Helmikuun helmet 2014

miss_piggy
Minä en niin oo noita ohjeistuksia jaksanut edes noudattaa :D Mutta eipä oo pojalle kyllä mistään tullut mitään mahavaivoja, ja kaikki oikeastaan maistuu mitä on tarjottu.
 
Täällä sälli söi viime yönä 3(!) kertaa. :O
Ei kyllä päivällä suostunut syömään soseita ja puuroa oikeastaan ollenkaan, rinnallakin kävi vain nopeasti muutamaan kertaan. Ihmekös tuo, että yöllä sitten nälättää.
Nyt sitten tänään veti illalla järkyttävän satsin puuroa + imetin molemmista rinnoista, joten luulisi nälkä hetken pysyvän poissa.
Huomiseksi on varattuna luumusosetta, koska kakka on edelleen tiukassa. Eilen teki läjän, mutta tänään taas tullut vain pieni töräys. Josko tuo luumusose sitten laittaa hommaan tehoa ja vauhtia. :D
 
Me aloitettiin syömiset syöttötuolissa vaikkakin reilun viikon etuajassa. Ollaan pahiksia ;) Ruoka menee paljon paremmin perille.

Viimeyönä meni nukkumaan 19.30 tutitin 12 aikaan ja 3 aikaa, nukahti tosi nopeasti molemmilla kerroilla. 5 imetin sekä 7 ja sit nukuttiin 8 asti :) Ei paha!
 
miss_piggy
Kyllä meillä on syönyt syöttötuolissa jo ennen 6kk ikääkin. Neuvolassa vaan just sanoi että pitää tukea hyvin mutta niin oon tehnytkin ja kietonut tuollaisen pitkän pyyhkeen pojan ympärille tukevoittamaan asentoa. Rattaista kun kysyin, niin sanoi muuten neuvolassa, että jos ei selkänojaa nosta paljon pystyyn, niin voi työnnellä. Meillä kun poika ei osaa vielä istua niin, etteikö kallistuisi sivulle ja kaatuisi. Ilman tukea siis. Ja on kuulemma normaalia että ei vielä ryömi tässä iässä.
Eipä mua tuo ryömimättömyys haittaa. Ehtiihän tuo vielä lähteä liikkeelle monet kerrat.
 
Me aloitettiin syöttötuolissa istuminen pari päivää jälkeen 6kk iän.. ehkä ois aiemminki, mut koko syöttötuoli tuli vasta sillon. Pehmuste on aika massiivinen joten sen kummempaa tukea ei oo tarvittu ennenku ihan ekoilla kerroilla, asento on tosi hyvä muutenkin.

Me lähdetään torstaina helsinkiin, matkarattaat aateltiin vaan ottaa mukaan ja pitää makuuasennossa tai puoli-istuvassa asennossa shoppailireissuilla ym.

Hammas ei oo vielkää puhjennu kokonaan. Sen verran on kiukkunen ollu tänään et oiskohan nyt tulossa sit kunnolla läpi, vähän on kuitenkin jo edistyny ku leveyssuunnassa koko hammas näkyy jo !
 
piggy- ei kannata odottaa ryömimisen oppimista, paljon helpompaa jos lapsi pysyy paikoillaan.. Eihän niiden tarvitse vielä osasta edes kääntyä, minusta 7kk jälkeen vasta ruvetaan miettimään miten vois edesauttaa kääntymisen oppimista. Ei kannata huolehtia näiden kehityksistä. Muutaman vuoden päästä on ihan sama kuka oppi 5kk ja kuka 8kk tai 11 kk iässä ryömimään. Kyllähän sitä odottaa et pieni oppis, ei vaan kannattais...

