Helmikuun helmet 2013

Meillä ei tunnu olevan yöheräilyissä mitään rutiinia. Joskus herätään 1-2h välein, seuraavana yönä tyttö saattaa nukkua 6h putkeen ilman mitään ongelmaa. Viime yö meillä meni kanssa tosi ihanasti. Laitoin pienokaisen unille siinä seitsemän aikaan illalla. Heräsi syömään yhdeksältä, seuraavan kerran yhdeltä. Joskus neljän aikaan mä taisin sujauttaa tissiä suuhun kun kuului ähinää vierestä, sama homma seitsemältä aamulla. Seuraavan kerran oltiin ruokaa vaille noin kymmenen aikoihin jolloin herättiinkin. Ja välillä sit on öitä, jolloin ei herätä kuin aamuyöstä ja seuraavan kerran vasta aamulla. Sopii mulle, saa edes joskus nukkua "riittävästi" :) Ja kun tuokin kasvaa hienosti niin en ole edes huolissani 6h tauoista. Päiväaikaan kyllä tankkaa sit vähän tiheämmin ja iltaisin lähes asuu rinnalla, ihan kuin täydentäisi vatsansa yötä varten.

Yöimetykset sujuu kyl helposti kun nukutaan samassa pedissä, ei tarvi edes nousta ellei vaippa vaadi vaihtoa. Enkä edes uskalla vielä yrittää uudestaan laittaa pientä pinnasänkyyn unille. Siitä saatiin pari päivää sitten aikaiseksi aivan megaluokan raivarit, huusi aivan paniikissa vaikka istuin ihan vieressä ja silittelin+rauhoittelin. Rauhoittui vasta, kun nostin syliin ja pidin siinä hetken. Seuraavalla yrityksellä alkoi huutaa ennen kuin edes ehdin kokonaan häntä laskea pinnasänkyyn. Eli ehkäpä meillä nukutaan perhepedissä vielä jonkin aikaa, muuten hermostuu vielä koko talonyhtiö tuohon huutoon. Meidän neiti kun on "hieman" temperamenttinen ja kertoo koko korttelille, jos ei jostain tykkää ollenkaan :LOL:
 
Tulen tänne tuulettamaan hyvää fiilistä ! Imetysongelmat ovat poissa !! Tai ainakin melkein :) Rinnanpäät eivät ole enää kipeät, ja tyttö on löytänyt oikean otteen. Joskus yöllä (imetän sängyssä kyljellään) on ensin 5min hakemista mutta kyllä se siitä lähtee ja kumia ei tarvita ! Kaikista parhaiten onnistuu sohvalla imetystyynyn kanssa tämä juttu.

Olen harkinnut uutta imetystyynyä. Tällä hetkellä on käytössä joku Pikku Piian tuommonen kahiseva pötkylä, joka on varmaan 5v vanha, sain sen työkaverilta. Se on miusta liian lötkö ja "tyhjä". Haluaisin kovemman. Voisko joku suositella jotain muhkeaa, mutta kovaa imetystyynyä ??? :confused:
 
En tiedä kovuudesta, mutta meillä on imetystyynynä toiminut 60x80 jättityyny. Ihan sellainen tavallinen tyyny, mutta isokokoinen. Ajaa mun mielestä asiansa eikä ole liian kallis hankkia kenenkään budjetille. Varsinkin sektion jälkeen oli tosi hyvä käytössä. Nykyään kyl imetän lähes aina ilman koko tyynyä, tuntuu kaikista luontevimmalta. Tuntui kyl lastentarvikkeita hankkiessa ihan järjettömältä maksaa yhdestä tyynystä likemmäs satanen, eihän toi imetystyyny käytössä ole muutenkaan kuin noin vuoden ajan sikäli että imetys onnistuu siihen saakka. Olihan niitä halvempiakin, mutta mun mielestä ei olleet kauheen mukavan tuntuisia. Makuasia tämäkin varmasti, toinen tykkää omenasta ja toinen päärynästä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;28199711:
Tuntui kyl lastentarvikkeita hankkiessa ihan järjettömältä maksaa yhdestä tyynystä likemmäs satanen, eihän toi imetystyyny käytössä ole muutenkaan kuin noin vuoden ajan sikäli että imetys onnistuu siihen saakka.
Pakko tähän sanoa, että meillä imetettiin 9kk ja ekat 6kk noin 5-10krt/päivässä. Pikasesti laskettuna hyvä imetystyyny maksoi aika hyvin itsensä takaisin. Se miten hyvä imetystyyny eroaa tavallisesta tyynystä on se, että imetystyyny antaa imettäjän kädet vapaaksi. Eli itse en käytä imettäessä käsiäni ollenkaan vaan voin samalla sitten esim. syödä, vaihdella telkusta kanavia, surffata netissä jne kun lapsi makaa imetystyynyllä ja syö ihan ilman mun käsiä :) Tähän ei tosin kykene jos on pehmeä, tukematon imetystyyny, meillä on tällainen: Boppy, Imetystyyny, Teddy Bears - Lelut - CDON.COM ja on erittäin tukeva, jämäkkä ja tarpeeksi kova.

