**Helmikuun Helmet 2008** syyskuu

Tein uuden pinon :wave: Huomennahan me jo ruvetaan olemaan syyskuun puolella :xmas:

Syyskuu 2007

31.1.2008

Jahvetti, 4. lapsi, Koks, T

1.2.2008

Matilda81, K-HKS, T
Nenny06, 2. lapsi, PKKS
Uksa, 4.lapsi, HYS
Äippä70, 1. lapsi, MKS

2.2.2008

Lumianna, 3. lapsi, KOS

3.2.2008

Hedukka, 1. lapsi
Mouse
Tellus1, 1. lapsi, K-HKS

4.2.2008

Cruella DeVille, 2. lapsi, Koks
Goldy, 1. lapsi, TAYS
Hissukka, 2. lapsi, K-HKS
Kevytmelankolia, 4. lapsi, KYS, T
Kiin, 1. lapsi, SKS, T
Mirtsu81, 1. lapsi, T
siruko, 1. lapsi, T

5.2.2008

Pöhinä, 1. lapsi, P
Sininen hetki, 1. lapsi, KOS
Tarppa, 4. lapsi, KYS, T

6.2.2008

Evaellen, 1. lapsi, KOS
Hanne-mari, 3. lapsi
Joyeux, 1. lapsi, KYS
Sutska, 1. lapsi

7.2.2008

NelHM, 3. lapsi, KYS, P
Olivia82, 4. lapsi
Piparjuuri, 1. lapsi
Riikka83, 3. lapsi
Suurperheen äityli, 6. lapsi, T
Shiva, 1. lapsi, Nkl, T

8.2.2008

Taikku-74, 2. lapsi
Tuulitukka-74, 2. lapsi, KOS
Tuttemui, 5. lapsi, OYS

9.2.2008

Babygirl, 3. lapsi, TAYS
Pessi, PHKS

10.2.2008

Aamuaalto, 2. lapsi, PHKS
Lammiska
Liirah, 1. lapsi, P
meijuska, 3. lapsi, E-KKS
Meillevauva, 1. lapsi
Pusuapina, 1. lapsi, TAYS
Sara-70, 3. lapsi

11.2.2008

Kipsu, 1. lapsi
Odezza, 3. lapsi
pilvipouta, 2. lapsi, K-HKS

12.2.2008

Adrian-80, 1. lapsi
Anna-Mari82, 2. lapsi, KYS
Jepsu, 2. lapsi, K-pks, P

13.2.2008

annnas, LKS
Piiju, 1. lapsi, KYS, T
Tillukas, 1. lapsi, SatKS

14.2.2008

Jijope, 3. lapsi, P
Marie82, 1. lapsi
Nipsuli, 1. lapsi

15.2.2008

BellaDelaRosa, 2. lapsi
Hulipumpsis, 4. lapsi
Piipi79, 1. lapsi, TYKS
SEE, 1. lapsi, KOKS

16.2.2008

civindal, 1. lapsi, KOS
Olivia, 1. lapsi, K-SKS
Äitsy80, 3. lapsi, Seks
Sahrami80, KOS, P

17.2.2008

Tikru71, 1. lapsi

18.2.2008

Puunukke, 5. lapsi, OYS
Rimpe, 4. lapsi
hilunen, 2.lapsi, Koks

19.2.2008

Melon, 4. lapsi, TYKS
Napsuh87, 1. lapsi
Victoria Crown, 3. lapsi, TYKS, T

20.2.2008

Ciba, 1. lapsi, Jorvi
HEIDOS, 2. lapsi, KOS
miina34, 1.lapsi
Pottu82, 1. lapsi, KYS

21.2.2008

K-M, 2. lapsi
Pikkuveikka, 2. lapsi, Jorvi
pinja79, 2. lapsi, K-SKS
Tyttiliini, 2. lapsi
Zuku, 1. lapsi

22.2.2008

satu1975, 1. lapsi
Terttu77, 2. lapsi, TAYS
Villapeitto, 2. lapsi, Tammisaari

23.2.2008

Chili, 1. lapsi
Saanukka, 1. lapsi, OYS, P
VVG76, 1. lapsi, NKL
Pupi, 1. lapsi, KOS

