Helmikuun Helmet 2014 *Syyskuussa*

Moikka ihmiset!

Nyt mä vasta ymmärrän, mitä täällä lääkäri tarkoitti, että jos mun miehen veriryhmä Rh+ niin pitää tehdä testejä, kun mulla on O-. En välttämättä mene kovin mielelläni verikokeisiin, kun sain nähdä kuinka "puhdas" sairaala oli :S Kuitenkin mulla olisi täällä viikkoja sen verran, että pitäisi n. 1kk päästä testata ja vasta 2kk päästä tulen Suomeen. Ilmeisesti suurin merkitys tällä on kuitenkin synnytyksessä, ja kuten yksi australialainen sairaanhoitaja juuri sanoi, "varmista ettet synnytä Nepalissa". Vuhuu, tulee tosi lepposa fiilis tällaisista tiedoista ja kommenteista.
Onko teillä jollain muulla ehkä O- tai muu negatiivinen veriryhmä, niin että teitä sielä Suomessa seurattaisiin? Negatiivinen veriryhmä on n. 15% odottavista äideistä.

Rv 19+5, miltei puoliväli!

Synnytyksestä Mä yritän olla ajttelematta koko asiaa, haikara tuo varmaan sen vauvan vaa sit meijän syliin.

Kävin päivällä ostaa magnesiumia, toivottavasti auttaa, 2 pvä mennyt ontuen ku toi lihas on niin pirun kipeä suonenvedosta.

Äitiyshousuista Mistä ihmeestä löytäis kohtuu hintaset äitiyshousut sillä resorilla? H&M on kivoja mut nyt se mahaosa on jäänyt pieneks mut perse ei ole vielä levinnyt et voisin ostaa kokoa isompia housuja. Kävin siinä Fiilinkissä, paska reissu mut tulipahan tehtyä. Netistä en kykene vaatteita ostaa ku ei ne sit kuitenkaan oo hyvät.

Muuten täällä kaikki hyvin, tuntuu ihan kun väsymys alkais taas hiukkasen helpottamaan, toivottavasti pysyis tällä kertaa hiukan pidempään poissa.

Rumpali 20+6

• Tykkää
Reactions: -Bambi-
merineitsi mull aon kans O- ja sen ekan verikokeen lisäksi käydään viel 24 ja 28 vkoilla verikoikeissa. Niis katotaan jotain vasta-aineen kehitystä. :$ Mut siis ero plus veriryhmäläiseen on ilmeisesti joku piikki mikä annetaan synnytyksen jälkeen sulle/meille....Se syy, miksi rhesus-negatiivisten (eli miinusmerkkisten) veriryhmää seurataan raskauden aikana on se, että jos vauvasi on veriryhmältään positiivinen (eli A+, AB+ tai 0+) , saat synnytyksen jälkeen pistoksen, joka ehkäisee sen, että elimistösi ei tulevissa raskauksissa ala hylkimään mahdollista positiivista vauvaa.
Teoriassa on mahdollista, että Sinun ja vauvan veret pääsisivät kosketuksiin jo raskauden aikana, ja siksikin seurataan vertasi, että vasta-aineita ei ryhdy syntymään.

Jos puolisosi on myös negatiivinen, teillä ei ole edes mahdollisuutta saada positiivista vauvaa; jos hän on taas positiivinen, silloin vauva voi olla kumpaa tyyppiä vaan riippuen taas puolisosi vanhempien veriryhmistä ja siitä, mitä hän on perinyt.

Mites olikos se margareta jolla oli sitä emätintulehdus epäilyä??Miten voit??Ja mites jalka?

-Karcci, Speedy & Gonzales 22+2-

Viimeksi muokattu:
Äitiyshousuja minäkin aikani etin, eikä mistään tuntunut löytyvän mitään kivoja ja kohtuu hintaisia. Erikoisliikkeissä hinnat ovat paljon kalliimpia, vähän turhan paljon minusta maksaa toistasataa yksistä housuista, joita muutaman kuukauden voi käyttää.
Yhdet äippähousut löysin sitte kirpparilta. Hm:n housut, mutta ovat vanhempaa mallistoa, mitä kaupasta ei enää saa ja ihan käypäset. Sitten onkin legginsiä ja kolitsihousua, mitkä jalkaan menee. Legginsit on mukavat pitkien paitojen ja tunikoiden kanssa. Ostin vielä tommoset lämpimät neuloksisetkin jos niitä vois pitää talvellakin vaikka toisten legginsien päällä. En nyt ihan vastannut kysymykseen, mutta näin itselläni. Jos kirpparivaatteet kelpaa, niin siellä kannattaa pitää silmät auki.

miss_piggy
Mä oon ostannu kaikki mun äitiyshousut kirpputorilta, en oo ostanu yhtään uusina. Täällä on sen verran monta kirppistä, ja paljon ä-vaatteita niillä myynnissä, ettei oo pakko uutena ostaa. Pari paitaa oon ostanu uutena, ja legginsit samaten mutta en muuta. Tuollasen ohkasen toppatakinkin ostin kirppikseltä, maksoi joku 4€ ja ihan uuden näköinen. Ei siis mikään ä-takki mutta mun normia isompi. En viittinyt uutta alkaa ostamaan kun kuitenkin synnytyksen jälkeen saa taas alkaa käyttämään omia takkeja.