Lisäksi imetystyyny vähentää niskajumeja, joten siinäkin mielessä liputan sen puolesta. Eikä tuo tyyny ole nyt kulunut vielä mihinkään, ajattelin laittaa myyntiin kunhan on tämä toinenkin natiainen ruokittu tarpeeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: helmimama
Hei mahtavaa kiitos näistä tyynyvinkeistä! Tosiaan tuo nykynen liian löysä tyyny ei jätä käsiä vapaiksi ja niskaakin joutuu jäkittämään, ei kiva. Aion kyllä hankkia uuden (ellei löydy käytettynä tuommosta täältäpäin). :) Olen kyllä valmis maksamaan noin 50 euroa kunnon tyynystä, satasta en kyllä ihan.. :D

Osaisiko kukaan kertoa, toimiiko tämmönen tyyny ? Tai veikatkaa edes :D

Lastentarvike Baby Style Oy - Mollavauva Imetystyyny, Pöllöt ruskea
 
Viimeksi muokattu:
Pikku_Pallo: en minäkään ihan 80 egeä alkais tuosta mun tyynystä maksamaan, hinta näköjään pompsahtanut! Ostin vuonna 2010 ja maksoin muistaakseni 59e.. :) Mutta tosi hyvä tyyny, eikä muoto ole mennyt miksikään siis vieläkään eli jos käytettynä löytäisin ja on esim. ollut yhdellä lapsella, niin ostaisin pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Moi


Meillä myös doomoo softy ja ihan ok tyyny, tosin saisi msuta olla vähän napakampi, käsittääkseni boppy on napakimpia.

Iltaitkusta: kiitos sympatiasta! Alan nyt epäillä, että johtuu d-vitamiinista! Eilen unohdin antaa ja oli ihan rauhallinenilta, tänään annoin sen 5 tippaa Reladropseja + D ja kamala huuto ollut jo tunnin, lisäksi vauva venkoilee, mitä ei normaalisti tee.

Mikä d-vitamiini olisi vatsaystävällisin! Googaluksen perusteela vaikuttaa, että öljypohjaiset on pahimpia, Deetippoja on suositeltu joissain keskusteluissa. Onko kokemusta? En kyllä halua, että lapsiparka kärsii mahavaivoista tähän malliin, harkitsen koko d-vitamiinin lykkäämistä, jos tämä ei tästä parane. Tosin en ovi olla ihan varma onko kyse vitamiinista, mutta...

Mihin aikaan päivästä muuten annatte sen? Onko mahdollista, että jos antaa d-tipat aamupäivällä, vatsakipu tulee vasta illalla? Meillä ei itketä päivällä juurikaan.

Nyt pitää mennä hyssyttelemään taas...
 
Tuuliannaliina: meillä ei käynyt nuo öljypohjaiset, kuten tuolla jo kirjoitin, Jekovit sopi meidän esikoiselle. Eli kokeilkaa sitä? Ei tosin sisällä maitohappobakteereita, mutta senhän voi antaa erikseen jos haluaa, meillä annetaan probiootteja eli maitohappobakteereita jauhemaisessa muodossa, laimennan omaan maitooni. Jekovit on vieläpä lompakon ystävä, joku 5e maksaa puteli :)

Lisään vielä, että meillä kaikki mahaitkut painottui esikoisella iltaan, vaikka annettiin ekana aamulla ne tipat. Kun vaihdettiin valmiste, loppui myös ne iltaitkut. Edelleen tosin itki masuaan jos esim. erehdyin syömään jotain sopimatonta (sipuli, paprika...) mutta selkeästi tipoista johtui ne pahimmat huudot.
 
Viimeksi muokattu:
Taas yöllä täällä :)

Noista D-vitamiineista Menitkö Tuulis kuinka nopeasti siihen 5 tippaan? Meillä kun selvästi vaikutti aina sen yhdenkin tipan lisäys mahan vääntämisiin, mutta helpotti sitten parissa päivässä ja sitten vasta lisäsin annostusta. Ja annan tosiaan tipan mielellään aamull heti, niin ei ainakaan yöllä sitten väännä mahaansa niiden vuoksi. Toki nyt tuntuu tipat toimivan jonkin sortin laksatiivina, kun aina perään pärähtää vaipassa :LOL: Ja meillä käytössä ne perus öljypohjaiset Dt ja Relat sitten erikseen.

Imetystyyny on mulla käytössä jabaivan ehdoton kapistus! On tosiaan sellainen jämäkkä vanutäytteinen, ei siis sellainen missä on sitä raetta mukana. Oliskohan ollut lastentarvike.net:istä mistä sen tilasin. Ja hinta oli muistaakseni halpa, alle 50€.

1kk neuvolassa käytiin torstaina ja komeesti oli poika kasvanut. Saatiin mukaan rokotusopas ja ollaan nyt siihen tutustuttu ja kyllä meillä noi rokotteet otetaan kaikki, koska itse lapsena Rotan sairastaneena tiesän miten kamalaa se on. Ja kauheeta sekin on, jos lapsi sen vuoksi joutuu sairaalaan, niin kuin mulle kävi. Meillä nyt on näitä mahanpuruja ollut muutenkin vähän koko ajan, kiitos mun karmivien antibioottien, niin mennee sitten samaan syssyyn..

