Helmikuun helmet 2014

Voi Leeviä, paranemisia pienelle miehelle!

Tosiaan, 1000 ja 1 viestiä kasassa. Ketjua luettu yli 100 000 kertaa. :O
Oon kyllä iloinen, että meidän helmikuisten kohdalle osui tämmöinen aktiivisesti kirjoitteleva porukka. Monen monta hyvää vinkkiä tarttunut matkaan!
 
Meillä oli tänään 6kk neuvola. Mitat 10,3kg ja 73,5cm. Isokokoinen mutta sopusuhtainen vauva. :) Neuvolan tädin mukaan poikkeuksellisen vilkas, tiedä sitten enteileekö jotakin.

Mäpä menin ja vaihdoin tänään rattaissa pojan kasvot menosuuntaan. Viihtyi tosi hyvin ja kaikki ohikulkijat naureskelee pikku pallerolle :D Mies käveli varuiksi vieressä niin että poika näki hänet. Ihan vaan ettei toinen säikähdä mutta kaveri jokelteli koko ajan ohikulkijoille ja selvästi nautti kun näki kaikkea uutta!

Meillä alkaa turvaistuimeen siirtyminen olla ajankohtaista. Painoraja kaukalossa 12kg joten pikkuhiljaa vaihdetaan. Muutenkin alkaa poika olla jo iso kaukaloon, ja talvella ei todellakaan mahdu sinne toppavaatteissa. Nyt mietinnässä että mikä istuin ostetaan. Uutena sen haluan, käytettyä en edes harkitse ellei joltakin tutulta löydy. :) Meillä on sparcon istuin jo ostettuna mutta se voidaan asentaa vain kasvot menosuuntaan, joten sen käyttöön ottamista joudutaan vielä odottelemaan.

Meilläkin pojalla alkoi tänään joku ihme kakkaralli. Kai 8 kertaa tullut vaipan täydeltä ripulia ja oksennus kahdesti. :( Huomenna ollaan vielä lähdössä mökkeilemään viikonlopuksi, toivotaan ettei ole mahatautia..
 
Denve- melkoinen sälli :)

Meillä 6kk nla maanataina, on se ryhmävastaanotto. 6 vauvaa äiteineen ja sen jälkeen yksin punnitukset vuorotellen. Taitaa taas olla joku tosi fiksu Espoon kokoeilu -.- Toisaalta mukava nähä miten erillaisia saman ikäiset on.

Täälläkin huono yö nukahti n. klo 20, heräsi 3 ja 5 syömään ja sit 7 ylös ja taas tissille. Se siitä yöimetykset pois projektista. En tiedä söikö eilen illalla vähemmän vai mistä johtuu.
 
miss_piggy
Meillä Leevi nukahti eilen 19:30 jälkeen kun oli jotenkin niin nuutunut, kai se ripulointi vähän verotti. Yöllä syötiin sitten joskus 04 ja 06. Ylös noustiin 07. Yöllä ei onneksi kakkaa tullut, ja aamulla tuli sitten eka tuossa sitterissä istuen keittiössä. Ei mitään ihan velliä mutta löysää kuitenkin. No jospa se tästä. Kuulemma nyt on ainakin täällä päin liikkeellä pikkulapsilla mahatautia...
 
Katkonainen ja levoton yö täälläkin taas.
Poika laittoi nukkumaan klo 21, heräsi syömään klo 23 ja 02.30. Kuuden jälkeen sitten herättiin. Syötin pojan ja yritin viereen nukuttaa, mutta ei enää uni tullut...

Nyt ryömii tuossa lattialla ja hapuilee jo sohvapöydästä yms. tasoista tukea, että pääsisi nousemaan ylös. :O Onneksi jää vain suunnitteluasteelle toistaiseksi, nostaa kätensä niin korkealle kuin yltää ja selkeästi pohtii, miten pääsisi nostamaan itsensä ylemmäs. :D

Mulla on kaamea hedari. Ei onneksi migreenikohtaus, mutta niska on aivan jumissa.

margareta, on kyllä ihan uusi juttu mulle tuollainen ryhmäneuvola. Ei täällä Kouvolan seudulla moista ainakaan ole (tietääkseni). Mikähän idea siinä oikein on?
 
miss_piggy
Niin ei meillä oo ruokavaliossa mikään muuttunut eli en tiedä mistä tää ripulointi taas johtuu. Äsken oli vaippa täynnä sellaista mustaa kahvinpurumaista shaissea..toinen päivä Precosa-kuuria menossa.
Poika onkin nyt syönyt vain tissimaitoa ja mustikkasosetta, sekä peruna-porkkana velliä ja mustikka-banaanivelliä...
 