Meillä menee aikataulu iha pyllylleen. Leo nukahti eilen 19.30 ja heräsi jo 6.15. Nyt kiukuttelee kun mikäkin mutta en haluaisi laittaa nukkumaan ku pitäis 8 aikaa antaa puuro ja mennä vasta puoli 9 nukkumaan kun vauva-uinti on klo 10.30 mut millä selittää se sille? :) Muuten tulee nälkä, kiukku ja väsy altaassa. 1,5h ennen uintia kun ei siis saa syöttää.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Meilläkin Leevi herää joka aamu tyyliin 06, mutta sitten saan vielä tissillä nukutettua vajaaksi tunniksi. ja nukkumaan siis menee noin klo 20:00, mutta nyt ajattelin taas koittaa vähän venyttää tuota nukkumaan menoa, jos saisi vaikka myöhäistettyä johonkin klo 21:00 paikkeille pikku hiljaa. Yhdessä vaiheessahan me saatiin sitä pidennettyä mutta en tiedä miksi lipsahti taas takaisin tuohon 20:00. Ja silloin poika nukkui aamullakin vähän pidempään.
 
Moi pitkästä aikaa! Me ollaan siirrytty vaunukopasta ratasosaan jo monta viikkoa sitten. Ihan siitä syystä, että poika ei koskaan suostunut vaunukopassa olemaan. Rattaissa (emmaljungan edget) istuu mielellään. Ostin niihin sellaisen tukipehmusteen.

Jaahas, poika huutaa. Jatkan myöhemmin.
 
miss_piggy
Meikäläinen alkaa olla niin väsypuhki tuon pojan kanssa kun ei anna nukkua että lähden taas tänään vanhemmilleni jotta äiti hoitaa poikaa ja saan levätä kunnolla. Ajattelin ottaa täkin kainaloon ja mennä kylmään vinttiin nukkumaan hetkeksi :D

Jätkä heräs taas tyyliin 06, aamulla otti unosia noin 10 min että kivakiva...
 
Meillä nukuttu nyt kaksi yötä heräämättä kertaakaan syömään. :)
Taisin itsekin nukkua viime yön todella makeasti, kun en muista heränneeni edes kelloa vilkaisemaan. Luksusta!

Tein tuossa pojalle sosetta kanasta, perunasta ja porkkanasta. Mausteeksi soseen sekaan laitoin tuoretta persiljaa. Kanan keitinveteen laitoin makua antamaan muutaman maustepippurin. Sälli tykkäsi ihan tosissaan!

Hurjaa, viikon kuluttua poika täyttää jo 6 kuukautta. Puolivuotispäivänä on myös neuvola ja mielenkiinnolla odotan, onko tapahtunut jonkinlaista kasvupyrähdystä. On meinaan vaatteet yhtäkkiä kutistuneet kovasti. 68 osa on auttamattoman pieniä, osa nafteja. 74 on juuri sopivia. (Nyyh, kohta siis siirrytään jo 80 senttisiin vaatteisiin.)
 
tämä äiti on alkanut kuntoilemaan toden teolla. 9km lenkkiä kahtena päivänä, hui! paino on -1kg aikaan ennen raskautta. Ehkäisyasiaa olen myös miettinyt, jospa kuparikierukan ottaisin. pihaa olen laittanut, kasvimaan perustanut. pojan kanssa kokeiltu taas kantoliinaa, imuroin tänään hänen kanssaan ;) muuten menee hyvin mutta taitaa olla sammasta pojalla, toista rintaa myös aristaa imettäessä. kotikonstit käytössä, ennen 6kk neuvolaa. valokuvia olen laitellut kansioon.
 
miss_piggy
Meillähän oli ne 6kk mitat 69,5cm ja 9090g.

Monta bodya heitin taas pojan laatikosta tuonne pienten vaatteitten kasaan. Pitäis lähteä shoppailemaan uutta vaatetta kun alkaa tuo body-kasa varsinkin käydä aika vähäiseksi.

