Helmikuun Helmiäiset 2016

IMN
Sehän se onkin että päivähoitomaksut nielaisee suuren osan tuloista.. Täällä päin päivähoitomaksu on 283e/lapsi miinus sisarusalennus muistaakseni -10%. Enemmän jäisi käteen työmarkkinatuesta, mutta siinä on se vaara että JOUTUU töihin ja tulot laskee. Työtä pakoileva en ole, mutta köyhyyttä pakoileva kylläkin :ROFLMAO: onneksi miehellä on kohtuu hyvät tulot, joihin hän pystyy oman jaksamisensa rajoissa vaikuttamaan, joten mun kotiin jääminenkään ei ole aivan mahdoton ajatus.

Just sain perhepäivähoitajien yhdistykseltä vastauksia kysymyksiini (y) toivottavasti tää homma nyt lähtee rullaamaan..
 
Mä en stressaa mitenkään erityisesti töihin menosta, toki mulla ei ole ees työpaikkaa minne palata :D. Kotona oon niin kauan ku saa olla, eli sinne vuoteen 2019, ellei sit tosiaan löydy jotain kivaa työpaikkaa:).

Haluaisin kouluttautua, mut siinä sit se ongelma että pakko olis lähteä toiselle paikkakunnalle noin +-100km päähän, haaveena olis sosionomin-koulutus.

Meillä on vauva nyt vähän alkanut yskiä, toivottavasti ei tule enempää kipeäksi vaikka kaikki muut ollaanki flunssassa:unsure:.
 
Mä meen 50% työajalla töihin kun vauva on 7kk. Ja mies jää sitten puolikasta kotiin. Taidan olla toisesta ääripäästä, sillää en voisi kuvitellakaan jääväni kotiin moneksi vuodeksi. Mun pää ei kestäis :(. Olishan se kiva lapselle, jos äiti olisi kotona, mut mä en pysty.
 
Ei kaikista olekaan olemaan kotona. Jos voittasin lotossa niin oisin aina kotona. Ei sillä, nautin työnteosta mutta tällä hetkellä en halua lapsia näin pienenä viedä vuorohoitoon. Jos sen päivätyön näin lähihoitajana onnistuu saamaan,niin mikäjottei. Tai täysin yötyön. Että ku oo ollu jo kohta 3v kotona niin en tosin enää välttämättä osaisikaan töitäni tehdä :D
 
IMN
Sama homma merkonomilla.. Koitappa siinä löytää päivätyötä kun aukioloaikoja jatkuvasti laajennetaan. Jokanen kauppa alkaa olla auki vähintään 7-23 ja myös pyhinä. Onhan se kiva näin asiakkaan näkökulmasta, mutta kun työnhakua miettii.. :cautious: ei oo perheelliset ihan ekana listalla kun työpaikkoja täytetään.
 
Nojoo vuorotyö aiheuttaa varmaan paljon haasteita tohon päivähoitokuvioon.. Ei oo tarttennu ajatella kun molempien työ toistaseks ainakin päivätyötä. IMN, tuo perhepäivähoitaja kuulostais oikein hyvältä(y) Täällä ainakin saanu kuvan, että sulla menis helposti yks jos toinenkin lapsi vielä lisää katraaseen :D

Vielä työpaikoista puheenollen.. Musta suuntaus on vähän sellanen, että alalla kuin alalla on noi työajat muuttumassa joustavammaks. Munkin työssä aiemmin se perus 8-16 ollu itsestäänselvä työaika, mutta nykyään tehty jo kokeiluja iltavuoroista, jotta asiakkaita voidaan palvella paremmin. Että saa nähdä mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

Mennäänkö kenenkään kotona vielä eteen- tai taaksepäin? Vauva siis? Meillä olis kova kiinnostus ryömiä, mutta vielä aika kaukana toteutuksesta :ROFLMAO:
 
IMN
Meillä mennään taaksepäin, vaikka uskon kyllä että tarkoitus ois eteenpäin.. :D

Ei tässä kyllä hoitolapsi tai pari painais juuri mitään. Toki hoitolasten kans ois varmasti varovaisempi kuin omien ja sitä myötä hommaa ois triplasti enempi :) mutta oispahan sitä työnteon makua.
 
Ikuisuus sitten kirjoitin viimeksi vaikka lukemassa käynkin usein.