24.2.2008

katariina84, SKS

25.02.2008

Heltu, 3. lapsi, K-HKS
c81, 1. lapsi, KOKS
Vinja, 2. lapsi, PHKS

26.2.2008

Mamitre, 3. lapsi, TAYS
Minni80, 2. lapsi

27.2.2008

bedluna78, 1.lapsi, Jorvi
Hannipupu, KOS
Helmiminttu, 1. lapsi
Kia77, 1. lapsi
Liziska, TYKS

28.2.2008

Laa Laa, 3. lapsi
Pallukka, 2.lapsi
Piipero86, 2. lapsi

29.2.2008

Elodie
heinälato, 2. lapsi
lumienkeli1, 7. lapsi

Vielä ilman LA:ta

Amppi, 1. lapsi
Anselmi86, 1. lapsi
Burberrynen, 3. lapsi
Karita87
Keiju84, 2. lapsi
Mari-78, 2. lapsi
Minerva, 2.lapsi
Mymmelis
Ninsko
Pikku-Katti
Pupuvaimo
Skog, 1. lapsi
Toukkahaave, 1. lapsi
Kuukuna

Edelliset keskustelut:

http://keskustelu.kaksplus.fi/t783780 kesäkuu
http://keskustelu.kaksplus.fi/t806477 heinäkuu
http://keskustelu.kaksplus.fi/t828096 elokuu

Tyttiliini
Hyvä homma, edellinen pino alkoikin jo olla aikas laaja :)

Kiitos vielä kaikille tsemppauksista, tuli oikein tippa linssiin kun luin!

Pusuapina, ainakaan Helsingissä välilihaa ei yleensä leikata ilmeisesti ihan sen takia, että sen ei ole todettu synnytystä helpottavan, paitsi tietysti jos tilanne on hankala ja vauva pitää saada äkkiä ulos. Välilihahan saattaa vähän revetä synnytyksessä, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä voin todeta, että sitä ei kyllä siinä meiningissä edes huomaa ;) Ja lisäksi "luonnollinen" repeämä yleensä paranee paremmin ja nopeammin kuin leikattu.

Mutta tietysti käytännöt vaihtelevat, enkä tiedä onko tämä Helsingissäkään ihan poikkeukseton linja. Tietysti voit sanoa synnärillä, ettet halua välilihaa leikattavan ellei se ole vauvan turvallisuuden takia välttämätöntä. Sinuna en silti asiasta huolehtisi, ne välilihajutut kuulostavat hurjilta mutta ei ne sitä todellisuudessa ole!

Pöhinä, on se surullinen juttu tuo sun anopin tilanne. Mutta onhan siinä se lohtu, että ainakin hän ehtii tietää tulevansa mummiksi ja tosiaan kuulla niitä sydänääniäkin. Ja tietysti se riippuu ihmisestä, mutta joillekin on kovasti tärkeätä tietää, että suku jatkuu. Niin että vaikka on kauhean onnetonta, jos mummi ei ehdi lapsenlastaan nähdä, niin onpa sekin sentään jotakin, että hän ehtii asiasta tietää.

Ajattelin tästä ihan varovasti hiipiä ostamaan esikoiselle vähän syysvaatteita, poika on yhtäkkiä venähtänyt niin että kalsaritkin yltää vaan puoleen sääreen... Saikullahan siis olen tämän verenvuodon takia ja raskaat kotityöt plus esikoisen nostelu on kielletty, mutta ehkä tuon uskaltaisin hoitaa! Täytyy nyt toivoa, että mies jaksaa, sillä on paljon töitä ja sitten vielä kaikki kotityöt plus suuri osa esikoisen hoitoa pärähti sen niskaan kun mä en nyt saa juuri mitään kantaa. En edes muista, mitä kaikkea multa nyt olikaan toistaiseksi kielletty. Ainakin imurointi ja seksi :LOL:

huomenia :wave: kiitos kiin uudesta pinosta, selkeämpi taas lueskella.

hyvä tyttiliini et kaikki kunnossa :hug: turhasta sua säikyteltiin, lääkärit on joskus vähän :kieh:

tosta epparista, mulla leikattiin pojasta eikä ollu kipee ku hetken. parani tosi nopeesti, kotiin lähtiessä ei ollu mitään vaikeuksia istua autossa. jos repeää niin repeää, sillehän ei voi mitään, eikä eppari estä repeämistä lisää. mulla se vaan oli pieni jelppaus et pojan pää mahtu paremmin ulos. samalla tavalla ne paranee, oli leikattu tai eppari. ihmisestähän se on kiinni et miten nopeesti yleensä haavat paranee. voihan siitä leikkaamisesta kieltäytyä mut en usko et sitä turhaan missään tehdään tai se ois kyllä aika outoa. ja se riippuu kätilöstäkin, toiset leikkaa herkemmin kun toiset. mut ei kannata siitä epparista olla huolissaan, kyllä ne kätilöt siellä tietää mitä ne tekee.