Leivoin eilen mustikka-muffinsseja mutta en tiä miten ne pitäis tehdä kun ne oli sellasia lässähtäneitä, ei yhtään sellaisen muhkean näköisiä. Ohjeessa ei edes käsketty vatkata munaa ja sokeria keskenään joten en tiedä johtuiko siitä vai mistä. ihan syötäviä mutta ei tosiaankaan sellaisia pullukoita niin kuin kaupoissa myytävät.
 
Luulen että pojalla on alkamassa kasvupyrähdys, edellinen oli kesäkuun alussa. Nyt rupeaa 74 olemaan lyhyitä, varsinkin bodyt.

Täällä on -6kg verrattuna ennen raskautta, mutta tiputettavaa olisi paljon, kuitenkin huono itsekuri ja herkkupeppuilu ei tilannetta auta.

Tein tänään muutaman hyvän kirpparilöydön, mm. kivat villahaalari pojalle :) Minusta on tosi vaikeaa löytää bodyjä koossa 80,86 jotka ois siistissä kunnossa. Ja olen muutenkin kuosejen suhteen aika rajottunu. Onko muilla käytössä paitoja vai bodyja?
 
Tykkään käyttää poitsulla bodyja, kaapista löytyy ihan vain muutama paita. Oliskohan 3-4 t-paitaa ja 3 pitkähihaista paitaa. Paidat kun nousee aina kainaloihin, niin siksi en niitä niin tykkää pitää tuolla vintiöllä.

Äsken punnitsin pojan kotivaa'alla ja sen mukaan painoa on n. 9,1 kg. Saa nyt sitten ensi tiistaina nähdä mitä mieltä neuvolan vaaka on. :D

Ai niin, mulla on painoa pudotettavana vielä 3,5-4 kg. Raskauden aikana paino nousi siis n. 20 kiloa, laitokselle jäi n. 10-11 kg (ellen väärin muista). Kotona on hissukseen, laihduttamatta paino sitten tullut alaspäin sen n. 5 kg.
Ei noista muutamasta kilosta niin jaksa stressata kun normaalipainon sisällä kuitenkin BMI:n mukaan olen ihan reippaasti. Olis se kiva kuitenkin joskus vielä mahtua vanhoihin vaatteisiinsa (housut ajalta ennen raskautta ei vielä mahdu päälle), joten saisi tuosta nuo muutamat kilot vaikkapa jouluun mennessä jäädä kyydistä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hurjasti tullut taas uutta juttua :) Ilmeisesti kaikilla menee pienten kanssa hyvin. Ihana kuulla.

Täällä oli eilen 5kk neuvola ja pojan mitat oli 69cm ja 8060g. Hyvin ja tasaisesti kasvaa. Kehittynyt hienosti ja kaikki muutenkin loistavasti :) Soseita täällä maistellaan jo hyvin ja ensviikolla olisi tarkoitus ottaa lihat mukaan. Oon tehnyt pääsääntöisesti soseet itse, mutta hedelmäsoseet ostan kaupasta (paitsi banaanin murskaan itse). Muksu merkkiä suosin, koska hedelmäpitoisuus niissä mielestäni paras. Bonan luumusose poikkeus. Muksun puurot menee myös. Kaurapuurolla aloitettu, mutta menee ainoastaan alas runsaan sosemäärän kanssa. Huomenna kokeiluun mannapuuro :) Täällä ollaan 5 ateriarytmin tahdissa, mutta poikkeuksia tietenkin tulee.

Vaatteista meillä käytössä reiluhkot 68cm bodyt ja housut, mutta 74cm enemmän. Hurjaa miten kasvavat niin vauhdilla :) Iso poika kohta. Nyyh <3

käytiin myös pienellä kesälomareissulla eteläsuomessa ja matka meni loistavasti. Ajettiin max. Reilu 200km per päivä ja yövyttiin miehen äidin luona ja hotellissa. Hyvin meni matka ja helppo oli reissata pienen kanssa :) Uusiksi sitten taas vaikka talvella. Mies aloitti taas työt joten päivät menee pojan kanssa kaksin. Kyllä tähän taas tottuu. Pakkohan de on ;)

