Helmikuun helmet 2013

Heippa mammat!

Meillä aika kivasti lähtenyt arki sujumaan. Vauva nukkuu syöttöjen välillä pääasiassa 3-4 tuntia =) Oma maito ei vain riitä, joka kerta joutuu antamaan korviketta reilusti lisäksi. Aluksi stressasin asiasta kovasti mutta nyt oon alkanu hyväksyä sen.

Mielialan vaihtelut, itkuisuus ja alakuloisuus on tosi tuttuja täälläkin. Sanoinkin miehelle että vaikka mulla on aina ollu pahat pms-oireet sun muut niin mikään ei ole mitään tähän verrattuna... Itku tulee tooosi helposti.

Onko kellään muuten tietoa voiko vauvelille olla jotain haittaa tietokoneella istumisesta? Siis kun tuo mies tykkää istua poika sylissä koneella, niin olen miettinyt voiko saada jotain säteilyä tms.

mimmi83 ja Viltsu 1vko 5pvä
 
Huomenta Arvon Naiset :flower:

Eilen kävi terkkari kotikäynnillä ja tiheät syöttäherätykset jatkuvat. Paino oli tippunu 80g sairaalasta. Maanantaina käy mittaamassa uudestaan. Inhottavaa vaan herätellä syömään kun toinen haluaisi nukkua, mutta mieluummin kotona entä sairaalassa..

Bepantteenista terkkari sanoi että saa käyttää eikä tarvi pestä, samoin apteekissa luvattiin. Hmm.. Erilaisia mielipiteitä. Lanoliinille olen allerginen ja siksi se lansinoh ei käy. Bepassakin on lanoliinia, mutta eri lailla valmistettuna ja se käy.
Terkkari kyllä sanoi myös ettei rintakumista ole mitään haittaa, kun sillä voin imettää kivutta ja vauva saa otteen ja maitoa hyvin. En vaa ymmärrä miksi paino tippuu kun tosiaan syö hyvin ja takuulla saa maitoa!

Kapalossa tyttö nukkunut syntymästään saakka vähintäänkin yöt ja näin jatkossakin. Aivan ehdoton! Ja siihen kelpaa muukin kuin myynnissä olevat kapalot, yhtä hyvä on ollut fleeceviltti ja lindeksiltä ostettu puuvillapeitto.

Jaha, joku huutaa ruokaa!

Halibut ja Punni 12pv
 
Nopeasti tosta Bepanthenista! Mulle sanottiin synnärillä, th:t on sanoneet ja jälleen sitten varmistin nyt sairaalassa ollessani, niin sitä ei tarvitse pestä pois. Tai ainakaan tän sairaanhoitopiirin ohjeistuksilla..Niin kuin jo odotusaikanakin todettiin eroja tuntuu olevan ohjeistuksissa kovasti!

Palaan paremmalla (ei kiukkua ilmassa) ajalla!
 
  • Tykkää
Reactions: Halibut
Moikka

Adora: kiitos silmänhoitolinkistä! Tänään on onneksi silmä jo aika normaalin näköinen, en soitakaan vielä ainakaan lääkäriin vaan jatkan puhdistelua.

Kamala yö takana, sen vähän kun saisi nukuttua, joudun vaihtamaan hiestä litimärkään yöpaitaa yleensä neljän kertaa yössä! Milloin tää perhanan hikoilu loppuu? Lakanoita en jaksa vaihtaa keskellä yötä enkä edes joka päivä, kun ei oikein ehdi yksin ollessa syödäkään... Kärsiikö muut vielä hikoilusta? MrsR ainakin kärsi jossain vaiheessa...Mulla ei ole yhtään laantumaan päin ja mua todella harmittaa miten se verottaa muutenkin vähäisiä yöunia. Oliskohan mitään yrttejä tai muuta lieventämään hikoilua?

Tietokoneen säteilystä: me googlattiin asiaa eilen, kun molemilla vauva aika usein sylissä kun koneella, vauva ei viihdy yhtään yksikseen, joten jos haluaa mitään koneella tehdä, pakko pitää häntä sylissä. Useimmat linkit väittävät, että säteily on minimaalista, ts. ei vaarallista. TVn sanottiin muistaakseni olevan pahempi, siis jos on ihan lähellä. Kännykkää en myöskään pidä kovin lähellä vauvaa, jos vaan pystyn, eli handsfree käytössä.

Mielialoista: täällä heittelee jonkin verran, mutta miehellä heittelee enemmän! Musta sillä on oikeasti jonkin sortin babyblues päällä... Minä reagoin siihen ärsyyntymällä ja sitten tulee riitaa ja minä itken... Miehelle selvästi vaikeaa on huonot unet + töissäkäyminen ja lisäksi hän sanoo, että kokee raskaaksi sen, että toisten tarpeet (vauvan ja mun) on yhtäkkiä hänen elämässään niin hallitsevia. Itseä harmittaa, enkä ihan ymmärrä, kun minä olen kuitenkin se joka valvoo huomattavasti enemmän ja hoitaa vauvaan klo 8-18 välillä ja miehen olen antanut käydä harrastuksissa kolmena iltana viikossa. Käykö teidän miehet harrastamassa ja onko ilmennyt mitään haastavaa parisuhteessa/isäksi tulossa yleensä?