EtelänHetelmäköhän kysyi siitä hematoomasta? Mulla teettää selvästi sellaista painetta ja välillä tuntuu kuin jotain painaisi pihalle tuolta emättimestä. Toki mulla noi lääkkeet auttoivat paljon, ilmeisesti siellä oli jotsin tulehdusta sitten pidemmälläkin havan sisällä. Ja sen hematooman sulamiseen menee ilmeisesti useita viikkoja.

Jes, poika on ravittu ja nukkuu. Äiti siis menee kanssa takaisin tirsamaahan :)

Keisha ja Osku 1kk 5pvä
 
Cannesin innostamana menin nyt tilaamaan Boppyn imetystyynyn, kun löysin sellaisen täältä Päivänsäde Verkkokauppa - Lastentarvikkeet 39 eurolla. Olkoot hyvä tai huono, niin tuohon ei vielä budjetti kaadu.

Meilläkin onnistui vihdoin ja viimein kaksi päivää sitten imetys ilman rintakumia. Pidän kumin kuitenkin vielä ulottuvilla ja yöllä siihen tulee helposti tartuttua, kun ei jaksa ahertaa sen otteen kanssa silmät ristissä. Mutta enimmäkseen mennään nyt paljaalla ja kieltämättä nännit vähän tuntuukin siltä. Toivon, että ne siitä vielä karaistuvat.

Saitteko tekin muuten neuvolasta sen D-vitamiini purkin? Meille sellainen lahjoitettiin ja rupesin näitä juttuja lukiessani nyt miettimään, että melkoista propagandaahan se on, kun neuvola tuputtaa jotakin tiettyä merkkiä, vaikka tästäkin keskustelusta tulee ilmi, että merkkejä on vaikka kuinka paljon.

Poika on nyt kasvanut hienosti ja nyt on jo mitat siihen malliin, että vastaa melko lailla normaalia vastasyntynyttä. Mittaa oli siis eilen 3265 g ja 52 cm yhden kuukauden iässä. Vaikka meidän helmikuisten hyväksi pitää kyllä laskea, että meidän kuukausi on lyhyempi kuin muiden :D

Meillä pidetään ristiäiset ja paikalle tulee tosiaan vain lähin suku, kun siitäkin tulee jo porukkaa ihan tarpeeksi. Toisin sanoen sisarukset ja vanhemmat sekä yksi isoäiti. Tarjotaan ihan keittoruoka ja sitten tietenkin kaakkua :)

Meillä meinataan rokotukset ottaa kaikki.

Nyt saunaan! Ihan parasta!
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Täällä ollaan elossa, ihan pihalla jutuista, koitin vähän lueskella.
Mutta nyt siis alan terveiden kirjoissa olla.
meillä tosin vauvat valvottaa melkoisesti tällä hetkellä.. josko se siitä...?

D-vitskuista sen verran et 2 vkon korvilla alkaa usein ilman d-tippojakin mahanväänteet, ja jos oisin silloin aloittanut, niiden piikkiin ois nääkin mennyt. Mutta siis nyt aloin vasta antaa eikä ainakaan yöt ole vaikeutuneet tai ole muutenkaan vaikuttaneet, et mä henk. kohtasesti odotin hiukan reilu 2 vkoseksi ja kattelin miten mahavaivat alkaa niin ei tuu turhaan syytetty niitä deetippoja.

Onkos kellään pulauttelevaa vauvvaa?

Meillä tuo Bertta pulauttelee kovasti :/
Oon koittanu pidetää syöttöväliä sen takia ettei pulauttelis ja ois mahavaivanen. Tänään onkin ollu rauhallisempi vähän.

Öisin usein meillä syö vauvat tunninkin välein niin unet jää mulla n. 30-60min vrk kun aina jompikumpi syö, ja b-bauva ähistee ja itkustaa masuaan.
nyt on 3h (!!!!) viimesyötöstä et josko tää tästä!!! Sen takia berttakin varmaan rauhallisempi kun masu saa levätä.
 
Töttöröö :)

Mieki nyt sit vissii aion ostaa tuon Boppyn imetystyynyn ! Löysin käytettynä, ei ole vielä vastausta tullut myyjältä mutta ootellaan ! Imetys on ihanaa ja haluan panostaa siihen , että se sujuu mukavassa asennossa vaikka televisiota katsellen. Yöllä imetän edelleen kyljellään sängyssä. Rintakumi on täälläkin käden ulottuvilla, jos ei meinaa löytyy otetta (tai jos nännit on saakelin kipeet), mutta yleensä tyttö ei anna periksi ! ;)

Oon kyllä niin rakastunut tähän vauvan kanssa olemiseen, että huhhuh. Ihanaa! Ainut vaan , että tikkejä on suht paljon tuolla alapäässä ja ne tuntuu tosi pahalle :'( Meinaa välillä ihan tulla itku, kun polttelee... millonkohan ne sulaa pois? Teen joka päivä hirveesti kotiaskareita, mutta nuo isommat jutut jää kyllä oottamaan sitä , että oon kunnolla parantunut.

Mie aattelin maanantaina mennä ostamaan pikku tuhnulle d-vitskua apteekista. Saa senkin alta pois. Itselleni tuli jo taas 200 tabletin purnukka hankittua. Saispa vielä tuon miehenkin syömään. Hän ei tajua sen merkitystä .

Meillä on pulauttanut ehkä vaan pari kertaa. Röyhtyjä tulee useammin ...

