Moikkelis!
Onnea vauvautuneille!
Tsemppiä myös niille, joilla vaavi on vielä masussa.Täällä vauva-arki vie ihanasti mennessään. Poika syö ja nukkuu hyvin. Isoilla silmillään myös seurailee maailman menoa ja isoja hymyjä on isille ja äitille myös suotu. Huomenna poitsu täyttää 2 vkoa ja päästään neuvolassa käymään ja tsekkaamaan painotilanne. Ja päästään myös vaunuilemaan, jos sää sallii. Ristiäispäiväkin on jo varattu (24.3.), jotta vuorotyöläisetkin kerkeävät toivomaan vapaata. Nimiehdotuksia tässä vielä viilataan varmasti pitkälle maaliskuuhun.
Synnytystarinaa voisin vähän rustata: Poika syntyi siis keskiviikkona 8.2.klo 6.02 rv 40+3. Supparit alkoivat su-ma yönä. Tiistaina noin neljän aikaan iltapäivällä muuttuivat supparit napakoiksi ja säännöllisiksi (5-10 min välein). Seitsemän jälkeen tein päätöksen sairaalaan lähdöstä. Kahdeksan jälkeen oltiin synnärillä ja olin vasta 1 cm auki. Siinä sitä sitten avauduttiin ja saliin pääsin noin puoli 12.Olin vasta 2,5 cm auki. Siinä sitten vetelin ilokaasua putkeen seuraavat tunnit. Epiduraali meni harakoille, koska kivut oli jo niin kovat, et mua ei saatu pysymään paikallaan. Spinaalin sain noin 4.30 ja olin 9 cm auki. En ois jaksanu ponnistaa ilman sitä, koska supparit olivat tosi voimakkaita ja kun entinen päättyi, uusi alkoi. Spinaali antoi mulle aikaa levätä ja sitten olinkin jo 10 cm auki ja sain luvan ponnistaa. Ei vaan ollut mitään tarvetta, koska lääke vei tunnon. Oksitosiini laitettiin tippumaan, jotta saatais taas supparit tuntumaan. Sitten jaksoinkin ponnistaa ja poika syntyi reilussa 20 minuutissa. Pojalla oli napanuora 2 kertaa kaulan ympäri ja oli niellyt lapsivettä, johon oli kakannut. Mut kun katsoin kätilöiden työskentelyä niin en mennyt paniikkiin, koska työskentelivät niin rauhallisesti. Tästa päättelin, ettei suurempaa hätää ollut.
Synnytyksen kesto 13.40 ja ponnistusvaihe 22 min. Ei jäänyt mulle traumoja. Ilokaasu oli täysin mun juttu ja siitä sitten tulikin kurkku kipeeksi ja korvat meni lukkoon, kun sitä 4-5 tuntia imuttelin melkein putkeen. Nesteetkin piti laittaa tipalla, kun keskityin vaan kaasutukseen
Jälkeenpäin väsytti paljon, kun ruokailut oli olleet melko huonoja maanantaista asti ja yötkin meni valvoessa. Oksukin vieraili kylässä ennen synnytystä ja synnytyksen jälkeen. Välilihaa leikattiin ja lisäks tuli nirhaumia. Tikkejä tuli muutamia. Mut ei sen väliä.Tekisin sen kuiteski uudestaan, koska lopputulos oli niin suloinen
T:Kääk ja poju alias pikkumurmeli 13 vrk