h*lvetti sentään ole tainnut kokea edes harjoitussupistuksia. Että mä alan huomenna ajatella, että kyllä tää ens kuussa sitten syntyy. :LOL:

Mä ostin eilen kauppareissulla uuden hienon kassin, josta teen sairaalakassin. Laittelin sinne eilen jotain tavaroita ja mietin, että toivottavasti mä nyt joskus pääsen lähtemään, etten oo turhaan pakannut. Mietin siinä sitten, että kai meille kaikille lähtö tulee joskus, eli tuskinpa tuo nyt ihan turhaan tuossa on, tai sitten pääsen varmaan Guinnesin ennätystenkirjaan maailman pisimmällä raskausajalla, jonka päätteeksi vauva uusi vuokrasopimuksensa ja jäi asumaan mun kohtuun. :D

Monta kertaa yössä käytte vessassa? Mä kävin viime yönä viisi kertaa, ja se alkaa jo hipoa mun omia ennätyksiä. Muutaman kerran yössä tarvitsee yleensä käydä.

Nyt aamiaispuuhiin ja kaupungille kaveria tapaamaan.

Ikuisuus ja Kerttu 37+3
 

Yhteistyössä