Helmikuiset 2023

Facessa aika maltillista vielä keskustelu :) Ei taida olla kuin parikymmentä tällä hetkellä ryhmässä.

Mua kans ahdistaa raskaus aika ajoin, nyt 10+2.. Erityisesti painonnousu ja kroppa, kun tuntuu että nyt jo maha näkyvissä ja housut puristaa... esikoisesta jouduin vaihtaa äitiyshousuihin vasta joskus rv23 . Väsymys edelleen kova mutta muuten olo parempi kuin esikoisesta näillä viikoilla.
 
Facessa aika maltillista vielä keskustelu Ei taida olla kuin parikymmentä tällä hetkellä ryhmässä.

Mua kans ahdistaa raskaus aika ajoin, nyt 10+2.. Erityisesti painonnousu ja kroppa, kun tuntuu että nyt jo maha näkyvissä ja housut puristaa... esikoisesta jouduin vaihtaa äitiyshousuihin vasta joskus rv23 . Väsymys edelleen kova mutta muuten olo parempi kuin esikoisesta näillä viikoilla.
Sama täällä! Tuntuu etten saa lapsiltakaan enää kauan pidettyä salassa raskautta, kun kumpu on varsinkin iltaisin melkoinen. Vanhat housut ahdistaa jo todella mutta en kyllä mammavaatteisiin ihan vielä haluaisi siirtyä 🙈
 
7+4: En ymmärrä tätä oloa. Tänään aamulla ok olo ja koko päivä mennyt ihan ok. Pitänyt syödäkin vain 2 h välein. Tosin, nukuin pitkästä kokonyön heräämättä, ehkä se helpotti vähän. Vatsa täyttyy tosi nopeesti. Tissit ja maha tirvoksissa. Hajuherkkyyksiä ei juurikaan ole. Eilen vielä oli karmea olo ja tänään kävin jopa kaupassa. Vähän alkoi heikottaa sen jälkeen ja syötävää oli saatava, mutta silti. Wtf!! Esikoisesta oli karmea olo yötä päivää. Tää on niin outoa. Ja pelottavaa.

Sanokaa muutkin please että teillä pahoinvointi aaltoilee 🥺
 
  • Tykkää
Reactions: Jeppis83
7+4: En ymmärrä tätä oloa. Tänään aamulla ok olo ja koko päivä mennyt ihan ok. Pitänyt syödäkin vain 2 h välein. Tosin, nukuin pitkästä kokonyön heräämättä, ehkä se helpotti vähän. Vatsa täyttyy tosi nopeesti. Tissit ja maha tirvoksissa. Hajuherkkyyksiä ei juurikaan ole. Eilen vielä oli karmea olo ja tänään kävin jopa kaupassa. Vähän alkoi heikottaa sen jälkeen ja syötävää oli saatava, mutta silti. Wtf!! Esikoisesta oli karmea olo yötä päivää. Tää on niin outoa. Ja pelottavaa.

Sanokaa muutkin please että teillä pahoinvointi aaltoilee
Miulla kans pahoinvointi helpotti ihan yllättäen viikonlopun jälkeen. On kyllä pitänyt säännöllisesti jotain suuhun laittaa, muuten käy etomaan.
Mutta tää turvotus, voi herran jestas! Ja vatsa ei toimi enää yhtä tehokkaasti 🤭

Luotetaan siihen, että oireet vaihtelee ja muuttaa muotoaan ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-Myy
vierailija
7+4: En ymmärrä tätä oloa. Tänään aamulla ok olo ja koko päivä mennyt ihan ok. Pitänyt syödäkin vain 2 h välein. Tosin, nukuin pitkästä kokonyön heräämättä, ehkä se helpotti vähän. Vatsa täyttyy tosi nopeesti. Tissit ja maha tirvoksissa. Hajuherkkyyksiä ei juurikaan ole. Eilen vielä oli karmea olo ja tänään kävin jopa kaupassa. Vähän alkoi heikottaa sen jälkeen ja syötävää oli saatava, mutta silti. Wtf!! Esikoisesta oli karmea olo yötä päivää. Tää on niin outoa. Ja pelottavaa.