Poika on kyllä ihana. Kaunistuu päivä päivältä!

Napa ilmeisesti kohta irtoamassa. Verta vuotaa välillä alta ja osittain irti? Vähän on hurjan näköinen. Milloin on napoja irronnut teillä?

Tänään kaksi viikkoa ja tarkoitus mennä ulos puoleksi tunniksi, vartti oltiin jo pari päivää sitten. Suurin haaste on ulkoilun suhteen on kyllä se, että meillä nukutaan vaan yhdet pidemmät päikkärit, klo 14-16 välillä yleensä ja silloin itsekin kaadun sänkyyn ja uneen. Muun ajan on sitten syöttöjä tosi tiheään, en tiedä miten tunnin ulkoilu edes onnistuisi. Miten monia kunnon päikkäreitä teillä nukutaan?

Aurinkoista päivää!

Tuulis ja rakas 2 viikkoa
 
Etelän hetelmä:

Mulla on, totesin eilen ukolle, että on samanlainen selittämätöntä "ahdistusta" väsymystä ja alakuloa. Ei missään nimessä vauvaa kohtaan, helliä tunteita ja rakkautta häntä kohtaan, kaikki muu on hirveen vaikeeta ja kurjaa oloa.. mulla on tietty oma perussairaus, mutta se ei tälleen oireile...

meillä kanssa on yöt mahdottoman vaikeita. tyttöä ei voi laskea, päivälläkään, makuuasentoon.. mikä mahtaa olla syy?

kengu
 
Minäkin pääsen vihdoin siirtymään tälle puolelle! Meillä tosiaan neiti syntyi 1.3. rv 41+6 eli ei ihan helmikuulle ehditty. Synnytyskertomusta koitin vähän kirjotella tuonne odotusketjuun, synnytys meni erinomaisesti ja hirmu hyvä mieli jäi vaikka jouduttiinkin käynnistämään.

Neuvolan terkka kävi tänään kotona kun halusin jonkun katsomaan tota imetystä joka sattuu ihan kamalasti. No, terkan mielestä vauvan ote näyttää hyvältä ja kipujen pitäis helpottaa kunhan rinnat tottuu ärsytykseen ja saan noi rikkinäiset rinnanpäät ehjiksi. Oli myös sitä mieltä et jos välillä satunnaisesti haluis antaa lypsettyä maitoa pullosta et rinnat saa levähtää niin tuskin vaikuttaa vauvan imuotteeseen kun on kuitenkin oikean näköinen ote tissillä. Maitoa tulee kovasti, tänäänkin on koko päivän joutunut pitämään maidonkerääjiä liiveissä kun tissit valuu ihan koko ajan, hyvät satsit saa maitoa pakkaseen jo pelkistä kerääjistä.

Tyttö on aivan ihana ja mulla tunteet pinnassa, tänäänkin alkoi itkettää kun vaan kattelin nukkuvaa vauvaa. On se ihmeellinen <3

Hepa_ ja pikkuneiti 1vko
 
bumble siitä korvikkeesta! Nan1 tosiaan aiheutti meillä vatsavaivoja! Nyt on tuuti1 Valion uusi korvike käytössä imetuksen lisäksi. Ja ei ole vaivoja! :) kannattaa koittaa :)

napa irtosi viikon ikäisenä jo :)

Seksihaluja olisi mutten uskalla vieläkään. Milloinkohan??

Bettis ja ärisevä rakas tänään 3vkoa! :heart:
 
Meillä ei korvikkeet sopineet oikein ollenkaan pienen massulle, vaan pakko oli antaa kun oma maito ei riittänyt bilirubiiniarvojen laskemiseen. Lastenlääkäriltä tuli tuolloin käsky antaa korviketta imetyksen päälle muutaman päivän ajan. Kokeiltiin pariakin eri merkkiä, menestyksellä ojasta allikkoon. Kaupanpäällisenä pulloilusta saatiin vielä aikaan oikein kunnon rintaraivarit, tyttö vissiin tajusi että pullosta tulee maitoa ilman vaivannäköä. Nyt ei enää pulloa anneta ellei ole äärimmäinen hätätilanne, esim jos joudun itse sairaalaan jostain syystä jne. Hörpyttämällä annetaan jos on tarpeen. Maitoa tulee aivan jumalattomasti, imetysten päälle heruu pumpulle vielä 60-100ml ja välillä joutuu pumpata tai lypsää ennenkin imetystä. Alkuviikosta olisi neuvola, nyt sen terkkarin on parasta antaa sitä tietoa tosta maidonluovutuksesta. Ihan tyhmältä tuntuu kaataa maitoa välillä viemäriin kun ei sitä litrakaupalla viitsi pakkaseenkaan säilöä, ei se ikuisesti sieläkään säily. Oliko täällä muita maidonluovuttajia?, miten noi käytännön jutut on luovuttamisen suhteen. Joutuuko esim. jotain tautitestejä käydä antamassa (luulis ainakin että on...) ja onko muuten kauhean vaivalloista?
 