oma (.) piti sitte aamulla oksentaa |O tää ei lopu ollenkaan, oon nyt varma siitä. näillä vkoilla ei pitäs enää olla mitään ellei sitte jatku loppuun asti. ihan hienoo :/ onneks oli monta päivää ihan ok olo et kait nää on vaa satunnaisia. no, onneks ollaan kohta jo puolessa välissä =)

Sara-70
Niin se vaan aika menee ja ollaan jo syyskuun puolella.

Kivoja ylläreitä sattuu, kun pyöräilee töihin ja ottaa kaapista jonkun puseron päällelaitettavaksi. Sitten suihkun jälkeen toteaa, että ei toivoakaan mahtua enää päälle :) Niin ne muodot muuttuu.

Kirpakoita syyspäiviä kaikille mammoille!

Kiitos Kiin uudesta pinosta. :flower:
c81 ja napsull e onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!
Tyttiliinilläkin oli ollut parempi lääkäri nyt. :hug: Hyvä homma!

Meillä on nyt opittu könttäämään ja istumaan nousemaan ihan ittekseen ja kohta noustaan tukea vasten. ikää ei oo vielä 9kk ihan. Saa olla äiti perässä kokoajan. Eilen jo tv-tason alahylly romahti ja ja vitriinin lasit on sormenjälkiä täynnä. Kiva kuitenkin et pääsee ite nyt ylös niin ei tarvii joka mutkassa nostella.

on: melki 13h yöunet nukuttiin tytön kans. Isukki oli töissä. kivan pirteä olo. maha oli eilenkin vielä sekaisin...toivottavasti ei enää tänään. :|

nyt mennään iskän herättelyyn...

Jepsu ja ¤ 16+3

Kun Kiin kysyi sitä tuolla 'elokuussa', että mikä tätä tyttöä epparissa pelottelee... Mietin hetken että onko se se hurjankuuloinen leikkaushetki. Mutta en usko, koska varmasti on muutakin ajateltavaa siinä vaiheessa... Eli luulenpa, että haavan paraneminen, tai siis paranemattomuus, taikka tikkien repeäminen pelottaa, ja kun sitä nyt valitettavasti kuulee ihan liikaa pelottavia tarinoita, miten epparihaava ei vielä vuodenkaan jälkeen synnytyksestä jätä rauhaan.

Miehen kanssa ollaan kyllä jo vähän siitä puhuttu, että vaikka kätilölle kertoisinkin etten halua leikkausta ellei ole pakottava tarve lapsen takia, niin jos meinaavat siinä kuitenkin leikata enkä itse pysty tai tajua sanoa vastaan, syystä tai toisesta, niin mies lupas pitää huolta... Mietin nyt asiaa...

Mua ei ole koskaan leikelty mitenkään mistään, paitsi äitin masusta pois:), eli luulenpa että tollaset "ylimääräset" toimenpiteet ahdistaa minnuu vaan niin paljon, kun ei ole kokemusta miten henkilökohtasesti niistä toivun... Inhoan olla muitten armoilla :/
Noh, eiköhän tätä ole aikaa vielä sulatella... Kiitos
Kiin ja Cruella ja Tyttiliini kannustavista sanoista tälle ihan pihalla olevalle ensivaavin odottajalle :wave:

Mä olen ihan vakuuttunut että maha on pienentynyt! Kotonakin miehelle ilmoitin asiasta ja että entäs jos kaikki ei olekaan kunnossa.. Mies siihen että mihin se vauva olis sitten hävinnyt tai mitä sille ois tapahtunut? Mä siihen TOOOSI fiksuna että "en ole vielä keksinyt" :whistle:
Oikeesti: tän täytyy olla tällaisen ensikertalaisen "hyvin fiksuja" ajatuksia :kieh:

Kuitenkin aamuisin ei passaa syödä, oksu olo on vähintäänkin, jos ei sitten tule ylös.
Liikkeitä mä en tiedä tuntevani. Ehkä en vaan tunnista niitä. Ainoa mitä on ollut pari päivää on sellaiset nopeat terävät vihlaisut vaikken tee välttis muuta kuin istu paikoillani.