Nyt tulee tuhmia uutisia: Mie juon tänään kolme pitkää siideriä ja menen nukkumaan. Isi hoitaa . Maitoa on jääkaapissa odottamassa. Mutta tyttö on nukkunut koko illan, voi olla, että yöllä valvotaan :$ Ja kaikenlisäksi meillä oli eilen vuosipäivä, mutta eipäs paljon juhlittu. Senkus siivottiin ja vauvailtiin :cool:

Hyvät yöt kaikille !
- Pikku Pallo ja möyrijä 2vkoa ja 1 pvää
 
Moikka

Neiti81: kiva että alkaa olla terve olo! Ja kiitos masuvaivakommentista, olen itsekin miettinyt, että mistä tässä on kyse, vitamiineista vai vaan normaaleista vatsanväänteistä. Kävin eilen apteekissa ostamassa sitä Jekovitia, mutta hukkasin purnukan samantien! Hitto, ei löydy mistään. No, meneen pari päivää ilman vitamiineja ja huomenna uudestaan apteekkiin.

Meidän vauva pulauttelee välillä, ehkä 4x päivässä. Useimmiten ilman röyhtäyttämistä ja etenkin unissaan. Ei onneksi kovin suuria määriä kerralla.

Me oltiin eilen ekaa kertaa kylässä! Hyvin meni, paitsi turvaistuimeen tunkemisesta ei tykännyt. Kaverilla on 2 viikkoa vanhempi tyttö ja oli kyllä mielenkiintoista seurata miten erilaisia vauvat oli! Kaverin tyttö viihtyy pitkät tovit itsekseen sohvalla, tarkkailee ympäristöään ja on tyytyväinen. Meidän vauva ei yhtään halua olla yksin vaan koko ajan sylissä ja siitä suurimman osan rinnalla. Onkohan tää joku vaihe vai onko meidän poika vaan tällainen luonteeltaan? Kivahan häntä on pidellä, mutta arkisin kun on yksin on suihkussa käymiset ja lounaan laittamiset aika haastavia... Viihtyy yksin ehkä max pari minuuttia...

Kantoliina: meillä ei tykätä yhtään siitäkään. Voiko vauva oppia olemaan siinä vaikka aluksi inhoaakin? Meillä kokeiltu hug-a-bubia --> disaster. Ja sitten sellaista toista, jossa kangas menee ristiin edessä, ei paljon parempi. Rengasliina harkinnassa vielä, sittenhän ne vaihtoehdot kohta loppuukin.

Voiko 3-viikkoista nukuttaa jo ulkona jos nukkuu, siis useamman tunnin? Olen rajoittanut ulkona olon siihen tunnin puolentoista kävelylenkkiin kun on ollut pakkasia.

Siivoamista en muuten jaksaisi kaiken muun ohella nykyään yhtään... Tänään on kuitenkin pakko, tuntuu, että kun on kotona niin paljon, tulee pölyistä ja äkkiä. Ja yleinen sekasotku on sekin lisääntynyt vauvan synnyttyä huomattavasti...

Mä muuten kuulisin mieleläni käyttökokemuksia siitä Boppystä! Tää doomoo on ok, mutta joudun aina tunkemaan toisen tyynyn alle, enkä silti saa selkää ihan suoraksi istuessa, kun rintavarustus ei ole kovin suuri ja tissit sojottaa pikemminkin eteenpäin kuin alaspäin.

Ihana ilma taas!

Tuulis ja rakas 3 vkoa ja 2 päivää
 
Vitsit miten aika kuluu nopeaan, tyttökin täyttää huomenna jo 1kk! Ihanasti on arki lähtenyt rullaamaan, nyt viikon ajan on yöunetkin ollut noin kuuden tunnin luokkaa ilman heräämisiä. Illalla kyllä tankataankin siihen malliin, että sillä pärjää aamuun asti. :) Päivisin typyllä on nälkä parin tunnin välein. Alkuun saattoi yöheräilyjä olla ½-1h välein.

Sektiohaava on parantunut hyvin ilman ongelmia. Välillä leikkausalue tosin kipuilee jos on päivän aikana ollut enemmän liikenteessä. Aika pitkiä vaunulenkkejä on kuitenkin jo päässyt tekemään. Maha ei juurikaan näytä pienentyneen imetyksestä huolimatta. :/

Onko muilla ollut turvotusta tai kipua käsissä? :confused: Itellä alkoi sormet kipuilemaan raskauden loppumetreillä ja nyt viimeisen viikon aikana on tuntunut vain pahentuvan. Sormet on turvoksissa ja nivelet kipeät, välillä aamuisin herätessä ei meinaa saada kättä puristettua nyrkkiin kun sormet on niin jäykät. :/

D-vitamiini (DeviSol) saatiin neuvolasta, olin myös ehtinyt ostaa samanlaisen putelin kotiin. Onpahan varastossa sitten, sitä kuluu kuitenkin. En ole huomannut sen aiheuttavan vatsanväänteitä typylle.

Katti ja Kulta 1kk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
:wave:

Ihanaa kun täällä on niin aktiivista keskustelua. :) Ja sen takia tuleekin luettua päivittäin ja yleensä vielä puhelimella ja sillä en jaksa kirjottaa ikinä. :D

imetystyyny Ostin raskaus aikana käytettynä Pikku-Piian imetystyynyn mutta oon tullu siihen tulokseen että se on vähän turhan "löysä" tai siis ne rakeet pakenee pojanalta pois ja sitten sitä ei oo yhtään hyvä käyttää. Oonkin harkinnu että ostasinko jonkun toisen.