Sanokaa muutkin please että teillä pahoinvointi aaltoilee
Sama täällä eli aaltoilee. Pääosin kyllä huono olo mutta itsekin pääsin kauppaan tänään.
 
7+4: En ymmärrä tätä oloa. Tänään aamulla ok olo ja koko päivä mennyt ihan ok. Pitänyt syödäkin vain 2 h välein. Tosin, nukuin pitkästä kokonyön heräämättä, ehkä se helpotti vähän. Vatsa täyttyy tosi nopeesti. Tissit ja maha tirvoksissa. Hajuherkkyyksiä ei juurikaan ole. Eilen vielä oli karmea olo ja tänään kävin jopa kaupassa. Vähän alkoi heikottaa sen jälkeen ja syötävää oli saatava, mutta silti. Wtf!! Esikoisesta oli karmea olo yötä päivää. Tää on niin outoa. Ja pelottavaa.

Sanokaa muutkin please että teillä pahoinvointi aaltoilee
Mulla oli kaikki oireet tänään tipotiessään ja olin aivan ihmeissäni. Tänään oli neuvola jossa onneksi pystyi katsomaan ultralla näkyikö siellä syke. Ja kyllähän se näkyi. Tänään 8+0. Ehkä nyt alkaa lähenemään ne viikot kun huono olo alkaa hyväonnisilla häviämään. Eniten kyllä säikäytti se että tissit eivät ole enää arat, se on jotenkin niin konkreettinen oire. Perus mahan turvotus on taas iltaa kohden huipussaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-Myy
7+1 ja pahoinvointioireet vaihtelee. Edelleen melko siedettävänä ollut kunhan muistaa syödä. Muutaman kerran on oksennus ollut lähellä jos viime syömisestä pidempi aika.. ja aamuisin tyhjä maha aiheuttaa ällöä oloa. Mutta kyllä huomaa, että vaihtelee päivittäin pahoinvoinnin vahvuus. Alamaha lähes poikkeuksetta juilii joka päivä edes hiukan. Tissit vielä olleet kipeät, pelkään jos niiden kipu lähtee niin tulee paniikki🙈

Ja turvotus läsnä jatkuvasti.. mikään vaate ei näytä kivalta
Ja vessahätä!!!! Saatan yöllä 2h välein herätä pissalle ja hätä on oikea... tätä en odottanut..
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-Myy
7+4: En ymmärrä tätä oloa. Tänään aamulla ok olo ja koko päivä mennyt ihan ok. Pitänyt syödäkin vain 2 h välein. Tosin, nukuin pitkästä kokonyön heräämättä, ehkä se helpotti vähän. Vatsa täyttyy tosi nopeesti. Tissit ja maha tirvoksissa. Hajuherkkyyksiä ei juurikaan ole. Eilen vielä oli karmea olo ja tänään kävin jopa kaupassa. Vähän alkoi heikottaa sen jälkeen ja syötävää oli saatava, mutta silti. Wtf!! Esikoisesta oli karmea olo yötä päivää. Tää on niin outoa. Ja pelottavaa.

Sanokaa muutkin please että teillä pahoinvointi aaltoilee
Täällä 7+5 ja välillä päiviä kun unohtuu melkein koko raskaus, olo on välillä niin normaali. Yleensä seuraava päivä sitten pahempi kyllä. Väsymys oikeastaan ainoa jatkuvasti läsnä oleva oire. Välillä kuvottaa kovasti, mutta kertaakaan ei ole vielä tarvinnut oksentaa. Esikoista odottaessa oli sama juttu, paitsi väsymystä vielä enemmän ja pahoinvointia ehkä vähemmän.