suurperheen äityli Onnea miljoonasti! :flower: :D Varmaan upeeta saada tytär poikalauman jatkeeksi :heart:

Pusuapina Epparista johtuvat komplikaatiot on harvinaisia. Turvotuksesta johtuen tikit voivat leikata ihon läpi ja haava aueta pieneltä matkalta, mutta harvoin aukeaa kokonaan niin, että pitää uudelleen ommella. Pikkasen auki oleva haava hoidetaan ihan vaan kotikonstein suihkuttamalla ja ilmakylvyillä. Ja tosiaan eppari paranee nopeasti :hug: Kauhutarinat voit jättää ihan omaan arvoonsa B) Ne on mammojen omia väritettyjä kaupunkilegendoja. En tietenkään vähättele kenenkään kokemuksia. Joillain on saattanut olla todella rankka synnytys ja toipuminen on kestänyt kauan, mutta ne ovat marginaalitapauksia. (terveisin lähihoitaja/terveydenhoitaja-sairaanhoitajaopiskelija, jolle naisten hoitotyö on sydämen asia (lue: harrastaa alan kirjallisuutta myös vapaa-ajalla) ja tehnyt kesätöitä lapsivuodeosastoilla sekä syventävän kirurgian harjottelun naistentautien osastolla. Että jotain meriittiä on tässä asiassa nöyrästi päteä B) ) Ymmärrän kyllä sinnuu, että pelottaa, jos et ole koskaan joutu mihinkään toimenpiteeseen, jossa sinnuu on jouduttu operoimaan :hug: Mutta ei se niin iso juttu ole. Pari päivää menee kärvistellessä leikkaushaavan kanssa ja sitten alkaa helpottamaan (käsi leikattu kahdesti :wave: ). Limakalvoille tehdyt laikkaushaavat paranee vielä nopeammin, koska limakalvo uusiutuu nopeammin kuin iho.

Meillevauva Mie en ole huomannu, että maha olis pienentynyt, mutta voihan se olla, että kun alkuraskauden turvotus vähenee niin massu tuntuu pienemmältä. Ja rupeehan siihen jo tottumaankin niin tuntuu varmaan erilaiselta.

Miten teillä on suu reagoinu raskauteen? Miulla ikenet vuotaa heti, kun hammaslangalla rassaa :/ Siis ihan silleen, että kun sylkäsee niin ei tuu muuta kun verta suusta. Kävin hammashoitajalla vähän aikaa sitten, kun jäi hampaanväliin popparinpalanen, enkä saanu sitä pois, ja täti siellä neuvo, että miun pitäs käyttää hammaslankaa, kun on niin herkästi vuotavat ikenet. Viittaa ientulehdukseen. Mie olen sitten tässä suu veressä hoidellut ikeniäni B) Käytän kans päivittäin suuvettä, jonka pitäis auttaa ehkäsemään ientulehdusta.

Tunnin päästä lähetään kylpyläääään *lauleskelee* :D

Kiin ja Takku 17+4

Kiin, päivitteletkö sinä nyt tätä tän syyskuun? =) Olis vaan kiva, kun nuo La:t sais tuonne heti ekaks ja sitten nuo edelliset ketjut linkkinä...ei tarvis noita La:jakaan sitte ettiä tuolta kaukaa, kun tuo toinen ketju kumminkin tippuu tippumistaan =)

(.), ei mitään uutta.

Väliihanleikkauksesta, minä oon kerran siitä kieltäytyny :D :attn: 3. synnytyksessä.
Ekassa synnytyksessä tehtiin iso eppari, koska vauva autettiin imukupilla ulos, ei ois muuten mahtunu tai olis revenny NIIN pahasti. Olin kipeä TODELLA kauan...vieläkin toisinaan se arpikohta vihloo...ja siitä on pian 10v aikaa!!! En halua pelotella...
Toisessa synnytyksessä tehtiin ihan pienen pieni eppari, koska vauva oli tulossa vauhdilla, niin kätilö meinasi, että repeää, jos ei leikkaa...oli se kipeä, mut parani aika hyvin.
Kolmannessa sitten kielsin leikkaamisen, vain äärimmäisessä tilanteessa olis saanu leikata!!! Noh, vauva tuli kyynärpää poskella eli pää+kyynärpää kerralla alakerrasta ulos...sain 2-3. asteen repeemät!!! MUTTA, istuin synnytyssalissa omalla takapuolellani KIVUITTA jo tunti synnyttämisen jälkeen!!! YHTÄÄN ei ollut kipeä, se parani HETI!!! =) :attn:

Eli minun kokemuksella sanon, että itsestään revennytkin paranee paremmin =) Tälläkään kerralla en aio antaa leikata, ellei ole pakko, se on eri juttu =)
2-3. asteen repeemätkin parani helpommin kuin leikattu! :D En halua pelotella tai yllyttää mihinkään, kerroin vain oman kokemukseni =)

Jahvetti 18+1

kysymys mites teillä muilla,tiiättekö miten korkeella kohdun yläreuna on?oon tossa painellut mahaa ja tuolla kotidopplerilla huomannut sellaisen jutun et mulla se tuntuu ihan navan kohdalla.ei ihan tässä vaiheessa vissiin pitäis niin korkeella olla...?vai onko vaan yksilöllistä sekin?
olo on hyvä,väsymys vaan jatkuu... :/ rakenneultra lokakuun alussa,ei jaksais odottaa sinne asti...!
mulla ei ole leikattu välilihaa kertaakaan mut ekassa synnytyksessä mun häpyhuuli repesi ja sitä sit tikkailtiin ilman puudutusta...ai et teki höpöö...!

hulipumpsis 15+5 neuvolan mukaan...ultran mukaan noin viikko enemmän...

voi märkää keliä! hyvä päivä ajella naapuri kuntaan vaunuostoksille :) oiskos mammoilla hyviä vinkkejä issiaskipuun? Kävellessä vihloo niin vietävästi, tosin päivän mittaan helpottaa aina jonkun verran.. Yöllä sitten pahenee niin ettei voi kylkeä kääntää, ja kipu tuntuu koko ajan, ei vihlovana vaan "aaltoina". Kylmägeeliä oon käyttänyt mutta eipä siitä juuri apua ole, eilenkin tuntui että melkeinpä pahensi asiaa..

Olipas mukava huomata koulussa ettei työhousut menny enää kiinni :)
Niin ja kysymys, onkos ensikertalaisilla vielä synnytyspelkoja? Tai teillä konkareilla? Itse en ainakaan osaa vielä pelätä mitään, ehkä sitten myöhemmin kun asia on ajankohtaisempi..? Olisi ihan mukava kuulla synnytysjuttuja :)

-Siru- rv17+4

Synnytyspeloista, Jooh...ensimmäistä en osannu pelätä kyllä yhtään. Kun ei tavallaan tienny mitä pelätä, ei tienny niitä kipuja tms =)
Sit kerta kerralta synnytyspelot on voimistunu. Kolmosesta pelkäsin ihan hirveesti!! Kai se on tässäkin, et tieto ja kokemus lisää tuskaa :kieh: :kieh:
Mut kolmosen synnytys oli niin ihana, et nyt en tätä nelosta oo osannu kyllä pelätä (vielä) yhtään =) Tiedä vaikka sekin viel koittas :kieh:

mulla muuten välillä tuntuu että maha on pienentyny mut siihen vaikuttaa moni asia. aamulla tietty pienempi ku illalla kaikkien aterioitten jälkeen. ja annoskokojen määrä vaikuttaa kanssa mahan kokoon. yritän sen diabetesuhan takia syödä vähän ja usein ni masuki pysyy enempi piilossa. yhtään toi ei kyllä mitään vielä haittaa mut eipä sen tässä vaiheessa vielä tiellä tarvi ollakkaan B)

synnytyksestä, mä en ekassa raskaudessa pelänny, ehkä jossain vaiheessa oli pientä jännitystä et miten sen klaaraan kun oon niin kipuherkkä, mut sit aattelin et on ne muutki selvinny ja siellä on ammatti-ihmiset auttamassa. ja vkoja ku oli tarpeeksi ni rupesin oottamaan et millon lähtö tulee, ai että ne oli jänniä aikoja, oikeen ootan niitä :D mulla oliki sitte helppo ja suht nopee synnytys ni mielellään meen uudemmanki kerran =) tietty nyt voi olla ihan erilainen, koskaanhan ei tiedä. mut pelota ei yhtään.

