Helmikuun hehkeät 2011

mulla ei tee edes kauheasti mieli tupakkaa,mutta kun olen aina toitottanut että "minähän lopetan tasan sitten vasta kun alan ensimmäistä lasta odottamaan" nii nyt jos lopettasin samantien tupakan polton nii tyhmempikin tajuais että mistä on kyse,ja varsinkin kun en halua yleiseen tietoon tätä raskautta ennekuin on viikkoja vähän enemmän ja neuvolassa käyty yms..:) väkisellä sitten pitää sillon tällön käyä tupakki poltteleen ku kaikki tekosyyt "pää tosi kipee,emmä nyt","just poltin,mennää myöhemmin","paha olo" on käytetty.. :) tiedän,tyhmää vaarantaa sikiön terveyttä tuommosen syyn takia,mutta ne mun tupakoinnit on kutenkin "vain" sitä 1-5 tupakkia päivässä,ja tavotteena on että lähimmille ystäville selviää tämä asia muutaman viikon kuluttua ja sen jälkeen ei tarvis enää poltella yhtä ainutta..:)
 
Moikka!

Ihanaa, että helmikuisten 2011-odottajien ketju on jo pystyssä!
Mä tein tänä aamuna testin, joka oli pos. Ootan kolmatta lasta, jippii! Esikoinen on synt. -07 ja kuopus -09. Mä imetän edelleen tota nuorinta ja niinpä mun kuukautiskierto ei oo vielä kovin tasanen, ehtikö mulla nyt 2 vai 3 menkat tulla...? Täytynee soitella neuvolaan ja kysyä, josko ne ultrais ja varmistais LA:n sillä tavalla... Mut ehkä 7.2 vois olla LA, tai sitten myöhemmin.
 
Tulin toivottamaan teille kaikille paljon onnea plussasta ja kaikkea hyvää raskausaikaan!

Itse plussasin reilu vuosi sitten ja tämän vuoden helmikuinen tyttö on jo 3,5kk ikäinen. :heart: Nopeasti se aika menee, vaikka just vasta piirtyi plussa testiin.
 
Huomenta vaan kaikille!

Mulla sen kun oireet vähenee kokoajan ja senpä vuoksi varasin varhaisultran! Se olis 21.6 eli 7+2 jos nyt sinne asti päästään. Onko teistä joku menossa varhaisultraan? Mitä se mahtaa kustantaa? En itse huomannut kysyä kun sinne soitin :)

Alkoholi ja tupakka: Itse myös poltan,mutta reilusti nyt vähentänyt. Annoin itselleni tän viikon armoaikaa ja sitten se loppuu kokonaan. Alkoholista mulla on nollalinja.

Kivasti on muuten jo odottajia helmikuisissa!


 
Huomenta kaikille! Meitähän rupeaa olee jo mukavasti täällä, hyvä niin!! :flower:

Mulla myös on rinnat kipeet mutta vaihtelevasti. Lähinnä tässä jännitän, että alkaako pahoinvointi vaiko ei. Junamatkasta töihin ja takas kotiin tulee mielenkiintoinen siinä tapauksessa jos se alkaa. Sain kaverilta neuvon syödä omenaa matkalla, pitää kokeilla sitä jos tuo pahoinvointi osuu kohdalle.
Onko teillä muilla jotain hyviä vinkkejä miten selvitä pahoinvoinnista?
 
memorium Mitä oon lueskellut, niin 100-150e jää itselle maksettavaa kelan osuuden jälkeen. Meillähän menee niin kivasti, et pääsen ihan kunnallisessa samoilla viikoilla ekaan ultraan. Tai niin ainakin luulen, viime vuonna ainakin asia oli niin, kun esikoista odotin.

Minnis75 Jos pahoinvointi alkaa, niin on hyvä syödä pieniä määriä ja usein. Ainakin itsellä se auttaa. Eilen tein tyhmästi ja olin koko illan syömättä, kun oli vieraita. Sit söin mahan täyteen ja meni vissiin vartti ja vessaan halailemaan pönttöä :x Nyt on ihan kauhee olo, eikä meinaa kahvi oikein maistua ollenkaan. Muina aamuina pystynyt kupillisen juomaan, mut tänään ei taida mennä sekään alas.