Jässikkä oli 5kk neuvolassa 9300g ja 68,6cm. Soseita syö kaksi kertaa päivässä ja hyvin maistuu. Meillä on kummankin pojan kanssa ollut ensimmäisten makujen joukossa luumu koska kiinteät tekee myös vatsan kovalle. Luumua joka päivä vähän niin vatsa toimii hyvin. (y) Puurot on tarkoitus aloittaa parin viikon päästä kunhan lomareissut on tehty.

Öisin syödään yhä 1-3 kertaa ja viime aikoina on näiden lisäksi pitänyt tuttia laittaa useamman kerran yössä. Hampaita tekee kovasti niin tarvitsee yölläkin jotain suuhun. Päivällä onkin sitten kaikki mahdollinen suussa koko ajan. Jos ei muuta niin kiskoo omaa paidan kaulusta suuhun. :LOL: Yhtään hammasta ei vielä ole tullut mutta jospa pian.

Liikkeelle on kova kiire. Mahalleen kääntymisen opittuaan tavoite on ollut eteenpäin. Nyt pyörii navan ympäri ja eteen yrittäessä menee taaksepäin. Polvia jo koukistaa pyllyn alle muttei vielä osaa nostaa mahaa ylös. Leluja laittaa näppärästi suuhun ja uusin leikki on heitellä tuttia ulos rattaista. Istumaan olisi kova hinku,sylissä kampeaa koko ajan pystyyn. Neuvolassa sanoi että syöttötuolia voi kohta jo kokeilla kun vauva pitää niin hyvin selän suorana istuma-asennossa. Sekin tosin odottaa loman jälkeistä aikaa.

Fiona puhu ihmeessä neuvolassa olostasi ja mene juttelemaan myös neuvolapsykologin kanssa. Asioista puhuminen auttaa ja ammattilainen osaa kysyä oikeita kysymyksiä ja auttaa keksimään ratkaisuja. Ja jos keskusteluista ei muuta apua ole niin ovathan ne ainakin omaa aikaa ilman vauvaa.;) Itse kävin puhumassa neuvolapsykologin kanssa esikoisen ollessa pieni aikalailla samanlaisten tuntemusten takia kuin sinä. Ammattilainen osaa antaa sanat epämääräiselle ololle ja sitä kautta apukeinojakin löytyy. Se että tietää pääsevänsä tunniksi purpattamaan oloaan ilman vauvaa auttaa jo sekin kummasti. :D Ja aika auttaa myös kun vauva kasvaa vaikka nyt siihen tuntuukin olevan ikuisuus. Tsemppiä ja voimia, et ole olosi kanssa yksin!
 
Mäkin oon merkonomi noin niinku virallisesti. Ja ihan rehellisesti sanottuna kaupan kassalla 6-8h niin ei kiitoso_O. Tietysti ku sais paikan jostain pienemmästä putiikista, missä ei olis niin myöhäiset aukioloajat ja sais tehdä monipuolisesti hommia, ettei olis pelkää kassaa tai hyllyjen täyttöä tmv..

Meillä kovasti yritetään mennä johonkin suuntaan. Mahalla kun on niin peppu nousee ylös ja naama on lattiassa, vielä ei oo hoksannu että käsillä vois vähä avittaa sitä ryömintää/konttausta.:D. Meillä ei esikoinen ryöminyt ollenkaa joten saa nähdä onko pikkuveli samaa laatua sen suhteen.

Pojalla myös pilkottaa suussa jotain valkoista: vasemmalta melko takaa ylhäällä. Jotenki hassulta tuntuu että olis hammas, sillä eikö ne yleensä eteen tuu ensimmäiset. Kuolaa tullut jo jonkun aikaa paljon ja nyrkkiä yritetään pistää suuhun ihan ranteeseen asti:rolleyes:.

Käytiin tänään asuntomessuilla, ihania taloja kertakaikkiaan:). Ja yks lastenhuone vei mun sydämmen, se oli kyllä niin ihana, pastellisten sävyjen kanssa:love: . Voisin itselle haluta kans:LOL:.
 
