Helmikuun Helmet 2014 *Lokakuussa*

Terveisiä rakenneultrasta!

Pikkukaveri nyrkkeili ja kieriskeli lakkaamatta, mutta saatiin katsottua, että kaikki on kunnossa. Vastasi viikkoja ja hienosti oli kasvanut. Oli tosi hauskaa samaan aikaan nähdä ja tuntea riehuminen vatsassa.

Tasapainoa emme ryhmässä pääse heiluttamaan, sillä poika siellä näyttäisi olevan :)

Ollut tosi ihana olo koko päivän ultran jälkeen. En ajatellutkaan, että mitään hätää olisi, kun liikkeetkin on tuntuneet. Silti oli hyvä kuulla, että asiat on mallillaan ja tietysti nähdä pieni ihminen. Kätilö oikein yrittämällä yritti saada meille naamakuvaa mukaan, mutta kaveri ei suostunut pysymään sen vertaa paikallaan. Muita kuvia toki saimme.
 
Rakenneultrasta terkkuja!
Me jatketaan samaa linjaa kuin moni muu ja meille voi päivittää poikalupauksen :heart: Oli muuten hyyyyyvin varma sellainen!

Kaikki oli justiinsa kuten pitääkin, painoa kaverilla on arviolta 385g ja vastaa viikkoja 21+0, kun la:n mukaan olisi 20+6. Istukka mulla on takaseinämässä ihan kohdunpohjalla ja siksi nuo liikkeet onkin tuntuneet niin hyvin jo pidemmän tovin sekä näkyvätkin selvästi. Ipana oli ainakin nyt pää alaspäin ja yritti parhaansa mukaan piilotella nassuaan kun 4D-ultralla yritettiin katsella. Saatiin sieltä lopulta nassu selvästi näkyviin, mutta nauratti kyllä se ujopiimäily kun nt-ultrassakin piti kädet naaman edessä tiukasti. Liikkeet oli ++. Kaikki elimet toimi kuten kuuluu ja mitat oli erinomaiset.

Nyt sitten annetaan pienen sällin rauhassa kasvaa ja odotetaan innolla synnytystä! :)
 
En olekaan huomannut kirjoittaa, viime perjantaina rakenneultrassa käyty ja POIKALUPAUS saatu :) Siellä pieni piilotteli kasvojaan kovasti eli kasvokuvaa ei saatu mutta kaiken muun näytti kyllä ;) Närästys vaivaa tosi kovana, ei auta närästyslääkkeet ollenkaan vaivaan :/
Ihanaa kun on syksy! Ja tämäkin mamma siirtyi kevyempään työhön kun alaselän kipu niin kovaa, kuulemma niin löystynyt nivelet eikä sille mitään mahda :p Nyt vaan ollaan rauhassa loppuaika
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä tuleko meille tyttö niinkun suunnittelen. Kylläpä on on poikalupauksia. Onkohan moni kuitenkin tyttö? : )

Mä meen huomenna lekuriin mun mahakivun kanssa, eipä tarvitse sit enään miettiä.

Täällä alko vkl, ihanaa kun on syksy. Onko muita jolla on kokoajan lämmin, töissä kolleegat valittavat kylmyyttä paksuine fleasetakkeineen (sisällä) ja mulla tosilämmin ihan peruspaidassa? Varmaan verenkierrosta ja hormoonista johtuvaa.
 
Olipa piitkä yö, meni unet kun jännitin et mitäköhän lekuri sanoo, mitä jos kaikki ei olekaan hyvin.. Kohta pääsee soittaa ajanvaraukseen, toivottavasti löytyy aamupäivälle aika.

Onko muita jotka ei vieläkään tunne liikkeitä? Siitä en sinällään ressaa mut tuntuu et jokapvä koku kysyy no tuntuuko jo. Jatkavat vielä, eikö niiden kuuluisi jo tuntua. Ehkä oon vaan tunnevammanen, ru kaikki oli kuitenkin hyvin :)

Rumpali 21+4
 
Tervehdys. Olen hieman laiska kirjoittamaan kun yleensä käyn netissä pelkästään puhelimen kautta ja se tuntuu niin vaikelta saada tekstiä aikaan. Rakenneultrassa käyty ja taas tuli poikalupaus. Sokerirasituksessa kävin myöskin alkuvaiheessa ja siitä jäätin kiinni. se ei tosin tullut yllätyksenä kun melkeinpä kaikilla sukulaisilla on joko 1:s tai 2:s tyypin diabetes. Eli nyt mitataan sokeri tiuhaan mutta onneksi se on pysynyt aisoissa pienillä ruokavaliomuutoksilla. Täällä myöskin lämmin koko ajan, yön jälkeen suorastaan hiki vaikka yleensä olen vilukissa. Ei mulla kummempaa, hauskaa viikonloppua kaikille!:wave:
 
Rautavalmisteista. Onko Obsidan aiheuttanu sitä käyttäneille vatsaoireita? Entä onko ne litkut kuinka kaamean makuisia? Mulla on hb laskenu 110, terkkari sano et maksimiannoksella pitää alkaa rautaa syömään..