Ensimmäisessä raskaudessa mulla ei ollut missään vaiheessa mitään oireita, olin pirteä ja energinen ja intuitio sanoi alusta asti, että jotain on vialla. Se päättyi km 6+1. Esikoisen raskaudessa oireet aaltoili, oli hyviä ja huonoja päiviä. Sellainen tuntuu siis itselle ihan normaalilta :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-Myy
10+0 täällä. Vatsa aamuisin litteä vielä, sitten heti kun syö jotain niin puff, kauhea pallo. Iltaa kohti tietenkin pahempi. Paha olo aaltoilee, joskus etovampi olo kun toisena hetkenä. Säännöllinen syöminen ja raikas ulkoilma auttaa. Oksentanut olen n. kerran viikossa kolmen-neljän viikon aikana. Rinnat vähän arat, mutta ei pahasti. Alavatsalla menkkakramppeja noin kerran, pari päivässä. Jonain päivinä pitää ottaa päikkärit, sykkeet nousee helpommin kun ennen ja leposyke vähän noussut.

Lisäys: vatsan toiminta kanssa vähän epämääräistä - joskus ummettaa, ja seuraavaksi on sekaisin 😅 tuntuu ettei koskaan ole normaali.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mini-Myy
Oletteko huomanneet mielihaluja johonkin ruokiin/juomiin?

Mulla tekee koko ajan mieli kahvia. Esikoista odottaessa pelkkä kahvin haju aiheutti kuvotusta, niin jäi helposti kokonaan pois. Olin ajatellut, että sama kävisi nyt, mutta ihan päinvastainen kehitys ollut. Olen silti pitäytynyt 1-2 kupillisessa päivässä, mutta on kyllä aika ärsyttävää. Esikoista odottaessa himoitsin porkkanaa, ei tarvinnut pahemmin rajata sen syömistä 😄
 
Oletteko huomanneet mielihaluja johonkin ruokiin/juomiin?

Mulla tekee koko ajan mieli kahvia. Esikoista odottaessa pelkkä kahvin haju aiheutti kuvotusta, niin jäi helposti kokonaan pois. Olin ajatellut, että sama kävisi nyt, mutta ihan päinvastainen kehitys ollut. Olen silti pitäytynyt 1-2 kupillisessa päivässä, mutta on kyllä aika ärsyttävää. Esikoista odottaessa himoitsin porkkanaa, ei tarvinnut pahemmin rajata sen syömistä
Tekee mieli kaikkea terveellistä ja raikasta. Sokeriherkkuja ei lainkaan! Kahvi on jäänyt kokonaan pois.
 
  • Tykkää
Reactions: taatelinen
vierailija
Oletteko huomanneet mielihaluja johonkin ruokiin/juomiin?

Mulla tekee koko ajan mieli kahvia. Esikoista odottaessa pelkkä kahvin haju aiheutti kuvotusta, niin jäi helposti kokonaan pois. Olin ajatellut, että sama kävisi nyt, mutta ihan päinvastainen kehitys ollut. Olen silti pitäytynyt 1-2 kupillisessa päivässä, mutta on kyllä aika ärsyttävää. Esikoista odottaessa himoitsin porkkanaa, ei tarvinnut pahemmin rajata sen syömistä
Mä vaan oksennan koko ajan. Syön vasta kun meinaa taju lähteä. Ja mitä olen syönyt en voi enää syödä uudelleen.
 