Ihan niin kuin Keisha kirjoitti, ei Bepanthenia tartte pestä pois ennen imetystä. Apteekin mukaan myös Bevita (R) käy rinnanpäiden hoitamiseen ja sitä mä oon sillon aluks käyttäny. Nyt rinnat on taas niin tottuneet imetykseen, etten mitään rasvoja tartte. Voinpahan läästiä loput omiin ja esikoisen huuliin. =)

Tuuliannaliina, ekat pari viikkoa hikoilin ihan hirveesti melkeen joka yö. Varmaan hormoneista johtuvaa. Nyt en enää hikoile kuin satunnaisesti öisin. Päivällä mut saa hikoilemaan 2v 9kk vanha esikoinen. ;)

Mun mies käy harrastamassa n.5 kertaa viikossa, lähinnä jääkiekkoa, lenkkeilyä ja kuntosalia. Harrastukset ei kauheesti vie aikaa perheeltä, koska esim. lätkävuoroja hällä on aamulla jo 7 aikaan, jolloin me muut vielä nukutaan tai illalla vasta 10 aikaan, jolloin esikoinen on jo nukkumassa.

Napatynkä irtosi muistaakseni jo 6 päivän ikäisenä, mut verta sieltä on tullu sen jälkeen viel pitkään. Oon putsannu Septidinillä ja topsipuikolla ja hyvänä on pysyny.

Täällä on "eka kerta" jo koettu, reilu 2vk synnytyksestä ja oli se ihan mukavaa ja huomaan että haluja on, molemmilla. ;) Mulla ei siis tullu edes nirhaumia synnytyksessä ja jälkivuotokin on jo loppu, joten sen takia uskallettiin ennen jälkitarkastusta.

Onko muilla jo kova hinku päästä ite urheilemaan? Mulla on, ja ajattelinkin että täytyy totuttaa poikaa pullolle niin isäkin voi antaa maitoa jos tarttee sillon kun olen jumpassa. Mulla ei siis päivisin vaunulenkeistä tuu mitään, kun mukana kulkee esikoinen, joten senkin takia olis kiva päästä ihan yksin tuulettaa päätä. Ehkä ensi viikolla. :)

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!

Elsiliini ja pikkumies 3vko 5pvä
 
EtelänHetelmä ja muutkin tätä pohtivat, niin täälläkin tuota alakuloa havaittavissa. Tai jotenkin ei vain tule sellaista jäjetöntä iloa ja onnea, mitä ehkä kuvittelin tulevan. Ehkä se vaan ottaa toisilta vähän kauemmin. Eilen sain vähän suutani avattua miehelle, sekin auttoi vähän.

Bumble Nan meilläkin aiheutti ilmavaivoja ja huutoa. Tuuti (valion) toimii lähes ongelmitta meilläkin (kun joku muukin kehui).

Mulla ei taida tulla vieläkään tarpeeksi maitoa. Pumpullakin saan kerättyä vaan tuollaiset 40 ml per kerta, siis yhteensä molemmista tisseistä. Tosin en ole pumpannut kuin ehkä 10-15 minuuttia, mutta ymmärsin, että täällä ainakin monella sitä tulisi paljon enemmän ja ihan suihkuamalla?
 
Hikoilusta minäki kärsin ekat pari-kolme viikkoo joka yö, mut nykysin vaan sillontällöm enkä enää läheskään koko yötä.

Mieliala on kyllä mulla pysyny ihan hyvänä, pari kertaa oon vähän itkeetihrustanu, kun poika on itkeskelly jonkun vähän pitemmän pätkän iltayöstä eikä välttämättä sitte oo suostunu oikein nukkumaan.

Napa irtos meijän pojalta jo 6 päivän ikäsenä, sen jälkeen tais viikon verran vuotaa vähän verta ja sittenpä on olluki oikein siisti, oon silti edelleen puhistanu kerran päivässä vähän tosilla. En muistanu kysyä keskiviikkona terkkarilta tarviisko enää...

Ei meijän poika ainakaan nuku, kun yhet päikkärit. Ne kyllä kestääki sitte 3-5 tuntia.

minä vaan -84 + Vesku 1kk19pvä
 
meillä tullu jo vähä yörytmiä...21 nukkumaan, 01-02 syödään, 04-05 syödään ja 06 herätään. päivällä nukutaan miten sattuu. pelkällä rintamaidolla vaavi kasvaa.

täälläkin hikoillaan öisin.

napa irtos 8vrk iäs.

ja nyt alko raivoominen sylis eli moikka...

äitx2+pieni mies 1kk5pv
 
Huomenia:) Ihana viettää rauhallinen aamu koneella kahvin kans, kun muut vielä nukkuu!

Hepa_ kai sieki oot kokeillu rintakumeja? Suosittelen. Mulla ei oikein muuten kivun takia onnistu imetys. Kerran jo näin painajaistakin ja eikai sen tulisi niin pelottava kokemus olla.

Hikoilusta. En hikoile yöllä mutta päivällä! Ei auta dödöt.

Vauvan (,) Irtosi 10 päivän ikäisenä. Vähän verta vuotaa, sitä vedellä pesen ja kuivaan. Sieltä tulee sellainen hassu "kieli", onko muilla? Pitäisi surkastua pois terkan mukaan.