Aa, tänne onki jo tullut uusi ketju.. Aamun lueskellu tuota vanhaa ja miettiny että ompa nyt hiljasta :D

Mie kyllä olisin voinu jatkaa vielä listan päivittelyä... Mutta eipä tuota listaa ekaksi sais, joten otatko sie Kiin tuon homman?

Täällä ei mitään uutta vaavelin suhteen.. innolla odottelen liikkeitä, vaikka tuskin nyt ihan heti tuntumaan alkavat..
Onneksi alkaa taas viikonloppu, tuntuu jotenni että on niiiiin poikki |O Eli nukkumista nukkumisen perään viikonloppuna :D

meillevauva, mäkin olin jonkun kolmen päivän ajan vakuuttunut siitä, että vatsa on pienentynyt, ja vauva varmaankin kutistunut. :LOL: Nyt se kuitenkin vaikuttaa taas entistä isommalta. Kävin jopa ostamassa äippähousut! Kotoa lähtiessäni nääs huomasin ettei farkut mene kiinni enää (oon nyt aika pitkään käyttänyt sellasia stetshousui), ja paniikki iski. En kuitenkaan ajatellu että mammavaatteita olis näin pienille vatsoille, mutta onpa kuitenkin. Ja voi kuinka ihanalta nää tuntuu! Miksei kaikki housut ole tällaisia? Näähän ei edes purista mistään. :D :D

Mun äiti yritti tänään suostutella mua menemään johonkin ylimääräiseen ultraan, kun se on niin hermona siitä miten tämä pikkunen voi. Hauskaa. Muutenkin se on pikkuhiljaa tajunnut, että tämä raskaus edistyy; olen jo tovin sanonut että kyllä mun vatsa on kasvanut. Äippä oli aina ennen sitä mieltä, että eikäole, kasvaa vaan ku oon just syönyt. Tossa viikko/puoltoista sitten se kuitenkin näki mun vatsan pelkiltään ja meinas saada slaagin. :D Oli vaan sillee et "isä, kato, ton vatsahan on kasvanu!".

Töissäki oli kerrankin kivaa, oli jostain syystä tosi rauhalliset lapset! :)
Mies vie illalla teatteriin, elämä näyttää valoisalta täällä päin! :)

Onko teillä muilla jo ollut liitoskipuja? Mulla on alkanut taas näin aikasessa vaiheesa kauheet liitoskivut ja käveleminen ja sohvalta nouseminen on yhtä tuskaa.
Neuvolassa käskivät suihkutella alapäätä lämpimällä vedellä ja ottaa särkylääkettä.
Nyt 17+5

Elokuun ketju menikin minulta aika lailla ohi kiireiden takia, ei ole kerennyt edes lukemaan. Mutta mukavasti tässä menee. Maha on kasvanut jo hieman, vaatteilla voi vielä hyvin peittää. Aloitin kaksi viikkoa sitten uudessa työharjoittelupaikassa ja odottelen tässä milloin työkaverit huomaavat, en aio itse heti kertoa. Mutta hyvin pärjää, kun laittaa löysemmät farkut jalkaan, tiukemmat mallit on saanut jo hylätä. Tunikat on kanssa ihania ja tuntuu sopivan hyvin masun kanssa. Äityisvaatteitakin jo ostin, mutta en ole vielä pitänyt, kun ovat reilun kokoisia. Mulle kun kaiken pitäisi olla 34 tai xs-kokoa, semmoisia on tosi vaikea löytää.

On se kyllä jännää kun keho muuttuu koko ajan. Rinnatkin on kasvaneet ja pitäis ostaa uudet liivit. Se on aika ihanaa, kun on ennestään vain a-kupit. Apteekista ostin Aqualan+ vartalovoidetta neuvolatädin suosituksesta ja sillä rasvailen itseni kauttaaltaan joka ilta. On muuten kivan tuntuinen rasva. Joko te muut rasvaatte?

Neuvolassa kävin tällä viikolla, vauvan sydän pompotti 140 krt minuutissa. Kaikki oli muuten hyvin, vain oma hemoglobiini oli tippunut 140 -> 117 ja aloitinkin heti Obsidan rautakuurin. Enää ei ole kauaa rakenneultraan joka on 17.9, haluaisin kovasti tietää sukupuolen, saa nähdä onnistuuko. Liikkeitä en vielä tunne, mutta eiköhän ne kohta ala tuntua, huomenna alkaa jo 19 viikko kuiteskin.

