** Helmikuun Hehkeät 2011, syyskuu **

Hipsulahei! En oo hetkeen jaksanu kirjottaa mitään, mutta lukemassa oon käyny. Ei oo muka saanu aikaiseksi kirjotella :p.

pauliis, hieno juttu, että mies palasi takaisin! Tsemppiä teille <3.

merve, Mekin ollaan mietitty, että hankittais se Ikean lipasto/hoitopöytä. Millaselta se vaikuttaa? Onko tilaa ja onko se miten tukeva?

commander, onnittelut kakalta haisevasta tukasta :LOL: Repesin ihan täysin :D.

tillukas, harmi, että tissit on alkanu vuotaa jo nyt :(. Tsemppiä!

Kaikille tasapuolisesti onnittelut ultrakuulumisista. Ihanaa, että kaikki on ollut hyvin <3.

ON: Eilisessä neuvolassa ei sen kummempaa. Paino oli kuukaudessa noussu hurjat 700g :p. Verenpaine oli kunnossa ja verikoetuloksissa ei ollu mitään häikkää. Vauva ei meinannu millään haluta dopplerin alle. Potkiskeli vaan ja meni karkuun. Sydänäänet kuitenkin kuului ja oli normaalit.
Pikkunen on alkanu potkimaan tosi hurjasti. Päivittäin tuntuu pieniä muksauksia <3. Vatsa on myös muuttanu muotoaan ja noussu aika paljon. Mieskin eilen kommentoi, että onpa se maha jo ylhäällä. Oli ihan täpinöissään :>.
Selkäkin on voinu tosi hyvin. Oon käyny mammajumpassa ja se on kyllä auttanu tosi paljon. Töissäkään ei rasita niin paljon enää :).
Rakenneultraa ootellaan. Viikko vielä ^_^.

Adalmis ja möttönen 18+3

Täällä ei kummosempia tapahdu.. Hieman välillä nippailee vattasta siihen malliin että oliskohan pikku möttiäisen liikeitä ollut..?
Dopperin ostin silloin kun olin viikoilla 12, silloin en saanut kuulumaan mtn. Ajattelin että se laite oli pilipali tuote kun huuto.net:stä sen tilasin. Noh, tänään sitten kaverin kanssa kokeiltiin ihan muuten vaan, säikähdin melkeen ku sieltä kuuluikin kiivaat sydämensykkeet! :) :heart: Kaverin pikku veitikan sykkeetkin saatiin kuulumaan ja se menee viikoilla 14 :)

Sasuma ja taapero 18+2

Tuo, sopiiko tukisukat vai sukkahousut riiippuu susta ja siitä, paljonko sulla on esim. reiden mittaa. :D

Mulla tulee herkästi veritulppia ja noi sukat ei käy, koska niissä jää väkisin siihen kohtaan, missä sukka loppuu, semmoinen puristavampi kohta. Eli sit se kasaa mulla siihen tukoksen...

Suonikohjut voi olla tosi kipeitä, niitä voi tulla paljon ja kyllä osaltaan altistavat tukoksille. Mulla ei ole vielä pinnallisia suonikohjuja, mutta ilmeisesti jotain syvempiä on, kun noita laskimotukkotulehduksia tulee niin helposti.

Mutta sukkahousuja on monia erilaisia. Netissä on aika halvalla mammasukkiksia. Tietty, jos on isompi ongelma, niin kantsii käydä lääkärin kautta. Voi saada lähetteen, että tehdään sukat just sun mittojen mukaan. Semmoiset on kaikista parhaimmat. Mut kyllä noilla yleisilläkin pärjää ainakin alkuun (ja varsinkin raskausajan). :)

Kannattaa kuuklettaa vaikka äitiystukisukkahousut. Marketeissa myytävät ei ole äitiysmalleja eli voivat puristaa vatsasta liikaa. Netistä saa myös sukkia, mutta jos sukat ostaa, melkein menisin itsekin Instruun.

Viimeksi muokattu:
Mites tonne kerhoon pääsee osalliseksi :)?
Hakemalla jäsenyyttä. :) Sitä ylläpitää tytöt0406.