Mies. Harrastukset on lähinnä kotioloissa tapahtuvia asioita ja on niitä halunnut ja saanut tehdä. On saanut ja voinut myös nukkua, jotta jaksaa töissäkin. Sieltä tulee kyllä yleensä normaalia aiemmin kotiin, ei malta :D

Unirytmi, jos sitä nyt vielä on, tuokihan muuttuu koko ajan. (Just kun oppii yhden rytmin, tulee tilalle toinen..) Vauva lähinnä vaan nukkuu syö nukkuu syö. 3-4 tunnin välein mun pitää herättää syömään bilin takia. Sit jatkaa unia.
Yöunille menee 22-23 aikaan, ruoka 02-03 ja 06-07 ja 10. Sitten voi olla parikin tuntia hereillä ja taas nukutaan neljään. Ihana kyllä kun on hyvä nukkumaan, esikoinen oli sitä toista laatua.

Esikoisen mustasukkaisuus tai mitä nyt onkaan, aikaa se tarvii äitiltänsä. Mutta alkaa siis helpottamaan tällä erää. Sain pakotettua pojan ulos ja kavereiden luo, ettei vaa odota kotona joko että vauva herää tai että äiti leikittää. Seuraavana päivänä kynnys ulkoiluun oli jo matalampi ;) Käytiin me kaksin hesessäki ja kaupassa. Ens viikolla alkaa taas koulu ja uusia tuulia.

Jaha jos sitä suihkusa kävis, hauskaa päivää kaikille :)

Halibut ja Maija 13pv
 
Josko nyt saisi kirjoitettua paremmin, kun oma olokin antaa jo pikkasen myöten. On kyllä kaikki virta mitä on ollut, mennyt vauvan hoitoon.

Kotona tosiaan ollaan, mutta kahta antibioottia menee edelleen 3xpäivässä ja vielä reilusti toista viikkoa on kuureja jäljellä. Onneksi meillä ei pojan maha ilmeisestikään ota niistä kovasti itseensä, kun kakkakin on taas normalisoitunut. Se suonensisäinen aiheutti vähän vihreetä kakkaa kylläkin. Kauheaa silti ajatella, että toinen saa altistusta noille myrkyille noin pienestä asti, kun itse oon syönyt kaikkiaan koko elämäni aikana ehkä 12 kuuria ja niistäkin nyt suurimman osan. Edellisestä olikin vierähtänyt aikaa yli 10 vuotta.. En siis oo juuri koskaan kipeenä normaalisti.

Meillä on nyt tällä viikolla muodostunut jonkinlainen rytmi noihin öihin. Tai on se ollutkin, mutta aloin vasta nyt sitä miettimään. Meillä mennään yleensä yöunille 22-23 aikaan riippumatta milloin ollaan herätty (välillä on sellaisia 6 tunnin kiukku valveilla oloja), herätään n. klo. 2 syömään ja taas n.5-6. Ja sitten nukutaan melkein järjestään sinne 9. Että hyvin saisi äitikin unta öisin :), jos vaan saisi itse aina unen päästä kiinni, kun toinen nukahtaa. Sen kanssa on nyt ollut pikkasen hakemista ja tuo taudin aiheuttama jatkuva vilu-hikoilu ei oo kyllä auttaut asiaa varmastikaan..

Meillä napatynkä irtosi 6-7 pvän iän välisenä yönä. Oli aamulla pojan kainalossa kun herättiin :LOL: Ennen irtoamista se vuosi jonkin verran verta sieltä tyvestä ja se verenvuoto jatkui sitten muutaman päivän irtoamisen jälkeen. Mä sain neuvolasta pirtua jolla puhdistin ja se olikin loistava aine. Kuivasi sen navan kuntoon alta aikayksikön. Mutta Septidinkin on ihan OK. Meilläkin oli musta sellainen kieli siinä ensin, mutta on nyt kadonnut kokonaan. Napatynkähän oli meillä muutenkin ihan hurjan pitkä kaikkien sen nähneiden mukaan ja napakin on kuulemma syvä. No niin on äidilläkin, että olisiko tuo sitten jotenkin perinnöllistä?! Mutta nätti napa on toisella :p

Apeutta täälläkin ollut havaittavissa, mutta laitan sen menneen viikon ahdistuksen kyllä ihan tämän oman fyysisen oloni piikkiin! Ensimmäisen kerran sellanen oikein ahdistus tuli silloin tokana tai kolmantena iltana, kun oltiin vauvan kanssa tultu kotiin sairaalasta ja kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä. Tuntui, että seinät kaatuvat päälle ja selviääkö tästä mitenkään. Onneksi mies oli siinä lähellä ja rauhoitteli hormonimyrskyssä seilaavaa vaimoaan. :heart: Ja välillä olen itkenyt vaavin kanssa kilpaa yksin ollessani, kun toinen on vaan itkenyt ja itkenyt eikä millään nukkunut muutamaan tuntiin. Taidettu olla kumpikin jo sitten niin yliväsyneitä. Mutta itsekseni olen ajatellut, että parempi se on itkeä kun itkettää, ettei se jää sitten tonne alitajuntaan muhimaan ja kerry sitten liian isoksi möröksi. Ja onni on mulla ainakin mies, jolle oon saanut tätä ahdistusta purkaa ja saa hänkin vähän näkökantaa tähän mun "arkeen". Noi miehet kun eivät oikeasti aina ymmärrä, miten voi seinät alkaa kaatumaan päälle, kun onhan se "päävastuu" vauvasta kuitenkin meillä äideillä varsinkin, jos ruokahuolto on kokonaan meidän vastuulla, niin kuin täällä taitaa suurimmalla osalla olla. :) Miehet kun pääsevät kuitenkin lähtemään sinne kodin ulkopuolelle sen kummemmin miettimättä, että voiko nyt piipahtaa nopeasti esim. kaupassa, kun vauva on juuri syönyt ja nukahtanut. Lisäksihän tulevat sitten nämä ensimmäisen lapsen kanssa tulevat asiat, kun ei vaan tiedä onko joku normaalia. Ja kärpäsistä saa härkäsen aika pienellä varsinkin öisin! Onneksi täällä ei saa soitettua minnekään silloin :LOL:

Onko teillä muuten pienokaisilla hikkaa? Meillä hikataan ja oikeastaan aivan yhtä paljon kuin mahassakin silloin loppu aikana. Kuulostaa ja näyttää vaan aika hurjalta, kun pieni hytkyy menemään ja vinkuu kuin koiran vinkulelu hikan ollessa pahimmillaan.

Urheilemaan olisi ihana päästä, mutta jos nyt odottelisi rauhassa sinne jälkitarkastukseen asti. Kun toi eppari oli tosiaan tulehtunut tuolta emättimestä, mitä en edes tiennyt (täysin oireeton) ja siellä on nyt kuulemma lisäksi sitten sellanen 2x3cm hematooma, joka kyllä sulaa itsekseen pois, mutta gyne suositteli ottamaan nyt muutaman viikon rauhallisesti. Eipä silti näillä oloilla kauheasti aleta riehumaankaan...

Mutta nyt kuuluu lootasta kiljuntaa, tainnut olla taas paha uni tms.

Keisha ja Ukkeli 3vko 5pvä
 
:wave: Lauantai päivää kaikille mammoille ja pienille nyyteille.

Ulkona on ihana aurinkoinen sää mutta myö möllötetään sisällä kun on sen verta pakkasta ettei ihan hirveemmin ulos kehtaa lähtee pienen kanssa. :( Siksipä teinkin lauantain kunniaksi daim-juustokakkua jos vaikka vieraita sattuis tulemaan. :D

Meillä oli keskiviikkona neuvolan kotikäynti ja pojalla on noussu paino hyvin. Keskiviikkona paino 3380g. Terkka kyseli että miten meillä on kahestaan menny ja hyvinhän myö on pärjätty. Terkka sanoki että taitaa poika olla yhtä rauhallinen ja tasapainonen kun äitinsä. :) No en nyt aina niin rauhallinen oo. :D

Napatynkä irtos pojalla 6. päivän ikäsenä ja nyt se vuotelee vielä verta mutta oon putsaillu sitä kaks kertaa päivässä veteen kostutetulla topsilla ja siistiltä näyttää.

Meille ei oikein vielä oo semmosta rytmiä noitten unien ja syöntien kanssa oo tullu muuten kun niin että poika käy illalla jo klo 20 yöunille ja aamulla herätään suurinpiirtein kasin aikaan. Poika heräilee ite yöllä syömään kahen-neljän tunnin välein.

Imetys Mie imetän rintakumin kanssa ja välillä oon koittanu ilman mutta tuntuu siltä ettei poika saa kunnon otetta rinnasta ilman kumia. Kokeilin jopa niin että alotin rintakumin kanssa imettämään ja otin muutaman minuutin päästä kumin pois mutta ei siitä sitten oikein mitään tullu.

Jaahas taitaa pikkuherra heräillä uniltaan.

Doris ja pikkuherra 1vko6pv
 
PIKKUYLLÄTYS, mä luovutan maitoa. maidosta otetaan maitokeittiöllä bakteerinäytteet, ja mikäli ei ole puhdasta, menee viemäristä alas. Tarttee olla tosi tarkka hygieniasta. Mulla nyt sattuneesta syystä (ab kuuri) viikon tauko luovuttamisessa.

lääkärillä kävin taas ja poskiontelotulehdus+alkava keuhkokuumehan sieltä löyty, eli ei ihme että kuume ei millään vaan hellitä.B-influenssan jälkitauteja molemmat. sain ab-kuurin, ja ventolinea että saan hengitetyksi. Aika paljon imetys rajaa noita lääke mahdollisuuksia.
Eilen kuume pamahti jo 39,9 asteeseen ja olin ihan varma että kuolen sohvan nurkkaan... mun äiti otti isommat lapset viikonlopuksi ja on pari päivää ollu apuna kun mies on ollu töissä.
On ollu kyl niin tuskaiset 2 vkoa ettei tosikaan. Imetys on tuntunut vain työltä, ja nyt vihdoin alan olla elävien kirjoissa ja vähän taas saanu sellasen positiivisen otteen siihen. 2 vkoa se on ollut mulle "pakko hoitaa" 39 asteen kuumeessa
ja sit tietty kun noita on kaksi, niin saa tuplasti imettääkin.

B-vauvan "koliikki" taitaa olla masuvaivoja: reagoi heti mun ab-kuuriinkin, joten hieromisilla nyt jatketaan, ja katotaan sit miten, tartteeko jotain ilmavaivoihin jos ei helppaa sillä.