Siruko kyseli synnytyspeloista. Ei mulla ainakaan ole niitä vielä, kaikki on mennyt niin todella hyvin tähän asti. Jos ei maha kasvaisi en edes mistään tietäisi olevani raskaana. Tosin itselläni on sydänvika, joka kyllä saattaa vaikuttaa synnytystapaan, saa nähdä. Se on oikeastaan ainut mikä ehkä jännittää.

Hedukka 17+6

Kiitos Kiin uudesta pinosta! Tyttiliinille ja Suurperheen äitylille vielä kerran onnittelut hyvistä uutisista! =)

Synnytyspeloista täällä juteltiin. Itse en ensikertalaisena osaa pelätä itse synnytystä. Jotenkin ajattelen synnytystä siten, että on kipu sitten mitä tahansa niin kunhan elävänä ja terveenä syntyisi... Mulla nuo pelot keskenmenosta, ennenaikaisesta syntymästä ja kohtukuolemasta ovat jotenkin vallanneet mielen niin paljon enemmän kuin mahdollinen synnytys, että välillä on mennyt jopa hieman neuroottisuuden puolelle...pahoittelen "pirujen maalaamista seinälle"... :ashamed: Tiedän, että ei niiden "vatvominen" mitään auta, mutta omat ja läheisten ystävien kokemukset edellämainituista eivät vain niin helposti unohdu. Pitäisi vain yrittää muistaa, että loppujen lopuksi asiat menee juuri niin kuin ne ovat mennäkseen ja varsinkin raskauden onnistumisen osalta ei me odottavat äidit voida paljon muuta tehdä, kun yrittää elää terveellisesti jälkikasvua positiivisesti ajatellen, vai mitä? :) Itselläni vaikein osa taitaa kyllä olla tuo positiivisen mielialan ylläpito, kuten olette jo varmaan huomanneet... Tuppaavat vaan nuo kaiken maailman "mielen möröt" aina uhmaamaan tätä "odotuksen seesteistä mielentilaa"... =) =)

Liitoskivuista, jotain kyllä tuntuu, mutta olen itse vielä odotellut niiden kivuliaampien ilmaantumista. Osaisikohan muuten viisaammat (eli ennen synnyttäneet... :) ) kertoa, että onko liitoskipujen kivuliaisuus yksilöillistä ja missä vaiheessa ne ovat muille ilmestyneet (jaksamista muuten Kevytmelankolialle niiden suhteen... :hug: )?

Pöhinä 17 + 3

c81
Kivuista, en tiedä mitä lie kipuja on, mutta tulee aaltoina alavatsalle etenkin jos on enemmän liikkunut, ja on välillä niin kovia että meinaa vedettulla silmiin, ja mieli mennä kaksinkeroin. Kertokaas mitä ne on? Koko ajan nippailee kohdusta, mutta olen ajatellut että ne on vaan kasvukipuja? Issias on alkanut myös vaivaamaan.. olen onnistunut saamaan kaikki vaivat tähän ekaan raskauteen, pakko yrittää tulla tämänkin jälkeen raskaaksi, sillä ei ne voi enää muihin raskauksiin tulla niin pahana - eihän? :)

Joku kysyi rasvailuista, olen rasvannut body shopin kaakaovoipuikolla masua ja rintoja joka ilta suihkun jälkeen jos se ehkäisisi arpia, kun aiankin maha on ottanut kasvuspurtin. Ihan tuntuu oudolta kun on jo nyt näin iso maha, kun moni sanoo että ekasta on alkanut näkymään vasta 20. viikon paikkeilla. Mulla näkyy ihan selvästi, mutta kai se on ruumiinrakenteesta kiinni. ja olen aika lyhytkin, niin kai se vaikuttaa. Joskus kun uskallan laitan profiiliin masukuvan sitten.. Mutta kyllä se eilen kontrollissakin sanoi että näytti n. viikkoa isommalta kuin viikot sanoo, eli kai sillä pikkuisella joku kasvuspurtti sitten on menossa! :)

Mulla ei koskaan ennen oo ollu liitoskipuja, et en tiedä mille ne tuntuu, joten kertokaa niitä kokeneet!!! :wave: =)
Välillä nivusia vihloo ja alavatsassa tuntuu, kuin puukkoa väännettäisiin :| Samoin "alakerrassa" vihloo ja samanlaisia "neulanpistoja" tuntuu kuin alavatsalla, mutta ns terävämpinä. Olisko nää liitoskipuja? :wave: Kysyy neljättä odottava :kieh:

Jahvetti 18+1

Kaikki hyvin siis vauvan syke kuului ta neuvola täti kuunteli niitä yli 5 min ja sanoi että kuunnellaan vielä hetki kun on niin täydelliset sydänäänet :D Vauva taisi herätä ja pelästyä kun syke kävi 170 ja sitten taas palautui 150!