D-vitamiini meille ei neuvolasta annettu ja ostinkin apteekista multi-tabsin d-tippoja ja en oo kyllä huomannu niitten aiheuttavan vatsanväänteitä. Poika kyllä piereskelee muutenkin aika miehekkään kuulosesti. :D

Imetys Imetän ainakin yöllä vielä rintakumilla ja välillä päivälläkin mutta oon välillä jättäny poiskin.

Ristiäiset pidän ens kuussa kotona ja vieraita tulee alle 20. Pitäis enää vaan miettiä että mitä tarjoilen.

Myö oltiin ekaa kertaa mummolassa yötä tässä viikolla ja siellä ollessa tuntu kun oisin ollu pelkkä maitobaari ja vaipan vaihtaja. Mummo otti melkein heti pojan syliin kun olin oman rinnan saanu pojalta suusta pois. :D

Mutta nyt iltapuuhille ja huomenna onkin pojan eka neuvola.

Doris ja pikkuherra 3 vko
 
neiti-81 tervetuloa taas terveiden kirjoihin :)!

Katti täällä on kipeät sormet ja ranteet :( varsinkin juuri aamuisin on nivelet ihan hirveän jäykät ja sormet turvonneet. Mulla alkoi jo raskausaikana ja johtuu valitettavasti hormoneista. Mulla on sen lisäksi tullut ranteeseen paha niveltulehdus johon syön nyt 800 buranaa. Läsien lisäksi mulla on nyt raskauden jälkeen kipeytynyt polvet..edelleen sama hormoni. Pitää varmaan kohta mennä uudestaan lääkäriin. Näihin kipuihin ei ain taida olla hirveästi muuta hoitoa kun aika.

D-vitamiineja ei myöskään me saatu neuvolasta. Apteekista ostettiin itse Rela dropseja.

Sain paperitkin toimitettua maistraattiin. Käytiin ne viemässä sinne ja samalla vähän harjoiteltiin julkisilla kulkemista. Mulla kun ei ole ajokorttia, niin ratikkaa, bussia ja joskus metroa käytän kun liikun ilman miestä. Miehen kanssa sitten yleensä autolla.

Tänään lähtee mies taas töihin ja meillä alkaa normi arki. Saas nähdä millaisia meidän päivistä vauvan kanssa tulee :)

Bumble & pikkuinen 3vko 2pvä :heart:
 
Tuuliannaliina Meidän tyttö on myös tällainen "ei yksikseen viihtyvä"-tapaus. En voi kuvitellakaan, että hän makoilisi esim. sohvalla ja olisi itsekseen tyytyväisenä :D. Hän nukkuu, syö tai sitten heilutellaan/lennetään/ollaan olkapäällä jne. Päiväunia nukkuu joskus (kuten nyt), mutta ei mitenkään varmasti. Mutta kai tähän on vaan sitten asennoitunut. Suihkussa käyn illalla, lounasruokaa teen/mies tekee kaappiin valmiiksi. Esim. sosekeitto on helppo "kaataa" suuhun jonkun pienen hiljaiselon koittaessa :whistle:. Voin myös syödä/juoda makuulla imettäessä. Kantoliinaa en ole vielä kokeillut, mutta pitää siihen tutustua. Se voisi olla hyvä niihin hetkiin, kun huuto raikaa eikä jaksaisi enää sadatta kertaa aloittaa heiluttelua.. Sitten sitä on oppinut tekemään kotitöitä vähitellen ettei tule kaaos... tiskaankin varmaan nykyään neljässä erässä :). Imuroinnin ääneenhän nukahtikin. Ja jos pitää sinne vessaan mennä ja tyttö huutaa, niin sinne sitten vaan menen ja kuuntelen sitä huutoa, ei voi mitään.

D-vitamiinit Me lähdettiin mukaan sellaiseen tutkimukseen, kun Kättärillä sitä käytiin kyselemässä. Saadaan ilmaiset d-vitamiinit ja sitten pitää täytellä kaikenlaisia lomakkeita. Vitamiini on näköjään Devisol. Aloitettiin antaa, mutta sitten lopetettiin kun tuntui aiheuttavan vatsaväänteitä, mutta nyt sitten annetaan vähitellen taas.

Vauva oli kumman huutoinen (meillä ei tiedetä sanaa itkuinen ;)) lauantai-iltana ja sittenhän sitä kakkaa alkoikin tulemaan kuin pursottimesta. Ei mielestäni nyt enää vääntelehdi vatsaansa niin paljon. Testiksi pistän tauolle ruisleivän, suklaan yms. ilmaa tuottavat ruuat, katsotaan vaikuttaako.

Tänään painokontrolli, viimeksi paino oli hieman laskenut. Nyt olen imettänyt "koko ajan", että maitoa nousisi vielä enemmän ja että hän saisi nyt kunnolla ruokaa, sitten joskus perään vielä korviketta. Ihme, jos ei ole paino kääntynyt nousuun.

