Nyt ollaan sitten päästy vuoteen 2018. Aattelin tänne tulla katselemaan, miten täällä menee.
Jälkimmäinen lääkärineuvola mulla oli viime viikolla. Soittelin vaan etukäteen sinne, että voinko tulla, kun olin nuhainen ja hieman taisi olla lämpöäkin neuvolaa edeltävänä päivänä. Vapaita aikoja oli vasta helmikuussa, mutta muutenkin olivat sitä mieltä, että kun ei ole mitään vakavaa tarttuvaa tautia, niin voin tulla, jos vaan jaksan. Nuha vaivaa vieläkin, mutta on kyllä jo vähän parempi. Taitaa tulla seuraavaksi kurkkukipu ja painunut ääni vaivoiksi, tai alkaa olla jo sellaista
Neuvolassa kuitenkin kaikki hyvin. Paikat oli kiinni, mutta hieman oli kohdunkaula lyhentynyt. Verenpaineen olin edellisenä viikonloppuna mitannut kotona, ja siihen nähden oli hieman korkeampi, mutta näinhän se usein on. Vauva on aina neuvolaa varten asettautunut raivotarjontaan, mutta on kyllä tähän asti pyörinyt tuolla mahassa. Terkkari selitti viime kuussa, että jonnekin asennonkääntämiseen voisi tuo lääkäri varata ajan, jos sellaista tarvitaan. Ihmettelin kyllä vähän, kun silloin oli aika vähän viikkojakin ja vauva oli silloinkin pää alaspäin, mutta vaan hieman viistossa. Tuon viiston asennon vuoksi tuli alimman käyrän mukainen sf-mitta, mutta kontrollissa pari viikkoa myöhemmin se sitten oli taas palannut keskikäyrälle. Sf-mitta oli tällä kertaa hieman keskikäyrän yläpuolella. Painoarviota en saanut, ja selitti että hänellä ei ole koulutusta siihen, että ottaisi ultralla mittoja, joista se painoarvio tehtäisiin eikä se ultrakaan ole tuolla neuvolassa kovin kummoinen. Vauvan siitä näki, ja lapsivedestä sanoi, että olisi normaali määrä. Seuraava neuvola on sitten jo viikon päästä
Hankinnat on edenneet melko paljon edellisestä kirjoituksestani. Nyt on se turvakaukalo, rattaat ja adapteri niitten väliin ja autoon on isofix-jalusta. Aika ärsyttävää puuhaa oli laittaa turvavöillä kaukaloa kiinni, vaikka olisin mä ton jalustan muutenkin halunnut.
Hoitopöytää ei hankitakaan vaan kysyin kaverilta puisen alustan, joka me kiinnitetään vanhempaan laatikostoon, jonne oon jo laittanut vauvan vaatteita. Pyydän varmaan miehen isää nikkaroimaan alustan paikoilleen. Se hoitopöydän pehmuste ostetaan varmaan myös samalta kaverilta. Saatiin myös sitteri tältä kaverilta ja siihen kuuluva lelukaari on löytynyt ja se saadaan myös samalla.
Ajateltiin vauvan nukkuvan alkuun äitiyspakkauksen laatikossa, ja mä just eilen keksin, minkä päälle se voidaan laittaa. Mies löysi netistä sellaisia vuokrattavia vauvan sänkyjä, niin sekin on vielä yksi vaihtoehto (ennen pinnistä). Pinnasängyt tuntuu niin isoilta, että halutaan sellaisen hankkimista vielä lykätä. Saatiin myös toiselta kaverilta rintareppu ja kaukalopussi.
Siskolta ollaan saamassa Tripp Trapp-syöttötuoli
Ja mun mielestä se sanoi, että siinä on ne New born -osat myös. Sisko lupasi myös lakanoita ja tyynyliinoja, ja mies suunnitteli, että käydään ens viikolla, kun sillä on vapaata, hakemassa nuo tavarat meille.
Kirpparilta löysin 62-koon toppapuvun, niin välillä voi sitäkin käyttää. Äitiyspakkauksen haalari oli niin jättikokoinen, että halusin hankkia pienemmän. Äp:stä tuli ne kintaat ja töppöset, mutta joku tosi lämmin päähine ois vielä kiva löytää, mutta en oo kyllä niin ahkerasti vielä etsinytkään. En oikein tiedä millainen olis hyvä. Muutenkin oon vähän näin esikoisen kanssa ihmeissäni miten paljon sitä vaatetta milloinkin pitää olla päällä. Eikä tänne Helsinkiin välttämättä mitään kovin kylmää tule koko talvena. Ja luin kyllä jostain, ettei pientä vauvaa saa viedä vaunulenkeille yli 10 asteen pakkasiin ja muutenkin pari viikkoa pitää pysyä lähinnä sisällä.
Sellaista tällä kertaa, pitää ruveta valmistautumaan lähtemään kauppaan. Mä oon täällä pyjamahousuissa, kun nää on näitä harvoja sopivia ja mukavia housuja
Äitiysloma alkoi virallisesti 29.12. ja joululoma työpaikalta jo viikkoa aiemmin.
Maaria1980 ja Mönkijä 36+0