21+3

Heippa pitkästä aikaa!

Unohdin salasanat ja saamattomuus iski noin muutenkin. Kuvotus oli hetken taas niin järkky ja väsymys, että hyvä ku jakso kännyn ladata jotta vois surffailla. :D

Oltiin justiinsa rakenneultrassa ja poikahan sieltä taas tuloo... ;) Ukko oli ihana että voi prkle..

Nyt kuvotus vähän hellittäny ja voi jotain muutakin ajatella. Jotenkin ihmeellisesti ukko hommas jo lastenvaunut, sai 400 kruunulla käytetyt ja toi ne viikonloppuna kotiin. (n.50 egeä) ja muutakin vauva-tilbehööriä. Olin ihan ihmeissäni että mistä nyt tuulee, viimeks hommattiin vauva-tarvikkeita kun tultiin sairaalasta vauvan kanssa. :D Nyt on jotenkin ryhdistäytyny ihan eri tavalla.

Taidanki liittyä sinne FB-ryhmään, kun näiden ketjujen seuraaminen on jotenki tosi sekavaa. Viestejä pukkaa päällekkäin enkä tajua mistään nimimerkeistä mitään saati niitä muista. ;)

20+4

Neuvola takana. Kaikki mallillaan. Pissa puhdas, hb 124 (noussu 119sta), paineet 117/72 p.72, sf 20cm ja sykkeet n150 Painoa oli nyt tullu n.500g/vko ja neuvolan vaa'an mukaan yht. 4,3kg alkupainosta. Eilinen ravintolapäivä ja kiuasmakkarapäivä + vaatteet kyl varmast vaikuttavat tuohon painoon, kun lauantaina oli viel tullu 3kg yhteensä
Miehen läsnäolo oli todella turha, kun käytiin läpi ne voimavara laput ym. Harmitti kun toinen tuli "turhaan" töistä käynnille.
Saatiin nyt sitten Kelan paperit ja todistus raskauden kestosta. Samalla reissulla kävin nyt sitten töissä tekemässä äippäloma ja vanhempainvapaa anomukset
Nyt vaan odotetaan et ne julkistaisvat uuden pakkauksen, ni tietää yrittääkö vetkuttaa hakemusta.. Vaikka luulen, ettei mahdollisuutta ole saada uutta ja kyllä tuo nykynenkin kelpaa oikein hyvin:)
Seuraava neuvola onkin sitten lääkärineuvola :)

Ninzi&Papu 22+3

• Tykkää
Reactions: Hortensia MacAnkka
Huh,
Onpa tosiaan ollut vaivoja monella. Itselläkin oli sunnuntaina alaselkä kipeänä ja jumissa. Enpäs ollut tajunnutkaan kuinka usein tuollaisen kohta puolitoistavuotiaan vielä nostaa syliin ja paljon kantaakaan. Sain onneksi jumpattua/venyteltyä sitä sen verran, että kipu hellitti. Muuten on ollut helppoa odottelua.

Jotenkin on tosiaan vielä aika kaukainen ajatus, että tämä uusikin tulokas täytyy synnyttää :) Edellisestä kerrasta ei jäänyt mitään traumoja, että siinä mielessä ihan positiivisella mielellä olen. Eniten oikeastaan jännittää millainen kätilö sattuu. Viimeksi oli tosi ihana tyyppi, jota edelleen muistelen lämmöllä aina kun synnytyksestä jotain puhetta tulee.
Mä pääsen/joudun synnytystapa-arvioon, koska edellisessä synnytyksessä repesin "täydellisesti". Nyt sitten jos kaveri on oikeastaan yhtään ykköstä isompi tai huonossa asennossa, on suuri mahdollisuus että päädytään sektioon. Sinällään kyllä toivon, että hoituisi tavalliseen tapaan. Oli tosiaan ihan tarpeeksi toipumista ilman mitään supistuvassa kohdussa olevaa leikkaushaavaa, jota kuulemma sattuu joka kerta, kun vauvaa imettää...

Mä kävin lääkärillä näyttämässä mun rintoja kun ovat niin kipeet ja vasen kainalo myös. Eipä tuo muuta kuin vähän päällisin puolin tunnustellut. Rinnat kuulema todella turvonneet. Epäili rintatulehdusta, joten nyt sitten vaan verikokeiden tuloksia odotellaan.

Miten teidän muiden rinnat voi keskiraskaudessa? Kenelläkään kosketusherkkyyttä tai kipuja?

Muutenkin olo on melko vetämätön. Torstaina olisi raskauskontrolli. Kiva päästä sydänääniä kuuntelemaan. Kovasti pikkuneiti potkii ja myllää masussa :).

20+2

miss_piggy
Mun rinnoissa ei oo mitään normaalista poikkeavaa :D Ei oo olleet arat tai turvonneet sitten missään vaiheessa jos alkuraskauden ekoja viikkoja ei oteta huomioon.