Nyt takas toipumaan sängyn pohjalle. Toi taapero on samaisessa taudissa niin on sekin aika vetopois raasuparka :/

T:Neiti + alma&bertta 3vko+

Ainiin, arvatkaapa kellä alkoi ekat kuukautiset:whistle:
esikosta alko 27 pvää synnytyksestä, toisesta 30 pvää, kolmosesta 24 ja nyt on sit 26 (?) pvää synnytyksestä...
Näin siis aina vaikka oon täysimettäny... ja säännöllinen kierto aina heti........ ja nytkin vaikka kaksosia täysimetän (eivät oo korviketta/lisämaitoo saanu ollenkaan) ja luovutankin maitoa vielä.

ADORA, mä muuten saan sen maidon sinne jääpalapusseihin ihan kaatamalla vaan.. etkös sä sitä kyselly... jos oikein muistan. Aika hitaasti ja varovasti saa kaadella kyllä.
Nyt oon laittanu jääpalalokeroon, sit pikaisesti pohjan kastanu lämpimään veteen kun ovat jäätyneet, ja naputellu pakastepussiin kuutiot.
 
Viimeksi muokattu:
Keisha, meillä neukkutäti sano et hikkailu on usein merkki et vauvalla on maha täynnä (meillä myös hikkaillaan paljon) kun jotenkin ahistaa palleaa silloin vauvan mahalaukku ja siitä tulee hikkaa kans kuulemma.
 
Moikka

Neiti81: vitsit, että on tauteja sulla! Toivottavasti helpottaa pian!!! En kyllä tajua miten jaksat, kun en itse meinaa jaksaa välillä yhden muksunkaan kanssa täysin terveenä!

Kuukautisista: voiko kuukautiset tulla heti jälkivuodon perään ilman taukoa? Milloinkohan aikaisintaan? Pieni epäilys heräsi, kun 'jälkivuoto' on viime päivinä lisääntynyt aika tavalla ja muuttunut rusehtavanpunaisesta kirkkaan punaiseksi. Nyt tuli mieleen että voisiko mitenkään olla menkat, vai vaihteleeko jälkivuoto tosiaan näin paljon. Paikat on paljon terveemmät ja mitään tikkirepeämää ei kyllä ole tullut, olisi varmaan kipeämpi. Mutta nyt joutuu siis vaihtamaan sidettä taas usein ja kovin kirkasta on vuoto.

Viime yö oli eka yö ilman hikeä, taivas! Tosin epäilen johtuiko siitä, että kävin saunassa ekan kerran synnytyksen jälkeen, iltayhdeksältä, ja hikoilin siellä hirveästi. Ehkei jäänyt hikeä yöksi! Vitsit, jos tää on ratkaisu yöhelvettiin, alan saunoa joka ilta. Musta yöhikoilu on tuhat kertaa rasittavampaa kuin imetys ja valvominen.

Meidän pieni taitaa vetää niitä päiävän ainoita kunnon päikkäreitä, mikä tarkoittaa sitä, että tän mamin on paras juosta itekin pehkuihin.
 
Helou mammat ja vaavit!

Tuulis kyseli hikoilusta ja mullakin se on rauhottunu kovasti... Nyt enempikin palelee taas tuttuun tapaan. :D pari viikkoa sitä kesti tai vähän reilu pari viikkoa, ei enää tajua tätä ajanjuoksuakaan. :)

Mielialat kyllä välillä vaihtelee - neuvolassa oli juuri terkan kanssa siitä puhetta. Sellaisia riittämättömyyden tunteita tulee monesti niinä päivinä kun kovasti väsyttää. Noin muutenkin on sitä itkuherkkyyttä edelleen, ei onneks vakavaa kuitenkaan.

Cuplatonit on meillä auttaneet, olen antanut nyt enää aamusta samalla, kun menee d-tipatkin, ja illan viimesellä syötöllä. Meillä neiti on nukkunut parina yönä uskomattoman hyvin, toissayönä 8h putkeen ja viimekin yönä 6,5h. :O arvata saattaa, että skeptinen äiti on käynyt tarkistamassa hengityksen pari kertaa, kun noin pitkiä aikoja nukutaan yhteen soittoon. Johtunee ihan siitä, että päivällä ollaan valveilla aika pitkiä aikoja - 2-4 päikkärit nukutaan, riippuen niiden kestosta. Näin ollen voi siis sanoa, että koliikkivaivat ovat historiaa, toistaiseksi... Never say never.

Torstaina käytiin 1kk neuvolassakin, neiti kasvanut syntymästä mittaa 4,5cm eli pituus oli 52,5cm ja painoa oli tullut kahdessa viikossa 500g eli nyt 3840g.
Mammakin ihan hyvässä vireessä, valkotakkiverenpaine jaksaa vaivata edelleen, mutta kotimittaukset 135-145/78-86 (neljä eri mittausta). Hb oli 148 ja raskauskilot melkein kaikki jo pois - 14,7kg tuli yhteensä ja niistä 13 häipynyt sen siliän tien. :D
Seuraavaksi sitten 20.pvä lääkärinla tytöllä ja mammalla jälkitarkastus. :)

Asiasta peltiämpäriin, onpa muuten hemmetin likaiset ikkunat! :LOL: keväinen auringonpaiste on kyllä armoton... :D

Ihanaista viikonloppua kaikille!