Onkos teillä kokemusta tukiliiveistä? Onko se kuinka ahdistava? Sellainen pitäis fyssarilta käydä hommaamas. Onneksi sen saa lainaan, ettei tarvi ostaa.
 
Obsidan aiheutti mulle ajan mittaan järkyttävän pahoinvoinnin ja lopulta oli pakko vaihtaa nestemäiseen rautavalmisteeseen (Floradix Kräuterblut-saft). Obsidania meni 100mg päivässä ja sen avulla hb nousikin nopeasti 109 -> 135. Saa nyt sitten nähdä miten käy kun ei sitä voinut enää syödä.
Floradixin maku on siedettävä, menee ihan helposti alas ja päälle hörppään vettä.

Poksumiset meinasi ihan unohtua. Pokspoks 21+0!!!
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Mulla on rautavalmisteena ollu sellasta juotavaa, kyllä se meni ihan hyvin alas. Ja nyt on jotain rautatabletteja, joita pitäis ottaa 1-2 päivässä, mutta ite oon ottanu yhden/pvä. Tukiliivistä/vyöstä ei oo kokemusta, täällä on vaan tollanen masutuubi. Tosin kun oon nyt työttömänäkin niin ei selkä silleen edes rasitu. Ja välillä koitan venytellä jos tuntuu että selkä kipeytyy.

Liikkeistä, kyllä ne täällä tuntuu joka ikinen päivä :D Aamulla ja illalla kunnon bileet käynnissä tuolla mahassa. Mikähän villipeikko tuosta vekarasta tulee sitten kun syntyy maailmaan :)

22+0, poks!
 
  • Tykkää
Reactions: Angelica-
Varmaan käyn sit ostaa sitä nestemäistä, toivottavasti se on yhtä tehokasta kuin Obsidan. Vatsaoireita mulla on ihan tarpeeks muutenkin, et ei enää lisää haluais.
Mä oon tosiaan vuodeosastolla töissä, joten selkä on koetuksella ilman raskauttakin. Siks jo täs vaihees pitäis se liivi hankkia.

Saatiin tänään Kelan paperit, mutta laitan ne postiin vasta viime tipas, kun tulot ihan pikkuisen paranee täs kuus. Jospa sais siit muutaman euron enemmän äippärahaa =)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Heissan kaikille pitkästä aikaa! :wave: Lukemassa olen käynyt joka päivä,mutta kirjoittaminen jäänyt vähemmälle. Mulla kun on hyvä ystävä samassa tilassa ja la hänellä vain 20 päivää aiemmin kun minulla niin tulee hänen kanssaan käytyä läpi omia fiiliksiä :)
Paljon on tosiaan poikalupauksia annettu,poikahan on yleensä melko varma poika jos niin sanotaan :D Saas nähdä kumpi meille tulee...ennestään siis 1v5kk tyttö jo on. Ei ole tuntemuksi suuntaan tai toiseen. Krampit vaivaa kovasti taas öisin,heti kun ilmat viileni. Olen niihin kyllä jo tottunut lihastautini vuoksi. Ei auta magnesium,eikä särkylääkekään enään...Villasukat on jalassa joka yö. Ja paleltaa paljon. Ei siis täällä kuuma! :D Neuvolassa kävin viikko sitten painoa on tullut nyt yhteensä 5-6kg hb oli vielä ihan ok,ei siis tarvinut rautaa aloittaa vielä. Sf mitta oli 19cm yläkäyrällä meni...tosin alussa kuulemma on ja siitä tasoittuu ajankanssa. Mulla olis ultraa vielä 10 päivää. Kyllä se sieltä tulee. Kovasti myös odotan äippäpoliaikaa että milloin se olis. Sais tietää vauvan syntymäpäivän etukäteen :D :heart: Vauva potkii ja liikkuu kovasti massussa päivittäin :) Hyviä vointeja kaikille tulen sitten kertomaan kumpi meille tulee :)

Bluebaby ja vauveli 20+0 POKS!!
 
Lekurin mukaan kaikki hyvin, tulehdus aihettaa mahakivut mut nyt siihen lääkitys.

Tukivyöstä joku kyseli, mulla käytössä nexcaren tukivyö joka on ainakin tosi hyvä.

Ostoksista, löysin nattoun ihanan fleace peiton ja siihen tuttipidikepehmorätin <3
 
Heipsan!