Täälläkin yleensä aamulla ja illalla nuo potkut tuntuu, muuten jäpikkä on suhteellisen rauhallinen :)

21+3

Mun rinnat on kasvaneet reilulla kuppikoolla, aristusta on ollut vaihtelevasti, nyttemmin vähemmän. Jossain välissä on olleet kipeätkin, mutta ei mitään sellaista mistä olisin huolestunut.

Kaveri myllää mahassa ahkerasti, liikkeet tuntee myös kädellä ja usein ne voi myös ihan nähdä, kuten justiinsa äsken. :D

Odotellaan innolla torstain rakenneultraa ja tietysti toivotaan, että kaikki on ok.
Olo on ollut viime päivät vallan mainio, väsymys on helpottanut viimein (paitsi iltaisin on edelleen vaikea pysyä hereillä klo 20 jälkeen). Varmaan hempan nousu on vaikuttanut yleiseen vireystilaan myönteisesti.

Viikonloppuna käytiin kuvaamassa siskontytön puolvuotiskuvat ja samalla saatiin yhdistelmävaunut, turvakaukalo, vaatetta yms. mukaan. Alkaa tuota tavaraa kertyä.
Siskolta sain myös talveksi takin (maihari) joka hällä itsellään oli käytössä raskauden aikana. :)

20+3

Viimeksi muokattu:
ensimmäisellä kolmanneksella tuntu et rinnat räjähtää tai ainakin putoaa jos vähänkin hytky.. onneksi oli tilapäinen olotila, ny ovat vaan isot :D

en halua edes ajatella synnytystä, pelko persiissä kun synärin kohtalo epäselvä ja toiseksi tuo edessä oleva istukka... oli sen alareuna sentään noussut kohdunsuun päältä pois.. pistää vaan kunnon lisko discon korvien väliin pystyyn kun rupee kauhuskenaarioita kehitteleee...

miun on tyytyminen h&m äitiysvaatteisiin. ei muista kaupoista täältä löydy ja kirppareilta löytää ihan tuurilla. talvitakin löysin 7e kippikseltä, ihan normi villakangastakki (koko 42, normaali kokoni kun on 36-38). katoin et nappeja siirtämällä pääsen sillä aika pitkälle.

onko muuten kellään kokemusta tukivöistä?

arya & mötnikkä 18+4

Täällä laiskaakin laiskempi kirjoittaja palailee sivustolle :) olen lueskellut viikottain teidän kaikkien kuulumisia mutta itse en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa..
Tänään käytiin miehen kanssa rakenneultrassa ja saatiin tyttölupaus :D ihanaa, kaikki oli kunnossa ja vastasi viikkoja.
Äitiysvaatteista itse olen myös löytänyt kirppareilta housuja ja paitoja, yhdet housut olen ostanut uutena h&mltä mutta nekin olivat tarjouksessa. Tuntuu niin turhalta ostaa uusia/kalliita vaatteita niin lyhyeksi aikaa.

• Tykkää
Reactions: Ninzi ja miss_piggy
Hei Karcci tiedän miksi noita verikokeita siis tehdään, tässä juuri mulle selvisi. Ja miehelläni on positiivinen veriryhmä, eli mahdollisuus että vauvallakin on 50-100%. En vaan pidä ideasta teettää verikokeita täällä ei-niin-hygieenisessä maassa. Ehkä siis selviän sinne viikolle 29 asti ja pääsen Suomessa verikokeisiin!

Rinnoista mulla oli raskauden alussa rinnat arat ja kasvoi ehkä vähän, lähinnä niin että kuppikoko pysyi samana mutta en voi pitää enää ns. puolikuppisia rintsikoita, vaan pitää olla kunnolla peittävät. Ihan kyllä riittää F kuppi mulle... Mutta nyt on oikea kainalo ollut hiukan arka, lähinnä suihkussa ja dödöä laittaessa huomaa. Siitäkin taidan mainita vasta Suomessa.

Se olisi 19+6, päivää vaille puoliväli!

Mulla ei oo tässä raskaudessa ollut kummoisia muutoksia rinnoissa, alukupuolella vähän turvotusta ja pientä arkuutta, ei muuta. Ekassa raskaudessa tissit kasvoi heti alussa kupin verran isommaksi. Tässä ovat pysyneet samassa koossa, onneksi. Hullua oiskin, kun joka raskaudessa tissit suurenis :D
Mulla oli edellisessä raskaudessa riesana kova selkäkipu, oikealla keskiselässä ja siihen sain lainata tukivyötä. En nyt muista, mistä sen hain, mutta neuvolan kautta sain yhteystiedot. Siihen vaivaan se ei kylläkään auttanut, vaan jäi käyttämättä minulla. Luulen, että tuo selkäkipuni johtui sappirakosta ja tuo tukivyö on vissiin tarkoitettu enempi alaselkäkipuihin, jotka johtuu huonosta asennosta mahan kasvaessa. Mutta kyllähän se vyö tuki sitä mahaa, se tuli tuohon navan alapuolelle ja jäi osittain housujen alle.

Yhteistyössä