Nyt pelottaa tosi paljon. Eilen illalla pyyhdittäessä tuli verta, sitten vähän enemmänkin. Ei jäänyt siteeseen kuitenkaan. Vatsaankin alkoi hieman sattua. Pääsin kuitenkin vielä yöllä päivystykseen näytille ja hcg oli mitä pitääkin, mutta jäi niin epävarma olo ultrasta. Mähän oon käynyt 7+4 varhaisultrassa ja silloin näkyi hyvin syke vatsan päältä ultratessa. Lääkäri teki yöllä ultran sisäkautta ja oli pitkään hiljaa. Kuulemma oli vaikea löytää sykettä, mutta perusteli sillä, että on niin aikaista vielä kuitenkin. Mulla siis nyt menossa rv 11. Sitten sanoi, että ”tuossa saattaisi ehkä näkyä syke”. Jäi sitten tosi epävarma ja kauhea olo, kun ei kuitenkaan ollut mitenkään kovin varma asiasta. Ymmärrän, että varmaan päivystyksessä kiire ja sitten myöhemmin (kun tuli kertomaan hcg arvon), kysyin vielä tuosta sykkeen löytymisestä. Sanoi, että riittää nyt se, että siellä näkyi toimintaa eikä tarvitse olla huolissaan ellei nyt sitten vuoto jatku. Vuoto loppui eilisen illan jälkeen, mutta silti ihan paska olo ja pelottaa. Miten tässä nyt vaan uskaltaa luottaa siihen, että kaikki on hyvin, kun sykekään ei ollut kovin hyvin löydettävissä? Vai pitäisikö vaan luottaa siihen, kun lääkäri sanoo, että asia on kuitenkin ihan ok. Kai se olisi rehellisesti sanonut, jos ei olisi löytänyt mitään sykkeeseen viittaavaa ja todennäköisesti sitten olisi varmaan ollut joskus myöhemmin uusi ultra?
 
Nyt pelottaa tosi paljon. Eilen illalla pyyhdittäessä tuli verta, sitten vähän enemmänkin. Ei jäänyt siteeseen kuitenkaan. Vatsaankin alkoi hieman sattua. Pääsin kuitenkin vielä yöllä päivystykseen näytille ja hcg oli mitä pitääkin, mutta jäi niin epävarma olo ultrasta. Mähän oon käynyt 7+4 varhaisultrassa ja silloin näkyi hyvin syke vatsan päältä ultratessa. Lääkäri teki yöllä ultran sisäkautta ja oli pitkään hiljaa. Kuulemma oli vaikea löytää sykettä, mutta perusteli sillä, että on niin aikaista vielä kuitenkin. Mulla siis nyt menossa rv 11. Sitten sanoi, että ”tuossa saattaisi ehkä näkyä syke”. Jäi sitten tosi epävarma ja kauhea olo, kun ei kuitenkaan ollut mitenkään kovin varma asiasta. Ymmärrän, että varmaan päivystyksessä kiire ja sitten myöhemmin (kun tuli kertomaan hcg arvon), kysyin vielä tuosta sykkeen löytymisestä. Sanoi, että riittää nyt se, että siellä näkyi toimintaa eikä tarvitse olla huolissaan ellei nyt sitten vuoto jatku. Vuoto loppui eilisen illan jälkeen, mutta silti ihan paska olo ja pelottaa. Miten tässä nyt vaan uskaltaa luottaa siihen, että kaikki on hyvin, kun sykekään ei ollut kovin hyvin löydettävissä? Vai pitäisikö vaan luottaa siihen, kun lääkäri sanoo, että asia on kuitenkin ihan ok. Kai se olisi rehellisesti sanonut, jos ei olisi löytänyt mitään sykkeeseen viittaavaa ja todennäköisesti sitten olisi varmaan ollut joskus myöhemmin uusi ultra?
Onpa ikävä tilanne ja mun mielestä lääkäriltä vähän outoa käytöstä. Ultrasiko lääkäri alakautta? Ehkä voisit olla yhteydessä neuvolaan ja kertoa asian jääneen vaivaamaan? Jos vaikka pääsisit sitä kautta uudelleen ultraan?
Toki tuo vuoto kuulostaa sen verran vähäiseltä, että voi hyvin olla lähtöisin vaikka limakalvoilta ja ihan vaaratonta.
 