IMN
Unohdinkin varmaan täällä iloita että meilläkin vihdoin jaksettiin kohtuullisesta laiskuudesta huolimatta kääntyä selältä vatsalleen! :) kaksi kertaa, tutilla houkuteltuna... :LOL: eli nyt todistin tytön yksinkertaisesti laiskaksi; ei vaan jaksa kiinnostaa joku kääntyminen. Neuvolassa jo peloteltiin fysioterapialla ym. jos ei piakkoin käänny ja sanoinkin jo silloin että viitsimisestä se vaan on kiinni :rolleyes: ilman houkutteluja ei kyllä käänny pidemmälle kuin kyljelleen kaarelle.

Meillä muuten pakitetaan myös selällään.. :p tai onko se nyt pakittamista kun länttää nihkeät jalkapohjat lattiaan ja sillä tyylillä vetää ruhoaan jalkojen suuntaan :ROFLMAO: siis oikeasti, vaikea saada teitä ymmärtämään miten noin pienillä strategisilla mitoilla voikin olla niin laiska ja pullukka :LOL:

Ja ne hampaat, huoh.. 3,5kk ikäisestä on kuola valunut kuin pieni puro suunpielistä ja ikenet on olleet välillä tosi kuumat, punaiset ja pehmeät. Yhdessä välissä tosiaan jo jokin kova kilahti metallilusikkaan kun kokeilin. Nyt taas ei mitään?! Voiko se hammas oikeasti puskea sieltä niin hitaasti että ien kasvaa uudelleen päälle? Raukkapieni kun on niin kauan jo ikenet kutisseet..

Tähkä Mua ei kans mikään kassailu/hyllytys jaksa kiinnostaa. Pitäisi löytää liike jossa sais enemmän keskittyä myyntityöhön ja visuaaliseen puoleen. Mutta sekin ois ihan samanlain sitä vuorotyötä.. Miks ikinä ees kouluttauduin asiakaspalvelun ja myynnin puolelle, kun taloushallinto ois ehdottomasti mun vahvuus.. :cautious:
 
Fiona, kiva että oot löytynyt seuraa. Itsekkin tutustunut mukaviin tyyppeihin jotka asuu samoilla kulmilla. Mulla on toki myös kavereita joilla pieniä lapsia, mutta kukaan ei asu kävelymatkan päässä, vaikka kätevästi täällä kyllä julkisilla pääsee :)

Voisiko joku kertoa mistä tuota :poop: riittää :whistle: 9/10 aamusta unipussi menee pesuun, ja usein jos käy vaihtamassa vaipan ennenkun varsinaisesti noustaan saattaa käydä vielä uusi vahinko kun jäädään torkkumaan, ja tämän lisäksi eilen meni 3 vaatteet pesuun :ROFLMAO: No ei ainakana tarvitse miettiä toimiiko toisen vatsa..

Tulejo, ymmärrän kyllä! Jos meillä olisi joku tollanen fiksu juttu mahdollista niin olisin ehdottomasti valmis jo menemään töihin. En ole mikään koti ihminen mutta olen jopa yllättänyt itseni että tämä on ollut ihan jees, katotaan miten käy kun syksyn sateet koittaa.. :sick: Mutta mulla on tarkoitus kuitekin nyt jatkaa vielä vuosi kotona, mennä syksyllä 2017 sitten töihin. Onneksi meillä molemmat tekee toimistotyötä joten on säännöllinen ja liukuva työaika.
Merkonomi minäkin olen mutta suuntauduin aikanaan taloushallintoon ja nyt tosiaan toimistohommissa :)

Täällä nyt on keksitty että voi kiljua, sellaista valitus kiljuntaa jos jokin ei miellyttä ja muuten oltu vähän känkkäränkkä tuulella pari päivää, tekisikö sitten sitä ensimmäistä hammasta, mene ja tiedä. Loppuviikosta tulossa vielä rokotukset eli lisää kiukkua. Onneksi mies on kotona niin ei tarvitse yksin kuunnella :p

Haettiin tänään syöttis, ei ollut kovin vakaata se istuminen, eikä vielä vissiin suositellakkaan istumista, mutta pikkuhiljaa voi harjoitella :whistle:
 
Meillä koettiin eilen kauhun hetkiä. Esikoinen meni illalla ihan yhtäkkiä ihan poissaolevaksi, tuijotti vaan pää vinossa katon rajaan. Ei reagoinu mihinkään, ei omaan nimeen, ei yhtään mihinkään, katseli vaan jonnekin katkaisuuteen, varmaan noin 5-10 minuuttia vaan oli ja toljotti silmät suureena.
Soitettiin sit ambulanssi, kaikki normaalisti paitsi syke 2- vuotiaalle korkea, mikä saattoi ihan hyvin johtua siitä kun kaikki oli aika paniikissa. Pikkuhiljaa poika siitä tokeni ja noin tunnin kuluttua oli normaali.
Tultiin sit päivystyksestä kotiin kun vaihtoehdot oli joko jäädä tohon arvauskeskukseen tai mennä kotiin tarkkailemaan, kotona tietysti poika on normaali joten päätettiin tulla kotiin.