RAUTAVALMISTE: Mulla ollu käytössä Nepalissa olon ajan kahta erilaista, mut suosittelen Compiron Fe:tä. Sitä voi ottaa ruuan kanssa samaan aikaan ja vaan 2,5ml päivä. Apteekissa suositteli sitä, kun sanoin, että tabletit aiheuttaneet mahakipua aiemmin. Tuo ilmeisesti matkii eläinperäistä rautaa, toisin kuin jotkin muut rautavalmisteet. Nyt mulla on rautalisä ihan lopussa, mies tuo Suomesta lisää pian!

Raudan lisäksi syön myös vitamiinitabletteja, maitohappobakteereja sekä calsiumia. Niissä raskausajan vitamiinitableteissakin on rautaa.

LIIKKEET: Eipä tunnu mitään. Ultra pari vko sitten ja kaikki oli OK. Toisaalta, istukka on edessä, joten eipä niitä niin hyvin tunnukkaan ilmeisesti.

KIVUT: Selkä alkaa vaivata. Täällä ei tunneta sanaa ergonomia, joten tuolit (tai lattialla istuminen) ei ole mukavaa. Sänkykään ei ole mukava, täällä ei tavallisissa nepalilaiskodeissa ole kuin kova laveri ja ehkä joku peitto tms. pehmykkeenä. Mulla on sentään jonkinlainen patja, itseasiassa kaksikin, päällekkäin, mutta epämukavia ovat silti. Koitan saada jonkunlaista nukkuma-asentoa pitämällä tyynyä jalkojen välissä, mutta jossain vaiheessa yötä olen aina selälläni (kuopassa, joka muotoutuu keskelle patjaa...) No, tukivyökin pitäisi olla Suomesta tulossa!

KUUMUUS: Täällä alkaa pikkuhiljaa olla siedettävät lämpötilat, enää ei heikota päiväsaikaan kuumuuden takia. Ehkä arviolta +23 tai enemmän ollut nyt päiväsaikaan, kun pilvistä ja sadetta. Aiemmin oli 30+ ja aurinko porotti. Yöllä pidän edelleen ikkunat auki ja vedän vähän vilttiä päälle, jos siltä tuntuu. Minä en normaalistikaan pysty käyttämään mitään villapaitoja tms. koska mulle tulee aina kuuma.

RV 20+3, eli yli puolivälin! :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Hei, Uusi odottaja tässä mukaan hiukan myöhässä.. Eli ne tärkeät tiedot 14.2 / Nuppunen76/37v. / 3. / PHKS

Viikkoja takana nyt tasan 21 ja puolet vielä edessä. On tämä ollut melkoisen hurjaa aikaa =). Melkein kuin uutta kaikki...vanhin lapsi täytti vasta 19v ja nuorin 14v..eli edellisestä raskaudesta on aikaa.

Ihan ei ole mennyt odotus niinkuin muistin,aiempiin verraten pahoinvointi kesti viikolle 17 ja mikään ei pysynyt sisällä,ei siis mikään... aiemmissa odotuksissa ei pahoinvointia ollut ollenkaan. Ruoan sulatusvaivoja on riittänyt,mutta pahinta on olleet jatkuvat alavatsa kivut jotka alkoivat pari viikkoa sitten.Hissun kissun vaapula vissun....

Ensi maanantaina olisi RU, jännä nähdä taas että mitä siellä näkyy.Nyky ultrat on niin kehittyneitä ,että niillähän näkee kaiken =)... ei silloin ennevanhaan viel. Sukupuoli olisi kiva saada tietää,aiemminhan sen näki vasta kun lapsi syntyi.

Pienet pelot täyttäneet mielen mitä pidemmälle raskaus etenee.... Olen syöksy synnyttäjä. Kuulemma merkeistä päätellen tälläkin kertaa mennään samaan malliin. Viimeksi tytärtä saadessa, ekasta supistuksesta meni tunti niin tyttö oli käsivarsilla <3 ja aiemmin pojan kanssa meni kaksi tuntia. Nyt asutaan n.1h ajomatkan päästä sairaalasta ja mies tekee töitä ympäri päijät-hämettä.Kotiinkin voi olla matkaa kauan, joten jos päivällä lähtö tulee niin kerkiänkö saada edes ambulanssia kotiin =(.

Mutta,oikein aurinkoista syyspäivää kaikille ja toivottavasti täällä kuulee ja voi keskustella hienosta asiasta yhdessä.
 
Täällä tuntuu liikkeitä tiheään! Tänään tuntui ihan mahan päältäkin :) (no yksi potku, mutta kumminkin)

Rakenneultra oli tällä viikolla. Siellä kaikki kätilön mukaan "normaalisti". Se onkin yksi harvoista asioista, jotka tulivat selväksi. Koko tutkimus oli sellaista sähellystä. Tutkimuksen teki harjoittelija ja ohjaaja sitten lopuksi katsoi jotkut mitat. Kumpikaan ei selittänyt asioita meille... Kuvasta en saanut selvää, eikä sukupuolesta puhuttu mitään. Ei sitä kyllä haluttukaan tietää.

