Helmikuun helmet 2014

Piggy- sekoitan puuron joukkoon n. 3 ruokalusikallista hedelmäsosetta, puuroa siis 1-1,5dl riippuen nälästä ja sit annan sen verran hedelmäsosetta kuin syö, menee aina vähintään puolet purkista, joskus jää vähän jämiä toisinaan koko purkki. Meille taas neuvolassa sanottiin et antaa sen verran mitä syö. :) Nii jas sit n. 10-30 min päästä tissitän, riippuen siitä onko miten väsy.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulumisia täältäkin. Poika konttaa jo aivan sujuvasti ja menee riemusta kiljuen ympäri kotia ja rakastaa sitä, että minä konttaan hänen perässään. Välillä pyylää itseään puoli-istuvaan asentoon ja nauraa. Reilun viikon ajan on noussut polvilleen tukea vasten ja nyt viime päivinä on siitä noussut seisomaan varpailleen. Ei siis seiso koko jalkapohjalla vaan varpailla, ja sekös on horjuvaa ja huojuvaa. Tarkoittaa sitä, että mun pitää olla koko ajan vieressä ja vahtimassa...Pieniä kopsahduksia ja muksahduksia sattuu vähän väliä. Enää ei onnistu se, että jättäisin pojan hetkeksi olohuoneeseen esim. vessassa käynnin tai keittiössä piipahtamisen ajaksi. Vessassa poika kulkee mukana joko sitterissä, bumbossa tai lattialla. Ruokaa laittaessa laitan sitteriin tai keittiön lattialle mönkimään. Siivous onnistuu siten, että vien pojan vanhempieni luokse päikkäreille siivoamisen ajaksi. Mahtavaa, että poika oppii koko ajan uutta, mutta kieltämättä näin aikaisin liikkumaan lähteneen vauvan hoito on ajoittain raskasta.

Ruokaa menee siten, että aamulla ja illalla puuroa n. 1,5 dl + hedelmä- tai marjasosetta joitakin teelusikallisia. Lounaalla ja päivällisellä 1-1,5 dl liha- tai kasvissosetta. Lihaa syö usein kaksi kertaa päivässä (useimmiten kanaa ja jauhelihaa, kalaa joskus, possua joskus). Lisäksi välipalana hedelmäsosepurkki. Lounaan ja päivällisen määrä hieman hankala arvioida, mut jos syö valmisruokaa niin menee aina kokonainen pilttipurkki, joko pieni purkki tai iso. Esimerkiksi tänään söi pienen pilttipurkin karjalanpataa lounaaksi ja päivälliseksi omatekoista kanaa, perunaa ja porkkanaa.

Meillä oli pitkä jakso, et yöt meni heräämättä. Mutta nyt on taas alkanu herää yöllä syömään. Koitan aina ensin jos hän nukahtas tutilla, mut useimmiten ei enää...1-2 kertaa yössä syöny viimesen viikon ajan.

Tänään käytiin värikylvyssä. Oli aika hauska. Pieni taiteilija sai aikaan komean taideteoksen. Tosin taiteilija itse olisi halunnut syödä sen lopuksi :LOL:
 
lulina, värikylvyssä vauvat sotkee väreillä paperille =) Väreinä tänään käytettiin kiisseliä, jossa oli elintarvikeväriä sekä myrkyttömiä oikeita värejä. Voisi käyttää myös vaikkapa mustikkaa tai muuta syötävää. Oma poikani alkoi heti sotkea ja levittää väriä ympäri paperia. Kovin kauaa ei jaksanut (ehkä vartin), sitten piti konttailla jo vähän muidenkin teoksia katsomaan! Kannattaa laittaa semmoset vaatteet sekä itelle että vauvalle, jotka saa mennä sotkuun =)
Suosittelen, hauskaa yhteistä puuhaa vauvan kanssa!
 