Jatkotoimenpiteitä soitellaan tänään.
Lääkäri laittaa myös neurokirurgille meneen tiedot ja saa nähdä haluaako hän tutkia lisää. Epätietoisuus on pahinta kun ei yhtään tiedä et mikä on. Jonkinlainen poissaolokohtaus mut mikä sen aiheuttaa, kokemuksia? Epilepsiaa mietin mut vaikea kuulemma yksittäisen kohtauksen vuoksi sanoa, kuulemma voi olla ettei koskaan tule uudelleen. Mitä tietysti toivotaan:).

Vauva päätti nousta jo ennen 6, onneks isi heräs vauvan kanssa niin saa itse vielä edes hetken nukkua esikoisen kanssa, yö kun tuli nukuttua huonosti omalta osalta:unsure:..
Meillä kiljutaan myös, ja eilen yöllä heräsin 2 aikaan ku vauva ähisi kovasti, pyydysti varpaitansa :D. Saikin kiinni toisesta sit lopulta:ROFLMAO:.
 
Oi tsemppiä tähkä! Toivottavasti ei toistu ja mitään kurjaa ei löydy! Epilepsiaan toki poissaolokohtaukset sopisivat, mutta tutkimuksia varmasti tehdään. Onneksi lastenlääkärit sairaalassa kyllä on huolellisia ja tarkkoja ja selvittävät tarpeelliset jutut!

Ehkä sittenkin? Kivaa, että joku ymmärtää mun työsuunnitelmat :). Välillä tuntuu, että oon ainut joka haluaa töihin lapsen ollessa vielä kovin pieni. Ja vaikka kukaan ei suoraan sanokaan niin koen silti että muut katsoo kieroon, kun sanon meneväni töihin lapsen ollessa 7kk. Ite oon kyllä sitä mieltä, että on meille hyvä ratkaisu, mutta välillä tulee silti syyllinen olo, kun eihän kukaan muukaan tee niin... :unsure:

Meillä kans ikenet kutiavat ihan tolkuttomasti. Parasta on purra äidin rystystä ikenillä oikein kovasti. Se helpottaa hetkeksi oloa. Purulelujakin on toki käytössä, mutta toi rystynen tuntuu helpottavan sillon kun on kovin kitinä hampaista.
 
IMN
TuleJo minusta ei ainakaan ole mitään paheksuttavaa siinä että haluat jo töihin :) mulla jatkui opiskelut aikoinaan lasten ollessa 9-10kk ikäisiä, eli heti äitiysloman jälkeen on heidän kotihoitonsa loppunut. Sitten tietenki ollut näitä hoidottomia pätkiä työttömyyden ja uusien äitiyslomien takia. Nyt haluan olla pidempään kotona, koska kyseessä todennäköisesti on se meidän viimoinen vauva.. Viimeksi eilen kylläkin tuli kova tarve "tehdä jotain" :D

Tähkä Toivottavasti selviätte säikähdyksellä <3 en kyllä osaa enkä uskalla arvuutella mikä tuollaisen aiheuttaisi.. Kaverin lapsella on samankaltaista oireistoa, mutta todella usein ja vain väsyneenä.

Meillä kokeiltiin eilen syöttistä :) hienosti meni iltapuuro siinäkin alas ja tyttö malttoi paremmin odottaakin puuron valmistumista kun näki mitä touhuan.
 
Tulejo Onneks on vaihtoehtoja kaikille perheille. Se mikä sopii toiselle ei sovi toiselle :). Mäkin menisin toisaaltaan ihan mielelläni töihin jos vaan olis mahdollisuus joustavaan työaikaan ja joku kiva työpaikka.