Meillä käytössö vielä kova makuukoppa vaunuissa kun vaunutellaan päikkäreiden aikaan, mutta kaupoissa mukana nuo cragon matkarattaat, joihin saa kaukalon kiinni. Tosi kätevät. Talveksi pakko siirtyä ratasosaan, koska koppa alkaa käydä turhan ahtaaksi. Ei kyllä raskis, mutta pakko. :D

Täällä käännytään ja kova halu ois ryömimään mutta ei ole kiirettä ainakaan minulla. Pojall tuntuis olevan ;) Meillä herätään edelleen "yöllä" syömään yhdesti josku 5-6 aikaan, mutta jatkaa unia vielä 8-9 asti. Illalla juodaan vellit meidän isossa sängyssä vierekkäin ja rauhoitutaan unillr. Se on meidän kahden oma hetki <3 nostan pojan siitä omaan sänkyyn ja nukahtaa sinne itsekseen tosi hyvin. Luksusta, koska viikko taaksepäin se nukkuminen oli yks show ;) No jospa jatkuisi yhtä hyvin.

On muute paljon flunssaa liikkeellä. Toivottavasti kaikki pysytään terveenä :)
 
miss_piggy
Meillä taas jätkä alkoi aamulla heräillä klo 06 vaikka nukahti vasta joskus 20:45. Voi hohhoi...omituinen kukkuja tuo poika kyllä.

Tänään tuli löysempi kakka ja heti perään sellainen toinen löysähkö pieni lusikallinen. Toivottavasti ei tuu taas jotain mahatautia, pitäis varmaan varuilta sitä precosaa taas hakea...
 
Meillä on tänään ollut ihan pelleily päivä, poika kiukutellut koko päivän. Heräsi aamulla ihan liian aikasin enkä saanut millään nukahtamaan uudestaan joten loppupäivä luonnollisesti piti kiukutella. Nukutin poikkeuksellisesti jopa neljälle päikkärille ja nukkukun hyvin 1,5-2,5h/ kerta mutta ei se riitä. Onneksi näitä päiviä ei ole kovin usein, ne on niiin turhauttavia!

Meillä ollaan nyt menty nukkumaan 19-20 välillä ja eka imetys 04-05 aikaan. Minusta aika hyvin :) en jälkeen nukahtaa vielä n. kahdeksi tunniksi. Ekat päikkärit 8.30-10.30 ja tokat 12-14 ja kolmannet 16-16.45 ja sit nukkumaan n. klo 19. Minusta valveilla-olo aika pienenee kun oppii uutta, aikasemmin ollut jopa 6h hereillä, nyt rupeaa kiukuttamaan 1,5-2h jälkeen.

Kohta alkaa toisenlaiset äidit :)
 
miss_piggy
Tuliskohan täällä pojalle pian hammas kun on kauheasti jyystänyt noita leluja suussaan ja ollut normaalia ärtyisempi, ja tuo pieni löysä kakkakin..

Miellä otetaan päivässä noin 4 kertaa unet.
Jos noustaan ylös vaikka klo 07, ekat noin 30min-60min nokoset ottaa sitten sisällä joskus klo 08:30-09:00.
Vaunulenkille mennään sitten joskus klo 11-12, ja yleensä nukkuu noin tunnin.
Sitten taas joskus 14-15 välillä pitää ottaa nokoset, ja vielä yhdet joskus klo 17-18. Ja sellaset puolen tunnin napsut taas. Maksimissaan poika jaksaa olla hereillä noin 3h. Sitten alkaa olemaan niin väsynyt että kiukuttelee. Ja nukkumaan edelleen klo 20:00. Ei oo meillä nyt oikein onnistunut tuo nukkumaan menon myöhäistäminen taas tänäänkään kun alkoi selvästi osoittamaan väsymisen merkkejä jo puoli 8 jälkeen. Vikat nokoset kun otti joskus 17:00-17:30.
 