Joku huomasi, ettei pääse enää kerhoon kirjautumaan. Se voi johtua siitä, että jos ei ole pitkään aikaan kirjottanut sinne mitään, niin kerhossa on yhteistuumin sovittu, että semmoisten henkilöiden jäsenyys poistetaan. Uudestaan voi tietenkin hakea jäseneksi. Mutta näin siksi, että kun kyseessä on "salatumpi" puoli, jossa voi vapaammin kertoa asioista, ajateltiin, että on parempi pitää jäsenyys niiden keskuudessa, jotka siellä oikeasti keskustelevat. :)

Viimeksi muokattu:
Tukisukista vielä...Eli noi mun sukat ovat saatu jostain, eli en osaa sanoa, mistä ne on ostettu. Ja noi on sellaiset tohon polvitaipeeseen asti ylettyvät. Ja sitten muistakaahan seuraava...Jos ja kun alatte niitä sukkia käyttämään, niin laittakaa ne heti herättyänne jalkaan!!! Niistä ei muuten ole juurikaan hyötyä. Tai ei ainakaan niin suurta hyötyä. :)

Pauliis,ihanaa että kotona kaikki kunnossa:)

Onnea kaikille hyvistä ultrauutisista:heart:

Vauvan "härvelit",Me saatiin sitteri käytettynä ja se hyöty siitä oli et sai vähän "pystympään" asentoon kun herra ei ihan pienenä pystyny makaamaan lattialla mahavaivojensa takia. Sit siinä oli kätsy alottaa kiinteet kun ei vielä saanu tuoliin panna,mut ei missään nimessä ole välttämätön. Lattialle ne yleensä hinkuu jo oma-aloitteisestikkin kun vähänkin liikkuminen alkaa kiinnostamaan,eikä sitterillä sit varsinkaan enää juur mitään tee.
Toi turvakaukalo ja matkaratas yhdistelmä on mun mielestä justiinsakin apuväline kun pitää siirtyä paikasta a paikkaan b,niitäkin tilanteita tulee että kaukaloo pitää kantaa (ainakin meillä tuli) ja se on kätevämpää noilla rattailla.

Täällä ei kumempaa... pikkunen on edelleen jalat jonnekkin alas viistoon ja siinä asennossa on viihtynyt kyl niin sitkeesti et alan minäkin pelkäämään perätilaa pysyväks tilaksi. Olis niin kiva tuntee niitä liikkeitä tosta mahan päältä ja tietty ne muljahdukset tunteekin,mut ei niitä potkuja. Kääntyis ny...

Repa ja säynävä 20+3 ja 2 yötä rakenneultraan,niinkuin monella muullakin tais olla...iik.:eek:

Tukisukkahousut: Mulla on käytössä tuki-stay-upit, eli semmoiset oikein tukevat. Mulla suonikohjun tapaisia tulee tohon taipeen yläpuolelle, joten alle polven sukat ei riitä. Näitä malleja myydä Instrumentariumissa ja siellä on myös äitiyssukkahousuja. ( Instrumentarium - Tuotteet - Hyv ) Mulla on nuo Delilah stay-upit, mutta kannattaa tarkistaa, että missä liikkeessä noita tuotteita myydään, koska kaikissa ei ole noita Hyvän olon tuotteita ollenkaan. Noissa stay-upeissa näyttää muuten sääret tosi kapeilta, kun ne puristaa kivasti. Olenkin käyttänyt niitä ihan juhlissakin. Ne kestävät pesua ja käyttöä. Hinta jotain 26 euroa, mutta jos vertaa tavallisiin stay-uppeihin, jotka kestää yleensä max 2 kertaa, tulee noi sitten lopulta halvemmiksi. Tiedän ihmisiä, jotka tarvitsevat työssään päivittäin sukkahousuja ja käyttävät näitä, koska ne kestävät ja tulevat huomattavasti halvemmiksi.

Meillä ainakin matkaratas-kaukaloyhdistelmällä ollaan käyty ruokakaupassa sekä kärrätty kaukaloa autoon, koska parkkipaikalle on aika paljon matkaa. Enkä millään viitsisi herättää vauvaa nostamalla hänet kaupan kaukaloon ja isoissa kaupoissa pitää ensin hakea vauvakärryt sisältä ja siis kantaa vauvaa pelkästään mukana ja pelkkään kärryyn ei kaukalo aina mahdu.