Onpa ikävä tilanne ja mun mielestä lääkäriltä vähän outoa käytöstä. Ultrasiko lääkäri alakautta? Ehkä voisit olla yhteydessä neuvolaan ja kertoa asian jääneen vaivaamaan? Jos vaikka pääsisit sitä kautta uudelleen ultraan?
Toki tuo vuoto kuulostaa sen verran vähäiseltä, että voi hyvin olla lähtöisin vaikka limakalvoilta ja ihan vaaratonta.
Ultrasi alakautta ja tunnusteli, että vuoto tulisi kohdusta. Ei sen koommin ottanut kantaa kuin että mikäli vuoto vielä jatkuu, niin ottaa uudestaan yhteyttä. Kertoi, että on niin yleisiä alkuraskauden keskenmenot, mutta kuitenkin samalla rauhoitteli että mikäli vuoto ei jatku niin kaikki olisi ihan ok. Otin tänään aamulla yhteyttä neuvolan chattiin ja sieltä tuli vastauksena, että päivystyksen laitteet ei välttämättä ole niin tarkkoja kuin yksityisellä ja aina kaikki lääkäritkään ei välttämättä ole parhaita mahdollisia ultraajia. Kai se jotain kuitenkin näki, kun kuitenkin siihen suuntaan puhui… olisi kai muuten sanonut suoraan, jos ei ollenkaan mitään nähnyt. Vuoto onneksi oli vähäistä ja toistaiseksi ei ole tullut lisää, toivottavasti on hyvä merkki. Neuvolan chatista vielä kehotti ottamaan yhteyttä ihan puhelinpalveluun, jos sieltä neuvolasta löytyisi lähipäiville aikaa sydänäänten kuunteluun.
 
  • Tykkää
Reactions: taatelinen
vierailija
Noista ultralaitteista. Mulla ultrattiin ekaksi julkisella sisäkautta ja hoitaja näki kohdussa ”jotain alkavaan raskauteen viittaavaa”, ei siis nähnyt selkeää alkiota. Seuraavana päivänä yksityisen ultrassa näkyi selvä rv. 7+ alkio.
 
  • Tykkää
Reactions: Mardolly
Noista ultralaitteista. Mulla ultrattiin ekaksi julkisella sisäkautta ja hoitaja näki kohdussa ”jotain alkavaan raskauteen viittaavaa”, ei siis nähnyt selkeää alkiota. Seuraavana päivänä yksityisen ultrassa näkyi selvä rv. 7+ alkio.
Oho! Eli laitteissa tosiaan eroa. Mullakin näkyi yksityisellä varhaisultrassa ihan selvästi (sykekin) ja se oli kaiken lisäksi vatsan päältä. Nyt sitten huolestuin, kun sisäkautta ei selkeää sykettä. Vaikka en oikein tiedä, tarkoittiko lääkäri todella näkevänsä siellä jotain, mutta osasi vaan huonosti ilmaista itseään. En vielä oikein osannut edes ajatella, että se päivystyksen ultra ei olisi jotenkaan niin tarkka. Vaikka niin neuvolan chatistakin tosiaan sanottiin, että tämä mahdollista. Ehkä voin nyt vähän rentoutua taas ja odotella, että pääsen jossain vaiheessa kuuntelemaan sydänäänet. Onneksi virallinen ultrakin on jo reilun parin viikon päästä!
 
8+1 ja täälläkin enemmän pahoinvointia aaltoilevasti.. eilen oli melko kamala päivä. Kuitenkaan oksentaa ei ole tarvinnut vielä kertaakaan. Mut ruuat alkaa vähä etoa ei tee oikeestaa mitään ruoka ruokaa mieli, mut sit ku alkaa syömään niin kyllä menee alas..
Hengästyn ihan pienestä ja väsyttää koko ajan.. öisin vessassa ramppaaminen alkaa käydä hermoille.. yksi yö oli kun nukuin jopa 6h putkeen muuten 2h välein pissalle... maha myös hiukan taas ollut sekaisin ärsytän suolen oireita joka minulla onkin jo vuosia sitten diagnosoitu. Melko oireeton ollut.
Ensiviikolla neuvola! Jännittää🙈 ei enää kauan NT ultraankaan vaikkei aikaa vielä tiedäkkän.