Uniongelmia täälläkin, oikeestaan nukahtamisessa. Muutamina päivinä on ollu taistelua nukkumaanmenot, oli kyse sitten päikkäreistä tai yöunista. Salamana, kun sänkyyn laittaa, pyörähtää mahalleen, pyörii napansa ympäri, millon on poikittain jne. Ehkä raivostuttavinta on se pienen pieni ärinä ja örinä mikä tätä toimintaa saattelee. Syliin ottaminen vaa pahentaa asiaa, koko setti alkaa taas alusta, kun virkistyneen lapsen laittaa sänkyyn. Siis huomaa kaikesta käyttäytymisestä, et väsyttää, mut ei malta nukkua. Eilen illalla 2 tunnin ajan kääntelin tyttöä n. 5 minsan välein sängyssään. Annoin olla mahallaan, poikittain jne, mut kun alkoi sitte huono asentoaan itkemään niin vaihdoin asentoa. Toivottavasti ois todella ohimenevää... Tänään on kyl ollu hyvä päikkäripäivä, alle 10 minsaan nukahtanu mut saa nähdä miten nyt ilta...
Nukahdettuaan kyllä nukkuu ihan hyvin, johonkin jos herää niin on kyllä välittömästi mahallaan mut ei siitä sit kuitenkaan virkisty. 6-7 välillä eka syönti, siitä sit nukutaanki n.9 asti.
Kategorioidun nyt varmaan taas paskoihin mutseihin, mut ei tuota nukkumisen kanssa taistelua vaan JAKSA joka ilta !!! Melkeen vois sanoo et hermot menee. Vaikka pitää ymmärtää ja ymmärränkin, et kyseessä on pieni lapsi, oppii kaikkee uutta ja se liike jää sit päivältä päälle.. mut silti. Ihana hiljaisuus muuten tuolla makkarissa... Jokohan se nyt nukahti...

Täällä on ollu mahatautia, mies sairasti viikonlopun, mulla etova olo alko eilen helpottaa. Huomenna lähetään siis Helsinkiin, onneks toivuttiin ennen reissua ! Ja luojan kiitos, tytölle ei tullut mitään.
 
Meillä oli pitkä jakso, et poika nukkuheräämättä 20-06, mut nyt on taas kaksi viimeistä yötä herännyt syömään kerran pari. Tai oon kyllä ensin yrittänyt nukuttaa laittamalla tuttia, peittelemällä ja silittelemällä, mut ei oo tehonnut ja kun on alkanut kitiseen, olen tainnuttanut tissillä takas uneen.

Vaunukoppa on meilläkin edelleen käytössä. Poika rakastaa pötkötellä mahallaan ja katsella maisemia takaseinän verkon läpi. Mut pitää pian luopua kopasta, sillä poika konttaa myös siellä ja pelkään et putoaa laidan yli.

Tänään oli 6 kk neuvola. Mitat 7710 gr ja 67 cm. Hyvin kasvaa omalla käyrällään. Saatiin myös MPR-rokote, joka yleensä annetaan vasta 1 vuoden iässä. Meillä on kuitenkin Espanjan reissu tulossa lokakuussa, joten terkka halusi antaa sen rokotteen reissua varten nyt. Seuraava neuvolakäynti on just ennen reissua (lääkärineuvola) mut silloin rokote ei ois ehtinyt alkaa vielä vaikuttaa. Tuosta rokotteesta kuulemma kuume nousee (jos nousee) viikko rokotteen antamisen jälkeen.

Saakohan tämän ikäisille antaa punaisia linssejä?
 
miss_piggy
Täällä oli kyllä tosi levoton yö, poika ja minä ei olla kumpikaan oikeastaan nukuttu klo 05 jälkeen, ja nyt oon monena yönä imettäny joskus 02 kun päästiin jo siihen että eka syöttö oli jopa klo 05:30...
Ja heti aamusta tuli kaks löysähköä pahanhajuista kakkaa. Tiedä sitten onko jotain mahatautia vai hampaita.. Precosa-kuurin aloitin taas.