Niin ja sitä Britaxin kaukaloa ei ole testattu sen takia, että malli ei kai ole muuttunut mihinkään ja testi on sama joka vuosi. Ja kyllä se on tärkeää, että kaukalo on helppo asentaa oikein, koska meillä ainakin välillä isovanhempien kyydissä on vauva ollut kaukalossa, jolloin emme ole itse asentaneet kaukaloa (eikä telakka käytössä). Tällöihän se väärinasentamisen vaara on suurin, koska ei voi tietää kuinka hyvin opastus kaukalon käyttöön meni perille. Mutta se on totta, että testissä voi saada hieman huonomman arvosanan, esim jos päällinen ei irtoa helposti. Täältä voi katsoa löytyykö puuttuvaa istuinta (saksan kielen taito auttaa, tai esim google-kääntäjä) Kindersitz-Test: Einstiegsseite

Hellu ja 21+5

Sen verran oli pakko tulla kommentoimaan, että kaikki lapsukaiset ei välttämättä hinkua sinne lattialle... Meidän ukko oli sen verran sylivauva ja suvun eka tän sukupolven lapsi, että sylejä riittikin, että jouduttiin loppujen lopuksi fysioterapeutille opettelemaan tota liikkumista, kun ei todellakaan viihtynyt lattialla. Olkoonkin, että mitään pysyvämpaa haittaahan tuosta ei jäänyt, vaan liikkuu nykyään ihan normaalisti, joskin laiskasti, kun nuo pelit kiinnostaa enempi :D .

Onnea kaikille taas hyvistä ultrakuulumisista! :flower: Itsellä vielä 2,5 viikkoo ultraan ja välillä tuntuu, ettei millään malttaisi odottaa. Vaikka nopeastihan tuo aika on tähänkin asti kulunut =)

Seepia ja Sintti 19+0 poks

Minä olen ostanut tukisukat marketista, mutta minulle parhaat tukisukkahousut ovat löytyneet alusvaate- tai sukkaliikkeestä. Itse käytän Amarin sukkiksia. Ne tukevat ihanasti myös mahaa, kunnes maha kasvaa liian raskaaksi. Myöhemminkin tukisukkikset ovat kyllä hyvä lisä vatsan kantamiseen.

ON Illalla surautin muutaman liivinsuojan, ettei liivejä tarvi montaa kertaa päivässä vaihtaa. En ehtinyt kauppaankaan kertiksiä ostamaan. Tässä vaiheessa ei ole kiva alkaa haista happamelle maidolle. Toinen rinta on vasta aloittanut kipistelyn, se siis aloittanee ulosannin 2-3 vikon päästä. Nyt itseään ulkoistaa vasta "parempi" rinta. Että ei ole tosiaan maidontuotanto kuppikoosta kiinni, vasta olen siirtymässä b-liiveihin ;)

BB: Ok. Eli sulla alku sama kuin mulla, mutta mulla niskapoimu-ultrassa ei löydetty mitään kuplaa ja rakenneultrassa löytyi vielä ja sisällä tosi pieni alku. Tuntuu, että tämä Typsy liikkuu vähintään sen kahden edestä, sen verran on joka päivä onneksi menoa suppareista huolimatta...

Yritän saada itselleni päivystysaikaa varattua, mutta aina tipun linjoilta, kun olen jonottanut reilu 10 min. Raivostuttavaa! Haluaisin päästä kuitenkin samalle naislääkärille joka on hoitanut suppareiden takia minua ja hänen aikansa ovat aika haluttuja, joten saa nähdä kuinka käy...

Mami ja Nasu 21+0 POKS!! :heart:

Commander :D hauska toi lasten kommentti!

Turvakaukalo + ratas ostos on kyllä harkitsemisen arvoinen. Meille siitä oli juurikin hyötyä kauppareissuilla. Tosin myöhemmin hommattiin vielä toiset rattaat joissa oli vankemmat ja kääntyilemattömät renkaat (että pääsee kulkemaan lumessa mm. paremmin).

Mammasukkahaousuja täytyy varmaan alkaa katsella, normit tuskin mahtuu enää päälle. Alkaa jo viiletä niin. Tosin vihaan kyllä sukkahousuja :kieh:

Viime yö meni taas heräillessä kun särki lonkkiin, reisiin jne.. Löystymistä kai.

Blue ja pienokainen 21+6

Heipparallaa!

Adalmis: olipa tuota itsellänikin hieman naurussa pitelemistä, kun toinen oli vielä niin kamalan närkästynyt tästä yllättävästä hiustenleikkuusta...

Plääh, sairasloma loppui ja kohta pitäisi suunnata töihin. Ei kyllä paljon nappaisi. Kotona olisi miljoona asiaa tehtävänä ja väsyttääkin ihan sikana. Oli kurja yö täälläkin, kuten Bluella, tosin enemmän heräilyjä aiheutti painajaisia näkevät lapset ja kuorsaava mies. Meidän pph on edelleenkin sairaana ja lapset oireilee tuota päiväkodissa oloaan...Tyttö pissasi taas sänkyyn, mitä ei siis ole tehnyt viime talven jälkeen. Ja ainakin pari viikkoa menee vielä päiväkodissa. Tosi kurjaa, voi kun se hoitaja nyt paranisi. Tekisi niin mieli ottaa lapset kotiin, mutta kun ei voi, kun on pakko käydä töissä.