Onko teillä ekoja neuvoloita ollut? Onko siellä kuunneltu sydänääniä jo ja jos on niin millä viikolla olit?
 
8+1 ja täälläkin enemmän pahoinvointia aaltoilevasti.. eilen oli melko kamala päivä. Kuitenkaan oksentaa ei ole tarvinnut vielä kertaakaan. Mut ruuat alkaa vähä etoa ei tee oikeestaa mitään ruoka ruokaa mieli, mut sit ku alkaa syömään niin kyllä menee alas..
Hengästyn ihan pienestä ja väsyttää koko ajan.. öisin vessassa ramppaaminen alkaa käydä hermoille.. yksi yö oli kun nukuin jopa 6h putkeen muuten 2h välein pissalle... maha myös hiukan taas ollut sekaisin ärsytän suolen oireita joka minulla onkin jo vuosia sitten diagnosoitu. Melko oireeton ollut.
Ensiviikolla neuvola! Jännittää ei enää kauan NT ultraankaan vaikkei aikaa vielä tiedäkkän.

Onko teillä ekoja neuvoloita ollut? Onko siellä kuunneltu sydänääniä jo ja jos on niin millä viikolla olit?
Eka neuvola oli viime viikolla ja siellä ultrattiin, vk oli silloin 8+3.

Itellä pahoinvointi ja muutkin olot heittelee päivittäin. Eilen oli ihana päivä, kun sai normaalisti puuhailla eikä yhtään etonut tai vatsa oireillut. Tänään taas päivä, että tekis mieli vain loikoilla sohvalla.

Itellä myös ibs, huomaa jotta nyt raskauden aikana sekin jotenkin oireilee enemmän. Toivottavasti ei pahenisi mitä pidemmälle raskaus etenee.
 
  • Tykkää
Reactions: Taikaakin
Täällä pahoinvointi ja etova olo menee vähän vaihdellen, taas oli muutama päivä kun ei tuntunut missään ja tämän iltaa on taas vatsassa vellonut inhottavasti. Turvotusta on, maha toimii vaihdellen, välillä ihan jumissa ja välillä tulee kiire vessaan. Tuhruvuotoa on edelleen, vähenemään päin kyllä. Paitsi tänään, kun nostin postipaketit sisälle (3x10kg), niin siitähän se taas innostui enemmän vuotelemaan. 🙄 Täytyy toivoa että on vaan hetkellistä. Ja jättää raskaat nostelut ja muut miekkoselle 🤭

Ens viikolla olis neuvola. Nyt 8+2. 😊
 
Käytiin tänään varhaisultrassa ja siellä näkyi 8+6 kokoinen tyyppi, päivälleen kiertoon sopiva siis. Sydän hakkasi hienosti ja vähän pikkuinen heiluikin siellä. Oireet on viime päivinä hieman vähentynyt, niin oli helpottavaa nähdä, että masussa kaikki on hyvin. Jokohan sitä kohta alkaisi uskoa, että tässä ihan oikeasti ollaan raskaana?

Huomenna ensimmäinen neuvola. Kivempi mennä sinne nyt kun on nähnyt tyypin.
 
  • Tykkää
Reactions: Mardolly
Jaiks. Rusehtavaa vuotoa oli näköjään tullut illan aikana. Kätilö tästö varoittelikin, että vuotoa voi tulla kun mulla näkyi ultrassa joku katkennut verisuoni, mikä kuulemma johtuu kuivuudesta ja aiemmasta tulehduksesta. Tänään vielä jomotellut menkkamaisesti enemmän. Just kun aattelin, että nyt otan rennosti, kun pahoinvointikin palasi. No, päivä kerrallaan..
 

Yhteistyössä