Vauva punkee kovasti istuma-asentoon jos on sitterissä, syöttötuoli on onneks jo valmiina, pehmuste on vaan ostettava:).

Esikoinen oli kans eilen väsynyt ennen kohtausta, ku ei ollu nukkunu. Soitettiin nyt itse aika lasten neurologille, jos saatais jotain selvyyttä asiaan.. Mut nähtäväksi jää. Kamalaa vaan ku ei pysty itse oleen ollenkaa normaalisti ja koko ajan pelkää uutta kohtausta:(.
 
Tähkä En voi edes kuvitella kuinka paljon tuollainen säikäyttää!! Toivottavasti mitään ei löydy, eikä kohtaus uusi!! Ja kun toinen on vielä niin kovin pieni, niin ei osaa itsekään yhtään selittää, että millainen se olo on...

Täällä töihin lähtö kyllä aiheuttaa stressiä, paljon. Meillä päin on vain yksi perhepäivähoitaja (jonka ryhmään vaikea päästä) sekä yksi päiväkoti jossa on samassa ryhmässä lapset 0-6v. Parhaimmillaan reilut 20 lasta ryhmässä samaan aikaan... Enkä todellakaan halua antaa 10kk vauvaa siihen hullun myllyyn... :( Eli kotona olisi sitten hoidettava pientä ja mielelläni hoidankin, mutta kun on se raha... :whistle: Suunniteltiin, että jos otettaisiin lainaan lyhennysvapaata, ja yritettäisiin niin kituuttaa vielä ensi vuoden puolelle kotona. Työpaikka on johon mennä, mutta tuo ravintolatyö(kään) ei ole se mukavin mahdollinen pienten lasten kanssa...

Tytölle puhkesi ensimmäinen hammas muutama päivä sitten, ja toinen on ihan hilkulla läpi. :) Pientä matkaa jo ryömii ja kovasti yrittää ottaa konttausasentoa. :love:

Millaisia määriä muiden pienet syö soseita päivässä? Jotenkin tuntuu, että kaikki on unohtunut noiden isompien lasten vauva-ajasta. Annan neidille ruokaa kolme kertaa päivässä, ja söisi kerralla ainakin 1/2 purkkia jos antaisin. Tuntuu, että nälkä on hirmuinen. :LOL: Tissiä kyllä syö myös erittäin hyvällä ruokahalulla...

Lapset vinkuvat taas uimaan, joten eihän se auta kun lähteä touhua valvomaan. Aurinkoista loppuviikkoa kaikille!! :D
 
Voi tähkä, kuulostaa ihan painajaismaiselta tilanteelta! Voin vaan kuvitella sen säikähdyksen määrän. Toivotaan tosiaan ettei kohtaus uusi ja nyt tutkitaan kunnolla. Pajon voimia koko perheelle.

TuleJo, mustakaan sun töihinmeno ei kuulosta ollenkaan oudolta. Kyllä jokainen tekee ne itelleen parhaiten sopivat ratkaisut. Ja se menee just niin, että lapsi on onnellinen kun äitikin on. Samaa huonoa omatuntoa mä oon kantanu siitä oman ajan kaipuusta.

Mitä puuroja te vauvalle ootte antanu/aiotte antaa? Kaura vai joku muu vilja?
 
IMN
Meillä vauva syö ihan perus kaurapuuroa. Enää ei tarvi ees jauhaa hiutaleita ihan jauhoksi.

Meillä syödään aamulla ja illalla n. desi puuroa sekoitettuna muutamaan teelusikkaan hedelmäsosetta. Ekojen päiväunien jälkeen purkillinen hedelmäsosetta ja toisten päikkäreiden jälkeen purkki kasvissosetta+pari jääpalakuutiota lihaa/kalaa/kanaa. Kaikkiin tietty lisäksi vielä 100-150ml maitoa ja sitä menee myös aina ennen nukahtamista. Että siinä kun ihmettelee olkapäille valuvia poskia.. :D
 
Fiona, me aloitettiin esikoisella jollain puurohiutaleilla, koska hän oli niin hienokurkku että :D. Olisko ollu riisihiutale tmv..

Täällä on nyt muutama yö valvottu refluksin takia myös. Huomaa et oikein toista sattuu ja maitoa tulee takaisin päin:unsure:. Täytyy ihan tosissaan ottaa ne kiinteät mukaan että saa sillä edes vähän hillittyä tuota.
 