Neuvola täti oli mukava ja totesin että pystyn kyllä käymään käyntini siellä!

Itselläni on raskausajan diabetes joten kerran kuussa verinäyte antamaan ja samalla ottavat hemoglobiinin!

Ihana olla kun tietää taas että vauvan vointi on hyvä :heart:

Oli ne kyllä ihanat ne sydän äänet mieskin oli ihan haltioissaan.. :heart:

neuvolakorttiin täti merkkasi että minulla on rv 17 vaikka on 16+2 noh... ei se mitään...

c81 ja muutkin...
Onko tuo body shopin kaakaovoipuikko joku jippojuttu raskausarpien välttämiseen, vai käykö siihen hommaan mikä tahansa rasva? Jostain luin, että rasvauksesta ei apua, jos on tullakseen niin tulee... tiedä häntä sitten B) Mutta ei siitä varmaan haittaakaan olisi.

Käyttökokemuksia ja vinkkejä kaipaa täällä
Piiju 16+2

Mitenkähän kuvailisin liitoskipua. Mulla se kipu on siis tuossa häpyluiden kohtaa, ja kipu on sellasta kuin joku polttaisi kuumalla raudalla alapäätä ja sitten vihloo ihan älyttömästi ja kävellessä vihlaisut on jotain ihan karseeta ja toinen jalka ei meinaa liikkua sen takia, kun sitä ei uskalla liikuttaa, ettei taas vihlaisisi.

voiko issiaskipuja ja liitoskipuja sekoittaa toisiinsa? täälläkään ei mitään hajua liitoskivuista, tosin nyt on muutaman päivän nivuset ollu kipeenä. oon vaan laittanu samaan piikkiin ton ketaran kans :D

Haettiin ne vaunut tänään, eikä me nyt osata edes koota niitä.. Ei vaan en päässyt vielä yhteisymmärrykseen kantokopan kans..
Onneksi on helmikuuhun asti aikaa opetella :D
-Siru- rv17+4

c81
Alkuperäinen kirjoittaja Piiju:
c81 ja muutkin...
Onko tuo body shopin kaakaovoipuikko joku jippojuttu raskausarpien välttämiseen, vai käykö siihen hommaan mikä tahansa rasva? Jostain luin, että rasvauksesta ei apua, jos on tullakseen niin tulee... tiedä häntä sitten B) Mutta ei siitä varmaan haittaakaan olisi.

Käyttökokemuksia ja vinkkejä kaipaa täällä
Piiju 16+2
Siis siinä sanotaan että on trakoitettu juuri raskausarpien estämiseen, mutta en tiedä auttaako sen enempää kuin mikään muukaan rasva - voipi olla vaan huuhaata. Suurinosa ihn repeämistähän kai on sen verran syvemmällä kudoksissa ettei mikään rasvailu auta, sanoi joku jollain palstalla. Myydäänhän jotain tosi kalliita rasvoja niiden estoon myös, mutta en tiedä onko ne sen kummepia kuin oikein rasvainen kosteusvoide muutenkaan. Toisaalta tuo puikko tuntuu välillä vähän epäkäytännölliseltä käyttää, ehkä ihan 'tavallisen' rasvan levitys olisi helpompaa. Mutta sekin taitaa olla ihan makukysymys. Ainakin tuo puikko on riittoisaa!

(.) 16. viikko alkoi!!!!! Pahinvointi taisi tosiaan jäädä nyt oikein loppurysäyksen jälkeen, tuli nuo muut vaivat. Mutta eiköhän pikkuisella ole vaan joku kasvuspurttipäällä, ja siksi paikat venyy ja paukkuu. Mielikin on pirteämpi kun ei tarvi koko aikaa oksentaa :D

Mukavaa viikonloppua kaikille !(vaikka linjoilla varmaan pyörinkin..)

Yhteistyössä