Leolla kova yritys konttaukseen, ei osaa vielä siirtää niin käsiä kuin jalkoja oikeaan aikaan. Käsien liikutus vaikeampaa kuin jalkojen. Nousee kokoajan seisomaan. Ryömii pitkin kämppää, makkari ja keittiö tutkittu. Löysi eilöen koiran vesikupin, siitä ei hyvää seuraa...Vilkuilee eteiseen mutta sitä ei ole vielä valloitettu :)

Tarvii minusta tosi paljo erilaisia leluja ja osaa vaan esillä, niitä vaihtelen ku muuten rupeaa tylsyyskiukuttelee ku kaikki on jo nähty ja maisteltu. Kirpparilta löytyy kans edullisesti uusia.

Nyt sitterikin löysi tiensä varastoon, syödään kaikki ateriat syöttötuolissa. Montako ateriaa teillä menee? Mä oon nyt pyrkiny neljään, toisinaan jää yksi ruoka pois. Nälkäsenä syö tosihienosti, 3 jääpalakuutiota ja sit hedelmää päälle mut toisnaan menee sit ihan pelleilyksi. Puuroa menee varmaan 1-1,5dl riippuen miten nälkäseltä vaikuttaa. Toisinaan ruoka ei maistu ollenkaan. Huomaa et tissit ei enään mene räjähdystilaan, maitoa tulee tosi paljon vähemmän. Edelleen riittää kuitenkin 1 tissi/imetys.

Yöt taas huonompia heräsi 12,2 ja imetin 3 ja 6. Herättiin 7....No, olihan noita hyviä öitä jo useampi.

Hortensia- luulen että verkostoituminen, huomenna tiedämme enemmän ;)
 
Mulla tissit täyttyy yöllä kyllä, vaikka imetän myös öisin (0-2 krt).
Soseita syö kahdesti päivässä + välipalana hedelmäsosetta kerran päivässä. Aamu- ja iltapuurot syödään myös. Aamulla Aatu on huono syömään, puuroa menee hyvässä lykyssä muutama lusikallinen. Soseita syö kerrallaan max. 3 jääpalakuutiollista. Välipala menee todella vaihtelevasti, eilen söi ensimmäistä kertaa koko annostellun satsin (ehkä 0,5 dl). Iltapuuron syö yleensä reippaasti ja ison annoksen (ehkä 0,75-1 dl).
Imetyskerrat ei ole vähentyneet, määrät on toki saattaneet pienentyä ehkä.
 
miss_piggy
Meillä syödään 5 kertaa päivässä, puuroa menee aamulla ja illalla noin desin verran, soseita ehkä vajaa desi kerrallaan. ja imetän sitten aina jonkun ajan kuluttua syömisestä. Yleensä ehkä noin 1h kiinteiden jälkeen.
Täällä ei myöskään tissit enää täyty niin kuin ennen. Eli jos vaikka imetän vasemmasta illalla kun laitan poikaa nukkumaan, niin seuraavan kerran imetän samasta tissistä joskus vaikka klo 09 eikä silloinkaan tunnu täydeltä.

Pojan kakka on edelleen löysähköä mutta ei varsinaisesti ripulia. Precosa varmaan auttaa pikku hiljaa. Täällä syötiin viime yönä joskus 03 ja sitten 05.. Poika on alkanut heräilemään 05 aikoihin siihen malliin että ylös, mutta on nukahtanut uudestaan kun olen vain lyönyt tissiä suuhun tai tuttia ja pitänyt tiukasti kainalossa.

Koittaa edelleen lähteä ryömimään mutta ei osaa vielä. Käsillään vetää itseään lyhyitä matkoja eteenpäin, ja sängyn päällä on nyt pariin otteeseen edennyt pyörimällä, eli selältä mahalle, selälle, mahalle...
 
Täällä vietetiin molempien puolien isovanhempien ja mun pikkusiskon kanssa pojan ½v synttäreitä :) Huomennahan on kylläkin "virallinen" päivä mutta viikonloppusin on helpompi kahvitella. Täytekakusta en tykännyt mutta voileipäkakku onnistu oikein hyvin.
 