Ärrät ja Helmi 1kk2pvä
 
maidon luovutus multa otettii myös verikoe, josta testattiin hiv ja jotain muita. Ja sit lisäks on noi neidin mainitsemat maidon puhtaus-testit.

Suihkutissit on täälläkin, nää vaan suihkuaa tosi pitkään imetyksen alussa, joten meillä syödään päivisin monesti niin että vauva on täysin pystyasennossa ni menee ees vähän vähemmän ilmaa. Vauva saa semmosen itkukohtauksen jos joutuu oottamaa et saan suihkuamisen loppumaan että mennää sit suihkuamalla ja vuoraan vauvan ja itteni välii harsoja kun maitoa valuu suupielistä ja välillä vauva avaa vaan suunsa ku maitoa tulee liian vauhdilla... :/ cuplaton on meillä käytössä ja röyhtäytykset kesken syötön, näillä on nyt selvitty :)

Eka lääkäri täällä takana 1kk mitat oli 56 cm ja 4570g :). Hyvin kasvaa rintamaidolla, pituus menee ylintä käyrää ja paino menee tasasesti 0-käyrällä. Hymyjä tulee joka päivä ja ääntelyitä päivä päivältä enemmän <3

Napatynkä irtosi 6pv ikäisenä, sen jälkeen vuos verta vielä pikkusen jonki aikaa, putsasin joka päivä puhdistusaineella ja topsipuikolla kunnes vuotelu loppui.

Meillä rähmi kanssa toinen silmä välillä tosi pahasti mutta meni ajan kanssa ohi. Sillon kun rähmi reilusti putsasin keitetyllä vedellä, muuten oon putsaillu ihan vesijohtovedellä.

Meidän vauvalla oli korvantaukset rikki, iho vielä niin ohut. Meillä käytetäänkin nyt talkkia myös kprvantauksissa ;D . Nivusten alueelle pitää myös välillä laittaa talkkia kun on semmoset makkarat :D.

Jahas nyt pitää alkaa taas maitobaariks :)

Jaksamisia kaikille mammoille, etenkin neiti-81 jäi mieleen kovan taudin kourissa..

Hiippis ja poika kohta 5vk!!!
 
Halibut

Vauvan (,) Irtosi 10 päivän ikäisenä. Vähän verta vuotaa, sitä vedellä pesen ja kuivaan. Sieltä tulee sellainen hassu "kieli", onko muilla? Pitäisi surkastua pois terkan mukaan.
Meille neukkutäti sanoi että se on napasientä se pikku törrötin, putsasin pari kertaa antiseptisellä aineella ja niinhän se katosi melkein ekasta kerrasta. Kokeileppa!

Hansuu
 
  • Tykkää
Reactions: Halibut
Napa. Heh, meikä nykäisi sen irti vahingossa tänään 11 pvän ikäisenä, kun vaihtoi neitille vaippaa. Olin kyllä aika kauhistunut.

Hikoilu. Mulla ei ole nyt ollut hikoilua, ja se on "harmittanut" mua. Nimittäin esikoisesta kun hikoilin, mulla tippui 10 kg kahden viikon aikana (+5 kg synnärillä). Mulla oli silloin niin paljon nestekertymiä. Nyt pelkään pahoin, että kaikki hankittu paino on vaan läskiä :(. Oikeasti ajatus masentaa...

Hiustenlähtö. Onko muilla alkanut lähteä hiukset? Mulla ei nyt, kuten ei esikoisen aikanakaan, lähtenyt yhtään raskausaikana hiuksia. Sitten esikoisen syntymän jälkeen lähti (kampaajan mukaan) kolmasosa mun hiuksista. Jokatapauksessa oheni aivan älyttömästi, kun tukottain lähti. Sitten kyllä alkoi kasvaa takaisinkin sellaista ohutta tukkaa jossain vaiheessa. Mistä vitamiinin/hivenaineen puutoksesta on kyse vai onko kyse hormonaalisesta muutoksesta? Mä nyt oikeasti olisin valmis hankkimaan jotakin hiuskatastrofin estämiseksi!!!

Vatsavaivoja alkaa kovasti olla pikkuneitillä. Yritän röyhtäyttää syötön jälkeen, mutta ei oikein onnistu. Mitään röyhtäytysvinkkejä muuta kuin olalle ja alaselkään taputus???

Päänsärky on ollut jokapäiväistä sen jälkeen, kun lopetin maanantaina särkylääkkeitten syömisen. Ei tuo sektiohaava ole tuntunut yhtään miltään, mutta kakkaaminen sattuu vielä. Lähinnä se, että mulla tulee jonkinlainen kouristus aina kakatessa, vaikka masu onkin ollut synnytyksen jälkeen koko ajan vetelällä.

Hormooninäppylät. Vauvalla alkaa olla nenänpää jo täynnä näpyn alkuja. Taitaa aina tulla noi näpyt, jos on rintamaidolla?