IMN Mukava kuulla, että toistenkin lapsille ruoka maistuu! Eli ei tuo meidän tyllerö sitten taidakaan mitenkään erikoisen paljon syödä, jos teidänkin tyttö syö jo tuollaisia määriä. :D Meillähän neiti ei enää halua syödä sitterissä, vaan pitää päästä syliin syömään kun kaikki muutkin ovat siinä pöydän ääressä. Ja hanakasti menee suuhun kaikki mihin käsi yltää... Yksi päivä nappasi siskon leivän päältä kurkkuviipaleen suuhunsa, ei nyt äidin ruisleipä viipaleet saavat kyytiä. Ja itku on kauhea jos yrität pois ottaa... :LOL:
 
Täällä on ihanan kannustavia ja ymmärtäväisiä äitejä <3

Soseita menee meillä 2 kertaa päivässä noin 2 ruokalusikallista vihannesta ja 1 rkl luumua. Vatsa on aika kovalla ollut tai kovasti joutuu ähkimään. Vauvelille maistuis enemmänkin, mutta mä oon rajoittanut vielä määrää. Seuraavaksi ajatuksena olis aloittaa iltaan puurot kun 5kk tulee täyteen ensi viikolla. Mä ajattelin aloittaa ihan kaurapuurolla. En tiedä vaan pitäiskö niitä hiutaleita hiukan murskata vai hauduttaa vaan puuro riittävän pitkään? Ihan perus hiutaleita kun meinasin ostaa eikä mitään vauvapuurojauhoa. Meillä kun ei oo mikään silkkikurkku tuo herra.
 
IMN
Mi kokeilisin aluksi ihan kokonaisilla hiutaleilla ja survoisin pienemmäksi vain jos on tarve.. Eipähän turhaan oppisikaan sihtikurkuksi :D aluksi annoin hiutaleiden vähän aikaa (ehkä 10min) turvota kylmässä vedessä, että puurosta tuli pehmeämpää, mutta enää ei onneksi tarvi :) oli melko aikaa vievää se puuron valmistelu..

Mummoni joskus sanoi että jokainen vauva tippuu kerran, ja ainakin meidän kohdalla pitänyt paikkansa.. :( esikoinen tippui 3kk ikäisenä hoitopöydältä, sillä aikaa kun poimin vaippaa lattialta, tyttö taas tippui puolivuotiaana meidän sängyltä. Tää neiti taas onnistui tänään luiskahtamaan syöttötuolin jalka-aukosta alas ja naamalleen lattialle :( aina yhtä huono oma-tunto.. Onneks selvittiin vaan kuhmulla ja mustelmalla, tosin keskellä otsaa.
 
Meille osui neuvolassa tosi mukava kesäsijainen, taisi olla vielä opiskelija. Jos tuo olisi vakkarina, saattaisin jopa vaihtaa :whistle:
kasvaa tasaisesti (nyt 7630/65.8) ja saatiin lupa istua tuettuna, eli nyt voidaan syömiset ihan luvallisesti siirtää sitteristä syöttikseen (y)
Rokotuksista nousi hieman lämpöä tälläkin kertaa.

Meillä syödään ilmeisen vähän :ROFLMAO: Syödään tällä hetkellä vain kerran päivään ja yksi jääpala kuutiollinen (pari tl) jotain vihannesta tai sitten päärynää. Puuroa suositteli neuvolasta aloittelemaan jos se toisi vähän parempi unia, ja oli kyllä tarkoitus aloitellakin. Eli ensi viikolla otetaan iltapuuro kehiin (y) ihan perus kauraa meinasin kokeilla.
 
Meneekö pelkällä imetyksellä täällä enää kukaan? :LOL: Muut ku me... :barefoot:

Tosta tippumisesta, aina sanotaan et vauvat tippuu. Meillä ei oo kumpikaan lapsista vauvavuonna tippunu, esikoinen sit ottanu nyt takas kaikki tippumiset..monta kertaa viikossa tipahtaa sohvalta :cautious: ja hirvee huuto. Tai no Moonan vauva vuotta on vieä puolet jälellä... Puolet.?! Reilu puolet. Kamalaa, kohta nää on jo isoja:cry:
 

Yhteistyössä