Mä ajattelin leipoa jotain Aatun huomisen puolivuotispäivän kunniaksi. :)
Ei me vieraita kutsuta, mutta ihan kiva piristys arkeen kun perheen kesken vietetään pienet kakkukestit.
Jatkossa ei kuitenkaan puolivuotissynttäreitä vietetä varmaan millään tavoin, joten kerrankos sitä! :D

Poitsun köntsä on alkanut nyt tulemaan jämptisti joka toinen päivä. Ihan outoa kun ensimmäiset n. puoli vuotta köntsää tuli useamman kerran päivässä ja nyt yhtäkkiä muutaman kerran viikossa ja sekin sitten kertarysäyksellä eikä päivän mittaan useammassa erässä. :D

Huomenna puolivuotisneuvola. :)
Otettiin tänään ensimmäinen koon 80 vaate käyttöön. Kaveri on yhtäkkiä venähtänyt melkoisesti.
Justiinsa siivosin pojan vaatekaapista pois pieneksi jääneitä vaatteita ja tuntuu, ettei sinne jää oikein mitään. Tarvii käydä ostamassa syysvaatetta ihan urakalla.
 
Voihan silmäpussi ku väsyttää!! Nyt oli parempi yö, heräsi 12 siihen että harmittaa ku ei voi jumpata mut nukahti nopeasti uudestaan. 3.30 imetys ja 6 herätys. Meni jo klo 19 nukkumaan eilen.

Eilen oli 6kk ryhmäneuvola, minusta siinä ei ollut mitään pointtia, se oli sellanen 45min vauvojen vertausta. En tykkää. Ei käyty mitään järkevää läpi. Leo ei ollut taaskaan juurikaan kasvanut +1cm ja +100g. Mut eipä vaatteitakaan ole jäänyt pieneksi. Täti oli huolestuneen oloinen kun kasvu hidasunut, tippunut 2kk aikana +2 käyrältä lähelle normikäyrää, hitusen sen yläpuolella ollaan. Miten teillä oikein syödään? Jne. Oma nla täti sano viimeksi että on hyvin tyypillistä laskeutua 5kk jälkeen omalla käyrälleen.Minkä mä sille mahdan et tuo on ikiliikkuja ja ei juurikaan ehdi syömään. Oishan se outoa jos kokoajan kasvais megavauhtia niinkuin alusa, siitähän tulisi joku megaolio :) nyt oli 8,6kg ja 71cm.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
On meilläkin painokäyrä vähän mennyt niin, että eka nousi, sitten laski, sitten taas vähän nousi ja sitten taas oli vähän nyt laskussa. Ja silti painoa 9090g.

En tiä mikä ihme tuota jätkää oikein vaivaa, nykyään herää syömään yöllä joskus 02-03 ja toisen kerran pitää imettää joskus klo 05 tai muuten ei tuu enää nukkumisesta yhtään mitään, eli ei nukahda jos en anna tissiä. Sitten nukkuu sinne 07-07:30 asti. Ja nukkumaan edelleen noin klo 20.
 
Jäbä tänään 6 kk! :heart:

Käytiin puolivuotisneuvolassa. Luulin, että sälli olis kasvanut enemmän kuin mitä mitattiin lopulta: 8880 g (8660 g) ja 69,2 cm (68 cm). No mutta ei tuosta huolta ole, kasvua se on pienikin kasvu.
Jäbä vierasti neuvolantätiä ihan huolella ja niiiiiiin pahoitti mielensä kaikista mittailuista, vaikkei neuvolantäti häneen edes koskenut (paitsi pituutta mitattaessa otti toki jalasta kiinni hetkeksi). Osa sitä mielensäpahoittamista oli kyllä ihan rehellistä väsymystä. :)

Me päätettiin mennä myös ensi kuussa neuvolaan mitat ottamaan. Eipä tarvi olla huolissaan, että tuleeko painoa riittävästi. Mitään varsinaista tarvetta tuolle ensi kuun käynnille ei olisi ollut, mutta kun nyt sai itse päättää niin päätin näin. Eikä olisi neuvolantädillä ollut nyt antaa neuvolalääkärille vielä aikaa kun ei ole tietoa kuka lääkäri on paikalla ja milloin. (Hyvin menee Kouvolan kaupungilla. :|)

Me saatiin vinkki kokeilla iltaisin syödä oikein tuhdisti (puuroa ja rintamaitoa reippaasti) josko se auttaisi vähentämään yöimetyksiä. Nyt tuntuu, että ihan järjestäen herätään öisin kahdesti syömään. Toinen kerta ei yleensä ole niinkään nälkäänsä syömistä vaan enemmänkin vain tulee tissille hakemaan unta.
Eilen kyllä söikin ennen nukkumaanmenoa ihan reippaasti puuroa + rintaa, mutta silti heräsi klo 00 syömään... Ettei nyt mikään ihmelääke noihin heräilyihin tuo tankkaaminen illalla. Kai tuo heräily on vaan kehitysvaiheeseen kuuluvaa kun liikkuminen vaan lisääntyy ja maailma käy aina vaan isommaksi paikaksi.
 