Hurjaa että nää vauvat lähtee jo oileasti liikkeelle! Vastahan saatiin pienokaiset kainaloon ensimmäistä kertaa.. :) Meillä ryömitään ja vauhdilla mutta konttausasentoon ei edes yritä. Ylöspäin kurkottelee, tv tasoa ja sohvapöytää nuohoaa siihen malliin että ylös olisi päästävä. Kun pojan laittaa seisomaan jotain vasten niin hetken siinä jaksaa hytkytellä ja sitten meneekin jo jalat alta.
Meillä istutaan jo aika hienosti itse. Tosin tyynyillä täytyy ympäriltä poika vuorata tai istua itse takana kun ei kuitenkaan hirveän kauaa jaksa istuskella.
Soseita menee 5 kertaa päivässä. Aamulla ja illalla noin 1,5dl puuroa +pari lusikallista hedelmää tai marjaa. Lounaaksi kasvissosetta noin desi, välipalaksi pilttipurkki hedelmää tai marjaa ja päivällisellä noin desi lihasosetta. Mä kysyin neuvolasta että pitäiskö antaa lihaa 2krt päivässä mutta ei kuulemma, noin 8kk iässä vasta. Mutta toki eri neuvoloissa on vähän eri käytännöt! Välillä oon kyllä antanut myös luonaalla lihaa.
Tilasin pojalle (ja miehelle samanlaiset vaatteet!!) uusia vaatteita gugguulta. Sinne tärähti parisataa.. :D voin kuvitella miten söpöltä nuo näyttää samanlaisissa vaatteissa! Olisin itsellekkin halunnut tilata mutta en sitten kyllä yhtään oo huppari/verkkarityyppiä. Ja ehkä olis jo hullun näköstä kun koko perheellä olisi samanlaiset vaatteet. :D Niin mukavia perusvaatteita, mutta niin kauniita leikkauksia ja iloisia värejä! Näiden vaatteiden hintoihin ei kyllä ihan joka kokoon persus repee. Sen verran arvokkaita. :)
 
Vilja-maaria- tsemppiä pienen megaliikkujan kanssa! Älyä kun näillä ei ole, mä aina ´kiellän ku menee luvattomaan paikkaan, ihan ku siitä olisi jotain apua -.- Hyvin ne kyl muistaa missä oli jotain superkivaa, koiran vesikupilla on nykyään kova liikenne. Yhtenäpäivänä yritti viedä koiralta ruuatkin..

Poika pysyy aika huonosti istuvassa asennossa lattialla, menee aika etupainoiseksi. Lattialla yrittää nousta istumasentoon mut ei jaksa nostaa ylävartaloa ylös asti.

Tuommoinen väritysjuttu ois varmaan meijänkin pojan mieleen, rakastaa sotkea pöytää ruualla jos siihen siitä tipahtaa. Missä se väri oli? vieressä jossain kipossa vai? Pilteillä vois ehkä kokeilla maalausta iha ite :)
 
piggy, pöh mitään jäljessä ole! :D
Vertailu on ihan turhanpäiväistä puuhaa. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, toisilla on kauhea kiire ja toiset ottaa oman aikansa.
Johan meilläkin poika on treenannut ryömimistä sieltä 3 kuukauden ikäisestä, muttei vieläkään pääse vaivattomasti eteenpäin. Pyörii napansa ympäri ja peruuttaa taitavasti, mutta eteenpäin hinaa itseään vain satunnaisesti.

Kyllä nää liikkeelle ehtii vielä lähteä ja mun mielestä parempi vaan, mitä pidempään pysyy suht koht aloillaan eikä ehdi joka paikkaan tuhojaan tekemään. :D


Meillä sitten jäbäkin sai tämän inhottavan flunssan.
On aivastellut koko aamun ihan älyttömästi ja nenä alkoi vuotaa. : /
Toivon vaan, ettei yhtä rajuna iske kuin mulle. Jospa olis sen verran saanut maidon mukana vasta-aineita, että menis suht vaivattomasti ohi...
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Täällä annokset on puolesta desistä desiin, vaihtelee paljon. Neuvolassa meille sanottiin että tän ikäset syö hyvin eri kokosia annoksia. Joillekkin kuulemma menee jopa 3 dl kerralla ja se normaalia toiselle sit taas se puol desiä voi olla normaalia.
Täällä neiti kanssa käänty3 vko sitten kunnolla. Nyt sit alko konttausta reenaamaan ihan tosissaa. Nousee kontillee välillä jopa ns karhu kävely asennossa. Hurjan näköstä touhua. Ryömiä ei osaa eteenpäin ei edes yritä. Taaksepäin menee kyllä.
Hampaat on riesana täälläki, tai siis niiden tulo. Tuntuu kestävän kauan ennen ku puhkeavat. Ruokailuu vaikuttaa jonninverta. Tissi tuntuu olevan toisinaa kuin myrkkyä ku sitä tarjoo. Mut väsyneenä sit kelpuuttaa. Nukkuu ihan hyvin 2-4 kertaa syö yöllä. En enää koe sitä vaikeaksi, tissi suuhu ja takas unten maille. :)
 