Missah, Sara ja :heart: 5+
 
Huomenta kaikille :) Mulla alkaa vissii pahoinvointi jo vähä helpottaa :D ei ole sellasta etovaa oloa koko ajan ja ei tartte ihan joka kerta ottaa jotai välipalaa ku alkaa etomaan. Rinnat on kyl päivä päivältä kipeemmät ja nukkua vois 24/7. Onneks alkaa loma B) kohta niin sit voi nukka vähän enemmän.
 
Eilen illalla testi näytti viivaa ja aamulla varmistustestikin näytti positiivista, joten uskaltaudun tähän porukkaan mukaan. Viikkoja olisi nyt 4+3 ja laskettu aika laskurin mukaan 6.2. Itselläni on ollut lyhyt kierto aina, joten saa nähdä muuttuuko tuo laskettu aika vielä paljonkin.

Aiempia raskauksia on neljä, joista kaksi tyttöä syntyi 04/06 ja kaksi päättyi keskenmenoon. Siksi varovaisin mielin vielä jatketaan eteenpäin.


Oireita ei ensin mielestäni ollut ja siksi vähän yllätyin, mutta kun tarkemmin aloin ajattelemaan niin kyllähän niitä on ollut:
-Migreeni viime viikolla, kuten kahdessa aiemmassa raskaudessa ennen plussaa
-Muutenkin särkenyt päätä lähes joka päivä
-Iltaisin ei ole tehnyt mitään mieli, vaikka yleensä olen varsinainen iltasyöppö =)
-En pystynyt rakastelemaan, koska sattui (sori tällainen vähän tarkempi oire) :LOL:
- alavatsaa särkenyt tasaisesti koko ajan
-Ja viimeisenä oireena oli menkat, jotka oli lyhyemmät ja paljon niukemmat kuin normaalisti. Sama kävi toista lasta odottaessa.

Että tällaista meille :heart:
 
kääkkis
Tervetuloa uudet :flower:

Minnis75: Mulla auttoi pahoinvointiin myös, että melkein kokoajan söi jotain. Mandariineja on mennyt edellisissä raskauksissa kovasti =) Nikertelin myös hapankorppua aamuisin, ennen ylösnousua.

Täällä ei oireita ole tullut lisää ja en oikeasti uskoisi olevani raskaana, ellei ne liuskat olis tuolla veskissä, että näen sen plussan :LOL: No, eiköhän kaikki kunnossa ole ja mielummin näin kun kamalassa pahoinvoinnissa. Tarkistelin tuolta, niin edellisessä raskaudessa pahoinvointi tosiaankin alkoi vasta viikolla 8. Kyllä nytkin, jos suu kuivuu esim. lenkillä, niin meinaa alkaa kakomaan.

Noista juomisista oli puhetta, niin itse en ole ottanut alkuraskaudessa mitään, mutta loppupuolella olen sallinut ruuan kanssa puoli lasia viiniä ja saunassa ykkösolutta. Tykkään oluesta, mutta ne alkoholittomat mitä olen maistanut on aivan kamalaa litkua :x En ole mitenkään tarkka siitäkään, kuka tietää raskaudesta ja kuka ei... Omalle perheelle kerroin heti ja ystäville. Jokaisen oma asiahan tuo on, koska haluaa kertoa.

Meillä ainakin terkka ultraa ensimmäisellä käynnillä vatsanpeitteiden läpi ja sitten myöhemmin on PHKS:ssa alakautta tehtävä ultra. Eihän tässä ole kun pari viikkoa siihen ensimmäiseen käyntiin =) Nopeasti aika menee... Eli silloinhan olen varmaan viikolla 6 tällähetkellä.
Happihypylle tsempityksiä :hug: Täällä toivotaan kovasti, että kaikki on hyvin.
 
Minnis75 : Mulla kahdessa aiemmassa raskaudessa on auttanut pahoinvointiin se, et syö tasaisesti pitkin päivää. Kaadoin jo illalla myös mehumukin aamuksi valmiiksi ja join sen ennen ylösnousemista niin se helpotti aamupahoinvointii. Myös joku näkkärin nakerrus helpottaa oloa. Ensimmäisessä raskaudessa söin mandariineja ihan tolkuttomasti, mutta kyllä ne auttoikin ja välttelin kaikkia "haisevia" paikkoja :D Toisessa pahoinvointi ei ollut niin rajua, vain pientä etomista.
 