Mulla ei muuten oo mitään paska mutsi-fiilinkejä mutta kun en saa unta tarpeeksi. Vaikka kymmeneltä menen iltaisin nukkumaan niin ei paljon tunnu auttavan kun poika vaan herää aina aikaisemmin ja aikaisemmin joka aamu..
 
Lulina- meillä autto kun mä paska mutsina rajotan tuon sängyssä kääntyilyä ja itsemääräämisoikeutta silleen et laitoin molemmille puolille patjan alle pienet tyynyt pystyyn silleen että joutuu nukkumaan kuopassa ja molemmilla puolilla on ns seinät. Pääsee kääntymään mutta ei ollenkaan yhtä helposti ja nukkuu tosi palon paremmin. Kannattaa kokeilla ;)

Miss-piggy- etkö sais joskus potkittua miehen ylös aamulla pojan kaa tai lähetettyä ne päiväkävelylle jos et pysty nukkumaan kun poika lähettyvillä? Tai vaikka jos ei muu auta ni korvatulpat jos poika olohuoneessa hereillä? Meillä menee kivasti kun mies nousee pojan kaa aamulla ylös ni antaa puuron n. 1h päästä ja vaan jos puuro ei maistu ni sit tuo sen makkariin tissille.

Olipahan järkyttävän huono jakso toisenlaisissa äideissä...
 
Mulla tuo toisenlaiset äidit jäi väliin kun netti (töllö siis näkyy netin kautta, kun on tuo Lumo) tökki niin julmetusti, ettei siitä katsomisesta mitään tullut.

Meillä herättiin viime yönä 23.30 ja 04 syömään. Molemmilla kerroilla alkoi vaan huutaa suoraa huutoa... Tuo aiempi herääminen vielä vaati ihan kunnon sylitykset ja lohdutukset, olisiko jäbä säikähtänyt unissaan tai nähnyt pahaa unta. Neljältä sitten nukutin viereeni kun meinasi poitsu ensin, että silloin olisi ollut hyvä hetki herätä uuteen päivään.
Nyt aamulla seitsemän pintaan sitten höpötteli sängyssään kovaan ääneen ja ne yöunet oli siis siinä. Itsellä silmät ihan ristissä kun yö oli jotenkin niin katkonainen.

Poitsulla on kaiketi tiheän imun kausi menossa. Lisäksi välillä haluaa olla vaan sylissä ja hetkeksikin jos meinaa jäädä yksin, alkaa lohduton itku. Tätä on jatkunut nyt muutaman päivän. Meinaa välillä olla hankalaa päivisin kun olen pojan kanssa kahdestaan kotona... Isänsä on nyt muutamana päivänä ollut iltaan asti poissa kotoa, ei sekään ole tilannetta helpottanut.

Ensi kuussa meinaan lähteä pojan kanssa kahdestaan reissuun ja suunnataan mummilaan pienelle lepolomalle. Saa nähdä miten junassa matkustaminen luonnistuu... :)

Niin ja viimeinkin on toinenkin alaetuhammas puhjennut ikenestä läpi! Pitkään tuo sitä tekikin.
 
miss_piggy
Leevillä on taas ripuli :( Voi paskan paska. Kirjaimellisesti. Koko päivän tullu kakkaa parin tunnin välein ja löystynyt löystymistään. Nyt viimeisin tuotos oli jo ihan velliä ja vaippa täynnä :(
Edellisestä ripulista se 2kk joten mistähän tää nyt taas tuli. Tarkastelen maanantaihin tilannetta ja sitten taas yksityiselle jos ei helpota. Precosa aloitettu ja soseet jätin nyt pois, syötän vain mustikkasosetta, puuroja ja vellejä niin kauan kuin tää jatkuu..
 

Yhteistyössä