Mulla on jo mammasukkiksia kaapissa, tosin en ole vielä päälle laittanut. Ehkä tänään laitan, kun pitää kuitenkin olla töissä vähintään tunti-puolitoista pihalla. Ulkoiluhousut ei mene enää kiinni, joten pitää yritä pärjätä farkuilla.

Jaahas, nyt pukemaan ja pienen siivouksen kautta töihin.

Commander ja murunen 19+6

Neuvolassa käyty:
Hb oli 124
paineet 100/66
sf-mitta 19 (keskikäyrällä) ja painonnousu +181g/viikko.

Otettiin hiivanäyte, kun on ollu viikon verran runsasta valkkaria ja iltaisin kipeitäkin supistuksia. Sain Kelan papereita täyteltäväksi ja todistuksen raskaudesta.

-Happis ja pikku-Kalle(?) 22+1

Voi takamus,kirjotin pitkät pätkät mut meni taivaan tuuliin....

Seepialle piti sanoman,että siks juuri käytin sanaa yleensä vauvat hinkuaa liikkeelle,koska kaikkihan sitä ei tee edes lattialla pidettäessä. Luulen et se on paljon kiinni vauvan kiinnostuksesta ja halusta oppia,niinkuin moni muukin asia. Meillä on kans ollu melkonen sylipoika toi esikoinen,eikä ihan pienenä lattialla viihtynyt,mut sai sit inspiraation jossain kohtaa ja oppi sit ihan normi tahdissa liikkumaan:)

Maidontuotanto ei tosiaan ole kiinni rintojen koosta,eikä sitä voi kyl ennustaa mistään...ellei nyt oo tiedossa jokin ongelma mikä estää imettämisen... mulla ei esim.herunu tippakaan ennen synnytystä,enkä nähny sittenkään maidosta merkkejä vaikka poika ahnaasti imikin. Sit vasta kun maito kunnolla nousi,sitä tulikin sit liiankin kanssa;)

Huomenna rakenne,hitsi että jänskittää niin et kakat housussa. Pitäkäähän mulle peukkuja että kaiki ok ja muille kanssasisarille onnea matkaan myös:heart:

Repa ja säynävä 20+4

Mua pelottaa toi maidontulon alkaminen pirusti.. Koska nyt jo muutaman viikon joka ilta tulee tisseistä nestettä.. :/ pitää varmaan ruveta nukkuun jotkut liivit päällä ni ei tulis kaikki lakanoille.. oon nyt pitänyt pyyhettä aina allani ni ei tarvii olla joka pv vaihtamassa aluslakanaa:) valuttelen varmaan urakalla jo muutaman viikon päästä :/ iik.. not nice..

Onnea ultraan menijöille :flower:
Ja onnea hyvistä neukku/ ultrakuulumisista kaikkille :)

Mä soitin äsken koskiklinikalle ja kyselin että saanko ottaa 4D ultraan kaksi aikuista mukaan, se oli ihan ok niille.. Pyysin mun äidin mukaan ja ihan onnessaanhan se on tulossa.. Se saa nyt ensimmäisen lapsenlapsensa ja on ihan sekasin muutenkin tästä tulevasta poitsusta:) Onhan se sillekkin varmaan kiva kokemus päästä katsoon pientä jo nyt:)

Jane & Viltsu 22+1:heart:

Jane Liivinsuojat käyttöön vaan. Yöksi todella hyvä toppi on Sloggin perustoppi. Se ei kuumota ja sitten, kun imettää yöllä, tiputtaa toisen olkaimen alas, ja tissi on hollilla ja toisessa pysyy suoja paikallaan ja väliin mahtuu jopa maidonkerääjä. Kannattaa ostaa napakka koko, niin suojat pysyy hyvin paikallaan ja tissit saavat kaipaamaansa tukea.