Neuvolakorttiin on tehty jotain ihan kummia merkintöjä. Eivät vastaa yhtään sitä, mitä kätilö sanoi. Niissä on varmaankin joku virhe. Jäi kyllä harmittamaan koko tutkimus. :( Mutta iloinen asia on, että mitään poikkeavaa ei löytynyt.
 
Huh, on ollut "mielenkiintoinen" päivä.. Leikeltiin tuossa miehen kanssa orapihlaja-aitaa nurin, tai siis minä vaan keräsin oksat maasta ja laitoin kärryyn, en siis käytännöllisesti katsoen edes rasittunut ja alle tunnin jälkeen rupesi sitten supistelemaan, oikein huolella.. eivät nyt varsinaisesti kipeitä olleet,mutta ihan selkeä paineen tunne tuli.
Edellisessä raskaudessa oli myös ennen aikaisia supistuksia, mutta ei ne noin pahalta tuntunu ennenku joskus rv30 jälkeen.. Että täytynee nyt ihan oikiasti ottaa mahdollisimman rauhallisesti. Onneksi kuitenkin laantui nuo supistukset aika äkkiä kun join vettä ja istuskelin vaan.

En nyt muista oonko aiemmin jo kyselly, mutta näkeekö kukaan muu ihmeellisiä unia raskausaikana? Kun mulla on jokaisessa kolmessa "vaivannu" kummat unet, jotka yleensä liittyy joko synnytykseen tai parisuhteeseen.. Viime viikolla näin unta että mies petti mua jossain juhlissa, sain sen rysän päältä kiinni ja viime yön unessa anoppi soitti miehelle että alappa tulla käymään, täällä on mieluisa miniäehdokas.
Elikkä niinku jotaki kauhukuvia alitajunta kai nostaa esiin..
 
Mun unimaailma on raskauden myötä vilkastunut huomattavasti. Unet on ihan sekopäisiä ja järjettömiä. Paljon näen myös synnyttämiseen, vauvoihin ja omaan parisuhteeseen liittyviä unia. Viime yönä näin jotain tolkutonta painajaista hisseistä, kellareista ja mistä lie. :D
 
Onpa kyllä hyvä tietää, etten oo ainut jonka unet on kummallisia.

Sitte vähän ikävämpi juttu on se että mua on ruvennu supistelemaan ihan huolella... Aiheuttaa painontunnetta alas ja limaista vuotoa liittyy myös supistuksiin. Eivät kyllä ole sinänsä kipeitä, mutta aikalailla samantuntuisia kuin ensimmäiset supistukset viime synnytyksessä. Pahinta on se, että tulevat, vaikken edes varsinaisesti rasittuisi... Eilenkin siirsin orapihlajan oksia kärryyn kun mies katkoi niitä eikä mennyt tuntia kun supistukset alkoivat. Sain ne onneksi loppumaan kun lepäsin ja join vettä, muttamutta. Ei kiva. Tänä aamuna kun vein isommat tarhaan niin taas supisti, useamman kerran, vaikkei tarvinnut kuin katsoa vierestä että laittoivat ulkovaatteet oikeaan paikkaan jne.
Neuvolaan on turha soitella, kun siellä ei lääkäri edes osaa kokeilla kohdunsuuta, katsoo vaan mitä edellinen on merkannut ja merkkaa samat. Kai tässä täytyy kohta yksityiselle puolelle varata aikaa.
 
RIKS RAKS POKS 22+0

Täällä vointi tosi hyvä, liikkeitä odotellessa.

Huomenna nla, on se voimavarakysely kerta -.-´Onko muilla kunnilla/ neuvolissa sama? Reilu 50 kysymystä, oletteko tietoisia et seksielämä muuttuu vauvan syntymän myötä (no shit sherlock holmes!), oliko teille turvallinen lapsuus jne hömppää. Molempien piti vastata ja sit nla täti vertaa meidän vastauksia.

Onko joku jo ilmottautunu synnytysvalmennukseen? Ajattelin huomenna kysyä et miten se toimii.

Tietääkö joku pitääkö isän viedä raskaustodistuksesta kopio työnantajalleen kun hakee isyyslomaa? Ei et ois mikään kiire mut tykkään selvitellä asioita hyvissä ajoin :).

Yritin eilen selvittää noita vakuutusasioita, ei tullut mitään, täytynee soittaa vakuutusyhtiöön et saadaan tulokkaalle vakuutus hyvissä ajoin.

rumpali 22+0
 

Yhteistyössä