Piti kysyä vielä, että onko muitten vauvoilla "nahanlähtöä"? Eli meidän pienellä kädet, ranteet ja jalkaterät hilseilee? Onkohan tuo merkki atooppisesta ihosta vai ihan luonnollista tässä vaiheessa? Onko kokemusta? Onko parasta iholle öljy vai jokin kosteusvoide?

t. Serafiina ja tiitiäinen 11pv
 
Viimeksi muokattu:
Moikka

Lyhykäisesti ainakin Serafiinalle että meidän pojalla kesi iho ihan tajuttomasti ekat 10 päivää, en juuri rasvaillut, kun monelta suunnalta kuullut, ettei välttämättä tarvi/kannata noin pienen. Joku sanoi myös, että kina voi irtoilla noin. Nyt yhtäkkiä vauvalla onkin tosi hyvä iho, ei hilsele enää yhtään. Eli loppui itsestään.

Särkylääkkeistä, tai niiden äkkinäisestä lopetuksesta, voi tulla päänsärky. Eli jonkunlaiset vieroitusoireet. Menee varmaan ajan kanssa ohi.

Ihokontaktista kysymys: vieläkö harrastatte pikkuisen kanssa pari viikkoa syntymän jälkeen? Mulla on huono omatunto, että ollaan ihokontaktissa niin vähän, mutta tähän vuodenaikaan viileässä talossa hankalaa. Ehkä pari kertaa viikkoon olen oltu peiton alla vauva sylissä ja yläkroppa paljaana, mutta ehkä pitäisi useammin. Vauva tykkää siitä kyllä kovasti ja nukahtaa helpommin. Yöllä en voi ajatellakaan, on joko hiki tai kylmä...

Kukaan ei vielä vastannut, että miten teidät miehet on jaksaneet kotiinpaluun? ONko niillä mielialjoen muutoksia? Meillä edelleen, joskin on saatu puhuttua asiasta. Mies ei taida ihan tajuta, että tää on mulle aika rankkaa, eikä esim. ole tietoinen siitä paljonko valvon yölllä, kun hän itse nukkuu. Toki tajuan että on raskasta olla 8h töissä ja palata sieltä suoraan kotiin hommiin..

Nyt tuli maitokutsu pieneltä...

Tuulis ja rakas 2vkoa ja 1 pvä
 
Meillä ei napatynkä ole vieläkään lähtenyt ja nyt siis ikää 20 päivää. Ja on vielä melkoisen tukevasti kiinni.

Mulla ei ole vuoto vielä sektion jäljiltä loppunut, joten ei vielä toivoakaan kuukautisista. Nauratti tänään vessassa, kun joku ei-vielä-äiti kyseli, että onko kiva, kun ei ole menkkoja raskauden aikana. Joopa joo. Ensin 9 kuukautta vuotaa koko ajan jotain, mistä saa arpoa onko tämä nyt vaarallista vai ei ja sen 9 kuukauden jälkeen vuotaa monta viikkoa putkeen verta ja limaa. Että onpa kiva joo :D

Hienoa että monella on jo paino lähellä normaalia painoa. Mulla painoa tuli raskauden aikana lopulta noin 27 kiloa ja siitä jäi sairaalaan 8 kiloa. Nyt en ole sen jälkeen punninnut.

Serafiinalla oli noita kipuja ulostaessa. Mahtaisko se olla semmosta, kun mulla tulee vielä jälkisupistuksia ja niistä pitää välillä mennä vessaan tyhjentämään. Että olisiko sullakin supistuksilla yhteyttä asiaan?

Hormooninäpyistä Serafiina myös kyseli. Niitä on meilläkin ihan hurjasti ja googlailulla ymmärsin kanssa, että ne tulee imetyksen seurauksena. Pikkuisella on molemmat posket ihan rososia jo, kun niin paljon on tullut näppylöitä, ihan siis sellaisia finnin näköisiä.
 
Tuuliannaliina kyllä minun mies on ainakii ottanu tämän vauva-arjen minun mielestä tosi hyvin vastaan. Alussa toki sanoi siitä, että kun ei oikein saanu nukuttua, mut siirty sit nukkumaan toiseen kammariin, niin eipä tiiä nykysin mitään meijän yövalvomisista. Kannattaa kokeilla tuota, niin jaksaa mies käyä siellä töissä. Monesti, kun tulee kotiin, niin puuhailee täälläki sit vielä, hakee puita ja lämmittää taloa illalla. Ja kyllä, jos tässä sisällä sattuu olemaan ja minun pitää tehä ruokaa tai päästä suihkuun tai vaikka vaan vessaan ja poika haluaa olla sylissä, niin lykkään hänet sit isänsä syliin tai lähelle, että saa viihyttää. Enkä oo minkäänlaisia valituksia kuullu.

Serafiina1
se ihon hilseily on tosiaan alussa normaalia eikä tosiaan kannata laittaa yhtään mitään rasvoja tai öljyjä!! Tai muuten ne sekottaa sen ihon oman kosteustasapainon ja senjälkeen saat rasvata häntä aina. Näin sanoi mulle terkkari. Mulla on itelläni atoopinen iho ja ootanki sitä kokoajan, että missävaiheessa alkaa pojan iho tosiaan rueta kuivumaan. Toivon todella, että hän välttys siltä, mut valitettavasti se taitaa periytyä vaan aika herkästi.

Paranemista tosiaanki Neiti-81:lle! :hug:
 

Yhteistyössä