Tyttö on muuten nukkunut nyt viikon erinomaisesti yöt. Hän vaihtoi viikko sitten aika täysin rytminsä ja nyt on viikon käköillyt hereillä iltapäivästä/illasta ja on nukkunut yönsä heräämättä tai yhdellä helpolla syötöllä. Tämä tilanne on hyvä, toivottavasti näin mennään eteenpäin. Päivähuudot ei niin ahdista kun nuo yöt... Iltaisin annan vielä korviketta kahden rinnan päälle, niin nukuttaa vielä paremmin :D.

Mutta nyt on mentävä tekemään muutakin. Mukavia päivä kaikille!

EtelänHetelmä & tyttönen 3 vko 2 pv
 
Aurinkoista päivää :)

Eilen koimme ensimmäiset väsy raivot, kun isi vähän liian innokkaasti meni tyttöä sängystä nostamaan kesken unien (tyttö vähän raotteli silmiään niin mies luuli että neiti jo heräsi) ja sitten menikin koko päivä neitillä ihan sekaisin... onneksi sitten iltapäivällä sai sitten unen päästä kiinni ja illaksi kiukku sitten helpotti! Neiti on siis äitiinsä tullut jos ei saa riittävästi unta niin helvetti on irti!!! No siinä kun tyttö raivos ja mikään ei kelvannu niin tietysti minä itkin kanssa, on vaan niin avuton olo kun ei voi auttaa mitenkään toista...
Lauantaina reissattiin ekan kerran mummolaan käymään ja kaupassakin käytiin ihan kahteen otteeseen! Neiti vaan nukkui ja mummolassa oli sopivasti hereillä kaikkien katsottavana :heart: Vaunuiltu ollaan perjantaista asti ja nyttenkin neiti nukkuu vaunuissa tossa eteisessä, ulkona niin kylmä tuuli etten uskaltanu jättää vielä ulos nukkumaan.
Kakkaa ei vauvalta ole tullut kun torstaina viimeksi :O Sitä ennen useammin päivässä, mutta tämäkin lienee normaalia??? Ei ainakaa itkeskele silleen että olis kovinkaan tukala olo... Täytyy keskiviikkona neuvolassa kysellä asiasta...
Ristiäis- valmistelut on hyvässä vauhdissa. Tänään tilailin kutsut Ifolorilta ja soittelin pitopaikkaan, tarkennellaan tilausta vielä huhtikuun alussa :) Meille on tulossa sellaiset 55 henkilöö... Otan kaiken valmiina, niin ei tarvii ite stressata asian tiimoilta ollenkaan, kunhan vaan saapuu paikalle! Jaa no pitää vissiin jotkut juhlavaatteet hommata kuitenkin ja käydä kampaajalla :D

Heidukka ja tyttö Mytty 2vko 5pvä
 
Neiti-81 meijän poika pulauttelee jonkunverran. Aluks ei pulautellu ollenkaan, alko ehkä n. 1 kk:n iässä tai vähän aiemmin. Pulautuskertoja ehkä semmonen 2-5 krt/pvä, nyt on kyllä viikon aikana vähentyny siitäki, että ehkä 1-3 krt ja välillä ei välttämättä ollenkaan.

Tuuliaanaliina kyllä minä nukutin meijän poikaa jo kolmeviikkosena ulkona varmaan jonkun 2-3 tuntia.

Täälläkään ei saaty D-tippoja neuvolasta vaan ite on ostettu. Miehen laitoin niitä sillon ostamaan ja toi sitä Devisolia kaks purkkia kerralla. Yhellä tipalla alotettiin ja tippa/pvä lisättiin, ei oo ollu missään vaiheessa siitä mitään ongelmia onneks.

Meijän pojalla ei oo kyllä ollu mitään kakattomia päiviä, ihan on joka päivä kakkaa tullu :)

Viimeyönäkin hän nukkui taas sen 8 tuntia putkeen, ihanaa! Ja kävin tänään miehen kans pikasesti kahestaan kaupungissa kaupoilla, kun minun äiti on täällä muutaman päivän lomailemassa. Onneks on tullu pumpattua maitoo pakkaseen, niin pystyttiin lähtemään kahestaan. Lauantaina ollaan menossa kahestaan elokuviin, miehen vanhemmat kahtoo poikaa sillon vuorostaan :) Huomenna lähetäänki pojan ja äitin kans vähän muille kaupoille, kun missä tänään käytiin, vaatekaupoille ja synttärilahjaa ostamaan kummipojalle. Keskiviikkona on Veskun 2kk-neuvola ja eka rokotus luvassa, onneks se annetaan suun kautta, niin säästyy ehkä itkulta.

minä vaan -84 + Vesku 2kk1pvä
 
Ihan alkuun onnea Wiitahepo! niin ihania uutisia, että herkistyin. Hormoonit jyllää siis vieläkin... :D

D-vitskut meillä käytössä Devisol ja alkuun väänteli mahaa nekin, mutta nyt ei enää mitään. Tai ainakaan ei voi sanoa juuri niistä johtuviksi. Alotettiin kahen viikon iässä ensin yhdellä tipalla ja sit joka toinen päivä nostin tipalla annostusta siihen viiteen tippaan.

Rokotteista mennään sen rokotusohjelman mukaan ja sit yksivuotiaana otetaan viel lisänä vesirokko (ellei tuu vuoden alusta rokotusohjelmaan) ja Twinrix.