Mihin mun viesti hävis:confused:...... No kuitenkin pitkästä aikaa ehdin jotakin kirjotella itsekin,ihanai ultrakuulumisia on teillä ollut!!! Onnea joilla se vielä edessäpäin! Itsellä oli rakenneultra eilen ja kaikki oli hyvin ja näyttäisi pieni prinsessa olevan tulossa:heart: Niin ihanaa kahden pojan jälkeen. Oikein paljon onnea kaikille jatkoon ja voidaan paksusti:)

Oii, onnee kaikille ultassa käyneille!! En malta millään oottaa, vielä viikko!!!! :p

Meillä voidaan hyvin, vauva ollut tosi vilkkaalla tuulella pari päivää =) Tänään mennään pankkiin jutteleen asuntolainasta, on ihana talo tähtäimessä. Oi kun ootan niin että päästäis pois tästä kerrostalon röttelöstä omaan rauhaan =)

Juu aattelinkin hommailla yöksi jonkun topin mutta haluan sellasen urheiluliivimallisen et se olis lyhyt.. koska en osaa nukkua paita päällä :D

Onnea ´murumamille ja miehelle pankkiin :)

nyt on käyty aamulla neuvolassa.. Nyt jää herkut kokonaan pois ja tervetuloa crostrainer :D mulla noussut jo tähän mennessä paino 7,2kg eli oon nyt 65,9kg.. ja se kuulostaa mun korvaan ihan kamalalta. Eli nyt vaikka kuin tekis ruoan jälkeen mieli syödä jälkkäriä ni EI ja herkkuja ei ees osteta tänne enää :D onneks nyt muuten syön terveellisesti jo valmiiksi.. Niin ja neukun tädin mielestä ei oo paha painon nousu kun kehui että oon niin hoikka :D mut omaan nuppiin se 7kg kolahtaa inhottavasti :D
Ja on kyl outoo ku mitn ei näy päälle päin et oisin lihonu.. paitsi tietty masu :):heart: Nyt päikkäreille ja illaks töihin :)

Jane & Viltsu 22+2

Viimeksi muokattu:
Ihania uutisia ultrasta,kaikki oli mainiosti ja meille on tulossa toinen poika ihan niinkuin arvelinkin:heart: Saatiin vallottavia 4d kuvia mukaan,esikoisen aikaan ei vielä ollu noin hyviä vehkeitä:)
Mies halus ehdottomasti sen kuvan missä näky haaroväli:D Niin ja vastasi täysin viikkoja.

Nyt ei pysty muuta ajatteleen kun oon niin pilvissä:heart:

Repa ja säynävä 20+5

Onnea Repa ihanista ultrakuulumisista, täällähän tuntuu olevan melko poikavoittoinen helmikuu tulossa! :heart:

jane älä turhaan stressaa painonnoususta, ne "välttämättömät" kilot tulee jokatapauksessa ennemmin tai myöhemmin :D Ja varsinkin jos lähtöpaino on ollut normaali, niin tuo reilu 7 kg nousu ei kuulosta edes pahalta. Itellä kun tuota elopainoa oli ennen raskautta jo reilut 80kg niin olen ollut nyt todella onnellinen, ettei paino ole tällä ekalla puolikkaalla edes noussut ollenkaan, päinvastoin laskenut edelleen lähtöpainosta. Paljon on tekemistä varmaan myös sillä että nyt ei ole maistunut mitkään herkut, vaan ihan reilu kotiruoka on tämän naisen tiellä pitänyt.. Ehtiihän sitä varmaan vielä paino noustakin, mutta murehditaan sitä sitten ;)

Massu ruvennut kasvamaan vissiin vauhdilla, kun ensimmäisiä harjoitussupistuksiakin on alkanut tulemaan, ja aika tujakan oloisia heti. Saas nähdä selviääkö tässä syksyn ilman sairaslomia, on sen verran rankka työ että voi jäädä haaveeksi. Inhottavaa kun työnantaja ei kuulosta oikein ottavan tosissaan tätä raskautta, vaan olettaa mun olevan valmis työskentelemään samalla tahdilla koko kiireisen pikkujoulukauden, mikä on kuitenkin aika epätodennäköistä että pystyn ja jaksan.. Puhuu kyllä koko ajan siitä että miten mun poisjäänti pitää nyt suunnitella hyvissä ajoin, että ei jää sitten loppuporukka pulaan mun lähtiessä, mutta tämä on niin monesti nähty että pomolla ei nuo puheet ja teot ihan kohtaa. Sitten tulee itselle huono omatunto siitä jos jää saikulle, kun siitäkin osataan tuolla syyllistää kyllä tosi lahjakkaasti :headwall:

Nyt riisiä ja palapaistia nassuun :p

neitiniisku ja pienistäpienin 20+2

Yhteistyössä