Huoh, mulla on flunssa !!! toivottavasti ei pikkuneitiin tartu.. Ihan karmea olotila, vastahan siis toivuin mahataudista....

Täälläkään päin ei ole noita ryhmäneuvoloita, mut oon kans joltain kuullu et 6kk ja 10kk neuvolat ois olleet nuita ryhmäjuttuja. Eli paikkakuntakohtasta taitaa olla, ei vissii hirveen yleistä kuitenkaan..?

Meillä syödään siis viisi ateriaa päivässä ja uskon sen iltapäiväruokailun vaikuttavan yöuniin. Syödään siis n. 9 puuro, 11 lounas, 14 välipala, klo 18 päivällinen ja sitten 20-21 puuro. Reissussa jäi tuo päivällinen useampana päivänä välistä ja heräili sitten aamusta jo 6 maissa syömään. Nyt on taas palattu arkeen ja tavalliseen rytmiin ja on nyt nukkunu kahtena yönä yhtä kyytiä 12 tuntia. Iltaisin myös tyttö vetää huolella ruokaa, joskus saattaa syödä ison lautasellisen puuroa ja yli 100ml maitoa päälle.. Toisinaan kyllä saattaa puuron syönti jäädä pariin lusikalliseen, mut ei kuitenkaan vaikuta uneen.

Ei oo tytöllä tuo hammas vieläkään kunnolla puhjennut, sitä odotellessa..
 
miss_piggy
Minä jo luulin että tuo pojan löysä maha olis jo parempaan päin vaan ei, taas tuli sellanen kunnon löysä läjä, voi huoh...

En tiedä voiko tää johtua niistä antibiooteista joita poika sai laitoksella, kun silloin sanoivat että vaikutus voi kestää vuodenkin...Kakkaa tulee noin 1-3 kertaa päivä, eli määrä ei oo mikään suuri, mutta en tiedä pitääkö tuosta olla sitten huolissaan kun ei oo enää sellaista kiinteää pötköä mitä on ollut oikeastaan koko sen ajan kun on kiinteitä syöty...

Joutuukohan sitä taas varata lääkärille kuitenkin aikaa ensi viikolla vaikka, jos tuntuu että ei oo ohi mennyt.
 
miss_piggy
Ei oo sormiruokailtu. Paitsi mitä nyt itse pitää kädessään esim kurkusta tehtyä suikaletta tai banaania tms maissinaksua ja imeskelee.Tykkää myös pitää itse kädessä lusikkaa ja sitä työntää suuhunsa vaikkei siinä ruokaa olekaan.
Tein pari päivää sitten peruna-kanasosetta. Ois vaan perunat pitäny valita tarkemmin, soseesta tuli niinku venyvää räkää :D Kaikki yleisperunat ei siis käy soseeksi..
 
Täällä on ollut aika hulinaa viime aikoina. Poika hirveessä flunssassa ja nyt mäkin oon tulossa kipeäksi. Nuha ja yskä verottaa tietysti pojan yöunia ja tänäänkin herättiin klo 5.30.. Yleensä nukutaan siis tuonne lähemmäs yhdeksää ja se aamu on ainoa pidempi yhtäjaksoinen unipätkä (yli 2h) yössä kun saan nukkua.

Me ollaan harjoiteltu pottailua. :) Lähinnä siis hengaillaan vessassa pojan istuskellessa potalla. Eipä sinne hirveen monesti mitään oo tullut mutta ei oo ollut tarkoituskaan. Kunhan tutustutaan pottaan. Yleensä vaipanvaihdon yhteydessä laitan poitsun istumaan potalle hetkeksi ja mä hengailen siinä vieressä.

Meillä poika syö itse kurkkua, paprikaa, porkkanaa, banaania, maissinaksuja ja riisimuroja. Tai ei niitä riisimuroja sinne suuhun oikein vielä eksy mutta hän harjoittelee pinsettiotetta. Mulla on karjalanpaistit uunissa meille ja myös pojalle omassa vuoassa. :)
 

Yhteistyössä