miss_piggy
Meilläki kyllä muuten on tosi liikkuvainen mikäli se nyt on mahdollista maaten :D Siis pyörii kyllä napansa ympäri, peruuttaa ja nousee konttaus-asentoon mutta ei vaan osaa mennä eteenpäin. Välillä kyllä jotenkin ovelasti mönkii eteenpäin jotenkin pyllyä nostamalla ja kyljellään maaten.
Poika näyttää tykkäävän tuosta kaupan spagetti-jauhelihakastike-soseesta. Olen lisänä antanut esim. itse tehtyä peruna-kesäkurpitsa-sosetta.
Viimeisimpänä tein pakkaseen sellaista johon laitoin jasmin-riisiä, porkkanaa ja kanaa. Myös keitetty kananmuna uppoaa ihan hyvin.
 
Ei täälläkään kontata eikä ryömitä, ei oo kyllä juurikaan yritystä... En oo huolestunu, enemmän helpottunu ku tuo onnistuu kierimällä ja napansa ympäri pyörimällä jo telomaan ihteään.. Esim. eilen kierähti tosi nopeesti takas selälleen ja just sattu maton reunalta päätymään lattialle ja kopsauttamaan päänsä.. Leluilla myös muksii ihteään..
Jotenkin oon huomannu, et tyttö on ollu joten henkisellä tasolla alusta asti "virkeempi", mitä noin fyysisesti. Tarkkailee ja seurailee, touhuaa ja hämmentää omiaan sekä rakastaa touhuta vanhempien kans. Kiinnostaa kyl pyrkiä lelujen luo mut ei kiinnosta näköjään pyrkiä sinne muuten ku omalaatusesti pyörimällä :D Muistan ku kaks viikkosena tuota jo hämmästeltiin, kun silmät auki pollotti jo sillon parikin tuntia putkeen ja katseli maailman menoa vaikkei siitä tietenkää mitään sillon ymmärtäny :D

Nyt on uutena juttuna tullu musiikin tahtiin "tanssiminen". Tietyt biisit on, ku ne kuuluu nii mahallaan rupeaa heilumaan tai sitten sylissä seisottaessa rupeaa hytkymään :D Ei voi nauramatta kahtoo!

Tänä aamuna oli kyllä hermoromahdus lähellä ! Oltiin siis sovittu miehen kans, et hän herää tytön ekalle syötölle, n. 6-7 välillä tämä siis ja mä herään sit kun tyttö lopullisesti herää uuteen päivään. Pyh ja pah, heräilin yöllä monta kertaa kun tyttö kitisi ja minähän häntä sitten syötin unenpöpperössä, kun onnellisena olin menny myöhään nukkuu et saan nukkua sinne 9 asti kuitenkin pahemmin heräilemättä !!! Just näitä päiviä kun pienetkin asiat ärsyttää... Vaikka mies kyllä hienosti muuten osansa hoitaa vauvanhoidossa mut kivaha se ois kun sovituista jutuista piettäs kiinni ja sais mammaki joskus nukkuu ton "tympeen" syötön ohi.
 
miss_piggy
Minä en ees muista milloin olisin viimeks nukkunu edes 9 asti, taitaa 07:30 olla maksimi mihin oon saanu pojan pidettyä unessa :D No, ite on jo jotenki tottunu noihin aikaisiin heräilyihin ja menen myös aikaisin nukkumaan, harvoin valvon myöhempään kuin 22:00.