Nimiäiset ja maistraattiin ilmoittaminen nimiäiset meillä on 20.4 ja maistraatista tuli se lappu, mihin piti vain ilmoittaa nimi, äidinkieli ja molempien vanhempien allekirjotukset. Sit vaan postiin ja odotellaan, kun sen ilmoituksen jälkeen tulee jonkun ajan päästä Kela-kortti. :) meillä kutsuttiin vieraita 47, katsotaan kuinka moni pääsee paikan päälle. Ystäväpariskunnan kohdalla ainakin on iso kysymysmerkki, kun riippuu siitä, miten playoffit menee.

Yöt menee aika rauhallisesti nykyään, sellaisia 5-7h unia vedellään. Illat on monesti tosi rauhattomia eli taitaa neiti valvottaa itse itseään, että yöllä nukkuis sit pidemmän pätkän. :) isämies meillä hoitaa yösyötön, vaikka onkin töissä. :) tämä hyvin pitkälti siitä johtuen, että nukahtaa sit helpommin uudelleen - mä kun sit vaan valvoisin enkä sais unta ollenkaan. Tokihan voin päivällä nukkua, kun neiti nukkuu, mutta tää systeemi toimii meillä ainakin toistaseks. :)

Mulla on paukkunu nivelet ihan älyttömästi viimeisen viikon aikana - alkaa ilmeisesti palautua raskauden jälkeen takaisin normijäykkyyteensä. Huvittaa vaan, kun jokaista liikettä seuraa paukahdus. :D

Mekin oltiin lauantaina jo kaksin liikenteessä - pakosta, kun mulla oli kokous ruokailuineen. Miehen vanhemmat hoitivat tyttöä sen aikaa ja se meni hyvin. :) seuraava keikaus onkin sitten toukokuussa, mutta sinne lähden yksin - kokonainen viikonloppu Helsingissä. Ottaa jo nyt koville. :D

Huomenna menenkin sitten luennoimaan vanhaan opinahjooni valmistuville luokille yrittäjyydestä ja Hiusyrittäjistä. Huhheijaa, kun onkin kiire viikko siis - keskiviikkona vielä lääkärinla neidillä ja itsellä jälkitarkastus. :)

Pitäisi vielä käydä järkeilemässä nimiäisiä varten ruokalista ym.pitopalvelun kanssa... Tuntuu, et oon kiireisempi kuin kuukausiin. :D

Huomasitteko muuten eilen ihanat revontulet? Ihastelin niitä pitkään ulkona. Se on parasta talvessa, kevät saisi silti tulla jo. :)

Illanjatkoja!

Ärrät ja Helmi 5vko4pvä
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Moroo :vampire:

Myö saatin kanssa d-vitsku pullo neuvolasta tänään , ihan kiva juttu .

Meillä tulee olemaan pienet ja intiimit ristiäiset ja oma enoni toimii pappina, joka on ihan mahtava tyyppi! =)

Ja sitten meidän kuulumisia : Tänään oli neuvola. Typy on 2 viikkoa ja 3 päivää vanha. Syntymähetkestä tähän on tullut +2cm ! :) Ja syntymäpaino on nyt ohitettu, plussana siihen päälle 60 grammaa mikä on minusta tosi hyvin :cool: Voidaan nyt nukkua ilman, että kello on 3-4 tunnin välein soimassa. Tyttö luultavasti ja toivottavasti herää itte syömään siinä 5-6 h välein .:popcorn:

Imetys on yksi ihanimmista asioista tässä vauva-arjen pyörittämisessä, mutta löytyy siitä miinustakin. Nimittäin .... en voi olla kuin maximissaan neljä tuntia tyhjentämättä rintojani tai muuten POKSIS! Arvatkaas onko inhottavaa. Esim. jos jossain kaupassa vierähtää liian pitkä tovi, enkä mene pumppaamaan, niin alkavat vuotamaan liiveihin. Ja tosiaan suojukset täyttyy HETI ja sitten rintsikat, toppi ja koko villapaita! ARGH ! Juu ja tänään niin kävi, kun mentiin sinne neuvolaan :snotty: Plus tietysti paineen tunne on kova, tuntuu kuin tisut "räjähtäisivät". Joten..... vaikka vauva nukkuisikin yöllä sen kuusi tuntia syömättä, niin mua ei helpota yhtään ! Lypsettävä on silti ?? Vai pitäiskö vaan "pidättää" ne sisällä . Onko vinkkejä ongelmaani ?

T. Nolo Pikku Pallo ja ihana möyrijä :heart:
 
Pikaseen vain semmosta että Pikku_pallo mahtavaa kun ette enää tarvi noita herätyksiä! Saataispa mekin jo lopettaa ne, huomenna ois punnitus. Ja älä lypsi kuin sen verran että helpottaa. Jos lypsii paljon niin tuotantokin kasvaa paljon ja se ylläpitää räjähdystilaa ja kaiken lisäksi turhaan yli vauvan tarpeen. Mulla pitää olla kerääjät jatkuvasti, ei riitä pikkulappuset suojina. Öisin tosin annan valua hukkaan pyyhkeeseen. Vähän ilmakylpyäkin samalla.