Mulle voi päivittää sairaalaksi TAYS ja la oli se 3.2. Toinen lapsi tulossa. Ikä kohta 27.

Kääkkis: oletko maistanut alkosta saatavaa Stowford Pressin LA siideriä. Musta se on ainakin kaikista paras alkoholiton siideri (tai on siinä 0,5%, mutta se ehtii haihtua elimistöstä ennenkuin on edes tyhjentänyt pullon).
 
~Nimi~~~L-A 2011~~~synnytyssairaala~~~ikä~~~monesko~


Opaali78.............28.1......................NKL....................32.............1
carkey................31.1......................?.........................?.............?
Missah................1.2......................PHKS....................25............2
kääkkis...............?...........................? ......................27............3
happihyppy..........1.2......................OYS......................39............3
Hipsuli.................2.2......................OYS.....................25............3
Minnis75..............3.2......................NKL.....................34............1
onnellinen x5.......3.2........................?.........................?.............?
Hellu83...............3.2.....................TAYS.....................27............2
pummmmkin.......4.2.......................?.........................?.............?
piia123................?..........................?.........................?............?
memorium...........5.2.......................?.........................?.............3
wippii..................6.2.....................KSKS.....................?.............1
tytöt0406............6.2....................LOHJA....................28............3
 
Minnis, me varmaan ähkitään sitten Naistenklinikalla samaan aikaan. :D

Meilläpäin eka ultra on vasta viikolla 12. Ajattelin, että on se tyhmää odottaa 2kk raskaustestin jälkeen ennen kuin näkee, että onko siellä kasvamassa jotain vai ei. Siksipä varasin viikolle 7 yksityiseltä ultran. Sanoivat, että viikolla 7 pitäisi kuulla jo sydänäänetkin. Hieman varauksella kuitenkin suhtaudun siihen. Samalla viikolla on sitten ensimmäinen neuvolakin.

Oireina on pieni väsymys, välillä vatsassa tuntemuksia ja suurin oire on rintojen kasvu ja arkuus. Ovat tulleet viikon sisään paljon paljon aremmiksi ja kasvaneet niin, että ei oikein tiedä mihin niitä änkisi.. Selkäkin on alkanut jo vähän kipeytyä noiden rintojen painosta. Alussa oli sellaista rintojen sivulla olevaa menkka-arkuutta, mutta tää on kyllä jo ihan toista maata. Lisäksi aineenvaihdunta on lisääntynyt - tuntuu, että keho kuluttaa kaiken veden, mitä juo. Ja kehon lämpötila on vähän normaalia korkeampi, joka on tuonut sellaisen kuumottavan ja vähän pölhön olon.

Opaali + Mini 5+5
 
Meitähän on jo kiva joukko kasassa =) Pahoinvointia mulla on molemmissa aiemmissa raskauksissa ollut tosi vähän, semmosta etovaa oloa ja mm. paistettu jauheliha on äklötänyt, mut muuten koen päässeeni suht vähällä verrattuna moneen muuhun. Nytkin vaivaa tihentyny vessas juoksu, arat nännit ja alamahan oma elämä eli nippailut ja vihlasut.

Mites te muut harrastatte liikuntaa? Mietin ku inostuin taas parin vuojen paussin jälkeen juoksusta ja oon nyt muutaman puolen-tunnin lenkin heittäny ja tosi hyvältä tuntuu ja kunto kohisten nousee et lieköhän siitä tässä alkuraskaudes hallaa? Suunnitelmis on vaihtaa pyöräilyyn ja kävelyyn myohemmin, mut nyt ois kiva jatkaa viel ku jaksaa ja hyvältä tuntuu. Nytkin lenkille lähös, koukuttava harrastus :p

Alkoholista ja tupakasta sen verran et mulla on aina ollu nollatoleranssi, tosin muutenkin otan tosi tosi harvoin ja tupakan polton lopetin aika tarkalleen 5 vuotta sitten heti positiivisen testin ekasta tehtyäni. Tsemppiä teille polttaville vähentämisen / lopettamisen onnistumiseksi, parempaa syytä tuskin koskaan saa =)

Mut nyt sinne lenkille, illanjatkot kaikille :wave:

Hipsuli ja murunen 5+0
 
Opaali: Mä katsoin juuri myös, että voi käydä hyvinkin niin et oltais sitten samaan aikaan Naikkarilla :D
Onko se niin, että julkisella puolella eka ultra on vasta viikolla 12? Mulla kun ei ole harmainta aavistustakaan... Tosin ei kyllä monesta muustakaan kun ei ole tuota aiempaa kokemusta
:)
Kiitos kaikille vinkeistä pahoinvointiin. Toivon että säästyn siltä koska ns. "pelkään" ko. toimitusta. Aina iskee paniikki jos joku on vatsataudissa noin yleensäkin ettei vaan tartu meikäläiseen :LOL:
 
Mitä mä oon lukenut muiden kirjoituksia, niin hirveesti vaihtelee käytännöt noissa ultraan pääsyissä ja muissa. Mulla siis viime vuonna sanottiin, et siks pääsee neuvolaan ultraan noin viikolla 7, et varmistetaan onko siellä ketään ja tarkistetaan viikot sen veriseulan takia. Ja mitä oon nyt lukenut, niin sen verikokeen ottamis ajankohdassa on kans hillittömiä eroja. Olikohan mulla silloin tyyliin pakko käydä tietyn viikon aikana siinä. Ja toisilla se aika on ollut monta viikkoa. En käsitä miten voi olla niin eri käytännöt.


Omaan napaan ei uutta... Maha kivut tosin vähän laantunut.

Missah, Sara ja :heart: 5+
 
Täällähän onkin paljon juttua tullut. Tervetuloa uudet :flower:

Täällä päin ällöttävä olo vaivaa, mutta ei ole onneksi tarvinnut oksentaa. Esikoista odottaessa oli aikalailla samanlaista. Väsymystä ja unettomuutta sekä naama kukkii. Tarkkailen noita oireita koko ajan, pelkään että ne oireet loppuu. Tuulimunaraskaudessa ne oireet loppui jossain vaiheessa melkein kokonaan. Esikoista odottaessani söin melkein koko ajan jotain ettei olisi niin huono olo (ja kyllähän niitä kiloja kertyikin). Nyt tuntuu, ettei oikein mikään maistu.

Olen vähän tyhmä näissä jutuissa.. pitääkö mun siis itse päivittää itseni tuonne listaan :p
hmm.. ilmeisesti

Sori jos on sekavaa juttua, tässä töiden ohessa kirjoittelen :whistle:
 
Opaali78.............28.1......................NKL....................32... ..........1
carkey................31.1......................?.........................? .............?
Missah................1.2......................PHKS....................25.. ..........2
kääkkis...............?...........................? ......................27............3
happihyppy..........1.2......................OYS......................39... .........3
Hipsuli.................2.2......................OYS.....................25 ............3
Minnis75..............3.2......................NKL.....................34.. ..........1
onnellinen x5.......3.2........................?.........................?............ .?
Hellu83...............3.2.....................TAYS.....................27.. ..........2
pirpana2011........3.2....................OYS......................20...... .....1
pummmmkin.......4.2.......................?.........................?...... .......?
piia123................?..........................?........................ .?............?
Blue76................5.2.......................?..........................34...........2
memorium...........5.2.......................?.........................?... ..........3
wippii..................6.2.....................KSKS.....................?. ............1
tytöt0406............6.2....................LOHJA....................2 8............3
 
Memorium: Toivottavasti kaikki on silti hyvin, vaikka oireet vähenee. Ei se kuitenkaan onneksi pahinta tarkoita vaan voi myös olla, että on vain sellainen vaihe ettei mikään "häiritse" =) Muistan itselläni kahdessa aiemmassa raskaudessa, että olin aina huolissani jos ei koko ajan ollut selkeätä merkkiä siitä et olen varmasti raskaana. Ja sellainen olen myös nyt :kieh:

Joku kyseli liikunnasta: Itse en ole mikään himourheilija, mutta harrastan ihan normaalisti pyöräilyä, rullaluistelua ja crossaamista kuten ennen raskautta. Mutta kannattaa tietenkin itseään sen verran kuunnellla, et jos jonakin päivänä tuntuu ettei jaksa niin sitten vaan jättää suosiolla väliin.