Meidän koko kesän kestänyt parveke-remppa on onneks viimein valmis. Voi poikaa nukuttaa taas partsilla.
 
:snotty:

Voihan kökkö, mikä yö takana.
Jäbä nukahti illalla ysiltä ja joskus klo 23 pintaan heräsi syömään eikä sitten saanutkaan kuumeelta ja räkäisyydeltä uudestaan unta kuin vasta yhden jälkeen yöllä. Mikään muu ei kelvannut kuin syli, mutta sekin vain jos heijasi ja käveleskeli eestaas samalla.
Seuraavan kerran herättiin sitten neljältä ja siitä sitten taas samaa sylittelyä kuuteen asti, kunnes nukahti ja nukuttiin pojan kanssa molemmat 8 asti aamulla.
Silloin riitti naurua ja juttua ehkä 15 minuuttia, kunnes alkoi ärtymys ja kiukku nousta pintaan. Nyt sitten 11 sain nukahtamaan tissille, eli kolme tuntia oli taas tiivistä sylittelyä, lallattelua ja tuudittelua.
Inhottavaa katsoa kun pienellä on hankala olla. Herkkis kun on, niin kaikista auttamisyrityksistä seuraa vain kauhea huuto (keittosuolatippojen laittaminen, nenän tyhjääminen fridalla, valuvan rään _pyyhkiminen nessulla_... :headwall:
Edelleen siis sama "hyvä temperamentti" pätee, kuin Koksin lastenlääkäri silloin lastenosastolla diagnosoi. :LOL:

Voi kun poitsun tauti hellittäisi mahdollisimman pian. Ihan karsee olo itselläkin, kun tauti edelleen päällä ja siihen päälle monen yön huonot nukkumiset.
 
Hortensia- toiv helpottaa nopeasti, meillä oli sama tilanne viikko sitten, tai no heräiltin 20 min välein -> korvatulehdus..

Pojan suussa pilkotti eilen hammas! Oisko räkäsyyden ja yökiukuttelun tulos? Kamalasti on kuolannut muutaman viikon ajan. Ihan millin verran ikenen ulkopuolella.

Heh, meillä on melkonen vaippavarasto, nyt ollut usemman kerran lyhyen ajan sisällä cittarissa pampersin vaipat hyvässä alennuksessa, nytkin löysin -40%. 6 avaamatonta pakettia josta puolet seuraavaa kokoa. :) Hamsteri mikä hamsteri.
 
miss_piggy
Mekin ostettiin cittarista noita vaippoja, tosin ostin vaan yhden paketin :D Cittarin normi hinta kun oli noilla jotain 12,90 ja halppiksessa taitaa samat vaipat olla aina jotain 9,90 eli ei paljon kalliimpia. Ja lidlin vaipat jotain 8-9 euron luokkaa muistaakseni.

Hortensia
, toivottavasti teillä räkätauti pian helpottaa... Ei se oo aikuisellekaan mukavaa niin varmaan vielä ikävämpää vauvalle joka ei osaa edes nenäänsä niistää itse tyhjäksi.
 
miss_piggy
Onpas täällä hiljaista...meidän poika siirtyi eilen matkustamaan autossa turvaistuimessa. Kaukalolle sanottiin heipat kun kävi jo pieneksi.
Tykkäsi olla turvaistuimessa, kun saa olla naama menosuuntaan ja tuokaan ei kuitenkaan ihan ole pystyasennossa, ettei rasita selkää.
 
Uskallatte jo kuskata lastanne jo kasvot menosuuntaan? Hui..
Itse sen verta arka, että meille on hommattuna istuin jossa ollaan edelleen selkä meno suuntan. Kolari tilanteessa tuon pikkusen niskat on vielä aivan liian heiveröiset kestämään pään retkahus eteen päin.
Meillä kyl tyttö mahtuu matkustaa kaukalossa vielä hyvän tovin. Ehkä 1,5 voisin ajatella laittavani istumaan kasvot meno suuntaan.
Tarkotus ei ole loukata ketään. Näin vain itse olen ajatellut. :)
 