Vinkki suihkutisseille: Ne kerääjäthän on tosi epämukavat ja epäkauniit joten tänään testasin tulevia juhlia varten libressejä "maidonkerääjinä". Eivät törrötä ulospäin ja imevät ihan hyvin :LOL:
 
Täällä on jo jotkut raattinut käydä ilman vauvaa liikenteessä...miul näköjään kaikkien kolmen kans taitaa olla sama juttu et enne ku vauva 6kk en pysty pientä jättämään ees isin hoitoon...ei sillä et ne ei pärjäis mut ite en vaan ilman ahdistusta pysty siihen jos ei mitään pakko tlannetta tuu et joutuis esim ite sairaalaan tai jotain. Ja muutenkin vauva aika niin lyhyt et haluan nauttia siitä täysillä<3 kyl sitä sit myöhemmin kerkee vaik mitä jos hengis kestää. Edelliset lapset oli 6v ja 7v ku oltiin ekaa kertaa miehen kans kahdestaan yö.

tää vauva arki tuntuu vaihteeks tosi hyvälle. illal 21.15 nukkuu, söi 01, 03 ja 05 ja sit 06 herättiin eli hyvä yö takana ja pelkällä rintamaidolla mennään =)

ja hei miulle sanottiin et ihan normaalia vaik kakkaamises ois 10pv tauko...meil tekee 5pv välein.

mut nyt meni pienel hermot ja pitää herättää koululaiset.

äitx2+pieni mies 1kk2vko1pv
 
Heippanderit!

D-vitamiineista ekaksi, että kävin nyt ostamassa uuden putelin sitä Jekovitia kadonneen tilalle, vaikutti paremmalta. Ja kuka nyt kysyikään, Keisha ehkä, että meninkö suoraan viiteen tippaan. No, neuvolan mukaan ekana päivänä 1 tippa, tokana 2 ja sitten suoraan 5. Virhe. Tosin tuo öljypohjainen ei olisi ehkä muutenkaan toiminut.

Etelän hetelmä: meidän poika on ruvennut viihtymään ihan hitusen itsekseen esim. keittiön pöydällä, jos me miehen kanssa syödään. Jee! Edistystä, ettei tarvi ihan heti olla sylissä takaisin.

Vauvan jättämisestä isän hoteisiin:
mä kyllä nautin tästä mahdollisuudesta aika ajoin ja olen iloinen siitä! Isä tulee hyvin juttuun muksun kanssa ja sylittelee niin paljon, että lapsi rauhoittuu iltaisin usein paremmin hänen syliinsä kuin minun. Olen käynyt jo kerran hierojalla (2,5h, tosin poika sattui nukkumaan melkien koko ajan) ja silloin kun ei vielä saanut mennä ulos, kävin kävelyillä melkein joka päivä yksin ja mies oli pojan kanssa. Mulle tekee todellakin hyvää olla välillä yksin ilman vauvaa, äidit on erilaisia, itse ajattelen että johtuu paljolti siitä, että kun olen kotona ja vauva hereillä, olen niin totaalisen kiinnni hänessä, että pieni välimatka tekee hyvää. Eri asia, jos vauva jokeltelisi toveja itsekseen makuulla.

Öistä ja kakkaamisesta: olen vähän kade teille, joiden kotona nukutaan jo ihan hyvin. Täällä etenkin nukkumaanmeno senkun vaikeutuu! Eilen illalla mies oli urheiluharkoissa klo 20-22.30, koko sen ajan yritin nukuttaa, ts. tissille, nukahtaa, herää kun rinta putoaa suusta, raivarit... ja tätä rataa kolmisen tuntia. Ei auta paijailut, kävelyttämiset, juttelut, ja tutin sylkee suusta. Ainoastaan tissi rauhoittaa, mutta vaan niin kauan kun on hereillä ja lutkuttaa (ei siis syö koko aikaa tietenkään). KUn mies tuli kotiin, hän nukutti ja sai viimein pojan nukahtamaan joskus klo 24 maissa tutin kanssa, jostain syystä (maidon haju?), ei ota tuttia minulta, mutta mieheltä suostuu.

Sitten herättättiinkin jo parin tunnin päästä syömään ja syötiin tunti, klo 2-3, vaihdettiin vaippa ja syötiin taas, klo 6 uusi herätys syömään ja siitä ei sitten enää nukahdettukaan, ennenkuin joskus klo 10... Aamu-unet on vaan niin äänekkäitä (murinaa) ja kevyitä, etten itse osaa nukahtaa ja välillä pitää taputella takaisin uneen. Nyt on sitten sikeässä unessa...

Kakkaa tulee myös todella paljon edelleen. JOka syötön jälkeen, sanoisin 10 kertaa päivässä + yössä.

Sorry omanapainen päivitys, mutta nää iltahysteriat ja vähät unet ottaa kyllä kunnon päälle. Poika ei koskaan ole niin levoton ja tyytymätön kuin iltaisin, ihan kehonkielikin on sellaista hysteeristä viuhtomista ja hengitys huohottamista, jota sarjoittavat kiukkuiset kiljahtelut/suora huuto.

Puuh..

ONneksi pääsee kohta kävelylle. Aamut on ehdottomasti parasta aikaa täällä, hyväntuulisia ja iloisia.

Tuulis ja rakas 2 viikkoa ja 4 päivää

ps. ulkona nukkuu ehdottomasti parhaiten päikkärit! Voiskohan sitä kokeilla öisinkin...;)
 

Yhteistyössä