ON: Aamulla tuli pyyhkiessä verta ja äsken myös vähän, joten olen hieman huolissani. Laitoin varmuudeksi aamulla siteen, mutta siinä ei ole mitään. Ei ole pariin päivään vuotanut, joten olen hieman ihmeissäni. Alavatsaa on myös "pistellyt" välillä aika kipeästi sekä selkää särkee ja alapäätä särkee...joten saa nähdä kuinka käy. Eiköhän asia huomiseen mennessä selviä. Ummetus on myöskin vaivana, joten en tiedä voiko se liittyä tähän, mutta sen näyttää aika.
Onko muilla kokemusta miten vatsan saa normaalitoimintoon raskauden aikana? Itselläni vaiva on ollut joka raskaudessa, mutten ole vielä keksinyt siihen sopivaa konstia. Syön kuitenkin ihan terveellisesti ja nyt aloitin syömään luumuja enemmän.
 


Nimi~~~~~LA ~~synnytyssairaala~~ikä~~Monesko

______________________________________________________

Opaali78..........28.1..........NKL..................32........1
carkey..............31.1..........OYS..................23........1
Missah..............1.2...........PHKS................25........2
kääkkis.............?...............?.....................27.........3
happihyppy......1.2............OYS..................39........3
Hipsuli..............2.2............OYS..................25........3
pirpana2011....3.2.............OYS..................20........1
Minnis75..........3.2.............NKL..................34........1
onnellinen x5...3.2.............?.......................?..........?
Hellu83............3.2.............TAYS.................27........2
neuroni79.......3.2.................?.....................?..........3
pummmmkin....4.2...............?.....................?..........?
piia123............?..................?......................?.........?
memorium........5.2.............?.......................?. .......3
Blue76.............5.2.............?.......................34........2
Miukkari...........5.2.............?........................?.........1
wippii...............6.2.............KSKS.................?..........1
tikru1983.........6.2..........?..........................?..........2
tytöt0406.........6.2.........LOHJA................ 28.........3
nepula..............7.2..........TAYS..................32.........3
niiskuliini.........9.2............?.........................?...........1

 
Huomasin nyt vasta, että eri selaimissa listan rivit oli erinäköiset. Toivottavasti nyt näkyy kaikissa ok. Päivitetty lista siis tässä edellä ja 1. sivulla. Jos haluatte, voitte käydä poistamassa omia päivityksiänne "väliltä", niin ketju lyhenee ja "siistiytyy" vähän.

Mäkin aloitin juoksemisen kuukausi ennen plussaamista, mutta mun piti jättää se heti rintojen takia pois. Mulla kun on kuppikoko D ja rinnat kipetyy (tai niitä alkaa silleen inhottavasti kutista) kun ne hölskyy; ja nyt sitten kun on jo muutenkin arat rinnat, niin en saa niitä tuettua mitenkään niin, ettei sattuis ja juokseminen olis epämukavaa. Ratsastuksen oon kans jättänyt pois. Pitäis kai nyt sitte keksiä uus laji...
 
Mä taidan ihan varovasti tänne kirjoittaa. Tänään plussasin aamulla. kp ois nyt 31/28. Sunnuntaina testi näytti vielä negaa. En meinaa uskoa tätä.
Laskettu aika ois 9.2.2011 ja viikkoja kasassa nyt 4+1 vaikka tätä on tosi vaikea vielä uskoa. Ekaa odotellaan joten kaikki on uutta.
Testailen vielä muutamana aamuna ennenkuin tämän uskon.:)
 
Heissan kaikki ja tervetuloa uudet :) ihanan paljon meitä jo nyt!

Tänne ei erikoista, oireita vaihtelevasti ja maha niin turvoksissa että voisi luulla olevansa pidemmälläkin..kiva tällasilla keleillä kun vaate kerta on aika pieni niin kulkea maha pömpöllään :LOL: ..vielä ei kuitenkaan haluta asiasta kertoa, edellis kerta niin vahvasti mielessä. Muutama hyvä ja läheinen ystävä tietää, mutta tietävät myöskin yrityksestä ja km:sta.
Ja ai niin, minulle voisi päivittää iäksi 26. Kiitos :)

Mukavaa viikonloppua kaikille, toivotaan että aurinko jaksaa paistaa B) !!

Wippii, rv 4+4 :heart:
 

Yhteistyössä