miss_piggy
Tuo turvaistuin on Britaxin ihan laadukas, ei saa edes pitää naama selänojaan päin. Ja painorajoitus on 9kg alkaen. Kaukalossa taas max paino 12kg ja pojan jalat alkoi olemaan jo liian pitkät mukavaan kaukalo-matkustamiseen.
Kyllähän tuota uskaltaa naama menosuuntaan päin pitää. Itse kuitenkin istun yleensä takapenkillä vieressä.
Joidenkin mukaan myös se, etteivät jalat mahdu enää turvakaukalon sisäpuolelle, on merkki siitä, että lapsi tulisi kiireesti vaihtaa isompaan istuimeen.
Kolaritilanteessa kaukalo voi päästä kippaamaan penkin selkänojaa vasten, jolloin vauvan jalat ovat vaarassa murskaantua.

Mutta näin siis meillä, toiset voi toimia eri tavalla :)
 
Meille tarvis myös ostaa uusi istuin. Turkaukalo tosiaan alkaa olla hyvin ahdas ja paksummat kuteet päällä ei mitään toivoa että pojan saisi sinne survottua. :) Ollaan ostettu sparcon kasvot menosuuntaan istuin 9kg eteenpäin, mutta ajateltiin kyllä ostaa nyt vielä sellainen jonka saisi selkä menosuuntaan. Mä en uskalla laittaa vielä ns oikeinpäin poikaa istumaan, juurikin sen takia että kolaritilanteessa voi niskat olla kovilla. Oon koittanut vertailla noita istuimia mutta en yhtään tiedä mikä olis paras..
Yöt on menny ihan persiilleen. Poika herää 1-2h välein ja huuto yltyy entisestään kun yrittää nukuttaa uudelleen. Huoh. Täytyy lohduttautua sillä että tääkin on vaan joku vaihe. Vaikka siltä ei just nyt kyllä tunnu :D Mun miehestä ei sinänsä yöllä ole edes apua kun tekee lähes joka viikko viikonloppua myöten töitä (pitikin mennä hankkimaan työnarkomaani mies ;)).
 
miss_piggy
Me ostettiin tuo turvaistuin mun serkulta, mutta on ihan uuden veroinen. Ei tosiaan poika enää oikein siihen kaukaloon sopinut kun autossakin jalat oli selkänojaa vasten ja törrötti kaukalon laidan yli silleen tosi epämukavan näköisesti :D

Täällä on ruokailut nyt ollut öisin niin että eka syöttö joskus klo 02-03 noin suurinpiirtein, ja seuraava sitten joskus klo 06. Olispa kiva päästä joskus kokonaan eroon noista yösyötöistä, ettei enää tyyliin 13 vee oo äitin tissillä öisin.
 
Piggy- olen vakuuttanut itselleni että inttiikään mennessä me ollaan yöimetyksistä päästy eroon ;D

Denve- meillä sama vaihe menossa, saattaa olla et nukahtaa ja herää hetken kuluttua kiljumaan tai sit nukkuu muutaman tunnin ja sit alkaa kohtuuton kiljunta johon ei auta ku tissi. Ja nälkähän ei ole...Viime yönä meinasin jo lähteä päivystykseen jos ois korvissa jotain ollut mutta päivällä kuitenki ihan normi meinkinkiä.

Ollaan siirrytty syömään 5 ateriaa päivässä :) 2 lihaa, 2 puuroa ja 1 hedelmäsose ateria.

Pakkasesta loppuu taas ruoka, huomenna/ keskiviikkona pistettävä tehdas taas käyntiin.

Jännää, meen kuunvaihteessa pojan ja ystävän ja hänen vauvan kaa (3,5kk) ni ruotsiin! Ostin kaupasta nyt muutaman puurotetran ja kaupan ruokasoseen että saan kotona testattua eiiet maha kipeydy tms.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Mietin kanssa että saakohan poika tarpeeksi ruokaa ja pitäisikö lisätä ruokailuja... Kuitenkin nyt kun saa sen 5 kertaa päivässä, niin olettaisin sen riittävän. Ruokailujen välillä on siten aina noin 3h. Ja sitten saa vielä maitoa aina tietyin väliajoin joten en oikein tiedä että mihin väliin työntäisin vielä sen yhden ruokailun.
 

Yhteistyössä